Jos pilliin puhalletaan yllattain ...

veffeade

Eversti
Mites tallainen tapahtuma torjuttaisiin :a-undecided: Tavoite ei siis ole saada
kommentteja skenaarion toteutumistodennakoisyysta, vaan tarvittavista toimista:a-smiley:


Skenaario
======
- Venaja haluaa suorittaa ennakoivan iskun Suomen maaperalle ja elimimoida
Suomen Puolustusvoimat

Tapahtumat:
========

1) Venajan itameren laivasto suorittaa sukellusvene laivastollaan
ennakoivan iskun Suomen ydinkohteita kohtaan
- sukellusveneet tuhoavat Suomen hallinnon ydinkeskukset yllatyshyokkayksella
Helsingin edustalta
- sukellusveneet tuhoavat Suomen ilmapuolustuksen ydinsolmut yllatyshyokkaysella
Helsingin edustalta
- keskeiset Ilmavoimien tukikohdat tuhotaan ohjuksin
- tiedossa olevat Ilmavoimien kenttatukikohdat miinoitetaan ohjuksilla

2) Venajan ilmavoimat lahettavat 200 ensilinjan havittajaa tuhoamaan
viela ilmassa olevia Suomen Ilmavoimin koneita

3)Venajan ilmavoimat lahettavat 300-400 rynnakkokoneita tuhoamaan
Suomen keskeiset viestiliikennesolmut

4) Suomeen ammutaan eri kohteisiin 800-1000 ohjusta

5) Venajan ilmakuljetusjoukot iskevat Helsinkiin; Vahvuus 1 maahanlaskudivisioona
- maihinnousulaivasto seuraa meriteitse perassa

6) Venaja jatkaa ilmaiskuja koko Etela-Suomen alueella
ilmaiskuin ja kaukovaikutustykiston ja ohjusyksikoiden voimalla

7) Venaja suorittaa maihinnousun Ahvenanmaalle, Turkuun ja Porvooseen

8) Venaja kaynnistaa maahyokkayksen Pietarista kohti Kouvolaa tavoitteena
Ita-Suomen puolustuksen tuhoaminen

9) Venaja jatkaa maavoimien hyokkaysta kohti Pohjois-Suomea; ensisijainen tavoite Oulu

10) Seuraava saa jatkaa skenaariota.. :uzi:
 
Jos me olisimme juhannustunnelmissa munaskuita rapsuttelemassa, niin taistelusta tulisi yhtä raivoisa, kuin tanskalaisten taistelusta keväällä 1940. Seuraavana aamuna luettaisiin lehdestä sodan tulleen hävityksi.
 
Skenaario on varmasti yksityiskohtiin menemättä aivan riittävän lähellä totuutta, siis jos ja jos. Onhan näitä hyökkäyksiä nähty vimeisen parinkymmenen vuoden aikana, miten ne aloitetaan ja mihin niillä pyritään. Tuokin skenaario on varmasti lähtökohdiltaan sellainen, että se voidaan käynnistää suoraan harjoituksesta. Ja sitten pumpataan voimaa kauempaa suoraan kentälle.

Tuo skenaario on toteutettavissa ns. rajoitetuin voimin ja rajoitetuin tavoittein.

En kuitenkaan usko, että mikään atakki käynnistyy kuin salama kirkkaalta taivaalta, kyllä atakkeja edeltää sarja diplomatian ja painostuksen temppuja. Tietysti ne pitää osata/uskaltaa/kyetä/haluta lukea oikein ja ryhtyä tarvittaviin toimiin. Jos valmistelut ovat suunnilleen ok, niin saahan sitä Suomeakin yrittää panna polvilleen ns. rajoitetuin voimin. Tuollainen kymmenen kohdan skenaario tuskin toimii kuin sveitsiläinen kello, kyllä siinäkin ryppynsä on, tosin niin varmaan on puolustajallakin omat hidasteensa ja harminsa.

Minun on erittäin vaikea uskoa, että syntyy tilanne, jossa VAIN Suomi ja Kaveri ovat vastakkain, kyllä sen rettelön täytyy liittyä isompaan kuvioon. Eli maailmankirjat ovat sekaisin jo muutenkin ja pahasti.
 
Kysymys oli että miten torjuttaisiin. Vastaukseni on että ennakolta politiikan kentällä. Lähetetään nämä Suomen loistavat EU neuvotteluissa toimineet neuvottelijat ja hallitusneuvotteluissa parkkintuneet ministerit Moskovaan ja luetaan lehdestä ettei laukaustakaan tarvinnut ampua kun Suomen valtuuskunta menestyi neuvottelussa erinomaisesti eikä tarvinnut luovuttaa maata kuin eteläinen osa Oulun tasalle asti ja niinkin pienin korvauksin kuin 20 vuoden bkt:t.
 
Kohta 7.
Voisko ne ottaa myös Forssan?


Tuossa vaiheessa varusmiehet olis kyllä jo laittaneet kovasti kampoihin hyökkääjälle. Ei kai ne tarvii kuin puoli vrk taistelun alkamiseen. Liikekannallepano olis kyllä varmaan aika takkuista, joskin itse olisin tuossa vaiheessa jo aseistettu ja siirtymässä pelipaikoille.
 
Kohtien 5) ja 6) välissä Noska mobilisoidaan avaamalla häkin ovi ja katkaisemalla nettiyhteys.

"Ryhmäsi tehtävä on saartaa vihollisdivisioonan pääosat."
 
Hätilän luolan Pietarsaaren haarasta kaivetaan atomi tykki patteri esiin ja uhataan käristää aggressorin pääosat sekä puolisalainen uusien eläinlajien kesyttämiskeskus. Tilanteessa hätätoimena reanimoitu Hrutsev toteaa että liian kova pala kahdenvälisiin ja pyrkii ratkaisuun YK yleiskokouksen kautta. Vaihtuva turfvallisuusneuvoston jäsen Suomi estää kuitenkin päätöslauselman syntymisen. Tilanne rauhoittuu.

Ylipäätään kaikki pohdinnat tilanteesta jossa syvintä rauhan tilaa elävä Suomi joutuu massiivisen, alueiden valtaamiseen tähtäävän hyökkäyksen kohteeksi irrallaan muusta kansainvälisestä tilanteesta voidaan päättää samaan neuvostokaskuun:

" - Toveri, mitä pitää tehdä jos ydinsota syttyy?
- Pitää pukeutua valkoiseen kaapuun ja kulkea kohti hautausmaata hitaasti, hyvin hitaasti.
- Mutta toveri, miksi hitaasti?
- Ettei synny paniikkia."
 
setämies kirjoitti:
Kohtien 5) ja 6) välissä Noska mobilisoidaan avaamalla häkin ovi ja katkaisemalla nettiyhteys.

"Ryhmäsi tehtävä on saartaa vihollisdivisioonan pääosat."

Ei siihen tarvita kuin puoliryhmä. Toinen puoliryhmä voi aloittaa avoimen rintamahyökkäyksen kohti Moskovaa.
 
Ennakkovaroitusjärjestelmät toimivat.
A) Kostamuksen Hotelli Fregatissa Markku huorikäynnillään kuulee kun vaunujen moottoreita lämmitellään. Soittaa välittömästi velipojalle Kajjaaniin, että ottaapi torrakon seinältä ja Saarioisen karjalanpiirakat reppuun.
B) Viestikoelaitos on ollut selvillä tilanteesta ja väylät on jo miinoitettu ja valtion johto siirretty salaiseen paikkaan.

Henkilökohtainen ennakkovaroitusjärjestelmäni joko Chihuahua koirani kuono tai pelkkä maalaisjärkeni 1+1=2 toimi ja olen jo siirtynyt siskoni asunnolle Floridaan.
 
En ole huolestunut yllätyshyökkäyksestä, koska olen varautunut siihen.
Hälytyspakkaus on valmiiksi pakattuna eteisessä ja naamiovärit ovat wc:n peilikaapissa. Jäähyväiskirje allekirjoitettuna jääkaapin ovessa.

Nukun taisteluvyö ylläni ase käden ulottuvilla ettei minua yllätetä.
Tai no ”nukun”, en ole nukkunut vuosiin. Odotan.
 
Baikaali kirjoitti:
Skenaario on varmasti yksityiskohtiin menemättä aivan riittävän lähellä totuutta

Olen sama mieltä,,,ne venäläiset voi hyvin niin tehdä
 
Hejsan kirjoitti:
Baikaali kirjoitti:
Skenaario on varmasti yksityiskohtiin menemättä aivan riittävän lähellä totuutta

Olen sama mieltä,,,ne venäläiset voi hyvin niin tehdä

Kysymys on pikemminkin siitä, että mikä on meidän valmiutemme samaan aikaan. Mutta siitähän meillä ei ole tietoa.
 
pstsika kirjoitti:
En ole huolestunut yllätyshyökkäyksestä, koska olen varautunut siihen.
Hälytyspakkaus on valmiiksi pakattuna eteisessä ja naamiovärit ovat wc:n peilikaapissa. Jäähyväiskirje allekirjoitettuna jääkaapin ovessa.

Nukun taisteluvyö ylläni ase käden ulottuvilla ettei minua yllätetä.
Tai no ”nukun”, en ole nukkunut vuosiin. Odotan.

Et ole sentään "vahvojen tupakoiden polttajan" eli Pantherin tapaan tatuoinut maastokuviota nahkaan? Sillä säästää aikaa kun ei tarvi pukea maastopukua päälle.
 
noska kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
En ole huolestunut yllätyshyökkäyksestä, koska olen varautunut siihen.
Hälytyspakkaus on valmiiksi pakattuna eteisessä ja naamiovärit ovat wc:n peilikaapissa. Jäähyväiskirje allekirjoitettuna jääkaapin ovessa.

Nukun taisteluvyö ylläni ase käden ulottuvilla ettei minua yllätetä.
Tai no ”nukun”, en ole nukkunut vuosiin. Odotan.

Et ole sentään "vahvojen tupakoiden polttajan" eli Pantherin tapaan tatuoinut maastokuviota nahkaan? Sillä säästää aikaa kun ei tarvi pukea maastopukua päälle.

Eikös se ollut kuitenkin nimimerkki Paha Kani joka oli tehnyt nuin.
 
Heikkilä kirjoitti:
noska kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
En ole huolestunut yllätyshyökkäyksestä, koska olen varautunut siihen.
Hälytyspakkaus on valmiiksi pakattuna eteisessä ja naamiovärit ovat wc:n peilikaapissa. Jäähyväiskirje allekirjoitettuna jääkaapin ovessa.

Nukun taisteluvyö ylläni ase käden ulottuvilla ettei minua yllätetä.
Tai no ”nukun”, en ole nukkunut vuosiin. Odotan.

Et ole sentään "vahvojen tupakoiden polttajan" eli Pantherin tapaan tatuoinut maastokuviota nahkaan? Sillä säästää aikaa kun ei tarvi pukea maastopukua päälle.

Eikös se ollut kuitenkin nimimerkki Paha Kani joka oli tehnyt nuin.

Saattoipa se hyvinkin olla tuo pahamaineinen keskikaljakommandokin. Muistini saattaa tehdä tällä kohtaa hyvinkin tepposet.
 
pstsika kirjoitti:
Nukun taisteluvyö ylläni ase käden ulottuvilla ettei minua yllätetä.
Tai no ”nukun”, en ole nukkunut vuosiin. Odotan.

Minä taasen nukun käsikranaatti tyynyn alla...antaa turvallisuuden tunteen...
 
Häivynpä mökille siinä vaiheessa, jos enää pääsee. Kun ei tässä iässä se pillinvihellys enää meikäläistä koske, ellen sitten joudu Pansion luoliin korjaushommiin.
 
Bodyguard kirjoitti:
Häivynpä mökille siinä vaiheessa, jos enää pääsee. Kun ei tässä iässä se pillinvihellys enää meikäläistä koske, ellen sitten joudu Pansion luoliin korjaushommiin.

Pojat pistaa leikiksi :a-laugh:: Eiko todellakaan arvon raadilla ole esittaa selkeita suunnitelmia/toimintamalleja miten skenaario saataisiin torjuttua nykyisella PV:n organisaatiolla (vai onko liian arka ja vaikea aihe) ?.
 
No enenmän sukellusvene torjunta aseita. Ainakin joku laiva kun ampuu torpedoja ja voi ehkö laitaa Hawkit sukellusvenetorjuntaan?? (niile aseita sukellus ja pintatorjuntaan)

Suomi voi vaikka kysyä Ruotsilta niin ne voi saada neuvoja (tips)
 
Back
Top