Kasvosuojat - maskit...uusi normaali?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse kävin tänään kaupassa; näin kaksi muuta ihmistä joilla oli maski, mutta en huomannut kuin yhden joka katsoi minua nk pitkään. Se saattoi tosin olla myös puhdasta himoa, eikä johtunut kasvosuojasta. Tai näin itselleni asiaa selitän...
Oliko sinulla moottoripyöräpoliisin nahkainen asu päällä? Sinua katsellut sitten miespuolinen?

Tuuminut vaan tässä, että kun ensiksi touhutaan maskipakkoa, niin seuraavaksiko tulee puhelimeen pakolliseksi korona-appi? Kovasti touhutaan monenlaista "pakkoa" suuntaan eli toiseen tai jos ei virallisena pakkona, niin ainakin moraalisena. Maskin vielä ymmärrän ja sulatan mutta siinä vaiheessa kun aletaan vouhottamaan puoli-pakolla puhelimeen korona-appia niin jää kyllä iphone auton renkaan alle.
Tulee olemaan kiinnostavaa seurata, että millaisia patenttilääkkeitä vielä tässä tulevien viikkojen aikana tullaan keksimään, olen lähes satavarma, että hullummaksi vain menee. Jokainen voi tietysti tehdä omat ratkaisunsa mutta itselle tämä korona-vouhkaus näyttäytyy samanmoisena kuin #metoo, #toksinenmaskuliinisuus, #ilmastonmuutos jne. Eli osa ihmisistä astuu jälleen moraalisen poliisin rooliin, suorittamaan moraaliposeerausta ja tuomitsemaan/syyllistämään.

Last edited by a moderator:
Minun puhelimeen mitään toisten määräämää äppiä ei kyllä tule, se on varma. Mulla muutenkaan juuri mitään itseasennettuja äppeja on, pari karttaohjelmaa ja 112. That´s it.

Minun puhelimeen mitään toisten määräämää äppiä ei kyllä tule, se on varma.

Eipä tule minullakaan. Epämääräisiä tietoturvaltaan paskoja valvontajärjestelmiä tähän maahan ei tarvita yhtikäs yhtään.

Toimii se niinkin päin, että kun ensin poliittiset päättäjät eivät toimi, niin eivät toimi kansalaisetkaan. Pojat, ei toimita :D

Maskipakon minä ymmärrän. Valvonta rajoilla olisi ollut tärkeää. Mutta en sitä että tämän viruksen avulla aletaan rakentaa jonkinlaista orwellilaista yhteiskuntaa johon vielä väistämättä tulevat liittymään "väärien mielipiteiden" tukahduttaminen, sekä sama rasismi- ja ilmastoulina kuin ennenkin, sille sanon ei kiitos jo näin etukäteen.

Potilastietojärjestelmätkin, onnistuivatko ne? Entä muiden viranomaisten järjestelmät? Rahaa palaa ja paskaa syntyy.

Eipä tule minullakaan. Epämääräisiä tietoturvaltaan paskoja valvontajärjestelmiä tähän maahan ei tarvita yhtikäs yhtään.

Toimii se niinkin päin, että kun ensin poliittiset päättäjät eivät toimi, niin eivät toimi kansalaisetkaan. Pojat, ei toimita :D

Maskipakon minä ymmärrän. Valvonta rajoilla olisi ollut tärkeää. Mutta en sitä että tämän viruksen avulla aletaan rakentaa jonkinlaista orwellilaista yhteiskuntaa johon vielä väistämättä tulevat liittymään "väärien mielipiteiden" tukahduttaminen, sekä sama rasismi- ja ilmastoulina kuin ennenkin, sille sanon ei kiitos jo näin etukäteen.

Potilastietojärjestelmätkin, onnistuivatko ne? Entä muiden viranomaisten järjestelmät? Rahaa palaa ja paskaa syntyy.
Uskooko joku kirkkain silmin että esim Google ei käyttäisi tuollaisen järjestelmän keräämää dataa kaupallisesti? Tai vaikka sitä ei käytettäisi kaupallisesti, niin entäs sitten kun se data lipsahtaa jonkinsortin ulkopuolisen tahon/tahojen käyttöön. Ja samaa mieltä ole tuosta orwellilaisesta yhteiskunnasta, kätevästi aletaan samalla sovelluksella seuraamaan kaikkea muutakin "jännää"

Ei Suomeen tule maskipakkoa vaikka joku hallituspuolueen kansanedustaja moista ehdotti ja tuskinpa korona-app tulee pakolliseksi sekään. Maskien suhteen ei tarvita pakkoa, kuten Etelä-Korean esimerkki osoittaa: maskit eivät ole pakollisia, mutta niitä käyttää hyvin moni sosiaalisen paineen takia. Suomessa maskit on vähän uusi juttu, joten samanlaista sosiaalista painetta ei ole ja sosiaalinen paine saattaa jopa toimia maskeja vastaan.

Google ja Apple ovat ryhtyneet puuhaan.

Saako mistään ostettua minkäänlaisia suojia?
Vanhemmilleni pitäisi hankkia.
Kertakäyttöisiä suojaimia ei taida juuri mistään saada. FFP3 on aika mahdoton löydettävä, FFP2 saatavuus hyvin satunnainen ja heikko.

Puoli- tai kokonaamareita saa rautakaupoista. Puhaltimella varustetut duraflow, proflow jne. moottoroidut mallit visiirimaskeineen ovat järkyttävän kalliita, mutta puolinaamareita saa noin 30-60€ hintaan ja kokonaamareita reilun satasen hintaan. Ja niihin tietysti vaihtosuodattimia tarpeen mukaan.

Viimeksi muokattu:
Ei Suomeen tule maskipakkoa vaikka joku hallituspuolueen kansanedustaja moista ehdotti ja tuskinpa korona-app tulee pakolliseksi sekään. Maskien suhteen ei tarvita pakkoa, kuten Etelä-Korean esimerkki osoittaa: maskit eivät ole pakollisia, mutta niitä käyttää hyvin moni sosiaalisen paineen takia. Suomessa maskit on vähän uusi juttu, joten samanlaista sosiaalista painetta ei ole ja sosiaalinen paine saattaa jopa toimia maskeja vastaan.

Google ja Apple ovat ryhtyneet puuhaan.

Niin. Appi ensin, sitten käytöjärjestelmätason sovellus.

Se vain sitten livahtaa puhelimeen muiden päivitysten ohella ja Voila!

Luonnollisesti Google ja Apple sekä eräät muut organisaatiot joilla on pääsy heidän tietoihinsa ovat täysin luotettavia:).

Mitään vaaraa ei ole! Toistan mitään vaaraa ei...

Kas. Ovikello so...

Niin. Appi ensin, sitten käytöjärjestelmätason sovellus.

Se vain sitten livahtaa puhelimeen muiden päivitysten ohella ja Voila!

Luonnollisesti Google ja Apple sekä eräät muut organisaatiot joilla on pääsy heidän tietoihinsa ovat täysin luotettavia:).

Mitään vaaraa ei ole! Toistan mitään vaaraa ei...

Kas. Ovikello so...
Meikäläiselle tuli just eilen uusi puhelin ja se sattuu olemaan Google. Edellinen puhelin (josta pitäs vielä siirtää vähän dataa) on myös Google. Meikäläistä ei Googlen sovellukset pelota. Oisko tässä se todellinen hysteria mistä on puhuttu?

Tänään eräs naisasiakas piti huivia suun edessä. Nimenomaan piti kun ei se pitelemättä pysynyt. Käsi oli siis koko ajan huivin päällä suun edessä. Jossain vaiheessa alkoi ilmeisesti huiviin hönkiminen tympimään ja piti sitten pelkkää paljasta kättään kuppina suun päällä. Mahtuukohan se korona pujahtamaan sormien välistä?

Oma kyllästymisen taso korona-kouhkaamiseen on niin korkealla, että ei enää edes kykene uutisia tai lehteä katsomaan kun samaa scheissea tulvii joka tuutista. Rumasti sanottuna ihan p*skan hailea vaikka miten päin käy. Oikeastaan ainoa hupi tässä hommassa on seurata ihmisten räpiköintiä siinä vaiheessa kun luonto pisti ihmisiä kaatavan "jänisruton" liikkeelle ;)

Sama täällä. Oma vaimo kuuluu astmaatikkona riskiryhmään, ja alun panikointikin on laantunut, mutta täällä netissä ihmisten vouhkaaminen jatkuu. Koskee päähän, panikointi siis. Mäkin näitä juttuja taas viikon jälkeen uskaltauduin lukemaan, omalla tavalla huvittaa ja omalla tavalla vaan vituttaa (pardon my french). Googlen yliopiston koulimia syväosaajia riittää niin pirusti. Salaliittoja, kaikki virkamiehet ihan perseestä, eivät osaa mitään, lääkärit ihan tyhmii ja talouspaperista tehty maski on "parempi kuin ei mitään".

Mitä jos palattaisiin foorumin arkeen ja mietittäisiin mihin kaikkialle Sergein tai Mustin voisi pultata kiinni? ;)

Soininvaaran analyyttisiä juttuja on ilo lukea. Kunpa vihreissä olisi enemmän soininvaaralaisia...

"Aasialaisten käyttämien hengityssuojien pitäisi olla pakollisia joukkoliikenteessä ja kaupoissa – heti kun niitä on jostain saatavilla."

Ihailtavaa miten yksi rivi tekstiä tuo eri poliittisten siipien kannattajia yhteen.

Puututaan sitten Soininvaaran tekstiin vähän offtopiccina:
"Etätyöstä pitäisi päästä pian tavalliseen työhön, koska etätyö on tehotonta. Aluksi se voi sujuakin, mutta tietojen leviämisen hidastumisesta (ei yhteistä kahvituntia) koituvat ongelmat kumuloituvat. Virallisissa etäkokouksissa käsitellään vain viralliset asiat, oikean kokouksen tauolla voi nykäistä kollegaa hihasta ja sanoa tai kysyä jotain. Näin tieto leviää organisaation sisällä. Voihan siellä työpaikallakin pitää vähän etäisyyttä."

Itse olen virallinen etätyöntekijä, Osmon mielestä olen tehoton, omasta ja työnantajani mielestäni en. Olisi kiva tietää millä perusteella Osmo kuvittelee minusta niin. Ehkä Osmo teki ihan oikein jäädessään eläkkeelle, etätyö on nykypäivää. Itse olisin Soininvaaran toivonut kyllä jatkavan.

Back