Kepun kuihtumisen syyt ja seuraukset

Kepun taktiikka nyt lienee suostua kaikkeen hallituksessa, kunhan maakuntahallinto saadaan pystyyn. Sitten sitä voidaan käyttää kampanjointiin seuraavissa vaaleissa. Itselleni on jäänyt epäselväksi, mitä keskiverto keskustan äänestäjä maaseudulta hyötyy maakuntahallinnosta?
Kuten kannatusprosentista voit päätellä, se lienee yhtä epäselvää keskiverto äänestäjällekin.
 
Olen kuullut maakuntahallinnolle hyviäkin perusteita. Esim. pienentää pienten tai köyhien kuntien taakkaa, kun siirretään paljon SoTe-tehtäviä suoraan maakunnan järjestettäväksi isommille harteille. Ja samalla hyvinvointierot tasaantuvat, kun palvelun laatu paranee, kun isommat hartijat ottavat hoidettavakseen SoTe-palveluja. Ja tässä taas sitten kun siirretään kunnilta, joissa äänestetään kunnan hallinto demokraattisesti, järjestettäväksi maakunnille, tarvitaan niinkin tärkeän asian kuin SoTea hoitavien maakuntien hallintokin järjestää edustukselliseksi demokratiaksi suoraan vaaleilla valvottavaksi, niin että maakuntalaiset saavat parhaiten vaikuttaa omien SoTe-palvelujen järjestämiseen. Koska se ei olisi näin tärkeässä asiassa reilua / demokraattisen oikeusvaltion henkistä touhua, että SoTe-palvelujen tärkeysluokassa oleva asia jätettäisiin joidenkin palkattujen virkamiesten hoidettavaksi niin kuin nyt tuppaa olemaan nuo maakunnan tason byrokratian virat.
Käsittääkseni tällainen vain kaksiportainen (kunta-valtio) hallintomalli on melko harvinainen, useimmissa maissa on olemassa jonkinlainen väliporras. Johtuneeko tämä sitten pienestä väkiluvusta, vai mistä?
 
Ei tule ilman vaaleja. Sillä pitäisi luvata aivan hemmetisti, jotta kokoomus lähtisi mukaan laskemaan kannatustaan ja vasureiden poliitikan takuumieheksi.

Voi myös kysyä kuka haluaa lähteä vaaleihin nykyasetelmista? Omat riskinsä siinäkin. Porvarienemmistö voisi olla seitinohut ja heikko kepu vaalien jälkeenkin ongelma. Huono tulos toisi siltä suunnalta nopean päätöksen jäädä oppositioon. Kokoomus joutuisi vihervasemmistolaiseen hallitukseen tai enemmistöhallituksen.muodostaminen ei onnistuisi lainkaan.

Paljon huonoja ja vähän hyviä vaihtoehtoja. Uusi hallitus ilman vaaleja taas jättäisi hallituskauden niin lyhyeksi että sotet ynnä muut laajat uudistukset voi samoin tein unohtaa. Niitä ei viedä läpi kahdessa vuodessa.
 
No uusista vaaleista sentään tulisi täysimittainen kausi ja uudet hallitusneuvottelut. Kesken kyytiin kivutessa on suuri kynnys avata se.
Kokoomus tarvitsisi käytännössä apupuolueen, että muuten vasemmistolaiseen kannattaa mennä. Jos se ei olisi kepu, niin silloin pitäisi saada ps kun kd ja rkp ei riitä mihinkään ja vihreät menee enemmän vasureiden apupuolueesta mitä tulee taloudenpitoon, joka on jyrkin jakolinja. Vaikka tottahan se on, että kokoomus on vain eri tavalla sullemulle sillä sektorilla. Se on sekoitus ulkoistamista, yksityistämistä ja EK:n isojen firmojen kuiskauksia.

Sateenkaari taitaa olla viimeaikaisista hallituspohjista se, johon on vähiten kaipuuta. Vaikka esim. soten osalta jokaikinen on epäonnistunut.
 
Voi myös kysyä kuka haluaa lähteä vaaleihin nykyasetelmista? Omat riskinsä siinäkin. Porvarienemmistö voisi olla seitinohut ja heikko kepu vaalien jälkeenkin ongelma. Huono tulos toisi siltä suunnalta nopean päätöksen jäädä oppositioon. Kokoomus joutuisi vihervasemmistolaiseen hallitukseen tai enemmistöhallituksen.muodostaminen ei onnistuisi lainkaan.

Paljon huonoja ja vähän hyviä vaihtoehtoja. Uusi hallitus ilman vaaleja taas jättäisi hallituskauden niin lyhyeksi että sotet ynnä muut laajat uudistukset voi samoin tein unohtaa. Niitä ei viedä läpi kahdessa vuodessa.

Kyllä.

Se että keskusta kertoi ilmoittavansa uuden ministerin sunnuntaina mutta veti takaisin ja kertoi pohtivansa pitempään, tietysti herättää ajatuksia.

- ensin ajatellut kieltäytyneet
- viikonloppu rauhoitetaan
- hanskat tiskiin
 
Kyllä.

Se että keskusta kertoi ilmoittavansa uuden ministerin sunnuntaina mutta veti takaisin ja kertoi pohtivansa pitempään, tietysti herättää ajatuksia.

- ensin ajatellut kieltäytyneet
- viikonloppu rauhoitetaan
- hanskat tiskiin

- Ensin ajatellut haluavat miettimis- ja järjestelyaikaa.
- Kulmunin tilalle on yritetty suhmuroida joku, jolla on enemmän Moskovan kuin kentän kannatusta.
- Vaikutelmapeli. Ei haluta antaa sellaista vaikutelmaa, että jatkosuunnitelma on ollut valmis jo suurinpiirtein ennen kuin Kulmuni on tiennyt eroavansa.
- Putoava puukko ei ole kovin suosittu.
- Mahdoton tehtävä, jos Kulmuni aikoo pitää kiinni puheenjohtajuudesta ja on sitä kautta määrittelemässä puolueen linjaa hallituksen ulkopuolelta.
- Kulmunin ero on samanlainen näytelmä kuin Siplän lentelyt - samanlaisin tuloksin eli jokainen näkee asian läpi ja kannatus tippuu puoleen.

Mahdollisuuksia on todella paljon. Aika näyttää - jos näyttää - mikä niistä osuu lähimmäs.
 
Mitäs veikataan uudeksi vvm:ksi?
Lintilä, Saarikko vai kuka. Kaikkosella on nuorisoseuran ongelmat takanaan, Saarikko ei ehkä lähde.
Vitsinä heitän että Väyrynen olisi varmaan käytettävissä...

Mustana hevosena ja keskustelun kannalta vedän esiin Olli Rehnin. VVM:ksi ja Kepun pressaehdokkaaksi...

Unohdit listalta Kulmunin.

Jo Kari piirsi aikanaan Kepun lehmänkierroksista. Ne eivät ole tuntematon ilmiö.
 
Käsittääkseni tällainen vain kaksiportainen (kunta-valtio) hallintomalli on melko harvinainen, useimmissa maissa on olemassa jonkinlainen väliporras. Johtuneeko tämä sitten pienestä väkiluvusta, vai mistä?
Muissakin Pohjoismaissa taitaa olla maakuntataso, jossa on vaaleilla valittuja edustajia.
 
Kepun kuihtumisen syyt ja seuraukset

Jos katsotaan hetki tuota topikin otsikkoa.

Mitä sellaista Kepu tarjoaa, jota eivät muut tarjoaisi? Aivan. Ja kun pukumiehet luotsasivat puolueen ulos ns. maalta, tässä sitä ollaan. Ps tuli ja otti omansa.

Puolueen pitäisi rohki tuplata äänimääränsä, jotta se olisi pm-puolue. Millä ihmeen loitsulla sellainen onnistuu? Aika paljon pitää luvata yleisölle ja uskottavasti vielä, että edes kolmanneksen kasvu on enää mahdollinen.

Huomatkaa toki todella erikoinen, etten sanoisi perverssi tilanne jo nyt: vaalien suurin häviäjä kantaa vvm-kassia. MH tai MHV?
 
Hallituskriisi ei sinänsä estä pandemiaan tehokasta hoitoa (esim. Slovenia, Slovakia) ja toisaalta aiemminkin hallituksia on vaihdettu kriisiaikaan. MP-Nettiläisille voisi vaikka luetella sota-ajan hallitukset.


23. Ryti1.12.1939 - 27.3.1940118EdistyspuolueEnemmistö
24. Ryti II27.3.1940 - 4.1.1941284EdistyspuolueEnemmistö
25. Rangell4.1.1941 - 5.3.1943791EdistyspuolueEnemmistö
26. Linkomies5.3.1943 - 8.8.1944523KokoomusEnemmistö
27. Hackzell8.8.1944 - 21.9.194445ammatti/virkamiesEnemmistö
28. Castren U.21.9.1944 - 17.11.194458KokoomusEnemmistö
29. Paasikivi II17.11.1944 - 17.4.1945152ammatti/virkamiesEnemmistö

 
Haapala on manannut hallituksen kaatumista jo alkuviikoista lähtien. Peppukipuilua....

No, tuttua saman konsernin Saarikosken "Tämä on Trumpin lopullinen tuho" linjasta. :) Kun totuus on toisenlainen kuin toivotaan, väännetään faktat sopivaan suuntaan. Hallituskriisin ja eduskuntavaalien ongelmana Haapalan suhteen on, että SDP on saanut (mielestäni isoin osin ansiotonta) arvonnousua koronakriisin johdosta. Uusien vaalien jälkeen eduskunta voisi olla vielä vasemmistolaisempi.
 
Mitäs veikataan uudeksi vvm:ksi?
Lintilä, Saarikko vai kuka. Kaikkosella on nuorisoseuran ongelmat takanaan, Saarikko ei ehkä lähde.
Vitsinä heitän että Väyrynen olisi varmaan käytettävissä...

Mustana hevosena ja keskustelun kannalta vedän esiin Olli Rehnin. VVM:ksi ja Kepun pressaehdokkaaksi...
Lintilä olisi pragmaattinen valinta. Hän toimi jo aiemmin Rinteen hallituksessa valtionvarainministerinä ennen kuin Kulmuni lähti säätämään pakkaa mieleisekseen. Liikkuvaan junaan on helpompi hypätä, kun talo ja työkaverit ovat edes vähän tuttuja ennestään.
 
Back
Top