Karjalan palautus

Olisiko Petsamosta meille konkreettista etua? Vaatisi ainakin jotain rautaa myös Jäämerelle. Riittäisikö pelkkä maalta laukaistava Gabriel?
Petsamo olisi EU:n ensimmäinen satama Koillisväylällä joka tekisi siitä lähtökohtaisesti hyvän logistisen hubin jos sieltä lähtisi kunnollinen tiestö + rautatie levittämään rahtia Pohjoiseurooppaan. Sotilaallisesti se olisi melkoinen sormi odottaen katkaisuaan vaikkakin Natojäsenenä Norja vieressä olisikin mutta nykyisellään lievästi sanottuna "haastava pidettävä" koska ei minkäännäköistä operatiivista syvyyttä
 
Petsamo olisi EU:n ensimmäinen satama Koillisväylällä joka tekisi siitä lähtökohtaisesti hyvän logistisen hubin jos sieltä lähtisi kunnollinen tiestö + rautatie levittämään rahtia Pohjoiseurooppaan.
Mitä se EU tässä vaikuttaa? Yhtä sivussa kaikesta se silti on.

Jos EU nyt välttämättä sinne satamaa haluaa niin Norja on ETA:ssa eli tulliliiton sisäpuolella.
 
Mitä se EU tässä vaikuttaa? Yhtä sivussa kaikesta se silti on.

Jos EU nyt välttämättä sinne satamaa haluaa niin Norja on ETA:ssa eli tulliliiton sisäpuolella.
EU vaikuttaa siten että tullivapaalle välivarastoinnille kansainvälisessä jakeluketjussa se on maantieteelliseti luonteva paikka. Samasta syystä niitä sijaitsee esim Rotterdamissa.

Norjahan ei ole tullivapaa EU:n suhteen, sen voi vaikkapa tuosta tullilaskurilla tarkastaa https://tulli.fi/tullilaskuri#/. Jos Suomalaisena ostat Norjasta niin tullinhan siitä joudut maksamaan.

EU on kuitenkin sisäkauppa-alue ja on huomattavan paljon lyhyempi/nopeampi = halvempi rahti tuoda tavaraa Petsamoon kuin esim Tanskaan Aasiasta. Uskoisin että viime kertaisen "konttilaiva Suezissa poikittain" episodin jälkeen halukkuutta monireittisyyteen Aasian markkinoilta Eurooppaan ja toisin päin ilmenee paremminkin enemmän kuin vähemmän.
 
EU vaikuttaa siten että tullivapaalle välivarastoinnille kansainvälisessä jakeluketjussa se on maantieteelliseti luonteva paikka. Samasta syystä niitä sijaitsee esim Rotterdamissa.

Norjahan ei ole tullivapaa EU:n suhteen, sen voi vaikkapa tuosta tullilaskurilla tarkastaa https://tulli.fi/tullilaskuri#/. Jos Suomalaisena ostat Norjasta niin tullinhan siitä joudut maksamaan.

EU on kuitenkin sisäkauppa-alue ja on huomattavan paljon lyhyempi/nopeapmpi = halvempi rahti tuoda tavaraa Petsamoon kuin esim Tanskaan Aasiasta.
Vapaasatamat ovat tullimuurin ulkopuolella ja matka jatkuu verottomasti. Näin myös Norjan pohjoisessa. Kuluttajakaupassa toki noin, jos menee Norjasta ostamaan.

En jaksa uskoa, että Aasiasta tuleva laiva pysähtyisi Petsamossa ja purkaisi muutaman hassun Pohjoismaihin tulevan kontin ja jatkaisi Rotterdamiin. Oletko ajatellut miksi Suezin kanavan läpi tulevat laivat eivät pura lastejaan Italiaan, Ranskaan, Espanjaan jne vaan suuret tavaravirrat kiertävät vielä Euroopan päästäkseen Rotterdamiin?
 
Vapaasatamat ovat tullimuurin ulkopuolella ja matka jatkuu verottomasti. Näin myös Norjan pohjoisessa. Kuluttajakaupassa toki noin, jos menee Norjasta ostamaan.

En jaksa uskoa, että Aasiasta tuleva laiva pysähtyisi Petsamossa ja purkaisi muutaman hassun Pohjoismaihin tulevan kontin ja jatkaisi Rotterdamiin. Oletko ajatellut miksi Suezin kanavan läpi tulevat laivat eivät pura lastejaan Italiaan, Ranskaan, Espanjaan jne vaan suuret tavaravirrat kiertävät vielä Euroopan päästäkseen Rotterdamiin?
Olen ajatellut, olen jopa tehnyt erilaisten jakeluketjujen parissa aika pitkään töitäkin.

Petsamo tuossa skenariossa vaatisi sen tuodun rahdin jakeluinfran kehittämisen (rautatie + kunnollinen tiestö) Skandinaviaan kuin Suomeen josta myös Baltiaan (tunnelihan siellä hurjimmilla on haaveissa).

Se on totta ettei kuluttajakaupan loppupäätä paljon Petsamossa näy enkä usko että siitä konttisatamana siitä Rotterdamin haastajaa tulisi ikinä mutta toimiva sellainen silti. Raaka-ainesatamana sen menestys olisi todennäköisempää. Kyllähän Suezilta laivat purkaa länsimaihin jo niin Limassolin New portiin kuin Kreikan Pirauekseen ja siitä eteenpäinkin pitkin Välimeren rantoja, Rotterdam nyt vaan on suurin ja kaunein satama koko mantereella etenkin konteissa.

En kuitenkaan aliarvioisi ympäri vuoden aukiolevan Koillisväylän varrella olevan sataman tuotto ja kehitysmahdollisuuksia Suomelle.
 
Uskoisin että viime kertaisen "konttilaiva Suezissa poikittain" episodin jälkeen halukkuutta monireittisyyteen Aasian markkinoilta Eurooppaan ja toisin päin ilmenee paremminkin enemmän kuin vähemmän.
Varmasti, mutta ei se siltikään tarkoita, että jättikokoiset konttilaivat tekisivät välipysähdystä jossakin Petsamossa. Liki tiettömien taipaleiden takana ja yksittäisen kontin kuljetus laivan mukana Rotterdamiin / Antwerpeniin ym. ei maksa yhtään mitään. Välipysähdys maksaa mansikoita ja yksittäisten konttien kelkkoaminen Napapiirin takaa jonnekin Tanskaan maksaa vielä enemmän.
 
En minäkään ja vähintään yhtä suurena asiana Jäämeren luonnonrikkaudet.

Petsamon menetys oli paljon isompi asia kuin Karjalan menettäminen. No ehkä Viipurin kaupunki oli samaa mittaluokkaa.
Viipurin kaupunki nimenomaan oli, nykyisellään itse kaupunki on enemmän roska kuin rikkaus ja sellaista tilannetta että Venäjä luopuisi Suomenlahden pohjukan öljysatamistaan emme näe ennen sen totaalista romahdusta ja tuskin vapaaehtoisesti sittenkään. :)
 
Tätä aihetta voisi niinsanotusti alkaa lämmitellä palstalla.

Yksi argumentti palautusta vastaan on ollut se että saisimme potentiaalisesti turvallisuusuhan aiheuttavan venäläisvähemmistön.

Kun nyt on kymmenen kuukautta katseltu tuota venäläisen ihmisen perusluonnetta, olen itse muuttanut mieltäni tästä potentiaalisesta turvallisuusuhasta. Tavan ryssä ei ole mikään uhka millekkään, varsinkaan Karjalan mummot. Nämä tekevät niinkuin käsketään - ja senkin vasta pakon edessä. Jos näitä musikkoja ei kukaan ole pakottamassa, eivät he mitään älyttömyyksiä tee. Pakotettuna aseisiin sitten kyllä tekevät mitä vain kun on sopivasti raipalla kannustettu.

Itänaapurin tulevan romahduksen merkit on nähtävissä. Suomessa olisi aiheellista pohtia kannattaisiko romahduksen tullen ottaa omat takaisin - tämähän onnistuu diplomatian kautta sopivissa olosuhteissa niinkuin olisi onnistunut 90-luvullakin - vai tyydytäänkö siihen mitä on.
 
Sidotaan karjala EU (Suomen) maksu-, tieto-, energia- ja rahtiliikenneverkkoon. Jos jokaisen Petroskoilaisen nuoren korkein haave on päästä Suomeen yliopistoon ja töihin niin sillä eu ole kauheasti väliä kenen lippu hallintopalatsin edessä liehuu. Päätlkset tehdään kuitenkin täällä.
 
Milläs rahlla nuo kunnostetaan kun nykyistenkän ylläpitoon ei tämä tappava verotus riitä.
Yksityisellä, sitähän se suurin osa rappeutuneesta rakennuskannasta on.

Niin niitä joista saa kohta maksaa eu:lle miljardi sotalla euroja...
Sittenhän metsiä saataisiin roppakaupalla, joita suojella, niin ei tarvitsisi suojella nykyisiä metsiämme.
 
Kyllähän tuo Karjalan (ja varmasti pohjoisen alueen kanssa) ihan julkinenkin infra on kamalassa kunnossa länsimaisiin standardeihin peilattuna korjausvelka on monessa kohtaa varmasti jo yli uuden vastaavan hinnan.

Jos olette joskus kulkeneet vaikkapa Saimaan kanavasta, oma klassinen esimerkki on sen ylittävä venäläinen junasilta joka näyttää sellaiselta että itse en välttämättä haluaisi istua Allegrossa hyvänäkään aikana sitä pitkin kanavan ylitse. Eteläkarjalassa olen kuullut käytettävän sanontaa "venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi" ja ainakin mitä julkiseen infraan omien vierailujen pohjalta viimeeksi muutama vuosi sitten on vaikutelmaa maasta syntynyt niin suurempia valtaväyliä jotka johtaa suurkaupunkeihin lukuunottamatta ja suurkaupunkien keskustoihin tuo sanonta pätee maan infraan melko täydellisesti. Ideologisesti olisi hienoa saada Karjala takaisin ilman väestöä mutta meillä ei todellakaan ole varaa ottaa sellaista ristiä maamme taloutta rasittamaan. Jos kamala kaipuu vastaavaan maisemaan on, terapiaksi suosittelen automatkaa Sallan Naruskan kylään johtavalla tiellä niin alkaa kristallisoitua että meillä on hoitovelkaista korpea ihan tarpeeksi ennestäänkin. :)
 
Kyllähän tuo Karjalan (ja varmasti pohjoisen alueen kanssa) ihan julkinenkin infra on kamalassa kunnossa länsimaisiin standardeihin peilattuna korjausvelka on monessa kohtaa varmasti jo yli uuden vastaavan hinnan.

Jos olette joskus kulkeneet vaikkapa Saimaan kanavasta, oma klassinen esimerkki on sen ylittävä venäläinen junasilta joka näyttää sellaiselta että itse en välttämättä haluaisi istua Allegrossa hyvänäkään aikana sitä pitkin kanavan ylitse. Eteläkarjalassa olen kuullut käytettävän sanontaa "venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi" ja ainakin mitä julkiseen infraan omien vierailujen pohjalta viimeeksi muutama vuosi sitten on vaikutelmaa maasta syntynyt niin suurempia valtaväyliä jotka johtaa suurkaupunkeihin lukuunottamatta ja suurkaupunkien keskustoihin tuo sanonta pätee maan infraan melko täydellisesti. Ideologisesti olisi hienoa saada Karjala takaisin ilman väestöä mutta meillä ei todellakaan ole varaa ottaa sellaista ristiä maamme taloutta rasittamaan. Jos kamala kaipuu vastaavaan maisemaan on, terapiaksi suosittelen automatkaa Sallan Naruskan kylään johtavalla tiellä niin alkaa kristallisoitua että meillä on hoitovelkaista korpea ihan tarpeeksi ennestäänkin. :)
Eihän sitä Karjalaa vuodessa tarvii kunnostaa, pistetään pystyyn 100v. projekti, jos joku ei siellä pysty olemaa ei pakolla, jos muka tulis venäläisiä niin eläsivät siellä nykyisissä oloissa tai muuttavisivat moskovaan.. Viipurista ja Sortavalasta olis hyvä aloittaa suomalaistaminen.
 
Eihän sitä Karjalaa vuodessa tarvii kunnostaa, pistetään pystyyn 100v. projekti, jos joku ei siellä pysty olemaa ei pakolla, jos muka tulis venäläisiä niin eläsivät siellä nykyisissä oloissa tai muuttavisivat moskovaan.. Viipurista ja Sortavalasta olis hyvä aloittaa suomalaistaminen.
Meinaatko vakavissasi että kehitysmaa-Suomea 11% nykyisestä pinta-alasta ei kaada venettä kun keikkuu jo nykyisellä velkaantumistahdilla pakottaen seuraavat hallitukset rajuihin säästötoimiin? Se että jaat summan 100v on täysin irrationaalinen ajatus koska eihän tästä ole vielä edes 100v kun sinne jätettiin toimiva yhteiskuntainfra joka oli jo 1990-luvulla kun neukut oli kaatunut täysin kelvotonta ja siitäkin on jo se yli 30v. Emotionaalisesti tuo olisi hieno asia mutta rationaalisesti se ei vaan toimi.
 
Meinaatko vakavissasi että kehitysmaa-Suomea 11% nykyisestä pinta-alasta ei kaada venettä kun keikkuu jo nykyisellä velkaantumistahdilla pakottaen seuraavat hallitukset rajuihin säästötoimiin? Se että jaat summan 100v on täysin irrationaalinen ajatus koska eihän tästä ole vielä edes 100v kun sinne jätettiin toimiva yhteiskuntainfra joka oli jo 1990-luvulla kun neukut oli kaatunut täysin kelvotonta ja siitäkin on jo se yli 30v. Emotionaalisesti tuo olisi hieno asia mutta rationaalisesti se ei vaan toimi.
Jo pelkästään luovutetun alueen metsien arvo on enemmän kuin julkisen infran uudelleenrakentaminen maksaisi.
 
Meinaatko vakavissasi että kehitysmaa-Suomea 11% nykyisestä pinta-alasta ei kaada venettä kun keikkuu jo nykyisellä velkaantumistahdilla pakottaen seuraavat hallitukset rajuihin säästötoimiin? Se että jaat summan 100v on täysin irrationaalinen ajatus koska eihän tästä ole vielä edes 100v kun sinne jätettiin toimiva yhteiskuntainfra joka oli jo 1990-luvulla kun neukut oli kaatunut täysin kelvotonta ja siitäkin on jo se yli 30v. Emotionaalisesti tuo olisi hieno asia mutta rationaalisesti se ei vaan toimi.
Kyllä se onnistu jos otetaan järki käteen eikä yritetä mahottomia. Ei suomen nykyistä elintasoa muutamaan vuoteen rakennettu. Pikkasen kerrallaan, aloitetaan Saimaankanavasta ja Viipurista sekä Sortavalasta, ei kiirehditä muita alueita, jos ei voi siellä elää niin muuttakoot pois (jos on venäläisiä niin venäjälle) ei sinne suomalaisia ole ryntäämässä ja jos on niin maksakoot itse kunnostuksen, metsä kasvaa itsekseen ja tuotoilla korjataan infraa.
 
Back
Top