Eiköhän tuo poismuutto ole signaali siitä että muuttaja pitää Suomea uskottavana osana Venäjää, eikä itsenäisenä valtiona. Tuottavan elämän aloittaminen NATO-valtiossa olisi pieni keskisormi Venäjälle. Se on kysymysmerkki olisinko valmis taistelemaan Suomen puolesta. Ensin minulla olisi oltava vakuudet siitä, että Suomella on uskottava maanpuolustus. Ymmärrän sotasalaisuuden konseptin mutta liian pitkälle vietynä se (vaikeneminen) muuttuu haitaksi, kun rivikansalaisilla ei ole enää kykyä tai energiaa arvioida maanpuolustusasioiden laitaa itse, jolloin tehdään päätös erehtyä varovaisuuden puolelle. Suomen puolesta en kuole. Tapan mieluusti, mutta kieltäydyn asettamasta itseäni vaaralle alttiiksi, sikäli kun voin vaaran arvioida omalla puutteellisella arviointikyvylläni. Ehkäpä juuri nyt tajuan mahdottomuuteni. Jotta voisin ennustaa vaaratilanteet, minulla pitäisi olla kaikki tiedustelutieto käytettävissäni (ryssien sekä omien kalustot) sodan jokaisena hetkenä, ja sehän on puolestaan mahdoton pyyntö. Improvisoidut puolustusmenetelmät ovat oma jokerinsa. Ryssien aseet ovat tarpeeksi häijyjä jos niiden etäisyydelle joutuu. Se on aika herkästi E&E minulle jos en ole taistelusuunnitelmista yhtä mieltä paikallisen johtohahmon kanssa.
Minnepä sitä pakenisi? Alankomaat? Kanada? Varmaan mikä tahansa sivistysvaltio (tai NATO-valtio) käy jos siellä on yksikin suomalaisyhteisö.
Miten olisi hyvä ansoittaa tai sabotoida koti poislähtiessä? Ei sitä nyt ehjäksi jätetä sentään. Toivoisin Suomelta kattavaa itsetuhosuunnitelmaa muutenkin. Mitään ei jätetä ryssille ja ryöstelijöille muuta kuin näkymättömiä myrkkyjä ja piilotettuja räjähteitä. Liikatavarat jätetään omille joukoille tietysti ennakkoon. Soittelen sitten Suomeen puoli vuotta sodan jälkeen ja latelen paperilta kaikki asettamani ansat, mikäli käykin niin että ryssä onnistuttiin torjumaan. Muistuttakaa että asennan varoituskylttejä.
Ehkäpä suomalaisten maanpuolustustahdosta pitäisi tehdä tarkka kartoitus. Itsehän kieltäydyn tekemästä itsemurhaa hyvinkin pitkälle mutta toki olisin valmis tappamaan etäältä ja asettamaan ansoja, valemaaleja, hoitamaan haavoittuneita jne.
Ah. Kylläpäs helpotti. Ajatukset selkiytyivät ja olo on parempi. Puhuminen helpottaa, sanoi joku viisas joskus. Thanks for listening.