Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Tuota Kemira kauppaa minäkin muistelin, kun tämä Caruna case tuli esiin. Growhow taitaa olla suurin (muttei ainoa) mokaus mitä hallitukset (pääasiassa kokoomusministerit) ovat yksityistämisinnossaan tehneet. Melkoinen määrä kansallista omaisuutta käytännössä annettiin pois.
Maan tavan mukaan asia vaiettiin kuoliaaksi eikä ketään ole asetettu vastuuseen.

Sitten oli tämäkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Digita

Ei tällaisia saisi myydä paitsi jos r-ä hyökkää, mistään ei saa rahaa ja ammuksia pitäisi ostaa.

Tietty siinä tilanteessa yhteiskunnan infran markkina-arvo lienee epäedullinen. Mutta tuskin alhaisempi kuin millä nuo daijut myy että saisi heti menemään ;)
 
Minua huvittaa tietty ristiriita :)

Ketjussa haukutaan poliitikkoja, virkamiehiä ja valtiota siitä, miten huono toimija ja huono omistaja se on.

Sitten kuitenkin haukutaan myös sitä, kun valtio luopuu liiketoiminnoista. o_O

Pitäisi päättää, että omistetaanko niitä yrityksiä vai ei. Jos valtio on paska hallinnoija ja omistaja, niin parempi ettei omisteta. Todennäköisesti yhteiskunnan hyvinvointitappiot ovat suuremmat kuin jonkun kaupan jääminen hiukan pienemmäksi.

Ilmeisesti oikea vastaus on, että pitää luopua, mutta kalliilla! No, Fortumin verkot ainakin myytiin kalliilla...
 
Talousihmisenä kummastelen, miksi Caruna ei julkaise avoimesti investointilaskelmia näistä investoinneistaan. Olen valmis uskomaan selityksen jos tulee uskottavat paperit pöytään laadintaperiaatteineen.

Normaaliyrityksellä liikesalaisuus estäisi tämän, mutta Caruna on monopoliyhtiö.

Sitä en ihmettele, että kauppahintaan otettu velka dumpattiin sikamaisella korolla pääomasijoittajalta Carunan taseeseen, se on peruskuvio pääomasijoituksissa. Ja onhan se 10% (?) korkotaso hyvin asiallinen eikä ylitsevuotavan röyhkeää siirtohinnoittelua kun MONOPOLISSA riskitaso on niin korkea... :rolleyes: Mutta tyhmä on se joka säätää liian löyhiä lakeja.

Ihmetyttää tämä ideologinen yksityistäminen yhtä paljon kuin ideologinen valtio-omistuskin (siis kun E.Tuomioja ei myynyt Soneraa Vodafonelle hinnalla mikä olisi kattanut 10 vuoden henkilöverotuksen tuotot...jolla olisi maksanut valtionvelat pois ja päälle saanut kelpo kansallisvarallisuuden). Sähkönsiirto on tietoyhteiskunnan verenkierto - sitä ei voi kilpailuttaa. Mikä voisi olla yhteiskunnan perusinfraa jos ei sähköverkko??

Kyllä kaikkien yhtiöiden tilinpäätökset saa. (ainakin isompien)

Sähköverkon säätelyä hoitaa https://www.energiavirasto.fi/

Kohtuullisen tuoton valvontamenettelyt löytyvät tuolta: https://www.energiavirasto.fi/valvontamenetelmat-2016-20231

Edelleen minua hiukan ihmetyttää tämä verrattain populistinen kuohunta asian tiimoilla.

Kaikki (?) kai tiesivät etukäteen, että jos sähköverkot kaivetaan maan sisään, niin kyse on miljardien eurojen kustannuksista. Miksi tätä kohua ei noussut silloin, kun itse asiasta päätettiin?

http://www.hs.fi/talous/a1379664130915

21.9.2013
Korotus maaseudun asukkaiden maksettavaksi

Maakaapelointi nostamassa sähkön siirtohintaa kymmeniä prosentteja
Investoinnit korottavat siirtohintaa arviolta 20–30 prosenttia

Sähkön jakeluverkon toimintavarmuutta parannetaan erityisesti haja-asutusalueilla. Miljardi-investointien tuoma siirtohintojen nousu jää maaseudun asukkaiden maksettavaksi.

Seuraavan viiden vuoden aikana Suomen sähkönjakeluverkkoon investoidaan noin neljä miljardia euroa, selviää Energiateollisuus ry:n verkkoyhtiöille tekemästä kyselystä.


http://yle.fi/uutiset/katainen_komm..._selvaa_etta_hinnat_tulevat_nousemaan/8646720

”Jokaiselle oli selvää, että hinnat tulevat nousemaan”
Katainen toteaa kirjoituksessaan, että sähkömarkkinalain uudistuksen jälkeen jokaiselle oli selvää, että hinnat tulevat nousemaan, sillä investoinnit sähköverkon parantamiseksi maksavat paljon. Katainen arvioi, että Carunan siirtohinnat ovat olleet Suomen matalimmasta päästä ja jäisivät keskimääräistä pienemmäksi myös korotusten jälkeen.


Nythän on edelleen mahdollista vaikuttaa suoraan ja perustaa kansalaisadressi: pysäyttäkää maakaapelointi - haluamme sähkökatkot takaisin!
 
Minua huvittaa tietty ristiriita :)

Ketjussa haukutaan poliitikkoja, virkamiehiä ja valtiota siitä, miten huono toimija ja huono omistaja se on.

Sitten kuitenkin haukutaan myös sitä, kun valtio luopuu liiketoiminnoista. o_O

Pitäisi päättää, että omistetaanko niitä yrityksiä vai ei. Jos valtio on paska hallinnoija ja omistaja, niin parempi ettei omisteta. Todennäköisesti yhteiskunnan hyvinvointitappiot ovat suuremmat kuin jonkun kaupan jääminen hiukan pienemmäksi.

Ilmeisesti oikea vastaus on, että pitää luopua, mutta kalliilla! No, Fortumin verkot ainakin myytiin kalliilla...

Monopolia ei olisi saanu myydä, näin yksinkertaista. Täällä esille tulleet digita ja verkkoyhtiö parhaat esimerkit.

Verkkoliiketominta pitäisi olla valtionlaitos joka siirtäisi voitot suoraan investointeihin. Pörssi Fortum laiminlöi verkon kunnossapidon vuosikymmenen, samalla verkkoliiketoiminta oli kokoajan kannattavaa. Rahat jaettiin osinkoina,bonuksina ja optioina. Jos nämäkin rahat olisi käytetty investointeihin niin suomalainen yrittäjä kiittäisi edullisesta siirtomaksusta. Mutta se kokoomuksen ideologia:mad:

Lisäys: fortumin aikana tuotto verkkoliiketoiminnasta on ollu 5%
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kaikkien yhtiöiden tilinpäätökset saa. (ainakin isompien)

Sähköverkon säätelyä hoitaa https://www.energiavirasto.fi/

Kohtuullisen tuoton valvontamenettelyt löytyvät tuolta: https://www.energiavirasto.fi/valvontamenetelmat-2016-20231

Edelleen minua hiukan ihmetyttää tämä verrattain populistinen kuohunta asian tiimoilla.

Kaikki (?) kai tiesivät etukäteen, että jos sähköverkot kaivetaan maan sisään, niin kyse on miljardien eurojen kustannuksista. Miksi tätä kohua ei noussut silloin, kun itse asiasta päätettiin?

http://www.hs.fi/talous/a1379664130915




http://yle.fi/uutiset/katainen_komm..._selvaa_etta_hinnat_tulevat_nousemaan/8646720




Nythän on edelleen mahdollista vaikuttaa suoraan ja perustaa kansalaisadressi: pysäyttäkää maakaapelointi - haluamme sähkökatkot takaisin!

Tilinpäätös =! Investointilaskelma. Tilinpäätösten kautta asiaa joutuu tutkimaan sitten ehkä 5-10v päästä. Yrityksen olisi helppoa antaa ennustetut lukusarjat investoinneista ja niiden rahoituksesta julki, jos mitään peiteltävää ei ole ja sitten päivittää toteumia kunnes me populistit unohdamme asian. Sellainen vähän haluttuun suuntaan valehdeltukin laskelma vakuuttaisi itseni siitä että ainakaan isoa "gäppiä" ei ole. Mitä he pelkäävät, kilpailijoita? :D (vitsi)

En usko että korotus on läheskään kokonaan vailla perusteita, mutta se on aivan varmaa että siitä myös otetaan niin paljon tulosta kuin pystytään. Miksi ei otettaisi. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Siihen en ennen todisteita usko että korotuksista vähintään kohtalainen osa ei menisi suoraan voittopuolelle. Olen liikaa liike-elämää haaskalintuineenkin nähnyt etten olisi ainakin vähän populisti ;)

Pitäisi tosiaan lukaista tuo sääntelypuoli, luulisi että investoinnit osin palvelevat myös yrityksen liiketoimintaa, kun ei tarvitse korjaajia niin usein laittaa.
 
Monopolia ei olisi saanu myydä, näin yksinkertaista. Täällä esille tulleet digita ja verkkoyhtiö parhaat esimerkit.

Verkkoliiketominta pitäisi olla valtionlaitos joka siirtäisi voitot suoraan investointeihin. Pörssi Fortum laiminlöi verkon kunnossapidon vuosikymmenen, samalla verkkoliiketoiminta oli kokoajan kannattavaa. Rahat jaettiin osinkoina,bonuksina ja optioina. Jos nämäkin rahat olisi käytetty investointeihin niin suomalainen yrittäjä kiittäisi edullisesta siirtomaksusta. Mutta se kokoomuksen ideologia:mad:

Lisäys: fortumin aikana tuotto verkkoliiketoiminnasta on ollu 5%

Fortumilla oli vain pieni osa jakeluverkoista.

http://www.energiavirasto.fi/sahkoverkon-haltijat

SÄHKÖNJAKELUVERKON HALTIJAT

Alajärven Sähkö Oy

Caruna Oy

Caruna Espoo Oy

Ekenäs Energi Ab

Elenia Oy

Enontekiön Sähkö Oy

ESE-Verkko Oy

Esse Elektro-Kraft Ab

Etelä-Suomen Energia Oy

Forssan Verkkopalvelut Oy

Haminan Energia Oy

Haukiputaan Sähköosuuskunta

Helen Sähköverkko Oy

Herrfors Nät-Verkko Oy Ab

Iin Energia Oy

Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy

Jeppo Kraft Andelslag

JE-Siirto Oy

Jylhän Sähköosuuskunta

Järvi-Suomen Energia Oy

Kemin Energia Oy

Keminmaan Energia Oy

KENET Oy

Keravan Energia Oy

Keuruun Sähkö Oy

Koillis-Lapin Sähkö Oy

Koillis-Satakunnan Sähkö Oy

Kokemäen Sähkö Oy

Kronoby Elverk Ab

KSS Verkko Oy

Kuopion Sähköverkko Oy

Kuoreveden Sähkö Oy

Kymenlaakson Sähköverkko Oy

Köyliön-Säkylän Sähkö Oy

Lammaisten Energia Oy

Lankosken Sähkö Oy

Lappeenrannan Energiaverkot Oy

Lehtimäen Sähkö Oy

Leppäkosken Sähkö Oy

LE-Sähköverkko Oy

Loiste Sähköverkko Oy

Muonion Sähköosuuskunta

Mäntsälän Sähkö Oy

Naantalin Energia Oy

Nurmijärven Sähköverkko Oy

Nykarleby Kraftverk Ab

Oulun Energia Siirto ja Jakelu Oy

Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy

Outokummun Energia Oy

Paneliankosken Voima Oy

Parikkalan Valo Oy

PKS Sähkönsiirto Oy

Pori Energia Sähköverkot Oy

Porvoon Sähköverkko Oy

Raahen Energia Oy

Rantakairan Sähkö Oy

Rauman Energia Oy

Rovakaira Oy

Rovaniemen Verkko Oy

Sallila Sähkönsiirto Oy

Savon Voima Verkko Oy

Seiverkot Oy

Tampereen Sähköverkko Oy

Tenergia Oy

Tornion Energia Oy

Tornionlaakson Sähkö Oy

Tunturiverkko Oy

Turku Energia Sähköverkot Oy

Vaasan Sähköverkko Oy

Vakka-Suomen Voima Oy

Valkeakosken Energia Oy

Vantaan Energia Sähköverkot Oy

Vatajankosken Sähkö Oy

Verkko Korpela Oy

Vetelin Energia Oy

Vimpelin Voima Oy

Äänekosken Energia Oy



SÄHKÖN SUURJÄNNITTEISEN JAKELUVERKON HALTIJAT



Enso Alueverkko Oy

EPV Alueverkko Oy

Kaakon Alueverkko Oy

Kittilän Alueverkko Oy

Lapin Sähköverkko Oy

Mäntän Energia Oy

Porvoon Alueverkko Oy

PVO-Alueverkot Oy

Satapirkan Sähkö Oy

Satavakka Oy

Sähkö-Virkeät Oy

UPM Sähkönsiirto Oy

Ääneverkko Oy

Pitäisikö valtion kansallistaa kaikki nuo muut kymmenet jakeluverkkoyhtiöt?

Lisäksi valtio nimenomaan omistaa (määräysvalta) kantaverkkoyhtiön.

http://www.fingrid.fi/fi/yhtio/hallinnointikoodi/Sivut/default.aspx
 
Tilinpäätös =! Investointilaskelma. Tilinpäätösten kautta asiaa joutuu tutkimaan sitten ehkä 5-10v päästä. Yrityksen olisi helppoa antaa ennustetut lukusarjat investoinneista ja niiden rahoituksesta julki, jos mitään peiteltävää ei ole ja sitten päivittää toteumia kunnes me populistit unohdamme asian. Sellainen vähän haluttuun suuntaan valehdeltukin laskelma vakuuttaisi itseni siitä että ainakaan isoa "gäppiä" ei ole. Mitä he pelkäävät, kilpailijoita? :D (vitsi)

En usko että korotus on läheskään kokonaan vailla perusteita, mutta se on aivan varmaa että siitä myös otetaan niin paljon tulosta kuin pystytään. Miksi ei otettaisi. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Siihen en ennen todisteita usko että korotuksista vähintään kohtalainen osa ei menisi suoraan voittopuolelle. Olen liikaa liike-elämää haaskalintuineenkin nähnyt etten olisi ainakin vähän populisti ;)

Pitäisi tosiaan lukaista tuo sääntelypuoli, luulisi että investoinnit osin palvelevat myös yrityksen liiketoimintaa, kun ei tarvitse korjaajia niin usein laittaa.

Joo, sorry, huomasin, että olin lukenut ja myös vastannut hiukan pikaisesti. Ajoin takaa sitä, että taseen kautta voi arvioida kohtuullista tuottoa. Se antaa tosin vain suuntaa antavan arvion.
 
Kuten Passi kuvaili, eihän tässä ole kysymys valtio-omistajan kyvyistä hallita, vaan siitä, että myyntiin laitettiin (yksityistämisinnossa) sellaista, mistä ei oikeasti tiedetty läheskään kaikkea. Ja toisaalta kokkareiden linjasta yksityistää kaikki mikä vain on mahdollista, ehdoista ja suomalaisten eduista välittämättä. En kritisoi Carunaa, hehän tekevät samaa kuin mikä tahansa verkkoyhtiö samassa tilanteessa, ehkä korotusprosenteista korkeintaan voisi keskustella. Sensijaan kritisoin hallinnon, varsinkin, mutta ei pelkästään, kokoomusministerien intoa myydä kaikki mahdollinen ottamatta selvää mitä myydään, millä ehdoilla ja kenelle. Esim. Kemira/GrowHow
 
Fortumilla oli vain pieni osa jakeluverkoista.

http://www.energiavirasto.fi/sahkoverkon-haltijat



Pitäisikö valtion kansallistaa kaikki nuo muut kymmenet jakeluverkkoyhtiöt?

Lisäksi valtio nimenomaan omistaa (määräysvalta) kantaverkkoyhtiön.

http://www.fingrid.fi/fi/yhtio/hallinnointikoodi/Sivut/default.aspx

Ei pitäisi kansallistaa, mutta tuollaisia ei ollenkaan olisi pitänyt antaa syntyä yksityisesti. Kantaverkkoa toki Fingrid hallinnoi, muttei se lämmitä (kirjaimellisesti :D) ellei sähköä saa perille käyttöpaikalle. Vähän kuin myisi hiussuonensa naapurille joista tämä saisi veloittaa turhan löyhin perustein käyttömaksua, mutta lohduttautuisi että sydän ja aortta sentään ovat omassa omistuksessa.

Kysymyksesi valtion hallinnointikyvystä on hyvää sparrausta, tässä perustoimintojen yksityistämisinnossa lienee kyse osin juuri siitä ettei uskota valtion mukamas osaavan tehdä mitään. Mutta...miten sitten hollantilainen yritysten osto- ja myyntiliike osaisi/haluaisi hallita suomalaista sähköverkkoa paremmin, kun firman tarkoitus on vain ostaa halvalla, tehdä välissä maksimivoitot ja myydä sitten kalliilla (vaikkapa takaisin Suomeen ;-) )

Ja vähän olkiukkelia: Jos valtio ja kunnat ei osaa hallinnoida sähköjohtoja niin miten se osaa hallinnoida sairaanhoitoa ja maanpuolustusta. Maanpuolustus ja terveydenhoito pääomasijoittajille :) Ehkä sähköverkkoja olisi paras hallinnoida jotenkin kuntayhtymien kautta, jolloin olisi kuntatasollakin motivaatio pitää jakelu kunnossa. Esim. "Lemi - säräkunta jossa pysyy sähköt jopa kevyiden tuulenpuuskien aikana! (keskisuurista emme takaa mitään)" :D
 
Luukkasellakin on Carunasta sanottavaa..

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211200-presidentti-ja-caruna-pekka

Presidentti ja Caruna-Pekka
3.2.2016 19:40 Arto Luukkanen


Tasavallan presidentti piti tänään hyvän ja harkitun puheen.

Siinä tuli ilmi se mitä suurin osa kansasta ajattelee turvapaikanhakija-ruljanssista. Enemmistöä huolestuttaa. Yleisin kommentti tästä kaikesta on: "jo riittää!".

Puhe ja sen vastaanotto toi myös mieleen sen, että mikä skandaali olisikaan, jos viimeisissä presidentivaaleissa olisi käynyt toisin. Presidentin ei nyt tarvitse selitellä sitä miksi Fortum yksityistettiin järkyttävän surkein ehdoin. Pekan tarvitsee. Näyttää siltä, että herra Haaviston ei kannata lähteä uuteen taistoon presidentinvirasta.

Carunagate on myös hyvänä muistutuksena siitä että ministerin toimen menestyksellinen hoito ei edellytä pelkästään sitä että on mukava, vihreä, edistyksellinen tai kuuluu johonkin seksuaaliseen vähemmistöön. Täytyy osata hoitaa yhteisiä asioita; tärkeintä on kyky ja taito. Ei mikään muu.

Arto Luukkanen

Järvenpää

ps. median hipi-hiljaisuus Carunagaten ja Pekka Haaviston ympärillä on mielenkiintoista. Entäpä jos Fortumin olisi sattunut yksityistämään jokin toinen taho? Nyt vihreät ovat hiljaa. Niin hiljaa.

pps. Kaikkihan muuten pystyvät yksityistämään ja panemaan lihoiksi edellisten sukupolvien työn. Ihan kaikki.

 
Kuten Passi kuvaili, eihän tässä ole kysymys valtio-omistajan kyvyistä hallita, vaan siitä, että myyntiin laitettiin (yksityistämisinnossa) sellaista, mistä ei oikeasti tiedetty läheskään kaikkea. Ja toisaalta kokkareiden linjasta yksityistää kaikki mikä vain on mahdollista, ehdoista ja suomalaisten eduista välittämättä. En kritisoi Carunaa, hehän tekevät samaa kuin mikä tahansa verkkoyhtiö samassa tilanteessa, ehkä korotusprosenteista korkeintaan voisi keskustella. Sensijaan kritisoin hallinnon, varsinkin, mutta ei pelkästään, kokoomusministerien intoa myydä kaikki mahdollinen ottamatta selvää mitä myydään, millä ehdoilla ja kenelle. Esim. Kemira/GrowHow

Mikä Growhowssa meni pieleen?

Ei pitäisi kansallistaa, mutta tuollaisia ei ollenkaan olisi pitänyt antaa syntyä yksityisesti. Kantaverkkoa toki Fingrid hallinnoi, muttei se lämmitä (kirjaimellisesti :D) ellei sähköä saa perille käyttöpaikalle. Vähän kuin myisi hiussuonensa naapurille joista tämä saisi veloittaa turhan löyhin perustein käyttömaksua, mutta lohduttautuisi että sydän ja aortta sentään ovat omassa omistuksessa.

Kysymyksesi valtion hallinnointikyvystä on hyvää sparrausta, tässä perustoimintojen yksityistämisinnossa lienee kyse osin juuri siitä ettei uskota valtion mukamas osaavan tehdä mitään. Mutta...miten sitten hollantilainen yritysten osto- ja myyntiliike osaisi/haluaisi hallita suomalaista sähköverkkoa paremmin, kun firman tarkoitus on vain ostaa halvalla, tehdä välissä maksimivoitot ja myydä sitten kalliilla (vaikkapa takaisin Suomeen ;-) )

Ja vähän olkiukkelia: Jos valtio ja kunnat ei osaa hallinnoida sähköjohtoja niin miten se osaa hallinnoida sairaanhoitoa ja maanpuolustusta. Ehkä sähköverkkoja olisi paras hallinnoida jotenkin kuntayhtymien kautta, jolloin olisi kuntatasollakin motivaatio pitää jakelu kunnossa. Esim. "Lemi - säräkunta jossa pysyy sähköt jopa kevyiden tuulenpuuskien aikana! (keskisuurista emme takaa mitään)" :D

Hollantilainen yhtiö on vain holding. Carunan taustalla ovat omistajina ulkomuistista
  1. Kanadalainen eläkeyhtiö
  2. Australialainen eläkeyhtiö
  3. Kuntien eläkevakuutus
  4. Elo vakuutusyhtiö
Yksittäisiä caseja kiinnostavampaa, tai ainakin niiden lisäksi, olisi ehkä mielenkiintoista käydä keskustelua siitä, mitä kaikkea valtion pitäisi omistaa.

Yhdessä ideologisessa ääripäässä ovat NL, Kuuba ja P-korea, toisessa esim. jenkit ja UK. Todennäköisesti jälkimmäinen on parempi pää.

Mutta, olen silti samaa mieltä, että periaatteessa myös valtio voi olla hyvä omistaja. Valitettavasti vain käytännössä erilaiset toilailut ovat opettaneet, että pääosin on parempi pitää poliitikot kaukana yhtiöistä.

Valtion ja kunnallisten toimijoiden luontevia rooleja ovat lainsäädäntö ja sääntely sekä kaavoitus, turvallisuus ja maanpuolustus, terveydenhoito jne.
 
Vielä esimerkki siitä, mitä saattaisi seurata, jos sähkönsiirtoverkot olisivat kaikki valtion monopolina
  • Työntekijöitä olisi alalla yhteensä ainakin 2x nykyinen määrä
  • Palkkataso olisi 1,3 kertaa nykyinen
  • Toiminta olisi kankeaa, esim. uutta sähkölinjaa ei saisi helposti
  • Kaupunkilaisten veronmaksajien rahoilla olisi maakaapeloitu koko Suomen niemet ja notkot, jokaiselle kesämökille ja porotuvalle asti. Ja se olisikin sitten maksanut hunajata.
Pelottava ajatus.
 
Ketjussa haukutaan poliitikkoja, virkamiehiä ja valtiota siitä, miten huono toimija ja huono omistaja se on. Sitten kuitenkin haukutaan myös sitä, kun valtio luopuu liiketoiminnoista. Pitäisi päättää, että omistetaanko niitä yrityksiä vai ei.

Edustan sitä mielipidettä että sellaisia toimia jotka ovat ihmisten elämän kannalta *perus* jotain, niin ei pitäisi myydä. Etenkin kun on monopolista tai muuten määräävän aseman käytöstä kyse. Esimerkiksi sähköverkko tulisi olla valtion hallussa jotta sen käytön hyöty voidaan jakaa kansalaisille alhaisena kustannuksena osana sähkön kokonaishintaa. Terveydenhoitopalvelut ovat toinen joka tulee olla saatavilla kaikille kansalaisille valtion ja kuntien toimesta. Suomen makean veden varat toivon myös kansallistettavan ennekuin joku öky tulee ja omii vedet itselleen ja lopulta rahastaa kansan sanamukaisesti kuiviin.

Olen siitä kyllä samaa mieltä että päätökset omistamisesta tai ei omistamisesta ovat keskeinen juttu.
 
Edustan sitä mielipidettä että sellaisia toimia jotka ovat ihmisten elämän kannalta *perus* jotain, niin ei pitäisi myydä. Etenkin kun on monopolista tai muuten määräävän aseman käytöstä kyse. Esimerkiksi sähköverkko tulisi olla valtion hallussa jotta sen käytön hyöty voidaan jakaa kansalaisille alhaisena kustannuksena osana sähkön kokonaishintaa. Terveydenhoitopalvelut ovat toinen joka tulee olla saatavilla kaikille kansalaisille valtion ja kuntien toimesta. Suomen makean veden varat toivon myös kansallistettavan ennekuin joku öky tulee ja omii vedet itselleen ja lopulta rahastaa kansan sanamukaisesti kuiviin.

Olen siitä kyllä samaa mieltä että päätökset omistamisesta tai ei omistamisesta ovat keskeinen juttu.

Nimenomaan, tuo on se pointti!

Jos verkot olisivat valtion omistuksessa, se olisi suomalaisille kalliimpaa.

Vastaavasti esim. terveydenhoitopalvelut ja päivähoito ovat yksityisten tekeminä halvempia kuin julkisesti tuotettuna.

Tuossa pari esimerkkilinkkiä.

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutis...cementId=d2e7fee1-f8af-4d49-9d1b-50b746e3e143

Selvityksen mukaan vuorokauden ympäri toimivan ensihoidon ambulanssiyksikön kustannukset ovat yksityisellä puolella yli 20 prosenttia halvemmat kuin julkisella. Erot kustannuksissa johtuvat julkisen sektorin korkeammista henkilöstökustannuksista ja suuremmasta määrästä henkilötyövuosia, joita on käytetty ambulanssiyksiköiden toiminnassa.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yksityinen-paivahoito-saastaa-satoja-miljoonia/uEBH9eeW

Varsinkin isänmaan vasemmalla laidalla väitetään, että Suomessahan meillä on ilmaiset päivähoidot, koulutukset, sairaanhoidot ja vanhuspalvelut.

Ei tietenkään ole.

Otetaanpa esimerkiksi paljon puhuttu päivähoito. Sain käsiini uusimman laskelman kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon kustannuksista: erot kunnallisen päiväkotihoidon ja yksityisen päivähoidon hintalapuissa ovat musertavia, paljastuu Kuusikko-työryhmän laskelmista.

Arvasitte oikein: totta kai yksityinen päivähoito on tehokkaampaa ja edullisempaa kuin julkinen. Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen ja Oulun vertailun perusteella kunnallisen päiväkotihoidon kokonaiskustannukset olivat noin 10 000 euroa vuodessa, kun yksityisen puolen vastaava kustannus on noin 7 700 euroa vuodessa.
 
Vastaavasti esim. terveydenhoitopalvelut ja päivähoito ovat yksityisten tekeminä halvempia kuin julkisesti tuotettuna..
Jos erot ovat selvityksesi mukaan noin selkeitä, niin mikä on se core-juttu mikä nostaa sen julkisen palvelun kalliimmaksi?
Olisiko ratkaisu se, että sosiaalipuoli ja terveydenhoito erotetaan omiksi yksiköikseen jolloin toiminnallisesta terveydenhoidosta saataisiin tarkemmin ne kustannukset syyniin?

En minä sitä kiellä etteikö julkisella puolella ole vuosien mittaan paisunutta toimintatapaa, mutta jos sitä muuttaa niin se olisi hyvä. Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelen että terveydenhoito pitää olla kaikille saatavilla lompakon koosta riippumatta.
 
Mutta, olen silti samaa mieltä, että periaatteessa myös valtio voi olla hyvä omistaja. Valitettavasti vain käytännössä erilaiset toilailut ovat opettaneet, että pääosin on parempi pitää poliitikot kaukana yhtiöistä.

Monopolistisessa asemassa olevia ja ihmisten perustarpeisiin liittyviä juttuja ei mielestäni perustellusti voi yksityistää. Se johtaa vain maksimaaliseen kiskontaan, eikä ole mitään perusteltua syytä miksi yksityinen hoitaisi näitä paremmin. Ainakin sillä on eturistiriita.

Eri juttu sitten esim. parjattu katsastustoiminta, joka nyt alkukankeuden jälkeen on oikein loistava uudistus, palvelu on parempaa kuin ennen vi***maisten virkamieskatsastajien kanssa (näin olen kuullut...) ja alun "oligopoli" murtuu laskien hintoja, kun uusia toimijoita tulee kehiin koko ajan.

Avainasia on VAPAA KILPAILU. Se on syy miksi yksityisellä tuotannolla voidaan päästä hyvään laatuun asiallisella hinnalla. Jos et tee hommia hyvin ja kohtuuhintaan niin joku muu tekee ja hyvä niin.

Näissä monopolihommissa taas henki on se, että yksityisen kannattaa maksaa minimihinta, ylläpitää toimintoja ehdottomalla minimitasolla ja kerätä aivan kaikki mitä lain kieltämättä voi kerätä. Työntekijä ei tee tässä tapauksessa hommia automaattisesti paremmin koska palkkakuitissa lukee yksityinen firma julkisen sijaan. Kummallakaan EI ole asiakkaalle päin erityistä painetta hyvään palveluun tai hintatasoon, yksityisellä vielä vähemmän. Julkisena palveluna vaarana on laiskuus, yksityisenä ahneus. Väitän että vähiten huono tapa hoitaa paikallisia verkkoja on kuntien tai kuntayhtymien omistamat yritykset. Näillä on sekä tulosvastuu kuntapäättäjille että myös paikallisina toimijoina selkeämpi vastuu asiakastyytyväisyydestä kuin jollain valtiotasoisella toimijalla. Näitähän itse asiassa onkin iso osa tuosta listastasi. Helsingin Energia lienee esimerkki varsin hyvin hoidetusta (mututuntumalta ainakin) kunnan omistamasta sähkön myynti- ja jakelutoiminnasta. Ainakin se on yksi iso syy miksi Helsinki voi pitää niin alhaista veroprosenttia, omistaapa mokoma vielä aimo palan Vantaan Energiaa.

Monopolien yksityistäminen (paitsi monopoliasema purkaen) on mielestäni ääliöhommaa, ei sitä kannata verrata mihinkään ideologisiin ihmetapauksiin kuten Kuuba tai P-Korea paitsi jos haluaa olkiukkeleita luoda.
 
Valtion ja kunnallisten toimijoiden luontevia rooleja ovat lainsäädäntö ja sääntely sekä kaavoitus, turvallisuus ja maanpuolustus, terveydenhoito jne.

Itse en pitäisi noista minään peikkona terveydenhoito- ja monien turvapalveluiden yksityistä tuotantoa, kunhan kunta on tiukka tilaajan roolissaan. Niissä voi ihan vapaasti kilpailla yksityiset tai sitten palvelun voi tuottaa julkisesti jos ei laadukasta tarjontaa saa kohtuuhintaan.

Sähköverkko sen sijaan...ei mitään mahdollisuutta kilpailla, kukaan ei rakenna toista sähköverkkoa viereen.
 
Nimenomaan, tuo on se pointti!

Jos verkot olisivat valtion omistuksessa, se olisi suomalaisille kalliimpaa.

Vastaavasti esim. terveydenhoitopalvelut ja päivähoito ovat yksityisten tekeminä halvempia kuin julkisesti tuotettuna.

Tuossa pari esimerkkilinkkiä.

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutis...cementId=d2e7fee1-f8af-4d49-9d1b-50b746e3e143

Selvityksen mukaan vuorokauden ympäri toimivan ensihoidon ambulanssiyksikön kustannukset ovat yksityisellä puolella yli 20 prosenttia halvemmat kuin julkisella. Erot kustannuksissa johtuvat julkisen sektorin korkeammista henkilöstökustannuksista ja suuremmasta määrästä henkilötyövuosia, joita on käytetty ambulanssiyksiköiden toiminnassa.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yksityinen-paivahoito-saastaa-satoja-miljoonia/uEBH9eeW

Varsinkin isänmaan vasemmalla laidalla väitetään, että Suomessahan meillä on ilmaiset päivähoidot, koulutukset, sairaanhoidot ja vanhuspalvelut.

Ei tietenkään ole.

Otetaanpa esimerkiksi paljon puhuttu päivähoito. Sain käsiini uusimman laskelman kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon kustannuksista: erot kunnallisen päiväkotihoidon ja yksityisen päivähoidon hintalapuissa ovat musertavia, paljastuu Kuusikko-työryhmän laskelmista.

Arvasitte oikein: totta kai yksityinen päivähoito on tehokkaampaa ja edullisempaa kuin julkinen. Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen ja Oulun vertailun perusteella kunnallisen päiväkotihoidon kokonaiskustannukset olivat noin 10 000 euroa vuodessa, kun yksityisen puolen vastaava kustannus on noin 7 700 euroa vuodessa.

Toinen puoli näissä on sitten se, että joko työntekijöiden palkka on pienempi (esim. terveydenhoitoalan sopimuksen sijaan noudatetaan sosiaalialan sopimusta) tai sitten henkilöstömitoitukset ovat niin minimissä kuin mahdollista - laki asettaa minimirajat, mutta kun oikealla tapaa venytetään niin päästään siihen, että minin alle voidaan mennä.

Tai sitten säästöt otetaan jostain muusta, hoitohenkilökunta siivoaa eikä turvauduta ostopalveluihin kuin minimin verran, laitoksissa asukkaat ostavat itse siivouksen osin tai kokonaan. Säästöä tulee kun kaikki painetaan minimiin, sijaisia hankitaan niin vähän kuin mahdollista, seurauksena henkilökunta väsyy -> hoidon tason heikkeneminen jollain aikavälillä -> lisääntyviä sairauspoissaoloja tms.

Enkä nyt tarkoita sitä, että kunnallisella puolella rahaa pitäisi viskellä menemään miten sattuu. Kunnallisella puolella olen työskennellyt L:rannassa & Eksote, Eksote kuuluu niihin sairaanhoitopiireihin jotka ovat hoitaneet hommansa Suomessa mallikelpoisesti ja jos kaikki saavuttaisivat saman tason mitä se, säästöä tulisi useampi miljardi vuoteen. Omien kokemusteni mukaan kunnallista/sairaanhoitopiirejä parjataan osin turhaan, pienellä järkiperäistämisessä niistä saisi olennaisesti parempia mutta siten, että tietyt edut ja hyödyt säilyisivät. Toisaalta yksityistämisessä muistetaan aina mainostaa sitä tehokkuutta ja edullisuutta, harvoin sitten tuodaan esille se, että millä se saavutetaan - ja vielä harvemmin tuodaan esille se, että mitä seuraa jos/kun se menee persauksilleen. Ei ole yksi tai kaksi pikkukuntaa - tai vähän suurempaakin - jotka ovat joutuneet ongelmiin yksityistämisen kanssa kun monopoliasemaan päässyt yksityinen saa "kuristusotteen" kunnasta. Suomessa ongelmana on se, että jokunen monikansallinen yritys on ostanut paikallisia toimijoita pois markkinoilta, näin kilpailu vähenee ja mahdollisuus tehdä valintoja heikkenee - ongelmana on sitten vieläpä se, että usein päätöksiä tehdään niin kaukana ettei paikallisuutta enää edes huomioida. On "brändi" minkä mukaan on toimittava!

Kummassakin on hyvää, mutta kummassakin on myös huonoa - kunnallisella/sh-piireissä huonoa on usein ylipöhöttynyt hallintokoneisto & organisaatiorakenne: menneisyyden peruina on vielä turhia virkoja, jotka aiemmilla vuosikymmenillä annettiin "palkinnoiksi". Näistä tosin ollaan pääsemässä hiljalleen eroon - luonnollisen poistuman kautta. Kunnallisella kulurakennetta hoitotyössä lisää yllättävänkin paljon palkkaus, kunnallisella on olennaisesti enemmän vanhoja työntekijöitä (korkeampi palkka, kaikki ikä & kokemuslisät) kun vastaavasti yksityisillä on merkittävässä määrin enemmän nuoria vasta valmistuneita, joiden lähtöpalkka on pienempi ja kun osalla yksityisistä noudatetaan sosiaalialan palkkaa hoitotyössä päästään vielä enemmän alle sen mitä kunnallisella peruspalkka on vastaavasta työstä (kyse on reilut 100 €/kk pienemmästä palkasta).

vlad
 
Back
Top