J20 Kiinan häivehävittäjä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tl
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitäköhän muutoksia seuraava 5-vuotissuunnitelma sisältää ?
 

Liitteet

  • j20ab65.webp
    j20ab65.webp
    29.2 KB · Luettu: 15
Ovat tehneet ulkomailla samoja havaintoja.
- a Raptor-style light-grey colour scheme,
- the engines' diverterless supersonic intakes appear to have been re-designed, perhaps to improve the radar cross section characteristics.
- an additional inner canopy frame similar to the F-35
- clipped tails and canards (which now seem to be integrated much better with the forward fuselage)
- re-designed wheel bay doors
- a reduction in the size of the wing actuators
- a new frameless wide-angle holographic head-up display
- an electro optical targeting system protruding under the front fuselage
- several new dielectric panels around the front fuselage
- wider and longer sponsoons/tail stings (where the tails are mounted)
- redesigned LERX with no longer an arc but straight leading edge
- probably a redesigned rear fuselage featuring a wider and deeper “ditch” between both engines.
- tire fairings for the main landing gear are larger (but it may just be that the re-designed LERX which intersects it is less voluminous than it used to be)
- a small ventral bump of unknown function has moved from the port side of the rear fuselage to starboard.
- squared rather than round nose landing gear lights
- the small LERX infront of canard is gone.
 
UJTD1Zf.jpg

QgURt89.jpg
u046xX5.jpg
RBiDv1h.jpg
v4Rm3xA.jpg
 
Tästä voisi päätellä, että kone on ollut jäykkä lentää kun siivekettä on pienennetty ja laippa/korkeusperäsintä suurennettu....samoin strake on muuttunut suoraksi. Isoa häikkää joko kärkivälissä tai pituudessa.
 

Liitteet

  • j-20siiveke76.webp
    j-20siiveke76.webp
    63.7 KB · Luettu: 15
Sillä muutoksella ilmeisesti on nopeutettu ulospääsemistä jos tilanne iskee päälle.
 
Onkohan tossa nyt se data minkä kiinalaiset varasti taannoin...f-35 detaljit ?
 
Ihan näin koneen koosta ja muodosta päätellen kyseessä ei voi olla mikään kovin liikehtimiskykyinen kone. Toisaalta vaikuttaa näin ulospäin enemmän "stealthiltä" muotoilunsa ansiosta kuin esim. PAK-FA. PAK-FA on todennäköisesti yliottaen suorituskykyisempi ja monipuolisempi kone, mutta amerikkalaisiin kohdistetun teollisuusvakoilun ansiosta J-20:n häiveominaisuudet tulevat luultavasti olemaan hieman paremmat. Kumpikaan ei kuitenkaan kaikella todennäköisyydellä tule yltämään amerikkailaiskoneiden tasolle häiveominaisuuksissa ja avioniikassa sensorifuusioineen datalinkit mukaanlukien...

Veikkaisinkin, että kone tulee täyttämään valmistuessaan joskus enemmän "stealth interceptorin" -roolia, jossa kone ohjataan maatutkilta ja AWACS:eilta saadun tiedon perusteella torjumaan Kiinan ilmatilaan tunkeutuvat maalit, ja se pyrkii yllättämään ne häiveominaisuuksiensa ja passiivisten sensoriensa avulla. Kaartotaistelussa en usko koneen suorituskyvyn olevan kovinkaan hyvä...

Tämä on tietysti vain tällaista spekulaatiota...
 
Bill Sweetmanin uusin J-20 artikkeli.

Chengdu’s J-20 stealth fighter represents the pinnacle of China’s aerospace engineering, but its existence and development have posed mysteries since the unexpected appearance of the first prototype at the end of 2010, followed in May 2012 by the debut of a second, similar aircraft. The past few months, however, have seen the first flights of a pair of significantly different J-20s, identified by the serial Nos. 2011 and 2012.

The most substantial design change in the new aircraft appears to be that the fuselage aft of the main landing gear is a bit more slender, with a deeper tunnel in the undersurface between the engines. The tailbooms that extend aft of the all-moving vertical tails are longer, and the lower fixed stabilizers are moved aft. The trailing-edge tips of the vertical tails and canards are cropped, and the leading-edge root extensions are straight rather than curved.

Artikkeli kokonaisuudessaan täällä.
http://aviationweek.com/defense/j-20-stealth-fighter-design-balances-speed-and-agility
 
Lainasin hieman.

The J-20’s primary mission, therefore, may be to use stealth and speed to break through the CAP and threaten vital tankers and ISR platforms. Its range gives it a “long lance” advantage—if the tankers, ISR aircraft and escorts have to stay out of the J-20’s range, the tactical aircraft that they support will not have the airborne radar cover or range needed to reach their targets.

Also, an anti-radar missile would give the J-20 some capability against shipping, even with internal weapons. China’s new CM-400AKG and YJ-12 high-speed antiship missiles will not fit the J-20’s weapon bays, but could probably be carried under the wings, and future internal weapons will increase its offensive capacity.

In a very broad sense, the J-20 could turn out to be an analogue to the Soviet-era Tu-22M2/3 Backfire bomber—an efficient and practical blend of low-risk technologies that generates options for its users and difficult problems for its adversaries. http://aviationweek.com/defense/j-20-stealth-fighter-design-balances-speed-and-agility
Mielenkiintoinen, että hän viittaa neukkujen stragiseen pommittajaan kuin ameriikan ilmaherruus taistelijaan. Olen samaa mieltä, sillä J20 sopii ihanteellisesti juuri kurmottamaan kohteita vihollisen puolella vanhan kunnon F117n tyyliin. Mutta he eivät halua yhtenäistä siipeä olevan b2sen kopion. Joten odotamme mielenkiinnolla millainen PAK DA tulee olemaan.
 
Back
Top