Kapina Puolustusvoimissa: Suomen EU:lle lupaamat kopterit uhkaavat jäädä maahan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miettivätköhän kieltäytyjät yhtään minkälaista signaalia he antavat muille maille sen tilanteen näkökulmasta että ME saattaisimme joskus tarvita näidenkin joukkojen apuja nimeltämainitsemattoman uhan torjumiseen?
 
Kärpäsestä ollaan tekemässä härkästä. Silloin ei nähdä isompia ongelmia.

Isoimpia ongelmia tuon uutisen aiheessa on, että EU:n taisteluosasto on ihan farssi. Sitä piti käyttää EU:n ulkopuolisissa kriiseissä ja katastrofeissa. Tarvetta ja käyttökohteita olisi kyllä ollut, vaan ei ole käytetty kertaakaan.

Toinen iso ongelma on suomen tekopyhyys. Me ollaan luvattu pari kopteria EVAKUOINTItehtäviin. Eli joku muu tekee varsinaisen työn (siis) taistelun ja suomalaiset tulevat sitten humanitäärisesti auttamaan raatojen kuljetuksessa. Voi kukkahattutädit sentään mitä hurskastelua. Me ei voida osallistua taisteluun koska öö, mutta osallistutaan mukamas kuitenkin.

Ja neljäs ongelma on, että puolustusvoimien lakisääteiset tehtävät. Tuosta kriisinhallinnasta voitaisiin luopua, koska meillä ei riitä paukut edes oman maan puolustamiseen.

Vähänkin pätevämpää vihollista vastaan taisteltaessa koptereita tulee tonttiin useita per päivä. Melkein väittäisin siinä vaiheessa vaikeimpien rekryongelmien kohdistuvan pilotin pallilla istuviin upseereihin. Toistaiseksi tuollaista ongelmaa ei ole. Tällä hetkellä upseerien osalta aurinkomatkat ovat melkolailla vaarattomia ja hyvin palkattuja. Muut ammattiryhmät haluavat osansa kakusta. Olettaisin kehityksen kehittyvän samaan suuntaan, kuin muidenkin kuuhastelumaiden osalta. Esikunnat paisuvat ja kaikenlainen huoltohenkilökunta lisääntyy etelän keikoilla. Kiväärimiehiä ei ole nimeksiään.
 
Muistellaanpa vuotta 2005:
Upseeriliitto julisti hakukiellon ulkomaan komennuksiin
Painostustoimilla Upseeriliitto pyrkii saamaan puolustusministeriön neuvottelemaan ja tekemään sopimuksia ulkomaantehtävien palvelussuhteen ehdoista. Ministeriö määrää nykyään palkat, päivärahat sekä mm. sosiaali- ja vakuutusturvaan liittyvät ehdot yksipuolisesti. Upseeriliiton mukaan työehdot ovat selvästi muita länsimaita ja Pohjoismaita heikommat.
Kumma kyllä operaatipäällikkö oli tuolloin hyvin, hyvin hiljaa eikä kapinastakaan ollut puhetta?
 
Välillä tuntuu että Kenut saa näitä johtamiskohtauksia. Minähän käsken omia joukkoja miten haluan "pppst herra kenraali, ei se ihan niin mene" ja sit kiukutellaan ja syytellään alaisia kun ne on paskoja ja suostu tekemään mitä vaan.
Mitens se meni Esikuntaupseerin suhtautuminen palautteeseen, epäusko, kieltäminen ja kiukuttelu...

Eikä tällä ole mitään tekemistä sodan ajan hommeleiden kanssa. Itseä yritettiin kanssa aikoinaan puoliväkisin tunkea ulkomaan hommiin, oishan siitä jääny huimat 750e kuussa enemmän kouraan. Ni ei sellaset ehdot paljon kiinnosta.
Ihmisillä on mahdollisuus joko lähteä tai sitten ei.
 
En tiedä, mutta taitaa tosiaan olla parasta roikkua kiinni varusmiespalveluksessa.....

Nämä asiat yksityiskohtineen kannattaa varmasti ajaa sopimuksin yms. kohdalleen, ennenkuin ilmoitamme ensimmäistäkään mekanisoitua tst-osastoa yhtään mihink
Muistellaanpa vuotta 2005:
Upseeriliitto julisti hakukiellon ulkomaan komennuksiin

Kumma kyllä operaatipäällikkö oli tuolloin hyvin, hyvin hiljaa eikä kapinastakaan ollut puhetta?

No kyllähän tuon kastijaon aistii joka kerta, kun syntyy näitä ulostuloja. Mutta eipä mitään, talo elää tavallaan.
 
Välillä tuntuu että Kenut saa näitä johtamiskohtauksia. Minähän käsken omia joukkoja miten haluan "pppst herra kenraali, ei se ihan niin mene" ja sit kiukutellaan ja syytellään alaisia kun ne on paskoja ja suostu tekemään mitä vaan.
Mitens se meni Esikuntaupseerin suhtautuminen palautteeseen, epäusko, kieltäminen ja kiukuttelu...

Eikä tällä ole mitään tekemistä sodan ajan hommeleiden kanssa. Itseä yritettiin kanssa aikoinaan puoliväkisin tunkea ulkomaan hommiin, oishan siitä jääny huimat 750e kuussa enemmän kouraan. Ni ei sellaset ehdot paljon kiinnosta.
Ihmisillä on mahdollisuus joko lähteä tai sitten ei.
...mikä tuli todistettua: AY-politiikkaa.
Tästä päästään kun lopetetaan se "vapaaehtoisuus" ja edellytetään ammattisotilaiden osallistuvan PV:n 3.tehtävään virkavelvollisuudella ihan kuten 1. ja 2.tehtäviinkin. Enemmän SA-valmiutta palvelee osallistuminen koviin KRIHA tehtäviin kun apu-Poliisin tai apu-Palomiehen leikkiminen virka-avussa...silti vain jäljemmät ovat pakollisia!
 
Jaahans PE laittaa MAAVE:n nuhteeseen ja järjestykseen :) :) :)
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/71...likopteriosasto+kykenee+tayttamaan+tehtavansa
Puolustusvoimat Ylellä: Helikopteriosasto kykenee täyttämään tehtävänsä

KOTIMAA | Turun Sanomat 17:27 | 0
Puolustusvoimat kiistää Helsingin Sanomien tiedot, joiden mukaan Suomi ei mahdollisen kriisinhallintatehtävän tullessa ehkä pystyisi lähettämään EU:lle apuun lupaamiaan helikoptereita.

– Joukko on koulutettu, ja sen valmius on EU:n rakenteiden mukaisesti testattu, jolloin tiedämme, että joukko tehtävään kykenee, toteaa Puolustusvoimien viestintäjohtaja eversti Mika Kalliomaa Ylellä.

Helsingin Sanomien mukaan viidennes Puolustusvoimien kopteriosaston henkilökunnasta kieltäytyy kriisinhallintatehtävistä. Lehden tietojen mukaan taustalla on muun muassa riita kriisinhallintatehtävistä maksettavista korvauksista.

Kalliomaan mukaan on totta, että vain 80 prosenttia koulutetuista on tähän mennessä antanut lähtösitoumuksensa. Keskustelut jatkuvat vielä runsaan kymmenen ihmisen kanssa, Kalliomaa toteaa Ylellä.
 
...mikä tuli todistettua: AY-politiikkaa.
Tästä päästään kun lopetetaan se "vapaaehtoisuus" ja edellytetään ammattisotilaiden osallistuvan PV:n 3.tehtävään virkavelvollisuudella ihan kuten 1. ja 2.tehtäviinkin. Enemmän SA-valmiutta palvelee osallistuminen koviin KRIHA tehtäviin kun apu-Poliisin tai apu-Palomiehen leikkiminen virka-avussa...silti vain jäljemmät ovat pakollisia!
Mites "pienet vihreät miehet"? ..entä "kriittisten ja ei niin turvallisten" alueiden eristäminen ja vartiointi poikkeustilanteissa? ..kohteiden suojaaminen "rauhanajan hässäköissä"?
Entäs ihmishenkien pelastaminen suuronnettomuuksissa?
On tapauksia, joissa ei poliisin omat voimavarat riitä.
 
Provoat ja ajattelin että en lähde tähänkun kuitenkin puhuttiin Kantahenkilökunnan osaamisesta ja PV:n ydintehtävistä, mutta sitten mietin että osa ei ihan oikeasti ymmärrä mitä kaikkea muuta noissa nykyissiä "kovissa" missioissa tehdään kun maataan palovesialtaalla:

Mites "pienet vihreät miehet"? ..entä "kriittisten ja ei niin turvallisten" alueiden eristäminen ja vartiointi poikkeustilanteissa?
Uskon että Terroristien nitistäminen kotimaassa onnistuu paremmin kun on esim. A-maassa taistelut terroristeja vastaan sekä suunnitellut ja johtanut sitä eristystä&vartointia oikealla sotatoimialueella.

..kohteiden suojaaminen "rauhanajan hässäköissä"?
Poliisin ja RVL:n hommia - ei PV:n, mutta noihinkin kova kokemus mellakoiden rauhoittamisesta vaikka Kosovossa auttaa.

Entäs ihmishenkien pelastaminen suuronnettomuuksissa?
Palokunnan ja VPK:n hommia -ei PV:n, mutta noihinkin kova kokemus tilanteista joissa oikeasti ihmisiä kuolee auttaa.

En nyt ole missään nimessä aliarvioimassa PV:n 2. tehtävää ja sen tärkeyttä, mutta minusta on absurdia että KHENK:aan kuuluvan on pakko lähteä Suomen valtion käskystä aseelliseen virka-apuun (pahimmassa tapauksessa ampumaan) oman maa kansalaisia vastaan, mutta ei harjaantumaan toiminnassa sodan ajan oloissa johon suomen valtio on päättänyt Suomen turvallisuuspoliittisten intressien takia lähteä. Näen sen niin että Suomella ei ole varaa jättää johtajiaan harjaantumatta johtamiseen ja suunniteluun sodan ajan oloissa KRIHA tehtävissä. Näin asian erittäin merkityksellisenä kotimaanpuolustuksen kannalta nimenomaan ammattitaidon lisääntymisen näkökulmasta.

Ruotsissa on ammattiarmeija eikä sille tuota tuskaa kellekään se että ammattisotilas voidaan käskeä ulkomaille - miksi ihmeessä sen pitäisi tuottaa tuskaa suomessakaan ammattisotilaille. Reserviläiset ovat tietenkin eri asia.
 
Provoat ja ajattelin että en lähde tähänkun kuitenkin puhuttiin Kantahenkilökunnan osaamisesta ja PV:n ydintehtävistä, mutta sitten mietin että osa ei ihan oikeasti ymmärrä mitä kaikkea muuta noissa nykyissiä "kovissa" missioissa tehdään kun maataan palovesialtaalla:

Uskon että Terroristien nitistäminen kotimaassa onnistuu paremmin kun on esim. A-maassa taistelut terroristeja vastaan sekä suunnitellut ja johtanut sitä eristystä&vartointia oikealla sotatoimialueella.

Poliisin ja RVL:n hommia - ei PV:n, mutta noihinkin kova kokemus mellakoiden rauhoittamisesta vaikka Kosovossa auttaa.

Palokunnan ja VPK:n hommia -ei PV:n, mutta noihinkin kova kokemus tilanteista joissa oikeasti ihmisiä kuolee auttaa.

En nyt ole missään nimessä aliarvioimassa PV:n 2. tehtävää ja sen tärkeyttä, mutta minusta on absurdia että KHENK:aan kuuluvan on pakko lähteä Suomen valtion käskystä aseelliseen virka-apuun (pahimmassa tapauksessa ampumaan) oman maa kansalaisia vastaan, mutta ei harjaantumaan toiminnassa sodan ajan oloissa johon suomen valtio on päättänyt Suomen turvallisuuspoliittisten intressien takia lähteä. Näen sen niin että Suomella ei ole varaa jättää johtajiaan harjaantumatta johtamiseen ja suunniteluun sodan ajan oloissa KRIHA tehtävissä. Näin asian erittäin merkityksellisenä kotimaanpuolustuksen kannalta nimenomaan ammattitaidon lisääntymisen näkökulmasta.

Ruotsissa on ammattiarmeija eikä sille tuota tuskaa kellekään se että ammattisotilas voidaan käskeä ulkomaille - miksi ihmeessä sen pitäisi tuottaa tuskaa suomessakaan ammattisotilaille. Reserviläiset ovat tietenkin eri asia.
Sori epätarkka ilmaisuni.
Tarkoituksena ei ollut provota vaan kysyin lähinnä sitä, ovatko nuo "poliisia leikkimistä" ---- Vaiko ihan aitoa ja tarpeellista virkatyönä KÄSKYSTÄ tehtävää eikä siten vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

EDIT: Oma mielipiteeni on että kun on valinnut ammattisotilaan uran, sitoutuu samalla toimimaan KÄSKETTYNÄ ja siten "vapaaehtoisuus" on toissijainen käsite. Koski KÄSKY sitten ulkomaille menoa tai kotimaan toimia.
Sama juttu mielestäni reserviläisellä, jos on tehnyt sitoumuksen (esim. MAAKK). Siinäkin ilmoitetaan selvästi mihin sitoutuu, jopa ulkomaille suuntautuvien mahdollisten virka-aputoimien osalta. Rastin paikat valitsee kukin sitoutuja henkilökohtaisesti ja irtisanoutumisaika muistaakseni 3kk.
 
Viimeksi muokattu:
Sori epätarkka ilmaisuni.
Tarkoituksena ei ollut provota vaan kysyin lähinnä sitä, ovatko nuo "poliisia leikkimistä" ---- Vaiko ihan aitoa ja tarpeellista virkatyönä KÄSKYSTÄ tehtävää eikä siten vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

Käytännössä Virka-apu poliisille (esim. XA.180 johonkin piiritykseen) ja palokunnalle (metsäpalon rajaus) on vapaaehtoista eli siihen kysytään halukkaita lähtiöitä, mutta laki ei estä käskemästä toisin kun KRIHA tehtäviin.
 
Eikös sotilaan ura ja riskit enää olekaan ammatinvalintakysymys? Jätetään joihinkin hommiin vapaaehtoisuusporsaanreikiä ja sitten kun valtio hurskastelee kriisinhallinnassa mukanaololla, tulee näitä lisäliksan ja -etujen kiristäjiä. Miksei poisteta kriisinhallintaa PV:n tehtävistä ja harkita jokainen keikkapyynto erikseen omin ehdoin tai sitten tehdä osallistuminen pakolliseksi.
 
Kuinka moni kansalainen lähtee Kainuun korpeen -30c pakkasella kaivamaan ojia soille? Ja samalla sanotaan että saat muutaman euron liksaa enemmän kuin nykysestä työstä? Mutta jos palellutat esim itsesi niin onnea vaan tapella Valtionkonttorilta korvauksia. Ai niin ja pesti kestää vähintää 6kk ja lähtö voi tulla hetkellä minä hyvänsä. Eikös jokainen kansalainen nyt velvollisuuden tunnosta omaan Isänmaataan kohtaa suostu tollaiseen ihan välittömästi?
 
Hommahan hoituu parhaiten sillä, että pistetään palkka- ja "vakuutus"asiat kuntoon. Toinen vaihtoehto on pistää työsopimukseen klausuuli KRIHA-tehtävien pakollisuudesta käskettäessä.

Mutta siitähän hyvä synttyy jos ihmisiä pakotetaan moisiin hommiin. Ei Puolustusvoimat sentään mikään puna-armeija ole.
 
Kumma kun tässä asiassa se pakko onkin huono keino ja pitäisi maksaa enemmän.
 
Ruotsissa on ammattiarmeija eikä sille tuota tuskaa kellekään se että ammattisotilas voidaan käskeä ulkomaille - miksi ihmeessä sen pitäisi tuottaa tuskaa suomessakaan ammattisotilaille. Reserviläiset ovat tietenkin eri asia.

Mutta Ruotsin nykyinen ammattiarmeija on KRIHA-armeija ja sinne hakeutuvat ymmärtävät ja hyväksyvät sen. Suomen osalta luulen että joku ammatikseen sotilaaksi hakeutuva voi tyhmyyttään kuvitella sitoutuvansa puolustamaan henkensä uhalla omaa kotimaataan, eikä globaalia talousjärjestelmää jossain Vinku-Intiassa.
 
Kumma kun tässä asiassa se pakko onkin huono keino ja pitäisi maksaa enemmän.

Veikkaan, että myös huono KRIHA-veteraanien jälkihoito ja korvausasioiden surkea tila voi olla myös yksi syy. Ja rahastahan siinäkin on kyse. Mahtavatkohan suomalaiset vakuutusyhtiöt myöntää erillistä "tapaturmavakuutusta" noihin tehtäviin, jos sitä menisi kysymään. Tod.näk. hintakin olisi sitten kiva.
 
Kuinka moni kansalainen lähtee Kainuun korpeen -30c pakkasella kaivamaan ojia soille? Ja samalla sanotaan että saat muutaman euron liksaa enemmän kuin nykysestä työstä? Mutta jos palellutat esim itsesi niin onnea vaan tapella Valtionkonttorilta korvauksia. Ai niin ja pesti kestää vähintää 6kk ja lähtö voi tulla hetkellä minä hyvänsä. Eikös jokainen kansalainen nyt velvollisuuden tunnosta omaan Isänmaataan kohtaa suostu tollaiseen ihan välittömästi?
Huono vertaus. Jos tehtävät olisivat pakollisia nimenomaan päästäisiin näistä pikalähdöistä kun voitaisiin suunnitella sopivimmat henkilöt sopivimpaan tehtävään. Harva pakkosiirto kotimaassakaan tapahtuu minä hetkenä tahansa...kyllä se minimi 3kk kaikissa pakkosiirroissa toteutuu - nytkin PVUUD:ssa tiedettiin yli 12 kk enne minne matka suuntaa (no joo osa itse valitsi toisin kun PV esitti ja se nyt aiheutti joillain nopeampia liikeitä kun tuo 12kk). Kaikki missiot eivät kestä min 6kk. Suurin osa toki, mutta entisitä suunnitelmallinen kierto mahdollistaa lyhemmät esim 3kk missiot kuten vaikkapa ERIKJÄÄK:llä A-maassa ja ihan tavan KIVJ 4kk Tchadissa. Lisäksi on hyvä huomata että iso osa päivittäisistä ulkomaan tehtävistä ei ole KRIHA-tehtäviä lainkaan vaan ihan normaalia yhteysupseerien, esikuntaupseerien, sotakouluopettajien ja sotilasedustajien työtä missä vaan virka paikka sijaitsee muualla kun suomessa (toki nämä nyt lähinnä koskevat tietenkin vain upseereja, pl. pari turvamiestehtävää).

Ai niin miten muuten se valtion konttorin tarjoama vakuutusturva kotimaan työtapaturmissa eroaa siitä ulkomaan tapaturmissa...?
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavatkohan suomalaiset vakuutusyhtiöt myöntää erillistä "tapaturmavakuutusta" noihin tehtäviin, jos sitä menisi kysymään. Tod.näk. hintakin olisi sitten kiva.
Ei myönnä. "Ei voimassa sotatoimialueella...sotatoimialueiksi luetaan lisäksi..." Ulkomailta saavat myös Suomen kansalaiset. Hinnan kalleus on suhteellista.
 
Back
Top