Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Suurin osa puoluejohtajista vähentää puolueensa kannatusta – vain neljä selviää plussan puolelle
UUTISET 2.7.2018 08:02Päivän Lehti
Li-Andersson-02072018-Minna-Kallinen-825x433.jpg

Enemmistö kansasta uskoo Li Anderssonin vaikuttavan puolueensa kannatusta kohentavasti. (Kuva Minna Kallinen)
Puolueensa suosiota vahvistaa tutkimuksen mukaan eniten Li Andersson ja vähiten Touko Aalto.
TUTKIMUS Vasemmistoliiton Li Andersson on ainoa puoluejohtaja, jonka enemmistö kansasta eli 51 prosenttia uskoo vaikuttavan puolueensa kannatusta kohentavasti, käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta. Muut puoluejohtajat jäävät selvästi Anderssonin taakse.
Vajaa kaksi viidestä – 38 prosenttia – arvioi Petteri Orponlisäävän kokoomuksen kannatusta ja yli neljännes Sari Essayahin kohentavan kristillisdemokraattien suosiota. Heikoiten pärjäsi Vihreiden Touko Aalto. Vain noin yksi seitsemästä eli 15 prosenttia uskoi hänen lisäävän puolueensa kannatusta.
Kun vähennetään niiden vastaajien osuus, jotka uskovat puoluejohtajan vaikuttavan puolueessa kannatusta lisäävästi niiden osuudesta, jotka arvioivat puoluejohtajan heikentävän puolueensa kannatusta, saadaan selville puoluejohtajien nettovaikutus puolueen kannatukseen.
Tämä tarkastelu paljastaa, että yhdeksästä puoluejohtajasta vain neljä selviää plussan puolelle. Nämä ovat paremmuusjärjestyksessä Li Andersson, Sari Essayah, Petteri Orpo ja Anna-Maja Henriksson.
Viidellä puoluejohtajalla on miinusmerkkinen nettovaikutus. Pakkasen puolella ovat järjestyksessä: Touko Aalto -23 prosenttia, Antti Rinne -20 prosenttia, Juha Sipilä -20 prosenttia, Jussi Halla-aho -16 prosenttia ja Sampo Terho -8 prosenttia.
Eri puolueiden kannattajat ovat pääsääntöisesti taipuvaisia uskomaan kannattamansa puolueen puheenjohtajan vaikuttavan puolueen kannatusta vahvistavasti. Tällä tavalla tarkasteltuna suosituimmat puoluejohtajat omiensa keskuudessa ovat Li Andersson 89 prosentilla ja Jussi Halla-aho 86 prosentilla.
Touko-Aalto-07112017-AOP-1-825x414.jpg
Vihreiden kannattajista Touko Aallon lumovoimaan uskoo vain reilu kolmannes. (Kuva AOP)
Heikoiten omien joukossa pärjäävät Touko Aalto ja Antti Rinne. Kannattajista Aallon lumovoimaan uskoo reilu kolmannes ja Rinteen kaksi viidestä. Kokoomuksen kannattajista kaksi kolmesta uskoo Orpon ja keskustan kannattajista lähes sama määrä uskoo Sipilän vahvistavan puolueensa kannatusta.
Omien jälkeen Orpon, Halla-ahon, Terhon ja Essayahin kannatusta lisäävään voimaan uskovat eniten keskustaa kannattavat. Sipilään ja Henrikssoniin uskovat kokoomuksen, Anderssoniin ja Aaltoon SDP:n sekä Rinteeseen perussuomalaisten kannattajat.
KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy. Tutkimusaineisto on koottu Gallup Kanavalla 2.–7.6 2018. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1004. Vastaajat edustavat maamme 18–79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.
Kunnallisalan kehittämissäätiö on yleishyödyllinen, itsenäinen säätiö. Se rahoittaa kuntia palvelevaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa, julkaisee lehteä ja kirjoja, keskustelee ja kouluttaa. Tavoitteena on tukea kuntia ja maakuntia sekä parantaa niiden toimintamahdollisuuksia. Vuonna 1990 perustettu säätiö rahoittaa toimintansa sijoitustuotoilla.
https://www.paivanlehti.fi/suurin-o...nnatusta-vain-nelja-selviaa-plussan-puolelle/
 
Berner Kela-taksien välitysvaikeuksista: Vastuu on palveluntarjoajilla

Anne Berner (kesk.) muistuttaa, että palveluntarjoajat ovat sitoutuneet hoitamaan kuljetukset sanktioiden uhalla.

Sakari Muurinen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ensisijainen vastuu Kelan taksikyytien ongelmista on palveluntarjoajilla.

Palveluntarjoajat ovat sitoutuneet sopimuksissa sanktioiden uhalla hoitamaan kuljetukset. Jos palveluntarjoaja ei kykene tuottamaan sovitun laatuisia palveluja, Kela voi tarvittaessa irtisanoa sopimukset ja hankkia kuljetukset muualta.

Alkuviikosta monilta paikkakunnilta ympäri Suomea kerrottiin vaikeuksista järjestää kyytejä Kelan taksiasiakkaille. Paikoin puhuttiin jopa tuntien odottelusta. Taustalla on kyytien kilpailuttaminen ja palvelun siirtyminen uusille yhtiöille.

Joissain paikkakunnilla on arveluttanut autojen riittävyys. Esimerkiksi Satakunnassa ja Lapissa kuljettajat ovat lähteneet nihkeästi uusien yhtiöiden leipiin, koska ovat pitäneet sopimusehtoja taloudellisesti kannattamattomina.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen vaatii hallitusta ryhtymään ripeisiin toimenpiteisiin ongelmien korjaamiseksi. Hänen mukaansa alueellinen tasa-arvo ei ole toteutunut.


Näyttää siltä, että Juha Sipilän ja Bernerin johtama keskusta on jättänyt maaseudun sairaat ja vanhukset jo kirjaimellisesti tien varteen.
Bernerin mukaan Kela pyrkii ratkomaan ongelmia yhdessä palveluntarjoajien kanssa.

Asiaan on reagoitu nopeasti ja tilanteen edistymistä on seurattu tarkasti sekä Kelassa että sosiaali- ja terveysministeriössä. Hallitus ei voi suoraan puuttua Kelan toimintaan.
Kelan valtuutettujen puheenjohtaja Sari Sarkomaa (kok.) pitää ongelmia valitettavana.

Nyt täytyy tehdä toimia siten, että ihmiset saavat nämä kyydit. Olennaista on, että palveluntarjoajat tekevät sen, minkä ovat luvanneet. Kelan tehtävä on valvoa, että sopimuksen mukainen toiminta sujuu.
Sarkomaa kertoo olleensa yhteydessä Kelan johtoon ja pyytäneensä selvitystä. Hänen mukaansa valvonta on toiminut hyvin, koska ongelmiin on puututtu heti.

Kela on arvioinut, että palvelu toimisi koko maassa viikonloppuun mennessä. Saamani tiedon mukaan suurin ongelma on ollut puhelinpalvelun ruuhkautuminen.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) sanoo, että asian selvittäminen ei varsinaisesti kuulu hallitukselle.

Ihmetyttää se, miten kilpailutuksen voi voittaa sellainen taho, joka ei vastaa kilpailutuksen vaatimuksia. Se on mystinen seikka tässä asiassa.
https://www.kp24.fi/lehti/keskipohj...uksista-vastuu-on-palveluntarjoajilla?src=rss
 
Berner Kela-taksien välitysvaikeuksista: Vastuu on palveluntarjoajilla

Loppupelissä kylläkin KELA:lla, jolla on lakisääteinen velvollisuus kyytien järjestämisessä. Nyt vain ei Berner eikä Aaltonen kehtaa myöntää ettei se halvin tarjous ollutkaan paras...

Onhan noilla välityspalvelun tarjoilijoillakin syytä katsoa peiliin. Heillä on liian vähän sopimuksen tehneitä kuljettajia, ja siitä saavat syyttää vain itseään. Edellytetään taksin hommaavan omalla kustannuksella uuden mittalaitteen yritykseltä, joka on yksi kilpailun voittaneen yrityksen omistajista. Sitten maksat siitä laitteesta vuokraa reilut parisataa kuussa, matkan hinnan määrää se välittäjäyhtiö joka lisäksi ottaa provikat keikoista päälle.

Nooh, eduskuntatalon edessä varmasti takseja piisaa jatkossakin, joten ihan heti ei kansanedustajien tarvitse välitysvaikeuksista välittää...
 
Kuinka ehkäistä trumpismia Pohjoismaissa?
Puheenvuoro AsunSuomen ja Ruotsin rajalla. Teollisuus ja Euroopan pisin vapaana virtaava joki ovat läsnä.
Kansanedustajana olen viikoittain pääkaupungissa. Siellä olen alkanut kaipaamaan luontoa. Kaipaan puita. Kaipaan lehtien havinaa ja tuulessa tanssivia oksia. Luonnon keskellä Lapissa ikävää ei ole, mutta Helsingissä olen siihen herännyt.
Kaupunkienpitää olla vehreitä ja vihreitä. Puistoja ei saa pienentää, kuten pääkaupungissa paraikaa. Toivon, että keskusta ottaisi vielä voimallisemmin nämä esiin pääkaupungissamme.
Niin teki muuten keskusta Ruotsissa. Siellä on vaalit syyskuussa. Vaalien suurin teema on kotouttaminen. Huomionarvoista on, että Ruotsin ympäristöpuolue vihreät on mahdollisesti tippumassa parlamentista.
KESKUSTAN ja vihreiden rajalinja Ruotsissa on ollut mielenkiintoinen.
Vihreät ovat menettäneet käytännössä kaiken uskottavuutensa vaihtaessa hallituksessa maahanmuuttolinjaansa. Centern on voinut olla oppositiossa horjumaton ja samanaikaisesti vallannut vihreiltä ympäristösiipeä. Luonto on yhteistä omaisuutta. Sitä ei voi mikään puolue monopolisoida, ei edes ympäristöpuolue.
Vihreiden yleiseurooppalainen nousu on taittumassa ja päätään nostaa vielä populistisempi oikeistosuuntaus. Se tarvitsee vastavoiman.
VAIKKA sisarpuolueen kannatus pyörii ainoastaan kymmenessä prosentissa, on puolueen puheenjohtaja Annie Lööf maansa suosituin poliitikko. Taannoin hän kommentoi, että blokkirajat ylittävää politiikkaa voisi tehdä myös Ruotsissa.
Jos Allianssi ei voita vaaleja ja sosiaalidemokraatit jatkavat pääministerinä voi hyvin olla, että punamulta alkaa houkuttamaan myös Ruotsia.
Koko maan asia yhdistää niin Ruotsin kuin Suomen keskustaa.
Ruotsissa desentralisaatio on meitä arkisemmassa käytössä. Eduskuntapuolueiden yhteinen maaseutulinjaus muun muassa 10 000 työpaikan hajauttamisesta herättää ihailuni. On kunnioitettavaa, että puolueet ovat sitoutuneet tämän kaltaiseen tavoitteeseen koko maan puolesta. Toivottavasti Suomeen saadaan vastaava.
KOKO MAANasia korostuu myös Isossa-Britanniassa ja USA:ssa. Ei tarvitse olla kaksinen yhteiskunta-analyytikko, kun voi oivaltaa esimerkiksi Donald Trumpin kannatuksen tulevan alueilta, jotka kokevat jääneensä jälkeen, joissa teollisuus on vaikeuksissa.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi enemmistö briteistä äänesti brexitin puolesta, jos iso osa ihmisistä kokee, ettei heidän kotiseutunsa ole päättäjien silmissä arvokas.
Paras keino taistella populismia vastaan on pitää koko maa yhtenäisenä. Se tarkoittaa niin koko Suomen, koko Ruotsin kuin koko Britannian ja koko USA:n asiaa. Pohjoismaiden pitää ottaa Amerikan ja Britannian varoittavat esimerkit todesta.
Meillä tuskin moni haluaa valtaan nousevan Trumpin tai brexitin kaltaisten voimien. Vihreät eivät kykene toimimaan vastavoimana oikeistopopulisteille.
Paras keino ehkäistä populismia, on tehdä työtä koko maan puolesta. Sitä tekee Pohjoismaissa vain keskusta. Tämä erottaa meitä muista. Se on olemassaolomme syy ja sitä tehtävää innolla toteutamme.
Kirjoittaja on keskustan varapuheenjohtaja
https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/19/392255/61e5afc6ef
 
Ylikoon kuvasta tulee mieleen kun toissapäivänä kävin energiayhtiön konttorissa ja tein sähkösopimuksen. Pöydän toisella puolella oli konttoristi jolla oli kuvassa keskellä olevaa vastaava rehevä rintavarustus ja avonainen kaulus.
Kyllä se vaan rintavan naisen rintavako vetää katseet puolelleen.
 
Ylikoon kuvasta tulee mieleen kun toissapäivänä kävin energiayhtiön konttorissa ja tein sähkösopimuksen. Pöydän toisella puolella oli konttoristi jolla oli kuvassa keskellä olevaa vastaava rehevä rintavarustus ja avonainen kaulus.
Kyllä se vaan rintavan naisen rintavako vetää katseet puolelleen.
Taisi myydä listahintaan..:ROFLMAO:
 
Ihmetyttää se, miten kilpailutuksen voi voittaa sellainen taho, joka ei vastaa kilpailutuksen vaatimuksia. Se on mystinen seikka tässä asiassa.

Ei siinä ole mitään mystistä, vastuulliset velvotteensa täyttävät yritykset joko jättivät osallistumatta, koska näkivät tilanteen kuten se on: Kela kyydit tuottavat tappiota, tai jättivät korkeamman tarjouksen siinä toivossa että halvimpaan ei tartuttaisi.....

Haukkas valtio paskaa, kuiten aina.....
 
Ei siinä ole mitään mystistä, vastuulliset velvotteensa täyttävät yritykset joko jättivät osallistumatta, koska näkivät tilanteen kuten se on: Kela kyydit tuottavat tappiota, tai jättivät korkeamman tarjouksen siinä toivossa että halvimpaan ei tartuttaisi.....

Haukkas valtio paskaa, kuiten aina.....

Niinpä, osaajat osatamassa.

Kilpailutus on toteutettu huonosti ja nyt pakoillaan vastuuta.
Hyvässä sopimuksessa on tätä varten sakko-, tai korvauspykälä, miten lienee tässä.
 
Ja hallitusko ei voi ottaa vastuuta, johan he muuttivat lakia. Heidänhän se pitäisi nimenomaan ottaa vastuu ja korjata ongelma. Miten tällaisia argumenttejä joku voi edes esittää. Kela on valtion instanssi, jolla pitäisi olla kohtuu hyvät resurssit arvioida näitä juttuja, kun kelan lääkäritkin pystyvät määrittelemään työkyvyn/kyvyttömyyden näkemättä. Ei toistaiseksi kosketa itseä, sillä olen "onnellisesti työelämässä". Jo on kumma jolleivät saa taksikyytejä toimimaan.
 
Back
Top