Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kun IT:stä kerran puhutaan. Ostin vuosia sitten "IT-tykin hylsyn" ja pohjasta löytyy leimat 30HK62, P, SH1/66. Mitään en tuosta vain löydä.
Ostin tuon hylsyn Raatteentien myymälästä ja epäilys on että ei tuo ole talvisotaa nähnytkään. Eipä se haittaa kun keräilen näitä.
Tulipa noista vanhoista it-tykeistä mieleen, että oliko meillä ollenkaan käytössä keveitä sotasaalis it-kanuunoita? En nimittäin muista missään nähneeni
Ilmeisesti itänaapurin 37 mm:n Bofors-johdannaista ja sen ammuksia jäi sotasaaliiksi vain kourallinen, joten organisoitu käyttö ei ollut mahdollista.
En tiedä oliko tässä tykissä vielä jotain vikaa, merivoimatkin vaihtoi saattajien 37mm kaksoistykit perus-Boforsseihin. Näin maallikkona luulisi että kaksi tykkiä on parempi kuin yksi, mutta ehkä vaan haluttiin yhtenäistää koulutus ja ammushuolto.
Veli @fulcrum kysyi, miksi saattajien kaksoistykit vaihdettiin Boforseihin. Kyseessä oli ihan eri tykki, silloin nykyaikainen L70 Bofors, jonka patruuna oli paljon tehokkaampi ja lavetti mahdollisti kaukosuunta-
uksen sekä osasi pitää itsensa automaattisesti vaakatasossa. Venäläisessa laivastolavetissa tämä homma tehtiin manuaalisestyi kahdella käsipyörällä. Merenkäynnissä melko epätoivoinen tehtävä. Vaihto
vanhaan L60 Boforsiinkin olisi tosin kannattanut em latausjärjestelmästä johtuen. Lisäksi venäläisten ennakkolaskin oli alkeellisempi, kuin Boforsin alkuperäisessä 40 millisessä. Siinäkin mielessä neukut osti-
vat siis väärän lisenssin.
Tuota venäläistä vakautusta joskus kirjaa lukiessani naureskelin. Siinä on tosiaan ollut melko epätoivoinen homma kun laiva on Jäämerellä lastuna laineilla Onkohan tuollainen systeemi ollut aikanaan miten laajalti maailmalla käytössä?
Kevättalvella-86 olin Tikkakoskella betatestaamassa iv-sanlaa. Kuulemma olennaisin muutos edelliseen kokeiluversioon oli, että härvelissä oli abc-näppäimistö. Ihmiset eivät tuolloin vielä osanneet qwertyä.
kun täällä on näköjään it:n veteraaneja, niin onko joku päässyt tutustumaan 20mm BSW:hen? Näitäkin pidettiin kai ihan hyvinä tykkeinä ja poistuivat joskus kasarina?
Minun varusmiesaikanani 1970 -luvun alussa BSW:t olivat 35 mm Oerlikon -jaosten suojajaoksina ja automaattipatterin oppilaat saivat siihen koulutuksen RAuk/HelItR:ssä.
Edit: Oli II MS:ssa ehkä paras 20 mm tykki.
Kiinnostaa tietää, että oliko näin, vai onko tuo ymmärrettävä enemmän Ove Enqvistin aselajiylpeyden sävyttämänä?
Ehkäpä huomenna sittenTekniikka sekä parempi kalusto tuon asian selittivät. Joka siis ei mahtunut Enqvistin tekstiin. Eikä tähänkään ainakaan tänään, koska on jo myöhä.
raskaat tuliyksiköt osoittautuivat usein ylivoimaisiksi kenttätykistön ampumaleirien kilpailuissa
Näitä on kyllä ilo lukea!Kenttätykistön kulta-aika ei siis ole nyt kuten tiedotusvälineistä voisi päätellä vaan Kylmän Sodan viimeisinä vuosikymmeninä. Oli nimittäin todellinen mahdollisuus harjoittelemalla saavuttaa OSAAMISTA... Muiden leirien lisäksi Rovajärvelle parillisina vuosina 5000 miestä
kesällä ja 3000 talvella. Parittomina vähän vähemmän. Mukana oli leirin loppuvaiheessa myös it -joukkoja, koska kevyen it:n päätehtävä oli kenttätykistön tuliasemien suojaaminen. Nythän tällaista tarvetta ei enää ole vaan it käy omaa sotaansa Lohtajalla. Liikkuvaa rt:tä
koulutettiin Vaasan pienessä varuskunnassa. Henkilökunta oli pätevää; omiakin sukulaisia palveli siellä aikoinaan. Neljän viikon leiri lähes vapaine viikonloppuineen oli kuin YH -aika ilman sodanpelkoa. Yhteishenki oli tällaisen yhdessäolon jälkeen mahtava. RT tuli selvästi
näyttämään meille kenttätykkimiehille kuinka tykillä oikeasti ammutaan tarkasti.
Koulutustasokilpailussa ratkaisi siis osumat 100x100 m maalialueelle. RT käytti sa-kalustoaan eli 152 H 37 -tykkejä jotka oli paljon vähemmän kuluneita kun kenttätykistön tyypilliset harjoitustykit kaksi sotaa käyneet vuosimallit esim 1902 ja 1910. Hajonta oli kt:llä varmaan
kaksinkertainen. 152H37 oli nimikkeestä huolimatta kanuuna jonka kaksinkertainen lähtönopeus tarkoitti myös paljon pienempää säävirhettä. Ampumatekniikka ja ampuma-arvojen laskenta antoi lisää etua Vaasalaisille. He olisivat voittaneetkin usein mutta tarkka ammunta
ei ollut ainoa arvostelukohde. Tulenjohdossa mittauksissa ja viestitoiminnassa meni usein jotain vähän pieleen. Kun kilpailevien tuliyksiköiden suhde oli 5:1 oli onneksi kt:n kunnian kannalta aina psto tai pari , jotka onnistuivat sijoittumaan vaasalaisia peremmin.
Muita Ove Enqvistin pointteja enemmän luettelonomaisesti:
Taistelunkestävyys.
Moottoroitu rt -psto kykeni samanlaiseen hajasijoitukseen kun Uuden Tst -tavan alueelliset joukot nyt, tosin lyhyemmillä välimatkoilla kun nykyään. Toiminta tapahtui puhelinyhteyksin sillä joukkoa ei saanut paljastaa radion käytöllä.
Monipuolisuus ja tehokkuus.
Tarkoittanee kykyä ampua maalle ja merelle. Ei voitane lukea kt:n viaksi kuitenkaan.
Liikkuvaan maaliin keskeytymätön tuli.
Rt:n leipälaji. Maalia seurattiin tulenjohdossa ja mitattiin kaiken aikaa. Tykillä luettiin suuntaajille (sivu ja koro) arvoja tasaisella rytmillä ja pojat suuntasivat sen mukaan jatkuvasti. Kt:lla oli olemassa ampumametodit liikkuvaan maaliin. Niitä ei kuitenkaan juuri harjoiteltu
joten tämä oli enemmän teoriaa. Ja vaikka olisikin harjoiteltu kykeni hyvin koulutettukin kt-psto ampumaan ainoastaan 30 sekunnin välein porrastettuna maalin arvioituun liikesuuntaan.
Hajasijoitus ja maastokelpoisuus.
Ensimmäinen tuli jo käsiteltyä. Maastokelpoisuus tarkoitti suomalaista keksintöä 1960-luvulta, josta ei koskaan tullut maailmanmenestystä eli nestemoottoria. Pyörän napaan sijoitetut hydraulipumput pyörittivät suoraan tykin pyörää. Sellaiset sijoitettiin kotimaisen kenttätykin
122 K60 pyöriin ja annettiin nykyisen JTR:n edeltäjälle kokeiltavaksi. Ennen mun aikaa siellä mutta kerrottiin ettei ollu menestys. Oli varsinainen riesa koska toimi harvoin kunnolla ja kaikki oli hyvin tyytyväisiä, kun jatkokehittely annettiin rt:lle. Siellä saivat sen kuitenkin toimi-
maan ja rt:n 130 K54 tykit varustettiin tällä laitteistolla. Meni varsinkin lumessa paremmin kuin mikään muu pyörävetäjä. Kuski sai kyllä olla tarkkana sillä pyrki työntämään auton ojaan ulkokurvissa kun tykissä ei ollu tasauspyörästöä.
Kuten edellisestä käy ilmi, olisi meillä liikkuva rt varmaan vieläkin, ellei sitä olisi pantu Laivaston vallan alle 1990 -luvun lopussa. Merivoimat oli jäänyt viroissa jälkeen kaluston teknillistyessä ja lopettamalla tämä puhuttu koulutus saatiin sähkö- tutka- ja ohjusalan henkilöstöä
lisää. Varuskunnan lopetus sitten vielä lisäsäästöinä päälle.
Lopuksi vielä kevennys:
Vaasan Rannikkopatteristo lyhennettiin VaaRanPsto. Puhekielessä (ainakin kt:ssa) siis Vaarallinen Patteristo. Lempinimi syntyi ekalla kerralla kun olivat Rovajärvellä. Kun ei ollu merta mistä ottaa osviittaa ampuivat vahingossa leirin esikunnan alueelle 180 astetta väärään suun-
taan. Henkilövahinkoja ei syntyny ainoastaan yksi rakennus vaurioitui. Näin siis 1970 -luvun tornihuhu.
Viestilaitekirjassani sanotaan, että Sanla on hylätty aivan näillä näppäimillä, joko 2015 tai 2016, en nyt jaksa tarkistaa.
Mutta milloin viimeksi näitä on koulutettu vielä? Ja onko tosiaan, ettei mitään käyttöä kovassa tilanteessa ole jäänyt näille, että olisi pitänyt säilöä?
Ah noita aikoja, nykyinen uudempi laite ei varmaan pidä yhtä jänniä ääniä ja ole yhtä kömpelö käyttää. Toisaalta, jos se minulle aukesi, niin kyllä sitä sitten aukeaa kaikille
Sanomalaite M 90
Sanomalaite M 90 (lyh. SanLa) on Suomen puolustusvoimien käyttämä digitaalinen, mikroprosessoriperustainen laite, jolla voidaan lähettää ja vastaanottaa vapaa- sekä määrämuotoisia sanomia ja käsitellä niitä paikalliskäytössä. Sanomaliikenteen siirtoteinä voidaan käyttää puhelin- ja radioyhteyksiä. Sanomien lähettäminen ja vastaanottaminen tapahtuvat salattuna lähettävän laitteen muistista vastaanottavan laitteen muistiin (QUASI ON-LINE). Sanomalaitetta käytetään puheviestityksen asemasta aina kun voidaan, koska sen lähetykset ovat salattuja sekä vaikeasti häirittävissä.
Salattu sanoma lähetetään viestiyhteyttä käyttäen laitteen lähetysmuistista vastaanottavan laitteen muistiin, jossa se muutetaan automaattisesti selväkieliseen muotoon. Sanoma voidaan lukea vastaanottavan laitteen näytöltä, tulostaa kirjoittimelle ja tarvittaessa lähettää eteenpäin. Tyypillinen tavanomaisen sanoman lähetysaika on muutamia sekunteja.
Sanomalaitteesta on olemassa kevyempi versio, partiosanomalaite, joka on suunniteltu tiedustelijoita varten. Se on normaalia sanomalaitetta pienempi ja kevyempi; siinä on vähemmän muistia, pienempi näyttö ja pienempi näppäimistö. Lisäksi on olemassa ilmavalvontapääte, jota käytetään aisti-ilmavalvontatehtävissä havaintojen viestittämiseen.
Sanomalaitteen on suunnitellut ja valmistanut Nokia.
Ominaisuudet
Ja nyt jätkät, NUPIT KAAKKOON, sillä tätä legendaarista ääntä ei voi unohtaa!
- Digitaalinen, sanomia purskeena lähettävä ja vastaanottava laite
- Kytketään radio- tai puhelinyhteyksille
- Lähettää sanoman salattuna vastaanottavan laitteen muistiin
- Lähetysmuisti 8 × 2 000 merkkiä
- Vastaanottomuisti 9 sanomalle
- Suurin siirtonopeus 600 bittiä/s
- Näyttö 32-merkkinen
- Näppäimistö 55-näppäiminen
- Sisäinen jännitelähde 6 V
- Ulkoinen jännitelähde 10–30 V
- Tehokulutus noin 1 W / 6 V
- Virtalähteen kesto 8–24 h
- Laitteeseen voidaan kytkeä tietokone tai kirjoitin
- Paino noin 3 kilogrammaa
- Valmistusmaa Suomi
@TomTom , tämä on ollut joskus viestiäänenä puhelimiin saatavina. Miten olis ...
Mikä sattuma, juuri eilen juttelin erään 20-vuotiaan tuoreen reserviläisen kanssa. Heille oli Sanlaa käyty läpi oppitunneilla. Kirja oli siis väärässä.Sanomalaite järjestelmä tulee olemaan jemmassa/käytössä niin kauan kuin lv217/317 kalusto on käytössä. Sitä ole hylätty ja tuskin hylätään 20 vuoteen?, koska yhtä luotettavaa, yksinkertaista, toimintavarmaa ja elinjaksoltaan vastaavaa laitetta ei löydy markkinoilta.
Mikä sattuma, juuri eilen juttelin erään 20-vuotiaan tuoreen reserviläisen kanssa. Heille oli Sanlaa käyty läpi oppitunneilla. Kirja oli siis väärässä.