baikal kirjoitti:
Yksi konsti pistää oikeat miehet oikeaan paikkaan on yhdessä tekemiseen perustuva kaverien tunteminen. Jos Adam7 arvelee, että kolmen vuorokauden kertausharjoitus 15 vuoden välein tuottaa tämän tiedon johtajille niin hyvinpä on pv:lla homma hallussa, ei siinä mitään. Vai arveleeko adam, että tämän maan kaikki viisaus ja tieto, ymmärrys ja järki on ohjautunut pv:n haltuun?
jos jättäisit tuollaisen junttiretoriikan väliin.
kärjistys on tietenkin yksi retoriikan perustyökaluja, mutta sitä on parempi käyttää kun ilmaistaan yksinkertaisia ajatuksia suurelle massalle. yksinkertaisen ajatusten ilmaiseminen minulle ei toimi.
---------------
mitä enemmän yksittäisiä osallistujia tunnetaan sn parempi.
olen opponoinut erään postaajan esityksiä että sotilasarvo tai tehtävänimike ovat turhia ja jollain uudella automaagisella keinolla saadaan parhaat miehet oikeaan tehtävään, joka ymmärtääkseni postaajalla lähti vielä siitä, että peruskolutuksella (varusmieskoulutus + ressuharjoitukset) ei ole mitään väliä.
Olen edelleen esittänyt, että jos kodinturvajoukkoja rakennetaan, ne ovat elimiellisesti pv:n osia eivätkä mitään yksityismiliisejä.
ei minulla ole mitään sitä vastaan että jengi harjoittelee vapaa-aikanaan, kunhan homma ei mene mihinkään kaveriporukan yhdistyskehuksi/kiusaamiseksi, joka on pahin skenario
Kodinturvayksiköiden voima, jos sellaista on, ollee juuri siinä, että vuosien mittaan oikeille henkilöille voidaan lastata oikeat tehtävät. Jos sitä vertaa joukkotuotettuun yksikköön, joka tuotetaan vuonna 2010 ja se kertautetaan vuonna 2016, kokonaista kuusi päivää tai jotain, niin oletko sitä mieltä, että tämä yksikkö on ottanut täydessä mitassaan käyttöön hlöstönsä voimavarat? Vai otetaanko ne käyttöön harmaassa vaiheessa? Vai tarvitseeko niitä ottaa käyttöön ollenkaan, riittääkö se, että kunhan ressu on vain tullut rivin täytteeksi ja on lavalla hiljaa?
jos kodinturvajoukoista puhutaan, ovat nämä vapaaehtoisjoukkoja, ja en usko että kukaan esittää että sellaista porukkaa pitäii pomputtaa. meillä ei ole varaa siihen, ettei joka mies ajattele täyttäessään tehtäviään.
ongelmana on vain, mistä saat systeemin niin puoleensavetäväksi etteivät ainoastaan intiaanipäälliköt sulkapuuhkineen ja intiaanialipäälliköt innostu vaan ihan tavalliset intiaanit osallistuvat?
Minusta voisi olla ihan paikallaan ymmärtää se tosiasia, johon ollaan selvästi menossa: entistä paljon pienempi lkm sotilaita saa kantaakseen taistelukentän taakan, eli vaatimukset tulevat kasvamaan selvästi per yksilö. Silloin on ihan pakko löytää uudella tavalla tekijöiden yksilölliset voimavarat ja osaamiset käyttöön. Ei riitä se, että sotilas on tullut rivin täytteeksi. Tätä ei näköjään ajatella juuri lainkaan, eikä siinä mitään: wanhoilla mennään----->pöpelikköön.
en tiedä mikä tämä yltiöpessimismi on. itse olen kokenut, että kyllä se tavallinen rivintäyttäjä täyttää tehtävänsä, silloin kun kokee sen mielekkääksi. ei välttämättä aina ne kovimmat ja innokkaimmat vapaaehtoiset pärjää silloin kun homma menee vähän vaikeemmaksi.
Itse olen käsittänyt että tuo resrvin pienentäminen päosin tarkoittaa ettei roikuteta yhtä kauan sijoitettuna. tuo tuorein puheloisen repliikki on tosin tulkittu myös siten että mentäisiin valikoivampaan palvelukseen. saas nähdä.
Kun tuo entistä harvempi-entistä enemmän on muuttunut arkipäiväksi on taatusti pakko päivittää johtamista, koulutusta, varustusta yms. ja huom. nimenomaan asennetta aina ylimmästä kultafassusta alimpaan kurajääkäriin. Ei voida enää käytellä massoja ja rivin täytteitä, on pantava kehiin ajattelevia, motivoituneita ja koulutettuja sotilaita...nykyiseen nähden todella vähän.
en ole ikinä ymmärtänyt että meillä olisi massoja, vaan joka jäbä on tärkeä. ehkä meillä on eri kokemukset tai eri suhtautumiset.
Miten nykyinen systeemi sopii tuohon teemaan? En väitä omaavani viisasten kiveä, mutta kehitettävää kyllä löytyy. Joskin olen optimistinen tämän suhteen. Miksi? Koska pv:n henkilökunta on kuitenkin ihan miehekästä väkeä, joka pyrkii tekemään hommat paikalleen. Minä paskakintaalla viittaan poliitikkokenraalien lausumiin: tosiasia on, että työ ja kehittäminen tehdään muilla tasoilla.
kuitenkin tuonne "poliitikkokenraaleihin" valikoituu kyvykkäin väki.
Eli vähänkään pidemmällä aikajänteellä näkisin hyvänä, että tuo entistä harvempi-entistä enemmän- käsitys alettaisiin viedä toimintaan. Siihen tullaan törmäämään ihan armotta ennen pitkää ja pitääkö sitä odotellessa vain uskollisesti puuhastella rivien täyttö-ohjelmien kanssa vai alkaa sorklata toisenlaista tapaa kehiin?
nyt oon pihalla. selvennä hieman
Jos pystymme kehittämään menetelmiä ja oppeja, joiden avulla harveneva sotakarja muuttuu yksilöiksi, joiden osaaminen otetaan aidosti käyttöön, niin meillä on mielestäni vahvat eväät mennä eteenpäin.
tästä olen taas sitä mieltä, että "sotakarjaa" ei meillä ole olemassa. en sellaista ole havainnut. olen havainnut kundeja jotka haluavat suuremmalla tai ok motivaatilolla täyttää tehtävänsä, kunhan joku motivaatio annetaan.
Kaikkien maiden armeijoissa on materiaalipuutteita ja kitkaa, sähläystä ja ähinää, katson kuitenkin asiaa niin, että toimimalla oikein meillä on käytössämme osaavaa ja motivoitunutta väkeä kyllin sotahommiinkin, ja silloin nämä muut puutteet on aina kestettävissä.
olen aivan samaa mieltä
Museo kirjoitti:
Nyt puki Baikal ajatukseni niin hyvin sanoiksi ettei tuohon ole paljon lisättävää. Jatkossa ei vain voi olla niin että Jakke Jääkärin sotilasuran kliimaksi koetaan kun hän pääsee kasarmin porteista vapauteen palveltuaan sen puoli vuotta. Tämän jälkeen käydään ehkä seuraavalla vuosikymmenellä viikko kertaamassa jonkun rikki ammutun reserviläispumpun kanssa ja se oli sitten siinä se ikävä velvollisuus.
kattelin tossa just keväällä kun noin vajaa 3v. sitten ulos päässeet kundit (ja muutama daami) tuli kertaamaan. eivät ramboilleet ja joukko kuului periaattessa alueellisiin, mutta varustus oli aivan eri planeetalta kuin mun aikana taistelujoukoissa. lisäksi erotuksen oli, että kun oli tuotettu joukko, eikä sotilaspiirin palapeli, kundit pääosin tunsivat toisenssa, joka antoi ihan eri koheesion.
en näe mitään syytä tuollaiseen pessimismiin.
pessimismissähän on yksi hyvä puoli.... ei juuri pety
Jatkossa rivissä on niin vähän miehiä ettei tuo ole missään nimessä se oikea tie. Ei, kyllä lähtökohta pitää olla että ihan jokaisen sodan ajan sijoituksen omaavan reserviläisen sotilastaitojen kehittämistä jatketaan nousujohteisesti vielä reserviläisuralla. Enkä oikein näe miten tuo tapahtuisi jos niitä sotilastaitoja ei kehitetä yksilölähtöisesti ja jatkuvasti sen Jakke Jääkärin tuntevalta esimieheltä rakentavaa palautetta saaden.
mikä ero tässä on siinä onko paljon vai vähän miehiä sijoituksissa?
Mosuri kirjoitti:
Baikal päästelee taas totuuden sanoja. Puolustusvoimissa ajatellaan vähän turhan paljon sillä menttaliteetilla, että "kaikki tekee tai kukaan ei tee". Puolustusvoimat on lyömässä kirvestään kiveen tällä "koko kansan armeija" konseptillaan.
en ole pv:n leivissä eikä kaverikaan ole. kuitenkin olen eri mieltä väitteestäsi.
PV:ssä on käsitykseni mukaan tasapainoilu menossa yleisen ja hyödyllisen materiaalin osalta. vaikea sanoa että "et kelpaa", kun kundi haluisi ttulla, mutta eri syistä ei ole edellytyksiä. eihän meidän veromarkkoja pitäisi heittä turhhin koulutuksiin. toisaalta sitten, jos on ihan selvää, ettei tarvi mennä, jollei halua, rekrytoinnin ongelmat sekä määrän että laadun osalta nousevat esiin.
vaikea paikka.
Suomessa on 50 000- 100 000 maanpuolustuksesta kiinnostunutta ihmistä. Puolustusvoimien kannattaisi katsoa, että noista ihmistä saataisiin maksimaalinen hyöty ulosmitattua. Nyt on lähdetty sille itsetuntovammaisen tielle miettimään "mitähän tuokin minusta ajattelee."
? määrä ?
tielle?
Sellaista päivää, ei tule, että jostain kotiutuneesta jääkärikomppaniasta 80 % osallistuisi vapaaehtoisten rientoihin. Ei vaikka se olisi ilmainen olut/viina tarjoilu maanpuolustusmajalla. Sen sijaan tuostakin porukasta löytyy montaa upseeria, aliupseeria ja miestä jotka ovat valmiita kehittämään taitojaan.
aivan. ei ne intiaanit noin suuresti osallistu. kodinturvajoukot taas eivät ole taistelujoukkoja jos vain au:t ja ups osallistuvat.
Ei vapaapalokunnatkaan toimi sillä periaatteella, että haetaan pelkästään ihmisten hyväksyntää ja huolehditaan siitä että toimintaan osallistuneet ole asiasta liian kiinnostuneita. Jos VPK:ssa ei olisi muuta kuin alkusammutusta ja perusensiapua (tärkeitä nekin) vuodesta toiseen niin kuinka moni mahtaisi olla toiminassa mukana? Kyllä väestöstä löytyy runsaasti niitäkin jotka pitää VPK:ta naurettavana haahuiluna ja aikuisten partiona. Epäilen vähän, että toiminnassa mukana oleville tuollaiset mielipiteet on kuitenkin yksi vitun maku. Ei ruotsissa, norjassa tai tanskassa kaikki hyväksy kodinturvaa yms. järjestelyjä mutta ketä se haittaa? Vapaissa moniarvoisissa yhteiskunnissa on aina ihmisiä jotka ei hyväksy sitä tai tätä. Ihmiset harvemmin kuitenkaan viitsii tehdä asioille mitään jos minkäänlaista konkreettista haittaa ei ilmene.
toi hyväksyntähän ei ole ongelma vaan intiaanien puuttuminen. päälliköitä kyllä riittää. eli miten sinne saadaan enemmän miehistöä kuin nykyisiin innokkaiden klubeihin?