Kirjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse suosin nykyään Adlibrista. Nopea palvelu ja rahtikulut 5 euroo. Aviation shop on myös tuttu. Aina kun on mahdollista, käväsen ko. liikkeessä Helsingissä.

Itse suosin nykyään Adlibrista. Nopea palvelu ja rahtikulut 5 euroo. Aviation shop on myös tuttu. Aina kun on mahdollista, käväsen ko. liikkeessä Helsingissä.

Joo sama minulla. Adlibris on osoittautunut sangen hyväksi. Jonkin verran tilailen nykyään myös Amazonista. Kotimaisia nettidivareita hyödynnän myös aika tiuhaan.

1703617591727.png

Viimeksi tilasin tämän Adlibriksestä. Tyhjentävä opus, joka kertoo (ehkäpä) ensimmäisestä suihkukoneesta, joka suunniteltiin tiedustelua ja pommitusta varten.
Kyseisillä koneilla suoritettiin mm. epäonnistunut Remagenin sillan pommitusoperaatio.

Joo sama minulla. Adlibris on osoittautunut sangen hyväksi. Jonkin verran tilailen nykyään myös Amazonista. Kotimaisia nettidivareita hyödynnän myös aika tiuhaan.
Itse vältän Adlibristä viimeiseen saakka. Samoin Amazonia. Maksan muutaman lisäeuron suomalaisille kirjakaupoille mielelläni (jopa Suomalainen kirjakaupalle, koska on paikallinen), että kotimaista tarjontaa säilyy. Ja tiedän, että jokainen tekee kuten haluaa. Onpahan vain oma näkemykseni asiaan.

Itse vältän Adlibristä viimeiseen saakka. Samoin Amazonia. Maksan muutaman lisäeuron suomalaisille kirjakaupoille mielelläni (jopa Suomalainen kirjakaupalle, koska on paikallinen), että kotimaista tarjontaa säilyy. Ja tiedän, että jokainen tekee kuten haluaa. Onpahan vain oma näkemykseni asiaan.
Sinällään kannatetteva ajatus, mutta jos hintaero posteineen rupeaa olemaan kymmeniä prosentteja, niin köyhän on pakko säästää. Plus Adlibriskin maksaa alvit Suomeen. Amazonista ei enää yleensä kannata tilata, Adlibris on järkiään halvempi ja voi tilata 30 päivän laskulla.

Suomalainen Kirjakauppa on kussut ulkomaisten kirjojen osalta hommansa parin viime vuoden aikana. Vielä 2 - 3 vuotta sitten heillä näkyi verkkosivullakin hyvä valikoima ulkomaisia erikoiskirjoja ja ihan ok hintaan. Nykyään verkkosivulla ei näy mitään (paitsi ehkä jotain suurkuuluisuuksia) ja kun menee myymälään, niin suurta osaa kirjoista, joita sai aiemmin, ei enää saa (vaikka painos ei loppu) ja henkilökunta vain kohauttelee olkapäitään ja ei tiedä mistään mitään. Jopa myymäläpäälliköt ovat ihan pihalla. Pitäkööt tunkkinsa.

Kulju on periaatteessa pätevä kirjoittaja. Mitenkähän vahvaa arkistotutkimusta kirja on?

Tuli tämän päivän postin mukana. Vilkaisin lähdeluettelon, niin vankasti on ainakin käytetty Kansallisarkiston sotapäiväkirjoja, yksityisarkistoja, sukulaisten kautta saatua yksityistä aineistoa ja suvun edustajien haastatteluja. Lähdeviitteet tosin itse tekstistä on jätetty pois.

Onko kellään näkemystä tästä ? Tiettävästi esseekokoelma saksalaisten komentojärjestelyistä ja johtamisesta divisioona- ja armeijakuntatasolla.

61y3xDNTrjL._SL1203_.jpg

Alkuvuoden lukulistalla hieman saksalaista sotataitoa. Korsunin motin taistelut. Kirjoittajana kenraaliluutnantti Nikolaus von Vormann, joka käsittääkseni otti sotavankeudessa ollessaan osaa liittoutuneiden sotahistorian ja sotataidon keräyshankkeisiin. Toisin sanoen, varsinkin venäläisiä vastaan taistelleita saksalaiskomentajia pyydettiin panemaan muisteloitaan ylös paperille. Kirja ilmeisesti alkaa Dnepriltä vetäytymisestä 1943 ja päättyy Korsunin motin taisteluihin. Von Vormann toimi tuolloin armeijakunnan komentajana.

19051505_battle-of-cherkassy.jpg

Viimeksi muokattu:
Alkuvuoden lukulistalla hieman saksalaista sotataitoa. Korsunin motin taistelut. Kirjoittajana kenraaliluutnantti Nikolaus von Vormann, joka käsittääkseni otti sotavankeudessa ollessaan osaa liittoutuneiden sotahistorian ja sotataidon keräyshankkeisiin. Toisin sanoen, varsinkin venäläisiä vastaan taistelleita saksalaiskomentajia pyydettiin panemaan muisteloitaan ylös paperille. Kirja ilmeisesti alkaa Dnepriltä vetäytymisestä 1943 ja päättyy Korsunin motin taisteluihin. Von Vormann toimi tuolloin armeijakunnan komentajana.

Katso liite: 89727
Onko mistään kotoisin? Aiheesta on kaksi hyvää uudempaa historia kirjaa: Douglas Nashin Hell's Gate ja Zetterlingin Korsun Pocket. Hell's Gaten painos lopussa ja hintaa on.

Onko mistään kotoisin? Aiheesta on kaksi hyvää uudempaa historia kirjaa: Douglas Nashin Hell's Gate ja Zetterlingin Korsun Pocket. Hell's Gaten painos lopussa ja hintaa on.

Vasta tilauksessa. Oletan että mukana on aimo annos jälkiviisautta, ehkä kaunisteluakin varsinkin kun kirjoittaja itse oli tapahtumien keskellä. Se mitä tältä odotan, on saksalaisen sotataidon kuvausta. Minkälaisena kokivat oman taktis-operatiivisen osaamisensa suhteessa venäläisiin. Kirjoitusajankohta kun on kylmä sota, niin oletettavasti näitä oppeja oli tarkoitus myös hyödyntää NATO:n piirissä.

henkilökunta vain kohauttelee olkapäitään ja ei tiedä mistään mitään. Jopa myymäläpäälliköt ovat ihan pihalla. Pitäkööt tunkkinsa.
Kävinpä tuossa taannoin Suomalaisessa kysymässä erään kirjan saatavuutta. Myyjätäti:"Ei ooo, ei ooo meillä. Kuopiossa olisi!!" Minä: "Tuota noin...saisikos sen tänne... mä maksan sen heti!" Täti: " sun täytyy tilata se Kuopiosta!" Minä: "onko se nettitilaus tänne mahdollista?" (ilman kuluja) Täti:"Ei onnistu..." Ennen tuo oli mahdollista!

Palvelualttius huipussaan ja tämän jälkeen on minun Suomalaisesta kirjakaupasta tekemäni ostot (vuositasolla 200 eur.) loppuneet.

Kävinpä tuossa taannoin Suomalaisessa kysymässä erään kirjan saatavuutta. Myyjätäti:"Ei ooo, ei ooo meillä. Kuopiossa olisi!!" Minä: "Tuota noin...saisikos sen tänne... mä maksan sen heti!" Täti: " sun täytyy tilata se Kuopiosta!" Minä: "onko se nettitilaus tänne mahdollista?" (ilman kuluja) Täti:"Ei onnistu..." Ennen tuo oli mahdollista!

Palvelualttius huipussaan ja tämän jälkeen on minun Suomalaisesta kirjakaupasta tekemäni ostot (vuositasolla 200 eur.) loppuneet.

Kaikkosen Nato-kirjan ostin meidän paikallisesta toissa viikolla. Harvemmin tosiaan Suomalaisesta tulee enää osteltua. Joskus kylläkin jos jotain tiettyä etsii, tosin silloinkin pitää saatavuus aina tarkastaa ennakkoon. Nyt kyllä käy vielä niin, että meidän paikallinen myymälä lopettaa. Lähin löytyykin sitten tämän jälkeen Lappeenrannasta.

Die Wehrmacht im Kampf -sarjassa on näköjään ilmestynyt myös tällainen kuvaus Saksan Lapin armeijan operaatioista. Kirjoittaja toimi vuosina 1940-1942 Gebirgsarmeekorps Norwegenin huoltopäällikkönä.

71UeinF2teL._SL1500_.jpg

The Arctic Front was the northernmost theatre in the war waged by Germany against Russia. For a period of four years, German troops from all branches of the Wehrmacht fought side by side with Finnish border guard units. The high point of the war on the Arctic Front was the assembly and advance of Germany’s Mountain Corps Norway in the summer and autumn of 1941. Commanded by general of the mountain troops, Eduard Dietl, and composed of the 2nd and 3rd Mountain Divisions, the Mountain Corps advanced out of occupied North Norway, assembled in the Petsamo Corridor in North Finland, and struck into Russian territory in an attempt to seize Murmansk. It did not reach its objective.

This account of the operation was written by Wilhelm Hess, quartermaster of the Mountain Corps Norway. He draws upon his personal experience of the conditions and actions on the Arctic Front in order to describe and analyse the environment, the sequence of events, and the reasons behind certain decisions. In addition to describing how operations conducted by the Mountain Corps unfolded, Hess provides insight as to how the terrain, the flow of supplies, and the war at sea impacted those operations.

Perhana, mielenkiintoiselta vaikuttaa tämäkin saksalaisen sotataidon kuvaus.

51pL+pBFgoL._SL1024_.jpg

This volume in the Die Wehrmacht im Kampf series examines the principles of mobile defensive operations by analyzing examples of defensive combat that took place on the Eastern Front during the Second World War. It is written by Ferdinand Maria von Senger und Etterlin, a German officer in the panzer troops who fought in several defensive battles against the Russians.

Table of Contents

Part 1: Delaying tactics
Part 2: Defensive positions
Part 3: Counteroffensive and reaction forces
Part 4: Conclusions

Kirjoittajana siis tämä Wehrmachtin ja Bundeswehrin upseeri.

Onko kukaan lukenut tätä ? Itse tykkään Citinon kirjoista. Ainakin miehen Wehrmacht-trilogia on hyvä. Citinon pitkän linjan perusteesi on se, että Saksan sodanjohdolla on yksi kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee. Eli Saksa varustautui aina käymään perinteidensä mukaisesti nopeatempoista liikesotaa. Vastustaja yksi toisensa jälkeen lyötäisiin tajuttomaksi niin ettei Saksa koskaan joutuisi pitkään kulutussotaan.

0811734579.jpg

Back