Kaksi tankkialusta hyökkäyksen kohteina Persianlahdella

Oma veikkaus on aikapommi jonka sukeltaja on käynyt pistämässä jossain kylkeen. Jos nuo tapahtuivat edes suhteellisen samanaikaisesti, niin laukaisijoita olisi 2. Ohjuksesta jäisi osia jotka tunnistettaisiin heti. Samoin torpedosta tai miinasta.
 
Harppuuna on iso, hidas, iso latauksinen, eikä stealth. Siitä olisi jälki kaikkien alueella olevien valtioiden armeijoilla, jos sellainen olisi lentänyt.
Totta, mutta on myös mahdollisuus että käytetty modifioitua ohjusta jossa ei esim. moottoria ja modattu ohjaus. Alue ollut kansainvälistä ilmatilaa, joten laukaisun on voinut tehdä lähes kohteen päällä.

Uutisvirtaa seuratessa alan kuitenkin kallistua alukseen kiinnitettyjen miinojen tai rungon sisäisen sabotaasin puolelle. Aikanaan kun saadaan kuvia vaurioista voi sitten sanoa suht varmasti minkä tyyppinen räjähde ollut kyseessä.
 
Mulle tulee iskupaikasta mieleen Kiina, Intia, Pakistani, Saudit, Iipot, Britit ja Jenkit. PK ei hyötyisi tästä yhtään. Ei myöskään EU. Britit ja Jenkit eivät todellakaan halua mitään konfliktia salmen edustalle, taikka itse salmeen. Iranin lasken pois, koska heille ei ole mitään hyötyä tästä, vain haittaa ja lisää pakotteita.

Jäljelle jääneet on kysymysmerkki. Naapurille hyöty on öljynhinnan nousussa,mutta niillä on muutenkin ongelmia että en usko että haluavat sormien syyttävän heidän suuntaan.
Joko Saudit tai sitten Hutheilla jotain kitkaa liitossa Iranin kanssa ja kyseessä painostustaktiikka. Voi toki olla Kiinaa, Pakeja, jne. lisämausteena sopassa, kuitenkin aika sofistikoitunut operaatio kyseessä.
 
Eikös moderni torpedo räjähdä rungon alapuolella eikä tömähdä kylkeen?
Ns.tavalliset kyllä. Katkaisevat laivan selän nostamalla sen ilmakuplan päälle. Mutta minitorpedot eivät ymmärtääkseni toimi niin, koska niissä ei riittäisi potku samaan vaikutukseen.

Edit. Tosin on torpedoissakin kaksi moodia, koska toinen käyttökohde on sukellusvene. Niihin iskee suoraan vain.
 
Torpedo tai miina.
Ei vaikuta vedenalaiselta räjähdykseltä, koska säteikkäinen (=puoliympyrän muotoinen) räjähdysjälki näkyy kyljessä. Jos räjähtää veden alla, kylkeen ei olisi jäänyt nokijälkiä. Palosta ne eivät myöskään ole tullet, koska muuten niitä olisi laidassa koko matkalta kannelle asti. Jälki vaikuttaa suhteellisen samalta kuin USS Cole aikanaan samalla suunnalla satamassa, vaikkakin siinä räjähdepaketti oli ilmeisesti pääasiassa heti pinnan alla, ei esim. veneessä:
30618
 
Näyttää että jokin räjähtänyt vesirajassa rungon ulkopuolella. Räjähteillä lastattu vene tekisi tuollaista jälkeä.

Sitä itse mietin mutta tuossa on kaksi osumaa rinnakkain ja kukaan ei ole nähnyt mitään veneitä, pohjaa näyttää puuttuvan minun silmään.
 
Sitä itse mietin mutta tuossa on kaksi osumaa rinnakkain ja kukaan ei ole nähnyt mitään veneitä, pohjaa näyttää puuttuvan minun silmään.
Sitä paattia on veden alla saman verran kuin mitä tuossa on veden päällä. Lisäksi olisi varmasti mennyt poikki jos kölin alla olisi räjähtänyt + vuoto tankeista paljon pahempi. Tuossa selvästi pienehkö reikä mennyt läpi lastitilaan asti yhdessä kohdassa vesirajan tuntumassa/hieman yläpuolella. Jos vuotaisi muualta olisi tulessa myös.
 
Mietin jos siinä on kerta ollut lähellä USS Bainbridge niin luulisi olevan melko hyvin tiedossa mikä siihen on iskenyt. Ainakin Wikipedia kertoo aluksella olevan melko vakuuttava setti sensoreita pinnan päälle ja alle.
 
Sitä itse mietin mutta tuossa on kaksi osumaa rinnakkain ja kukaan ei ole nähnyt mitään veneitä, pohjaa näyttää puuttuvan minun silmään.
Yksi vaihtoehto on jonkinnäköinen hinattu miina, eli pitkä kelluva köysi veneen perään jonka toisessa päässä kelluva nyytti räjähteitä. Vedetään laivan väylälle ja laiva vetää paketin omaan kylkeensä, vähän kuin oma taannoinen panssarilaivamme aikanaan. Toisaalta pientä venettä ei välttämättä myöskään kukaan ole huomannut, isoilla laivoilla voidaan mennä aika nollat taulussa välillä, tuossakin juuri selvitty tiukemmasta paikasta ja päästy väljempiin vesiin.

Tuo yllä postaamani USS Colen kuva aiheutui vain 200-400kg räjähdesatsista, eli ei kovin kummoinen kippo tartte olla johon tuon määrän ahtaa. Mahtuu ihan mökkibusteriin.
 
Se että se tapahtui Hormuzinsalmen Arabianmeren puolella laajentaa mahdollisten hyökääjien piiriä huomattavasti.

_107360540_strait_of_hormuz_v3_640map-nc.png

Mietin että kuka tuolla voisi ammuskella torpeedoja. Ja riittääkö ei-valtiollisen toimijan resurssit moiseen
 
Torpedot viittaa valtiolliseen toimijaan. Oma veikkaus on,että alueella operoi P-korean sukellusvene.
Eikös Persianlahti ole aika hankalaa aluetta sukellusveneen operoida sen mataluuden vuoksi? edit: Nevermind, tainnut siis olla syvemmillä vesillä tämä tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi vaihtoehto on jonkinnäköinen hinattu miina, eli pitkä kelluva köysi veneen perään jonka toisessa päässä kelluva nyytti räjähteitä. Vedetään laivan väylälle ja laiva vetää paketin omaan kylkeensä, vähän kuin oma taannoinen panssarilaivamme aikanaan. Toisaalta pientä venettä ei välttämättä myöskään kukaan ole huomannut, isoilla laivoilla voidaan mennä aika nollat taulussa välillä, tuossakin juuri selvitty tiukemmasta paikasta ja päästy väljempiin vesiin.

Tuo yllä postaamani USS Colen kuva aiheutui vain 200-400kg räjähdesatsista, eli ei kovin kummoinen kippo tartte olla johon tuon määrän ahtaa. Mahtuu ihan mökkibusteriin.


Yhdysvaltojen olettaisi tuottavan jatkuvaa kuvaa alueella ja varoittavan lähestyvistä veneistä.
 
Back
Top