En minä näitä käpykaartilaisten esiinmarssia ihmettele. Ihme kun ei ole tätä enemmän.
Aikaisemmin olen usein polemisoinut sitä, kuinka PV on menettänyt moneen reserviläiseen kosketuksen; intin jälkeen monelle on Reserviläiskirje ollut ainut kosketus, ja siinäkin saattoi olla, että ei sijoitusta. Ja olen tavannut ihan nuoriakin vasta kotiutuneita, joilla on ollut sama tilanne. Olet reservissä -termi on sama kuin ei käyttöä.
Onko tässä tilanteessa peräti satoja tuhansia reserviläisiä?
On vain inhimillistä, että tämä tuottaa tunteen; turhaanko kävin. Kun PV ei pidä ao. yksilöitä edes sen verran tärkeänä, että olisi tehtävän varannut, niin askel joukkopakoon voi olla matala. Etenkin jos yhteiskunta ympärillä on ollut kovin vihervasemmistolaista, eikä tälle ole mitään vastavoimaa ollut.
Ja voihan joitakin oikeasti pelottaa. Tunnen reserviläisiä, jotka ovat kertoneet oikein tärisseensä pelosta, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Jos siinä vaiheessa kokee olevansa irti maanpuolustamisen kulttuurista, niin...
Rauhan aikana 40-vuotias isä, joka ei ollut millään tavoin tekemisesissä PV:n kanssa kotiutumisensa jälkeen sitten ysärin, saattaa välittää jälkikasvulleen asenteen, että lähtekää sivariin, turhaan käytte inttiä, ajanhukkaa.
Kriisin alussa, sama asenne tuottaa siirtymisen sivariin.
Joka ukolle ja akalle sijoitus ja tehtävä sodan ajaksi. Nuoremmille taistelujoukkoihin, varttuneemmille takalinjan tukijoukkoihin, naisille ja sivareille VSS-ja raunioiden raivuutehtävät.
Tavoite tuottaa tietoisuus siitä, että yksilö on arvokas ja että yksilö voi tehdä jotain yhteiskunnan eteen kriisitilanteessa. Tämä lisää henkistä resilienssiä.
Ennen sotaa yhteiskuntamme henki ei olisi tällaista sallinut. Olisi itketty militarisoitumista, BLM-liike ym. oli tärkeämpi.
Nyt tilanne on toinen.
Miten yhteydenpito toteutetaan? Tekstiviesti, sähköposti, paperikirje, Suomi.fi-sivusto.
Resurssia tämän mahdollistajille, tosin nyt voi olla PV:llä kiirettä...