Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Edustakoon kärkeä tässä Lindström ja (Rinne).

A-studio ja "toimittajana" Jan Andersson. Olisi voinut mennä (Rinteen) viereen istumaan ja ottaa sen kätilön syliinsä istumaan kun räksytti Lindströmille. Yrittäjä, en muista nimeä, pärjäsi hyvin ja samoin Lindström, vaikka prässi oli kova. (Rinteeltä) ei tullut koko keskustelussa mitään järkevää suusta ulos, paitsi muutama yskänkohtaus. "Toimittaja" fanitti ja nyökytteli, ei yhtään tarkentavaa tai kriittistä kysymystä.

VMP, paitsi Lindstömille ja PK-yrittäjälle pojot.

Samoilla linjoilla. Kun toimittaja kyseli Rinteeltä miten tämä toimisi jos istuisi nyt hallituksessa, vastasi tämä lähinnä vain naurahtelemalla, että "kun en minä niitä päätöksiä nyt ole tekemässä." No, osui asian ytimeen. Eipä äijä valtionvarainministerinäkään saanut juuri mitään aikaan. Ja tästähän se yrittäjä Rinnettä piikittelikin. Demaripamppu keskittyi ainakin minusta vain poliittisten irtopisteiden napsimiseen.
 
Enpä väittänyt omaavani viisastenkiveä mutta vaikka tehtäisiin kaikki mitä Hallitus vaatii tai esittää jäljelle jää vielä ongelma kysyntä mailmalla, Suomen tuotteet viennissä on isolta osalta investointiin liittyviä hyödykkeitä joilla ei ole kysyntää kun mailmalla investoinnit on jäässä.

Kuluttajatuotteet on tässä maassa hieman ohuella pohjalla eikä selitykseksi kelpaa ettei osata myydä tätä väitettä on tyrkytetty selitykseksi mutta on vaikea myydä kun ei ole mitä myydä, teollisuus lepää vahvasti investointi tuotteiden varassa.
Nokian menestys olisi voinut antaa sysäyksen kuluttajatuotteiden valmistukseen mutta tässä pelattiin upporikasta ja rutiköyhää pistämällä kaikki panokset pöydällä Nokiaan ja hävittiin.

Tuo on yleinen harhakäsitys. Todellisuudessa Suomesta viedään vaikka mitä. Palvelujakin yhä enemmän.

Asioissa on erilaisia joustoja, mutta yksinkertaisesti voit ajatella niin, että jos Suomi on 5% edullisempi, niin täällä kannattaa teettää 5% enemmän työtä.

Mitä tulee kuluttajatuotteiden valmistukseen, ne ovat usein aika kilpailtuja aloja ja lisäarvo on huono. Kannattaa olla suunnittelussa, brändissä, designissä ja markkinoinnissa mukana, mutta ihan hirveästi ei kannata panostaa kuluttajatuotteiden valmistukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Mitä tulee kuluttajatuotteiden valmistukseen, ne ovat usein aika kilpailtuja aloja ja lisäarvo on huono. Kannattaa olla suunnittelussa, brändissä, designissä ja markkinoinnissa mukana, mutta ihan hirveästi ei kannata panostaa kuluttajatuotteiden valmistukseen.

Jos esimerkiksi Saksa tai Ruotsin ei tuottaisi kuluttajatuotteita olisiko kansantalous näissä maissa samalla tasolla kuin nyt on, hieman ontuu tuo perustelusi.

Asioissa on erilaisia joustoja, mutta yksinkertaisesti voit ajatella niin, että jos Suomi on 5% edullisempi, niin täällä kannattaa teettää 5% enemmän työt

Katsotaan mitä joustot vaikuttaa kun aijemmat veroratkaisut ei ole tuonut mitään positiivista värähdystä taloustilanteeseen niin luulempa tuloksen olevan tässäkin sama, mutta vaarana on tulojen leikkauksen aiheuttama lama kotimarkkinoilla.

Kuten sanoin katsotaan mikä on tulos parin vuoden päästä se nähdään on nimittäin niin taloustieteilijätkin on erimielisiä lopputuloksesta ja olen mielelläni väärässä epälyjeni suhteen mutta jos olen oikeassa niin kusessa ollaan ihan jokainen myös se yrittäjä joka uskoo tästä hyötyvänsä.
 
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapasi Euroopan neuvoston pääsihteerin Thorbjørn Jaglandin 17. syyskuuta Presidentinlinnassa.

Presidentti ja pääsihteeri keskustelivat tapaamisessa Euroopan neuvoston ajankohtaisista kysymyksistä ja pakolaiskriisistä. Keskustelussa käsiteltiin myös Venäjän ja Ukrainan tilannetta sekä Turkin kehitystä.

Euroopan neuvosto on vuonna 1949 perustettu, 47 jäsenvaltion muodostama järjestö. Suomelle Euroopan neuvosto on perinteisesti ollut tärkeä ulkopoliittinen foorumi ja Suomi on ollut aktiivisesti kehittämässä sen toimintaa. Euroopan neuvoston elimistä tunnetuin on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT).
 
WAU !

Tässäpä kerrassaan mainio tutkija, joka norsunluutornistaan esittää lääkkeet Suomen talouden surkeaan jamaan. Mistä näitä päivystäviä dosentteja oikein sikiää ?

http://yle.fi/uutiset/tutkimusjohtaja_mika_pantzar_hallituksen_pitaisi_nyt_peraantya/8312036

Hetkinen, vai olisiko sittenkin niin, että ukkohan keskittyy vain hallituksen haukkumiseen.

"Helsingin yliopiston tutkimusjohtajan Mika Pantzarin mukaan valtiovallan pitäisi puuttua talousasioihin äärimmäisen maltillisesti."


"Hallituksen ehdottamat leikkaukset ovat liian kovia toimenpiteitä, sanoo Helsingin yliopiston tutkimusjohtaja Mika Pantzar. Hänen mielestään hallituksen ei olisi pitänyt tehdä mitään, vaan valtiovallan tulisi luottaa siihen, että talouden oma dynamiikka korjaa tilanteen."


"– Hallituksen pitäisi nyt huutaa rauha ja ottaa aikalisä, vaikka heti hallituskauden alussa yritetäänkin kauhealla kiireelllä saada muutoksia läpi.

Pantzarin mielestä kriisipuhe ja synkän kuvan luominen antavat hallitukselle oikeuden koviin päätöksiin ja vanhojen rakenteiden rikkomiseen. Rakenteiden rikkomista on esimerkiksi hallituksen puuttuminen työmarkkinoiden toimintaan. Pantzar ihmettelee, miten hallitus on mukana vastakkainasettelussa sovittelun sijaan.

– Perjantain mielenilmaus on ay-liikkeen itkupotkuraivari, koska se on nyt ahdistettu nurkkaan. Hallitus on selkeästi työnantajapuolen puolella. Tästä näytelmästä maksetaan vielä pitkään."



Eli tarkoittaa vissiin käytännössä sitä, ettei tehdä yhtikäs mitään ja jatketaan hillitöntä velkaantumista ! :confused:
 
WAU !

Tässäpä kerrassaan mainio tutkija, joka norsunluutornistaan esittää lääkkeet Suomen talouden surkeaan jamaan. Mistä näitä päivystäviä dosentteja oikein sikiää ?

http://yle.fi/uutiset/tutkimusjohtaja_mika_pantzar_hallituksen_pitaisi_nyt_peraantya/8312036

Hetkinen, vai olisiko sittenkin niin, että ukkohan keskittyy vain hallituksen haukkumiseen.

"Helsingin yliopiston tutkimusjohtajan Mika Pantzarin mukaan valtiovallan pitäisi puuttua talousasioihin äärimmäisen maltillisesti."


"Hallituksen ehdottamat leikkaukset ovat liian kovia toimenpiteitä, sanoo Helsingin yliopiston tutkimusjohtaja Mika Pantzar. Hänen mielestään hallituksen ei olisi pitänyt tehdä mitään, vaan valtiovallan tulisi luottaa siihen, että talouden oma dynamiikka korjaa tilanteen."


"– Hallituksen pitäisi nyt huutaa rauha ja ottaa aikalisä, vaikka heti hallituskauden alussa yritetäänkin kauhealla kiireelllä saada muutoksia läpi.

Pantzarin mielestä kriisipuhe ja synkän kuvan luominen antavat hallitukselle oikeuden koviin päätöksiin ja vanhojen rakenteiden rikkomiseen. Rakenteiden rikkomista on esimerkiksi hallituksen puuttuminen työmarkkinoiden toimintaan. Pantzar ihmettelee, miten hallitus on mukana vastakkainasettelussa sovittelun sijaan.

– Perjantain mielenilmaus on ay-liikkeen itkupotkuraivari, koska se on nyt ahdistettu nurkkaan. Hallitus on selkeästi työnantajapuolen puolella. Tästä näytelmästä maksetaan vielä pitkään."



Eli tarkoittaa vissiin käytännössä sitä, ettei tehdä yhtikäs mitään ja jatketaan hillitöntä velkaantumista ! :confused:

Tämä on selvästi tällainen henkinen dosentti. Mutta jos hiukan johtaa ajatusta, tällaisessa piilevässä sisällissotamaassa ei pidä alkaa rikkoa talviosodasta alkanutta konsensusta. Pitää hakea jotain myytävää ja miettiä, voisiko työnantajan sosiaalikuluja pienentää radikaalisti ilman, että siltä, joka pyyhkii mummosi perseen yöllä, menee palkasta neljännes. Velkaa otetaan joka vuosi jopa irakilaisiin miehiin, joten olisiko vuosibudjettinihilismin sijasta parempi nostaa kilpailukykyä kertaheitolla (kokeiluna) poistamalla valtaosa yrittäjän sosiaalikustannuksista. Sitten vuosikymmen seurantaan, että onko dynaamisia vaikutuksia työllisyyteen ja saadaanko viimeinkin suomalaisen tavaran hinta kohdilleen. Mitä mieltä on @chigeen'a ?
 
Minäkin haluaisin helpottaa yritysten asemaa, mutta se, että Suomi on sormi perseessä, kun maahan valuu 2,6 miljardin vuosikustannukset, ei helpota kuin ulkomaalaisten elämää.

Amen. Mutta tämähän oli Sipilän puheeen ydin: olemme Kreikan tiellä, otetaan siis poliisilta ja kipusiskolta, mutta laittomista siirtolaisista pitää kantaa "vastuu".

Nämä paskahousut antavat EU:hun päin, siinä kaikki.
 
Luuletteko, että Sipilä kirjoitti itse puheensa?

Ihmettelin ääneen, että miten puheen kirjoittaja ei selkeästikään ymmärtänyt taloustieteestä enempää kuin polle trigonometriasta. Satuin saamaan "varmaa tietoa". Ei kirjoittanut.

Sitä on myös hankala sanoa, miten paljon puhe heijasteli Sipilän henkilökohtaisia aatoksia.

Hyvin samansisältöinen oli nimittäin tämä koko Trio S:n viesti kuin tuo puhe.

http://www.kymensanomat.fi/Mielipid...men suuntaan on tehtävä itse/2015319578385/69

Muutos Suomen suuntaan on tehtävä itse
16.9.2015 21:05
Taloutemme kurja tila ei voi enää olla yllätys kenellekään. Kansantaloutemme on supistunut. Kasvun ennustetaan olevan tulevinakin vuosina varsin vaatimatonta, Euroopan alhaisinta. Kilpailukykymme maailmanmarkkinoilla on rapautunut, eikä missään muussa Euroopan maassa työttömyys kasva yhtä nopeasti kuin Suomessa. Olemme mitoittaneet julkisen sektorimme menot pysyvästi liian suuriksi tuloihin nähden.

Hallitus on valmis ottamaan vastaan työmarkkinaosapuolten esityksen hallituksen keinojen sijasta.

Tarvitsemme muutoksen Suomen suuntaan. Meidän on pystyttävä uudistumaan kaikilla tasoilla. Tämä koskee meitä kaikkia.

Vaihtoehtoja on aina. Nyt voimme johtaa muutosta aktiivisesti, olla itse tekemässä uutta nousua. Toinen vaihtoehto on pysähtyä paikalleen ja jättäytyä muiden vietäväksi — osaksi jonkun toisen suunnitelmaa. On aivan selvää, että näistä ensimmäinen on parempi.

Vielä aivan hiljattain olimme herkästi tuomitsemassa Kreikan päättäjät holtittomasta julkisen talouden hoitamisesta. Emme pitäneet edes ajatuksesta joutua Irlannin tai Portugalin tai muiden ongelmamaiden maksumieheksi. Olimme oikeutetusti sitä mieltä, mutta nyt pitää vastata huutoon. Meidän on huolehdittava omasta taloudenpidostamme.

Hallituksen perustuslaillinen velvollisuus on edistää työllisyyttä ja turvata peruspalvelut. Vahva julkinen talous on kansalaisen paras turva. Tulojen on oltava vuosien mittaan suunnilleen yhtä suuret kuin menot. Maltillinen velkaantuminen on aivan normaalia, jopa järkevää. Mutta nykymenolla velkaannumme melkein miljoona euroa tunnissa. Tästä lasku on lankeamassa lapsillemme ja lastenlapsillemme. Yksikään vastuullinen päättäjä ei toimi näin. Me emme ainakaan.

Siksi hallitus on nyt tarttunut toimiin, joilla talous käännetään kasvuun työn avulla. Kaksi kertaa karille menneiden yhteiskuntasopimusneuvottelujen tärkeimpänä tavoitteena oli tehdä Suomesta jälleen maa, johon voi investoida, joka palkkaa uusia työntekijöitä ja joka kykenee kestävän talouskasvun avulla turvaamaan laadukkaat julkiset palvelut kaikille. Oli valitettavaa huomata, että työntekijä- ja työnantajajärjestöt eivät tässä löytäneet toisiaan.

Olennaista on edelleen tavoite eli Suomen kilpailukyvyn palauttaminen. Hallitus on valmis ottamaan vastaan työmarkkinaosapuolten esityksen hallituksen keinojen sijasta. Esityksen on oltava kaikkien osapuolten, työntekijöiden ja työnantajien yhteinen.

Esimerkiksi entinen Euroopan sairas mies, nykyisin talouden mallimaaksi usein kuvattu Saksa on onnistunut työtekijöiden ja työnantajien välisessä sopimisessa meitä paremmin. Työntekijät tulevat usein työnantajaansa vastaan vaikeassa tilanteessa, ja työnantajat puolestaan pohtivat aktiivisesti, miten työ voitaisiin jatkossakin tehdä kotimaassa.

Samaa henkeä on löydyttävä myös Suomesta. Sitä on löytynyt ennenkin. Sotien jälkeen Suomi nousi köyhyydestä työllä ja ahkeruudella. Maa rakennettiin uudestaan, lapset laitettiin koulutielle ja terveydenhuolto koheni roimin askelin. 1990-luvun lamasta, joka tosin ei ole sotiin verrattava vitsaus, nousimme siitäkin ripeästi.

On oltava realisti. Edessä on monta vaikeaa vuotta. Mutta Suomi on edelleen yhteiskunta, jonka monet peruselementit ovat erinomaisessa kunnossa. Kansalaiset ovat hyvin koulutettuja, poliittinen järjestelmä on vakaa ja oikeusjärjestelmä lujalla pohjalla. Pohja, jolta ponnistamme, on edelleen paljon lujempi kuin suurimmassa osassa muuta maailmaa.

Kilpailukykyä vahvistavat toimet ovat vain yksi osa kokonaisuutta, jolla Suomen talouden uutta nousua luodaan. Tämän lisäksi tarvitsemme rakenteelliset uudistukset, kuten kuntien tehtävien karsintaa, paikallisen sopimisen edistämistä, sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen sekä työttömyysturvan uudistamisen. Muuten talouden sopeutustoimet leikkauslistoineen jatkuvat vuodesta toiseen, ja se koskee erityisesti ihmisiin, joilla ei ole työn tuomaa turvaa.

Uusi, parempi päivä koittaa varmasti. Mutta se on meidän suomalaisten itse tehtävä. Vaihtoehtoja on, tekemättä ei voi jättää.

Juha Sipilä, pääministeri, puheenjohtaja (kesk.), Timo Soini, ulkoministeri, puheenjohtaja (ps.), Alexander Stubb, valtiovarainministeri, puheenjohtaja (kok.)

Ehkä se Sipilä onkin vain marionetti, ja koko Trio S samoin ;)
 
Pitää miettiä, voisiko työnantajan sosiaalikuluja pienentää radikaalisti ilman, että siltä, joka pyyhkii mummosi perseen yöllä, menee palkasta neljännes.
Velkaa otetaan joka vuosi jopa irakilaisiin miehiin, joten olisiko parempi nostaa kilpailukykyä poistamalla valtaosa yrittäjän sosiaalikustannuksista.

Hyviä osuvia lauseita pari kappaletta siinä. Minuakin hirvittää erityisesti se että hyvätuloiset kärkipoliitikot ovat valmiita rokottamaan hoiva-alan rivityöntekijöitä palkkoja alentavasti.
Kehityssuunta tulee olemaan sellainen että kypsyneet hoiva-alan kaikkoavat valtion ja kunnan palkkalistoilta ja palvelu joka nyt maksaa palvelun saajalle 1000 euroa kuukaudessa maksaa työläisten yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen 2500 euroa kuukaudessa. Kysyntä määrää hinnan ja tulevaisuudessa hoiva-palvelujen kysyntä tulee kasvamaan. Tilastot tukevat tätä kehitysennustetta.

.
 
Jos esimerkiksi Saksa tai Ruotsin ei tuottaisi kuluttajatuotteita olisiko kansantalous näissä maissa samalla tasolla kuin nyt on, hieman ontuu tuo perustelusi.

Katsotaan mitä joustot vaikuttaa kun aijemmat veroratkaisut ei ole tuonut mitään positiivista värähdystä taloustilanteeseen niin luulempa tuloksen olevan tässäkin sama, mutta vaarana on tulojen leikkauksen aiheuttama lama kotimarkkinoilla.

Kuten sanoin katsotaan mikä on tulos parin vuoden päästä se nähdään on nimittäin niin taloustieteilijätkin on erimielisiä lopputuloksesta ja olen mielelläni väärässä epälyjeni suhteen mutta jos olen oikeassa niin kusessa ollaan ihan jokainen myös se yrittäjä joka uskoo tästä hyötyvänsä.

Gero on kova epäilemään ;) Ei siinä mitään.

Saksa ja Ruotsi eivät käytännössä juuri tuota kuluttajatuotteita autoteollisuutta lukuun ottamatta. Niistä puhutaan Suomen kilpailijamaina juuri, koska ne kilpailevat Suomen kanssa samoilla alueilla.

Lisäksi, vaikka ne tuottaisivat pelkkiä kuluttajatuotteita, se ei olisi syy siihen, miksi niillä mene hyvin ja Suomella huonosti. Syyt ovat muualla.

Jos et ole huomannut, niin Suomi on jo kusessa. Pahemmassa lamassa kuin koskaan aikaisemmin. Tulot eivät ole vielä kovasti tippuneet, koska Suomi on paikannut sitä valtavalla velanotolla.

Tästä pääsee irti vain eroamalla eurosta tai sisäisellä devalvaatiolla.

three-finnish-depressions2.jpg


http://marketmonetarist.com/2014/11/16/great-greater-greatest-three-finnish-depressions/

http://timoharakka.blogspot.fi/2014/11/suomessa-on-nyt-kaikkien-aikojen-pahin.html

Graphserver.png


1424758253330
 
Hyviä osuvia lauseita pari kappaletta siinä. Minuakin hirvittää erityisesti se että hyvätuloiset kärkipoliitikot ovat valmiita rokottamaan hoiva-alan rivityöntekijöitä palkkoja alentavasti.
Kehityssuunta tulee olemaan sellainen että kypsyneet hoiva-alan kaikkoavat valtion ja kunnan palkkalistoilta ja palvelu joka nyt maksaa palvelun saajalle 1000 euroa kuukaudessa maksaa työläisten yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen 2500 euroa kuukaudessa. Kysyntä määrää hinnan ja tulevaisuudessa hoiva-palvelujen kysyntä tulee kasvamaan. Tilastot tukevat tätä kehitysennustetta.

.

Toisaalta on mielenkiintoista seurata ryhdytäänkö Suomessa laajemmin yksityisyrittäjien taholta tuomaan maahan hoitajia ulkomailta (esim. sh-hoitajia Kauko-idästä) ja muuntokouluttamaan heitä lähihoitajiksi, ja sen jälkeen soveltamaan esim. sosiaalialan palkkaa ja näin säästämään palkkamenoissa yrittäjän kuitenkin itse ansaitessa jotakuin saman verran tai jopa enemmän kuin ennen. Tai no tämähän on jo tätäpäivää attendon kokeillessa tämän järjestelmän toimivuutta ja ymmärrykseni mukaan tulokset ovat sikäli positiivisia, että työntekijöihin on oltu tyytyväisiä. Osa kilpailijoista ja kunnista on karsastanut toimintaa - puhumattakaan ay-väestä.

No, ehkäpä mikään kovinkaan pieni perheyhtiö ei voi näin toimia (resurssit eivät välttämättä riitä) mutta monikansalliselta yritykseltä tämä onnistuu suhteellisen helposti, ja aina löytynee muuntokoulutuksen järjestäviä oppilaitoksia.

vlad.
 


Muistelkaapa aikaa 2000 - 2005 ja sitä Nokian boomia missä elettiin? Meillä on nyt sama vauhti päällä mutta valitettavasti alaspäin. Ei mikään ihme että vauhti hirvittää.
Nopsasti päätellen kaikki palkat ja muut edut pitäisi jo nyt olla vuoden 2000 tasolla takaisin ja mikäli laskeudutaan tuonne ennen Nokiaa olevaan aikaan, niin tässä joudutaan vielä romuttamaan ay-liikkeen aikaan saamat sopimukset joita tehtiin 1997-2000 välisenä aikana. Jos vauhti vielä nyt alenee samalla käppyrällä, niin romahdus todella jyrkkenee parin seuraavan vuoden aikana.

Pidetään Nokian-humu mielessä ja muistellaan hyviä aikoja :)

.
 
Toisaalta on mielenkiintoista seurata ryhdytäänkö Suomessa laajemmin yksityisyrittäjien taholta tuomaan maahan hoitajia ulkomailta .....
Samalla tavalla kun Baronan omistaja ryhtyy laatimaan kavereiden kanssa vastaanottokeskus-businesta, niin hän myös miettii palveluyritystä joka tarjoaa hoivapalveluja maksukykyisile vanhuksille. Tässä on nyt eräillä rahastuksen paikka ennen itse eläkkeelle siirtymistä. Kuntasektorille määrätyn alhaisen palkkatason kautta vanhukset tulevat saamaan sitä heikkoa palvelua mitä sillä rahalla voidaan tuottaa. Baronan johtajan alalisessa busineksessa saa asteen laadukkaampaa hoivaa ne joilla on enemmän rahaa käytössään.
Suomalaiseläkeläisten kastijako on valmis.

Näin homma menee kun poliitikot ja päättäjät vainuavat rahanteon mahdollisuudet. Hienoa kun voi itse järjestää olosuhteet sopivaksi omalle businekselle, eikö?.

.
 
Hyviä osuvia lauseita pari kappaletta siinä. Minuakin hirvittää erityisesti se että hyvätuloiset kärkipoliitikot ovat valmiita rokottamaan hoiva-alan rivityöntekijöitä palkkoja alentavasti.
Kehityssuunta tulee olemaan sellainen että kypsyneet hoiva-alan kaikkoavat valtion ja kunnan palkkalistoilta ja palvelu joka nyt maksaa palvelun saajalle 1000 euroa kuukaudessa maksaa työläisten yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen 2500 euroa kuukaudessa. Kysyntä määrää hinnan ja tulevaisuudessa hoiva-palvelujen kysyntä tulee kasvamaan. Tilastot tukevat tätä kehitysennustetta.

.
Kyllä siinä yrittäjäksi ryhtyneellä tulee ikävä entistä "turvallista" palkkaduunia.
Aluksi tuntuu että rahaa tulee kassaan hyvin, mutta kun maksaa ennakot, alvin, vakuutukset, vuokrat ym. kulut huomaa etteihän tästä jää sitäkään käteen kun entisestä palkkaduunista.
Sairastuessa ei kassavirtaa ole eikä näinollen kuin pieni Kelan sairaspäiväraha. Tietty jos maksaa kallista vakuutusta niin saa muutaman kympin sieltä korvausta.
Sitten kun pitäis jäädä lomalle niin huomaa ettei loma-ajalta tuu mitään korvausta, lomaltapaluurahasta puhumattakaan.
Tosin tää loma on pienyrittäjän kannalta teoreettinen, tod näk siihen ei oo varaa eikä aikaa...
Tosin hyviäkin puolia yrittäjyydessä löytyy: Voi esim. mennä parturiin/kampaajalle silloin kun haluu jos sattuu oleen senverta rahaa.
Mutta kaikesta huolimatta nostan hattua kaikille jotka työllistävät itsensä näinä aikoina.
 
Samalla tavalla kun Baronan omistaja ryhtyy laatimaan kavereiden kanssa vastaanottokeskus-businesta, niin hän myös miettii palveluyritystä joka tarjoaa hoivapalveluja maksukykyisile vanhuksille. Tässä on nyt eräillä rahastuksen paikka ennen itse eläkkeelle siirtymistä. Kuntasektorille määrätyn alhaisen palkkatason kautta vanhukset tulevat saamaan sitä heikkoa palvelua mitä sillä rahalla voidaan tuottaa. Baronan johtajan alalisessa busineksessa saa asteen laadukkaampaa hoivaa ne joilla on enemmän rahaa käytössään.
Suomalaiseläkeläisten kastijako on valmis.

Näin homma menee kun poliitikot ja päättäjät vainuavat rahanteon mahdollisuudet. Hienoa kun voi itse järjestää olosuhteet sopivaksi omalle businekselle, eikö?.

.

Se on ollut ennakoitavissa, että eläkeläisten kastijako tulee entistä voimakkaammin Suomeen - viitteitä on ollut ilmassa jo jonkin aikaa erilaisten kolmannen sektorin tahojen ja yrittäjien toiminnan myötä. Toisaalta jos maksukykyä riittää niin tuolloin minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta jos maksukykyä ei riitäkään vaan siirrytään yhteiskunnan kukkarolle niin kyseiselle toiminnalle ehdoton EI tältä suunnalta. Ja pahoin pelkään, että yhteiskunta joutuu jollain tavalla kompensoimaan näitä kuluja, koska ne voivat vaihdella hyvinkin ennakoimattomasti sairauden etenemisen tms. suhteen. Mitä eteen jos asiakkaalta loppuukin rahat ja tulee häätö eikä kunnalla (tai millään taholla) ole osoittaa uutta asuinpaikkaa? Käytäntö kun lukuisissa kunnissa on se, että kunnallissektorilla ei ole enää kuin minimaalinen määrä akuuttipotilaille tarkoitettuja vuodepaikkoja - muut sijaitsevat sitten palvelukodeissa (yksityinen ja kunnallinen sektori) ja niissä ns. vuorkasuhde estää sen, että huoneisiin olisi mahdollista sijoittaa asukkaita lisäpaikalle.

Kyllähän tämä hoitobisnes mahdollistaa melkoisillekin väärinkäytöksille ja kustannustason ennakoimattomuudelle sekä sille, että kunnat voivat joutua hyvinkin ikävien tilanteiden eteen kun oma hoitotoiminta on ajettu minimiin. Siinä voivat hinnat yllättäen nousta melkoisen korkeiksi jos yksityinen puoli pääsee "kiristämään" kuntaa hankittuaan monopolin alueella. Näinkin on käynyt!

Toisaalta niitä positiivisiakin esimerkkejä löytyy, sellaisia joissa kumpikin taho on hyötynyt, mutta mielestäni tämän asian suhteen on oltava tarkkana ja etenkin perehdyttävä niihin taustoihin ja millaisia kytköksiä sieltä löytyy. Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja jos jokin on ollakseen liian hyvää niin...

vlad.
 
työnantajat puolestaan pohtivat aktiivisesti, miten työ voitaisiin jatkossakin tehdä kotimaassa.
Silloin kun meillä meni hyvin ja kassassa oli rahaa työnantaja (lue: palkattu johto, omistaja oli golffaamassa) suunnitteli toiminnan siirtämistä ulkomaille. Firma oli juuri pelastettu palkkoja laskemalla. Onneksi meni vituiks ja tuli lama oli pakko jatkaa Suomessa. Tämä muuten tapahtui aikana jolloin oli tehty monta maltillista ratkaisua peräjälkeen.
 
Jösses! eikö lopeteta tämä oli kylläkin paras perustelu mitä olen koskaan kuullut tai tulen koskaan kuulemaan:)

Olen samaa mieltä. Keskustelu on parasta lopettaa siinä vaiheessa kun se saavuttaa noin huikean tason.
 
0
Hyviä osuvia lauseita pari kappaletta siinä. Minuakin hirvittää erityisesti se että hyvätuloiset kärkipoliitikot ovat valmiita rokottamaan hoiva-alan rivityöntekijöitä palkkoja alentavasti. Kehityssuunta tulee olemaan sellainen että kypsyneet hoiva-alan kaikkoavat valtion ja kunnan palkkalistoilta ja palvelu joka nyt maksaa palvelun saajalle 1000 euroa kuukaudessa maksaa työläisten yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen 2500 euroa kuukaudessa. Kysyntä määrää hinnan ja tulevaisuudessa hoiva-palvelujen kysyntä tulee kasvamaan. Tilastot tukevat tätä kehitysennustetta.

.

Tässä ei huomata sitä että tässä yhteiskuntamme joutuu maksamaan Vanhanen-Katainen hallituksen vuosina 2008-2009 tekemää ns. talouden korjausliikettä, jossa korotettiin erityisesti naisvaltaisten alojen palkkoja. Tarkoituksena oli ohittaa senhetkinen lamanotkahdus sillä että lisätään kotimaan kulutuskysyntää järjestämällä lisärahaa erityisesti ko. tulonsaajaryhmälle. Lisärahaa saatiin ottamalla velkaa ulkomailta, samalla kun kuviteltiin että lisääntyvä kulutuskysyntä korjaa talouden notkahduksen ja julkishallinnolle syntyneen vajeen verotuotoissa. Vanhanen ja Katainen pitivät monia puheita joilla he vakuuttelivat meillä olevan varaa ottaa lainaa jotta saadaan palkankorotukset kustannettua. Talouden kääntyessä nousuun, lisääntyneillä verotuotoilla katetaan em. palkankorotukset.. Mutta Suomessa talous ei kääntynytkään nousuun. Nokia oli tehnyt omat typerät virheliikkensä ja viimeistään Elopin nosto toimitusjohtajaksi (ja muut amerikkalaisten operaatiot) katkaisivat Nokian mahdollisuudet säilyä maailman johtavana mobiiliyhtiönä. Jo yksistään Nokian romahdus vei Suomen valtiolta muutamien miljardien verotuotot, kun huomioidaan brändiin liittyvät työpaikat alihankintoineen jne. Monet muut yritykset päätyivät siirtämään toimintojaan pois Suomesta yleisen taloustilanteen tiukentuessa. Tähänkin oli selkeästi politiikasta johtuvia syitä. Maan korkeinta johtoa myöten. Vaikka katsottaisiin pienenä kuriositeettina niitä ponnisteluja mitä suomalaiselle talouselämälle teki aikoinaan presidentti Ahtisaari paljon matkustavine seurueineen, verrattuna sosialistisen maailmanparannuksen akseliin Halonen-Tuomioja.

Seuraavaa hallitus (Katainen-Urpilainen) päätyivät vain jatkamaan samaa velanottoa, pyrkimättäkään säästämään tai tekemään korjausliikkeitä talouslaman pitkittyessä Suomessa. Sosialistien, vihreiden ja vasemmiston roikkuminen hallituksessa takasi sen ettei yrityksillä ollut mielenkiintoa lähteä investoimaan Suomeen. Monista syistä yritykset (kallistuneet merikuljetukset jne) eivät olleet edelleenkään kiinnostuneita ohjaamaan investointejaan Suomeen. Kukapa olisi halukas sijoittamaan pääomiaan maailman korkeimman verotuksen vihersosialistiseen ihannemaahan. Maahan jossa tulevaisuudennäkymät, monilla yrityselämän mittareilla katsottuna, ovat kovin kyseenalaisia. Enkä viitsi ottaa edes esille sitä suurta ymmärtämättömyyttä joka realisoitui Venäjän poliittisen tilanteen johdosta. Eräät yritykset (ja vielä suurempi määrä poliitikkoja) eivät vieläkään tajua mitä Venäjällä on tapahtumassa.

Mutta, nykyinen hallitus on kuitenkin päätynyt tekemään jotain. Velkapiikki on nyt käytetty viimeiseen tappiin asti. Mikään maailman rahalaitos ei ole enää valmis antamaan Suomella lisälainaa ilman etteikö riskifaktoria huomioitaisi koroissa. Suomella ei ole mahdollisuutta lähteä Kreikan tielle. Vaikka haluttaisiinkin Suomi ei ikinä tule saamaan samanlaista velkamäärää kuin Kreikka. Meidän on yksinkertaisesti pakko ns. "ottaa lusikka kauniisti käteen" ja laittaa oma taloutemme tasapainoon. Eikä maailman korkeimmin verotettu yhteiskunta kykene saamaan lisätuottoja verotuksen avulla. Verojenkin osalta korkein mahdollinen taso on jo saavutettu. Suomalaisen yhteiskunnalla ei ole enää muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä elämään ja kuluttamaan vain sen verran kuin meillä on siihen varaa. Siis kuluja on vähennettävä ja tuottoja lisättävä tekemällä enemmän töitä..ja niitä töitä on tarjolla vain yrityksissä ja yrittäjillä.

Työn kustannuksia on alennettava ja teollisuuden tuottavuus pitää saada nousuun. Nyt pitäisi korjata niitä virheliikkeitä joita tehtiin vuosina 2008-2009, kun kuviteltiin laman olevan vain lyhytaikaisen notkahduksen. Niiltä joille annettiin lisää rahaa 2008-2009 pitää saada hieman leikattua..mielellään siten että vähennykset houkuttelisivat/ohjaisivat palkkaamaan lisää tekijöitä kyseisiin töihin (esim. ylitöiden tekemistä ja teettämistä sekä niiden houkuttelevuutta vähentämällä). Mehän tiedämme että esim. hoitoaloille tarvitaan lisää tekijöitä, mutta kustannukset eivät saisi lisääntyä (hieman vaikea yhtälö)..

Lisäksi. Kaikkia mahdollisia työllistymisen esteitä pitää poistaa. Kaikkia mahdollisia investointien esteitä pitää poistaa. Kaikkia mahdollisia yrittämisen esteitä pitää poistaa. Yrittämisellä rikastuminenkin pitäisi sallia jos samalla ihmisiä työllistyy jne.. Nimittäin sellainen on omiaan houkuttelemaan lisää yrittäjyyttä.

Palaan vielä "Rauhantekijän" fiksuun näkemykseen tilanteesta. Juuri noin tulee tapahtumaan. Yrittäjyyden tuleekin lisääntyä. Mutta, kysymys on myös tuottavuudesta. Jos yksityinen yrittäjä kykenee tuottamaan enemmän palvelua/kustannus, sen toiminta on ehdottomasti oikeutettua.
 
Back
Top