JR49
Respected Leader
Kuten joku totesikin, jos joukkotuotetut nuoret saadaan kertauksiin muutaman vuoden sisällä tapahtuneesta kotiutumisesta, niin tullaan mielellään kertauksiin tapaamaan inttikavereita. Siinä samalla pv saa kopin ja ohjaa porukan suhtautumaan oikealla tavalla reserviläisen rooliin.Ymmärtääkseni tosin nykyisin KH-osallistumisprosentti pääasiassa alle 30-vuotiaasta henkilöstöstä koostuvien joukkotuotettujen perusyksiköiden kohdalla on huomattavan korkea. Tämä johtuu varmasti monista tekijöistä.
Noita nuoria kun olen seurannut, niin nykyinen sosiaalinen media ja etenkin WhatsApp ovat tässä suhteessa loistavia välineitä. Vähän jokainen tuntuu olevan mukana jossain Intti-tupakaverit-tms -ryhmässä, jossa viestitellään enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Sekin säilyttää sidettä puolustusvoimiin, ja lisää siten kh:n osallistuvien määrää.
Tyypillinen kuvio on, että joku saa laput, ja kertoo tästä ryhmässä ja kysyy, ootteko te saanu, ja osa vastaa että oon saanut, ja ketju ryöpsähtää eloon. Vähän kun Mpnetissä joku ehdottaisi kaliiperin vaihtoa rynkkyihin...
Lisämaustetta tulee tietysti niiden viesteistä, jotka eivät ole saaneet lappuja. Minulle on jäänyt kuva, että hekin haluaisivat kavereiden mukaan. Mistään ilkkumisesta en ole kuullut. Otantani on tietysti kapea.