James Mashiri "somesotilas" ajoi kolarin kännissä

Mihin perustuu tuo väite ammattikuskien lepsummasta kohtelusta? Mitä tutuilta kuullut niin ammatti ei vaikuta, ei ainakaan lieventävästi.
Siihen, että ammattikuskilla ei vain elämä hankaloidu kun ei saa ajaa, vaan leipä menee siksi aikaa
 
Joka tapauksessa ihan paikallaan tuollainen määräaikainen virasta pidättäminen tälläisessä tapauksessa.

Ei voi olla niinkään, että tälläisen törttöilyn jälkeen hommat jatkuvat työpaikalla pelkästään olkia kohauttamalla, kyllähän PV:nkin täytyy jotenkin viestiä ulospäin ettei se työnantajana hyväksy upseerin virassa olevalta tällaista toimintaa edes vapaa-ajallaan.

Ja jos oikein karusti laitetaan asioita vielä perspektiiviin niin tietääkseni Puolustusvoimien perimmäisenä tehtävänä on suojella Suomea erinäisiltä ulkoisilta turvallisuusuhilta, eikä aiheuttaa lisää tavallisiin kansalaisiin kohdistuvia turvallisuusuhkia. Jos vedetään mutkia reilusti oikein suoriksi niin todistetusti jostain vuodesta 1945 tähän päivään mennessä James Mashiri on suoraan omalla toiminnallaan aiheuttanut enemmän todistettuja henkilövahinkoja tavallisia Suomen kansalaisia kohtaan kuin esimerkiksi Neuvostoliitto/Venäjä koko tuona aikana...
Tulisiko tämä sinun kantasi olla yleinen menettely koko julkishallinnossa? Eli että rikosoikeudellisten seuraamusten lisäksi työnantajan pitäisi "viestiä"? Tuleeko yksityisenkin tehdä näin?

Et nyt oikein vertaa mitenkään relevantteja toimijoita ja kyllähän Neuvostoliitto/Venäjä on paljonkin tehnyt vuoden 1945 jälkeen, muta kun se ei millään tavoin ole relevanttia.

Kerro nyt miten tuo "viestiminen" perustuu oikeusvaltioperiaatteeseen, jossa viranomainen toimii laissa annettujen valtuuksien nojalla ja niiden sisällä. Ei sieltä taida löytyä "viestiminen" paheksumistarkoituksessa.

Rangaistukset määritellään yleisessä tuomioistuimessa.
 
Paska päätös Niinistöltä. Eikö riitä, että oikeudessa napsahtaa tuomio?
Mahtaako liitto maksaa työttömyyskorvausta tuolta ajalta? Toivottavasti tämä 6kk jäähy kaatuu jossain oikeusasteessa.
 
Paska päätös Niinistöltä. Eikö riitä, että oikeudessa napsahtaa tuomio?

No siinä mielessä ainakin mielestäni, että olisi kovin ihmeellistä jos esim. Lintilä laittaisi jonkun TEM:in alaisen pikkuvirkamiehen tai Vehviläinen tässä hiljattain kyseenalaista kunniaa niittäneen Paula Kylä-Harakan "jäähylle"rikosoikeudellisten seurausten lisäksi.
 
Vehviläinen tässä hiljattain kyseenalaista kunniaa niittäneen Paula Kylä-Harakan "jäähylle"rikosoikeudellisten seurausten lisäksi.
Miten luulet ministerin laittavan jonkun random-kunnan työntekijän jäähylle?
Ei kuulu toimivaltaan. Tuo Lintilä/TEM sopii paremmin.

Kaiken maailman viestinnät ei kelpaa perusteeksi vaikka joku sellaista kuvittelisi päätöksen myötä tekevänsäkin.
Harkinnanvaraisia virantoimituksesta pidättämisen syitä
Virkamies voidaan pidättää virantoimituksesta rikossyytteen ja sen edellyttämien tutkimusten ajaksi, jos näillä voi olla vaikutusta virkamiehen edellytyksiin hoitaa tehtäväänsä.
Toinen tapaus koskee tilanteita, jos virkamies kieltäytyy antamasta itseään koskevia tarvittavia terveystieoja taikka hän ei suostu tarkastukseen, johon työnantaja on hänet määrännyt.

Edelleen virantoimituksesta pidättäminen voidaan tehdä, jos virkamiehellä on sellainen sairaus, joka haittaa olennaisesti viran hoitoa.
Viimeisenä vaihtoehtoisena edellytyksenä on virkamiehen pidättäminen virantoimituksesta välittömästi irtisanomisen jälkeen, jos irtisanomisen perusteena oleva teko tai laiminlyönti osoittaa virkamiehen siinä määrin soveltumattomaksi tehtäviinsä, ettei virantoimitusta voida jatkaa taikka jos virantoimituksen jatkuminen vielä irtisanomisajan voi vaarantaa kansalaisen turvallisuuden.
https://www.minilex.fi/a/virantoimituksesta-pidättäminen

Eiköhän se ole tuo ensimmäinen (viimeinen ei ainakaan, koska ei ole irtisanottu vielä). Se miten rikossyyte ja sen tutkiminen vaikuttaa edellytyksiin hoitaa tehtävää on ollut esimiestensä harkittavana ja tällaiseen lopputulokseen ovat päätyneet.

Virantoimituksesta pidätetylle virkamiehelle ei myöskään makseta palkkaa, jos virkamies on pidätetty virantoimituksesta rikossyytteen tai sen edellyttämien tutkimusten vuoksi. Palkanmaksun keskeytyminen kestää yhtä kauan kuin virantoimituksesta pidättäminen. Jos virkamies ei ole syyllistynyt rikokseen, hänelle maksetaan jälkikäteen virantoimituksesta pidättämisen aikana suorittamatta jätetty palkka.
https://www.minilex.fi/a/virasta-pidättäminen-ja-palkanmaksu
 
Viimeksi muokattu:
Valtion virkamieslaki
9 luku Virantoimituksesta pidättäminen
40 §

Virkamies voidaan lisäksi pidättää virantoimituksesta:
1) rikossyytteen ja sen edellyttämien tutkimusten ajaksi, jos näillä voi olla vaikutusta virkamiehen edellytyksiin hoitaa tehtäväänsä;



Viinan kanssa läträäjiä on enemmänkin ollut "huilaamassa"...


 
Siihen, että ammattikuskilla ei vain elämä hankaloidu kun ei saa ajaa, vaan leipä menee siksi aikaa

Joo kyllä tuon ymmärtää jokainen, mutta ei se kyllä ole ajokiellon pituuteen ole vaikuttanut ei vaikka olisi yrittäjäkuljettaja joka joutuu palkkaamaan siaisen ajokiellon ajaksi.
 
Joo kyllä tuon ymmärtää jokainen, mutta ei se kyllä ole ajokiellon pituuteen ole vaikuttanut ei vaikka olisi yrittäjäkuljettaja joka joutuu palkkaamaan siaisen ajokiellon ajaksi.
Ammattikuljettajalle tai muulle jolla on tarpeeksi painava syy, laki suo jopa mahdollisuuden (kerran) antaa ajokielto ehdollisena.

En laittaisi liikaa luottamusta jonkun tutun tarinoihin. Omista tuomioista kertominen ei yleensä ole kovin objektiivista tai luotettavaa.

Kyllä se ammatti vaikuttaa sen ajokiellon pituuteen. Pidetään erillään tästä, että usein syytetty esittää, että hänen on mahdotonta hoitaa ammattiaan ilman ajokorttia, joka on sitten on eri asia kuin ettei ollenkaan harjoittaa ammattiaan.

Mutta tästä on turha jankata. Jollet usko et usko. Minä tiedän.
 
Tulisiko tämä sinun kantasi olla yleinen menettely koko julkishallinnossa? Eli että rikosoikeudellisten seuraamusten lisäksi työnantajan pitäisi "viestiä"? Tuleeko yksityisenkin tehdä näin?

Miksi työnantaja ei saisi tai voisi vähän "viestiä"? Ei sitä aina ihme turauksia tarvita, kun kavionkuvaa alkaa löytyä takalistoon. Työnantajalla on oikeutensa ja jopa velvollisuutensa työnantajana edustamaansa yhtiötä kohtaan...miksi valtion pitäisi olla tässä kohtaa eri juttu? Kuule, ei valtion duunimestat enää voi olla mikään yhteiskunnasta erillinen saareke, jossa rötväillään miten sattuu ja asiat pannaan piiloon....ne ajat adam-kulta meni jo.

Mutta mitäs tuosta, Mashiri oli vuorossa törppöillä, niinkuin meistä niin moni ennen pitkää yleensä tekee, kuka mitenkin. Mashiri on vaan julkisuuden riistaa. Hän ei ansaitse sen enempää sympatiaa kuin empatiaakaan, elämä on. Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa tekemisistään. Käräjäoikeus mittaa kullekin ansionsa mukaan ja työnantaja varmasti arvioi LAINVOIMAISEN tuomion tultua mikä on virkasuhteen laatu etiäppäin ja onko sitä enää lainkaan.

Kaikesta huolimatta minua käy sääliksi nämä julkisihmiset näissä tapauksissa. Minusta julkisuusihmisten saama paskaämpäri vastaa aivan heittämällä entisaikojen jalkapuurangaistusta kirkon eteisessä. Tympeää ja ällöttävää ruoskintaa.
 
Ammattikuljettajalle tai muulle jolla on tarpeeksi painava syy, laki suo jopa mahdollisuuden (kerran) antaa ajokielto ehdollisena.

En laittaisi liikaa luottamusta jonkun tutun tarinoihin. Omista tuomioista kertominen ei yleensä ole kovin objektiivista tai luotettavaa.

Kyllä se ammatti vaikuttaa sen ajokiellon pituuteen. Pidetään erillään tästä, että usein syytetty esittää, että hänen on mahdotonta hoitaa ammattiaan ilman ajokorttia, joka on sitten on eri asia kuin ettei ollenkaan harjoittaa ammattiaan.

Mutta tästä on turha jankata. Jollet usko et usko. Minä tiedän.

Kyllä joissakin tapauksessa on anottu valvottu ajo-oikeus ja myönnetty ajokiellon sijaan. Viranomaishyväksytty lukko ja asennus maksaa parhaimmillaan pari tonttua, mutta niitä voi myös vuokrata.
 
Itse on tosiaan julkisuuteen tuppautunut, poliiseiltakin odotetaan suurempaa nuhteettomuutta ja harkintakykyä kuin siviileiltä joten en pidä edes irtisanomista liiallisena.
Lisänä puolustusvoimille on turvallisuus näkökohdat ihmisten suhteen joilta katoaa kontrolli alkoholin kanssa.
 
Mutta mitäs tuosta, Mashiri oli vuorossa törppöillä, niinkuin meistä niin moni ennen pitkää yleensä tekee, kuka mitenkin.

Töpppäilyissä on eroja. Veikkaisin, että kirkkaasti suurin osa meistä kykenee elämään elämänsä ajamatta kolarin 1,5 promillen humalassa ja aiheuttamatta vakavat vammat jollekkin ulkopuoliselle.

Kaikesta huolimatta minua käy sääliksi nämä julkisihmiset näissä tapauksissa. Minusta julkisuusihmisten saama paskaämpäri vastaa aivan heittämällä entisaikojen jalkapuurangaistusta kirkon eteisessä. Tympeää ja ällöttävää ruoskintaa.

Saa julkisuudesta vastapainoksi Suffeliakin. Jos itse hakeutuu julkisuuteen, niin kaippa tuo riski on hyväksyttävä. Ainoa ketä käy sääliksi, ovat he, jotka eivät julkisuutta ole valinneet. Esimerkiksi vaikkapa julkimoiden lapset.
 
Tässä oli välissä sellainen aika varsinkin 70- ja 80-luvulla, jolloin alkoholismi oli yhteiskunnan, työnantajan ja ties kenen muun vika. Ryyppääminenkin oli pelkkää protestia "systeemiä" vastaan. Vika oli kaikissa muissa paitsi siinä, joka sitä viinaa kurkusta alas kulautteli. Raitistuminen ja elämäntavan muuttaminen kuitenkin vain yhden ihmisen tehtävä, nimittäin sen dokun. Päätöksen päihteiden käytöstä voi tehdä vain yksi henkilö - nimittäin käyttäjä itse.

Nyt joku voi pahoittaa mielensä ja miettiä kuinka olen kivittämässä tai suorastaan kiduttamassa alkoholisteja. Kerronpa tarinan jonka kuulin lähijunassa pari viikkoa sitten. Kuuntelin kuinka aamulla yhdeksän aikaan känninen mies selitti seurueelleen, että hänen poikaansa on käytetty huostaanoton jälkeen seksuaalisesti hyväksi. Lyhyestä virsi kaunis- jälleen kerran syyllinen löytyi lastensuojelusta, hoitopaikasta, yhteiskunnallisesta välinpitämättömyydestä ja ties mistä kansainvälisistä pedofiiliringeistä. Missään vaiheessa vuodatusta, mies ei katunut hetkeäkään sitä, että oli tuhonnut oman perheensä dokaamisella. Raiskattu ja hyväksikäytetty poika on mielestäni se alkoholin todellinen uhri, aivan kuten tässä Mashirin tapauksessa, ainoa oikea uhri vietiin ambulanssilla sairaalahoitoon. Alkoholisti tuhoaa usein oman elämänsä lisäksi jonkun muun elämän ja siinä ei pidä jakaa minkäänlaisia silittelyjä tai ymmärrystä.

Minun puolestani puolustusvoimat voi lähettää ison signaalin, että juoppoja ei siinä organisaatiossa tarvita. Hoitoonohjaus kuuluu kaikissa työ- ja virkatehtävissä vain niille, jotka itse vapaaehtoisesti hakeutuvat hoitoon. Kännissä ihmisiä tai omaisuutta tuhonneita ei pidä irtisanoa, vaan työ- tai virkasuhde pitää purkaa.
 
.
Kaikesta huolimatta minua käy sääliksi nämä julkisihmiset näissä tapauksissa. Minusta julkisuusihmisten saama paskaämpäri vastaa aivan heittämällä entisaikojen jalkapuurangaistusta kirkon eteisessä. Tympeää ja ällöttävää ruoskintaa.
Ja VITUT. Tänne periferiaan kun synnyt ja vielä jopa päätät elää ja yrittää täällä nii Kovin lapselliselta tuntuu että säälitään ihmistä joka itse on itsensä julkisuuteen laittanut ja halunnut sielä olla, täällä maalla kun välillä saat sen jalkapuurangaistuksen vaikka et olisi vielä kerennyt tekemäänkään mitään.
Se on kovin kummallista kun julkimoiden rangaistuksia säälitään.
 
Tulee mieleen varusmiesaikainen komppanianpäällikköni, 30 v sanottiin mutta kasvot oli kuin 50-60 vuotiaalla.
 
Maalla kaikki ovat julkkiksia. Niinhän se on. Kerran kun hoipertelet kuun valossa kotiin niin jo puhelinlangat laulaa...

Mutta siis se yhdenmukaisuus laitoksen sisällä täytyy olla, oli sitten mikä ratkaisu tahansa.
 
Miksi työnantaja ei saisi tai voisi vähän "viestiä"? Ei sitä aina ihme turauksia tarvita, kun kavionkuvaa alkaa löytyä takalistoon. Työnantajalla on oikeutensa ja jopa velvollisuutensa työnantajana edustamaansa yhtiötä kohtaan...miksi valtion pitäisi olla tässä kohtaa eri juttu? Kuule, ei valtion duunimestat enää voi olla mikään yhteiskunnasta erillinen saareke, jossa rötväillään miten sattuu ja asiat pannaan piiloon....ne ajat adam-kulta meni jo.
Öh, koska työoikeus ja virkamiesoikeus eivät salli mielivaltaisia "kavionkuvia".

Kyllä irtisanominen voi perustua tehtyyn rikokseen, mutta ei se ole mikään "minäpäs nyt vähän näytän" juttu.

Virkasuhteen ja työsuhteen puolella detaljisääntely on hiukan erilaista, mutta palvelussuhteen päättämisellä pitää olla erityisen painava syy ja jos teolla ei ole tekemistä tehtävien kanssa, tulee silloin kyseeseen lähinnä että tällainen syy voisi liittyä palvelussuhteen edellytyksiin.

Ei me nyt ihan patruunavallassa olla.
 
Öh, koska työoikeus ja virkamiesoikeus eivät salli mielivaltaisia "kavionkuvia".

Kyllä irtisanominen voi perustua tehtyyn rikokseen, mutta ei se ole mikään "minäpäs nyt vähän näytän" juttu.

Virkasuhteen ja työsuhteen puolella detaljisääntely on hiukan erilaista, mutta palvelussuhteen päättämisellä pitää olla erityisen painava syy ja jos teolla ei ole tekemistä tehtävien kanssa, tulee silloin kyseeseen lähinnä että tällainen syy voisi liittyä palvelussuhteen edellytyksiin.

Ei me nyt ihan patruunavallassa olla.
Patruunavallssa tai ei niin oikein oikeasti hyvä että välillä myös virkamiehiä rangaistaan. Vai meinaatko adam että tässä tapauksessa ei olisi tarvinnut rangaista?
 
Itse on tosiaan julkisuuteen tuppautunut, poliiseiltakin odotetaan suurempaa nuhteettomuutta ja harkintakykyä kuin siviileiltä joten en pidä edes irtisanomista liiallisena.
Lisänä puolustusvoimille on turvallisuus näkökohdat ihmisten suhteen joilta katoaa kontrolli alkoholin kanssa.
En oikein lähde tähän tapaukseen tuomariksi, mutta onnistut kirjoittamaan kolmesta eri asiasta, joista kahdesta toisistaan riippumattomasta samassa virkkeessä.

1) Julkisuus.
Julkisuus on mitä on ja jos sitä on hakenut, sitä myös saa, hyvässä ja pahassa.

2) Poliisin käyttäytymisnormi
Poliisilla, kuten muilla virkamiehillä on velvollisuus tiettyyn käytökseen. Poliisilla ehkä korostetuimmin. Nyt ei kuitenkaan poliisin käyttäytymisnormi ole sama kuin upseerin, joten tätä ei voi vetää yksi yhteen. Kuten tässä säikeessä on todettu, eivät upseerit ole saaneet kenkää aiemmin tällaisesta ensimmäiselä kerralla.

Ja tällä ei ole julkisuuden kanssa tekemistä.

3) Kontrolli

Puolustusvoimissa on ilmeisesti viime vuosikymmeninä muuttunut suhtautuminen alkoholinn, koska aikanaan löytyi upseerikerholta ja toimiupseerikerholta "kanta-asiakkaita" joitakin aina. Tämä ei ole mikään ihmeellinen asia. Ei liike-elämässäkään harrasteta pitkiä lounaita enään.

Tässä on oikeastaan kyse viranhoidon edellytyksistä, joka ei ole rangaistusasia, vaan hallinnollinen asia. Siitä emme tiedä mitään, koska se on työnantajan ja -tekijän välinen asia josta ei huudella julkisuuteen.

-----------

Yksi selitys tälle virastapidättämiseen saatta olla, että näin halutaan estää että jälkeenpäin, kun tuomioistuin on antanut tuomionsa, syntyisi esittämäsi tapainen lynkkausmieli julkisuudessa ja mitä ruotsiksi kutsutaan nimellä "mediadrev", jossa media ja julkisuuden kellokkaat kiihottavat toisiaan.

Kun nyt on tehty virastapidättäminen, voidaan sanoa että on jo tehty hallinnolliset toimenpiteet. Eli kaveri halutaan pitää organisaatiossa.

Edelleen en näe mitään laillista hallinnollista perustetta tuolle määräaikaiselle virastapidättämiselle, koska kaikki on myönnetty ja sellaista ei tarvita tutkintaan. Kukaan ei vielä ole kertonut mikä muu kuin rangaistus tämän virastapidättämisen raatio on, vaikka on minilexia siterattu, ilmeisesti sen sisältöä ymmärtämättä.
 
En oikein lähde tähän tapaukseen tuomariksi, mutta onnistut kirjoittamaan kolmesta eri asiasta, joista kahdesta toisistaan riippumattomasta samassa virkkeessä.

1) Julkisuus.
Julkisuus on mitä on ja jos sitä on hakenut, sitä myös saa, hyvässä ja pahassa.

2) Poliisin käyttäytymisnormi
Poliisilla, kuten muilla virkamiehillä on velvollisuus tiettyyn käytökseen. Poliisilla ehkä korostetuimmin. Nyt ei kuitenkaan poliisin käyttäytymisnormi ole sama kuin upseerin, joten tätä ei voi vetää yksi yhteen. Kuten tässä säikeessä on todettu, eivät upseerit ole saaneet kenkää aiemmin tällaisesta ensimmäiselä kerralla.

Ja tällä ei ole julkisuuden kanssa tekemistä.

3) Kontrolli

Puolustusvoimissa on ilmeisesti viime vuosikymmeninä muuttunut suhtautuminen alkoholinn, koska aikanaan löytyi upseerikerholta ja toimiupseerikerholta "kanta-asiakkaita" joitakin aina. Tämä ei ole mikään ihmeellinen asia. Ei liike-elämässäkään harrasteta pitkiä lounaita enään.

Tässä on oikeastaan kyse viranhoidon edellytyksistä, joka ei ole rangaistusasia, vaan hallinnollinen asia. Siitä emme tiedä mitään, koska se on työnantajan ja -tekijän välinen asia josta ei huudella julkisuuteen.

-----------

Yksi selitys tälle virastapidättämiseen saatta olla, että näin halutaan estää että jälkeenpäin, kun tuomioistuin on antanut tuomionsa, syntyisi esittämäsi tapainen lynkkausmieli julkisuudessa ja mitä ruotsiksi kutsutaan nimellä "mediadrev", jossa media ja julkisuuden kellokkaat kiihottavat toisiaan.

Kun nyt on tehty virastapidättäminen, voidaan sanoa että on jo tehty hallinnolliset toimenpiteet. Eli kaveri halutaan pitää organisaatiossa.

Edelleen en näe mitään laillista hallinnollista perustetta tuolle määräaikaiselle virastapidättämiselle, koska kaikki on myönnetty ja sellaista ei tarvita tutkintaan. Kukaan ei vielä ole kertonut mikä muu kuin rangaistus tämän virastapidättämisen raatio on, vaikka on minilexia siterattu, ilmeisesti sen sisältöä ymmärtämättä.

No eiköhän siitä vielä puolustustusvoimien komentaja leivota, nyt on ainakin aikaa lukea ye-kurssille.
 
Back
Top