Kirjat

Mielenkiintoinen juttu Väinö Linnan äärivasemmistolaisista historiatulkinnoista.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/vaino_linna_kommunisti-67752

Varsinkin 70-luvulla Linna alkoi esittää julkisuudessa erittäin neuvostomyönteisiä näkemyksiään Suomen sotien ajan historiasta. Talvisota oli mukamas tuolloisten poliitikkojemme taitamattomuuden seurausta. Itäinen suurvalta halusi puolestaan pelkkää hyvää pienelle Suomelle. VMP !
 
Sateisen päivän divarissa pistäytyminen palkittiin (taas):

panssarisotaa.jpg


:camo:
 
Ihan vaan välikysymyksenä esitän, että onko foorumilla vielä joku joka EI ole lukenut Ilkka Remes: Jäätyvä Helvetti ?
Nyt alkais olla aika, kun talvikin häämöttää tuolla 4 kk päässä.
Kirjassa esitettäviä vieraan vallan tekemiä "kepposia" voi mielestäni jokainen alkaa pohtimaan mielessään. Muistetaan kuitenkin tässäkin; pelolle ei saa antaa valtaa.
 
Mielenkiintoinen juttu Väinö Linnan äärivasemmistolaisista historiatulkinnoista.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/vaino_linna_kommunisti-67752

Varsinkin 70-luvulla Linna alkoi esittää julkisuudessa erittäin neuvostomyönteisiä näkemyksiään Suomen sotien ajan historiasta. Talvisota oli mukamas tuolloisten poliitikkojemme taitamattomuuden seurausta. Itäinen suurvalta halusi puolestaan pelkkää hyvää pienelle Suomelle. VMP !

Linnalla oli henkisesti vaikeita aikoja, eikä hän aina ollut tasapainossa.
 
On kyllä pirunmoinen klassikko. :uzi:

Minulla taitaa itselläni olla se 50-luvun ensimmäinen painos. Isäukolla on puolestaan tämä kuvitettu versio.

Katso liite: 15493

On klassikko, ja on pirunmoinen! Muutamakin vuosi mennyt sitten edellisestä kerrasta, nyt päässyt taas kesään 1942 asti. Kova ja karu ollut sotapolku kyllä pojilla :salut:
 
Sotakirjallisessa sivistyksessäni on sukellusveneen mentävä aukko. En nimittäin ole tutustunut laisinkaan Lothar-Günther Buchheimin legendaariseen sukellusvenesotaa kuvaavaan teokseen Das Boot. Elokuva ja minisarjaversio ovat sen sijaan erittäin tuttuja. Tämän kaverin laatiman arvostelun innoittamana päätin, että tämä epäkohta paikataan lähitulevaisuudessa.


Saksan kielen osaamiseni on sen verran olematonta, että käännösversio tuli hankittua brittien Amazonista hulppeaan 0,01 punnan hintaan. Käytännössä maksettavaksi jäi vain neljän euron postikulut. Wiki kyllä kertoo, että kirja ilmestyi myös suomeksi 70-luvulla, mutta suomennettua painosta en löytänyt kyllä mistään.

1.jpg
 
Sotakirjallisessa sivistyksessäni on sukellusveneen mentävä aukko. En nimittäin ole tutustunut laisinkaan Lothar-Günther Buchheimin legendaariseen sukellusvenesotaa kuvaavaan teokseen Das Boot. Elokuva ja minisarjaversio ovat sen sijaan erittäin tuttuja. Tämän kaverin laatiman arvostelun innoittamana päätin, että tämä epäkohta paikataan lähitulevaisuudessa.


Saksan kielen osaamiseni on sen verran olematonta, että käännösversio tuli hankittua brittien Amazonista hulppeaan 0,01 punnan hintaan. Käytännössä maksettavaksi jäi vain neljän euron postikulut. Wiki kyllä kertoo, että kirja ilmestyi myös suomeksi 70-luvulla, mutta suomennettua painosta en löytänyt kyllä mistään.

Katso liite: 15530
Enpä tiennytkään että suomenkielinen versio on noin harvinainen. Muistaakseni törmäsin suomennettuun versioon aivan hiljattain paikallisessa antikvariaatissa. Kansi jäi mieleen ja sitä aikani käpistellessäni tajusin että kyseessä on Das Boot. Pitääpä käydä noukkimassa teos parempaan talteen, mikäli se vielä on siellä.

Sukellusvene.jpg
 
Tämä oli ihan hyvä, mutta ei tietoarvoltaan samaa tasoa kuin Haynesin mainio Hornet -manuaali. Ehkä hieman liikaa historiatietoutta MiG -suunnittelutoimiston menneisyydestä ja aiemmista konetyypeistä. MiG-29:n suurin valtti oli sen kerrassaan loistava aerodynamiikka, jonka venäläiset pähkäilivät 70-luvun alussa. Ja tekivät tämän ilman läntisiä tietokoneita (vrt. F-15 ja F-16). Paljon asiaa erityisesti moottoreista. Aseistuksesta ja tutkasta sitten vähemmän. Heikoimmillaan tämä oli lentäjän näkökulman esilletuomisessa. Siinä missä Hornet käytiin läpi todella tarkasti pilotin näkökulmasta, on MiG-29:n osuus rajoitettu yhden brittiläisen koelentäjän näkemykseen yhdeltä ainoalta lennolta kaksipaikkaisella koulukoneversiolla.

1.jpg

No, tämä olisi seuraavana lukuvuorossa.

2.jpg
 
Enpä tiennytkään että suomenkielinen versio on noin harvinainen. Muistaakseni törmäsin suomennettuun versioon aivan hiljattain paikallisessa antikvariaatissa. Kansi jäi mieleen ja sitä aikani käpistellessäni tajusin että kyseessä on Das Boot. Pitääpä käydä noukkimassa teos parempaan talteen, mikäli se vielä on siellä.

Sukellusvene.jpg

Tässä oli muistaakseni sellainenkin käännöskukkanen kuin "munaläikkönen". Niitä on sitten meidän perheessä syöty muutaman kymmentä vuotta. Teki nääs vaikutuksen pieneen sotakirjan lukijaan. :)

Jaksaa muuten hymyilyttää nyt jo eläkkeellä olevaa äitimuoria vieläkin...

Lukuhetkiä!
 
Onko kukaan teistä lukenut tätä kirjaa?

American Gripen: The Solution to the F-35 Nightmare

In place of the long-delayed, heavy and expensive F-35, the U. S. military has a better alternative, the Saab Gripen multi-role fighter aircraft. The F-35 is the world's largest weapons program, but it has attracted little in-depth analysis to date, apart from the Pentagon Director of Operational Test and Evaluation reports which, year after year, point out the aircraft's show-stopping failings and shortcomings. Becuase we are all paying for it, American Gripen was written to provide the buying public a complete understanding of the F-35's whys and wherefores in the context of military aviation. It is a call to action. We will all be much safer when the F-35 program is dead an buried.

https://www.amazon.com/American-Gri...941071538/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8
 
Mauri Paasilinna:Kylmän sodan kauppamiehet,Gummerus

50-luvun CIAn palkkaamia ex-kaukopartiomiesten seikkailua kuvataan tuossa.Suosittelen.

Tästä aihepiiristä on mielestäni vasta äskettäin alkanut tippua tietoja yleisen kansan keskuuteen.mielenkiintoista kuin mikä.Toivottavasti saamme lukea enemmän jatkossakin!
Taisi loppua reissut mm. jenkkien teknologiseen kehitykseen (U2-kone).
Vai loppuiko...
 
Taisi loppua reissut mm. jenkkien teknologiseen kehitykseen (U2-kone).

Norjalaiset oli siinä käytännön työn tekijöitä eli värvääjiä ja organisaattoreita CIA:lle. Asia tuli Suomen poliittisen johdon tietoon, joko kotimaisesta tai venäläisestä vinkistä. Kekkonen protestoi, aiheellisesti, joka johti siihen, että suomalaisten agenttitoiminta loppui. Mun muistin mukaan näin tapahtui ennen U2 -lentoja, mutta olihan jenkeillä muitakin tiedustelukoneita.
 
50-luvun CIAn palkkaamia ex-kaukopartiomiesten seikkailua kuvataan tuossa.Suosittelen.


Taisi loppua reissut mm. jenkkien teknologiseen kehitykseen (U2-kone).
Vai loppuiko...

Eivät loppuneet. Näitä oli useampia erillisiä linjoja. Norjalaisten värväystoiminta oli vain yksi linja. Jotkut ovat paperilla, jotkut vain kertomuksina asioista vielä tietävien muistissa ja CIAn fileinä.
 
asekirja.jpg

Satuin reissun päällä kirjakaupaan ja sieltä lähti tuo mukaan mielestäni erittäin kohtuulliseen alle 20 euron hintaan.
En ole vielä ehtinyt lukemaan.

Poiminta kirjasta: RK:n koesarja m/60 200 kpl. Suurin puute, taipumus kaksoislaukauksiin, tuli poistaa.

Joten näyttää äkkivilkaisulla sisältävän yksityiskohtaistakin tietoa.
 
asekirja.jpg

Satuin reissun päällä kirjakaupaan ja sieltä lähti tuo mukaan mielestäni erittäin kohtuulliseen alle 20 euron hintaan.
En ole vielä ehtinyt lukemaan.

Poiminta kirjasta: RK:n koesarja m/60 200 kpl. Suurin puute, taipumus kaksoislaukauksiin, tuli poistaa.

Joten näyttää äkkivilkaisulla sisältävän yksityiskohtaistakin tietoa.

Jäsen Iso-Mursu olikin jo kommentoinut tuota ketjussa. Ilmeisesti kuvituksessa on tullut kämmäyksiä.

Tuli eteen tällainen laatukirja.

On Buk muuttanut muotoaan..

Katso liite: 11004 Katso liite: 11005

Edit.

Lisätty Bemarin kuvaKatso liite: 11007
 
Jäsen Iso-Mursu olikin jo kommentoinut tuota ketjussa. Ilmeisesti kuvituksessa on tullut kämmäyksiä.
Täysin mahdollista, lukematta kirja vielä.
edit:juu niinpä näyttää Buk ja Bemari muuttaneen muotoansa;) No ei ollut onneksi kallis tuo kirja..
 
Viimeksi muokattu:
No, tämä olisi seuraavana lukuvuorossa.

2-jpg.15551

Phantom -manuaali kolahti tänään postiluukusta ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja hyvin kirjoitetulta. Tekijä on entinen RAF:n F-4 -tähystäjä / navigaattori ja on lentänyt 800 tuntia brittiläisillä Phantomeilla. Kirja kattaa konetyypin suunnittelun, kehityksen ja kaikki oleellisimmat tuotantoversiot. Lisäksi mukana on F-4:n taistelukäyttöhistoria (pääasiassa Vietnam ja Lähi-itä). Historiaosuuden jälkeen kirjassa paneudutaan koneen rakenteeseen pintaa syvemmälti. Esittelyssä ovat tekniset ratkaisut, eri järjestelmät, moottorit, tutka ja ohjusaseistus.

Varsinaista nannaa ja hunajaa ovat sitten kuvaukset lentämisestä. Aivan mainiona lisänä löytyy erillinen luku, jossa kerrotaan Phantomeista Britannian ilmatilan vartijoina kylmän sodan vuosina. F-4:n tehtävänä oli lentää kauas merelle ja tunnistaa saarivaltakunnan ilmatilaa kohti tulevat neuvostoliittolaiset pommikoneet. Useimmiten kyseessä olivat Tu-95:t. Kirjassa ääneen pääsevät myös mekaanikot, jotka kertovat miten Phantomeita huollettiin. Viimeisessä luvussa on kertomus yhden harrastajaporukan restaurointiprojektista.

Tämä on omassa lajissaan todella hyvältä vaikuttava ilmailukirja.
 
Back
Top