Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Juha Sipilä sanoi tänään, että Fennovoimalla ei ole politiikan kanssa mitään tekemistä.

http://areena.yle.fi/1-3676216

Ehkä Sipilä ei ole lukenut tätä juttua, kun Hesari on sitä sellaista etelän metiaa :D

"Eduskunnassa ydinvoimaa on käsitelty omantunnon kysymyksenä, ikään kuin se olisi epäpoliittinen kysymys", Ruostetsaari sanoo.

Loviisan ydinvoimalan synnyssä oli samankaltaisia poliittisia sävyjä kuin Fennovoiman ydinvoimalahankkeessa.

"Teknologia on viime kädessä poliittista, ja ydinvoima paljastaa sen, kuinka poliittista energia voi olla", sanoo historioitsija Tuomo Särkikoski , joka käsitteli väitöskirjassaan atomivoimaratkaisun teknopolitiikkaa vuosina 1955–1970.


http://www.hs.fi/talous/a1438398332409
 
Kestovitutus Suomen ulkopoliittisellajohdolla ei tätä muuten voi selittää?

Ilves lähtee – Viron ja Suomen viralliset suhteet pysyvät silti kireinä
Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves on ärsyttänyt Suomen ulkopoliittista johtoa, mutta jännitteet eivät riipu enää henkilöstä.
PÄÄKIRJOITUS 5.9.2016 2:00 Päivitetty: 5.9.2016 7:13
1296810421855

KOLUMNI
Jussi Niemeläinen HELSINGIN SANOMAT
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Kuuntele
NAAPURIMAIDEN presidentinvaalit ovat aina kiinnostavia ja tärkeitä, mutta Viron uuden presidentin valintaa seurataan Suomessa nyt tavallistakin tarkemmin.

Vaalijärjestelmän vuoksi juuri kukaan ei uskalla vielä veikata voittajaa. Nyt tiedetäänkin vain, että istuva presidentti Toomas Hendrik Ilves väistyy, sillä hänellä tulevat sallitut kaksi perättäistä kautta täyteen.


Suomen ulkopoliittiselle johdolle se on taatusti helpotus. Vaikka Ilves on Suomessa varsin suosittu, hänen aikanaan Suomen ja Viron suhteet ovat olleet huonot ja suorastaan epäluuloiset. Ilves ja Suomen presidentti Sauli Niinistö näyttävät viihtyvän poikkeuksellisen huonosti toistensa seurassa.

VIRON ja Suomen johdossa on erilainen käsitys siitä, miten suhdetta Venäjään hoidetaan julkisuudessa. Tallinnassa pidetään Suomen Venäjä-linjauksia liian myöntyväisiä, Helsingissä Viron linjaa varomattomana.

Tämä erimielisyys on voimistunut sen jälkeen, kun Venäjä miehitti Krimin keväällä 2014 ja tilanne Itämeren alueella alkoi kiristyä. Puhetyylien erolla on omat historialliset syynsä, minkä lisäksi Ilveksen persoona ja tausta taatusti vaikuttaa. Silläkin on merkitystä, että Viron presidentin valtaoikeudet ovat hyvin rajatut. Virossa presidentti johtaa puheillaan, Suomessa presidentti johtaa ulkopolitiikkaa myös käytännössä.

Kyse on siis ennen muuta eroista puhumisessa. Maiden analyysit Venäjästä ovat varsin samansuuntaiset.

Näillä eroilla diplomaattisessa kulttuurissa on suora yhteys kiistakysymykseen eli Suomen jäsenyyteen sotilasliitto Natossa.

Suomen ulkopoliittisessa johdossa oltiin pitkään ärtyneitä siitä, että virolaiset, etupäässä Ilves, ”opastivat” Suomea liittymään Natoon. Helsingissä tätä lobbausta pidettiin vastenmielisenä, sillä siinä nähtiin Ilveksen yrittävän sälyttää maansa puolustusta Suomelle.

NYT jännitteet näyttävät lisääntyneen, mikä viittaisi siihen, ettei Viron presidentin vaihtumisella ole välttämättä suurta vaikutusta.

Helsingissä on nimittäin viime aikoina voimistunut käsitys, että Viro yrittää aktiivisesti estää Suomen ja Yhdysvaltain sotilaallisen yhteistyön tiivistymisen. Tämän näkemyksen mukaan Viro haluaa Suomen Natoon, mutta vastustaa kaikkea muuta.

Nyt puhutaan siis jo ihan eri tason asiasta kuin ärtymyksestä.
 
Kestovitutus Suomen ulkopoliittisellajohdolla ei tätä muuten voi selittää?

Ilves lähtee – Viron ja Suomen viralliset suhteet pysyvät silti kireinä
Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves on ärsyttänyt Suomen ulkopoliittista johtoa, mutta jännitteet eivät riipu enää henkilöstä.
PÄÄKIRJOITUS 5.9.2016 2:00 Päivitetty: 5.9.2016 7:13
1296810421855

KOLUMNI
Jussi Niemeläinen HELSINGIN SANOMAT
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Kuuntele
NAAPURIMAIDEN presidentinvaalit ovat aina kiinnostavia ja tärkeitä, mutta Viron uuden presidentin valintaa seurataan Suomessa nyt tavallistakin tarkemmin.

Vaalijärjestelmän vuoksi juuri kukaan ei uskalla vielä veikata voittajaa. Nyt tiedetäänkin vain, että istuva presidentti Toomas Hendrik Ilves väistyy, sillä hänellä tulevat sallitut kaksi perättäistä kautta täyteen.


Suomen ulkopoliittiselle johdolle se on taatusti helpotus. Vaikka Ilves on Suomessa varsin suosittu, hänen aikanaan Suomen ja Viron suhteet ovat olleet huonot ja suorastaan epäluuloiset. Ilves ja Suomen presidentti Sauli Niinistö näyttävät viihtyvän poikkeuksellisen huonosti toistensa seurassa.

VIRON ja Suomen johdossa on erilainen käsitys siitä, miten suhdetta Venäjään hoidetaan julkisuudessa. Tallinnassa pidetään Suomen Venäjä-linjauksia liian myöntyväisiä, Helsingissä Viron linjaa varomattomana.

Tämä erimielisyys on voimistunut sen jälkeen, kun Venäjä miehitti Krimin keväällä 2014 ja tilanne Itämeren alueella alkoi kiristyä. Puhetyylien erolla on omat historialliset syynsä, minkä lisäksi Ilveksen persoona ja tausta taatusti vaikuttaa. Silläkin on merkitystä, että Viron presidentin valtaoikeudet ovat hyvin rajatut. Virossa presidentti johtaa puheillaan, Suomessa presidentti johtaa ulkopolitiikkaa myös käytännössä.

Kyse on siis ennen muuta eroista puhumisessa. Maiden analyysit Venäjästä ovat varsin samansuuntaiset.

Näillä eroilla diplomaattisessa kulttuurissa on suora yhteys kiistakysymykseen eli Suomen jäsenyyteen sotilasliitto Natossa.

Suomen ulkopoliittisessa johdossa oltiin pitkään ärtyneitä siitä, että virolaiset, etupäässä Ilves, ”opastivat” Suomea liittymään Natoon. Helsingissä tätä lobbausta pidettiin vastenmielisenä, sillä siinä nähtiin Ilveksen yrittävän sälyttää maansa puolustusta Suomelle.

NYT jännitteet näyttävät lisääntyneen, mikä viittaisi siihen, ettei Viron presidentin vaihtumisella ole välttämättä suurta vaikutusta.

Helsingissä on nimittäin viime aikoina voimistunut käsitys, että Viro yrittää aktiivisesti estää Suomen ja Yhdysvaltain sotilaallisen yhteistyön tiivistymisen. Tämän näkemyksen mukaan Viro haluaa Suomen Natoon, mutta vastustaa kaikkea muuta.

Nyt puhutaan siis jo ihan eri tason asiasta kuin ärtymyksestä.


Muutkin ovat tämän hyysärin kolumnin huomanneet

Helsingin Sanomat provosoi virolaisia
5.9.2016 10:25 Jouni Snellman
http://jounisnellman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222317-helsingin-sanomat-provosoi-virolaisia

Maan suurin sanomalehti julkaisi tänään parhaalla lukupaikallaan merkillisen kolumnin, jonka on laatinut ulkomaantoimittaja Jussi Niemeläinen. Suomen ulkopolitiikan venettä keikutetaan oikein urakalla. Mistä on kysymys?

Niemeläinen rohkenee väittää, että Suomen ja Viron suhteet ovat olleet presidentti Toomas Ilveksen aikana "huonot ja suorastaan epäluuloiset." Se ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta se on ajatusleikkinä vielä vaaraton.

Varsinainen pommi putoaa vasta kirjoituksen lopussa: "Helsingissä on nimittäin viime aikoina voimistunut käsitys, että Viro yrittää aktiivisesti estää Suomen ja Yhdysvaltain sotilaallisen yhteistyön tiivistymisen."

Taviskin tajuaa asiaa hieman mietittyään, ettei kysymys ole nyt virolaisista. Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon vahvistaa, että parhaillaan neuvotellaan Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyön "syventämisestä." Kaikkien mieleen tämä ei ole, ei Suomessa eikä Suomen ulkopuolella. Nyt tarvitaan syntipukkia, ja Viron johto voisi tietysti olla sellainen.

Kysymys on siis Suomen suhteista Yhdysvaltoihin, ei Viroon. Alexander Stubbin syrjäyttämisellä hallituksesta voi tietysti joku vaikutus olla. Stubb teki kesällä 2014 ensimmäisen virallisen ulkomaan vierailunsa pääministerinä nimenomaan Viroon. Silloin molempien maiden pääministerit vakuuttivat, että maiden suhteet olivat "erittäin vahvat:"

http://www.finland.ee/public/default.aspx?contentid=308916&nodeid=40599&...

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1472958957672?ref=hs-etusivub-luetuimm...
 
Kestovitutus Suomen ulkopoliittisellajohdolla ei tätä muuten voi selittää?

Ilves lähtee – Viron ja Suomen viralliset suhteet pysyvät silti kireinä
Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves on ärsyttänyt Suomen ulkopoliittista johtoa, mutta jännitteet eivät riipu enää henkilöstä.
PÄÄKIRJOITUS 5.9.2016 2:00 Päivitetty: 5.9.2016 7:13
1296810421855

KOLUMNI
Jussi Niemeläinen HELSINGIN SANOMAT
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Kuuntele
NAAPURIMAIDEN presidentinvaalit ovat aina kiinnostavia ja tärkeitä, mutta Viron uuden presidentin valintaa seurataan Suomessa nyt tavallistakin tarkemmin.

Vaalijärjestelmän vuoksi juuri kukaan ei uskalla vielä veikata voittajaa. Nyt tiedetäänkin vain, että istuva presidentti Toomas Hendrik Ilves väistyy, sillä hänellä tulevat sallitut kaksi perättäistä kautta täyteen.


Suomen ulkopoliittiselle johdolle se on taatusti helpotus. Vaikka Ilves on Suomessa varsin suosittu, hänen aikanaan Suomen ja Viron suhteet ovat olleet huonot ja suorastaan epäluuloiset. Ilves ja Suomen presidentti Sauli Niinistö näyttävät viihtyvän poikkeuksellisen huonosti toistensa seurassa.

VIRON ja Suomen johdossa on erilainen käsitys siitä, miten suhdetta Venäjään hoidetaan julkisuudessa. Tallinnassa pidetään Suomen Venäjä-linjauksia liian myöntyväisiä, Helsingissä Viron linjaa varomattomana.

Tämä erimielisyys on voimistunut sen jälkeen, kun Venäjä miehitti Krimin keväällä 2014 ja tilanne Itämeren alueella alkoi kiristyä. Puhetyylien erolla on omat historialliset syynsä, minkä lisäksi Ilveksen persoona ja tausta taatusti vaikuttaa. Silläkin on merkitystä, että Viron presidentin valtaoikeudet ovat hyvin rajatut. Virossa presidentti johtaa puheillaan, Suomessa presidentti johtaa ulkopolitiikkaa myös käytännössä.

Kyse on siis ennen muuta eroista puhumisessa. Maiden analyysit Venäjästä ovat varsin samansuuntaiset.

Näillä eroilla diplomaattisessa kulttuurissa on suora yhteys kiistakysymykseen eli Suomen jäsenyyteen sotilasliitto Natossa.

Suomen ulkopoliittisessa johdossa oltiin pitkään ärtyneitä siitä, että virolaiset, etupäässä Ilves, ”opastivat” Suomea liittymään Natoon. Helsingissä tätä lobbausta pidettiin vastenmielisenä, sillä siinä nähtiin Ilveksen yrittävän sälyttää maansa puolustusta Suomelle.

NYT jännitteet näyttävät lisääntyneen, mikä viittaisi siihen, ettei Viron presidentin vaihtumisella ole välttämättä suurta vaikutusta.

Helsingissä on nimittäin viime aikoina voimistunut käsitys, että Viro yrittää aktiivisesti estää Suomen ja Yhdysvaltain sotilaallisen yhteistyön tiivistymisen. Tämän näkemyksen mukaan Viro haluaa Suomen Natoon, mutta vastustaa kaikkea muuta.

Nyt puhutaan siis jo ihan eri tason asiasta kuin ärtymyksestä.

Ilves on ottanut reippaasti kantaa enemmän muuhun maailmaan kuin Suomeen. Väistyvän presidentin viserrys on takuulla noteerattu myös Trumpin leirissä. Viron kannattaa rukoilla polvillaan, että Clinton valitaan.

Meillä tietysti on noteerattu vain Venäjä-kannanotot, jotka ovat samanlaisia kuin joskus meillä täällä netissä. Ulkopolitiikan johtajana ja diplomaattien esimiehenä käyttäisin itsekin hiukan erilaisia avauksia.

Ilves ei halua Suomen ja Ruotsin suoraa yhteistyötä. Se on totta. Se haluaisi olla pöydässä mukana.
 
http://yle.fi/uutiset/niinisto_yrittajien_juhlassa_vakaudella_on_hintansa/9144175
Niinistö yrittäjien juhlassa: Vakaudella on hintansa
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö korosti vakaan yhteiskunnan merkitystä Suomen Yrittäjien 20-vuotisjuhlassa. Niinistön mukaan vakaissa maissa myös verotus on yleensä korkeampaa kuin muualla.

Vakaudella on hintansa. Hyvä huomio. Onko kuitenkin niin, että hinta on maailman kovin tällaisesta vakauden asteesta???
 
http://yle.fi/uutiset/ekokemin_toimitusjohtaja_vaihtuu/9144419
Ekokemin toimitusjohtaja vaihtuu
Kiertotalousyhtiö Ekokemin toimitusjohtaja Karri Kaitue jättää yhtiön. Taustalla on yrityskauppa, jossa energiayhtiö Fortum osti Ekokemin keväällä. Karri Kaitue erosi aiemmin syksyllä luotsiyhtiö Finnpilotin hallituksesta sen jälkeen, kun hänet tuomittiin ruorijuopumuksesta suuriin sakkoihin.

Paljonkohan saa erorahana??? Varmaankin muutamia satojatuhansia...?
 
Kestovitutus Suomen ulkopoliittisellajohdolla ei tätä muuten voi selittää?

Ilves lähtee – Viron ja Suomen viralliset suhteet pysyvät silti kireinä
Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves on ärsyttänyt Suomen ulkopoliittista johtoa, mutta jännitteet eivät riipu enää henkilöstä.
PÄÄKIRJOITUS 5.9.2016 2:00 Päivitetty: 5.9.2016 7:13

Tässä oli Olli Ainolan tyylilajia - sopivasti yhdistettyä totuutta, näyttöä vailla olevaa "sisäpiiritietoa" ja silkkaa spekulaatiota.
 
Kuka Suomen ulko ja turvallisuuspolitiikkaa johtaa...?

lainaus linkin kommenteista:


Ari Pesonen
5.9.2016 18:25
Hei Heikki, käy lukemassa Helsingin Sanomain tuore juttu asiasta otsikolla "Venäjän varapuolustusministeri moittii: Miksi Suomi ei ole valmis vakavaan keskusteluun turvallisuudesta Venäjän kanssa?". Kirjoitus löytyy: http://www.hs.fi/kotimaa/a1473043609825

Niinistö kehitti varsinaisen sopan tuolla transponderiesityksellä. Syntyi soppien soppa, joka on kiehumassa yli ja palamassa pohjaan. Tuon syntyneen sopan takia Niinistön esitys on nyt osoittautunut huonoksi ja huonosti harkituksi.

Jutussa Helsingin Sanomat kirjoittaa: ”Me teimme tällaisia ehdotuksia kollegoillemme Helsingistä ja Tukholmasta. Kutsuimme heidät keskustelemaan alueellisesta tilanteesta, luottamustoimenpiteistä - mukaan lukien transpondereiden käytöstä sotilaskoneiden lennoilla Suomenlahden yllä ja Itämeren puolueettomien vesien yllä”, Antonov sanoo.

”Myönnän, että minua hämmästytti kollegoidemme lähestymistapa Moskovan-tapaamisiin. Kansliapäällikkö - Suomen varapuolustusministeri Jukka Juusti ’lykkäsi’ 30. elokuuta sovittua vierailuaan Moskovaan. Keksittynä tekosyynä oli välttämättömyys saavuttaa aluksi yksimielisyys Venäjä–Nato-neuvostossa Euroopan turvallisuudesta”, Antonov sanoo.

Pieni vihje Suomessa ulkopolitiikkaa tekeville: jos lähdet marjaan venäläisten kanssa, pidä marjasangoista tiukasti kiinni.


Presidentin ja ministeriöiden välillä on suuri erimielisyys ulkopolitiikasta
5.9.2016 13:17 Ari Pesonen

http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...alilla-on-suuri-erimielisyys-ulkopolitiikasta


Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ruoti ulkopolitiikan johtamista Ylen ykkösaamun haastattelussa 28.5.2016: ”Perustuslaki sanoo nimenomaisesti, että tasavallan presidentti johtaa... yhteistoiminnassa. Minä pidän siinä kohdassa aina pienen tauon. Perustuslain kertaaminen voisi kuitenkin olla joidenkin kohdalla paikallaan.” (Yle_28.5.2016).

Mutta ilmeisesti, kun näistä asioista ei sitten niin paljon puhuta, kaikenlaiset kuiskuttelijat pääsevät kuiskuttelemaan asioista, joilla ei ole mitään totuuden kanssa tekemistä.”, selitti Niinistö Ylen haastattelussa transponderiesitystään (Yle_20.8.2016)

Järkiperäinen johtopäätös oli sitten ottaa [transponderi]asia Venäjän kanssa puheeksi. Jos sitä nyt pidetään kielteisenä tai hämmentävänä, takana on sitten jonkinlainen muu ajattelu.”, totesi presidentti Niinistö suurlähettiläspäivillä 23.8.2016 (KSML_24.8.2016).

Noista Niinistön kolmesta huomautuksesta herää kolme kysymystä.

Kenen tai keiden presidentti Niinistö haluaisi kertaavan perustuslakia? Kuka tai ketkä ovat presidentti Niinistölle ne kuiskuttelijat, jotka eivät puhu tiedostusvälineille - kuten Helsingin Sanomille - totuutta. Mitä tämä muunlainen [ulkopolittiinen] ajattelu on ja kuka sitä harrastaa?

Niinistöllä on nyt selkeästi Suomen ulkopolitiikan suuntaan liittyviä asioita pahasti hampaankolossa.

****

Tämän vuoden elokuussa presidentti Sauli Niinistö suivaantui Helsingin Sanomien pääkirjoitus- ja ulkomaan toimittaja Kari Huhdan kirjoitukseen otsikolla ”Venäjä otti Niinistön nimen käyttöön turvallisuuspolitiikassaan – Suomi joutuu nyt vastaamaan hämmentyneisiin kysymyksiin” (HS_14.8.2016). Kolmen päivän päästä julkaistu pääkirjoitus otsikolla ”Ulkopolitiikan valmisteluun tarvitaan yhteistoimintaa” (HS_17.8.2016) sai Niinistön kirjoittamaan ärhäkkään myllykirjeen presidentinkansilian nettisivuille (Presidentinkanslia_18.8.2016).

Helsingin Sanomat osui Niinistöä arkaan paikkaan etenkin seuraavilla lauseilla: ”Niinistön Putinille tekemää ehdotusta ei tiettävästi valmisteltu ulko- ja puolustusministeriöissä. Presidentin kansliassa on paljon osaamista mutta vähän väkeä. Laajemmassa valmistelussa ehdotus olisi voitu kytkeä aiempiin lentoturvallisuushankkeisiin Venäjän kanssa kansainvälisissä järjestöissä.

Todennäköisemmin presidentti suivaantui Helsingin Sanomain kirjoituksissa nimenomaan juuri noista lauseista, joissa Helsingin Sanomat arvosteli presidentinkanslian sekä ulkoasian- ja puolustusministeriöiden välistä virkamiesyhteistyötä, jota ei ole riittävästi tai peräti ei ollenkaan.

Presidentin ja ministeriöiden erimielisyyttä on kommentoitu suomalaismedioissa myös muutoin. ”Ulkoministeriössä osa virkamieskunnasta ei ole katsonut kaikissa tilanteissa hyvällä tätä presidentin oma-aloitteisuutta. Tyytymättömät virkamiehet eivät lähde julkiseen keskusteluun nimellään, joten arvostelu on "kuiskuteltu" median kautta julkisuuteen, viimeksi lentoturvallisuusaloitteen yhteydessä.”, kirjoitti Ylen ajankohtaistoiminnan päällikkö Riikka Uosukainen elokuun lopulla (Yle_24.8.2016).

****

Krimin tapahtumien jälkeen Suomen ulkopoliittinen linja ei ole enää yhden yhteisen näkemyksen muovaama. On muodostumassa kaksi ulko- ja turvallisuuspoliittista linjaa, joilla molemmilla on oma kannattajakunta. Samoin on käynyt myös Ruotsissa, jossa porvariallianssi kannattaa voimakkaasti Ruotsin liittymistä Natoon, vasemmistopuolueet ja vihreät kannattavat nykyistä sotilaallisen liittoumattomuuden linjaa. Ruotsin tapaan kysymys Suomessakin on pohjimmiltaan Nato-jäsenyydestä.

Ruotsissa oikeisto- ja vasemmistoleirien erilaiset ulko-ja turvallisuuspoliittiset linjaukset eivät tuota erityistä ongelmaa. Suomessa erisuuntaiset linjaukset tuottavat ongelmaa erityisesti presidentti Niinistölle, joka kylmän sodan YYA-ajan perinteitä kunnioittaen yrittää väkisin tukahduttaa ne suuntaukset, jotka haluaisivat Suomen Natoon ja tiiviimpään länsipuolustusyhteistyöhön. Niinistö on käyttänyt sellaisia otteita, jota eivät ole ollenkaan kunniksi länsimaiselle demokratialle. Vastaavaa ei ole tapahtunut Ruotsissa.

Joulukuun 19. päivänä 2014 kaikki eduskuntapuolueiden johtajat olivat tapamassa presidentti Niinistöä Mäntyniemessä ja tilaisuudessa tehtiin selväksi Suomen ulkopoliittinen linja ja myös se, ettei siihen kuulu keskustelu Suomen Nato-jäsenyydestä tulevissa eduskuntavaaleissa. Niinistön kannanotto ja puolueiden uhkailu tuottivat tulosta, eikä kevään 2015 eduskuntavaaleissa Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja tullut haastetuksi voimakkaalla Nato-jäsenyyskeskustelulla. Pinnan alla asia kuitenkin jo kyti ja jäi edelleen kytemään.

Niinistö tapasi uudelleen kaikki eduskuntapuolueiden johtajat 16.9.2015 ja 24.2.2016. Jälkimmäisessä tapaamisessa käsiteltiin mm. julkisuuteen noussutta keskustelua yhteisistä sotaharjoituksista Naton tai Nato-maiden kanssa. Harjoitukset, joita puolustusministeriö on valmistellut, ovat ärsyttäneet Niinistöä. Niinistö näki, että häntä olisi pitänyt informoida harjoitusasioissa paremmin. Noissa tapaamissa puolueiden hillitsemistä ulko- ja turvallisuuspoliittiseen keskusteluun ei enää kuitenkaan ollut vastaavasti kuin tapaamisessa ennen eduskuntavaaleja 19.12.2014.

****

Puolustusministeriön virkamieskunnan selkeä enemmistö kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä ja tiiviitä puolustusyhteistyösuhteita Yhdysvaltoihin. Ammattisotilaiden näkökulma on selkeä. Puolustusyhteistyön läntinen tiivistäminen, puolustusyhteistyösopimukset länsivaltojen kanssa sekä tiivistyvä sotaharjoitusyhteistyö Nato-maiden ja ennen kaikkea Yhdysvaltojen kanssa on lähtöisin puolustusministeriön virkamieskunnasta. Noihin puolustusministeriön ammattisotilasvirkamieskunnan linjauksiin on syytä olla tyytyväinen.

Myös ulkoasianministeriössä on virkamieskunta, joka kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä ja tiiviitä turvallisuuspolitiikan yhteistyösuhteita Yhdysvaltoihin. Mutta ulkoasiainministeriössä on myös perinteistä liittoumattomuuden linjaa kannattavia virkamiehiä. Ulkoasianministeriö ei ole Nato-jäsenyysasiassa ihan niin yksituumainen kuin puolustusministeriö.

Uskallan kuitenkin väittää, että Suomessa ulkoasiain- ja puolustusministeriöiden ammattivirkamieskunnasta selkeä enemmistö kannattaa Suomen läntisen puolustusyhteistyön tiivistämäistä ja Suomen liittymistä Natoon. Tuo asia tuottaa ongelmia presidentinkansialle, eivätkä kanslian suhteet ministeriöihin ole sellaiset, että lopputulos olisi tyydyttävä. Kyse on linjaerimielisyyksistä, joiden heijastukset ovat nyt tulleet julkisuuteen jo monessa asiassa, viimeksi Niinistön transponderialoitteessa. Niinistö yritti yksin saada Venäjän presidentti Putinin avulla jotain myönteistä niin, että siitä kunnia kuuluisi Suomen presidentille. Hanke meni kuitenkin täysin pieleen, josta vastuu kuuluu presidentille itselleen sekä presidentinkanslialle.

Puolueista Kokoomus ja RKP kannattavat puoluekokouspäätöksin Suomen Nato-jäsenyyttä. Presidentti Niinistöllä ei ole ollut erityisen hyvät ja lämpimät suhteet puolustusministeriin ja RKP:n entiseen puheenjohtajaan Carl Haglundiin eikä ulkoasiain- ja pääministeriin ja Kokoomuksen entiseen puheenjohtajaan Alexander Stubbiin.

Edellisen hallituksen kaudella 10.4.2015 Pohjoismaiden puolustusministerit julkaisivat yhteisen kirjoituksen, jossa arvosteltiin jyrkin sanakääntein Venäjän toimia Ukrainassa sekä Itämerellä ja kerrottiin pohjoismaisen puolustusyhteistyön tiivistämisestä. Vielä tuolloin Suomelle olisi tuottanut laajemmassa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa päätännässä vaikeuksia hyväksyä kirjoituksen Venäjää kritisoivat sanamuodot, mutta puolustusministeri Carl Haglund teki hyvän työn asioiden eteenpäinviemiseksi tiedottamatta asiasta etukäteen presidentti Niinistöä.

Haglund tiesi, että kirjoituksen julkaisu oli parempi hoitaa ilman Niinistön etukäteistiedottamista ja siunausta.

Vastaavia länsimyönteisiä kannanottoja on ollut myös Alexander Stubbilla, joita on ollut parempi olla viemättä ennalta Niinistön tietoon. Stubbin ja Niinistön ulkopoliittisista erimielisyyksistä esimerkkinä Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin ja vierailu Suomeen maaliskuussa 2015 (MTV3_4.3.2016). Presidentti Niinistö ei suostunut tapaamaan Stubbin Suomeen kutsumaa Naton pääsihteeriä.

****

Istuvassa hallituksessa Kokoomus kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Myös ulkoasiainministeri Soini kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä, eikä puolustusministeri Jussi Niinistölle tiivistyvä yhteistyö Naton ja Yhdysvaltain kanssa ennakkokäsityksistä poiketen ole ollut mikään ongelma. Pääministeri Sipilä on ulkona ulko- ja turvallisuuspolitiikasta kuin lumiukko. Enempää pihalla ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ei kukaan pääministeri voi olla kuin mitä Sipilä nyt on.

Hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittiseen ministerivaliokuntaan (utvaan) kuuluvat pääministeri Juha Sipilä, ulkoministeri Timo Soini, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, puolustusministeri Jussi Niinistö, valtiovarainministeri Petteri Orpo, maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ja elinkeinoministeri Olli Rehn.

Ministerivaliokunnassa seitsemästä ministeristä kokoomuksen molemmat ministerit sekä perussuomalaisten ulkoasiain- ja puolustusministerit näkevät läntisen puolustusyhteistyösuuntauksen ja Suomen Nato-jäsenyyden myönteisenä. Utvassa hallituksen neljä ministeriä seitsemästä kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Nato-kannattajilla on ministereistä enemmistö jo ilman Keskustaa, joista myönteisemmin Natoon suhtautuu elinkeinoministeri Olli Rehn. Hänelle läntisen puolustusyhteistyön tiivistäminen ei ole erityinen ongelma. Suomen pohjimmaisen ulkopoliittisen linjan tällä hetkellä määräävät Kokoomus ja Perussuomalaiset, ja puolueet voivat jo kaksistaan kyllä tarvittaessa selättää myös presidentin ja Keskustan.

Presidentti kyllä johtaa ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa, mutta presidentti ei tee ulkopoliittisia päätöksiä, jotka hallitus valmistelee ulkoasiain- ja puolustusministeriössä eduskunnan enemmistön tuella. Perustuslain perusteella presidentin juridinen valta ulkopolitiikassa on yllättäen varsin vähäinen ja häviää viime kädessä hallituksen käytettävissä olevalle vallalle. Tarkasti perustuslakia lukien presidentti johtaa kyllä ulkopolitikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa muttei ole sen päättäjä. Olen käsitellyt tuota asiaa kirjoituksessa otsikolla ”Viime kädessä Suomen ulkopolitiikkaa johtaa valtioneuvosto, ei presidentti”, joka löytyy täältä.

****

Niinistö joutuu tällä hetkellä tukeutumaan ulkopoliittisessa linjassaan SDP:hen ja Keskustaan. Hänen oma puolueensa Kokoomus ei ole presidentin ulkopoliittisilla linjoilla. Puolustusministeriön virkamieskunta täysin ja ulkoasianministeriön virkamieskunta osittain eivät ole Niinistön linjoilla koskien Suomen suuntautumista länteen, siis läntisen puolustusyhteistyön tiivistämistä kohti Nato-jäsenyyttä.

Ulkoasiainministeriön eriseuraisuus on nyt tuottanut Niinistölle ongelmia hetimiten ulkoministerin vaihduttua Tuomiojasta Soiniin 29.5.2015. Niinistön ensikommentti, joka on kerrottu edellä, tuli jo hallituksen nimittämisen aikaan 28.5.2016, ja tuo ”Perustuslain kertaaminen voisi kuitenkin olla joidenkin kohdalla paikallaan” -piikitys lienee tarkoitettu tuolloin Kokoomukselle.

Ongelmia Niinistöille näyttäisi nyt tuovan hänen näkemänään erityisesti ulkoasiainministeriö. Kyse on linjaerimielisyydestä virkamieskunnan osan ja presidentin välillä.

Niinistö on ylireagoinut tavoilla, jotka eivät tuota hänelle kunniaa. Nuo tavat tuovat mieleen kekkosmaiset toimintatavat YYA-ajan Suomesta, jolloin presidentillisiä keinoja ulkopolitiikan ohjaamisessa ei säästelty. Edelleenkin jos presidenttiä muiden näkemykset ja politiikka eivät vakuuta, asioita yritetään saada mieliseksi pakolla ja vääntäen rajoittamalla ihmisten omaa päätöksentekomahdollisuutta. Suomi näyttää edelleen kantavan liian raskaasti YYA-ajan presidenttivetoista ulkopoliittista perintöä.

Niinistöltä oli virhe pakottaa eduskuntapuolueet ennen eduskuntavaaleja 19.12.2014 Suomen virallisen ulkopolitiikan taakse. Niinistöltä oli virhe myös julkaista 18.8.2016 myllykirje merkitykseltään vähäisen Helsingin Sanomain jutun tiimoilta. Niinistön esiintyminen transponderiasiassa ei myöskään ole tuonut hänelle toivottua kunniaa.

Niinistöä ei voi loppujen lopuksi pitää erityisen demokraattisesti toimivana henkilönä ulkopolitiikassa. Kekkosen ajan ulkopoliittinen suitsinta on tullut vahvasti takaisin Suomessa, kun lännen ja Venäjän väliset suhteet ovat kylmenneet.

 
Kuka Suomen ulko ja turvallisuuspolitiikkaa johtaa...?

lainaus linkin kommenteista:


Ari Pesonen
5.9.2016 18:25
Hei Heikki, käy lukemassa Helsingin Sanomain tuore juttu asiasta otsikolla "Venäjän varapuolustusministeri moittii: Miksi Suomi ei ole valmis vakavaan keskusteluun turvallisuudesta Venäjän kanssa?". Kirjoitus löytyy: http://www.hs.fi/kotimaa/a1473043609825

Niinistö kehitti varsinaisen sopan tuolla transponderiesityksellä. Syntyi soppien soppa, joka on kiehumassa yli ja palamassa pohjaan. Tuon syntyneen sopan takia Niinistön esitys on nyt osoittautunut huonoksi ja huonosti harkituksi.

Jutussa Helsingin Sanomat kirjoittaa: ”Me teimme tällaisia ehdotuksia kollegoillemme Helsingistä ja Tukholmasta. Kutsuimme heidät keskustelemaan alueellisesta tilanteesta, luottamustoimenpiteistä - mukaan lukien transpondereiden käytöstä sotilaskoneiden lennoilla Suomenlahden yllä ja Itämeren puolueettomien vesien yllä”, Antonov sanoo.

”Myönnän, että minua hämmästytti kollegoidemme lähestymistapa Moskovan-tapaamisiin. Kansliapäällikkö - Suomen varapuolustusministeri Jukka Juusti ’lykkäsi’ 30. elokuuta sovittua vierailuaan Moskovaan. Keksittynä tekosyynä oli välttämättömyys saavuttaa aluksi yksimielisyys Venäjä–Nato-neuvostossa Euroopan turvallisuudesta”, Antonov sanoo.

Pieni vihje Suomessa ulkopolitiikkaa tekeville: jos lähdet marjaan venäläisten kanssa, pidä marjasangoista tiukasti kiinni.

Tästä Ari Pesosen jutusta paistaa läpi kyllä niin vahva NATO-myönteisyys että huh :D. Ei sillä, että se paha olisi, mutta journalismin objektiiisuus kärsii. Jos nyt uudensuomen puheenvuoroissa joskus jotain objektiivisuutta on ollut edes havaittavissa.

Itse en ymmärrä miksi Niinistön transponderipuheista on tehty niin iso haloo. Kysymys on kuitenkin vain yhdestä asiasta muiden joukossa joka täytyisi saada kuntoon, pitäisikö siitä vaieta? Se minkälaista retoriikkaa Venäjä käyttää kutsessaan kahdenvälisiin keskusteluihin on merkityksetöntä. Tärkeintä on, että siitä kieltäydyttiin. Nyt vain käyttivät tätä "transponderi" asiaa verukkeena. Onko se jotenkin Saulin vika? Olisivat joka tapauksessa käyttäneet jotain vastaavaa, kyse on pelkästä retoriikasta. Kutsun viesti on jossain ihan muualla.

Nyt näitä "transpponderi-keskusteluja" on tulkittu jos johonkin suuntaan, kun pitäisi keskustella jostain aivan muusta.
 
Viimeksi muokattu:
- Pidämme Suomen päätöstä kieltäytyä elokuisista keskusteluista näytteenä epävalmiudesta keskustella vakavasti alueellisen turvallisuuden ongelmista...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016090522267488_ul.shtml

- Odotamme virallisia vastauksia Brysselistä, Varsovasta, Riiasta, Vilnasta, Tallinnasta ja Tukholmasta. Helsingin vastaus on ymmärretty, hän sanoo haastattelussa.

Tämä tarkoittanee sitä että Suomi on jo pelattu pelistä pois, jos peli joskus alkaa.

Kun Venäjä hyökkäsi Krimille ja tämä nykyinen idän ja lännen välirikko alkoi, minulle tuli heti mieleen kaksi kysymystä...miten tämä vaikuttaa Suomen ja Venäjän suhteisiin ja miten Suomi kykenee selviytymään tilanteesta missä Venäjä ei ole "ystävä" vaan vastapuolen pelaaja joka pelaa Suomea vastaan aina kun saa pienenkin tilaisuuden.

Olin erittäin huolissani meidän nykypoliitikkojen kyvystä vastata Venäjän kieroiluihin. Ikävä kyllä aika on osoittanut että huoleni ei ollut aiheetonta. Mehän suometumme ihan silmissä, vaikka tällä kertaa siihen ei olisi minkäänlaista tarvetta...kukin taaplaa tyylillään :D

 
Viimeksi muokattu:
- Pidämme Suomen päätöstä kieltäytyä elokuisista keskusteluista näytteenä epävalmiudesta keskustella vakavasti alueellisen turvallisuuden ongelmista...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016090522267488_ul.shtml

- Odotamme virallisia vastauksia Brysselistä, Varsovasta, Riiasta, Vilnasta, Tallinnasta ja Tukholmasta. Helsingin vastaus on ymmärretty, hän sanoo haastattelussa.

Tämä tarkoittanee sitä että Suomi on jo pelattu pelistä pois, jos peli joskus alkaa.

Kun Venäjä hyökkäsi Krimille ja tämä nykyinen idän ja lännen välirikko alkoi, minulle tuli heti mieleen kaksi kysymystä...miten tämä vaikuttaa Suomen ja Venäjän suhteisiin ja miten Suomi kykenee selviytymään tilanteesta missä Venäjä ei ole "ystävä" vaan vastapuolen pelaaja joka pelaa Suomea vastaan aina kun saa pienenkin tilaisuuden.

Olin erittäin huolissani meidän nykypoliitikkojen kyvystä vastata Venäjän kieroiluihin. Ikävä kyllä aika on osoittanut että huoleni ei ollut aiheetonta. Mehän suometumme ihan silmissä, vaikka tällä kertaa siihen ei olisi minkäänlaista tarvetta...kukin taaplaa tyylillään :D
Toisen maailmansodan jälkeen pahimmalla hetkellä meillä sattui olemaan itsenäisyyden ajan heikoimmat päättäjät.
 
Toisen maailmansodan jälkeen pahimmalla hetkellä meillä sattui olemaan itsenäisyyden ajan heikoimmat päättäjät.

Ihan alussa oltiin heikkoja ja ryssittiin asioita.

Tuosta ajasta on kuitenkin hyvä muistaa, että maailma oli silloin toinen ja Neuvostoliiton hanurin nuoleminen oli monilta osin ihan pakollinen paha, me kuitenkin hävittiin ne sodat. Toki asiassa oli paljon erittäin epäterveitä piirteitä ja venäläiset olivat välillä itsekin suorastaan yllättyneitä, siitä miten orjallisesti Suomi Neuvostoliiton tahtoa noudatti silloinkin kun Neuvostoliitto ei sitä edes odottanut. Ja sitten oli vielä Väyryset ja kumppanit jotka pelasivat vain omaan pussiin muusta ja muista välittämättä.

Olkoonkin että Suomi pelasi bingoa KGB:n ja Stasin lisäksi myös CIA:n kanssa :D

Venäjä ei kuitenkaan ole mikään suurvalta, se on surkastuva kehitysmaa jopa Neuvostoliittoon verrattuna, ja se ei nouse itse kaivamastaan kuopasta edes Stalinin avulla.

Suomettuminen ei ole nykyaikana ollenkaan hyvä idea, se on suorastaan vaarallista. Se antaa pelitilaa Venäjälle ja työntää Suomea paitsioon. Toisaalta on kyllä niinkin että EU on sellaisessa tilassa, että se ei Suomen asemaa ainakaan helpota ja se on yksi syy siihen miksi Venäjä tekee kuten tekee.
 
Viimeksi muokattu:
- Pidämme Suomen päätöstä kieltäytyä elokuisista keskusteluista näytteenä epävalmiudesta keskustella vakavasti alueellisen turvallisuuden ongelmista...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016090522267488_ul.shtml

- Odotamme virallisia vastauksia Brysselistä, Varsovasta, Riiasta, Vilnasta, Tallinnasta ja Tukholmasta. Helsingin vastaus on ymmärretty, hän sanoo haastattelussa.

Tämä tarkoittanee sitä että Suomi on jo pelattu pelistä pois, jos peli joskus alkaa.

Kun Venäjä hyökkäsi Krimille ja tämä nykyinen idän ja lännen välirikko alkoi, minulle tuli heti mieleen kaksi kysymystä...miten tämä vaikuttaa Suomen ja Venäjän suhteisiin ja miten Suomi kykenee selviytymään tilanteesta missä Venäjä ei ole "ystävä" vaan vastapuolen pelaaja joka pelaa Suomea vastaan aina kun saa pienenkin tilaisuuden.

Olin erittäin huolissani meidän nykypoliitikkojen kyvystä vastata Venäjän kieroiluihin. Ikävä kyllä aika on osoittanut että huoleni ei ollut aiheetonta. Mehän suometumme ihan silmissä, vaikka tällä kertaa siihen ei olisi minkäänlaista tarvetta...kukin taaplaa tyylillään :D

Juuri näin..

Tämä on täysin normaalia venäläinen tapaa hoitaa keskusteluja sekä maiden välisiä yhteyksiä. Samalla tavalla toimitaan myös yritysten keskinäisissä neuvotteluissa. Mutta erityisesti poliittisella tasolla. Kaikella tällaisella luodaan asetelmia "varsinaisiin" päämiesten välisiin neuvotteluihin. Luulisi että tämänlaiset liikkeet ja avaukset ovat suomalaisilla jo tiedossa? Mutta monesta seikasta voisi kuitenkin päätellä ettei näin kuitenkaan ole.

Valitettavasti suomalaiset poliitikot/johtajat eivät osaa tai kykene toimimaan tämän tyyppisten asioiden/suhteiden yhteydessä oikealla tavalla. Kysymys on hieman kuin shakin peluusta, jossa ollaan aina vähintään pari siirtoa vastapuolta jäljessä.

Esimerkiksi kelpaa juuri tämä tuore transponderi-juttu.. Lähtökohdiltaan kysymys oli aika yksinkertaisesta asiasta.
- Käytännössä vain venäläiset lentelevät vakituisesti pimeänä Itämeren yllä.
- ratkaisu tilanteen korjaamiseksi olisi ollut erittäin helppo. Siis venäläisille lentäjillä annetaan käsky painaa napista ko. transponderilaite päälle aina kun lennetään Itämeren varsin kapeilla lentokäytävillä.

Kun Niinistö teki avauksen transpondereiden käyttöönottamisesta (mitkä länsimaiden koneilla on olleet aina päällä), nousi esille aivan uusia ulottuvuuksia..Todennäköisesti venäläiset olivat jo etukäteen valmistautuneet tämän tyyppiseen asiaan. Mikä tietää vaikka Putin (tai Venäjän suurlähetystö) olisi jopa rohkaissut Niinistöä tuomaan esille konkreettisia aloitteita Itämeren alueen turvallisuuden lisäämiseksi..

Nyt kyseisestä aloitteesta on kehittymässä todellinen sekamelska. Siihen on liitetty jo kaikki Pohjois-Euroopan/Itämenen alueen maat, NATO:n jäsenmaat jne. Mukaan on tullut näiden kaikkien keskinäiset suhteet Venäjään jne. Nyt Venäjä ilmoittaa (poliittisesti sopivalla tasolla) että Suomi on jo ulkona näistä neuvotteluista, muiden maiden vastauksia vielä odotellaan.

Pian Niinistö kertoo julkisuuteen tiedotteen että hän on jutellut puhelimessa Putinin kanssa ja Suomi on kuin onkin mukana jatkossakin transponderineuvotteluissa ja monessa muussa jne. Näin kaikki suomalaiset saavat vahvistuksen sille että Suomen ja Venäjän keskinäiset asiat ovat hyvässä hoidossa. Siis ihan kaikki asiat.
 
Jaksamatta edes lukea noita edeltäviä 247:ää sivua totean vain lyhyesti, että kullakin demokraattisella kansakunnalla on sellaiset päättäjät kuin minkä kansa ansaitsee.

Amerikassa on idioluutio edennyt jo niin pitkälle, että siellä esitetään History Chanelilla vain Pawn Warsin kaltaisia realityohjelmia. Siksi he ansaitsevat Donald Trumpin 'realitypresidentikseen'.

Briteissä on omanarvontunto, impivaaralaisuus ja konservatiivisuus ollut vallalla jo niin kauan, ja kun iltapäivälehdet suoltavat päivä päivältä vaan pahempaa tuubaa ulos tuuteistaan, että ei ole lainkaan mikään ihme, että siellä Boris Johnsonin ja Nigel Faragen kaltaiset pellet voittavat vaaleja. Onnea vaan heille tavoittelussaan tuoda kultainen 1950-luku takaisin. Silloin ei ollut puolalaisia putkimiehiä häiritsemässä heidän puutarhanhoitoaan ja teenjuontiaan.

Ja entä meillä Suomessa sitten? No, historiallinen fakta on se, että täällä ei koskaan tehty tilintekoa kylmän sodan aikaisesta suomettuneisuudesta. Päinvastoin, täällähän oli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa päättävissä asemissa juuri ne henkilöt, jotka olivat eniten rähmällään itään päin. Mutta kukas nämä tarjahaloset, mattivanhaset, ilkkakanervat, erkkituomiojat sun muut sitten sinne eduskuntaan valitsi?

Niinpä. Kansakunta saa sellaiset päättäjät kuin minkä kansa ansaitsee.
 
Jaksamatta edes lukea noita edeltäviä 247:ää sivua totean vain lyhyesti, että kullakin demokraattisella kansakunnalla on sellaiset päättäjät kuin minkä kansa ansaitsee.

Amerikassa on idioluutio edennyt jo niin pitkälle, että siellä esitetään History Chanelilla vain Pawn Warsin kaltaisia realityohjelmia. Siksi he ansaitsevat Donald Trumpin 'realitypresidentikseen'.

Ansaitsiko Saksa Hitlerin johtajakseen? Entä Etelä-Afrikka Mandelan? Millä ihmeen perusteilla voidaan jaotella eri kansakuntien ansaitsevan tietynlaisia johtajia?

Millä moraalisella auktoriteetilla voit todeta joidenkin kansojen syntien olevan sellaisia, että ansaitsevat huonon johtajan?

Itse en olisi koskaan ansainnut vaimoani, älykästä, kaunista ja rakastavaa, mutta jostakin syystä hänet vain sain. Pidän häntä enemmänkin lahjana, koskaan en voisi häntä "ansaita". Samalla tavalla uskon, että hyvä johtaja on lahja kansalleen.

Me ihmiset olemme kuitenkin perimmiltään niin helposti ohjailtavissa olevia ja ajan tuulien vietävissä, että uskon kyllä usein kunkin ajan johtajan jollakin tapaa heijastavan kansansa sen hetkistä asenneilmapiiriä. Kyse on kuitenkin enemmänkin syy- ja seuraussuhteista kuin kansojen "hyvyydestä tai erilaisista ominaisuuksita". Loppujen lopuksi olemme kuitenkin kaikki hyvinkin samanlaisia.
 
Ansaitsiko Saksa Hitlerin johtajakseen?

Tavallaan joo, ansaitsi. Hitler onkin monella tapaa hyvä esimerkki. Mikä Hitler oli ja mistä kumpusi hänen kannatuksensa? Saksassa oli kehittynyt 1870-luvulta lähtien hyvin vahva (preussilainen) militarismi, joka eli hengissä vuoteen 1945 saakka. Kuten Theobald von Bethmann Hollweg (hän oli Saksan valtakunnankansleri 1909 - 1917) joskus totesi, hän haluaisi "maan jossa on armeija, eikä armeijaa jolla on maa". Eli armeija oli Saksassa valtio valtion sisällä. Ja Hitlerhän oli militaristi.

Toisekseen antisemitismi. Se oli hyvin suosittua Saksassa ennen ja jälkeen ensimmäisen maailmansodan. Ja Hitler jos kuka oli antisemitisti.

Kolmanneksi sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Saksassahan oli ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen kommunistit ja muut vasemmistolaiset todella vahvoilla. Hitler ei tainnut koskaan olla varsinainen kommunisti, mutta vahvaa kapitalismin vastaisuutta hänessä oli. Ja puoleen nimikinhän oli Saksan Kansallissosialistinen työväenpuolue.

Summa summarum. Saksan kansan keskuudessa hallitsevat ideologiat 1920- ja 1930-luvuilla oli 1) militarismi, 2) antisemitismi ja 3) sosiaalisen oikeudenmukaisuuden hakeminen. Ja kansa valitsi keskuudestaan henkilön, joka edusti kaikkia näitä kolmea aatetta, ja joka myös valtaan päästyään ajoi kaikkia näitä kolmea aatetta.

Joten lyhyt vastaus kysymykseesi: Kyllä. Saksan kansa ansaitsi Hitlerin johtajakseen.
 
Tavallaan joo, ansaitsi. Hitler onkin monella tapaa hyvä esimerkki. Mikä Hitler oli ja mistä kumpusi hänen kannatuksensa? Saksassa oli kehittynyt 1870-luvulta lähtien hyvin vahva (preussilainen) militarismi, joka eli hengissä vuoteen 1945 saakka. Kuten Theobald von Bethmann Hollweg (hän oli Saksan valtakunnankansleri 1909 - 1917) joskus totesi, hän haluaisi "maan jossa on armeija, eikä armeijaa jolla on maa". Eli armeija oli Saksassa valtio valtion sisällä. Ja Hitlerhän oli militaristi.

Toisekseen antisemitismi. Se oli hyvin suosittua Saksassa ennen ja jälkeen ensimmäisen maailmansodan. Ja Hitler jos kuka oli antisemitisti.

Kolmanneksi sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Saksassahan oli ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen kommunistit ja muut vasemmistolaiset todella vahvoilla. Hitler ei tainnut koskaan olla varsinainen kommunisti, mutta vahvaa kapitalismin vastaisuutta hänessä oli. Ja puoleen nimikinhän oli Saksan Kansallissosialistinen työväenpuolue.

Summa summarum. Saksan kansan keskuudessa hallitsevat ideologiat 1920- ja 1930-luvuilla oli 1) militarismi, 2) antisemitismi ja 3) sosiaalisen oikeudenmukaisuuden hakeminen. Ja kansa valitsi keskuudestaan henkilön, joka edusti kaikkia näitä kolmea aatetta, ja joka myös valtaan päästyään ajoi kaikkia näitä kolmea aatetta.

Joten lyhyt vastaus kysymykseesi: Kyllä. Saksan kansa ansaitsi Hitlerin johtajakseen.

Itse puhuisin ennemminkin juuri syy-ja seuraussuhteista...
 
Ansaitsiko Saksa Hitlerin johtajakseen? Entä Etelä-Afrikka Mandelan? Millä ihmeen perusteilla voidaan jaotella eri kansakuntien ansaitsevan tietynlaisia johtajia?

Millä moraalisella auktoriteetilla voit todeta joidenkin kansojen syntien olevan sellaisia, että ansaitsevat huonon johtajan?

Nyt sinä luulet, että maailmankaikkeus on reilu. Se ei ole sitä. Ei kyse ole mistään synneistä, vaan lopultakin siitä että sallit sen johtajan olla vallassa. Tässä vaiheessa pitää kysyä, että "kuinka huono johtaja se nyt sitten on?"
 
Back
Top