Kiitos EU direktiivit - pyykit haisee pesuaineelle!

Olen pessyt pyykkini 90 -luvun alusta Mielellä, joka on pyykkikoneiden aatelia
Tätä sama aatelia oli minullakin. Vuodesta 91. Päältä täydettävä, en muista tyyppia enää. Se sitten alkoi pestää huonosti, ei ottanut enää vettä, joten arvelin että se on ikäloppui. Päätin heti ostaa samanmallisen.
Nyt vähän yliviikon minulla OLI uusi Miele, W 668 F, johon petyin kovasti ja olen jo kuvaillut kokemustani. Tuli kaupan purkua, joten sekin viettin pois. Epäilen että siinä huuhtelussa oli jotain muuta kun tämä vesipihiys, nimittäin kokeilin jopa pestää hyvin maltillisellä pesuainemäärällä, eli reilusti alle suositusta, mutta vaatteetkin oli aika puhtaat ja sitten seurasin miltä huuhteluvesi näytti, pahalta näytti. Piti huuhdella lisää ja lisää "vesi plussalla" mutta pyykikään oli tunkkainen, eikä pestyn näköinen. Pesutuloksessa siis tällä Mielellä oli niin selvä ero vanhan verrattuna, lisäksi kone teki muutaman t-paidan kertaheitolla jotenkin liian kuluneen näköisiksi, nukkautuneeksi, kuluneet silmissä, vaikkei osaa niistä tietenkään edes ollut uusia. Oletin myös että uudessa konessa ne hinkautui toisiinsa vähässä vedessä liika. Ennen tätä en todellakaan osannut aavistaa,miten pahalta tämä vesi-ja energiasäästö voi olla pesukoneissa.
Nyt minua harmittaa että vanha viettiin, vaikka järjellä tajuan että sen remontti olisi maksanut maltaita.

Jos sinulla on vielä normaali pyykkiPESUkone, joka käyttää vettä, pitää sitä hyvää huolta, kun arresta :) Itse yritin parhaani mukaan, käytin joskus sitruunahappoakin ja muuta puhdistusta, sihdintä puhdistin myös säännöllisesti, pyöritin 90 asteessakin, aina kun muistin. Ehkei tarpeeksi sittenkin, mutta 23 v on kai pitkä ikä koneelle.

Nyt en oikein tietää mitä konetta edes ostan, onneksi meillä on pesutupa viereisessa talossa. Voi olla mahdollista että tämä uusi Miele tietenkin olisi voinut olla maanantaikappale, mutta kun tutustuin kuluttaijen palautteisiin nykykoneista ja, valitettavasti juuri Mielen koneista, niin tulin surulliseksi. Pesu-ja huuhtelutulokset ovat selvästi huonontuneet uusien koneiden myötä.
 
Hajusteen "raikkaan" hajun lähtemiseen saattaa mennä reilusti yli puoli vuotta tai se ei lähde ollenkaan. Huuhteluaineet voivat olla myös todella hankalia haisemaan.
Ei ollut ongelmana hajusteiden kanssa vanhalla koneella pestäessä, täällä uudella oli.

Veden laittaminen rumpuun on mahdollista. Olen joskus laittanut ylimääräistä vettä kun olen lorauttanut vahingossa liikaa pesuainetta
Vaikuttako se automatiikkaan, jos kone esim.älykäs ja tunnustaa veden määrän? Valmistaudun jo toiseen konen ostoon :rolleyes:Miele en vielä sulkenut kokonaan pois, jotain toista mallia, kun kuulemma sinne voisi muutta ohjelmaa hiukan suuremmalle veden määrälle 3-6 l. Ja jos sinne voi tämän lisäksi lisätä vettä letkusta rumpuun tämän lisäksi, niin kyllä,se on OK.

Itselleni sopinut tuo päältä täydettävä koska siinä on viipu, jolla kone voi helposti siirtää siivomista varten.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi helvetissa tuo mainos hyppäsi?! :mad:
 
Viimeksi muokattu:
No joo, meillä on ollut näitä edestä täytettäviä nämä koneet. Kennorumpu tässä nykyisessä ja se kyllä pikemminkin säästää kuin kuluttaa pyykkiä kunhan vain valittu ohjelma on riittävän hellävarainen ko. pyykille. Jotkut tekstiilit vaativat pesua matalassa lämpötilassa, hellävaraista pesua ja matalaa linkousnopeutta.

Mainitut hankaluudet kyllä ihmetyttävät. Mahdollista mutta kummallista.
 
Jos tinkii energiataloudesta tai/ja laittaa vähän hilloa tiskiin, pyykkikoneen lopputulos (ja kestävyys) paranee.
Itsehän tosin olen ulkoistanut pyykinpesun sille tyypille, joka asuu mun kämpässä, koska on synnyttänyt mun lapset. Olen ohjeistanut pesemään vaatteet käsin etikalla ja sitruunalla. Lopputulos on sangen ihana. Esim. sinivalkoiseksi värjätty Gurkani hivelee hipiääni kuin Arkkienkeli Gabrielin pyrstösulka.
Tosin EU-virkamiehet kiertelevät jatkuvasti ampumaetäisyyden rajoilla, heiluttelemassa pyykkikonemainoksia. Tuhoan kuulema Suomen ja EU:n sisämarkkinat.
No, samapa tuo. Aina kun näen virkamiehen, tunnen rekyylin olkapäässäni.
 
No joo, meillä on ollut näitä edestä täytettäviä nämä koneet. Kennorumpu tässä nykyisessä ja se kyllä pikemminkin säästää kuin kuluttaa pyykkiä kunhan vain valittu ohjelma on riittävän hellävarainen ko. pyykille
Mutta onko sulla kennorumpullinen vetta EIsäästävä Miele? Ymmärsin että sinulla on vanha Miele kone.

Minun vanhassa koneessa oli vanhamallinen rejallinen rumpu ka olin siihen ihan tyytyväinen.
Minusta jotenkin tuntuu että olisi se rumpu mitä tahansa, jos kone hinkkaa vaatteita 2 tuntia hahvikupillisessa vettä niin ne nimenomaan kuuluu. Itse pesin paljon vanhalla Mielella hienopesuohjelmalla paljonkin sen lyhyyden takia, ja kaikki oli raikasta, toisin kun täällä uudella.
 
Viimeksi muokattu:
Pesukone on mallia W 2888.

Ei tämä ehkä ihan viimeisimpien säästöekovinkausten mukainen ole nykymittapuulla? 40 asteen pikaohjelma, jota käytetään yleisimmin, kestää 30min näillä asetuksilla jotka olen tallentanut ohjelmaan (ei vesi plus oletusarvoisesti). Villaohjelma kestää 39 min. Kirjopyykki 60 asteessa kestää perusasetuksilla 1h 6min ja hienopesu 1h 9min. Erilaisia pesuohjelmia on joka lähtöön, pikavalintoihin saa laitettua neljä suosikkia. Linkous 0 - 1800rpm. Käyttö nopeaa ja vaivatonta (myös pienet lapset hogasivat vikkelästi oikeat proseduurit ja oppivat pesemään pyykkiä), suomenkieliset valikot.
http://www.miele.co.uk/Resources/OperatingInstructions/W 2888 WPS.pdf

Alakanttiin arvioiden kone on pessyt vähintään 9000 kertaa pyykin tähän päivään mennessä ilman ongelmia. Ainoat virheet ovat olleet käyttäjän tekemiä ; ei ole tullut luettua vaatteiden pesuohjetta tai villapipo on livahtanut väärän pyykin mukaan, paperinenäliinoja on jäänyt taskuihin, pesuainetta on lorahtanut ihan liikaa - tekevälle sattuu. Pesuainetta tarvii laittaa selvästi vähemmän kuin pesuainevalmistajat ehdottelevat purkin kyljessä. Niin, ja en käytä hajustettuja pesuaineita (YÄK!), enkä yleensä pesujauhetta enkä myöskään huuhteluainetta.

Reikärummulliseen malliin verrattuna tämä on pessyt pyykit hellävaraisemmin mutta ei se reikärumpukaan mikään raastinrauta ollut. Nessupaperisilpun siivoaminen on helpompaa kennorummusta eikä paperi silppuunnu niin helposti (talouspaperi pysyy yleensä ehjänä pikaohjelmassa)

Olen kyllä samaa mieltä, että vettä tarvitaan riittävästi kunnolliseen pesemiseen. Pesuajan tulee olla pyykin likaisuudesta riippuen nykytempoisessa elämässä myös lyhyt tuloksesta tinkimättä. 2 tuntia on IMO ihan liian pitkä aika pyykin pesemiseen ellei kyseessä ole erittäin likainen pyykki, esim työvaatteet tms. kuumalla pestävä erikoispyykki. Jos kone ei pese kunnolla tai se turmelee vaatteet, on jossain häikkää ja hämminkiä tai kone on epäkelpo olipa merkki mikä hyvänsä.
 
Sarek1,
Sinulla on vielä kunnon kone. Mutta sähkösäästäväisempi. Eikä se ole vielä vesipihi.
http://www.infolink.com.au/c/miele-australia/new-miele-washing-machine-for-the-high-end-n760313
Ei tullut edes suomen kielella vastaan mitään vastaan haussa.
Tuskin niitä tehdä enää :(

Mielenkiintoista, onko Venäjän markkinoilla myös näitä lähes vedettömästi pesevia koneita..tuskin..
http://www.fanion.ru/catalog/miele-prod3752.htm
Mutta mitkä hinnat! Nehän maksaa siellä melkein puolet enemmään! :cool:

Paitsi "ei ole myynnissä" lukee myös, venäläiset ovat ostaneet kaikki kaupat tyhjäksi..
Kone käyttää 42 l per pesu. Täytyy vertailla uusiin.
 
Viimeksi muokattu:
Pesuainetta tarvii laittaa selvästi vähemmän kuin pesuainevalmistajat ehdottelevat purkin kyljessä. Niin, ja en käytä hajustettuja pesuaineita (YÄK!), enkä yleensä pesujauhetta enkä myöskään huuhteluainetta
Vesipihissa konessa on erittäin vaikea löytää balanssia pesuainen kanssa. Kun ne muutenkin pesee huonosti. Mutta tämä kone, jostain peruin koko kauppa, oli kaiken kaikkea outo.

Hajullisista pesuainesta tykkän vain Lummesta, valkoisille pyykille, siinä on jotain, ja se ei ole tyrmävän törkyisen haiseva. Siinä sarjassa on hajustettomiakin. Pesupulveria en ostanut 15 vuoteen.

Minä kyllä käytin huusteluainetta, enimmäksen hajustetonta, ei kuitenkaan aina, mutta hajullisissa on vain yksi jota hyväksyin, nyt ei ole purkkia enää, en muista tarkkaan, hyvin mieto sekin, ainoastaan sitä hajua voinut sietää vielä jotenkuten, ja hyvin vähäsen laitoin sitä.

Katson sitä testin voittaja LG, siinä on allergiahuuhtelukin, ja se osoittautui pesutulokseltaan paremmaksi kun Miele. Mutta sekin on vesipihi, jos luukusta saa laittaa vettä, eikä se menee sekaisin sitä, niin OK.
 
Kiireisinä työpäivän on kuitenkin melko yleistä että puoli pannua kahvia pääsee kylmenemään ja uutta joutuu keittämään tilalle.
Teilläpäin ei olla ilmeisesti koskaan kuultu puhuttavan termoksesta? Kun kahvi on valmis niin kaataa sen pumpputermokseen. Lämpölevyllä muhiva kahvi on semmoita kissankusta ettei sitä kukaan juo, ainakaan jos omistaa kunnollisen makuaistin. Yli 10 min vanha kahvi on jo likavettä.
 
Tossa mallissa oli eteenpäin vedettävä pesuainelokero, ei varmaan onnistu.
No sitä kautta juurikin. Siis tarkoitatko yhä sellaista pesukoneen vasemmassa yläkulmassa olevaa pesuainelokeroa? Sinnehän normaalistikin se vesi menee ja valuu sieltä sitten säiliöön/rumpuun jne.

Miksei saa lisätä vettä ihan rumpuun valmiiksi, miksi pesuainelokeroon? Siihen se letkun pituus kyllä sopisi siinä ja siinä, jos seuraava kone on sivusta täyttyvä. Sitten luukku kiinni ja loput muutama kahvikupillista lisää itse kone. Mutta mitä sanoisi koneen automaatiikka tästä? Nekun ovat nykyisin myös alykkäitä..:rolleyes:
Kone tyhjentää yleensä ensiksi rummun, ihan varmuuden vuoksi, kun ohjelma käynnistyy, siksi tuo ei toimi. Mutta jos oma koneesi ei tyhjennä, niin tuo auttaa kyllä. Itse asiassa, se auttaa myös sikäli, että se kastelee pyykit ja sitä kautta tekee niistä painavampia, joten koneen määräautomatiikka säätää silloin myös vettäkin otettavaksi enemmän kuin normaalisti.
 
:eek:Kertokaa nyt vihdoin ja viimein, että pesettekö sen pyykkinne 40C:ssä joka ei tapa bakteereita, ei irrota rasvaa eikä aktivoi valkopesuaineen valkaisuainettakaan?:eek:

Jos ja kun käytätte normaalisti tuota pesulämpötilaa, niin koko pyykkinne paska senkun paskastuu lisää (yli puolet kakkabakteereista selviää hengissä pesusta toiseen, hyi saatana miettikää vähän!). Lisäksi pesukoneeseenne kertyy hometta ja paskaa tuosta kaikesta ja sekin alkaa haista ja siirtää hajua ja paskaa vaatteisiinkin. Olennaista olisi, että käytännössä aina pestäisiin 60C:ssä, jolloin bakteerit kuolevat, rasva irtoaa ja valkaisuaine aktivoituu tehostaen pesutulosta ja tappaen bakteerit ja sienet. Tämä on unohtunut "nuorelta sukupolvelta", joka kuvittelee, että pyykki "kuuluu pestä" 40C:ssä. Ei kuulu. Se kuuluu pestä 60C:ssä. Lakanat ja pyykeet pitäisi pestä periaatteessa 80-95C:ssä. Niin pesukone itsessään pitää pestä asianmukaisella puhdistuspesuaineella 95C:ssä kerran kuussa tai parissa.
 
:eek:Kertokaa nyt vihdoin ja viimein, että pesettekö sen pyykkinne 40C:ssä joka ei tapa bakteereita, ei irrota rasvaa eikä aktivoi valkopesuaineen valkaisuainettakaan?:eek:

Jos ja kun käytätte normaalisti tuota pesulämpötilaa, niin koko pyykkinne paska senkun paskastuu lisää (yli puolet kakkabakteereista selviää hengissä pesusta toiseen, hyi saatana miettikää vähän!). Lisäksi pesukoneeseenne kertyy hometta ja paskaa tuosta kaikesta ja sekin alkaa haista ja siirtää hajua ja paskaa vaatteisiinkin. Olennaista olisi, että käytännössä aina pestäisiin 60C:ssä, jolloin bakteerit kuolevat, rasva irtoaa ja valkaisuaine aktivoituu tehostaen pesutulosta ja tappaen bakteerit ja sienet. Tämä on unohtunut "nuorelta sukupolvelta", joka kuvittelee, että pyykki "kuuluu pestä" 40C:ssä. Ei kuulu. Se kuuluu pestä 60C:ssä. Lakanat ja pyykeet pitäisi pestä periaatteessa 80-95C:ssä. Niin pesukone itsessään pitää pestä asianmukaisella puhdistuspesuaineella 95C:ssä kerran kuussa tai parissa.
Olet oikeassa.
Itse kuitenkin aina toimin sen mukaan miten likainen pyykki on. Likaiset pyykit ilman muuta vaativat pesun 60, vähemmän likainen, jossa esim. ei hikoiltu edes, ei ole tahroja, jossa pesusuositus 40, ilman muuta menee jopa hienopesun 40 (oli nopein ohjelma vanhassa konessani) näin kävi varsinkin omille pyykille. Joskus pesin 50:ssa. Eikä haissut pahalle koskaan. Vähän käytetyt (esim.kerran uimahallin jälkeen, päästäkseen kloorihajusta eroon) pyyhketkin raikastusmielessä voi pestää hyvällä omatunnolla 40 asteessa hienossa pesussa. Totta kai likaisemmat 60 asteessa. Liinavaatteet aina 60:ssa. Itse jos mahdollisuus olisi, pesisin puuvillaiset liinavaatteet oikein kuumassa 70- 80, mutta lyhyessä pesussa. Ja huuhtelisin perustellisesti.

Mutta tuo on totta, pesukonetta pitää pestää useämpi kun pari kertaa vuodessa 90 asteessa. Varmaan paremmalla hoitolla saisin sen vanhan pyörimään vielä 2-3 vuotta.

No sitä kautta juurikin. Siis tarkoitatko yhä sellaista pesukoneen vasemmassa yläkulmassa olevaa pesuainelokeroa? Sinnehän normaalistikin se vesi menee ja valuu sieltä sitten säiliöön/rumpuun jne
Ei valuu eteenpäin vedettävässä tietääkseni, se alkaa valua kun se loksautettu takaisiin ja kone on päällä, mutta sitten ei siihen voi valuttaakaan :rolleyes:
 
Pesulämpötilaan vaikuttaa oleellisesti se, millaisia lämpötiloja vaatteet kestävät. Joustavissa kankaissa käytetty elastaani menettää kimmoisuutensa jos pistät sen 60 asteen pesuun. Tuhoisia seurauksia saa aikaan myös pikkuballeriinojen tanssipuvuille yms. villasta puhumattakaan.

Ns. äijäkamppeet ja rymyvehkeet kestävät yleensä kovempaa meininkiä myös pesussa.

Maidan: suosittelen nukkasihdin puhdistamista kerran kuukaudessa, samoin sitruunahappokäsittelyä, etenkin jos peset pyykkiä matalissa lämpötiloissa.
 
Teilläpäin ei olla ilmeisesti koskaan kuultu puhuttavan termoksesta? Kun kahvi on valmis niin kaataa sen pumpputermokseen. Lämpölevyllä muhiva kahvi on semmoita kissankusta ettei sitä kukaan juo, ainakaan jos omistaa kunnollisen makuaistin. Yli 10 min vanha kahvi on jo likavettä.

Ei ole kuultu, eikä minun kahvinjuontini kuuluu EU:lle tai kaltaisellesi munamartalle.

Niin ja paremmissa keittimessä on muuten sellainen asetus jolla keittimen levyyn saa alhaisemman lämpötilan päälle ja kahvi säilyy tuntikausia juomakelpoisena.
 
Ei ole kuultu, eikä minun kahvinjuontini kuuluu EU:lle tai kaltaisellesi munamartalle.
Ei tässä ketjussa saa ketään nimittää, taistelumajava, munamarttaksi. Huolellisyys kaikessa, myös pyykkien pesussa on hyve. Huolellisuus on miehekäs merkki miehessä
1jzYf+
, ja se on luotettavuuden merkki.
Säästäväisyys myös, mutta nyt kyllä veden säästön kanssa pyykkikoneissa mentyy ihan metsään.

Myös näiden älykkäiden koneiden toiminnot ihmetyttävät. Miten ihmeessä kone voi olla niin älykäs että osaa annostella jopa pesupulveria, minkä ihmeen perustella, haistaako se, käy tahrat läpi
1jzYf+
??
Tässäkin mielenkiintoisia ajatuksia:
https://fi-fi.facebook.com/SamsungS...920927.64989.176516242367006/796405043711453/

Minun edelleen vaikea uskoa että kone edes punnitsee kuivat pyykit pesupumpussa, ja sen mukan annostelee pesupeulveria. Vai olenko väärässä?
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiset halvat pesukoneet, 300 €:lla niitä jo saa, ovat täysiä romuja. Minulla on ollut työkäytössä useita, ne kestää 3 vuotta ja romuksi.
Käyttökään ole ollut ankaraa, kerran päivässä 1 satsi 60 asteen ohjelma läpi. Merkkejä niissä vinkuintiassa tehty Ahma, AEG ja viimeisin sivusta täytettävä Samsung. Siitä meni laakerit vuodessa, kerran se on jo takuuseen korjattu.

Kotitalouskäytössä on päältätäytettävä Rosenlew Passeli 904 ja se on kestänyt lapsiperheen ankaraa käyttöä jo arviolta 5-7 vuotta ilman mitään murheita.

Nähdäkseni pesukoneeseen tulisi sijoittaa noin tonni, halvat ja hyvät tehdään eri tehtaissa.
 
Nähdäkseni pesukoneeseen tulisi sijoittaa noin tonni, halvat ja hyvät tehdään eri tehtaissa.
Ei pessyt tuo minun yli 1200 euron kone niin kun vanha, kysymys ei siis ole enää hinnasta, vaan vesimäärästä.

Lue syksyn kuluttaja testista, siinä oli Miele, kallis kone, mutta pesutulokseltaan ja huuhtelu tulokseltaan oli parempi LG kuitenkin. En epäile että se kestäisi kauemmin, kun LG. Mutta paljon uutta nyt selvisi.

LG:lla on muuten pienempi kone, joka sopi pienelle perheelle ja yhdelle ihmiselle, 6 kg rumpulla, siinä on lämminvesi huuhtelu (!) Kauppias taas valehteli kun sanoi että "ne kaikki huuhtelevat kylmässä vedessä". Eivät kaikki, vain moni kauppias yrittää myydä kallista konetta, joka ei välttämättä edes huuhtelee pyykkiä. Ja tätä lämminvesi huuhtelua kutsutaan nyt sitten "allergiahuuhteluksi" :mad: Tai "lääketieteelliseksi" huuhteluksi (!) Koko ajan paranee..:confused: Minusta tuntuu että vanhalla konella, joka oli myös sitä "aatelia" (Miele) oli aina lämminvesi huuhtelu :mad:Ei enää! Nyt sitten korostetaan jossain, jos oikein kunnolla kaivat ja syvältä, että jos haluat pyykeista kaiken pesuainepaskan, niin pitää huuhdella lämpöisellä vedellä. Että tiedätte sitten.
Kusetetaan ihmisia niin paljon kuin ehditaan tämän vesisäästön kanssa, että totuutta pitää kaivata syvältä jos ei halua kuolla pesuainejäämiin.

Tuon Mielen hinnalla saisi 3 halpiskonetta ja vaihdan 3 v väliin uuteen, kenties jollakin parannuksella varustetun tai sitten ei. Ymmärsin yskän.

Pitää vielä oikein puristaa kaiken totuuden Mielelta myös, onko vaihtaneet huuhteluveden lämpöisestä kylmään.
 
Back
Top