Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Aikoinaan Israelissa hebreaa opiskellessa opettaja taisi sanoa, että englannissa on n. 120 000 sanaa...vai olikohan 150 000. Hebreassa on reippaasti alle 50 000. Ja se, joka noita kaikkia sanoja ikinä pääsee käyttämään onkin aika velho.

Pistämpä tähän viikonloppuna opitun englanninkielisen sanan jota en koskaan ollut edes historian ja etenkin sotahistorian harrastajana kuullut: "machcicolation". Sekin tulee ranskasta. :D

Sinänsä erikoista, etten tiennyt, koska keskiaikainenkin sodankäynti on ollut harrastuksena, etenlin 100-vuotinen sota.

Njaa, kyllä olen nähnyt sellaistakin että "englannin kielessä" olisi 800k sanaa. Tosin myös arvion että Churchill, jolla oli erittäin laaja sananvarasto, hallitsi jopa 200k sanaa. Eli aktiiviset sanat ovat eri asioita kuin joskus kielessä käytetyt sanat.

Olen myös nähnyt arvion että tavallinen sukankuluttaja käyttää päivittäisessä puheessaan kahdeksansataa eri sanaa.

Eräs exäni oli muuten saatanan häiryiintynyt siitä että käytin "vierasperäisiä" sanoja jota hän ei ymmärtänyt :D Kamala moka ;)

PS. @Sardaukar, suomeksi se on heprea :p

Njaa, kyllä olen nähnyt sellaistakin että "englannin kielessä" olisi 800k sanaa. Tosin myös arvion että Churchill, jolla oli erittäin laaja sananvarasto, hallitsi jopa 200k sanaa. Eli aktiiviset sanat ovat eri asioita kuin joskus kielessä käytetyt sanat.

Olen myös nähnyt arvion että tavallinen sukankuluttaja käyttää päivittäisessä puheessaan kahdeksansataa eri sanaa.

Eräs exäni oli muuten saatanan häiryiintynyt siitä että käytin "vierasperäisiä" sanoja jota hän ei ymmärtänyt :D Kamala moka ;)

PS. @Sardaukar, suomeksi se on heprea :p

Pääsit sanomaan. :D

Epäilen, että Jungner on viettänyt aikaa Walesissä...

http://www.maciejdakowicz.com/cardiff-after-dark/

:D

Tämä on kyllä klassikko:

Jungnerin mukaan suomessa on vähemmän sanoja kuin esimerkiksi englannissa. Siksi suomalaisten ajattelu on kapeampaa kuin brittien.

Tuohan on vihapuhetta ja rasismia. Selvästikin suomalaisia pidetään lausunnossa alempana kansana, jonka kieli ja identiteetti pitää hävittää.

Hyvä verrata siihen että Jungner olisi toivonut saamelaisten kielten lakkauttamista, yhdistämistä, tai suomenruotsin korvaamista riikinruotsilla.
Nämä voi perustella samalla logiikalla jota Jungner käytti, samalla logiikalla jossa maailmanhallitus on ratkaisu maailman ongelmiin.

Hyvä verrata siihen että Jungner olisi toivonut saamelaisten kielten lakkauttamista, yhdistämistä, tai suomenruotsin korvaamista riikinruotsilla.
Nämä voi perustella samalla logiikalla jota Jungner käytti, samalla logiikalla jossa maailmanhallitus on ratkaisu maailman ongelmiin.
Suomenruotsin standardikieli on kyllä ihan sama kuin riikinruotsi. Lausuminen on alueellinen variaatio ja sitten on taas paikalliset murteet, joissa Suomessa eletään vahvemmin kuin Ruotsissa, jossa nuoriso puhuu televisiokieltä.

Pohtikaa nyt että tällainen kaveri on ollut Ylen pomona...

Tulee Axel Oxenstierna mieleen.. “Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”

Jungner, joka on blokannut minut twitterissä, on seonnut lopullisesti.

nimimerkki "4 kielen puhuja"

Olen miettinyt pari vuotta, että mikä häntä oikein vaivaa. Esiintyi yhteen aikaan niin "tommytabermannina" mutta on viime aikoina ollut narsistinen kuin Trump. Möläyttelee outoja ja sitten on hirvittävän herkät varpaat.

Suomenruotsin standardikieli on kyllä ihan sama kuin riikinruotsi. Lausuminen on alueellinen variaatio ja sitten on taas paikalliset murteet, joissa Suomessa eletään vahvemmin kuin Ruotsissa, jossa nuoriso puhuu televisiokieltä.

Pohtikaa nyt että tällainen kaveri on ollut Ylen pomona...

Tulee Axel Oxenstierna mieleen.. “Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”

Kuitenkin jos suomenruotsin annetaan vapaasti kehittyä se tulee muodostumaan omaksi kielekseen, kielenhuollon soisi tukevan luonnollista eriytymistä rikkautena.
Se on hyvä esimerkki siitä miten viro ja suomi aikanaan erosivat, monet sanat saavat eri merkityksen kun ne putoavat käytöstä toisessa ja taivutukset sekä lainasanat muuttavat puhekieltä.

Toki se on suomenruotsalaisten oma asia miten haluavat kielensä kehittyvän mutta itse olen huolissani kaikista Suomen murteista ja kielistä.

Kuitenkin jos suomenruotsin annetaan vapaasti kehittyä se tulee muodostumaan omaksi kielekseen, kielenhuollon soisi tukevan luonnollista eriytymistä rikkautena.
Se on hyvä esimerkki siitä miten viro ja suomi aikanaan erosivat, monet sanat saavat eri merkityksen kun ne putoavat käytöstä toisessa ja taivutukset sekä lainasanat muuttavat puhekieltä.

Toki se on suomenruotsalaisten oma asia miten haluavat kielensä kehittyvän mutta itse olen huolissani kaikista Suomen murteista ja kielistä.
Ei tule muodustumaan.

Rakenteet ovat paikallaan estämään sun teoriasi. Ei ole toivottavaa että ruotsi Suomessa eriytyisi.

Tornionlaakson suomen kielen keksiminen "meänkieleksi" on suuri virhe.

Viron ja suomen erityminen oli luonnollista kun maantiede oli mitä oli. Muista että etelävirossa on aika paljon enemmän samoja sanoja kuin standdardivirossa. Kielet elävät. Murteet säilyvät jos puujat kokevat ne mielekkäiksi.

Ei tule muodustumaan.

Rakenteet ovat paikallaan estämään sun teoriasi. Ei ole toivottavaa että ruotsi suomessa erityisi.

Tornionlaakson suomen kilen keksiminen "meänkieleksi" on suuri virhe.

En ole perehtynyt kenen halusta meänkieli haluttiin eriyttää, yleensäkin olen pettynyt miten suomen kieltä kohdellaan Ruotsissa jossa se on ollut läsnä yhtä kauan kuin toisinpäin.

En ole perehtynyt kenen halusta meänkieli haluttiin eriyttää, yleensäkin olen pettynyt miten suomen kieltä kohdellaan Ruotsissa jossa se on ollut läsnä yhtä kauan kuin toisinpäin.
Se oli paikallispolitiikkaa. Katso joen toiselle puolelle. :( Ei kielen vaan hölmöilyn suhteen..

Mulla on Etelä-Ruotsissa oleva kaveri joka on Pajalasta kotoisin, joka ymmärtää suomea, ja jota nauratan jutuilla jota kaveri ei Pajalassa ollut nuorena kuullut, kuten "sotanorsu" "mäyräkoira" "pussikalja" jne :D

Kielet kehityvät...

Se oli paikallispolitiikkaa. Katso joen toiselle puolelle. :( Ei kielen vaan hölmöilyn suhteen..

Mulla on Etelä-Ruotsissa oleva kaveri joka on Pajalasta kotoisin, joka ymmärtää suomea, ja jota nauratan jutuilla jota kaveri ei Pajalassa ollut nuorena kuullut, kuten "sotanorsu" "mäyräkoira" "pussikalja" jne :D

Kielet kehityvät...

Itse olen asennoitunut niin että suomen kieli kuolee Ruotsista pois hyvin pian, silloin se tulee muodostamaan hyvän varoittavan esimerkin kuten kielien kuolemat Venäjällä.

Olen miettinyt pari vuotta, että mikä häntä oikein vaivaa. Esiintyi yhteen aikaan niin "tommytabermannina" mutta on viime aikoina ollut narsistinen kuin Trump. Möläyttelee outoja ja sitten on hirvittävän herkät varpaat.
Se vaivaa kun 25 v nainen antaa kenkää. Ja exä on telkkarissa päivittäin. Mua ainakin vaivaisi.
Ja sekin voi sylettää että Suomessa ei ole oikeasti hirveästi virkaa isoksi kasvaneille lapsineroille.

Viimeksi muokattu:
Jos hän nyt on noin nero kuten itse näyttää kuvittelevan niin luulisi että ulkomailta löytyy rutkasti työmarkkinaa hänelle.

Onpas. Se ero on siinä, että muilla itäsiipi perustuu Venäjän nuolemiseen valtiona,ja Persuilla Putinin nuolemiseen henkilönä.

Äänestäjäkunnassa ehkä, poliitikoissa käytännössä kaikki vihaavat venäläisiä, olen ollut monissa tilaisuuksissa ja tiedän kyllä kattavasti mitä ajattelevat.

Persuilla nyt ei ole itäsiipeä kun vertaa muihin puolueisiin.

Kaikki on tosiaan suhteellista. Painoarvo tulee siitä, mikä on asema. Joku Eugenia Hilden-Järvenperä on demareiden jäsen, mutta hän ei koskaan pääse kriittisiin tehtäviin. Lea Mäkipää on kuitenkin jo kansanedustaja ja voisi hyvin olla Väyrysen kansanliikkeessä. Huhtasaari samoin. Kepu on iso suomettaja mutta toisaalta siellä on maanpuolustushenkeäkin. Kokoomuksessa voi olla piilossa kummia tyyppejä. Enkä luota Kanervaan. Kaikilla näitä on.

Mutta joo, Mäkipää, Huhtasaari, Packalén oisin ja ex-ministeri Vistbacka. Nämä vaihtoon.

Back