Lepukki
Eversti
Menee jo hieman OT:ksi mutta muutama huomio:Bernerin puheissa vain on huomattavan paljon järkeä - autovero poistamalla saataisiin vanhat koslat, jotka sekä aiheuttavat enemmän päästöjä että ovat isompi turvallisuusriski, korvattua uusilla autoilla.(En ymmärrä, miten autokauppiaat voivat vastustaa tätä!) Epäsuorat säästöt pelti- ja henkilövahinkojen välttämisellä olisivat varsin merkittävät.
Myös autojen seurantaan on hyvinkin yksinkertainen syy, joka ainakin toistaiseksi on kuitenkin kyseenalainen. Lähitulevaisuudessa, sanotaan vaikka 20 vuoden tähtäimellä, yksittäiset ihmiset tuskinpa omistavat enää juurikaan autoja. Autojen älyominaisuudet kehittyvät jatkuvasti ja jatkossa "auton omistaminen" saattaa hyvinkin olla käyttöoikeuden omistaminen jonkin erillisen liikenneyhtiön ajoneuvoihin jotka toimittavat ihmisiä paikasta A paikkaan B, ikään kuin taksi ilman kuskia mutta huomattavasti paremmalla tehokkuudella.
Tällä hetkellä älyautot tms. eivät selvästikään ole vielä nykypäivää - joten seurannan ainoa hyöty olisi verottaa niitä henkilöitä eniten, jotka autoa eniten käyttävät. Tämä kuulostaa ihan reilulta ja tällä rahalla saataisiin myös ylläpidettyä teitä. Sama vaikutus taitaisi tosin myös olla polttoaineveron nostolla, mutta sillä nyt ei varauduttaisi tulevaisuuteen.
Ja viimeiseksi - tieverkoston yhtiöittäminen. Jatkossa maakunnat tai kunnat voisivat olla tieverkoston osa-omistajia. Noin 77% eli 350000km tieverkosta on yksityis- ja metsäautoteitä. Ei ole mitään järjellistä syytä, miksi näiden pitäisi olla hallinoituja ja omistettuja valtakunnan(Tai edes ELY) tasolta. Huom! En siis missään tapauksessa kannata esimerkiksi VT ja KT yhtiöittämistä, tai ainakaan sen myymistä yhtään kenellekään. Valtio-omisteinen yhtiöittäminen ei voi ikinä aiheuttaa oikeastaan minkäänlaista haittaa, yksityistäminen tai julkinen yhtiöittäminen kylläkin.
EDIT: Ehkä uudistusta ei kannata ajaa läpi sellaisenaan, mutta otetaan sieltä edes ne hyvät jutut käsittelyyn!
Bernerin selvityksessä todella oli pointteja joita olisi saanut tarkastella tarkemmin. Kuitenkin ajatus siitä, että 20 vuoden päästä emme enää omistaisi autoja on aika kaukaa haettu (tuskin selvityksessäkään näin radikaalisti pohdittiin?). Auto, muodossa tai toisessa, tulee olemaan myös jatkossa erityisesti haja-asutuksen pääasiallinen liikkumismuoto. Kaupungillistuminen ja kaupunkien kehittyminen johtaa puolestaan voi johtaa siihen, että autojen tarpeellisuus kaupunkitaajamissa vähenee. Tämä kuitenkin edellyttää muiden kulkumuotojen kehittämistä. Tulevaisuudessa siis kaupunki ja haja-asutusalueet jaottuvat enemmän autoton-autollinen alueisiin.
Todellinen haaste rahoituksen suhteen on polttoaineverossa. Sähköautot TULEVAT yleistymään. Infra kuitenkin kuluu sähköllä kulkevan rekka-auton alla yhtälailla kuin bensalla kulkevankin, mutta miten verottaa ajoa käytön mukaan jos polttoaineeksi tulee sähkö? Jos halutaan reiluuden nimissä laittaa infran käytölle jonkinlainen maksu, niin sen on pohjauduttava infran käytön määrään. Eihän olisi millään muotoa reilua, että 10 000km vuodessa ajava tienpintoja paljon vähemmän kuluttava (ja yhteiskunnan varoja) autolija maksaa yhtä paljon kuin 60 000km vuodessa ajava autoilija. Tämän vuoksi ainoa järkevä vaihtoehto on seurantalaitteet, mutta siinäkin ovat omat ongelmansa.
Yhtiöittäminen ajaminen tässä asiassa puolestaan on jotenkin kyseenalaista tai anakin jos se nähdään ainoana vaihtoehtona. Se ongelma, että autoilusta yhteiskunnalle saatavista tuloista vain murto-osa (aivan liian vähän) menee tällä hetkellä infraan luo korjausvelkaa. Mutta sehän on tähysin hallituksen budjetoinnista riippuvainen! Se on PÄÄTTÄJIEN vika, eikä niinkään hallintamuodon (valtio-omistus vs. yhtiö). Lisäksi myös infralla on maanpuolustuksellista ulottuvuutta ja itse asiassa aika paljonkin. Jo tästä syystä pitäisin hieman kyseenalaisena viedä infran päätäntävaltaa pois maan johdolta.
Kuten sähkön siirron puolella on nähty, on yhtiöitetty toiminta aiemminkin yllättävän nopeasti yksityistetty. Jos maamme suurin kansallinen omaisuus (rautiotiet, tiet ja muut väylät) yksityistetään, tarkoittaisi se kaikkien aikojen suurinta omaisuuden siirtoa yksityiselle sektorille. Jos väyläyhtiö perustettaisiin, olisi mielestäni tarpeellista luoda myös lainsäädäntöä sen yksityistämisen estämiseksi jatkossa. En ymmärrä miksi tästä ei puhuta enempää.
Yhteenvetona:
Jos muutoksia ei tapahdu, tulee infran käytöstä tulevien kustannusten laskeminen mahdottomaksi ja se eriarvoistaa kansalaisia eikä johda yhteiskunnan kannalta tehokkaimman kulkumuodon käyttämiseen. Yhtioittämisen lisäksi tulisi tarkastella vaihtoehtoista väylien hallintamallia, jossa väylät säilyvät valtio-omisteisina ja aidosti puhuttava kummankin vaihtoehdon riskeistä ja mahdollisuuksista.