Kansalaisaloite: Jalkaväkimiinakiellosta irtautuminen ja jalkaväkimiinojen käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron salliminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Takayama
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kansalaisaloite henkilömiinoista etenee eduskunna kuin höyryjuna. Kuultavina on nyt ollut mahdolliset henkilömiinojen tuottajat. Uskon että asia päätyy äänestykseen tämän eduskunnan aikana.
edit lähde: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/KAA_4+2022.aspx
Näkyy etenevän valiokuntakäsittelyssä, mutta saa nähdä ehtiikö eduskuntavaalit 2023 sotkemaan tämän (aikaa vaalin vain pyöreät 6 kk ja käytässä vähemmän) - eduskunnan vaihtuessa kansalaisaloitteet raukeavat. Toki jos raukeaa, niin uudestaa kova rummutus ja uusi aloite.

...
26.10.2022Asiantuntijakuuleminen, aliasia
Valiokunnassa oli kuultavana:
yksikönpäällikkö Outi Hyvärinen ulkoministeriö
26.10.2022Valmistava keskustelu, aliasia
Valiokunta kävi epävirallista keskustelua asiasta.
 
Mulla on pienen pieni kauhu päätyykö henkilömiina-aloite tämän eduskunnan aikana äänestykseen. Asiaa on käsitelty puolustusvaliokunnassa mutta homma vaikuttaa pysähtyvän ja ulkoasianvaliokunta ei ole reakoinut asiassa puoleen vuoteen.

Jos homma menee puihin niin teen kyllä uuden kansalaisaloitteen asiasta.
 
Henkilömiinoista
Jokunen (yhdenkäden mitoissa) on kysellyt miten henkilömiina-lakialoitteelle kuuluu. Uskon että lakialoite tullaan käsittelemään tämän eduskunnan aikana jollei poliittisesti asian käsittelyä hidasteta.
Puolustusvaliokunta on jo käsitellyt asiaa mahdollisten miinojen valmistajien kanssa.
Voitte seurata asian käsittelyä alla olevasta osoitteesta.

https://www.eduskunta.fi/…/Kasittelyt…/Sivut/KAA_4+2022.aspx

Aloitteen käsittely päättyy jos sitä ei käsitellä loppuun tämän eduskunnan aikana.

Jos näin käy tulen tekemään aivan samallaisen kansalaisaloitteen asiasta uudelle eduskunnalle.
 
Olisihan se Ottawan sopimus voitu aikanaan kirjoittaa pienellä lisäpöytäkirjalla, jossa lukisi: "Ei koske Venäjän federaation, sen myöhempien seuraajien tai kyseisen valtion kanssa valtioliitossa olevien kanssa yhteistä maa- tai vesirajaa omaavia valtioita."

Poliitikot olisivat olleet tyytyväisiä kun kaikki liittyivät, muut tyytyväisiä kun järki säilyi.
 
Tänään saatiin vasta puolustusvaliokunnan kanta asiaan. Ei tätä kyllä keritä käsittelemään tämän eduskunnan aikana. Vihaksi pistää
Edit: Eli nyt asia siirtyy takaisin ulkoasianvaliokuntaan.

Tässä vielä tuo mietintö jotta se ei hautautuisi niin helposti historian hiekkoihin
Viimeksi julkaistu 2.2.2023 13.51

Valiokunnan lausunto PuVL 17/2022 vp KAA 4/2022 vp Puolustusvaliokunta Jalkaväkimiinakiellosta irtautuminen ja jalkaväkimiinojen käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron salliminen​

Ulkoasiainvaliokunnalle​

JOHDANTO​

Vireilletulo​

Jalkaväkimiinakiellosta irtautuminen ja jalkaväkimiinojen käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron salliminen (KAA 4/2022 vp). Asia on saapunut puolustusvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava ulkoasiainvaliokunnalle.

Asiantuntijat​

Valiokunta on kuullut:
  • yksikönpäällikkö Outi Hyvärinen
    ulkoministeriö
  • neuvotteleva virkamies Tiina Raijas
    puolustusministeriö
  • eversti Ari Laaksonen
    Pääesikunta
  • pioneeritarkastaja, eversti Jukka Aihtia
    Maavoimien esikunta
  • Executive Vice President Hannu Hytti
    FORCIT Defence
  • toimitusjohtaja Juho Kalliala
    Leijona Instituutti Oy
  • Senior Military Adviser, eversti (evp) Harri Kauppinen
    Raikka Oy
  • pääsihteeri Tuija Karanko
    Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT​

Yleistä Ottawan sopimuksesta​

(1) Vuonna 1999 laadittu Ottawan sopimushttps://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2012/20120013/20120013_2 kieltää jalkaväkimiinojen käytön, kehityksen, tuotannon, hankinnan, varastoinnin ja kuljetukset, sekä velvoittaa tuhoamaan jo olemassa olevat jalkaväkimiinavarastot. Sopimukseen sisältyy myös avunantovelvoite, joka koskee sekä miinanraivausta että miinauhrien tukemista.
(2) Ottawan sopimuksen mukaan jalkaväkimiina tarkoittaa miinaa, joka on suunniteltu räjähtämään henkilön läsnäolosta, läheisyydestä tai kosketuksesta ja joka tekee taistelukyvyttömäksi, haavoittaa tai tappaa yhden tai useampia henkilöitä. Miinoja, jotka on suunniteltu räjähtämään ajoneuvon, mutta ei henkilön läsnäolosta, läheisyydestä tai kosketuksesta ja joissa on käsittelynestolaite, ei tämän vuoksi katsota jalkaväkimiinoiksi.
(3) Jalkaväkimiinat aiheuttavat merkittäviä humanitaarisia ja taloudellisia ongelmia ympäri maailmaa. Ongelmat kohdistuvat erityisesti vähiten kehittyneisiin maihin ja alueisiin, jotka muutenkin kärsivät meneillään olevan tai päättyneen konfliktin vaikutuksista. Valiokunta toteaa, että Suomi on aina ollut vastuullinen miina-aseen käyttäjä. Miinat ja muut sodan räjähtämättömät jäänteet vaikeuttavat paikallisten yhteisöjen elämää vielä pitkään varsinaisen konfliktin päättymisen jälkeen. Huolimattomasti käytetyt ja merkitsemättömille alueille asetetut miinat eivät tee eroa taistelijoiden ja siviilien välillä, vaan raivaamattomien miinojen vaikutukset kohdistuvat usein raskaimmin juuri siviiliväestöön. Kansainvälinen Landmine and Cluster Munitions Monitor -järjestö on arvioinut, että jalkaväkimiinat aiheuttivat 1990-luvulla noin 25 000 ihmisen kuoleman tai loukkaantumisen vuosittain. Vuonna 2009 uhreja oli järjestön mukaan enää noin 4 000. (Ks. HE 15/2011 vp, Suomen liittyminen Ottawan sopimukseen, s. 3—6).
(4) Ottawan sopimukseen kuuluvat lähes kaikki maailman maat (164 maata), mukaan lukien kaikki EU-maat. Venäjä ei ole mukana Ottawan sopimuksessa. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että Venäjä kehittää ja testaa jalkaväkimiinoja ilman mitään rajoitteita ja käyttää niitä laajasti Ukrainan maaperällä. Ukraina liittyi Ottawan sopimukseen vuonna 2005.
(5) Ottawan sopimuksesta irtautumisesta ei keskustella muissa EU-maissa, pois lukien Viro. Viron parlamentissa Riigikogussa 21 kansanedustajaa on esittänyt Viron hallitukselle Ottawan sopimuksesta irtautumista. Perusteina irtautumiselle esitetään, että nykyisessä turvallisuustilanteessa Viron pitää pystyä vahvistamaan kansallista puolustustaan kaikin tavoin, ja jalkaväkimiinoilla on tässä oma roolinsa. Irtautumista ehdottavat kansanedustajat myös katsovat sellaisen asetelman kestämättömäksi, että kriisitilanteessa vastustaja voi käyttää jalkaväkimiinoja Viron maaperällä, mutta virolaisilla ei ole tätä mahdollisuutta.https://www.riigikogu.ee/en/sitting-reviews/bill-concerning-anti-personnel-mines-was-dropped-from-the-legislative-proceedings/ Viron hallitus ei ole nähnyt tarpeelliseksi esittää Ottawan sopimuksesta irtautumista, mutta keskustelu asiasta jatkuu Viron parlamentissa.

Suomen liittyminen Ottawan sopimukseen​

(6) Tasavallan presidentin ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan kokouksessa 9.12.2009 linjattiin, että Suomi aloittaa valmistelut liittyäkseen Ottawan sopimukseen vuoden 2012 alkupuolella. Suomen jalkaväkimiinavarastot hävitetään sopimuksen velvoitteiden mukaisesti vuoteen 2016 mennessä. TP-UTVA:n linjauksen taustalla olivat myös ulko- ja turvallisuuspoliittisten selontekojen kirjaukset asiasta.
(7) Vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa todetaan: "Suomi liittyy henkilömiinat kieltävään Ottawan sopimukseen vuonna 2012 ja hävittää jalkaväkimiinat vuoden 2016 loppuun mennessä." Sama kirjaus oli myös vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa.
(8) Eduskunta hyväksyi Suomen liittymisen Ottawan sopimukseen 25.11.2011 ja tasavallan presidentti vahvisti liittymisen 22.12.2011. Vuoden 2017 puolustusselonteossa todetaan, että ”jalkaväkimiinojen poistumisen kautta menetettyä pelotevaikutusta korvataan muilla menetelmillä. Puolustusvoimat selvittää kotimaisen puolustusteollisuuden innovaatioiden mahdollisuuksia ja käytettävyyttä”.

Jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaaminen Puolustusvoimissa​

(9) Puolustusvoimilla oli Ottawan sopimukseen liittymistä valmisteltaessa sopimuksen kieltämiä jalkaväkimiinoja yhteensä noin miljoona, joista sakaramiinoja 800 000 kappaletta ja putkimiinoja 230 000 kappaletta. Sakaramiinojen käytön tarkoituksena oli vaikeuttaa manuaalista, käsin toteutettavaa raivaamista.
(10) Puolustusvoimille kohdennettiin jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaamiseksi vuosille 2009—2016 lisärahoitusta 200 miljoonaa euroa. Lisäksi korvaavia suorituskykyjä rahoitettiin 100 miljoonalla eurolla puolustusbudjetin sisältä. Puolustusbudjetin sisällä olevalla 100 miljoonan euron rahoituksella hankittiin raskaita raketinheittimiä, joiden ampumatarvikeperhe sisältää myös kuorma-ammuksia. Kahdensadan miljoonan euron lisärahoituksella on hankittu lennokkeja, moniherätepanssarimiinoja, raivaamisenestopanoksia, viuhkapanoksia, pimeätoimintakykyä sekä tilannekuvajärjestelmiä. Valiokunta toteaa, että vaikka näitä kykyjä olisi kehitetty Puolustusvoimissa joka tapauksessa, merkittävä lisärahoitus mahdollisti kykyjen etupainotteisen kehittämisen.

Puolustusvoimien arvio jalkaväkimiinojen merkityksestä Suomen puolustuskyvylle​

(11) Puolustusvoimissa jalkaväkimiinoja ei nähdä kriittisenä ja välttämättömänä suorituskykynä. Puolustusvoimat on kyennyt sopeuttamaan toimintansa olemassa oleviin sopimuksiin ja rajoitteisiin, ja korvaavia järjestelmiä on hankittu jo pitkään. Teknologian kehitys tuo jatkuvasti lisää mahdollisuuksia korvata jalkaväkimiinojen suorituskykyä. Varusmiehille ei myöskään ole vuosiin annettu koulutusta jalkaväkimiinojen käytöstä, ja tämän osaamisen palauttaminen vaatisi useamman vuoden.
(12) Puolustusvoimien mukaan jalkaväkimiinojen merkitys on pienentynyt myös siksi, että Venäjän pääraivaamismenetelmä on mekaaninen raivaaminen, ja se tapahtuu panssarivaunuihin asennetuin jyrin tai auroin sekä räjähtävin raivaimin kuten rakettiraivaimin tai putkipanoksin. Venäläisten käytössä on myös manuaalista raivaamista, joka tapahtuu etsien miinaharavalla tai tutkaimella. Puolustusvoimat arvioi, että tällöin jalkaväkimiinan hidastava ja psykologinen merkitys on merkittävä.
(13) Puolustusvoimien arvion mukaan jalkaväkimiinoista luopumisesta huolimatta Suomi on edelleen suluttamisen suurvalta Euroopassa. Suluttamisella tarkoitetaan miinoitteista ja esteistä koostuvaa kokonaisuutta. Puolustusvoimien arvion mukaan suomalaiset sulutteet ovat edelleen erittäin vaikeasti raivattavissa ilman sulutteen omistajan hallussa olevaa sulutteen selostetta.
(14) Puolustusvoimain komentaja kenraali Kivinen on arvioinut jalkaväkimiinakysymystä maanpuolustuskurssilla pitämässään puheessa 7.3.2021: "Puolustuskyvyn parantamiseen liittyvässä keskustelussa on noussut ajatuksia Suomen irtautumisesta Ottawan jalkaväkimiinoista kieltävästä sopimuksesta. Tähän totean, että Suomi on edelleen suluttamisen eurooppalainen suurvalta. Suluttamisella tarkoitetaan miinoitteista ja esteistä koostuvaa kokonaisuutta. Valmiusvarastoissamme on useita satoja tuhansia panssarimiinoja ja merkittävä määrä niin viuhka- kuin kylkipanoksia. Jalkaväkimiinoista luopumisen yhteydessä menetettyä suorituskykyä on korvattu varsin monipuolisesti. Myös panssarimiinojen suorituskykyä on parannettu ja niiden raivaaminen on vastustajalle entistä vaikeampaa. Jalkaväkimiinojen korvaaminen rahoitettiin puolustusbudjetin ulkopuolelta osoitetulla 200 miljoonan euron lisärahoituksella. Tämän lisäksi uudistukseen käytettiin puolustusbudjetin sisältä 100 miljoonaa euroa. Myös raskailla raketinheittimillä on ampumatarvikkeita, joita voidaan käyttää niin sanottuun kaukomiinoittamiseen. Suluttamisen toimintatavat ja meidän operointikonseptit ovat siis muuttuneet, joten jalkaväkimiinat eivät ole meille ajankohtainen asia."

Yhteenveto Ottawan sopimuksen merkityksestä Suomen puolustuskyvylle​

(15) Valiokunta yhtyy asiantuntijoiden näkemykseen siitä, ettei mikään nykyään käytössä oleva järjestelmä voi kokonaan korvata jalkaväkimiinoilla aikaan saatavaa suorituskykyä, erityisesti miinakauhua.
(16) Valiokunta huomauttaa lisäksi, että Suomen ei ole mahdollista irtautua Ottawan sopimuksesta kriisitilanteessa ja aloittaa jalkaväkimiinojen tuotantoa. Ottawan sopimuksesta irtisanoutuminen tulee voimaan kuuden kuukauden eroilmoituksesta. Lisäksi sopimuksessa todetaan, että irtisanominen tulee voimaan vasta mahdollisen käynnissä olevan aseellisen selkkauksen päätyttyä.
(17) Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että nopeasti kehittyvät teknologiat tuovat uusia mahdollisuuksia korvata miinojen aiheuttamaa ja vastustajan liikettä hidastavaa epävarmuutta. Tällaisia mahdollisia uusia asejärjestelmiä ovat muun muassa heitettävät polttopanokset, valvontasensorit sekä tähysteisiä panoksia yhdistävät järjestelmät.
(18) Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että Puolustusvoimat yhdessä kotimaisen puolustusteollisuuden kanssa jatkaa määrätietoisesti uusien Ottawan sopimuksen mukaisten miina-asejärjestelmien kehittämistä (esimerkiksi Take of Canister -hyppymiina).Valiokunta huomauttaa, että tekoälyn käytöstä sotilassovelluksissa ja autonomisissa asejärjestelmissä keskustellaan säännönmukaisesti kansainvälisissä kokouksissa, mutta tekoälyn hyödyntämisestä jalkaväkimiinojen käytössä tai miina-aseessa laajemminkin ei ole keskusteluja käynnissä. Suomen kantana on ollut, ettei täysin autonomisia asejärjestelmiä tulisi kehittää (man-in-the-loop -periaate).
(19) Suomalainen puolustusteollisuus kykenisi tuottamaan jalkaväkimiinoja, mutta alan yrityksissä ei ole mielenkiintoa tuotannon käynnistämiseen. Yritykset näkevät jalkaväkimiinojen tuottamisen erittäin merkittävänä mainehaittana muun liiketoiminnan kannalta. Lisäksi jalkaväkimiinoja tuottavilla yrityksillä olisi suuria vaikeuksia saada rahoitusta markkinoilta toiminalleen, monet pankit estävät rahoituksen jalkaväkimiinoja tuottavilta yrityksiltä.
(20) Lopuksi valiokunta toteaa, että Ottawan sopimuksesta irtautumisessa ei olisi kyse vain puolustuksellisen, teknisen suorituskyvyn kehittämisestä, vaan merkittävästä puolustuspoliittisesta ratkaisusta, ja isommassa kuvassa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan pitkästä linjasta, jossa korostetaan kansainvälistä oikeutta ja sopimusjärjestelmän merkitystä.

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS​

Puolustusvaliokunta esittää,
että ulkoasiainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 2.2.2023
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja
Antti Häkkänen kok
varapuheenjohtaja
Jari Ronkainen ps
jäsen
Anders Adlercreutz r
jäsen
Atte Harjanne vihr

Timo Heinonen kok
jäsen
Hanna Huttunen kesk
jäsen
Mika Kari sd

Kimmo Kiljunen sd
jäsen
Jukka Kopra kok
jäsen
Joonas Könttä kesk

Riitta Mäkinen sd
jäsen
Markus Mustajärvi vas
jäsen
Juha Mäenpää ps
jäsen
Veijo Niemi ps
jäsen
Erkki Tuomioja sd

Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos
Heikki Savola
 
Ukraina on saanut noottia miinakiellon rikkomisesta:

Venäjää kielto ei koske, koska se ei ole sopimuksessa mukana. Alkaisiko Suomessa pikku hiljaa mennä tajuntaan, että
A: tuollaiseen sopimukseen ei olisi ikinä pitänyt lähteä mukaan
B: siitä tulee irrottautua mahdollisimman nopeasti.
 
Ulkoasiainvaliokunta katsoi, että kansainvälisestä sopimuksesta irtisanoutumisessa ei ole kyse sellaisesta lainsäädäntöasiasta, jollaisiksi kansalaisaloitteet on tarkoitettu. Valiokunnan mielestä edellytykset asian käsittelyn jatkamiselle eivät täyttyneet.

Tämä hyväksyttiin valiokunnan kannaksi äänin 11–4.

Vastaehdotuksen teki perussuomalaisten Ville Tavio, ja sitä kannattivat valiokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-aho (ps), Sakari Puisto (ps) ja Peter Östman (kd).
 
Ukrainakin taisi aikoinaan liittyä tuohon umpihulluun sopimukseen. Miten lie noudattamisen kanssa nykyään...
 
Ukrainakin taisi aikoinaan liittyä tuohon umpihulluun sopimukseen. Miten lie noudattamisen kanssa nykyään...
Ihan vapaasti saa ainakin rikkoa tuota sopimusta venäjää vastaan. Olikohan joku isompikin sopimus olemassa jota venäjäkin sanoi noudattavansa.

Mistä muuten lähti liikkeelle joskus toi jalkaväkimiinat kieltävä ajatus? Ettei vaan jäljet johtaisi monien mutkien kautta venäjälle.
 
Siinäpä oiva lista Venäjän ystävistä:
varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja sd
jäsen Eva Biaudet r (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
jäsen Inka Hopsu vihr
jäsen Saara Hyrkkö vihr
jäsen Hilkka Kemppi kesk (1, 2, 3) (4 osittain)
jäsen Johannes Koskinen sd
jäsen Jouni Ovaska kesk (1, 2, 3) (4 osittain)
jäsen Jaana Pelkonen kok
jäsen Kristiina Salonen sd (1, 2, 3, 4, 5) (6 osittain)
jäsen Jussi Saramo vas
jäsen Elina Valtonen kok (1, 2, 3, 4) (5 osittain)
jäsen Anu Vehviläinen kesk

Kokoomus, keskusta, demarit, vihreät, rkp, vasemmisto...
Näitä ei maanpuolustus kiinnosta.
 
Ihan vapaasti saa ainakin rikkoa tuota sopimusta venäjää vastaan. Olikohan joku isompikin sopimus olemassa jota venäjäkin sanoi noudattavansa.

Mistä muuten lähti liikkeelle joskus toi jalkaväkimiinat kieltävä ajatus? Ettei vaan jäljet johtaisi monien mutkien kautta venäjälle.
Muistaakseni tuo maailmojasyleilevä ajatus lähti siitä, kun edesmennyt prinsessa Diana vieraili jossain Afrikan loputtomien heimosotien viidakoissa, ja kohtasi siellä raajojansa miinoihin menettäneitä ihmisiä, varsinkin lapsia. Niistä kuvista sitten lähti jonkinlainen kansanliike miinojen kieltämiseksi, johon riemurinnoin lähes kaikki sivistysvaltiot lähtivät mukaan, lainkaan miettimättä seurauksia omalle turvallisuudelleen tai juuri muutakaan. Esim ryssä ja USA jättäytyivät sopimuksen ulkopuolelle, kuten myös nuo Afrikan maat. Vaikea muuten kuvitella tosin, mihin joku Kanada (Ottawan sopimus) muutenkaan jv-miinoja niin kovasti olisi tarvinnutkaan
 
Muistaakseni tuo maailmojasyleilevä ajatus lähti siitä, kun edesmennyt prinsessa Diana vieraili jossain Afrikan loputtomien heimosotien viidakoissa, ja kohtasi siellä raajojansa miinoihin menettäneitä ihmisiä, varsinkin lapsia. Niistä kuvista sitten lähti jonkinlainen kansanliike miinojen kieltämiseksi, johon riemurinnoin lähes kaikki sivistysvaltiot lähtivät mukaan, lainkaan miettimättä seurauksia omalle turvallisuudelleen tai juuri muutakaan. Esim ryssä ja USA jättäytyivät sopimuksen ulkopuolelle, kuten myös nuo Afrikan maat. Vaikea muuten kuvitella tosin, mihin joku Kanada (Ottawan sopimus) muutenkaan jv-miinoja niin kovasti olisi tarvinnutkaan
Varmasti ihan hieno ajatus Dianalta muttei se siis auttanut siihen näkemäänsä ongelmaan. Tässä kävi vaan niin että jotkut näki tilaisuuden itse hyötyä prinsessan maailmanparannus ajatuksesta.

Aina näissä maailman pelastustalkoissa on joku "koirahaudattuna" ! kröhmilmasto....
 
Aina keksitään jokin syy, miksi kansalaisaloite ei ole kelvollinen. Toki sitten kivoissa jutuissa ne on ihan ok asiasta riippumatta.
Siinäpä oiva lista Venäjän ystävistä:
varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja sd
jäsen Eva Biaudet r (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
jäsen Inka Hopsu vihr
jäsen Saara Hyrkkö vihr
jäsen Hilkka Kemppi kesk (1, 2, 3) (4 osittain)
jäsen Johannes Koskinen sd
jäsen Jouni Ovaska kesk (1, 2, 3) (4 osittain)
jäsen Jaana Pelkonen kok
jäsen Kristiina Salonen sd (1, 2, 3, 4, 5) (6 osittain)
jäsen Jussi Saramo vas
jäsen Elina Valtonen kok (1, 2, 3, 4) (5 osittain)
jäsen Anu Vehviläinen kesk

Kokoomus, keskusta, demarit, vihreät, rkp, vasemmisto...
Näitä ei maanpuolustus kiinnosta.
Ei tiedä vaikka Afrikassa joku vahingossa miinaan polkis! 🦍. Hyvä että nimet julki.
 
Ihan vapaasti saa ainakin rikkoa tuota sopimusta venäjää vastaan. Olikohan joku isompikin sopimus olemassa jota venäjäkin sanoi noudattavansa.

Mistä muuten lähti liikkeelle joskus toi jalkaväkimiinat kieltävä ajatus? Ettei vaan jäljet johtaisi monien mutkien kautta venäjälle.
Niin kuin minkä tahansa lain kohdalla. Sitä voi rikkoa, jos sille tuntuu. Ja sen jälkeen kärsiä pystyssä päin kyseisestä teosta rikoslaissa säädetty rangaistus. Jos jää kiinni.

Neuvostoliitto oli kylmän sodan aikana vahvasti mukana rauhanjärjestöjen taustavoimissa. Tuskin Venäjäkään on jättänyt noin edullista keinoa käyttämättä. Hyödyllisiä idiootteja oli riittämiin silloisessa vasemmistossa ihan niin kuin nykyään erilaisissa haittaisänmaallistenkin piireissä.
 
Back
Top