Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Vistbacka taitaa olla kuin aasi kahden heinätupon välissä. Minun spekulaatio: Henkisesti hän haluaisi olla Timon uudessa porukassa mutta taitaa pelätä että siinä porukassa ei ole tulevaisuutta (ei tulisi uudelleenvaltuksi eduskuntaan). Joten pakko yrittää sopeutua Halla-ahon Persuissa.
 
Meheviä kielikuvia kuitenkin :D.

Monenlaiset politiikan kääpiöt ja netissä meuhkaavat räkätoteemit pullistelevat kuin sammakko härän edessä.
 
Soinin "Vitutusmittari" taitaa paukuttaa tappiin jatkuvalla syötöllä....

Googlen kuvahaku on hyvä: hakusana "vitutusmittari", niin tulos on
DSC_0129.JPG
 
Kyllä se vaan on niin, ettei Suomen valtio voi toimia pörssiyhtiössä merkittävänä omistajana. Tuntuu olevan pidemmän päälle vaikeaa noudattaa osakeyhtiölain määräystä osakkeenomistajien yhdenvertaisuudesta ja arvopaperimarkkinalakia sekä samalla tehdä yleisesti hyväksyttävää omistajaohjauspolitiikkaa.

Samaa mieltä.. Jos valtio omistaa niin sitten kokonaan tai jollain muulla tavalla. Esimerkiksi valikoitujen riskialojen(uuden tekniikan, bio-, lääke- jne alojen) startup'ien rahoittajana, vaikkapa vaihtovelkakirjalainoilla jne. Tottahan valtionkin pitää tukea esim. yliopistoista lähteviä innovaatioita ettei kaikki katoa jenkkilään.

Mutta näistä pörssiyhtiöistä valtion pitäisi luopua..ainakin enemmistöosuuksista jne. Finnairissa on omistajapuolella ihan riittävästi ymmärrystä liiketoiminnasta. Omistajien listalla näkyy mm. pikkuvarakasta liikemiestä kuten eräs Ivar Kamprad jne. Mielenkiintoinen tapaus sinällään.

Lisäksi näihin suomalaisiin valtion enemmistöosuudella omistamiin pörssiyhtiöihin liittyy ikävänä sivupiirteenä se että niitä käytetään myös ulkopoliittisina pelinappuloina, erityisesti Venäjän suunnalla. Finnair, Fortum, Valio mm. ovat juuri tällaisia valtionjohtajien neuvotteluiden välisiä pelikohteita.
 
Joo, se on selvää, että IL harjoittaa "klikki-journalistiikkaa". Toivottavasti niitä ei kuitenkaan tarkoituksella laiteta foorumille johtamaan harhaan.

Yleisesti: kannattaa olla varovainen erityisesti iltalehden kanssa. Itse en koskisi pitkällä heinäseipäälläkään.

Hyvä, hyvä. Samaa mieltä olen ollut jo pitkään mm. Trump-klikkiuutisten kohdalla, "presidentti sai kaksi palloa jäätelöä ja toimittajat vain yhden" tms.. Iltapaska mikä iltapaska. Eikös se yksi "anarkistitoimittajakin" ollut kiistelemässä Itäkeskuksessa poliisien kanssa. Entä lentokentän tapahtumat tänään... Venäläisten "ihmeaseet" on sekin yksi vakioaihe. Aina ne kaikkeen tarttuvat. Paitsi monikulttuurisuuden rikkauksiin?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se vaan on niin, ettei Suomen valtio voi toimia pörssiyhtiössä merkittävänä omistajana. Tuntuu olevan pidemmän päälle vaikeaa noudattaa osakeyhtiölain määräystä osakkeenomistajien yhdenvertaisuudesta ja arvopaperimarkkinalakia sekä samalla tehdä yleisesti hyväksyttävää omistajaohjauspolitiikkaa.

Osakkeenomistajat Finnairilla eivät jää ilman tuloksesta, mutta talon sisällä yhden ihmisen lisäeläkeratkaisu herätti myös pahaa verta, koska kymmenen vuoden ajan eri henkilöstöryhmät ovat säästäneet raskaimman jälkeen ja luopuneet muun muassa omista kannustinpalkkioistaan.
 
Osakkeenomistajat Finnairilla eivät jää ilman tuloksesta, mutta talon sisällä yhden ihmisen lisäeläkeratkaisu herätti myös pahaa verta, koska kymmenen vuoden ajan eri henkilöstöryhmät ovat säästäneet raskaimman jälkeen ja luopuneet muun muassa omista kannustinpalkkioistaan.

Toimitusjohtaja ei ole yhtiön palkansaaja..hänelle maksetaan erikseen sovittu korvaus ja pitäisin aika luonnollisena että yhtiön hallituksella on valta päättää TJ:n saamista palkkioista. Tässä ei ole kysymys mistään palkkapolitiikasta, TJ on sen suhteen irrallinen tekijä. Toki muutakin henkilöstöä olisi syytä huomioida menestyksen johdosta.

Toisaalta sekään ei ole fiksu tapa toimia että yksi pörssiyhtiön omistajista, olkoonkin suurin, ryhtyy soveltamaan omaa ja oikeastaan koko firman ulkoisista tekijöistä/arvoista riippuvaa palkitsemista. Tarkoitan sitä että TJ:n korvauksista määritellään yhtiön ulkopuolella lähinnä poliittisten suhdanteiden mukaisesti.

Tottakai palkitsemisen olisi voinut toteuttaa (olisi ehkä pitänytkin) jollain muullakin tavalla. Esimerkiksi tulokseen sidonnaisilla osakeanneilla/optioilla. Mutta olkoon ja jatkakoot ministerit säheltämistään. Tässä Finnairin valtionsidonnaisuudessa on paljon ikävämpääkin poliittista säätöä..
 
Vistbacka taitaa olla kuin aasi kahden heinätupon välissä. Minun spekulaatio: Henkisesti hän haluaisi olla Timon uudessa porukassa mutta taitaa pelätä että siinä porukassa ei ole tulevaisuutta (ei tulisi uudelleenvaltuksi eduskuntaan). Joten pakko yrittää sopeutua Halla-ahon Persuissa.

Käsitin, että Vistbacka jäin vapaaehtoisesti pois 2011 eduskuntavaaleista, eli on jo eläköitynyt. Ukkohan täyttää tänä vuonna 72v, joten pelit on pelattu.
Henkisestä tuntee varmasti kaipuuta Soinin seuraan, mutta ei ehkä halua loikata puolueesta. Tai uskoo, että tilanteen voisi vielä korvata, mistä näitä tietää.

Voihan olla, että jäi Persuihin vain kettuilemaan uudelle johdolle.
 
Mika Lintilä on näköjään varteenotettava poliitikko.

Onko tämä se sama kepuli-Lintilä joka vittuili suomalaisille kotimaan matkailun tärkeydestä alkukesästä? Pitäisi matkustaa joo, mutta kun se kepu-lesta päämulkku oli juuri kikyillyt ne vitun lomarahat kansalta pois.
 
Toimitusjohtaja ei ole yhtiön palkansaaja..hänelle maksetaan erikseen sovittu korvaus ja pitäisin aika luonnollisena että yhtiön hallituksella on valta päättää TJ:n saamista palkkioista. Tässä ei ole kysymys mistään palkkapolitiikasta, TJ on sen suhteen irrallinen tekijä. Toki muutakin henkilöstöä olisi syytä huomioida menestyksen johdosta.

Toisaalta sekään ei ole fiksu tapa toimia että yksi pörssiyhtiön omistajista, olkoonkin suurin, ryhtyy soveltamaan omaa ja oikeastaan koko firman ulkoisista tekijöistä/arvoista riippuvaa palkitsemista. Tarkoitan sitä että TJ:n korvauksista määritellään yhtiön ulkopuolella lähinnä poliittisten suhdanteiden mukaisesti.

Tottakai palkitsemisen olisi voinut toteuttaa (olisi ehkä pitänytkin) jollain muullakin tavalla. Esimerkiksi tulokseen sidonnaisilla osakeanneilla/optioilla. Mutta olkoon ja jatkakoot ministerit säheltämistään. Tässä Finnairin valtionsidonnaisuudessa on paljon ikävämpääkin poliittista säätöä..

Vaikuttaa siltä, että valtion kulttuuri tavallaan näkyy tässä ongelmassa myös palkitsemistavassa sinänsä ja sama valtio tekee siitä sitten ongelman.

Turvallisuussyistä pitäisin valtion peukalon lentokalustossa. Tsunamissa Finnairista oli apua.

Omistajaohjausta tarvittaisiin Postissa. Työpaikallemme ei nyt tuoda postia tiistaisin jonkun "uudistuksen" vuoksi. Se on kriittinen päivä ja vaikuttaa kielteisesti toimintoihin. Tai sitten posti pitäisi kantopuoleltaan muuttaa takaisin kunnon valtion organisaatioksi siinä kuin PV tai poliisi ovat.

Jumaliste, nämä pörssiyhtiön kantajat leikkaavat maksusta ruohoa yms. Jotta taas joku voitaisiin palkita. Ei tämä ole kapitalismia vaan tyhmyyttä. Oikeissa kapitalistisissa maissa posti kulkee. Royal Mail on kuningattaren ja kansan. Suomessa on ihan ihme sotku. Yritykset eivät pykälä- ja kuppausviidakossa saa olla yrityksiä mutta minkä pitäisi olla valtion ei sekään ole valtion palvelulaitos vaan joku välimuodon torso.
 
Tekninen korjaus: Posti ei ole pörssiyhtiö.
 
Hallitus valmistelee mullistusta rautateillä - IL sai haltuunsa tiedoteluonnoksen: "Kilpailu ei toimi kiskoilla"

Tänään klo 09:56

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää tiedotustilaisuuden aiheen tiimoilta keskiviikkona kello 12.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on avaamassa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle.

Iltalehti sai haltuunsa uudistusta koskevan tiedoteluonnoksen. Siitä käy ilmi, että kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä. Aikataulu sovitetaan yhteen Helsingin seudun liikenteen lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa. Tavoitteena on, että Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutettu liikennöinti alkaa 2020-luvun alkupuolella.

Tarkoituksena on, että uusien sopimusten mukainen liikenne koko maassa olisi käynnistynyt vaiheittain kesäkuuhun 2026 mennessä. Maakunnat kytketään alusta asti "tiiviisti mukaan valtakunnalliseen kilpailutukseen".

Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaaminen edistää liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan hintakilpailua sekä alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia.

- Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla, Berner sanoo tiedoteluonnoksessa.

Bernerin mukaan uudistuksen myötä mahdollisuudet ottaa vastaan työtä kauempaakin paranevat. Yksi talouskasvun pullonkauloista on ollut ongelmat työvoiman liikkuvuudessa, Berner selittää tiedotteessa.

VR-Yhtymästä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä

Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR-Yhtymä Oy:n välinen nykyinen sopimuskokonaisuus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Kilpailun avaaminen edellyttää sopimuksen neuvottelemista uudelleen.

Liikennöinti on tarkoitus kilpailuttaa käyttöoikeussopimusmallilla, jolla pyritään turvaamaan rautateiden henkilöliikennepalvelujen saatavuus koko maassa. Sopimuksissa yrityksille asetetaan velvoitteita tietyn palvelutason varmistamiseksi.

VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Henkilöstö siirtyy tehtäviensä mukaisesti VR-Yhtymä Oy:stä uusiin valtionyhtiöihin ns. vanhoina työntekijöinä.

Kalusto siirretään kalustoyhtiöön vaiheittain siinä järjestyksessä, kun kalustoa tarvitaan kilpailutetun liikenteen operoimista varten.

JHL:n Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala on arvioinut (Kansan Uutiset 21.10.2015), että henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ei ole käytännössä mahdollista, ellei VR:n kalustoa saateta kilpailijoiden käytettäväksi.

Rautateiden tavaraliikenteessä kaluston paremman saatavuuden tavoitteena on vauhdittaa kilpailua ja lisätä logistiikkapalveluiden tarjontaa. Se tukee hallituksen mukaan myös biotalouden kuljetusten järjestämistä.
http://m.iltalehti.fi/politiikka/201708092200314395_pi.shtml
 
Viriileitä nämä uudet puoluejohtajat...

Vihreiden puolejohtaja Touko Aalto ilmoitti avioerosta - taustalla kolmiodraama:

Elämä ei aina mene niinkuin sen on suunnitellut. Joskus elämä on musertavan vaikeaa.

Olemme päätyneet yhdessä vaimoni kanssa päätökseen erota. Vaimoni jätti yksin eroanomuksen, mutta päätös oli yhteinen.

Kahden ihmisen yhteinen elämä on vain ja ainostaan kahden ihmisen välinen asia. Kukaan ulkopuolinen ei sitä koskaan voi ymmärtää, tietää ja tuntea, kuten ne kaksi ihmistä, jotka ovat yhteistä elämää yhdessä eläneet.

Vaikka eron taustat ovat syvällä kahden ihmisen välillä, asiaan liittyy myös kolmas ihminen.

Minulla on suhde Vihreiden puoluetoimistolla työskentelevän ihmisen kanssa.

Näin. Asiat on sanottu. Elämä on välillä suunnattoman raskasta, mutta elämä jatkuu.

Toivon, että ihmiset voivat kunniottaa toisten ihmisten yksityisyyttä enkä tule asiaa enää tämän enempää kommentoimaan.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Vihre...vioerosta-taustalla-kolmiodraama-nain-tukijat

Siitä veikkaamaan..
https://www.vihreat.fi/yhteydet/puoluetoimisto

Kuulemma henkilö on nainen..
 
Jotain vikaa täytyy olla hintapolitiikassa kun on edullisempaa lentää Helsingistä Lappiin kuin mennä junalla.

Tai kuten viime syksynä Hki-Salo-Hki
Bussi: 15€
VR: 63€
 
Yhtiöittämisellä kuluttajahinnat ovat tupanneet laskea roimasti, kuten Carunan tapauksessa

Mitä muuta kukaan täydellisen monopolin yhtiöittämisestä odotti seuraavan. Ryöstöhän Caruna oli.

Raideliikenteen tapauksessa on kuitenkin joku kilpailuasetelma kunhan kiskot pysyvät valtiolla. Ymmärsin, että kilpailua tulee kiskojen päälle ja kiskot kilpailevat bussiliikenteen, lentoyhtiöiden sekä yksityisautoilun kanssa. Vetämällä hinnat pilviin on varma tapa varmistaa konkurssi.
 
Yhtiöittämisellä kuluttajahinnat ovat tupanneet laskea roimasti, kuten Carunan tapauksessa

VR on yhtiöitty jo 1.1.1995, jolloin syntyi VR Osakeyhtiö. Samalla ratojen omistus jäi valtiolle, jossa se edelleenkin pysyy Liikenneviraston huomissa.

Toiminta on ollut sen mukaista eli lippujen hinnat nousseet aivan käsittämättömän paljon ja palvelut leikattu alle minimin. Sitten tuli Onnibus ja pakotti VR:n ja muut bussiyhtiöt alentamaan hintojaan. Lopputulos voi ällistyttää niitä, jotka eivät markkinatalouteen usko eli hinnat laskivat ja matkustajamäärät ryöpsähtivät sellaiseen kasvuun, että myydään jo ei oota.
 
Back
Top