Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Erkillä on mielipide:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/192...-nato-keskusteluun-ei-ole-lainkaan-uskottavaa



Venäjä ei siis ole minkäänlainen uhka Suomelle. Suurimmat ongelmamme lienevät se, ettemme pysty ottamaan enempää pakolaisia sekä se ettei jokainen voi saada vähintään €5000/kk tekemättä mitään. Hyvä, hyvä! <--- (Huom.! Sisältää sarkasmia.). Erkki voisi nyt kyllä lähteä jo eläkkeelle.

Kyllä Örkki Tuomioja tietää kun on suora yhteys Morgothiin..kirjansa kustantaja mentoriinsa? (most ultimate evil evö)
 
PowerPoint hallitus

18apr2016
Kirjoittanut Kalle Isokallio | 5 Kommenttia


http://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2016/04/18/powerpoint-hallitus/

Hallituksen toiminnassa näyttää olevan tärkeintä, miltä puuhastelu näyttää, ei se mitä, se saa aikaan. Innovaatioseteli, jep. Pannaan se isolla kalvoihin! Innovaatiopankki? Pannaan vielä isommalla! Aikuisten maailmassa kaikki tietävät, että julkiseen innovaatiopankkiin päätyvät vain ne ideat, jotka on vakavasti otettavissa yrityksissä jo hylätty kannattamattomina. Kannattavia ideoita ne vievät itse eteenpäin. Vai luuleeko hallitus, että suomalaisissa yrityksissä on niin paljon loistavia ideoita, ettei aika riitä kaikkien kaupallistamiseen? Toisaalta, perustihan valtio yhdeksänkymmentäluvun laman aikaankin roskapankin. Mutta se, että aikuiset miehet uskovat, että yksinyrittäjillä tai ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella ponnistelevilla on tilillään piilossa kymmeniä miljoonia, joilla jo kerran hylätystä idean tyngästä hiotaan toimiva prototyyppi, rämpätään ylös tuotanto ja pystytetään kansainvälinen jakeluverkosto, on hämmästyttävää.
Viiden tuhannen euron innovaatiosetelistäkään ei taida olla muuta hyötyä, kuin että kyvyttömät konsultit käyvät keräämässä ne pienyrityksiltä. Koska Olli Rehn kuitenkin uskoo konsulttien kykyyn innovoida uusia tuotteita, voisiko hän kertoa edes yhden esimerkin uudesta huipputuotteesta, johon joku pienyrittäjä on ostanut idean konsultilta viidellä tonnilla? Voisi kertoa myös konsultin kännykän numeron. Haluaisin oitis ostaa kyseiseltä Pelle Pelottomalta kymmenkunta loistavaa tuoteideaa.

Ministerimersulla on mukava vedellä moottoritiellä ohituskaistaa. Siitä varmaan kalvoihin tuli ohituskaista niille start up -yrittäjille, jotka jonottavat innoissaan miljoonat salkussa Suomeen muuttoa. Ihan aikuisten oikeasti! Jos joku haluaa sijoittaa Suomeen, sen pystyy tekemään jo tänään ilman kaistoja. Vain ani harva, jos yksikään, ulkomainen sijoittaja haluaa siirtää kirjansa Suomeen. Enemmän näyttää olevan haluja toiseen suuntaan, kun niin monet kotimaiset tuntuvat pakkailevan matkalaukkujaan. Kannattaisiko mieluummin miettiä, mikä kannustaisi heitä jäämään? Vai onko hallitukselta mennyt käsitteet sekaisin? Vain asfaltoitu tie on infrainvestointi, paperinen kaista ei ole. Kysykää Keynesiltä, jos ette usko.

Kuinka kauan täytyy odottaa, että hallitus ymmärtää miten yritykset toimivat? Yritys palkkaa lisää työntekijöitä, jos se on varma, että pystyy myymään ostetun työpanoksen asiakkailleen voitolla. Jos ei ole, ei palkkaa. Hallituksen tehtävänä on kaventaa työn ostamisen ja myymisen välistä kuilua. Se on hallituksen omissa käsissä. Vain sillä tavalla suomalaiset yritykset ja Suomi menestyvät. Ei konsulttiseteleillä, ei roskapankeilla eikä ohituskaistoilla.
Minua on alkanut pelottaa hallituksen osaamattomuus. Yrityksissä noin kyvytön johto pantaisiin vaihtoon
 
PowerPoint hallitus

18apr2016
Kirjoittanut Kalle Isokallio | 5 Kommenttia


http://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2016/04/18/powerpoint-hallitus/

Hallituksen toiminnassa näyttää olevan tärkeintä, miltä puuhastelu näyttää, ei se mitä, se saa aikaan. Innovaatioseteli, jep. Pannaan se isolla kalvoihin! Innovaatiopankki? Pannaan vielä isommalla! Aikuisten maailmassa kaikki tietävät, että julkiseen innovaatiopankkiin päätyvät vain ne ideat, jotka on vakavasti otettavissa yrityksissä jo hylätty kannattamattomina. Kannattavia ideoita ne vievät itse eteenpäin. Vai luuleeko hallitus, että suomalaisissa yrityksissä on niin paljon loistavia ideoita, ettei aika riitä kaikkien kaupallistamiseen? Toisaalta, perustihan valtio yhdeksänkymmentäluvun laman aikaankin roskapankin. Mutta se, että aikuiset miehet uskovat, että yksinyrittäjillä tai ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella ponnistelevilla on tilillään piilossa kymmeniä miljoonia, joilla jo kerran hylätystä idean tyngästä hiotaan toimiva prototyyppi, rämpätään ylös tuotanto ja pystytetään kansainvälinen jakeluverkosto, on hämmästyttävää.
Viiden tuhannen euron innovaatiosetelistäkään ei taida olla muuta hyötyä, kuin että kyvyttömät konsultit käyvät keräämässä ne pienyrityksiltä. Koska Olli Rehn kuitenkin uskoo konsulttien kykyyn innovoida uusia tuotteita, voisiko hän kertoa edes yhden esimerkin uudesta huipputuotteesta, johon joku pienyrittäjä on ostanut idean konsultilta viidellä tonnilla? Voisi kertoa myös konsultin kännykän numeron. Haluaisin oitis ostaa kyseiseltä Pelle Pelottomalta kymmenkunta loistavaa tuoteideaa.

Ministerimersulla on mukava vedellä moottoritiellä ohituskaistaa. Siitä varmaan kalvoihin tuli ohituskaista niille start up -yrittäjille, jotka jonottavat innoissaan miljoonat salkussa Suomeen muuttoa. Ihan aikuisten oikeasti! Jos joku haluaa sijoittaa Suomeen, sen pystyy tekemään jo tänään ilman kaistoja. Vain ani harva, jos yksikään, ulkomainen sijoittaja haluaa siirtää kirjansa Suomeen. Enemmän näyttää olevan haluja toiseen suuntaan, kun niin monet kotimaiset tuntuvat pakkailevan matkalaukkujaan. Kannattaisiko mieluummin miettiä, mikä kannustaisi heitä jäämään? Vai onko hallitukselta mennyt käsitteet sekaisin? Vain asfaltoitu tie on infrainvestointi, paperinen kaista ei ole. Kysykää Keynesiltä, jos ette usko.

Kuinka kauan täytyy odottaa, että hallitus ymmärtää miten yritykset toimivat? Yritys palkkaa lisää työntekijöitä, jos se on varma, että pystyy myymään ostetun työpanoksen asiakkailleen voitolla. Jos ei ole, ei palkkaa. Hallituksen tehtävänä on kaventaa työn ostamisen ja myymisen välistä kuilua. Se on hallituksen omissa käsissä. Vain sillä tavalla suomalaiset yritykset ja Suomi menestyvät. Ei konsulttiseteleillä, ei roskapankeilla eikä ohituskaistoilla.
Minua on alkanut pelottaa hallituksen osaamattomuus. Yrityksissä noin kyvytön johto pantaisiin vaihtoon

Totta turiset.
Yrittäjän menestyminen on niin monen asian summa, että mitään "yleisreseptiä menestykseen" tuskin on edes olemassa. Puhumattakaan tilannetta, jossa pääministerinä on pienen klikkiyhteisön jäsen, jossa yrityksen menestyminen edellyttää pelkästää oikeassa penkissä istumista ja olemista oikeassa paikassa silloin, kun on kokoontumiset klikeillä. (Vrt. Lestaatiolaiset). Nyt me teemme jotain liikkeitä valtionhallinnossa, emmekä tiedä, että mitä tapahtuu seuraavaksi niissä todellisissa kulissesissa Venäjän, EU:n ja USA:n välillä. Tämä on vaikea tilanne.

Mutta ei avoimuutta nykyisen hallituksen suhmurointi (ei edellistenkään demarien sämpylöintien osalta) auta lainkaan. Saa nähdä mitä "veroparasiitti" Berner kertoo tiedoitteessaan tänään, julkisen omaisuutemme suhteen tehtävistä toimista.
Huomioikaa sitten jatkossa tähänkin henkilöön liittyvät yhteiskuntasuhteet ja nyt tehtävien "myyntien" osalta tulevat vastuupaikat/piilo-omistukset. Ihan varmasti ei malta poliitikot olla pistämättä näppejään hunajakuppiin...
 
Totta turiset.
Yrittäjän menestyminen on niin monen asian summa, että mitään "yleisreseptiä menestykseen" tuskin on edes olemassa. Puhumattakaan tilannetta, jossa pääministerinä on pienen klikkiyhteisön jäsen, jossa yrityksen menestyminen edellyttää pelkästää oikeassa penkissä istumista ja olemista oikeassa paikassa silloin, kun on kokoontumiset klikeillä. (Vrt. Lestaatiolaiset). Nyt me teemme jotain liikkeitä valtionhallinnossa, emmekä tiedä, että mitä tapahtuu seuraavaksi niissä todellisissa kulissesissa Venäjän, EU:n ja USA:n välillä. Tämä on vaikea tilanne.

Mutta ei avoimuutta nykyisen hallituksen suhmurointi (ei edellistenkään demarien sämpylöintien osalta) auta lainkaan. Saa nähdä mitä "veroparasiitti" Berner kertoo tiedoitteessaan tänään, julkisen omaisuutemme suhteen tehtävistä toimista.
Huomioikaa sitten jatkossa tähänkin henkilöön liittyvät yhteiskuntasuhteet ja nyt tehtävien "myyntien" osalta tulevat vastuupaikat/piilo-omistukset. Ihan varmasti ei malta poliitikot olla pistämättä näppejään hunajakuppiin...

Bernerin taustalla "asiantuntianeuvonantajan" ominaisuudessa hääri satavarmasti Jorma " kansalaistenkyttäysbusinesmies" Ollila ahneena ottamassa osansa "ryöstösaaliista"...
 
Joo, Ollila ei ole tullut julkisuuteen kovin reippaasti, kun selvisi "huusi kuin hinaaja" johtotyyli.

Suuret miehet ovat suuria miehiä, jossain ainaski.. :)

Tästä @Geronimo jo kirjoittikin uutisia suomesta säikeessä, jossa on avattu ketju tästä Bernerin aloittamasta "saalinjaosta"...itseasiassa kyse on paljon suuremmasta asiasta kuin suomen kuppauksesta..

No niin nyt päästään sitten kunnolla rosvoamaan ensin väylät myydään pilkkahinnalla sijoittajille ja sen jälkeen aloitetaan rahastus samoin kuin sähköverkoissa kävi.

Missähän Jorma Ollila tulee kuvioihin mukaan valvontayhtiö taitaa olla jo perustettu vain rahastaminen uupuu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001012797.html

Aho, Ollila, Häkämies, Haavisto... IS esittelee hallituksen tärkeimmät neuvonantajat

Nyt selviää miksi Esko Aho valittiin Venäläis pankkiin väylien hallinta on varsin tärkeä strateginen omistus ja yksi ostaja on varmasti Venäläis yhtiö ja kun mies häärää ostajan ja myyjän neuvonantajana niin kauppa on varma ja Suomen valloitus voi alkaa, siinä näemme Eskon puumerkin.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001160275.html

Eduskunnan palkkiotoimikunnan päätös korottaa kansanedustajien palkkioita on herättänyt vilkasta ja suorastaan tulikivenkatkuiseksi kärjistynyttä keskustelua tämän viikon aikana.

Potra poika puolustanut kansaedustajien palkkioiden korotusta :)
On muuten hyvää evästä ollut "notkuvissa pöydissä".... No, eipähän ole nälkä tai jano vaivannut. (Tämä ei ole vihapuhetta, pelkkä toteamus)
 
Nyt liikkenneministeri Bernerin ideana on tie, raide ja meriväylien yhtiöittäminen ja yksityistäminen. Onneksi ei helpolla onnistu.
Meillä on ehkä tarmokkain hallitus aikoihin. Ne tekevät tulosta tai siis ainakin yrittävät tehdä.
Kun ajattelee heidän armahduslakia, hallintarekisterin pakkosyöttöä, valehtelua, ja lupaamista ettei sitä enää tuoda esille vaikka sitten tuotiinkin piilotettuna, niin kuva on selkeä. Omistusten piilottaminen on meidän hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä valtion omaisuuden uusjaon lisäksi.
Mitä tuolla tarmolla saataisiinkaan aikaan jos se kohdistettaisiin vain kansalaisten hyvinvoinnin kehtittämiseen. Berneri ja kumppanit on kuitenkin meillä töissä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml
 
Nyt liikkenneministeri Bernerin ideana on tie, raide ja meriväylien yhtiöittäminen ja yksityistäminen. Onneksi ei helpolla onnistu.
Meillä on ehkä tarmokkain hallitus aikoihin. Ne tekevät tulosta tai siis ainakin yrittävät tehdä.
Kun ajattelee heidän armahduslakia, hallintarekisterin pakkosyöttöä, valehtelua, ja lupaamista ettei sitä enää tuoda esille vaikka sitten tuotiinkin piilotettuna, niin kuva on selkeä. Omistusten piilottaminen on meidän hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä valtion omaisuuden uusjaon lisäksi.
Mitä tuolla tarmolla saataisiinkaan aikaan jos se kohdistettaisiin vain kansalaisten hyvinvoinnin kehtittämiseen. Berneri ja kumppanit on kuitenkin meillä töissä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml

Aivan, meillä ovat duunissa.... Loparit ovat tienanneet...
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041821435442_uu.shtml
Työn vastaanottovelvollisuus kiristyy - Ei voi kieltäytyä, vaikka työttömyysturva olisi palkkaa suurempi

Maanantai 18.4.2016 klo 11.29




Oikeus- ja työministeri Jari Lindström kertoo tänään paljastuksia työllisyyspaketista.


Noniiiiiin, AY-aktiivi, "ykkösnyrkittäjä" Lindström pääsi vauhtiin! Tästä se kunnon työllistyminen alkaa! :) Se on pojat menoa, kun hallitusherrat päättää meidän asioista!
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161180.html
Berner: Suomen takseihin vapaa hinnoittelu
Liikenne- ja viestintäministeri (kesk) esittää taksiliikenteen lupa- ja määräsäännöstelystä luopumista sekä säännösten karsimisesta.

Berner painaa, kuin UKKO-Pekka täydellä höyryllä! Hienoa nähdä, kuinka suuret johtajat ajattelevat meidän pienten väsyneiden kansalaisten etuja!!!
 
http://yle.fi/uutiset/taksiyrittaji...pauttaminen_vie_taksit_syrjaseuduilta/8819103
Taksiyrittäjien edusmies: "Liikenteen vapauttaminen vie taksit syrjäseuduilta"
Keski-Suomen Taksiyrittäjien toiminnanjohtaja pelkää, että taksiliikenteeseen kaavaillut höllennykset uhkaavat maaseudun taksipalveluja. Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on tänään esittänyt, että jatkossa taksiluvat olisivat yrityskohtaisia, eikä niiden määrää rajoitettaisi.
 
http://yle.fi/uutiset/taksiyrittaji...pauttaminen_vie_taksit_syrjaseuduilta/8819103
Taksiyrittäjien edusmies: "Liikenteen vapauttaminen vie taksit syrjäseuduilta"
Keski-Suomen Taksiyrittäjien toiminnanjohtaja pelkää, että taksiliikenteeseen kaavaillut höllennykset uhkaavat maaseudun taksipalveluja. Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on tänään esittänyt, että jatkossa taksiluvat olisivat yrityskohtaisia, eikä niiden määrää rajoitettaisi.


Jaahas parin vuoden kuluttua joku suuri taksi firma valloittaa suomen suurimmat kaupungit, ja sitten se myydään ulkomaille jolloin voitot kotiutetaan.
 
Tuhannen talan kysymys on kuka rosvoaa Suomalaisen kansallisomaisuudesta jos sen arvo nousee yhtiöittämisen seurauksena 20 miljardista 60 miljardiin niin kuka varastaa hintaeron 40 miljardia ja saa vuosittaisen miljardituoton? Venäläisetkö vaiko joku muu? jolla on parikymmentä miljardia käytettävissä? Venäläisetkö ja miksi eiköhän Esko Ahon rooli Venäläispankin johtokunnan jäsenenä löydä selityksensä?


Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä


Sunnuntai 17.4.2016 klo 14.52

(JENNI GÄSTGIVAR)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Tieverkon yhtiöittäminen voi olla ministeri Anne Bernerin (kesk) loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä. (JENNI GÄSTGIVAR)
(VR)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. (VR)
(JARNO JUUTI)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa. (JARNO JUUTI)
LUE MYÖS
Ministeri Berner: Valtion väylät yhtiöitetään

Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"

Ministeri Berner kertoo liikenneuudistuksista - katso suora lähetys 12.30 alkaen

Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"

Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"

Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.

Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.

Liiikennevirasto lihoiksi

Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.

Myydään sijoittajille

Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.


Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.

Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.

Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.

Uuttera kansliapäällikkö

Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikönHarri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.

Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.

Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".

Sijoittajat empivät

Suunnitelmat vaikuttavat poliittisesti melko epärealistisilta. Caruna-skandaalin jälkeen poliitikot ovat muuttuneet entistä säikymmiksi. Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot.

Myös taloudellisesti arvioiden idea on huuhaa-tasoa.

Sijoittajarahaa pitäisi löytyä miljarditolkulla. Kotimaisista eläkeyhtiöistä ei irtoa tuollaisia potteja.

Julkiset infrastruktuurisijoitukset eivät kiinnosta suuria sijoittajia niin paljon kuin mitä virkamiehet ja ministeri kukaties kuvittelevat.

Vastikään esimerkiksi Norjan öljy- eli eläkerahasto ilmoitti vähentävänsä sijoituksiaan julkisiin infrastruktuurikohteisiin. Rahaston mukaan tällaisten sijoitusten poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Poliittiset hallitukset saattavat kesken pitkän sijoituskauden muuttaa tuottoperusteita, jolloin sijoittajien kissanpäivät loppuvat.

Kyseessä voi olla Bernerin hurja loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuhannen talan kysymys on kuka rosvoaa Suomalaisen kansallisomaisuudesta jos sen arvo nousee yhtiöittämisen seurauksena 20 miljardista 60 miljardiin niin kuka varastaa hintaeron 40 miljardia ja saa vuosittaisen miljardituoton? Venäläisetkö vaiko joku muu? jolla on parikymmentä miljardia käytettävissä?
Venäläisetkö

Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä


Sunnuntai 17.4.2016 klo 14.52

(JENNI GÄSTGIVAR)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Tieverkon yhtiöittäminen voi olla ministeri Anne Bernerin (kesk) loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä. (JENNI GÄSTGIVAR)
(VR)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. (VR)
(JARNO JUUTI)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa. (JARNO JUUTI)
LUE MYÖS
Ministeri Berner: Valtion väylät yhtiöitetään

Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"

Ministeri Berner kertoo liikenneuudistuksista - katso suora lähetys 12.30 alkaen

Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"

Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"

Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.

Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.

Liiikennevirasto lihoiksi

Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.

Myydään sijoittajille

Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.


Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.

Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.

Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.

Uuttera kansliapäällikkö

Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikönHarri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.

Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.

Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".

Sijoittajat empivät

Suunnitelmat vaikuttavat poliittisesti melko epärealistisilta. Caruna-skandaalin jälkeen poliitikot ovat muuttuneet entistä säikymmiksi. Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot.

Myös taloudellisesti arvioiden idea on huuhaa-tasoa.

Sijoittajarahaa pitäisi löytyä miljarditolkulla. Kotimaisista eläkeyhtiöistä ei irtoa tuollaisia potteja.

Julkiset infrastruktuurisijoitukset eivät kiinnosta suuria sijoittajia niin paljon kuin mitä virkamiehet ja ministeri kukaties kuvittelevat.

Vastikään esimerkiksi Norjan öljy- eli eläkerahasto ilmoitti vähentävänsä sijoituksiaan julkisiin infrastruktuurikohteisiin. Rahaston mukaan tällaisten sijoitusten poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Poliittiset hallitukset saattavat kesken pitkän sijoituskauden muuttaa tuottoperusteita, jolloin sijoittajien kissanpäivät loppuvat.

Kyseessä voi olla Bernerin hurja loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä.


Sveitsiläissuomalainen Berner on toiminut luxemburgilaisen verokeidasyhtiön hallituksen jäsenenä. Suomen kansalaisuuden hän sai muuten vasta 19.1.2015.
 
Tuhannen talan kysymys on kuka rosvoaa Suomalaisen kansallisomaisuudesta jos sen arvo nousee yhtiöittämisen seurauksena 20 miljardista 60 miljardiin niin kuka varastaa hintaeron 40 miljardia ja saa vuosittaisen miljardituoton? Venäläisetkö vaiko joku muu? jolla on parikymmentä miljardia käytettävissä?
Venäläisetkö.

Saudi-Arabia. Vastineeksi Suomi saa arabimaista ilmaiseksi kokonaisen koulutetun kadunlakaisija-armeijan, bonuksena viela suurmoskeija Helsinkiin. Puhtaat kadut, saudeihin ei tunge mamuja ja stadin moskeijassa puhtaat jalat Paijanne-tunnelin vedessa pestyna. Kaikki voittavat.

ps. onkohan tunnelikin kaupan...??

pps. alkaa laarinpohja ilmeisesti jo todellakin pilkottamaan valtionkirstussa kun tallasia idioottimaisia "me tienataan talla" -bullshit -juttuja rupeaa tulemaan jo neljannesvuosi ennen matakuun alkuakaan... hyva niin, koyha on aina kayttaytynyt jarkevammin kuin suurperintoa veikkaava koijari.
 
Bernerin ehdotus takseille omaa laajentamispotentiaalia kaikille elinkeinoelämän alueille. Maaginen luku tuo kymppitonni! Onkin lähdettävä siitä, että 10 000 euroon asti saa toimia myös lääkärinä ilman turhia lupia. Jokaiselle sakotusoikeus, poliisipulakin helpottuu heti, kun rajana muistetaan vain tuo kymppitonni, joka toki kuuluu normaalin ansiotuloverotuksen piiriin. Sivutoimisesti saa siis tehdä mitä huvittaa, jolloin tarvittaessa voidaan työllistää koulutuksesta riippumatta kenet hyvänsä mille hyvänsä alueelle. Toisaalta, mitäpä sitä edes koulutusta hankkimaan, kun sivutoimisesti voi tehdä mitä vain tuohon kymppitonniin asti.
Miten laaja-alaisesti tässä nyt valmistellaankaan uutta uljasta _uomea! SSS-kirjaimet menivät hallituksen taskuun, joten maan nimeen asti niitä ei enää tähän tekstiin riittänyt.
 
Bernerin ehdotus takseille omaa laajentamispotentiaalia kaikille elinkeinoelämän alueille. Maaginen luku tuo kymppitonni! Onkin lähdettävä siitä, että 10 000 euroon asti saa toimia myös lääkärinä ilman turhia lupia..

Jospa tässä on sauma saada se yksi porukka ajamaan niitä pimeitä taksejaan laillisesti.
 
Back
Top