Bushmaster
Greatest Leader
saivat viher-sosialistit pikkasen "palautetta"
pominta kommenteista:
Juhani Vinberg
13.10.2016 09:27
Eikös luonnon kiertokulussa harakka kuulu niihin jätteiden ja raatojen syöjiin?
pominta kommenteista:
Juhani Vinberg
13.10.2016 09:27
Eikös luonnon kiertokulussa harakka kuulu niihin jätteiden ja raatojen syöjiin?
https://www.uusisuomi.fi/raha/20602...jalkeen-olet-haaskalla-onnibusin-perustajalta
”Olen hyvätuloinen 'riistäjä' ja kuolemani jälkeen olet haaskalla” – Onnibusin perustajalta voimakas purkaus kansanedustajalle
Jaa artikkeli:
Jenni Tamminen
Luotu:
13.10.2016 08:36
- Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Timo Harakka saa voimallisen vastauksen Pekka Mötöltä.
Raha
|
Verotus
Onnibusin perustajiin kuuluva yhtiön ex-toimitusjohtaja Pekka Möttö on kirjoittanut Facebookissa pitkän vastauksen SDP:n kansanedustajalle Timo Harakalle.
– Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että minun pitäisi jättää perinnöstäni kohtuuton osa verottajalle? Kerronpa sinulle suurituloisesta vapaamatkustajasta. Itse olen suurituloinen, mutta en koe koskaan olleeni vapaamatkustaja, Möttö kirjoittaa.
Harakka julkaisi eilen räväkkäsanaisen tiedotteen perintö- ja lahjaveron alennuksesta. Harakan mielestä hallitus haluaa antaa lisää suurituloisille vapaamatkustajille.
Lue lisää: Harakka: ”Hävytön veroale – Suurituloiset vapaamatkustajat hyötyvät”
Möttö kertoo päivityksessään ajasta, jolloin hän oli 28-vuotias.
– Kyetäkseni elättämään suurperheen pk-seudulla siten, että äiti oli kotona lasten kanssa (teidän puolueenne ei hyväksynyt perheverotusta) tein kahta työtä: Toista päivällä ja toista yöllä. Lapset harrastivat ja pärjäsivät sekä koulussa että elämässä. Se aika oli äärimmäisen haastavaa mulle henkilökohtaisesti, Möttö kirjoittaa.
– Kahdesta työstä maksoin kohtuutonta veroa, koska olin "hyvätuloinen". Siis riistäjä sinun sanavarastossasi. Riistäjä, joka päivisin ajoi busseja ja öisin pesi niitä. Riistäjä, jolle sinä ja porukkasi ette voineet hyväksyä perheverotusta, joka olisi edes hieman helpottanut kohtuutonta taakkaani, hän jatkaa.
Möttö toteaa päässeensä nykyiseen tilanteeseensa ottamalla suuria riskejä henkilökohtaisessa elämässään. Möttö on siirtynyt Onnibusilta start-up-yritys Tuupiin.
– Hyväksyn nykyisenkin tilanteeni järjestelmän ominaisuutena ja olen valmis maksamaan raskaimman jälkeen sinulle ja hännystelijöillesi mahdollisesta tulevasta menestyksestäni, Möttö kirjoittaa, mutta jatkaa:
– Sitä en hyväksy, että kuolemani jälkeen olet haaskalla. Sitä, että et tyydy siihen, että elämäni aikana olen maksanut reilun osuuteni yhteiseen kassaan. Osuuden, joka onnekkuuteni ja ahkeruuteni ansiosta on moninkertainen keskivertoon nähden. Haluat, että kuolemani jälkeen sille ei anneta mitään arvoa, että olen eläessäni kantanut moninkertaisen korren kekoon. Ensin työntekijänä ja sittemmin yrittäjänä. Haluat vielä post mortem käyttää minua hyväksesi.
Hallitus on kertonut aikovansa alentaa perintö- ja lahjaveroa 12–14 prosentilla. Harakka lyttäsi eilen hallituksen perustelut siitä, että veroalen tarkoituksena on kannustaa yritystoiminnan jatkamiseen samassa perheessä.
– Useimmat veroalesta hyötyjät ovat vapaamatkustajia. Yrityksen sijaan he saavat arvoasunnon, kesähuvilan tai sijoitusvarallisuutta, Harakka kritisoi.