Keskustelua sotaelokuvista

Vaikuttaa mielenkiintoselta. Mutta käyttivätkö aussit M-16 -rynkkyjä ? Minä olen aina luullut että Australian armeija käytti L1A1 -kivääriä.

Käyttivät kumpaakin kivääriä, mutta Long Tânin taistelussa vuonna 66 tuskin oli ainakaan M16A1 käytössä, koska sen valmistus ja jakaminen jenkeillekin alkoi vasta 67.

 
Oli mielekiintoista kuunnella saksaksi dubattua Dallasia: JR:llä oli kimeä ääni.

Tekstityskin voi olla hupaisa. Tukholmassa katsoin Clint Eastwoodin elokuvaa, joka oli tekstitetty ruotsiksi. Clint sanoi vakuuttavalla äänellään "GREAT!"
Tekstitys ei ollut yhtä vakuuttavan tuntuinen "toppen"
 
Olen vissiin tämän jo ketjussa maininnut mutta ansaitsee tulla mainituksi uudestaan. Japanilainen sotaelokuva 60-luvun alusta. Kertoo laivaston lentäjistä. Ensin isketään voitokkaasti Pearl Harboriin ja sitten tulee pataan Midwayn taistelussa.

 
Olihan Pearl Harbour viihteellinen ja kauniisti kuvattu. Onko tässä uudessa enempi trikkiä ja paskempaa näyttelijää?

Kotirintamanyyhkyttelyä oli vähemmän. Mutta ilmataistelukohtaukset aivan karmeaa paskaa. Lentokoneet oli kuin Star Warsia olisi katsellut tai tietokonepeliä. Jenkkien hitaat ja kömpelöt syöksypommittajat ampuivat tuosta vaan alas japsien Zeroja, joka tuohon aikaan oli kevyesti maailman parhaimpia ja ketterimpiä hävittäjiä. Plussaa siitä että suuri juonikuvio esitettiin kohtuullisen tarkasti oikean historian mukaisesti. Silti, en suosittele.
 
Ei nyt varsinainen sotaelokuva, vaan suklariaiheinen toimintaleffa. Ei vedä vertoja klassikoille kuten DasBoot, mutta kyllä tuon nyt pienessä maistissa jaksoi Netflixistä katsoa.

Hunter/killer -traileri
 
Asiaa Talvisodan kuvauksista. Mielenkiintoisesti näyttävät mm. Äyräpään harjua. Kuvattiin Keuruulla. Ekstroina käytettiin Keski-Suomen Pioneeripataljoonan varusmiehiä.

 
Mielelläni katsoisin minäkin, on se perkele ettei tullut yleiseen levitykseen eloukuvateattereihin.
 
Mielelläni katsoisin minäkin, on se perkele ettei tullut yleiseen levitykseen eloukuvateattereihin.

Ostin dvd-version Prismasta. Nyt kun dokkarin katselin niin täytyy sanoa ettei sitä ole turhaan kehuttu. Todella, todella hyvä. Ekan maailmansodan juoksuhautahelvettiä ei ole tämän paremmin kuvattu. Tämän pitäisi olla pakollista oppimateriaalia koulujen historian opetuksessa.
 
Back
Top