Kasvosuojat - maskit...uusi normaali?

Osmo ei ole kuullut virtuaalisista kahvitunneista. Niihin voivat osallistua Suomen ulkopuolella työskentelevätkin. Joissain firmoissa tehokkuus ja tiedon kulku on jopa parantunut kun kaukaisemmissa "toimistoissa" normaalitilanteessakin työskentelevät huomioidaan paremmin.

Osmo osuu joskus asiaan, joskus ei. Niinhän sitä itse kukin :D

Varmaa on että gläbälisäätiö ja kaupungistuminen ottaa nyt ainakin hetkellisesti takapakkia.
 
Osmo ei ole kuullut virtuaalisista kahvitunneista. Niihin voivat osallistua Suomen ulkopuolella työskentelevätkin. Joissain firmoissa tehokkuus ja tiedon kulku on jopa parantunut kun kaukaisemmissa "toimistoissa" normaalitilanteessakin työskentelevät huomioidaan paremmin.

Osmo osuu joskus asiaan, joskus ei. Niinhän sitä itse kukin :D

Varmaa on että gläbälisäätiö ja kaupungistuminen ottaa nyt ainakin hetkellisesti takapakkia.
Osmo on kyllä sellainen poliitikko, jolle pitää nostaa hattua vaikka koijärvikommunisti onkin. Ja en ole hänen kanssa välttämättä monestakaan asiasta samaa mieltä, mutta (miten nyt kuvailisi) sellainen vanhan liiton vaikuttaja, joka on vienyt asioitaan eteenpäin ilman nykyajalle niin tyypillisiä populistisia piirteitä. Sellainen koko kansan poliitikko, jota on vaikea vihata vaikka ei olekaan kokoomuslainen :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihailtavaa miten yksi rivi tekstiä tuo eri poliittisten siipien kannattajia yhteen.
Olen pitkään pitänyt Osmoa yhtenä Suomen oivaltavimmista yhteiskunnallisesta keskusteljioista; tämän olen myös tällä foorumilla tuonut esille. Esim. viime syksyltä:

Ode on älykäs mies ja yksi harvoista suomalaisista poliitikoista jonka juttuja jaksan säännönmukaisesti seurata, mutta persut on sokea piste Soininvaaralle.
 
Varmaa on että gläbälisäätiö ja kaupungistuminen ottaa nyt ainakin hetkellisesti takapakkia.
En usko, että pandemialla on näihin suurta vaikutusta. Tälläiset pandemiat ovat kohtuullisen harvinaisia ilmiöitä. Vaikea uskoa, että pandemia merkittävissä määrin vaikuttaisi ihmisten asuinpaikan valintaan.

9/11 iskujen jälkimaininkien aikaan arveltiin, että NYC menettää suosionsa. Toisin kävi, NYC:stä tuli entistä suositumpi asuinkohde.
 
Olen pitkään pitänyt Osmoa yhtenä Suomen oivaltavimmista yhteiskunnallisesta keskusteljioista; tämän olen myös tällä foorumilla tuonut esille. Esim. viime syksyltä:
Ok, pahoitteluni kommentistani joka oli hieman ivallinen. Luulin että poimit ikään kuin rusinoita pullasta, kuten ihmisillä on usein tapana tehdä, jos joku on heidän kanssa jostain asiasta samaa mieltä.
 
Saako mistään ostettua minkäänlaisia suojia?
Vanhemmilleni pitäisi hankkia.
Saa, esimerkiksi

tuolta kiinalaisen KN95-standardin (pitäisi vastata FFP2, N95) mukaisia suojaimia. Hinta on varsin kohtalainen, yrittäjä on sanonut, ettei halua niinkään rahastaa vaan toimittaa suojaimia niitä tarvitseville.

tuolla on mm. ffp2-suojaimia hyllyssä:
 
Oliko sinulla moottoripyöräpoliisin nahkainen asu päällä? Sinua katsellut sitten miespuolinen?
No ei kyllä. Vaikka ei sinänsä; jos henkilö katselee toista ikään kuin ihaillen, ei katsojan seksuaalinen suuntaus muuta sitä että katsotaan ihaillen, vaikka katseen kohteen seksuaalinen suuntaus olisikin erilainen.
 
Ihailtavaa miten yksi rivi tekstiä tuo eri poliittisten siipien kannattajia yhteen.

Puututaan sitten Soininvaaran tekstiin vähän offtopiccina:
"Etätyöstä pitäisi päästä pian tavalliseen työhön, koska etätyö on tehotonta. Aluksi se voi sujuakin, mutta tietojen leviämisen hidastumisesta (ei yhteistä kahvituntia) koituvat ongelmat kumuloituvat. Virallisissa etäkokouksissa käsitellään vain viralliset asiat, oikean kokouksen tauolla voi nykäistä kollegaa hihasta ja sanoa tai kysyä jotain. Näin tieto leviää organisaation sisällä. Voihan siellä työpaikallakin pitää vähän etäisyyttä."

Itse olen virallinen etätyöntekijä, Osmon mielestä olen tehoton, omasta ja työnantajani mielestäni en. Olisi kiva tietää millä perusteella Osmo kuvittelee minusta niin. Ehkä Osmo teki ihan oikein jäädessään eläkkeelle, etätyö on nykypäivää. Itse olisin Soininvaaran toivonut kyllä jatkavan.

Tuskin Osmo sinua henkilökohtiasesti ajatteli:).

Mutta Osmo on tuossa oikeassa. Etätyö on tehotonta.

Etätyö on samanlainen unelmabambi kuin tehokas ja innovoiva avokonttori. Toimii jossain poikkeuksellisessa tilanteessa ja hetken aikaa. Ei ikinä laajassa mitassa.

Ehkä on kuvaavaa, että etätyön idea on syntynyt avokonttoriutopian ongelmien lievittämiseksi.
 
Lukasinpa tämän ketjun läpi. Täällä on näemmä käyty läpi kesän 1944 torjuntataistelut, THL:n ja STM jutut jne. Ihme kouhutusta, anteeksi vain. Parempi kuolla leijonana yms. Paskan marjat. Melkoista viisastelua. Tilasin Ffb3 maskit tammikuussa, muitakin maskeja oli jo ennestään. Nyt minulla on riittävästi maskeja eli ffb3 maskeja, suurin osa uudelleen käytettäviä, sopivasti kierrättämällä pärjään todella pitkään. Olen antanut, jakanut maskivarastostani tutuille ja ystäville sekä luonnollisesti lähipiirilleni. Ajattelen kumminkin etten lahjoita niitä terveydenhuollon ihan etulinjaan, koska oletin että näistä asioista oikeasti vastuussa olevat hoitavat hommansa ja ajoissa ja infektio-osastoilla yms muilla näitä tarvitsevilla on näitä tarpeeksi...pistää kyllä miettimään.
Pari huomiota:
Ihmiset Suomessa ovat varsin etuoikeutettuja, mutta jonkun satasen pistäminen ajoissa suojamaskeihin omasta pussista : mahdoton tehtävä vissiin. Kaikkeen muuhun kyllä löytyy fyrkkaa.
Hauskempi huomio naisystävältä: kun on itsellä maski, niin ihmiset ottaa vaistomaisesti etäisyyttä sinuun. Jos haluaa vielä lisää rakoa niin mutisee että kotona osa on karanteenissa yms. Johan tulee rakoa näiltä leijonilta.
Olen aikoinani tavannut työni puolesta paljon noita kesän 1944 veteraaneja, nyt ovat jo menneet manan majoille monet heistä. Jos pitäisi lonkalta arvioida, monet heistä olisi pannut maskin päälle ilman sen kummempaa numeroa.
Ja olisivat ottaneet ne sitten pois kun niitä ei enää olisi tarvittu.
Anteeksi, näin terveydenhuollon ammattilaisena ( 25v) vähän ärsyttää nämä jutustelut.
 
Tuskin Osmo sinua henkilökohtiasesti ajatteli:).

Mutta Osmo on tuossa oikeassa. Etätyö on tehotonta.

Etätyö on samanlainen unelmabambi kuin tehokas ja innovoiva avokonttori. Toimii jossain poikkeuksellisessa tilanteessa ja hetken aikaa. Ei ikinä laajassa mitassa.

Ehkä on kuvaavaa, että etätyön idea on syntynyt avokonttoriutopian ongelmien lievittämiseksi.

Etätyö voi tosiaan ola ok, jos ympäristön haluaa rauhoittaa vaikkapa jonkun yksittäisen homman valmiiksi saattamiseksi. Tai se antaa mahdollisuuden pelastaa tilanne osittain jos työntekijä jää sairaan lapsen kanssa kotiin. On paljob parempi menettää duunarin panos osittain kuin kokonaan.

Tyypillinen konttoriyhteisö on kuitenkin kollektiivi jossa menetetään paljon mikäli jokainen nyhjää pitkään omissa oloissaan. Mitä tulee palavereihin niin en ole vielä ollut Teams-kokouksessa joka olisi vastannut kasvotusten istumista. Etenkin kaupallisen puolen asioissa on hyvä nähdä vastapuolen kehonkieli yms.

Itse kannatan lähikontaktia ja pitäisin etätyön erikoistyökaluna. Näkemystäni rajoittanee se että olen työskennellyt lähinnä suunnitteluryhmissä joissa tehdään tiivistä yhteistyötä.
 
Lukasinpa tämän ketjun läpi. Täällä on näemmä käyty läpi kesän 1944 torjuntataistelut, THL:n ja STM jutut jne. Ihme kouhutusta, anteeksi vain. Parempi kuolla leijonana yms. Paskan marjat. Melkoista viisastelua. Tilasin Ffb3 maskit tammikuussa, muitakin maskeja oli jo ennestään. Nyt minulla on riittävästi maskeja eli ffb3 maskeja, suurin osa uudelleen käytettäviä, sopivasti kierrättämällä pärjään todella pitkään. Olen antanut, jakanut maskivarastostani tutuille ja ystäville sekä luonnollisesti lähipiirilleni. Ajattelen kumminkin etten lahjoita niitä terveydenhuollon ihan etulinjaan, koska oletin että näistä asioista oikeasti vastuussa olevat hoitavat hommansa ja ajoissa ja infektio-osastoilla yms muilla näitä tarvitsevilla on näitä tarpeeksi...pistää kyllä miettimään.
Pari huomiota:
Ihmiset Suomessa ovat varsin etuoikeutettuja, mutta jonkun satasen pistäminen ajoissa suojamaskeihin omasta pussista : mahdoton tehtävä vissiin. Kaikkeen muuhun kyllä löytyy fyrkkaa.
Hauskempi huomio naisystävältä: kun on itsellä maski, niin ihmiset ottaa vaistomaisesti etäisyyttä sinuun. Jos haluaa vielä lisää rakoa niin mutisee että kotona osa on karanteenissa yms. Johan tulee rakoa näiltä leijonilta.
Olen aikoinani tavannut työni puolesta paljon noita kesän 1944 veteraaneja, nyt ovat jo menneet manan majoille monet heistä. Jos pitäisi lonkalta arvioida, monet heistä olisi pannut maskin päälle ilman sen kummempaa numeroa.
Ja olisivat ottaneet ne sitten pois kun niitä ei enää olisi tarvittu.
Anteeksi, näin terveydenhuollon ammattilaisena ( 25v) vähän ärsyttää nämä jutustelut.

Moni varmaan lähtisi kaupoille jos maskeja jostain saisi. Harvempi arvasi ajallaan tuollaisella hankinnalla varautua. Ei taida olla nimikkeenä kotivaralistoillakaan?
 
Tuskin Osmo sinua henkilökohtiasesti ajatteli:).

Mutta Osmo on tuossa oikeassa. Etätyö on tehotonta.

Etätyö on samanlainen unelmabambi kuin tehokas ja innovoiva avokonttori. Toimii jossain poikkeuksellisessa tilanteessa ja hetken aikaa. Ei ikinä laajassa mitassa.

Ehkä on kuvaavaa, että etätyön idea on syntynyt avokonttoriutopian ongelmien lievittämiseksi.
Niin, etätyössä on omat haasteensa, osalle se on tehotonta ja jotkut tuntuvat kuvittelevan etätyöpäivän olevan palkallinen vapaa.
Minulle se on unelma, vaikka siinä on huonotkin puolensa. Minä tarvitsen täyden rauhan voidakseni keskittyä 100%, normaalioloissa se etätyössä onnistuu, koska saan olla yksin, nyt koronan vuoksi vaimo on paikalla. Sen lisäksi, koska työni vuoksi teen globaaleiden asiakkaiden kanssa töitä, voin etätyön vuoksi tehdä vapaa-ajan juttuja päivällä (esim. treenata), jos minulla on palaveraja illalla tai jos minua huvittaa tehdä vaikka arkkitehtuurisuunnitelma illalla, voin tehdä sen silloin, koska minua ei ole sidottu mihinkään kellokorttiin. Huonona puolena on sitten taas se, että herään ja käyn nukkumaan toimistolla, se voi joskus olla henkisesti raskasta, mutta kaikkeen tottuu. Lisäksi, olen huomannut, että pidän duunikoneen auki 16 tuntia päivässä, eli sen ajan jota en nuku, tästä tavasta pitää päästä eroon.
 
Etätyö voi tosiaan ola ok, jos ympäristön haluaa rauhoittaa vaikkapa jonkun yksittäisen homman valmiiksi saattamiseksi. Tai se antaa mahdollisuuden pelastaa tilanne osittain jos työntekijä jää sairaan lapsen kanssa kotiin. On paljob parempi menettää duunarin panos osittain kuin kokonaan.

Tyypillinen konttoriyhteisö on kuitenkin kollektiivi jossa menetetään paljon mikäli jokainen nyhjää pitkään omissa oloissaan. Mitä tulee palavereihin niin en ole vielä ollut Teams-kokouksessa joka olisi vastannut kasvotusten istumista. Etenkin kaupallisen puolen asioissa on hyvä nähdä vastapuolen kehonkieli yms.

Itse kannatan lähikontaktia ja pitäisin etätyön erikoistyökaluna. Näkemystäni rajoittanee se että olen työskennellyt lähinnä suunnitteluryhmissä joissa tehdään tiivistä yhteistyötä.

Riippuu varmasti työn luonteesta :)

Omassa firmassa, jopa vanhat etätyön halveksijat ovat nykyään sitä mieltä, että se on ok. Sitten kun mennään asiakkaalle, niin sitten mennään tai jos tuntuu, että olisi hyvä aika tavata, niin sitten tavataan. Ei etätyö tätä mitenkään sulje pois, ei etätyön tarvitse olla ehdotonta "vittu minähän en täältä kotoa mihinkään liiku, kyllä jämpti on näin" :)
 
Riippuu varmasti työn luonteesta :)

Omassa firmassa, jopa vanhat etätyön halveksijat ovat nykyään sitä mieltä, että se on ok. Sitten kun mennään asiakkaalle, niin sitten mennään tai jos tuntuu, että olisi hyvä aika tavata, niin sitten tavataan. Ei etätyö tätä mitenkään sulje pois, ei etätyön tarvitse olla ehdotonta "vittu minähän en täältä kotoa mihinkään liiku, kyllä jämpti on näin" :)

Riippuu erittäin paljon työn luonteesta. Kuten totesinkin olen tässä asiassa omien kokemusteni vanki. Johonkin työhön etäily ei sovi ollenkaan ja toiseen taas paremminkin kuin hälyinen avokonttori. Ei ole yhtä totuutta. Ei työn eikä työntekijänkään osalta.
 
Tälleen it-konsulttina ja koodarina tää etätyö on ihan ok. Saan ihan rauhassa hankkia lisää tietoa jostain asiasta tai keskittyä juuri käsillä olevaan juttuun. En mä muutenkaan ole mikään hypersosiaalinen extrovertti, ja kotonakin käsken vaimoa sulkemaan työhuoneeni oven, jos hän erehtyy piipahtamaan siellä...
 
Back
Top