Miksei kukaan sanonut että ikäraja reserviin paluusta on poistunut 2019?
Nyt lähti laput uudelleen kierrokselle ja treeni senkun kovenee.
Kutsunnoissa kerroin olevani tieto- ja tietoliikennetekniikan koulutuksessa. Kaikki tähän liittyvät asiat kiinnostivat ja koulu sujui hyvin. Olin lukenut Riihimäellä sijaitsevasta Viestikoulusta. Olin kiinnostunut sotilasviestintätekniikasta ja erityisesti radiotaajuisesta liikennöinnistä. Aselajivalintani oli selvä. Muistan kun kutsunnoissa pidettiin hyvänä, että on kirkas suunnitelma ja luvattiin huomioida tämä sijoituksessa.
Aikanaan palvelukseen astuminen sitten koitti. Varuskunnan pihamaalla nimenhuudossa alokkaat jaettiin komppanioihin. Ihmettelin hieman, kun nimeäni ei kuulunut viestikomppanian kohdalla, vaan esikuntakomppanian. Hetken kuluttua selvisi, että minut on sijoitettu sotilaspoliisiksi. Kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Ajattelin, että kaipa tämä tästä selkiää.
Tuvassa juttelin uusien kavereiden kanssa ja hyvin nopeasti minulle valkeni, että suuri osa tupakavereista haaveilee poliisin ammatista tai työstä turvallisuusalalla. Itselläni tällaisia haaveita ei ollut, enkä suhteellisen lyhyenä olisi kovin uskottava näkykään (sotilas)poliisina. Mainittakoon, että osa komppanian naisalokkaista oli minua pitempiä.
Muistan komppanian päällikön esittelypuheen auditoriossa. Hän kehotti ottamaan armeija-ajasta hyödyn irti, eikä vain lusimaan sitä läpi. Tämän jälkeen hän keskusteli kaikkien kanssa kahden. Ilmaisin heti ihmetykseni, että miksi minut oli valittu tähän koulutukseen, kun olin toivonut ihan toista. Hänkin oli ihmeissään muttei osannut kertoa syytä. Päällikön mukaan, sotilaspoliisiksi on yleisesti enemmän halukkaita, kuin koulutukseen voidaan ottaa. Hän kertoi, ettei pysty tekemään tilanteelle alokasaikana mitään, mutta sen jälkeen voidaan yrittää siirtoa viestiin. Hän kertoi, että alokasaika on hyvin samanlainen, olipa sitten EK:ssa tai VK:ssa.
Kun alokasaika loppui, oli taas keskustelun paikka. Kerroin edelleen olevani halukas siirtymään viestiin. Sain kuulla, ettei viestissä ei ole tilaa. Olin tyrmistynyt, mutta asialle ei ollut mitään tehtävissä. Meni muutama päivä ja ilmeni että viestiin pääsisi sittenkin, huoltoon sotilaskeittäjäksi. Oli siis tehtävä valinta: Poliisi vai keittäjä. Kumpikin kuulosti huonolta. Valitsin soppatykin vain ja ainoastaan sen takia, että pääsisin pois armeijasta nopeammin, töihin tienaamaan. Ei spaden urassa mitään vikaa sinällään ollut, mutta ei myöskään sitä mitä armeijalta odotin. Koulutus oli laadukasta ja kantahenkilökunta asiantuntevaa
Niin oli velvollisuus kohdaltani ohi. Mieleen jäi harmitus, etten saanut hyödyntää kykyjäni ja tarjota osaamistani. Mutta jäi myös monta hyvää muistoa ja syttyi kipinä retkeilyharrastukseen.
Meni neljä kuukautta ja postista kolahti kertauskutsu. Sopan keittäjää tarvittiin taas. Pitäähän se mennä, kun käsketään. Kertauksessa en tehnyt muuta kuin aamupalaa, lounasta ja päivällistä. Kertaakaan en poistunut soppakanuunan, esikuntarakennuksen ja teltan väliltä. Rynkky toki oli jaettu, mutta vain näön vuoksi. Laukaustakaan en ampunut, enkä kuullut kenenkään ampuvan. Etulinja oli kauempana eikä soppamiestä siellä kaivattu. Olisin mielelläni ampumataitojakin verestänyt. Kertauksesta jäi mieleen ihmetys. Miksi näin nopeasti ja mikä oli hyöty? En oppinut mitään ja vanha oli vielä muistissa. Kenties oli vain akuutti pula sotilaskeittäjistä.
2006 Erosin reservistä. Koin, että sotilaskeittäjän urastani ei ole todellista hyötyä kellekään. Uskoin että ainoa järkevä kehityssuunta on korkean teknologian ammattiarmeija ja NATO-jäsenyys. Ajattelin, että päätökseni pieneltä osin ohjaa Suomea tähän suuntaan. Ajattelin, että minusta on enemmän hyötyä siviilinä, joka tukee maanpuolustusta, omalla koulutuksellaan ja osaamisellaan.
Olin varma, että Ruotsi on edelläkävijä, jota Suomi ennen pitkää seuraa: Korkean teknologian ammattiarmeija. Motivoituneita, ja pitkälle koulutettuja sotilaita sekä viimeisintä aseteknologiaa. Vielä 2000-luvun alkupuolella uskoin, että Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon muutaman vuoden sisällä. Mutta näin ei tapahtunut, puolustusmäärärahoja leikattiin, henkilöstöä vähennettiin ja varuskuntia lakkautettiin. Ruotsin malli osoittautui isoksi ja kalliiksi virheeksi. Ajattelin Itä-Ukrainan sodan olevan niin häikäilemätön teko, että se saisi päättäjät toimeen ja kansan NATO-myönteiseksi, mutta ei. Reservistä kieltäytyminen nousi uusiin ennätyksiin. Hävetti oma valintani erota, vaikka syyt olivatkin toiset. Olisin liittynyt takaisin reserviin, jos olisi ollut mahdollista. Selvitin mahdollisuutta, mutta ei sellaista ollut. Luovuin toivosta päästä takaisin mutta onnekseni en saanut kutsua täydennyspalvelukseen.
Kun lakimuutos mahdollisti paluun, harkitsin tarkoin, liitynkö takaisin. Onko siitä hyötyä kellekään. Tulin tulokseen, että on ainakin vähäistä: Kaunistin osaltani tilastoja. Olen sen ikäinen, että huippuvuodet ovat takana mutta aktiivista reserviläisaikaa on vielä jäljellä vuosia. Korjaan osaamisvajettani MPK-kurssituksella, jos kertaamaan ei enää kutsuta. Uutena harrastukena aloitin myös ammunnan. Jälkikasvua osaan ohjata tulevaisuudessa paremmin kuin itseäni.