Jonkinlaisia uskonnollisia näkyjä oli monessa kirjassa, enkeleitä vilisi ja kaiken maailman yliluonnollisuutta.
Olihan sotakamreerin kirjoissa aina mukana kuuluisa Kalmiston Nestori johonka sissit törmäsivät aina muutaman kurkkuryypyn jälkeen.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jonkinlaisia uskonnollisia näkyjä oli monessa kirjassa, enkeleitä vilisi ja kaiken maailman yliluonnollisuutta.
Tuli nyt vihdoin luettua se foorumilla vinkattu Antti Kauranteen kirjoittama Punainen Porvoo jatkoksi muihin saman genren opuksiin. Joitakin mietteitä...
Kuten aikaisemmin olen tainnut mainita, Remeksen Jäätyvä Helvetti oli aikanaan sellainen kylmiä väreitä ja niskakarvoja nostattava lukukokemus. Ja Remeshän on tunnetusti sellainen detaljifriikki, joka ei helposti sorru amatöörimokiin teksteissään. Tykkäsin silloin kovasti
Seuraava Suomi nykysodassa"-genren kirja taisi olla Sota 2016 by Jere Laine. Ihan viihdyttävä romaani, mutta ei siitä mitään ihmeempiä muistoja tainnut jäädä.
Viime syksynä tuli luettua Helena Immosen Punainen Kettu. Se oli hyvä kirja, vaikkakin muutama tyyliseikka ja välillä liiallinen tunteiden käsittely siinä vähän tökki.
Nyt siis viimeisenä genressä tuo Punainen Porvoo. Siinä missä Remes hallitsee nippelitiedot, niin Kauranteen kirjassa venäläisiä kutsutaan "iipoiksi" ja ne tekevät "maihinlaskuja" Hind-23-kuljetuskoptereilla. Kuitenkin taisteluiden raadollinen kuvaus ja "makkaranpaistokerholaisten" ja huonosti koulutettujen perusressujen heitto ensilinjan kahinoihin sekä siviilien kokemat pommitukset ja ohjusiskut olivat jotain sellaisia asioita, joita ei kolmessa ensin mainitussa teoksessa ainakaan samalla tavoin käsitelty. Sitten taas joku Afganistanin ja Tsetsenian sotien historian pikainen läpikäyminen ja Venäjän presidentin äkillinen viraltapano Lelun risteyksen tienoilla kirjan loppumetreillä olivat aika erikoisia valintoja kirjan tekstiin minun mielestäni. Kyllä kirja silti kannattaa lukea jos eteen tulee.
Yhteenvetona kaikissa kirjoissa oli paljon hyvää kuin myös juttuja, jotka jotenkin tökkivät lukiessa. Minkähänlaista stooria nelikko saisi aikaan jos yhdessä tarinaa kirjoittaisivat...?
Minulla smat tunteet Immosen kirjasta kuin sinullakin. Pidin juonesta, mutta dialogi oli vähän kankeata ja loppu ehkä vähän pliisu.Viime syksynä tuli luettua Helena Immosen Punainen Kettu. Se oli hyvä kirja, vaikkakin muutama tyyliseikka ja välillä liiallinen tunteiden käsittely siinä vähän tökki.
Immonen kirjoittaa jatko-osaa kirjaan, saa nähdä miten meno paranee! Lukulistallehan sekin on laitettava, ei näitä tämän aiheen kirjoja juuri ole.Minulla smat tunteet Immosen kirjasta kuin sinullakin. Pidin juonesta, mutta dialogi oli vähän kankeata ja loppu ehkä vähän pliisu.
Luen kevennyksenä sukupolviromaania
Enni Mustonen: Ruokarouvan tytär (2017), 496 sivua
Se on oikein hyvä. Se on romaanisarjan ”syrjästäkatsojan tarinoita” järjestyksessä nro 5. Aion lukea myös seuraavat nro 6 ja nro 7, sillä ne ovat odotamassa kotona lukemista. Sarjassa ihmiset kasvavat ja vanhenevat. Isät ja äidit jäävät vähitellen syrjään ja seuraava sukupolvi astuu esille. Mielestäni nämä kirjat sopivat sekä miehille että naisille luettavaksi. Romantiikkaa on mukana, mutta myös surua ja ikävää.
Sarja alkaa romaaneilla Paimentyttö, Lapsenpiika, Emännöitsijä ja Ruokarouva.
Seuraava kirja olikin sotahistoriaa. Luin kirjan
Niilo Lappalainen: Viipuri toisessa maailmansodassa (1991). 293 sivua
Aihe kiinnostaa, koska aion kirjoittaa siitä artikkelin blogiini. Tuo kirja on jonkinlainen kirjallisuustutkimus, ts. perustuu laajaan sotakirjallisuuteen ja sota-arkistoihin, mm. toimintakertomuksiin. Siinä oli koottu aiheesta paljon valokuvia.
Kannatti lukea. Tietysti asiasta on lukenut muita kirjoja, mutta tässä oli kerätty tähän aiheeseen sopiva tietopaketti. Se ei ollut nimittäin liian laaja ja sen jaksoi lukea aika nopeasti. Armottomasti käytiin läpi pahimpia tehtyjä virheitä. Keväällä 1940 torjunta otettiin tosissaan ja luultiin, että Viipuri saadaan pitää Suomella. Vaikka Viipuri onnistuttiin pitämään, se oli luovutettava heti rauhanteon jälkeen ja äskeisten puolustajien oli lähdettävä sieltä nopeasti.
Sen sijaan kesäkuun ja heinäkuun vaihde vuonna 1944 ei mennyt Viipurissa, niin kuin piti. Suuri määrä suomalaisia sotilaita jätti asemansa ja juoksi pakoon, heittäen kevyet aseensa mennessään. Kaiken lisäksi virkaintoinen upseeri ammusvaraston ovella vaati hakijoilta lupalappuja, kun vihollinen koko ajan lähestyi. Jopa aseella uhaten vaadittiin ammuksia tuosta varastosta kirjan mukaan! Pioneereilta osa Viipurin silloista jäi räjäyttämättä, kun räjäytysaine loppui eikä lisää annettu varastosta lupapaperin puuttuessa.
Mannerheim oli järkyttynyt Viipurin menetyksestä. Sitä järkyttyneempi hän oli, kun sitä eivät kertoneet omat alaiset, vaan vihollinen radiolähetyksessä. Niin ei olisi saanut tapahtua. Päämaja sai vihiä asiasta ikäänkuin vahingossa pieni asia kerrallaan. Miksi se tietojen salaaminen pääsi tapahtumaan kuten kirjassa on kuvattu?
Kirja on ilmestynyt 30 vuotta sitten. Onko aiheesta kirjoitettu lisää? Tietääkö kukaan.
Se ammusvarikkoa vartioinut (kapteeni?) suomalaisupseeri oli/on kyllä oikea suomalaisen byrokraatin perikuva..Seuraava kirja olikin sotahistoriaa. Luin kirjan
Niilo Lappalainen: Viipuri toisessa maailmansodassa (1991). 293 sivua
Aihe kiinnostaa, koska aion kirjoittaa siitä artikkelin blogiini. Tuo kirja on jonkinlainen kirjallisuustutkimus, ts. perustuu laajaan sotakirjallisuuteen ja sota-arkistoihin, mm. toimintakertomuksiin. Siinä oli koottu aiheesta paljon valokuvia.
Kannatti lukea. Tietysti asiasta on lukenut muita kirjoja, mutta tässä oli kerätty tähän aiheeseen sopiva tietopaketti. Se ei ollut nimittäin liian laaja ja sen jaksoi lukea aika nopeasti. Armottomasti käytiin läpi pahimpia tehtyjä virheitä. Keväällä 1940 torjunta otettiin tosissaan ja luultiin, että Viipuri saadaan pitää Suomella. Vaikka Viipuri onnistuttiin pitämään, se oli luovutettava heti rauhanteon jälkeen ja äskeisten puolustajien oli lähdettävä sieltä nopeasti.
Sen sijaan kesäkuun ja heinäkuun vaihde vuonna 1944 ei mennyt Viipurissa, niin kuin piti. Suuri määrä suomalaisia sotilaita jätti asemansa ja juoksi pakoon, heittäen kevyet aseensa mennessään. Kaiken lisäksi virkaintoinen upseeri ammusvaraston ovella vaati hakijoilta lupalappuja, kun vihollinen koko ajan lähestyi. Jopa aseella uhaten vaadittiin ammuksia tuosta varastosta kirjan mukaan! Pioneereilta osa Viipurin silloista jäi räjäyttämättä, kun räjäytysaine loppui eikä lisää annettu varastosta lupapaperin puuttuessa.
Mannerheim oli järkyttynyt Viipurin menetyksestä. Sitä järkyttyneempi hän oli, kun sitä eivät kertoneet omat alaiset, vaan vihollinen radiolähetyksessä. Niin ei olisi saanut tapahtua. Päämaja sai vihiä asiasta ikäänkuin vahingossa pieni asia kerrallaan. Miksi se tietojen salaaminen pääsi tapahtumaan kuten kirjassa on kuvattu?
Kirja on ilmestynyt 30 vuotta sitten. Onko aiheesta kirjoitettu lisää? Tietääkö kukaan.
Hosia, Eino: Tuliholvin alla 1940. Projekti Lönnrotissa ladattavana.
Wikipedia kertoo, että Eino Hosian teos tuli toiseksi Otavan järjestämässä kirjoituskilpailussa talvisodan jälkeen. Kolmas oli Pentti Haanpään Korpisotaa.
Hosia vetää puhtaasti rivimiehen näkökulmasta, kuvaten toisaalta realistisesti, toisaalta hieman romantiikan tyyliin paisutellen helvetillisiä taisteluita Taipaleessa ja Vuosalmella/Äyräpäässä. Hosian reserviläisporukka astuu remmiin Taipaleella, kokee Taipaleen taistelut kaikessa kovuudessaan ja kun lopulta pääsee lepoon, siirretäänkin sitten Vuosalmelle vielä pahempaan lihamyllyyn. Kun Wikipediaa lainaten puhun romantiikasta, en suinkaan tarkoita mitään löperöä rakkausromaania, vaan nimenomaan alkuperäisen romantiikan tunnekuohua ja paisuttelua. Vaikka ote on ehdottoman maanläheinen ja jopa inhorealistinen (mikä ei välttämättä ollut ajan teoksille tyypillistä), on siinä muutamia hahmoja ja kohtauksia, joissa Hosia sallii itsensä paisutella ja muokata näitä realistisuudesta irroten.
Hosian romaani vertautuukin mielestäni tietyiltä osin Yrjö Jylhän Kiirastuleen, jossa lähtökohta on ehdottoman realistinen, mutta välillä käväistään myös korkeammissa ja henkisemmissä sfääreissä, kuitenkin arkitodellisuuteen palaten. Tosin minä en lyriikasta kyllä ymmärrä enempää kuin sika satelliitista.
Luin tämän e-kirjana ja lukulaitteella meni nopeasti. Alussa tyyli vaati vähän totuttelua, mutta viimeistään rintamalle päästyä teksti oli silkkaa rautaa. Pidin kovasti ja suosittelen lämpimästi muillekin.
Ja muistutetaan edelleen, että Elfvengren irtisanoutui julkisesti niistä Tammen salaliittoteorioista, jotka EIVÄT pohjautuneet vahvoihin lähteisiin, toisin kuin aluksi väitettiin, vaan joku oli kuullut, että jotkut olivat puhuneet...Tästä löytyy lisää tarinaa Viipurin menetyksestä 20.6.1944. Artikkelikokoelma ja eri kirjoittajia.
Katso liite: 47519
Ja muistutetaan edelleen, että Elfvengren irtisanoutui julkisesti niistä Tammen salaliittoteorioista, jotka EIVÄT pohjautuneet vahvoihin lähteisiin, toisin kuin aluksi väitettiin, vaan joku oli kuullut, että jotkut olivat puhuneet...
Punaisessa ketussa on tosiaan virheitä, hiukan jopa liikaakin. Virheet alkoi monesti hiukan jopa ärsyttää. Myös ärsyttäviä nyansseja missä aamupala vaihtuu täysin eri aamupalaksi seuraavassa lauseessa jne.Kaikissa Venäjä hyökkää Suomeen -kirjoissa (Punainen Porvoo, Sota 2016, Operaatio Punainen Kettu) on omat hyvät ja huonot puolensa. Realismivirheitä ja ihan selkeitä asiavirheitä löytyy kaikista. Esim. Operaatio Ketussa kerrotaan mitenkä Vaalimaalla iivanan panssarikärkeä olisi ollut vastassa ensimmäisenä RVL:n valmiusjoukkue. Enpä tähän itse oikein usko. Valmiusjoukkueille on mitä ilmeisimmin jyvitetty SA-tehtävinä vastaerikoisjoukkotehtäviä siinä missä erikoisrajajääkäreille. Punaisen Porvoon vahvuus on juuri pystymetsästä revityn reserviläisjoukon kuvaamisessa. Ison mittakaavan tasolla kirjassa vilisee mielestäni asiavirheitä, kuten muistaakseni siinä että Suomella on heittää peliin parikin sodan ajan panssariprikaatia.