JR49
Respected Leader
Tämä kuva ei ole sieltä, mistä luulet . En olisi moiseen enää kyennyt siihen kellonaikaan...Hyvä kuva, jos muistan tilanteen oikein !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä kuva ei ole sieltä, mistä luulet . En olisi moiseen enää kyennyt siihen kellonaikaan...Hyvä kuva, jos muistan tilanteen oikein !
Oerlikon-patterissa oli vain kaksi 35-millistä, kun taas Nikolaita oli neljä. Kaiketi määrällä yritettiin korvata laatua? Molempiin patterityyppeihin kuului kai myös Sergei-jaos.
Siis ei 18 kpl? Minulle on kapiainen sanonut tuon luvun. Ihan mielenkiinnosta, mistä lukusi?Neljä putkea kuitenkin molemmissa. Suomessa on yleensäkin ollut tapana rakentaa patteri pienimmän mahdollisen vahvuuden mukaan. Ulkomailla samoja aseita on tyypillisesti enemmän per patteri. Viisseiskoja on neukkulan pattereissa ollut 6kpl. Sen kohdalla ei tietysti ole suurta merkitystä monellako putkella kerrallaan ammutaan ohi Oerlikon-patteria kehitettiin sittemmin lisäämällä toinen modattu Super Fledermaus-tulenjohtolaite. Eli nykyään kumpikin 2-putkinen tykki on ikään kuin itsenäinen jaos. Ja Sergeit ( 3kpl ) kulkevat edelleen mukana. Joidenkin lähteiden mukaan ne ovat mallia 95. Oerlikoneja on siis 16 tykkiä eli 8 patteria ja Nikolaita hankittiin aikanaan 48 tykkiä eli 12 patteria.
Siis ei 18 kpl? Minulle on kapiainen sanonut tuon luvun. Ihan mielenkiinnosta, mistä lukusi?
Noh oli jo ainakin 14:00... ja kyllä, käytin myös varpaita!Tämä kuva ei ole sieltä, mistä luulet . En olisi moiseen enää kyennyt siihen kellonaikaan...
18 on erittäin vahva muistikuva. Sitä vielä joukolla siunattiin että niin vähän. Kapteeni oli tyypin arvo ja sijoitus joku korkeampi iitee-pamppu. No, eipä tuo ero ole sotaa voittava tekijä, eipä silti.16 tykkiä ja 8 patteria ovat toistuneet useammassakin lähteessä. Pitääpä vähän kaivella...
Muutama vuosi takaperin silmiini osui aamu-tv:ssä filmikellarissa pätkä siitä että PV oli luopumassa höyryvetureistaan. Pätkä taisi olla vuodelta 1983. Vetureita oli PV:llä varastossa muistaakseni yli 300. Voiko joku vahvistaa tämän tiedon. Onko PV:llä edelleen omia (diesel?) vetureita käytössään?
Re: 57mm, muistaakseni niissä oli jotenkin sellainen kuvio että 70-luvulla suunnitellut ohjushankinnat peruuntuivat mutta rahaa oli käytössä johonkin (itä)hankintoihin niin ostettiin edes jotain joka ampuu vähän korkeammalle. Tykkiähän oli tarjottu meille jo 60-luvulla mutta ei silloin hyväksytty.
Mutta kun täällä on näköjään it:n veteraaneja, niin onko joku päässyt tutustumaan 20mm BSW:hen? Näitäkin pidettiin kai ihan hyvinä tykkeinä ja poistuivat joskus kasarina?
Minulla on joku Ilmatorjunnan vuosikirja 80-luvun alusta, jossa noiden todetaan olleen paikallisjoukkojen käytössä. @Old Boy joskus puhui tykistön paikallispattereista. Samaa sarjaa, eli niitä mitkä olisivat toimineet vaikka vihollisen linjojen taakse jääneinä?Minun varusmiesaikanani 1970 -luvun alussa BSW:t olivat 35 mm Oerlikon -jaosten suojajaoksina ja automaattipatterin oppilaat saivat siihen koulutuksen RAuk/HelItR:ssä.
Edit: Oli II MS:ssa ehkä paras 20 mm tykki.
Viestilaitekirjassani sanotaan, että Sanla on hylätty aivan näillä näppäimillä, joko 2015 tai 2016, en nyt jaksa tarkistaa.
Mutta milloin viimeksi näitä on koulutettu vielä? Ja onko tosiaan, ettei mitään käyttöä kovassa tilanteessa ole jäänyt näille, että olisi pitänyt säilöä?
Ah noita aikoja, nykyinen uudempi laite ei varmaan pidä yhtä jänniä ääniä ja ole yhtä kömpelö käyttää. Toisaalta, jos se minulle aukesi, niin kyllä sitä sitten aukeaa kaikille
Sanomalaite M 90
Varmasti. Jääkärijoukkueen johtajalta vaan puuttui rutiinia tuosta. Myöhemmin kertauksissa tuo taipui jo paljon paremmin lyhyelläkin koulutuksella.Hieno laite. Vaikea edes kuvitella miten tekstarin voisi lähettää kätevämmin.
Varmasti. Jääkärijoukkueen johtajalta vaan puuttui rutiinia tuosta. Myöhemmin kertauksissa tuo taipui jo paljon paremmin lyhyelläkin koulutuksella.
Niin aivan, mikä on Parsan tilanne?Mitä minä olen parsaa roplannut niin käyttöliittymän voisi nimetä vaikka intuition vastakohdaksi. Ehkä joku pystyi siihenkin rutinoitumaan. Itsellä ei ollut edes lähellä