Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Luulen äänestäväni seuraavalla kerralla korkeimman sotilasarvon omaavaa henkilöä. Polittinen maisema tarvitsee lisää (entisiä) sotilaita tai sotilaallisesti ajattelevia. Ehdokkaan sotilasarvosta muodostuu vähintäänkin merkittävä tekijä seuraavassa omassa äänestyspäätöksessä.

...Sotilaspuolue?
 
...Sotilaspuolue?
Virossa kokeilivat 30-luvulla, ei oikein onnistunut:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_vapaussotureiden_liitto

Viron vapaussotureiden liitto (viroksi Eesti Vabadussõjalaste Liit) oli kenraalimajuri Andres Larkan ja asianajaja Artur Sirkin 1929 perustama oikeistoradikaalinen järjestö, joka pyrki haastamaan ja muuttamaan parlamentaristisen poliittisen järjestelmän. Kannattajista ja liikkeestä käytettiin nimitystä vapsit (viroksi vapsid). Liike lakkautettiin vuonna 1934.
 
En olisi ikinä uskonut olevani jostain samaa mieltä Anne Kontulan kanssa. Nyt sekin ihme on nyt tapahtunut.

Valtion sakkorysien uusi kiristys hämmästyttää: ”Oikeusvaltio ei voi rangaista näin”
Rikesakkojen rahasummien korottaminen ei tuottanut hallituksen toivomia lisämiljoonia valtiolle, joten sakotusta ollaan jälleen kiristämässä selvästi. Kansanedustaja Anna Kontulan (vas.) mielestä kyseessä olisi rimanalitus, ”ellei rima olisi jo valmiiksi niin alhaalla, ettei sieltä oikein mahdu enää limboamaan”.
Hallitus kaksinkertaisti rikesakkojen euromääräiset rangaistussummat vuoden 2016 alussa tavoitteenaan nostaa valtion tulokertymää jopa 20 miljoonalla eurolla. Autoilijat hölläsivät kaasua, rikesakkokertymä kasvoikin vain miljoonalla, ja nyt hallitus suunnittelee uutta sakotuksen kiristystä.

Hallituksen esityksen mukaan ”päiväsakkojen rahamäärät korotettaisiin noin kaksinkertaisiksi, pienin rahamäärä kuitenkin puolitoistakertaiseksi”. Rikesakon suurin rahamäärä korotettaisiin 200 eurosta 400 euroon. Esityksen suorasanainen perustelu kuuluu, että tavoitteena on kasvattaa sakoista valtiolle saatavia tuloja korottamalla sakkojen rahamääriä.

Anna Kontulan mielestä ”sakkorysät syövät oikeuslaitoksen uskottavuutta”. Kontula on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

– Oikeusvaltiossa rangaistukset eivät voi perustua talouden nousu- ja laskusuhdanteisiin, Kontula arvostelee.

– Oikeusvaltiossa on olemassa vakiintuneet pelisäännöt, joilla rangaistuksista päätetään. Valtion alijäämäinen budjetti ei kuulu hyväksyttäviin rangaistusperusteisiin.

Kontula korostaa tiedotteessaan, että sakkojen ensisijaisena tehtävänä on kannustaa lainkuuliaiseen käyttäytymiseen, toissijaisesti rangaista lain rikkojia. Sakkoperusteisiin ei hänen mukaansa kuulu valtion alijäämäisen budjetin paikkaaminen.

– Mikäli autoilijat halutaan paikkaamaan budjettivajetta, on se tehtävä säätämällä autoiluun liittyvää verotusta, Kontula vetoaa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...mmastyttaa-oikeusvaltio-ei-voi-rangaista-nain
 
En olisi ikinä uskonut olevani jostain samaa mieltä Anne Kontulan kanssa. Nyt sekin ihme on nyt tapahtunut.

Valtion sakkorysien uusi kiristys hämmästyttää: ”Oikeusvaltio ei voi rangaista näin”

Ihan älytöntä tavallisten ihmisten kiusaamista tämä sakotusvimma.

Valtiontalouden kannalta tuollaisella muutaman miljoonan lisätulolla ei ole mitään merkitystä, mutta tuollainen kohtuuton sakottaminen pienistä ylinopeuksista sotii rajusti ainakin minun oikeustajuani vastaan.

Varsinkin kun asiaa vertaa ns. "oikeista rikoksista" saataviin tuomioihin, niin kyllähän tämä on omiaan vain murentamaan kansalaisten oikeusturvaa ja yleistä luottamusta viranomaisiin.

Parin miljoonan lisätulo valtiolle on aika kallis hinta siitä että ihmiset alkavat kokea poliisin vihollisekseen ja nähdä oikeuslaitoksen vain valtion rahantekokoneena. Kaikki tämä vain entisestään murentaa olemassa olevaa yhteiskuntajärjestystä ja heikentää viranomaisten arvostusta kansalaisten silmissä.

Sitä paitsi eikö
Suomessa jo muutenkin ole yksi maailman korkeimmasta veroasteista?

Jotenkin tuntuu, että mitä jos välillä koitettaisiin karsia sieltä valtion menopuolesta sen sijaan, että vaan jatkuvasti yritetään lisätä valtion tuloja.

Olen aivan varma siitä, että Suomen talous ei ikinä käänny nousuun ihmiset ja yritykset kuoliaaksi verottamalla...
 
Ihan älytöntä tavallisten ihmisten kiusaamista tämä sakotusvimma.

Valtiontalouden kannalta tuollaisella muutaman miljoonan lisätulolla ei ole mitään merkitystä, mutta tuollainen kohtuuton sakottaminen pienistä ylinopeuksista sotii rajusti ainakin minun oikeustajuani vastaan.

Varsinkin kun asiaa vertaa ns. "oikeista rikoksista" saataviin tuomioihin, niin kyllähän tämä on omiaan vain murentamaan kansalaisten oikeusturvaa ja yleistä luottamusta viranomaisiin.

Parin miljoonan lisätulo valtiolle on aika kallis hinta siitä että ihmiset alkavat kokea poliisin vihollisekseen ja nähdä oikeuslaitoksen vain valtion rahantekokoneena. Kaikki tämä vain entisestään murentaa olemassa olevaa yhteiskuntajärjestystä ja heikentää viranomaisten arvostusta kansalaisten silmissä.

Sitä paitsi eikö
Suomessa jo muutenkin ole yksi maailman korkeimmasta veroasteista?

Jotenkin tuntuu, että mitä jos välillä koitettaisiin karsia sieltä valtion menopuolesta sen sijaan, että vaan jatkuvasti yritetään lisätä valtion tuloja.

Olen aivan varma siitä, että Suomen talous ei ikinä käänny nousuun ihmiset ja yritykset kuoliaaksi verottamalla...

Suomi ei ole oikeusvaltio, vaan kommunistinen valtio, ainoana länsimaana meidän valtiokäytännöt ovat oikeussaleissa arkea!
Ikävä kyllä.
 
Suomi ei ole oikeusvaltio, vaan kommunistinen valtio, ainoana länsimaana meidän valtiokäytännöt ovat oikeussaleissa arkea!
Ikävä kyllä.

Viranomaisten puheet "ennaltaehkäisevästä toiminnasta" on tätä vasten tarkasteltuna ihan täyttä pa*kaa ja valhetta....o_O

Nyt kun se on toiminut ajoneuvoliikenteessä ajonopeuksien alenemisena niin se onkin huono juttu, kun ei tulekaan konstaapelien "sakkotulo kiintiöt" täyteen:oops:...menee poliisien "tulospalkkaus suunnitelmat" persiilleen jonka ovat budjetoineet itselleen ....? :rolleyes:
 
Viranomaisten puheet "ennaltaehkäisevästä toiminnasta" on tätä vasten tarkasteltuna ihan täyttä pa*kaa ja valhetta....o_O

Nyt kun se on toiminut ajoneuvoliikenteessä ajonopeuksien alenemisena niin se onkin huono juttu, kun ei tulekaan konstaapelien "sakkotulo kiintiöt" täyteen:oops:...menee poliisien "tulospalkkaus suunnitelmat" persiilleen jonka ovat budjetoineet itselleen ....? :rolleyes:

Aivan... Sitten ei päästä tavoitteisiin, jolla väitetään säästettävän ihmishenkiä, eli nopeusrajoitusten alentamiseen.
Sekin on muuten todella naivia, että poliisi ja tienpitäjät mölöttävät yhtäkurkkua siitä, että nopeusrajoituksia pitää laskea, koska se säästää ihmishenkiä. Samaan aikaan kaupunkialueilla poliisit mussuttaa partioautoissaan donitseja, kun nokan edestä kävellään päin punaista valoa, pyöräilijät vetää menemään teryleeneissään, täysin miten sattuu, vastaantulevien puolta, sekä koukkivat liikenteessä kaistalta toiselle ilman mitään merkin näyttämistä ja ennakkovaroitusta ja DONITSI vaan maistuu partioautossa. Eikä aikaakaan, kun "perheenäiti Mervi" tulee lähes jalattomassa kännissä örisemään partioauton kupeeseen, että tuli tilattua ne viimeiset 10 kaljaa mun taksirahalla, eikös poliisin velvollisuus ole viedä Mervi kännissä kotiin sitten?? Toki tietysti!
Mikä mättää, no se, että korpisuoran 70 km/h rajoituksen putoaminen ei vähennä kaupungissa törttöilevän jalankulkijan kuplemantapauksia ja pyöräilijöiden jäämistä "tappiolle" HKL.n bussin jyrätessä varpaiden yli... Eikä poliisi tee mitään näiden liikennekuolemien estämiseen, vaan keskittyy siihen mitä saa "töllistellä" joka iltaisesti toistuvien POSLIINI ohjelmisen päähenkilöiden tehtäväissä olevan, eli kännikalojen kuskaamista!!!
Perustellaan humaaneilla otteilla, voi olla näinkin, mutta missä on velvollisuus hoitaa hommansa hyvin ja tasapuolisesti???

Liikenteen rahastaminen on maailman vanhin konsti sen "peruskehnon myynnin" ohella :)
 
Virossa kokeilivat 30-luvulla, ei oikein onnistunut:

Ei niin, mutta ei se kyllä Vaps -puolueen vika ollut. Sillä se olisi voittanut vaalit, mutta Päts ja Laidoner kaappasivat vallan. Puolueen johtaja Tönisson pistettiin vankilaan ja saatiin koko maa syvästi kahtia jakautuneeksi. Saman vuosikymmenen lopulla Viro olikin sitten helppo saalis Stalinille. Kun meillä taas Mäntsälän kapinasta jaettiin hyvin lieviä tuomioita ja saatiin siten säilymään kansan yhtenäisyys.
 
Minusta tämä sopii juuri tälle säikelle, koska juurikin suomettuneet poliitikothan ne ohjaavat suomen "viralliista kantaa" mitä tulee entiseen N-liittoon ja nykyiseen Venäjään, kuin myös EU- kusetukseen, joka käy hyvin ilmi siitä mitä Pekkarinen on sanonut liittymisestä EU:hun tuossa ohjlemassa vuonna 1991

http://taunotiusanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222144-venaja-keskustelua-25-vuoden-takaa

kommetti tiusasen linkistä:

Jouni Snellman 1.9.2016 10:07
Venäjä-keskustelua tältä päivältä: C.G.E. Mannerheimin muistolaatta otetaan pois Pietarin sotilasakatemian seinältä. Nyt odotamme keskustalaisten myöntelyä siitä, että Mannerheim oli sotarikollinen.

https://rg.ru/2016/09/01/reg-szfo/v-peterburge-sni...


Professori: ”Tämä Venäjä-keskustelu katosi Ylen arkistoista – palautteen perusteella lähdin Suomesta”

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...atosi-ylen-arkistoista-palautteen-perusteella


Professori emeritus, entisen Neuvostoliiton ja kommunistisen Itä-Euroopan asiantuntija Tauno Tiusanen on julkaissut videon YouTubessa.


Tiusasen mukaan video on ote Yleisradion Ulkolinja-keskusteluohjelmasta 20.8.1991, ja aiheena oli Neuvostoliiton vallankaappausyritys.

Tiusasen ohella keskustelijoina olivat Timo Valtonen Ulkopoliittisesta instituutista, poliittisen historian tutkija Osmo Jussila ja sisäministeri Mauri Pekkarinen (kesk.).

Tiusasen mukaan kyseisestä ohjelmasta saamansa palautteen perusteella hän päätti lähteä Suomesta.

– Tämä Ylen arkistoista kadonnut pätkä osoittaa miten Venäjä-keskustelussa samat hokemat elävät edelleen. Tämä oli myös se ohjelma, josta saamani palautteen perusteella tein johtopäätöksen, että on parempi lähteä maasta, Tiusanen kirjoittaa Puheenvuoro-blogissaan.

Neuvostoliiton hajoamisen aikoihin Tiusanen muutti Skotlantiin, jossa hän työskenteli Glasgow’n yliopistossa.

Lue myös: ”S******n sika, kuolet kohta” – Professorin havainnot Neuvostoliitosta olivat ”pyhäinhäväistys” Suomessa

Tiusanen sanoo ohjelmassa, että Neuvostoliiton suhteen vanhaan ei ole paluuta, ja että keskusjohtoisen mallin tie on käyty loppuun. Tiusanen sanoi myös, että Neuvostoliiton kansalaiset tarvitsevat ulkopuolista apua, sillä maassa on huono satovuosi. Hän tuo myös esiin Neuvostoliiton talousjärjestelmän ongelmia.

Tutkija Valtonen puolestaan toteaa, että Suomen tulee muistaa kansalliset etunsa ja maantieteellinen asemansa sekä jatkaa lähentymistä lännen kanssa. Natoon ei Valtosen mielestä kuitenkaan pidä mennä.

Keskustelussa on mukana Suomen mahdollinen EU-jäsenyys, joka sitten toteutui vuonna 1995.

Sisäministeri Pekkarinen sanoo ohjelmassa, että Suomi ei mene EU:hun, jossa on yhteinen ulko- ja puolustuspolitiikka.

 
Viimeksi muokattu:
Benillä vielä jalat maassa?

Ben Zyskowicz IL:lle: Talouselämän eliitti tehnyt irtioton muusta Suomesta
Iltalehti uutisoi valtionyhtiöiden toimitusjohtajien kuukausipalkoista.

Fortumin Pekka Lundmarkinkuukausipalkka on 80 000 euroa, NesteenMatti Lievosen 55 000 euroa ja FinnairinPekka Vauramon 51 500 euroa. Lisäksi tulevat mahdolliset kannustinjärjestelmät.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ben Zyskowicz katsoo, että valtionyhtiöiden johtajien palkat ovat ehdottomasti liian suuria. Häntä harmittaa, ettei tilanne ole korjaantunut.

– Joitakin edistysaskeleita on toki tehty, kuten löperöistä optioista luopuminen suurimassa osassa pörssiyhtiöitä. Kiistämätön fakta on kuitenkin se, että talouselämän eliitti on tehnyt merkittävän irtioton koko muusta suomalaisesta yhteiskunnasta, Ben Zyskowicz sanoo IL:lle.

Hän ehdottaa yhtiöiden toisen merkittävän omistajan eli eläkeyhtiöiden ryhdistäytymistä ja ryhtymistä noudattamaan "palkkasuhteessa paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan sopivaa palkka- ja palkitsemispolitiikkaa".
 
Analyysi: Suomen ulkopolitiikan suunnasta tapellaan rajusti pinnan alla

Torstai 1.9.2016 klo 09.58



Presidentti Sauli Niinistö on moittinut Helsingin Sanomia vääristelevien väitteiden julkaisemisesta. (JUKKA LEHTINEN)

Presidentti Sauli Niinistö reagoi ärtyneesti Helsingin Sanomille kaksi viikkoa sitten. Niinistö ripitti toimitusta vääristelevien väitteiden julkaisemisesta.

Lehti oli lisäksi pääkirjoituksessa kritisoinut presidenttiä huolimattomuudesta tämän valmistellessa lentoturvallisuusaloitettaan, jonka hän oli tehnyt Venäjälle Vladimir Putinin Suomen-vierailulla kesäkuussa.

Niinistöä sapetti lehdessä julkaistu kritiikki. Hän oli mielestään tehnyt vakavan ja tärkeän avauksen, mutta nyt jotkut omatkin potkivat häntä kaunaisesti nilkkoihin lehden palstoilla; pirulaiset vielä nimettöminä.

Jotkut ovat pettyneet pahan kerran siitä, että Niinistö on kääntynyt aktiivisen vakauspolitiikan kannattajaksi. Toisille se on synonyymi suomettumiselle.

Niinistö tapaa selittää politiikkaansa koukeroisesti, vaikka itse politiikan ydin on kristallinkirkas. Se on sodan välttäminen Venäjän kanssa.

Niinistö haluaisi, että venäläiset lopettaisivat pimeät sotilaslennot Itämerellä ja kytkisivät päälle lentokoneidensa tunnistamista helpottavat transponderit eli ilmailukielellä toisiotutkavastaajat, jotta muut rantavaltiot voisivat varmistua koneista. Ellei koneessa ole transponderia, venäläiset ainakin voisivat etukäteen kertoa tarkat lentosuunnitelmansa.

Tasavallan presidentin aloite on vaatimaton ja melkeinpä symbolinen, mutta silti se on ensimmäinen konkreettinen ehdotus, jolla Suomi yrittää liennyttää Itämeren pahasti tulehtunutta poliittista tilannetta.

Presidentti ilmeisen vilpittömästi uskoo, että ilmailuonnettomuuden ja siten sotilaallisen yhteenoton riski pienenisi, jos Venäjä ottaisi vinkistä vaarin. Sotilaskoneen ja siviilikoneen törmääminen olisi kauhea onnettomuus, mutta vielä kamalammaksi katastrofiksi se muuttuisi, jos törmäys käynnistäisi sotilaalliset vastatoimet.

On mahdollista, että osa vastatoimista saattaa käynnistyä vieläpä autonomisesti ilman sen kummempaa poliittista päätöstä. Kylmän sodan aikana Neuvostoliitolla oli kostoiskut laukaiseva tuomiopäivänkone, joka olisi käynnistynyt, jos järjestelmä olisi päätellyt, että maa on joutunut ydinasehyökkäyksen kohteeksi ja maan johto on saanut surmansa tai on toimintakyvytön.

Kenraalin potkut

Aloitteellaan presidentti vastasi samalla kotimaiseen jupinaan. Suuria sanoja Suomi kyllä suoltaa, mutta Suomi ei ole tätä ennen tehnyt juuri elettäkään Itämeren vakauden palauttamiseksi.

Päinvastoin Suomi itse on kasannut jännitteitä. Puolustushallinto on hallituksen tietämättä, ymmärtämättä tai ehkä hallitusta harhauttaenkin lisännyt kierrettä esimerkiksi kutsumalla amerikkalaisia sotilasosastoja taisteluharjoituksiin Suomessa.

Harjoitukset jopa johtivat harvinaisiin virkamiehen potkuihin vajaa vuosi sitten, kun hallitus ei yllättäen antanutkaan varmana pidettyä jatkopestiä puolustusministeriön silloiselle kansliapäällikölle Arto Rädylle. Presidentti paljasti syyn UKK-seuran keskustelutilaisuudessa maaliskuun alussa. Niinistö oli sanonut, että harjoitukset olivat edellisen kansliapäällikön viimeinen tervehdys.

Presidentti antoi näin ymmärtää, että kenraali Räty oli siis ehkä pettänyt presidentin ja hallituksen luottamuksen tai hän joutui kantamaan seuraukset siitä, että vahinko oli päässyt tapahtumaan. Puolustushallinto ainakin oli jättänyt avaamatta harjoitusten todellisen luonteen Suomen hallitukselle sopiessaan yksityiskohdista Yhdysvaltain kanssa. Hallitus teki Rädystä varoittavan esimerkin. Aisan yli potkijat ammutaan.

Kuiskuttelijat kampittavat

HS:n kirjoituksiin presidentti vastasi kipakalla ja yksityiskohtaisella kirjoituksella, jonka hän Rion olympialaisissa vieraillessaan julkaisi presidentin kanslian verkkosivuilla.

Kirjoitus täytti tehtävänsä. Lehdistön näkemykset hajosivat, ja poliittinen keskustelu tyrehtyi alkuunsa. Uraansa vakavasti suhtautuvat poliitikot eivät riitele presidentin kanssa, joka vielä sattuu olemaan huippusuosittu.

Moni arveli aluksi, että Niinistö olisi hyökännyt Helsingin Sanomia vastaan. Hätäisimmät tulkitsivat, että presidenttiä korpeaa lehden nuiva suhtautuminen Niinistön tasapainottelevaa ja Venäjän motiiveja ymmärtävää politiikkaa kohtaan. Se syy ainakaan ei ollut Niinistön purkauksen päämotiivi. Tulilinjalla on ulkoministeriö ja luultavasti myös puolustushallinto. Hesari ehkä vain tuli antaneeksi sopivan tekosyyn Niinistölle jyrähtää. Varsinainen ongelma on luultavasti kalvanut häntä jo pitkään.

Niinistö jatkoi marmatustaan vielä kaksi kertaa tuon jälkeen. Toissa lauantaina Ylellä ja viime viikon tiistaina ulkoministeriön tilaisuudessa hän tunnusti, mistä kenkä puristaa.

Ylen uutisille Niinistö sanoi:

- Kaikenlaiset kuiskuttelijat pääsevät kertoman kaikenlaisia totuuksia joilla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.

Ulkoministeriön suurlähettiläskokouksessa hän väänsi rautalangasta Suomen diplomaateille:



- Järkiperäinen johtopäätös oli sitten ottaa asia juuri Venäjän kanssa puheeksi. Jos sitä nyt pidetään kielteisenä tai hämmentävänä, takana on sitten jonkinlainen toisenlainen ajattelu.

Noiden kahden virkkeen avainkohdat ovat "kuiskuttelijat" ja "toisenlainen ajattelu".

Tuon selkeämmin presidentti ei voi kertoa epäilevänsä, että hallituksen virkakunta pelaa häntä vastaan ja haastaa hänen politiikkansa. Saman ongelman kanssa tuskaili tuon tuosta myös Tarja Halonen.

Presidentti ilman valtaa

Miten raastavalta Niinistöstä onkaan tuntunut, kun hän on miettinyt, miten sanansa asettelisi. Hänhän tuli noissa virkkeissä samalla myöntäneeksi, ettei hän pysty johtamaan ulkopolitiikkaa. Presidentti joutui itse murskaamaan median hellimän myytin muka uudesta, vahvasta presidentistä.

Ensimmäisen vihjeen ongelmastaan Niinistö antoi jo muutama kuukausi sitten, kun hän kuvaili Ylelle tapaansa painottaa ulkopolitiikan johtosääntöä. Niinistö kertoi, että hän yleensä pitää pienen tauon sen jälkeen, kun perustuslaki toteaa, että ulkopolitiikkaa johtaa presidentti. Vasta tauon jälkeen hän jatkaa lakia toistaen: yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.

Asemastaan varman johtajan ei koskaan tarvitse muistuttaa laillisesta oikeudestaan.

Miksi ja missä tilanteissa Niinistön on pitänyt iskeä tuolla tavoin nyrkki pöytään? Vahvan johtajan sanaan uskotaan yleensä ilman perkeleitäkin. Vahvalla johtajalla on auktoriteettia. Heikot johtajat vetoavat muodolliseen asemaansa.

Onko hallituksen ja presidentin kesken ollut riitaa, minkä vuoksi juristipresidentti on lyönyt lakikirjalla vastaanväittäjiään?

Presidentillä ei ole omaa valmistelukoneistoa. Hänellä on pieni ja ankaran paineen alla toimiva muutaman avustajan kabinetti. Kelpo väkeä, mutta ei mitään linjanvetäjiä. Presidentin on tukeuduttava ulkoministeriön apuun.

Ulkoministeriön väki kuitenkin väittää, että presidentti ei halua heidän apuaan. Olen kuullut toisenlaisiakin väitteitä, kuten että Niinistö ei luota ministeriön pomoon eli Timo Soiniin (ps) tai että Soini ei ole huolehtinut siitä, että presidentti saisi tarvitsemaansa tukea ministeriöltä.

Taistelu hegemoniasta

Pinnan alla käydään rajua kamppailua turvallisuuspolitiikan hegemoniasta: virkamiesjohto vastaan presidentti ja hallitus. Presidentillä ja hallituksella on suuria suunnitelmia, mutta hallituksen toimeenpano takkuaa.

Soini kyllä uskaltaa panna töpinäksi, jos yksittäinen suurlähettiläs töpeksii. Muutoin hän lentelee ohuessa yläpilvessä ja poseeraa onnestaan pakahtuen maailman mahtimiesten kanssa. Presidentti Barack Obamalle hän vuosi sitten esittäytyi jätkämäisesti murjaisten: "Timo from Finland, ready to help." Ei mitenkään arvokasta käyttäytymistä eikä varsinkaan Suomen ulkoministerille sopivaa.

Valtiosääntömme lähtee siitä, että presidentin ja hallituksen kantojen yhteensovittamisesta vastaa pääministeri. Juha Sipilä (kesk) juoksee karkuun, kun hän kuuleekin sanan ulkopolitiikka. Keskustan linjanvetäjän rooli on langennut Olli Rehnille.

Kokoomuksella on hallitusneuvotteluiden jakojäännöksenä pelkkä kehitys- ja ulkomaankauppapolitiikan tynkäsalkku.

Virkakunnan ja upseereiden valta ja vastuu korostuvat. Ei presidentti tai yksikään ministeri voi vahtia virkamiesten selän takana esimerkiksi sotaharjoitusvalmisteluja Naton ja Yhdysvaltojen kanssa. Vastuu on hallinnolla. Harjoituksen valmistelu voi kestää kaksikin vuotta, poliittinen yleistilanne voi sinä aikana muuttua, ja lopussa eteen voi tulla kaikenlaisia käänteitä. Yhtäkkiä päättäjien käsissä on yhden leijonan kenraaleiden väsäämä helvetinkone, jollaista kukaan ei ollut tilannut saati tahtonut, mutta josta ei edes keplottelemalla päästä mitenkään kunniallisesti irti.

Varsinainen ongelma syntyy siitä, että nykyinen tutkija- ja virkamieskaarti on sosiaalistunut ja oppinut ongelmanratkaisutaitonsa unionin ja Naton ympyröissä. He ovat imeneet ja omaksuneet Naton ja EU:n agendat ja näiden tavat hahmottaa maailmaa. Virkakunnan ja Niinistön välillä on sukupolvikuilu.

Paasikivi ja Kekkonen pitivät jyräävällä tyylillään aikanaan intoilijat kurissa.

Niinistö tapailee samaa, mutta hän on jo menettänyt pelin.

**
 
kuin myös EU- kusetukseen, joka käy hyvin ilmi siitä mitä Pekkarinen on sanonut liittymisestä EU:hun tuossa ohjlemassa vuonna 1991

Pekkarinen: "Suomi ei ole menossa mihinkään sellaiseen EY:hyn, jolla olisi yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka"

Kovinpa on muuttunut äänet kellossa, kun poliitikot presidenttiä myöten vaan hokevat EU:n linjasta ja yhtenäisyydestä. Liittovaltiota rakennetaan ja EU dominanssi eduskunnan yli kasvaa koko ajan.... sinne meitä on hivutettu hiljalleen syvemmälle koko ajan, pala palalta, päätös päätökseltä.
 
Pekkarinen: "Suomi ei ole menossa mihinkään sellaiseen EY:hyn, jolla olisi yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka"

Kovinpa on muuttunut äänet kellossa, kun poliitikot presidenttiä myöten vaan hokevat EU:n linjasta ja yhtenäisyydestä. Liittovaltiota rakennetaan ja EU dominanssi eduskunnan yli kasvaa koko ajan.... sinne meitä on hivutettu hiljalleen syvemmälle koko ajan, pala palalta, päätös päätökseltä.


Tässä näistä suunnitelmista jotka ovat kerrottu EU:n "kätilöiden" toimesta...


edellisen viestin kommenteista lainaus ja kannattaa lukea kommenttiosio!!! :solthum:

http://janispetrus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222083-politbyro-irlanti-ja-13-miljardia

Juha Hämäläinen 31.8.2016 15:10

Britit tajusivat missä EUssa on todella kysymys ja lähtivät...........

Muutama lainaus EU:n kätilöiltä, jos sallitaan.

"Jacques Attali, Ranskan presidetti Mitterrand:in neuvonantaja ja EU-perustuslakia tehneen Euroopan konventin johtaja. Pariisi Désirs d’Avenir, 24.1.2011

„Kaikki joilla oli mahdollisuus vaikuttaa Maastricht:in sopimukseen tekivät kaikkensa varmistaakseen, että eroaminen on mahdotonta. Me unohdimme tarkoituksella pykälän, joka antaisi jäsenmaalle mahdollisuuden erota. Tämä ei ollut kovin demoraattista, mutta se takasi, että suunnitelmamme tulevaisuudelle oli mahdollista suorittaa ilman vaikeuksia.“

Guiliano Amato, Eurooppa konventin varapresidentti. La Stampa – lehdelle 2000

„Tämän takia näen tärkeäksi, että hiljalleen pala palalta rikotaan kansallinen suvereniteetti ja varotaan liian nopeita nationaalien tarpeiden siirtoja liittovaltion tarpeiksi…….. Ja miksi me emme voisi mennä takaisin renkien aikaan ? Keskiajalla meillä oli rikkaampi ihmisyys ja identiteettien monimuotoisuus, joka voisi olla esikuvamme. Keskiaika oli kaunis.“

Jean-Claude Juncker, EU-komission PJ. Sitaatin aikaan Euroryhmän finanssiministeri. Haastattelu Der Spiegel – lehdelle 1999

„Me päätämme jotain ja asetamme sen tilaan. Odotamme hetken ja katsomme mitä tapahtuu. Jos suurta meteliä ja vastarintaa ei synny, koska suurin osa ei edes ymmärrä mitä päätimme ja jatkamme eteen päin. Pala palata, kunnes paluuta ei ole.“

Ropert Cooper, EUn ulkoasiainviraston neuvonantaja. Kirjassaan „The Breaking of Nations, 2003

„Pisimmälle uloittuva muoto imperialismista on Euroopan Unioni….. Postmoderni eurooppalainen vastaus uhille on, että imperiumin systeemi levittäytyy aina vaan pidemmälle. Vanhanaikaisten valtioiden, ulkopuolella postmodernien rajojen, kanssa joutuu Eurooppa astettamaan peliin entisaikojen tekniikoita: Väkivalta, ennakoivat iskut ja harhautukset. Mikä vaan tuleekin kysymykseen niille, jotka ovat edelleenkin juuttuneet viime vuosituhannelle, jolloin jokainen maa turvasi itsensä. Viidakossa on käytettävä viidakon lakeja…….Roomaa ei kaatanut hyvin organisoitu Persian valtakunta, vaan barbaarit“

„On huomattava, että EU:n monetäärinen sulautuminen saavutetaan kun finanssipolitiikka otetaan pois politikkojen käsistä ja luovutetaan teknokraateille.“"

https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/01/16/hist...
 
Viimeksi muokattu:
Puolustushallinto on hallituksen tietämättä, ymmärtämättä tai ehkä hallitusta harhauttaenkin lisännyt kierrettä esimerkiksi kutsumalla amerikkalaisia sotilasosastoja taisteluharjoituksiin Suomessa.

Harjoitukset jopa johtivat harvinaisiin virkamiehen potkuihin vajaa vuosi sitten, kun hallitus ei yllättäen antanutkaan varmana pidettyä jatkopestiä puolustusministeriön silloiselle kansliapäällikölle Arto Rädylle.

Presidentti paljasti syyn UKK-seuran keskustelutilaisuudessa maaliskuun alussa. Niinistö oli sanonut, että harjoitukset olivat edellisen kansliapäällikön viimeinen tervehdys.

Nuo ovat kyllä mielenkiintoisia väitteitä. Tuon mukaan kaksi Niinistöä pussitti Rädyn, kun olen tähän saakka elänyt siinä uskossa että siihen tarvittiin vain yksi Niinistö. Jos homma meni noin, niin hieman kärjistäen voisi sanoa että Rädyn potkujen takana oli kolme miestä...Niinistö, Niinistö ja Putin.

Minun mielestä Rädyn potkut olivat todella paha ulkopoliittinen virhe, jolla voi olla ja ehkä on jo jossain määrin ollutkin vakavat seuraukset.

Suomettumisessa on puolensa, mutta siinä on se ongelma, että kun sille tielle lähdetään niin mikään ei riitä, sillä Venäjä ei tule ikinä kylläiseksi ja mitä enemmän suometutaan niin sitä vähemmän meihin muualla luotetaan.

Oli tuossa tappelussa kysymys myös arvovallasta.

Mikäli Sauli Niinistö sai harjoituksesta tiedon samaan aikaan, kun puolustusvaliokunnan jäsenet, niin ymmärrän kyllä että Saulia vähän vitutti :D

Harjoituksesta nousi älämölö, kun puolustusvaliokunnan jäsenet saivat siitä tiedon Ylen uutisista.

Sauli ei nyt kuitenkaan ole mikään Paasikivi tai Kekkonen...

Varsinainen ongelma syntyy siitä, että nykyinen tutkija- ja virkamieskaarti on sosiaalistunut ja oppinut ongelmanratkaisutaitonsa unionin ja Naton ympyröissä. He ovat imeneet ja omaksuneet Naton ja EU:n agendat ja näiden tavat hahmottaa maailmaa. Virkakunnan ja Niinistön välillä on sukupolvikuilu.

Paasikivi ja Kekkonen pitivät jyräävällä tyylillään aikanaan intoilijat kurissa.

Niinistö tapailee samaa, mutta hän on jo menettänyt pelin.


Toisaalta on toki niinkin, että jos meidän ulkopolitiikkaa sovittelee pääministerin puolesta Euroopan unionin ex-komissaari, niin ei sekään nykytilanteessa taida ihan hyvä asia olla, vaikka on siinäkin puolensa.

Valtiosääntömme lähtee siitä, että presidentin ja hallituksen kantojen yhteensovittamisesta vastaa pääministeri. Juha Sipilä (kesk) juoksee karkuun, kun hän kuuleekin sanan ulkopolitiikka. Keskustan linjanvetäjän rooli on langennut Olli Rehnille.

Jos palataan takaisin Niinistöön, niin olen aina ollut hieman yllättynyt siitä että Niinistö muistuttaa kaikkein eniten Koivistoa...riisutuilla valtaoikeuksilla, mutta kuitenkin. On Niinistössä ripaus Halostakin, mutta se johtuu siitä että naapurisuhteita ei voi nollata ja rakentaa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Analyysi: Suomen ulkopolitiikan suunnasta tapellaan rajusti pinnan alla

Virkakunnan ja upseereiden valta ja vastuu korostuvat. Ei presidentti tai yksikään ministeri voi vahtia virkamiesten selän takana esimerkiksi sotaharjoitusvalmisteluja Naton ja Yhdysvaltojen kanssa. Vastuu on hallinnolla. Harjoituksen valmistelu voi kestää kaksikin vuotta, poliittinen yleistilanne voi sinä aikana muuttua, ja lopussa eteen voi tulla kaikenlaisia käänteitä


Varsinainen ongelma syntyy siitä, että nykyinen tutkija- ja virkamieskaarti on sosiaalistunut ja oppinut ongelmanratkaisutaitonsa unionin ja Naton ympyröissä. He ovat imeneet ja omaksuneet Naton ja EU:n agendat ja näiden tavat hahmottaa maailmaa. Virkakunnan ja Niinistön välillä on sukupolvikuilu.

**

Suomeen pitäisi saada samanlainen systeemi kuin usan demokratiassa jossa virkamieskunta vaihtuu kun valta vaihtuu. Ei demokratiassa saisi olla mitää ikivirkoja virkamieskunnan huipulla.

USASSA
"Presidents make numerous executive branch appointments: an incoming president may make up to 6,000 before taking office and 8,000 more while serving"

SUOMESSA
virkamieskunta istuu tuoleilla kuin tatti ja laukoo "totuuksia"

Suomessa tuota usan systeemiä voisi soveltaa hallituksiin ja miksei presidentilläkin voisi olla enemmän nimitysoikeuksia ,tyyliin ei valitusoikeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeen pitäisi saada samanlainen systeemi kuin usan demokratiassa jossa virkamieskunta vaihtuu kun valta vaihtuu. Ei demokratiassa saisi olla mitää ikivirkoja virkamieskunnan huipulla.

USASSA
"Presidents make numerous executive branch appointments: an incoming president may make up to 6,000 before taking office and 8,000 more while serving"

SUOMESSA
virkamieskunta istuu tuoleilla kuin tatti ja laukoo "totuuksia"

Suomessa tuota usan systeemiä voisi soveltaa hallituksiin ja miksei presidentilläkin voisi olla enemmän nimitysoikeuksia ,tyyliin ei valitusoikeutta.

Onhan siinä etunsa, mutta valitettavasti siinä on ongelmansa. Korruptio tulee ekana mieleen. Jenkeissä kun tuollaisen viran kun voi saada vaikkapa siten, että toimit varainkerääjänä pressalle, josta kiitoksena saat esim. suurlähettilään viran. Kysymys kuuluu, että mitä muita palveluksia voidaan palkita viroilla? Ja kun asiaa ajattelee, niin miten tuo toimii maassa, jossa on useita puolueita? Kaksipuolue järjestelmässä noilla virkamiehillä on kuitenkin n.50% ääniä takanaan. Meillä yksi puolue asettaisi useimmat virkamiehet, mutta sillä puolueella ei välttämättä olisi paljoakaan ääniä takanaan, jos muut puolueet päättäisivät asettua poikkiteloin.
 
Analyysi: Suomen ulkopolitiikan suunnasta tapellaan rajusti pinnan alla

Torstai 1.9.2016 klo 09.58



Presidentti Sauli Niinistö on moittinut Helsingin Sanomia vääristelevien väitteiden julkaisemisesta. (JUKKA LEHTINEN)

Presidentti Sauli Niinistö reagoi ärtyneesti Helsingin Sanomille kaksi viikkoa sitten. Niinistö ripitti toimitusta vääristelevien väitteiden julkaisemisesta.

Lehti oli lisäksi pääkirjoituksessa kritisoinut presidenttiä huolimattomuudesta tämän valmistellessa lentoturvallisuusaloitettaan, jonka hän oli tehnyt Venäjälle Vladimir Putinin Suomen-vierailulla kesäkuussa.

Niinistöä sapetti lehdessä julkaistu kritiikki. Hän oli mielestään tehnyt vakavan ja tärkeän avauksen, mutta nyt jotkut omatkin potkivat häntä kaunaisesti nilkkoihin lehden palstoilla; pirulaiset vielä nimettöminä.

Jotkut ovat pettyneet pahan kerran siitä, että Niinistö on kääntynyt aktiivisen vakauspolitiikan kannattajaksi. Toisille se on synonyymi suomettumiselle.

Niinistö tapaa selittää politiikkaansa koukeroisesti, vaikka itse politiikan ydin on kristallinkirkas. Se on sodan välttäminen Venäjän kanssa.

Niinistö haluaisi, että venäläiset lopettaisivat pimeät sotilaslennot Itämerellä ja kytkisivät päälle lentokoneidensa tunnistamista helpottavat transponderit eli ilmailukielellä toisiotutkavastaajat, jotta muut rantavaltiot voisivat varmistua koneista. Ellei koneessa ole transponderia, venäläiset ainakin voisivat etukäteen kertoa tarkat lentosuunnitelmansa.

Tasavallan presidentin aloite on vaatimaton ja melkeinpä symbolinen, mutta silti se on ensimmäinen konkreettinen ehdotus, jolla Suomi yrittää liennyttää Itämeren pahasti tulehtunutta poliittista tilannetta.

Presidentti ilmeisen vilpittömästi uskoo, että ilmailuonnettomuuden ja siten sotilaallisen yhteenoton riski pienenisi, jos Venäjä ottaisi vinkistä vaarin. Sotilaskoneen ja siviilikoneen törmääminen olisi kauhea onnettomuus, mutta vielä kamalammaksi katastrofiksi se muuttuisi, jos törmäys käynnistäisi sotilaalliset vastatoimet.

On mahdollista, että osa vastatoimista saattaa käynnistyä vieläpä autonomisesti ilman sen kummempaa poliittista päätöstä. Kylmän sodan aikana Neuvostoliitolla oli kostoiskut laukaiseva tuomiopäivänkone, joka olisi käynnistynyt, jos järjestelmä olisi päätellyt, että maa on joutunut ydinasehyökkäyksen kohteeksi ja maan johto on saanut surmansa tai on toimintakyvytön.

Kenraalin potkut

Aloitteellaan presidentti vastasi samalla kotimaiseen jupinaan. Suuria sanoja Suomi kyllä suoltaa, mutta Suomi ei ole tätä ennen tehnyt juuri elettäkään Itämeren vakauden palauttamiseksi.

Päinvastoin Suomi itse on kasannut jännitteitä. Puolustushallinto on hallituksen tietämättä, ymmärtämättä tai ehkä hallitusta harhauttaenkin lisännyt kierrettä esimerkiksi kutsumalla amerikkalaisia sotilasosastoja taisteluharjoituksiin Suomessa.

Harjoitukset jopa johtivat harvinaisiin virkamiehen potkuihin vajaa vuosi sitten, kun hallitus ei yllättäen antanutkaan varmana pidettyä jatkopestiä puolustusministeriön silloiselle kansliapäällikölle Arto Rädylle. Presidentti paljasti syyn UKK-seuran keskustelutilaisuudessa maaliskuun alussa. Niinistö oli sanonut, että harjoitukset olivat edellisen kansliapäällikön viimeinen tervehdys.

Presidentti antoi näin ymmärtää, että kenraali Räty oli siis ehkä pettänyt presidentin ja hallituksen luottamuksen tai hän joutui kantamaan seuraukset siitä, että vahinko oli päässyt tapahtumaan. Puolustushallinto ainakin oli jättänyt avaamatta harjoitusten todellisen luonteen Suomen hallitukselle sopiessaan yksityiskohdista Yhdysvaltain kanssa. Hallitus teki Rädystä varoittavan esimerkin. Aisan yli potkijat ammutaan.

Kuiskuttelijat kampittavat

HS:n kirjoituksiin presidentti vastasi kipakalla ja yksityiskohtaisella kirjoituksella, jonka hän Rion olympialaisissa vieraillessaan julkaisi presidentin kanslian verkkosivuilla.

Kirjoitus täytti tehtävänsä. Lehdistön näkemykset hajosivat, ja poliittinen keskustelu tyrehtyi alkuunsa. Uraansa vakavasti suhtautuvat poliitikot eivät riitele presidentin kanssa, joka vielä sattuu olemaan huippusuosittu.

Moni arveli aluksi, että Niinistö olisi hyökännyt Helsingin Sanomia vastaan. Hätäisimmät tulkitsivat, että presidenttiä korpeaa lehden nuiva suhtautuminen Niinistön tasapainottelevaa ja Venäjän motiiveja ymmärtävää politiikkaa kohtaan. Se syy ainakaan ei ollut Niinistön purkauksen päämotiivi. Tulilinjalla on ulkoministeriö ja luultavasti myös puolustushallinto. Hesari ehkä vain tuli antaneeksi sopivan tekosyyn Niinistölle jyrähtää. Varsinainen ongelma on luultavasti kalvanut häntä jo pitkään.

Niinistö jatkoi marmatustaan vielä kaksi kertaa tuon jälkeen. Toissa lauantaina Ylellä ja viime viikon tiistaina ulkoministeriön tilaisuudessa hän tunnusti, mistä kenkä puristaa.

Ylen uutisille Niinistö sanoi:

- Kaikenlaiset kuiskuttelijat pääsevät kertoman kaikenlaisia totuuksia joilla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.

Ulkoministeriön suurlähettiläskokouksessa hän väänsi rautalangasta Suomen diplomaateille:



- Järkiperäinen johtopäätös oli sitten ottaa asia juuri Venäjän kanssa puheeksi. Jos sitä nyt pidetään kielteisenä tai hämmentävänä, takana on sitten jonkinlainen toisenlainen ajattelu.

Noiden kahden virkkeen avainkohdat ovat "kuiskuttelijat" ja "toisenlainen ajattelu".

Tuon selkeämmin presidentti ei voi kertoa epäilevänsä, että hallituksen virkakunta pelaa häntä vastaan ja haastaa hänen politiikkansa. Saman ongelman kanssa tuskaili tuon tuosta myös Tarja Halonen.

Presidentti ilman valtaa

Miten raastavalta Niinistöstä onkaan tuntunut, kun hän on miettinyt, miten sanansa asettelisi. Hänhän tuli noissa virkkeissä samalla myöntäneeksi, ettei hän pysty johtamaan ulkopolitiikkaa. Presidentti joutui itse murskaamaan median hellimän myytin muka uudesta, vahvasta presidentistä.

Ensimmäisen vihjeen ongelmastaan Niinistö antoi jo muutama kuukausi sitten, kun hän kuvaili Ylelle tapaansa painottaa ulkopolitiikan johtosääntöä. Niinistö kertoi, että hän yleensä pitää pienen tauon sen jälkeen, kun perustuslaki toteaa, että ulkopolitiikkaa johtaa presidentti. Vasta tauon jälkeen hän jatkaa lakia toistaen: yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.

Asemastaan varman johtajan ei koskaan tarvitse muistuttaa laillisesta oikeudestaan.

Miksi ja missä tilanteissa Niinistön on pitänyt iskeä tuolla tavoin nyrkki pöytään? Vahvan johtajan sanaan uskotaan yleensä ilman perkeleitäkin. Vahvalla johtajalla on auktoriteettia. Heikot johtajat vetoavat muodolliseen asemaansa.

Onko hallituksen ja presidentin kesken ollut riitaa, minkä vuoksi juristipresidentti on lyönyt lakikirjalla vastaanväittäjiään?

Presidentillä ei ole omaa valmistelukoneistoa. Hänellä on pieni ja ankaran paineen alla toimiva muutaman avustajan kabinetti. Kelpo väkeä, mutta ei mitään linjanvetäjiä. Presidentin on tukeuduttava ulkoministeriön apuun.

Ulkoministeriön väki kuitenkin väittää, että presidentti ei halua heidän apuaan. Olen kuullut toisenlaisiakin väitteitä, kuten että Niinistö ei luota ministeriön pomoon eli Timo Soiniin (ps) tai että Soini ei ole huolehtinut siitä, että presidentti saisi tarvitsemaansa tukea ministeriöltä.

Taistelu hegemoniasta

Pinnan alla käydään rajua kamppailua turvallisuuspolitiikan hegemoniasta: virkamiesjohto vastaan presidentti ja hallitus. Presidentillä ja hallituksella on suuria suunnitelmia, mutta hallituksen toimeenpano takkuaa.

Soini kyllä uskaltaa panna töpinäksi, jos yksittäinen suurlähettiläs töpeksii. Muutoin hän lentelee ohuessa yläpilvessä ja poseeraa onnestaan pakahtuen maailman mahtimiesten kanssa. Presidentti Barack Obamalle hän vuosi sitten esittäytyi jätkämäisesti murjaisten: "Timo from Finland, ready to help." Ei mitenkään arvokasta käyttäytymistä eikä varsinkaan Suomen ulkoministerille sopivaa.

Valtiosääntömme lähtee siitä, että presidentin ja hallituksen kantojen yhteensovittamisesta vastaa pääministeri. Juha Sipilä (kesk) juoksee karkuun, kun hän kuuleekin sanan ulkopolitiikka. Keskustan linjanvetäjän rooli on langennut Olli Rehnille.

Kokoomuksella on hallitusneuvotteluiden jakojäännöksenä pelkkä kehitys- ja ulkomaankauppapolitiikan tynkäsalkku.

Virkakunnan ja upseereiden valta ja vastuu korostuvat. Ei presidentti tai yksikään ministeri voi vahtia virkamiesten selän takana esimerkiksi sotaharjoitusvalmisteluja Naton ja Yhdysvaltojen kanssa. Vastuu on hallinnolla. Harjoituksen valmistelu voi kestää kaksikin vuotta, poliittinen yleistilanne voi sinä aikana muuttua, ja lopussa eteen voi tulla kaikenlaisia käänteitä. Yhtäkkiä päättäjien käsissä on yhden leijonan kenraaleiden väsäämä helvetinkone, jollaista kukaan ei ollut tilannut saati tahtonut, mutta josta ei edes keplottelemalla päästä mitenkään kunniallisesti irti.

Varsinainen ongelma syntyy siitä, että nykyinen tutkija- ja virkamieskaarti on sosiaalistunut ja oppinut ongelmanratkaisutaitonsa unionin ja Naton ympyröissä. He ovat imeneet ja omaksuneet Naton ja EU:n agendat ja näiden tavat hahmottaa maailmaa. Virkakunnan ja Niinistön välillä on sukupolvikuilu.

Paasikivi ja Kekkonen pitivät jyräävällä tyylillään aikanaan intoilijat kurissa.

Niinistö tapailee samaa, mutta hän on jo menettänyt pelin.

**

Näin olen itsekin tuon kuvion hahmottanut mutuna ja Ainolalla on tietoa jutun takana.
Itse olen aikaisemmin kutsunutkin Sipilää Olli Rehnin marionetiksi.
Tämä juttu saa päättäjät sekaisin tänään, totuus on nyt tuotu julki koko kansalle.
 
Pekkarinen: "Suomi ei ole menossa mihinkään sellaiseen EY:hyn, jolla olisi yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka"

Kovinpa on muuttunut äänet kellossa, kun poliitikot presidenttiä myöten vaan hokevat EU:n linjasta ja yhtenäisyydestä. Liittovaltiota rakennetaan ja EU dominanssi eduskunnan yli kasvaa koko ajan.... sinne meitä on hivutettu hiljalleen syvemmälle koko ajan, pala palalta, päätös päätökseltä.

Voi olla että EU:n joutuu ottamaankin Suomen pala palalta, taistellen joka palasta.:rolleyes:
 
Back
Top