Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Jos tuo kuvaus pitää paikkansa, niin kyseessä on ollut melkoisen törkeä puhallus veronmaksajien omistamalta yhtiöltä.

Olen miettinyt, että mikä oli Sipilän motiivina tulla politiikkaan. Ainakaan pääministerin palkka ei ole houkuttanut. Vaihtoehtoja:
- Ehkä hän oikeasti haluaa ajaa yleistä hyötyä ajattelemallaan tavalla.
- Solitra keissi kertoo kovasta ahneudesta ja häikäilemättömyydestä. Onko nyt meneillään vielä paljon korkeamman tason puhallus johon voisi liittyä myös esim. kansan suuresti rakastama Anne Berner?

Mä laittaisin rahani tuohon puhallusruutuun. Tuntus että on meneillään sellanen kansan perseraiskaus mistä ei jää jäljelle kun savuavat rauniot, vakuutuskuoret ja hallintarekisteri. Niin ja se sipilän itse itselleen järkkäämä juttu missä se voi kätevästi myydä, vaihtaa ja varastaa valtion omaisuutta ja veronmaksajien rahoja, tietysti ilman että kukaan siihen pystyy puuttumaan..
 
Mä laittaisin rahani tuohon puhallusruutuun. Tuntus että on meneillään sellanen kansan perseraiskaus mistä ei jää jäljelle kun savuavat rauniot, vakuutuskuoret ja hallintarekisteri. Niin ja se sipilän itse itselleen järkkäämä juttu missä se voi kätevästi myydä, vaihtaa ja varastaa valtion omaisuutta ja veronmaksajien rahoja, tietysti ilman että kukaan siihen pystyy puuttumaan..

Perustettavan erityistehtäväyhtiön nimeksi tulee Traffic Management Finland Oy. Sen toimialana ovat meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä niihin liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/uusi-valtionyhtio-traffic-management-finland
 
Vauhti vaan kasvaa, jos Orposta sattuisi tulemaan pääministeri..
Kyllä kuulkaas suomalainen äänestäjä sen verran osaa ampua omaan jalkaan että Orposta tulee pääministeri.
Täytyy kuitenkin toivoa että vaaleissa nyt ajatellaan syvästi ja tähdätään ihan muualle.
.
 
Kyllä kuulkaas suomalainen äänestäjä sen verran osaa ampua omaan jalkaan että Orposta tulee pääministeri.
Täytyy kuitenkin toivoa että vaaleissa nyt ajatellaan syvästi ja tähdätään ihan muualle.
.

Ei näissä pääministeritarjokkaissa ole kuin pelkkiä huonoja vaihtoehtoja. Akselilta Orpo-Sipilä-Rinne jos pitää äänestää tuleva todennäköisin pääministeri niin hyi h*lvetti. Kieroileva insinööri, rahanahne kaverikapitalisti ja vastuunpakoilija, sekä muiden taskuilla käyvä sosialisti.
 
Taas hyvä esimerkki siitä, kuinka huippuälykästä ja asiantuntevaa porukkaa Suomen poliittisessa eliitissä pyörii. Ei toki ole ensimmäinen kerta, kun Romakkaniemi paljastaa tietämyksen/ajattelun tasonsa ohuuden.

Toimitusjohtaja hämmästeli: Miten nuori voi läpäistä peruskoulun ymmärtämättä tätä?
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi haluaa virittää keskustelua esille suomalaisten ja erityisesti nuorten heikoista taloustaidoista.

Romakkaniemi sanoi kauppakamarin perjantaisessa tiedotteessa pitävänsä hämmästyttävänä, että nuori voi läpäistä tänä päivänä peruskoulun ymmärtämättä esimerkiksi ”kuluttajalainojen käänteisen koron kokonaishintaa”.
...
- Olen päässyt läpi paitsi peruskoulusta myös saanut yliopistotasoista taloustieteen opetusta, eikä minulla ole aavistustakaan mikä on käänteinen korko tai sen kokonaishinta, Heikki Pursiainen, ekonomisti ja MustRead-digimedian osakas kuittaili.

– Onnistuin selvittämään googlesta, että käänteinen korko on suomeksi diskonttokorko. En ole kuullut koskaan. Osaamistani pitää varmaan katsoa sähkilehitutähystimellä, vihreiden veteraanipoliitikko Osmo Soininvaara peesasi.

Soininvaaran käyttämä nimihirviö on vanha vitsi vierasperäisestä elektronimikroskoopista ja sen suomennoksesta.

Myös muutama kauppatieteen tohtori, finanssineuvos ja pankkiiri tunnusti tietämättömyytensä ”käänteisestä korosta”.

Niinhän se menee, että ihmiset viihtyvät kaltaistensa seurassa. Katainen & Romakkaniemi ovat varmasti tulleet hyvin juttuun Romakkaniemen toimiessa Kataisen kabinettipäällikkönä EU:ssa.

Samalla tulee "hyvä" mielukuva kauppakamarin toiminnan laadusta. Tuo käsittämätön ilmaisu "käänteisen koron kokonaishinta" oli tosiaan ihan kauppakamarin nimissä julkaistussa tiedotteessa. Ilmeisesti kauppakamarin ei tarvitse hallita talouden termejä? Romakkaniemen toimi kyseisen puljun toimitusjohtajana taitaa olla taas malliesimerkki ns. poliittisesta hyväveliverkoston järjestämästä suojatyöpaikasta (joka lienee suomalaisen korruption tyypillisimpiä ilmenemismuotoja).

EDIT: en malta olla lisäämättä, että uutisen otsikoksi olisi sopinut paremminkin "miten voi tulla valituksi kauppakamarin toimitusjohtajaksi ymmärtämättä tätä?".
 
Viimeksi muokattu:
Älkäähän nyt... :D

Etsikää sieltä sitten se yksittäinen ei-paskanpuhuja (ihan sama mistä puolueesta) ja ääni sille. Sekin tekee jo enemmän hallaa niille varsinaisille paskanpuhujille kuin Aku Ankan, kirkkoveneen tai Kekkosen äänestäminen.
Jep,
Kyllä sieltä pitäisi aina yksi itsepäinen mulkku löytyä jolle äänen voi antaa.:giggle:
 
Taas hyvä esimerkki siitä, kuinka huippuälykästä ja asiantuntevaa porukkaa Suomen poliittisessa eliitissä pyörii. Ei toki ole ensimmäinen kerta, kun Romakkaniemi paljastaa tietämyksen/ajattelun tasonsa ohuuden.

Toimitusjohtaja hämmästeli: Miten nuori voi läpäistä peruskoulun ymmärtämättä tätä?

Niinhän se menee, että ihmiset viihtyvät kaltaistensa seurassa. Katainen & Romakkaniemi ovat varmasti tulleet hyvin juttuun Romakkaniemen toimiessa Kataisen kabinettipäällikkönä EU:ssa.

No, nythän minä ymmärrän miksi herra kabinettipäällikkö on blokannut minut twitterissä, vaikka en ole - tietääkseni koskaan - twiitannut hänelle sanan puolikastakaan, ressukka ei todennäköisesti ole kestänyt sitä, että olen arvostellut Käteistä ja muuta kokoomuseliittiä. No se, blokkikin, kertoo jotain tästä kermaperseestä.
 
Minulle on jo aikoja sitten selvinnyt että mitä puhuvat vaalikiertueella ei ole paskan arvoa. Suomalainen ostaa sian säkissä kun äänestää.
Poliitikot ovat paskanpuhuja päälliköitä.

Vaikken voi varsinaisesti kiistää, pitää muistaa toinen puoli asiasta.

Etenkin vaalien alla poliitikot ovat asiakaspalvelun ehdottomia ykkösiä. Nämä laulavat juuri sitä laulua, jonka kansa haluaa kuulla. Vaikka yhdeksän hyvän ja kymmenen kauniin lupaaminen on maailman vanhin temppu ja kaikki tietävät miten se tehdään (ja mihin se johtaa), silti siihen langetaan, kerta toisensa jälkeen. Tämä tarina on kaikesta huolimatta äänestäjille rakkaampi kuin sellainen, jossa realiteetit ovat täysimääräisesti mukana. Asia on taatusti kokeiltu ja optimoitu lukemattomia kertoja historian saatossa, sillä äänillä saa rahaa ja valtaa. Kuten erään kirjan johdantoluvussa taidettiin sanoa...
Kaikki palaa ennalleen eikä mitään uutta ole auringon alla eikä ihminen muutu, vaikka hänen vaatteensa muuttuvat ja myös hänen kielensä sanat muuttuvat. Siksi uskon, ettei tulevinakaan aikoina kirjoittaminen muutu siitä, mitä tähän asti on kirjoitettu, koska ihminen itse ei muutu. Valheen ympärillä parveilevat näet ihmiset kuin kärpäset hunajakakun kimpussa ja sadunkertojan sanat tuoksuvat suitsutukselta hänen istuessaan karjanlannassa kadunkulmassa, mutta totuutta ihmiset pakenevat.

Vaalikampanjoinnin ykköstaito on luvata mahdollisimman monille vuorotellen, että juuri näille on tulossa lisää hyvää ja "joku muu" maksaa. Vaalien jälkeen onkin sitten yllättävän vaikeaa löytää sellainen "joku muu", joka ei olisi näiden kosiskeltujen ryhmien joukossa. Kun arki alkaa, käy taas kerran ilmi, että merkittäviä summia saadaan oikeasti irti vain lähettämällä lasku keskiluokalle, johon kuuluvat melkein kaikki. Kuinkas tässä nyt näin kävi? Enemmistönhän piti olla saamapuolella. Näin luvattiin. Tai ainahan on myös se todellinen "joku muu" eli ottaa lisää velkaa. Siinäpä sitä onkin taikatemppua kerrakseen. Rahaa tulee tyhjästä, eikä keneltäkään tarvitse ottaa. Kaikki ovat tyytyväisiä ja menestys on taattu.

Ehkäpä äänestäjän logiikka menee niin, että jos äänestää kaiken kauniin lupailijaa ja sitten pettyy (taas), on ainakin lupa valittaa jossain baarin pöydässä tai netin nurkassa. Jos äänestää sellaista, joka ei lupaa kenellekään mitään kummoista nykytilanteeseen verrattuna, tällä on oikeastaan valmis mandaatti olla saamatta mitään aikaan, eikä äänestäjä voi edes valittaa. Jälkimmäinen olisi kampanjassaan lähempänä totuutta, mutta totuutta ihmiset pakenevat.

Poliitikon vakiovastaus varmaan on, että "kyllähän minä antaisin kaikkea, mutta kun nuo muut sabotoivat". Siinä on, yllättävää kyllä, kelpo kauhallinen totuutta seassa. Pahin sabotööri on tietenkin todellisuus itse. Rahaa ei edelleenkään sada taivaasta, vaikka miten uskoisi ja toivoisi.

Kun maailma on näin karu paikka, realistinen vaihtoehto on äänestää vähiten huonoa eli sitä, jonka ennakoi aiheuttavan vähiten haittaa. Suuri menestys on nimittäin suuren työn takana ja harvoin toteutuu, mutta suuren vahingon voi saada aikaan parilla sanalla kun riittävän lahjakas tunari on asialla. "Ei ainakaan tuo, tuo eikä tuo" on ihan pätevä lähestymistapa.

Koska minun aikani on kovin rajallista, tapaan ohittaa 98 prosenttia vaalipuheista ja keskityn lähinnä yhteen ainoaan kohtaan: millä kaikki maksetaan ja onko suunnitelmalla mitään mahdollisuutta toteutua tässä, todellisessa maailmassa? Yleensä vastaus puuttuu tyystin tai siinä ei ole pienintäkään järjen hiventä. Vasta jos tähän pystyy vastaamaan todella vakuuttavasti, on lupa ryhtyä jakamaan kakkua. Miljoonan tuloilla ei makseta miljardin lupauksia, mutta tällainen tarina saattaa silti mennä läpi sellaiselle, joka ei osaa hahmottaa näiden kahden luvun eroa. Todella lirissä ollaan, jos ehdokas ei osaa itsekään.

Etsintä on tällä hetkellä edelleen käynnissä.
 
No, nythän minä ymmärrän miksi herra kabinettipäällikkö on blokannut minut twitterissä, vaikka en ole - tietääkseni koskaan - twiitannut hänelle sanan puolikastakaan, ressukka ei todennäköisesti ole kestänyt sitä, että olen arvostellut Käteistä ja muuta kokoomuseliittiä. No se, blokkikin, kertoo jotain tästä kermaperseestä.
Kertoo enemmän ArvoPohjasta.
Tosin tuolla arvostelulla olet syyllistynyt jo barbaarisen narrattiivin jakamiseen, Putinin pussiin pelaamiseen ja unohtamatta yhteiskunnan luottamuksen romuttamista.

Re-tweettaa jotain feministien tai vasemmistolaisten ideoita, niin taivaspaikka on auki..
 
Hyvä kirjoitus Sakararäjähdepanokselta.

Kirkkoveneiden sun muiden "protestien" äänestäminen on lähinnä lapsellista ja typerää. Kai siitä tulee itselle hyvä mieli kun on osoittanut kiukkuansa, mutta silti kyseessä on enemmän sellainen neljävuotiaan itkupotkuraivari karkkitiskin edessä. Ketään ei välitä ja äänilippu menee suoraan roskiin. Jos ei politiikka kiinnosta sen vertaa että etsisi itselleen edes jollain lailla omia ajatuksia peesaavaa edustajaa niin miksi edes vaivautua äänestyspäivänä paikalle. Senkin ajan voisi viettää vaikka kaljan ääressä, ja siitä tulisi ihan yhtä hyvä mieli.

Joo politiikka on kusetusta. Tiedetään. Mutta silti se on asia, joka ajaa tätä maata eteenpäin, hyvässä ja pahassa. Äänestäminen on kuitenkin se ainoa tapa vaikuttaa, vaikka se turhauttavaa ja masentavaa onkin.

Tietysti aina voi lähteä ulkoparlamentaariseen vaikuttamiseen, äänestämään talojen katoilta niin kuin jenkit sanovat, mutta pahaa pelkään että aika yksinäinen ja lyhyt tie on edessä. Ainakin toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top