Öljy- ja kaasuala eivät ole Pekka Virkin vahvinta osaamisaluettaan.
Muuten kirjoitus oli hyvä.
Tämä on totta mutta tästä voisi saada se virheellisen kuvan nämä kaksi amerikkalaista yhtiötä hoitaisivat melkein koko öljy- ja kaasusektoria Kazakhstanissa.
Näin ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi Kiinalla on valtavia sijoituksia maassa.
”Läntiset energiayhtiöt Chevron ja ExxonMobil hyödyntävät maan massiivisia luonnonvaroja. Vuonna 2011 Kazakstanin hallussa oli myös kolmekymmentäviisi prosenttia maailman uraanintuotannosta.”
Seuraavassa on virheellinen ajatus tai huolimattomasti kirjoitettu.
”Tavallaan Venäjän presidentti Vladimir Putin sai maistaa omaa lääkettään – onhan Nazarbajevin henkinen veli pohjoisesta pyrkinyt jo viikkokausia painostamaan Eurooppaa tahallisesti korkeiksi ajamillaan energian hinnoilla. Siinä missä Yhdysvallat on tukenut vanhan mantereen demokraattista osaa LNG-toimituksilla, Kazakstaniin ei tällaista auttavaa kättä ole ollut tarjolla.”
Ensimmäisenä Kazakstanin on pullollaan kaasua. Toisekseen se on vieläkin sikahalpaa kaikilla mittareilla mitattuna.
LNG on jäähdyttämällä ja paineistamalla nesteytettyä mentaania, jota sitten kuljetetaan paineistetuissa junavaunuissa, paineistuissa rekkasäiliöissä ja paineistetuissa laivoissa (siis niissä joissa on muutama iso säiliö).
Autogas(LPG) on taas propaania (ja jossain määrin butaania) , jota voidaan valmistaa öljynjalostuksen sivutuotteena taikka maakasusta.
Se on sitä samaa kaasua jota Suomessa ostetaan ”pulloissa” yleensä kaasugrilleihin ja kaasuliesiin. Taitaa suurin osa tullla Porvoon jalostamolta?
Kazakshtaniin Setä Samulin käsi ei ylety millään tavalla. LNG-laivoja ei pysty millään purjehtimaan Kazakshtaniin eikä myöskään kazakkien autot toimi LNG:llä(metaanilla) vaan autogas:lla(LPG) joka on propaania.
Teoriassa amerikkalaiset yhtiöt Kazakhstanissa olisivat voineet tuottaa Autogasia halvalla, mutta käytännössä ei.
LNG:n ”valmistaminen” eli sen jäähdyttäminen ja paineistaminen vaati suuria laitoksia.
fi.wikipedia.org