Jälleenlataus

pstsika

Haukka
Olisi vähän tyhmiä kysymyksiä koskien jälleenlatausta.

Harkitsen jälleenlatauksen aloittamista kaliiperille 7.62x53R. Aiempaa kokemusta ei ole. Käytössäni ei ole tilaa, jonne voisi rakentaa kiinteän latauspisteen. Suunniteltu latausmäärä on joitakin satoja patruunoita vuodessa.

Mitäs tietäjät sanovat Leen vasaralataussarjasta?

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kaliiperin 7.62x54R sarjalla pystyy lataamaan sekä. 308, että .311 kaliiperin luodit riittävän tiukasti ei-itselataavaan kivääriin? Aikomukseni on käyttää pääosin .308 kaliiperin luoteja.

Olen ajatellut, että vasaralataussarjalla pääsisin alkuun ilman kiinteitä rakenteita ja täydentäisin tuota digitaalisella ruutivaa'alla, omalla jalallaan seisovalla ruudin annostelijalla sekä mahdollisesti käsinallittajalla. Puristin toki nopeuttaisi hieman, mutta vaatisi ainakin puolikiinteän asennuksen ja en usko, että hallitus antaa lupaa pultata sitä keittiön pöytään.

Hylsyinä aion käyttää samalla aseella ammuttua Sakon boxer-nallilla olevaa messinkihylsyä sekä mahdollisesti uusia Sakon ja Lapuan hylsyjä. Miten paljon Sakon ja Lapuan hylsyillä on oikeasti eroa ja mikä on vain tehokasta brändäystä? Lapuan hylsyt kuitenkin maksavat kaksi kertaa enemmän.

Ping @chigeen'a
 
... Puristin toki nopeuttaisi hieman, mutta vaatisi ainakin puolikiinteän asennuksen ja en usko, että hallitus antaa lupaa pultata sitä keittiön pöytään.
...
Ping @chigeen'a
Pulttaa puristimeen kiinni pöydän sijaan metrinen lankku, tämän sitten kiinnität pöytään parilla vinkalla. Toimii ja helppo laittaa piiloon kun ei tarvetta.
 
Pulttaa puristimeen kiinni pöydän sijaan metrinen lankku, tämän sitten kiinnität pöytään parilla vinkalla. Toimii ja helppo laittaa piiloon kun ei tarvetta.

Katselin, että Leen puristimen sis
  • Lee Breech Lock Challenger latauspuristin
  • Lee Breech Lock Bushing pikakiinnitysholkki
  • Lee Perfect Powder Measure ruutiannostelija
  • Lee Safety Scale ruutivaaka
  • Lee Powder Funnel ruutisuppilo
  • Lee Cutter and Lock Stud pituustrimmeri
  • Lee Chamfer Tool hylsynsuunviistin
  • Lee Sizing Lube hylsyrasva
  • Lee Primer Pocket Cleaning Tool nallitaskunpuhdistin
  • Lee SafetyPrime nallitin
Ja saman valmistajan holkki & hylsynpidin sekä toisen valmistajan digivaaka ruutisuppilolla lähtisi noin 350€ hintaan.

Ehkä lisäksi vielä kiillotusrumpu satasella ja sitten ruutia, nalleja ja luoteja? Tarvitaanko noiden jälkeen vielä muuta kuin hyvä resepti ja kärsivällisyyttä? Nopeusmittari tietysti...

Jollekin taitettavalle työtasolle voisi saada prässin fiksusti siten, että sen saa pois silmistä silloin kun ei ole käytössä.
 
Päädyin tilaamaan vasaralataussarjan sen perusteella mitä luin netistä ja katsoin YouTubesta. Tarkoitus on ainakin alkuvaiheessa ladata ns. match grade patruunaa yhdelle kiväärille. Yksi toimiva resepti vakioiduilla komponenteilla riittäkööt näin alkuun.

Tilaukseen laitoin:
Lee vasaralataussarjan kaliiperille 7.62x54R
Lee nallitaskunpuhdistin
Lyman digitaalinen ja kalibroitava ruutivaaka suppilolla
Lyman ruutisirotin
Patruunanpurkuvasara
Hylsytarjotin kaliiperille 7.62x54R
Hylsyrasva

Jos vasarointinallittaminen osoittautuu olevan vittumaista, niin täydennän sarjaa RCBS:n käsinallittimella. Vielä pitää hankkia lähtönopeusmittari, ruutia, nalleja ja luoteja ennenkuin tehdas pääsee aloittamaan tuotannon.

Olen suunnitellut, että käytän Lapuan 9,7 gramman Lock Base luotia ja ajoaineena Vihtavuoren N140 ruutia. Vihtavuoren jälleenlatausopas antaa perusteita minimi ja maksimiarvoille, mutta mikä olisi suositeltava ruutimäärän muutos kun haen koeammunnoissa sopivinta reseptiä?

Vaaka kykenee valmistajan mukaan noin 0,01 gramman tarkkuuteen. Vihtavuoren mukaan pienin sallittu ruutimäärä on 3,09 grammaa / 47,7 grainia. Maksimi taas 3,35 grammaa / 51,7 grainia.

Ovatko 0,05 gramman eli 0,77 grainin erot latauskokeiluissa liian suuripiirteisiä ja jos kyllä, niin mitä suositellaan? Pyrin lähtökohtaisesti välttämään kovinta mahdollista latausta piipun säästämiseksi ja tavoite on kenties noin 860 tai 870 Ms lähtönopeus.

Hylsyinä ainakin alkuun samalla kiväärillä ammuttua Sakon hylsyä.

Onko nallivalinnalla kuinka suuri merkitys? Samanhintaisiahan nuo vaikuttavat olevan. CCI 200 LR nalli varmaan toimii siinä missä muutkin ja siinä on hyvä saatavuus. Onko syytä harkita nallivalintaa tarkemmin?
 
Viimeksi muokattu:
LEE_90230_NEW_AUTO_PRIME_1.jpg

Lee Auto Prime XR käsinallitin


33,00 €

Jos vasarointinallittaminen osoittautuu olevan vittumaista, niin täydennän sarjaa RCBS:n käsinallittimella. Vielä pitää hankkia lähtönopeusmittari, ruutia, nalleja ja luoteja ennenkuin tehdas pääsee aloittamaan tuotannon.

Olen suunnitellut, että käytän Lapuan 9,7 gramman Lock Base luotia ja ajoaineena Vihtavuoren N140 ruutia. Vihtavuoren jälleenlatausopas antaa perusteita minimi ja maksimiarvoille, mutta mikä olisi suositeltava ruutimäärän muutos kun haen koeammunnoissa sopivinta reseptiä?

Vaaka kykenee valmistajan mukaan noin 0,01 gramman tarkkuuteen. Vihtavuoren mukaan pienin sallittu ruutimäärä on 3,09 grammaa / 47,7 grainia. Maksimi taas 3,35 grammaa / 51,7 grainia.

Ovatko 0,05 gramman eli 0,77 grainin erot latauskokeiluissa liian suuripiirteisiä ja jos kyllä, niin mitä suositellaan? Pyrin lähtökohtaisesti välttämään kovinta mahdollista latausta piipun säästämiseksi ja tavoite on kenties noin 860 tai 870 Ms lähtönopeus.

Hylsyinä ainakin alkuun samalla kiväärillä ammuttua Sakon hylsyä.

Onko nallivalinnalla kuinka suuri merkitys? Samanhintaisiahan nuo vaikuttavat olevan. CCI 200 LR nalli varmaan toimii siinä missä muutkin ja siinä on hyvä saatavuus. Onko syytä harkita nallivalintaa tarkemmin?


Aloita minimi, koska et tiedä mitään.
Kun sitten olet kokeillut noita patruunoita ja todennut että ne toimivat.
( muista tarkkailla ylipaineen merkkejä)



Voit ladata vaikka esim,10 kpl erän 3,09g -3,20g -3,30g ja 3,35g ja koe ammu ne ( muista tarkkailla ylipaineen merkkejä).
Niin saat kuvan, onko niillä tarkkuudessa eroja ja kuinka lähellä ne ovat tavoittelemaasi nopeutta.
Nallin valinnalla on merkitystä, mutta se on yksi osa kokonaisuutta.

Ja paras vaihtoesto, ei löydy kuin kokeilemalla.
Nopeuteen ja sen hajotaan vaikuttaa, luoti, hylsy (tilavuus, nallireikä, millä aseella ne ovat ammuttu), nalli, ruuti.

Ps. Työntömitta on unohtunut, patruunan pituus pitää pystyä myös mittaamaan.
 

Lee vs. RCBS nallittimien osalta vääntöä on käyty keskustelupalstoilla sen verran, että valinta on jälkimmäinen vaikka se maksaa muutaman kympin enemmän.


Aloita minimi, koska et tiedä mitään.
Kun sitten olet kokeillut noita patruunoita ja todennut että ne toimivat.
( muista tarkkailla ylipaineen merkkejä)



Voit ladata vaikka esim,10 kpl erän 3,09g -3,20g -3,30g ja 3,35g ja koe ammu ne ( muista tarkkailla ylipaineen merkkejä).
Niin saat kuvan, onko niillä tarkkuudessa eroja ja kuinka lähellä ne ovat tavoittelemaasi nopeutta.
Nallin valinnalla on merkitystä, mutta se on yksi osa kokonaisuutta.

Ja paras vaihtoesto, ei löydy kuin kokeilemalla.
Nopeuteen ja sen hajotaan vaikuttaa, luoti, hylsy (tilavuus, nallireikä, millä aseella ne ovat ammuttu), nalli, ruuti.

Ymmärsin kyllä, että pitää lähteä liikkeelle tuosta 3.09 g ruutimäärästä ja 3,35 grammaa ei saa ylittää. Lähinnä haluaisin empiirisiä kokemuksia siitä miten paljon 0,01 gramman ero ruudin määrässä vaikuttaa käytännössä vai onko esimerkiksi tuo 0,05 gramman "säätöväli" patruunoiden osalta perustellumpi etsiessä sopivaa latausta?

Koeammunnat sarjatuotantoa silmällä pitäen olisi paljon mielekkäämpää toistaa esimerkiksi
3,10 g
3,15 g
3,20 g
3,25 g
3,30 g
ruutimäärillä ja valita niistä sopivin jatkoon eikä suinkaan kahlata läpi 0,01 gramman eroilla 10 lks sarjoja. Näpertely tai täydellisen patruunan valmistus ei ole minulle se itsetarkoitus, vaan haluan vain paremmat ballistiset ominaisuudet pidemmille ameteille ja kulmaminuutin käyntitarkkuuden.

Ps. Työntömitta on unohtunut, patruunan pituus pitää pystyä myös mittaamaan.

Ei unohtunut, mutta digitönäreitä löytyy ennestään, kuten myös muovivasara ja suojalaseja. Col suunnittelemalleni lataukselle on 73,0 mm.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Lee vs. RCBS nallittimien osalta vääntöä on käyty keskustelupalstoilla sen verran, että valinta on jälkimmäinen vaikka se maksaa muutaman kympin enemmän.




Ymmärsin kyllä, että pitää lähteä liikkeelle tuosta 3.09 g ruutimäärästä ja 3,35 grammaa ei saa ylittää. Lähinnä haluaisin empiirisiä kokemuksia siitä miten paljon 0,01 gramman ero ruudin määrässä vaikuttaa käytännössä vai onko esimerkiksi tuo 0,05 gramman "säätöväli" patruunoiden osalta perustellumpi etsiessä sopivaa latausta?

Koeammunnat sarjatuotantoa silmällä pitäen olisi paljon mielekkäämpää toistaa esimerkiksi
3,10 g
3,15 g
3,20 g
3,25 g
3,30 g
ruutimäärillä ja valita niistä sopivin jatkoon eikä suinkaan kahlata läpi 0,01 gramman eroilla 10 lks sarjoja. Näpertely tai täydellisen patruunan valmistus ei ole minulle se itsetarkoitus, vaan haluan vain paremmat ballistiset ominaisuudet pidemmille ameteille ja kulmaminuutin käyntitarkkuuden.



Ei unohtunut, mutta digitönäreitä löytyy ennestään, kuten myös muovivasara ja suojalaseja. Col suunnittelemalleni lataukselle on 73,0 mm.
Itse etsin sopivaa käyntiä 0.2 gr välein. Tein 10 kpl per lataus ja testasin 3:n sarjoina, ylimääräiset meni hirvenkuvan kylkeen...
Erot olivat aika pieniä mutta niitä kuitenkin löytyi.
Itse huomasin että kannattaa merkitä hyvin kaikki erät ja pitää ne erillään vaikka pakastuspusseissa ja tussilla merkata tiedot kylkeen.
 
3,10 g
3,15 g
3,20 g
3,25 g
3,30 g
Nuo ammut ja sitten pienimmän kasan antaneen ylä- ja alapuolelle muutama lataus ja niiden koeammunta.

Sitten vaikka putkileikkurilla hylsy poikki ja siitä teet sopivasti lyhentäen annostimen. Kaapaiset lasista ruutia täyteen ja jollain kortilla ylimääräiset pois. Hylsyn kylkeen juotettu kahva helpottaa hommaa.

Ja sitten mietitään ennen kuin tehdään mitään. Kovat paineet putkessa ja jos jotain tapahtuu niin ei se labradorinnoutaja niin mukava ole. Suojalasit vielä varuiksi.

Mittayksiköistä, g ja gr ovat eri asioita. Ei ole mukavaa jos grammat ja grainit menee sekaisin.
 
Ei unohtunut, mutta digitönäreitä löytyy ennestään, kuten myös muovivasara ja suojalaseja. Col suunnittelemalleni lataukselle on 73,0 mm.
Eikö patruunan pituus pitäisi mitata ”oman aseen mukaan”.
Eli kun lukko on kiinni niin luoti kosketta juuri ja juuri rihloja.

Jos haluaa tarkuuspatruunan.
Sitten vaikka putkileikkurilla hylsy poikki ja siitä teet sopivasti lyhentäen annostimen. Kaapaiset lasista ruutia täyteen ja jollain kortilla ylimääräiset pois. Hylsyn kylkeen juotettu kahva helpottaa hommaa.

Tuo on hyvä ”mittalaite” ja yllättävän tarkkakin. :solthum:

Ja sitähän voi säätää viilaamalla ”hylsyä” lyhyemmäksi.





Ps.
Kannattaa muistaa, kun ”annostelijan” täyttää ( tai lisää ruutia) että ottaa muutaman ~10 kpl ruutiannoksia pois ennen latauksen aloittamitta.
Sillä kaadettaessa ruuti pakkautuu ja annos on isompi kuin säädetty määrä.


tSBpgEzDg4SQlGKdTzSJhmXnV-BrO5557h2-iTse93F-bAMN1JcqyxfMPVBiQPGwqDhbIfk0d_q9VrBPOLysbGGv8r8fsa2zh8Z4KWt8XLtsB1AkDD7x_Wp0Z-O-YR6A1rLtlBuCUM_7nSpIDaOvlavnl4YyFzfVx-Q
 
Itse etsin sopivaa käyntiä 0.2 gr välein. Tein 10 kpl per lataus ja testasin 3:n sarjoina, ylimääräiset meni hirvenkuvan kylkeen...
Erot olivat aika pieniä mutta niitä kuitenkin löytyi.
Itse huomasin että kannattaa merkitä hyvin kaikki erät ja pitää ne erillään vaikka pakastuspusseissa ja tussilla merkata tiedot kylkeen.

Vaa'an mittaustarkkuuden ollessa +- 0,01 grammaa en lähde ihan noin pienillä luvuilla, siis 0,2 grainin eli 0,013 gramman, liikkeelle.

Haluan ensijaisesti mahdollisimman suoraa lentorataa, nopeutta tuulta vastaan ja riittävästi iskuenergiaa maalissa. Kunhan tarkkuus on riittävä, niin priorisoin muita ominaisuuksia. Kulmaminuutti riittää, vaikka tarkempi toki on kivempi. Käyttötarkoitus ei kuitenkaan ole kasa-ammuntakivääri.

Tästä syystä olen luodin osalta alkanut päätyä 9,7 gramman Lock Baseen, vaikka toisena vaihtoehtona mietin 10 gramman Scenaria. Perusteet mielipiteelle olen löytänyt ballistiikkaohjelmalla, vaikka Scenar ilmeisesti onkin aavistuksen tarkempi.

Tartun kuitenkin tuohon sinun mallisi ja ehkäpä kokeiluerät a' 5 patruunaa seuraavilla ruutimäärillä olisivat parempi kuin aiemmin esittämäni.
Eli käyntitarkkuuden haarukointi seuraavilla ruutiannoksilla
3,10 g
3,15 g
3,20 g
3,23 g
3,25 g
3,28 g
3,31 g

Koe-erät pakkaan minigrip mini pusseihin asianmukaisin merkinnöin. Tuotannon käynnistyessä pitää hankkia jostain sopivan kokoisia pahvirasioita valmiiden patruunoiden pakkaamiseen ja tulostaa niiden kylkeen etiketit spekseineen.

Nuo ammut ja sitten pienimmän kasan antaneen ylä- ja alapuolelle muutama lataus ja niiden koeammunta.

Sitten vaikka putkileikkurilla hylsy poikki ja siitä teet sopivasti lyhentäen annostimen. Kaapaiset lasista ruutia täyteen ja jollain kortilla ylimääräiset pois. Hylsyn kylkeen juotettu kahva helpottaa hommaa.

Ja sitten mietitään ennen kuin tehdään mitään. Kovat paineet putkessa ja jos jotain tapahtuu niin ei se labradorinnoutaja niin mukava ole. Suojalasit vielä varuiksi.

Mittayksiköistä, g ja gr ovat eri asioita. Ei ole mukavaa jos grammat ja grainit menee sekaisin.

Vasaralataussarjan mukana tulee tilavuusmitta, mutta olen ajatellut värkätä juurikin hylsyyn perustuvan mittakauhan sen lisäksi, jotta saan saan halutun määrän ruutia simppelimmin vaa'alle ja sirotinta tarvitsee käyttää vain hienosäätöön.

Grammojen ja grainien ero on selvä. Käytän vaan mieluummin metristä järjestelmää tässäkin asiassa, varsinkin kun vaaka ei edusta ihan viimeisen päälle mittaustarkkuutta, vaikka grainit keskustelua yleensä hallitsevatkin tarkempina mittayksiköinä. Minun on luonnollisesti helpompi ajatella asiat metrisinä ja sitten tarvittaessa muuttaa ne brittiläisiksi tai amerikkalaisiksi mitoiksi jos tarve vaatii.

Lupaan olla huolellinen ja käyttää suojalaseja sekä ladatessa, että ampuessa. En myöskään polta sikaria ruudittaessani hylsyjä. Labbis toisaalta olisi ihan tervetullut, kun autossa olisi taas yhdelle koiralle tilaa eilisen eutanasian jäljiltä...

Eikö patruunan pituus pitäisi mitata ”oman aseen mukaan”.
Eli kun lukko on kiinni niin luoti kosketta juuri ja juuri rihloja.

Jos haluaa tarkuuspatruunan.

Se on Vihtavuoren ilmoittama luku ja siitä mun on jälleenlatauksen alkutekijöitä opetellessa lähdettävä liikkeelle.

Haluan tosiaan "riittävän tarkan" patruunan, en välttämättä tarkinta, joka on mahdollista ladata. Pelkkä käyntitarkkuus pahviin ei ole ainoa määräävä tekijä tämän projektin osalta.
 
Vaa'an mittaustarkkuuden ollessa +- 0,01 grammaa en lähde ihan noin pienillä luvuilla, siis 0,2 grainin eli 0,013 gramman, liikkeelle.

Haluan ensijaisesti mahdollisimman suoraa lentorataa, nopeutta tuulta vastaan ja riittävästi iskuenergiaa maalissa. Kunhan tarkkuus on riittävä, niin priorisoin muita ominaisuuksia. Kulmaminuutti riittää, vaikka tarkempi toki on kivempi. Käyttötarkoitus ei kuitenkaan ole kasa-ammuntakivääri.

Tästä syystä olen luodin osalta alkanut päätyä 9,7 gramman Lock Baseen, vaikka toisena vaihtoehtona mietin 10 gramman Scenaria. Perusteet mielipiteelle olen löytänyt ballistiikkaohjelmalla, vaikka Scenar ilmeisesti onkin aavistuksen tarkempi.

Tartun kuitenkin tuohon sinun mallisi ja ehkäpä kokeiluerät a' 5 patruunaa seuraavilla ruutimäärillä olisivat parempi kuin aiemmin esittämäni.
Eli käyntitarkkuuden haarukointi seuraavilla ruutiannoksilla
3,10 g
3,15 g
3,20 g
3,23 g
3,25 g
3,28 g
3,31 g

Koe-erät pakkaan minigrip mini pusseihin asianmukaisin merkinnöin. Tuotannon käynnistyessä pitää hankkia jostain sopivan kokoisia pahvirasioita valmiiden patruunoiden pakkaamiseen ja tulostaa niiden kylkeen etiketit spekseineen.



Vasaralataussarjan mukana tulee tilavuusmitta, mutta olen ajatellut värkätä juurikin hylsyyn perustuvan mittakauhan sen lisäksi, jotta saan saan halutun määrän ruutia simppelimmin vaa'alle ja sirotinta tarvitsee käyttää vain hienosäätöön.

Grammojen ja grainien ero on selvä. Käytän vaan mieluummin metristä järjestelmää tässäkin asiassa, varsinkin kun vaaka ei edusta ihan viimeisen päälle mittaustarkkuutta, vaikka grainit keskustelua yleensä hallitsevatkin tarkempina mittayksiköinä. Minun on luonnollisesti helpompi ajatella asiat metrisinä ja sitten tarvittaessa muuttaa ne brittiläisiksi tai amerikkalaisiksi mitoiksi jos tarve vaatii.

Lupaan olla huolellinen ja käyttää suojalaseja sekä ladatessa, että ampuessa. En myöskään polta sikaria ruudittaessani hylsyjä. Labbis toisaalta olisi ihan tervetullut, kun autossa olisi taas yhdelle koiralle tilaa eilisen eutanasian jäljiltä...



Se on Vihtavuoren ilmoittama luku ja siitä mun on jälleenlatauksen alkutekijöitä opetellessa lähdettävä liikkeelle.

Haluan tosiaan "riittävän tarkan" patruunan, en välttämättä tarkinta, joka on mahdollista ladata. Pelkkä käyntitarkkuus pahviin ei ole ainoa määräävä tekijä tämän projektin osalta.
Motonetista löytyy ok laatikoita, 6€:
 
Halvat ja keskihintaiset digiruutivaa'at ovat meillä hajonneet tai alkaneet heittää kaikki kolme (vai neljä?). Ne oli mukamas niin hyviä omastakin mielestä jossain välissä, muttei tule enää ihan helpolla. 6gr heitto ylöspäin ei naurattanut yhtään, siitä latauksesta kun oli muutenkin hiottu löysät pois :rolleyes:

Mekaaninen puomivaaka RCBS 502 sen sijaan on toiminut ongelmitta jo 25 vuotta
 
Ihan nollilta jos aloitetaan, niin hyvä lähtökohta on ladata latausoppaan mittaan ja vaihtaa vaan ruutimäärää. Latauspituuden säätäminen vaatii sitten jo edes hivenen tietämystä asioista.

Ps. Lock Base ei ole helpoin luoti saada käymään joka aseessa, Scenarilla elämä hymyilisi todennäköisesti helpommalla (y)
 
CIP standardin mukaan mitat on.


7,62*53r
CIP
Overall length77.00 mm (3.031 in)



7,62*54r
CIP
Overall length77.16 mm

Onhan myös 7.62X53R Sako Range ihan silmämääräisestikin arvioituna vielä lyhyempi kokonaispituudeltaan.

Vihtavuori antaa 8 gramman Lapuan FMJ luotia käyttäessä latauspituudeksi vain 68,5 mm. Onko tässä kyse ihan vain siitä, että kyseinen luoti on merkittävästi lyhyempi. Painavammilla ja pidemmillä luodeilla patruunan pituus kasvaa ja latausoppaan mukaisesti pisimmät pituudet tulevat Sierra 13 ja 14,3 gramman luodeilla, jolloin COL on 77,1 mm.

Ps. Lock Base ei ole helpoin luoti saada käymään joka aseessa, Scenarilla elämä hymyilisi todennäköisesti helpommalla (y)

Mikä tuosta luodista tekee haasteellisen ja onko sillä joku ominaisuus, joka tulee ottaa erityisesti huomioon?
 
1588563366760.jpeg
images
1588563461245.jpeg
Osassa luoteja on ”nippausura” luodin lukitsemista varteen.
Sitä ei ole pakko tehdä, mutta sillä pystyy varmistamaan luodin paikallaan pysymisen.
Kuten huomaat patruunanpituus eri luodeilla voi vaihdella paljonkin.



(Oikeasti liianpitkää patruuna ei ole muuten kuin.
Liianpitkä patruuna ei mahdu lippaaseen/syöttökoteloon.
Tai luoti jää kiinni rihloihin ja kun avaat lukon poistaaksesi patruunan luoti jää piipun.)
Luodin asetussyvyys vaikuttaa hylsyn tilavuuteen→ paineeseen.
Joten se saattaa vaikuttaa nopeuteen/tarkkuuten, joten se kannattaa pitää samana kullekin luodille/latauserälle.

Tietenkin jos haluaa niin voi tehdä ”puristus latauksen”

Esim . Kun ruutia tarvitaan enemmän kuin hylsyyn mahtuua.

( kun 308 hylsyyn laitetaan 3,15g ruutia niin se on suuta myöten täynnä ja siihen painetaan vain luoti päälle. Siinä on omat riskinsä, mutta Vo 990m/s en suosittele.)
 
Mikä tuosta luodista tekee haasteellisen ja onko sillä joku ominaisuus, joka tulee ottaa erityisesti huomioon?
Kokemus on lähinnä näin osoittanut. Kun haetaan tarkkaa latausta aseyksilöön, niin se ei todellakaan aina mene suoraviivaisesti yhdistämällä tietyt komponentit tietyllä tavalla. Jotkut aseet ovat helppoja saada käymään sellaista perus sako-käyntiä, ~20-25mm/100m, lähes kaikilla latauksilla, mutta todella vaikeita saada käymään hyvin. Jotkut eivät tunnu käyvän yhtään, kunnes se viisastenkivi löytyy ja sitten todellakin käyvät. Asiaan liittyy paljon sellaista minkä joutuu vaan kokeilemaan, ja kun sattuu omistamaan haastavan yksilön on fiilis joskus alkuun kuin alkemistilla... :LOL:
 
Katso liite: 39848
images
Katso liite: 39849
Osassa luoteja on ”nippausura” luodin lukitsemista varteen.
Sitä ei ole pakko tehdä, mutta sillä pystyy varmistamaan luodin paikallaan pysymisen.
Kuten huomaat patruunanpituus eri luodeilla voi vaihdella paljonkin.



(Oikeasti liianpitkää patruuna ei ole muuten kuin.
Liianpitkä patruuna ei mahdu lippaaseen/syöttökoteloon.
Tai luoti jää kiinni rihloihin ja kun avaat lukon poistaaksesi patruunan luoti jää piipun.)
Luodin asetussyvyys vaikuttaa hylsyn tilavuuteen→ paineeseen.
Joten se saattaa vaikuttaa nopeuteen/tarkkuuten, joten se kannattaa pitää samana kullekin luodille/latauserälle.

Tietenkin jos haluaa niin voi tehdä ”puristus latauksen”

Esim . Kun ruutia tarvitaan enemmän kuin hylsyyn mahtuua.

( kun 308 hylsyyn laitetaan 3,15g ruutia niin se on suuta myöten täynnä ja siihen painetaan vain luoti päälle. Siinä on omat riskinsä, mutta Vo 990m/s en suosittele.)

Olen toki ballistiikkaohjelmalla leikitellyt N140 tappilatausten arvoilla verratessani Lock Basen ja Scenarin suorituskykyarvoja, mutta en aio tavoitella Vihtavuoren ilmoittamia maksimeita (LB 916 Ms) käytännössä vaan tulen suosiolla alaspäin piippua säästääkseni ja vähentääkseni kuparointia.

Vihtavuoren mukaan 660 mm piipusta 3,09 gramman / 47,7 grainin minimilatauksella irtoaa 847 Ms lähtönopeus ja 3,35 gramman / 51,7 grainin maksimilla 916 Ms.

Mulla ei ole noin pitkä piippu kiväärissä ja tavoitteena on noin 860-870 Ms lähdöt. Voin varmasti elää vielä jonkun 850 Ms lähtöjen kanssakin. Käytännön nopeudet ja yleensäkin pyrkimykset vs realiteetit selviävät sitten radalla.

Wikipedian mukaan .308 Win hylsyn tilavuus on 56 gr ja 7.62x54R hylsyn tilavuus 64,2 gr. En löydä Vihtavuoren latausoppaasta kuin yhden x54R "Full case" maksimilatauksen käytettäessä 6,5 mm FMJ luotia 3,20 gramman / 49,4 grainin N133 ruutimäärällä patruunan COL:n ollessa 68,0 mm.

8 gramman FMJ luotia käytettäessä opas antaa maksimiksi 3,50 grammaa / 54, 0 grainia N135 ruutia ja COL 68,5 mm. Tuon painavampaa ruutiannosta ei ohjeisteta millekään luodille millään ruudilla, mutta lähimmäksi pääsee 12 grammaisen Megan lataaminen 3,47 grammalla / 53,5 grainnilla N550 ruutia. Ruudin karkeus varmasti selittää paljonko ruutia olisi mahdollista saada hylsyyn jos tarkoituksena olisi ladata mahdollisimman jäykkä patruuna piittamatta suosituksista tai aserikosta. Vihtavuoren mukaan 9,7 Lock Base luotia käytettäessä N140 ruudin minimimäärä on vain 0,03 grammaa / 0,46 grainia vähemmän kuin N135 ruudin maksimi ja 0,17 grammaa / 2,62 grainia enemmän kuin N133 ruudin maksimimäärä.

Tulisiko ruutivalintaa miettiä uusiksi N135 ja N140 välillä ja jos kyllä, niin miksi? Tällä hetkellä N140 vaikuttaa mielestäni sopivimmalta.

Kokemus on lähinnä näin osoittanut. Kun haetaan tarkkaa latausta aseyksilöön, niin se ei todellakaan aina mene suoraviivaisesti yhdistämällä tietyt komponentit tietyllä tavalla. Jotkut aseet ovat helppoja saada käymään sellaista perus sako-käyntiä, ~20-25mm/100m, lähes kaikilla latauksilla, mutta todella vaikeita saada käymään hyvin. Jotkut eivät tunnu käyvän yhtään, kunnes se viisastenkivi löytyy ja sitten todellakin käyvät. Asiaan liittyy paljon sellaista minkä joutuu vaan kokeilemaan, ja kun sattuu omistamaan haastavan yksilön on fiilis joskus alkuun kuin alkemistilla... :LOL:

Kulmaminuutin käynti riittää minulle tuolla aseella. En pyri siis lisäämään aseen tarkkuutta 100 metrillä, vaan saamaan paremmat ballistiset ominaisuudet pidemmille ameteille, varsinkin kun jälleenlataamalla kerran ammuttuun Sakon hylsyyn 9,7g Lock Basen tai 10 g Scenarin patruunan hinta on halvempi kuin edullisin valmis tehdaspatruuna pl. surplus.

Kyseessä siis MLU päivitetty Mosin Nagant johdannainen, joka ei varmasti kykene esim. alle 0,5 MOAn käyntiin, vaikka siinä olisi millainen ampuja tahansa takana miten hyvällä patruunalla tahansa. Oikeasti tarkat kiväärit erikseen.
 
Kulmaminuutin käynti riittää minulle tuolla aseella. En pyri siis lisäämään aseen tarkkuutta 100 metrillä, vaan saamaan paremmat ballistiset ominaisuudet pidemmille ameteille, varsinkin kun jälleenlataamalla kerran ammuttuun Sakon hylsyyn 9,7g Lock Basen tai 10 g Scenarin patruunan hinta on halvempi kuin edullisin valmis tehdaspatruuna pl. surplus.

Oletko testannut pitkälle matkalle?
 
Back
Top