Hyvä idea, laitettu viestiä.Ivan Puopolo? Puheenaihe-podcast saattaisi kiinnostua jos sen saisi jonkin vähän laajemman ilmiön käsittelyyn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä idea, laitettu viestiä.Ivan Puopolo? Puheenaihe-podcast saattaisi kiinnostua jos sen saisi jonkin vähän laajemman ilmiön käsittelyyn?
Tässä alkaa tulla esiin niitä tavoiteltavia muutostarpeita nykyiseen aselakiin. (Joka sitä aikaisemmasta asiallisesta säädöksestä poiketen, valmisteltiin hätäisesti ja yksioikoisesti. Tiettyjen ikävien tapausten jälkipaniikissa).Olisi tietyt objektiiviset kriteerit, jotka pitää täyttää (esim suojeluaseessa osaamis-/koulutusvelvoite, metsästysaseessa metsästyskortti ja paikka missä metsästää, jne), mutta ei enää viranomaisen subjektiivista (tarve)harkintaa .
Tähän voisi mahdollisesti yhdistää pakollisen koulutuksen, missä käytäisiin läpi aseen kantamiseen liittyvät turvallisuusnäkökohdat sekä lakipykälät, mitkä liittyvät aseen käyttämiseen suojelutarkoituksessa.Tässä harkinnassa määriteltäisiin selkeillä kriteeteillä onko hakijalla olemassa tarvetta esim. suojeluaseelle, metsästysaseelle, ressuaseelle jne.
- toki tässä voisi erityistapauksissa olla ns. perälautuana myös asiantuntevan viranomaisen suorittamaa harkintaa. Jokainen ymmärtää että suojelukäytölle on perusteltua yksityiskohtainen ja normaalia tiukempi harkinta.
Tämän kanssa pitäisi olla myös määriteltynä tiukat rajat ja ennalta määritellyt perusteet, mitä rekisteritietoja saa hankkia ja käsitellä. Samoin voitaisiin hyödyntää muiden viranomaisten tekemiä arvioita, esim. jos on tehty supon turvallisuusselvityksiä niin luulisi niidenkin kertovan jotain henkilön luotettavuudesta.- tietyissä tapauksissa voisi hakijaan/luvanhaltijaan liittyen olla perusteltua hankkia myös muita kuin viranomaisten rekisteritietoja. Tällainen voisi olla perusteltua ensimmäisen aseluvan kohdalla jne.
Kyllä. Yksi tapa saada tätä eteenpäin olisi teettää jonkinlainen selvitys aselain muutosten vaikutuksesta todelliseen, toteutuneeseen aseturvallisuuteen. Näiden kiristysten osalta on vähän sama kuin kaikessa muussakin - vähenevän rajahyödyn laki. Jossain vaiheessa kiristykset eivät enää tuota kuin korkeintaan marginaalisia hyötyjä ja nähdäkseni rajoitusten tulisi aina perustua todellisiin tuloksiin. En tiedä sitten saisiko esim. Suomen perustan innostumaan aiheesta?Eli summa summarum. Kun viranomaiset ovat syynänneet henkilön ja havainneet hänet turvalliseksi niin itselleen kuin muillekin, tulisi turhaa ja monessa tapauksessa ylimääräistä sekä päällekkäistä aselupa-/hankintakäsittelyä selkiyttää.
Näin. Eli aseluville, ja eri perusteille määriteltäisiin tiettyjä kriteerejä (nuhteettomuus, tosiasiallinen mahdollisuus käyttää asetta aiottuun käyttötarkoitukseen; esim metsästys, mahdollisesti jotain koulutus/osaamisvaatimuksia kuten hätävarjelusäädökset suojeluaseessa).Tällaisen subjektiivisen (=yksittäisen viranomaisen mielipiteestä riippuvan) harkinnan sijaan tulisi ottaa käyttöön erilainen selkeämpi ja kaikkien kannalta parempi käytäntö:
Aselupaan/luvanhaltijaan liittyvä turvallisuusharkinta.
Tähän tarveharkintaan ei mielestäni ole perusteita. Jos täyttää edellä mainitut ehdot ja vaatimukset, ei tarvita enää subjektiivista tarveharkintaa. Lakialoitteessani se on siitä syystä että aloitteen menestymismahdollisuudet ovat uskoakseni tällä tavalla paremmat.Tässä harkinnassa määriteltäisiin selkeillä kriteeteillä onko hakijalla olemassa tarvetta esim. suojeluaseelle, metsästysaseelle, ressuaseelle jne.
- toki tässä voisi erityistapauksissa olla ns. perälautuana myös asiantuntevan viranomaisen suorittamaa harkintaa. Jokainen ymmärtää että suojelukäytölle on perusteltua yksityiskohtainen ja normaalia tiukempi harkinta.
Sisäministeriö, poha/aahy ja tietyt poliitikot tulevat ensimmäisenä mieleen. Voi vaikka lukea uusinta "yhtenäistämis"kiertokirjettä johon on haalittu kaikki mahdolliset ja mahdottomat luvan epäämis"syyt".P.S.
Se on sitten toinen juttu jos meillä rakkaassa Suomessamme on sellaisia aatteellisia ja poliittisia voimia joiden tavoitteena on ylipäänsä ampuma-aseiden ja niihin liittyvien vapaaaehtoistoiminnan ja harrastuksien kategorinen vähentäminen. Tai vähintään kaikenlaisen haitan ja hankaluuden lisääminen. Ja siinä tapaukssa, olisiko sekään sopivaa hommaa viranomaisille?
Meinaat, että Suomi jättäisi Ilomantsin siviiliasukkaat vanjan kynsiin? Ei niin tapahdu vaan meillä evakuoidaan väki siinä kuuluisassa harmaassa vaiheessa sisämaahan. Näin toimittiin edellisissä sodissa ja siihen varaudutaan jatkossakin.Kun puhutaan kuinka ryssä elää rinnakkaistodellisuudessa, niin sama pätee meihin tässä aiheessa.
Helppo vinoilla amerikkalaisten "asehulluudelle", mutta mitens kun meidän naapurimaan jäljiltä riittää siviilien joukkohautoja...
Nykyiseen tarveharkintaan liittyy kieltämättä hyvin erikoisia piirteitä ja poliisi on vetänyt lakia tiukempia vaatimuksia sisäisellä ohjeistuksellaan.Ja, toinen merkittävä epäkohta on tuo viranomaisten suorittama tarveharkinta. Sellainen ei ole tarpeellista. Eikä se ole edes kansalaisten kannalta ajatellen tasapuolista. Eri viranomaisten (siis poliisin ns. lupa-/asevastaavien) näkemykset tarpeen sekä mm. aseen ominaisuuksien suhteen vaihtelee paikkakunnittain ja henkilöstäkin riippuen (sekä viranomaisilla että asiakaiden kohdalla). Pahimillaan tarveharkinta on ollut asiantuntematonta sanelua (tiedän tällaisia tapauksia).
Eli aina kun ryssä pitää sotaharjoitukset lähellä rajaa niin evakuoidaan ½ suomea?Meinaat, että Suomi jättäisi Ilomantsin siviiliasukkaat vanjan kynsiin? Ei niin tapahdu vaan meillä evakuoidaan väki siinä kuuluisassa harmaassa vaiheessa sisämaahan. Näin toimittiin edellisissä sodissa ja siihen varaudutaan jatkossakin.
Muut vaihtoehdot olisivat niin eettisesti kuin taistelutahdonkin kannalta mahdottomia.
Tästä seuraa se, että melkolailla turhaa huutaa kansalle aselupia sillä perusteella, että "mitäs kun jäädään ryssä alle.."
Yli miljoona suomalaista voisi joutua pakenemaan idästä länteen, jos Venäjä uhkaisi sodalla – tällainen olisi evakkomatka vuonna 2022
Omalla autolla kulkisi 70–80 prosenttia lähtijöistä, aluehallinnon virkamies Tarja Wiikinkoski sanoo.yle.fi
Varmaan joo. Vähintään aina silloin kun ryssä keskittää rajalle satoja tuhansia sotilaita puolen vuoden ajaksi ja USA:kin viestittää hyökkäyksen alkavan lähiaikoina.Eli aina kun ryssä pitää sotaharjoitukset lähellä rajaa niin evakuoidaan ½ suomea?
Juuri näin..Nykyiseen tarveharkintaan liittyy kieltämättä hyvin erikoisia piirteitä ja poliisi on vetänyt lakia tiukempia vaatimuksia sisäisellä ohjeistuksellaan.
Sellainen toiminta on hyvin arveluttavaa sekä hakijan oikeusturvan että vallan kolmijaon kannalta. Eduskunta suuressa viisaudessaan säätää lait, eikä virkamiehistöllä pitäisi olla menemistä laissa asetettujen tolppien väärälle puolelle. Jos laki on virkamiehistön mielestä epäselvä niin korjattakoon sitten lakia. Se on eduskunnan tehtävä se.
Niin, niinhän sen piti mennä myös 1939, mutta eipä mennytkään, kun Kekkonen halusi välttää paniikin lietsomista ja mokasi evakuointien kanssa, jonka seurauksena erityisesti Suojärven asukkaita jäi Venäjän vangeiksi talvisodan ajaksi, ja hieman sen ylikin. Täytyy toivoa, että jos joskus vielä joudutaan sen eteen, eivät poliitikot lähde estämään viranomaisten suosittamia evakuointeja.Meinaat, että Suomi jättäisi Ilomantsin siviiliasukkaat vanjan kynsiin? Ei niin tapahdu vaan meillä evakuoidaan väki siinä kuuluisassa harmaassa vaiheessa sisämaahan. Näin toimittiin edellisissä sodissa ja siihen varaudutaan jatkossakin.
Entäs Heikelän ja Koskelon 23min?Hyvä idea, laitettu viestiä.
Kiitoksia vinkistä, lähetetty postiaTere Sammallahti voisi olla myös hyvä viestin viejä. Espoolainen ammuntaa harrastava kunnallispoliitikko, jolla mm. Youtube-kanava.