Kirjat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mielenkiintoinen eikä niin kovin vanhakaan kirja

Adrew Boyd The Royal Navy in Eastern Waters Linchpin of Victory 1935 - 1942

Kirjassa käsitellään melkoisen tarkasti Brittien suunnitelmia sodan varalle sekä toimintaa sodan alkuvaiheissa.
Melkoisena yllätyksenä tulee Osasto Z:n puuttuneeseen lentotukialukseen liittyvä juonne.
Kirjan tekijä on selvittänyt asiaa perusteellisesti ja vaikuttaa että koko lentotukialus on liitetty osastoon vasta sen jo
tuhouduttua.
Tällä olisi pyritty selittämään että "kyllähän me siihen tukialus olisi liitetty mutta kun se ajoi karille. . . "

Myös Japanilaisten tukialuspyyhkäisyä Intian Valtamerelle ja birittien vastatoimia sitä vastaan käsitellään kohtuullisen
perusteellisesti. Eriasteista sekoilua on ollut molemmilla osapuolilla ja britit saanevat olla tyytyväisiä että niiltä
upotettiin isommista yksiköistä vain pari raskasta ristelijää ja tukilaiva.

Kaiken kaikkiaan hyvä kirja ja kuviakin on jonkun verran vaikkei mikään kuvakirja olekaan.

Seaforth Publishing 2017.


Puhtaasti Osasto Z:aan keskittyvistä kirjoista paras on:

Martin Middlebrookin ja Patrick Mahoneyn kirja Battleship. The loss of the Prince of Wales and the Repulse. 1977.
 

Liitteet

  • Kuva 01.webp
    Kuva 01.webp
    115.1 KB · Luettu: 14
  • Kuva02.webp
    Kuva02.webp
    140.3 KB · Luettu: 7
  • Kuva 03.webp
    Kuva 03.webp
    138.6 KB · Luettu: 14
Kuuntelin Keir Gilesin uuden kirjan Kuka puolustaisi Eurooppaa?

Näin maallikolle varsin kiinnostava teos, joka toivottavasti saa paljon lukijoita. Giles on britti, joten kirjan painopiste on lievästi Isossa-Britanniassa, mutta myös itäisen Euroopan maita ("Varsovasta itään sijaitsevat maat") käsitellään paljon. Suomi saa niin paljon huomiota, että välillä unohtuu että kyseessä ei ole suomalaisen kirjoittajan teos. "Kaikki maat eivät voi olla kuin Suomi... mutta useat maat voisivat olla kuin Puola".

Kirja on kirjoitettu ennen Trumpin valintaa, eikä kirjassa juurikaan spekuloida sillä, kuka on Yhdysvaltojen presidentti. Lähtöolettamus kuitenkin on, että Euroopan tulisi rakentaa puolustuksensa omin voimin, eikä olla Yhdysvaltojen varassa.

1000037963.webp
 
Ei kirja, mutta ihan kattava tutkimus mongolivallan vaikutuksiin Venäjällä. Huomionarvoista on, että varsinaista konsensusta aiheesta ei ole - samoilla argumenteilla voi perustella mongolivallan olleen Venäjälle turmiollista, tai Venäjää vahvistavaa ja määrittelevää. Julmaa valta oli, ainakin kuolonuhreissa mitattuna.

 
Mä sain tänään luettua Aleksi Suomesta.
No en pitänyt.
Miksi suurin osa kirjasta on kirjoittajan mutuilua, mitä pitäs tehdä ja olisko hk:n sininen parempi uunissa kuin grillissä.
Aleksi antaa parhaansa, mutta se että kirja on täynnä täytesanoja ja omaa mutuilua, niin en arvosta.
No Kyrön puolesta pakko sanoa, että jos kohteen ulosanti on nolla, niin vaikea tehdä tuotosta.

Kevyet mullat taistelijalle.
 
VL Myrsky, historia ja entisöinti, osa 1
Reino Myllymäki on tehnyt suuren työn Myrsky -projektin dokumentoinnissa. Siinä esitellään koneen historia,
tekniset yksityiskohdat, järjestelmät, käyttöhistoria ja konekohtaiset historiikit. Myöskään koneen
kirjaimellisia heikkouksia ei peitelty.

Myllymäki on silti liian rakastunut aiheeseensa, mitä kuvaavat lausunnot:
-"suuressa kuvassa" Myrsky oli onnistunut
-"Suomalaisen insinööritaidon riemuvoitto"
-"Jääräpäinen" Birger Gabrielson" julisti koneet lentokieltoon (sodan jälkeen).

Myrskyjä valmistettiin 51 kappaletta. Ne tappoivat 4 lentäjäänsä, kaksi peräsin/siiveke -flutteriin ja yhden
siiven yleiseen heikkouteen (neljäs moottorivikaan).

En suosittele kirjan ostamista kahdesta syystä:
1. Suurin osa aineistosta löytyy netistä

2. Tämän kirjan nidonta on heikointa mitä olen koskaan tavannut. Tavallaan ironista, että kirja hajoaa kuten
aiheensa.
 

Liitteet

  • Myrsky.webp
    Myrsky.webp
    79.9 KB · Luettu: 12

Syksyllä uutta Janne Nordman -sarjaa
 
Tämä tuore uutukainen tuli postissa tänään, alla kirjan esittely:

Kollaan_tulimyrsky_001.jpg


Hannu Narsakan koostama ja kirjoittama kirja Tulimyrsky Kollaalla - Rautjärven miehet talvisodan polttopisteessä on menossa painettavaksi. Omakustanteinen, lähes 400-sivua käsittävä neliväripainos, 1000 kpl, julkaistaan Rautjärvellä 30.11.2017. Värikarttoja taistelutilanteista, valokuvia, tilastoja, miehistöluettelo kylittäin jne.

Kirjaan on mahdollista tutustua jo 26.8.17 klo 10 - 14 Rautjärven Asemanseudun messuilla aseman koululla, reserviupseerien teltalla, jossa mukana Hannulla on 2 käsinsidottua mallikappaletta esiteltävänä.

Suunnitteilla on verkkosivut tilausta varten, mutta ennakkotilauksia otetaan vastaan jo kylämessuilla. Hannulta voi kysellä myös tarkempia tietoja, puh. 044-9768670 ja sähköposti hannu.narsakka (at) luukku.com. Lisätään informaatiota myös tänne, jos on tarvetta.

Kirjan hinta 30 e + postikulut. Rautjärveläisille kirjat kulkevat 30.11.17 Hannun käydessä siellä, samoin mahdollisesta muusta toimitustavasta kuin postitse voidaan sopia. Allekirjoittaneen mukana kulkee tarvittaessa mm. Juvan suuntaan - tosin talvella käyn harvemmin.
Olipa hyvä kirja.
 
Tämäkin on hyvä kuulla:

Lueskelin taannoin Pakarisen elämäkerran "Hanuri ja hattu." Sota-aikana hän kiersi esiintymässä myös saksalaisille Pohjois-Norjaa myöten, myös itsensä kenraali Dietlin illanvietossa. Tätä hän muisteli mukavana miehenä ja arveli natsien murhanneen tämän Suomen ystävän. Aatteellisena demarina Pakarinen sitten sodan jälkeen katui tätä saksalaisten kanssa veljeilyä. Huvittavasti hän kertoi työväenliikkeen olleen kuitenkin taiteilijan kannalta huono asiakas, näiden tilaisuuksissa kun olisi pitänyt esiintyä ilmaiseksi, kun taas porvareilta sai palkan.
 
Ketjun aiheeseen liittyrn: Storytelilla on hyvä tarjous: 50 h kuunteluaikaa sisältävä tilaus -50% hintaan, ja alennus on pysyvä. Itse vaihdoin Bookbeatista Storyteliin. Hinta laski, kuunteluoikeus lisääntyi ja käyttökokemus on omasta mielestäni parempi.

En saa provikkaa tästä.
 
Itsellä kuuntelussa Zelenskyistä kertova kirja. Liki puolivälissä ja mielenkiintoinen kyllä, kurkistus julkisivun taakse. Screenshot_20250601_212513_BookBeat.webpTulee miettineeksi, kuinka paljon kirjailija kaunistelee, kritiikkiäkin tekemisistä on toki mukana.
 
Lukaisin heti tuoreeltaan Jukka Harajärven Koelentäjä -kirjan: https://otava.kauppakv.fi/sivu/tuote/koelentaja/5196229
Harajärvi on Ilmavoimien evp majuri, joka urallaan toimi hävittäjälentäjänä Drakenilla, ilmataisteluopettajana Hawkilla ja koelentäjänä lähes koko Ilmavoimien kalustolla.

Todella mielenkiintoinen katsaus lentäjän ammattiin, varsinkin kun Harajärvi on taitava kirjoittaja ja hyvä jutunkertoja. Lisäksi hän osaa kertoa siten, että myös vähemmän lentämisestä tietävät ymmärtävät mistä on kyse. Vahva lukusuositus, 5/5.
Tämä kirja pitää ostaa itselle.
 
Lukaisin heti tuoreeltaan Jukka Harajärven Koelentäjä -kirjan: https://otava.kauppakv.fi/sivu/tuote/koelentaja/5196229
Harajärvi on Ilmavoimien evp majuri, joka urallaan toimi hävittäjälentäjänä Drakenilla, ilmataisteluopettajana Hawkilla ja koelentäjänä lähes koko Ilmavoimien kalustolla.

Todella mielenkiintoinen katsaus lentäjän ammattiin, varsinkin kun Harajärvi on taitava kirjoittaja ja hyvä jutunkertoja. Lisäksi hän osaa kertoa siten, että myös vähemmän lentämisestä tietävät ymmärtävät mistä on kyse. Vahva lukusuositus, 5/5.
Tämä kirja pitää ostaa itselle.
Joo luin itse kans tämän parisen viikkoa sitten. Tosi mielenkiintoinen kirja ja maallikollekin helposti ymmärrettävä. Tulee myös ilmi hommaan liittyvät riskit joita ei aina voi täysin välttää. Esim ne jäätikkökokeet kuulosti sellaiselta ettei kiinnostaisi olla kyydissä :D

Luin eilen Seppo Mustaluodon kirjoittaman Kimmo Heinosen tarinan Erikoisjoukoista Afrikkaan. Täyttä toimintaa alusta loppuun joten suositus tälle myös. Harva suomalainen lienee ollut noin kovissa paikoissa jos Ukraina jätetään pois laskuista.
 
Mahtoiko käsitellä Kuoreveden 1985 onnettomuutta mainintaa syvällisemmin?
Ei, Harajärvi aloitti uransa 90-luvulla.

Kuoreveden Turbo-Vinha -onnettomuudesta on kirjoittanut Jyrki Laukkanen joissakin kirjoissaan sekä Ari Jussila Paavo Janhusen elämäkerrassa.

Mitä sinulla on tuosta onnettomuudesta mielessä? Siinähän oli toki muitakin vaikuttavia tekijöitä, mutta pääsyynä oli Turbo-Vinhan rakenne/mitoitus joka mahdollisti virheliikkeestä alkavan agreessiivisen syöksykierteen joka ei ollut oikaistavissa.
 
Ei, Harajärvi aloitti uransa 90-luvulla.

Kuoreveden Turbo-Vinha -onnettomuudesta on kirjoittanut Jyrki Laukkanen joissakin kirjoissaan sekä Ari Jussila Paavo Janhusen elämäkerrassa.

Mitä sinulla on tuosta onnettomuudesta mielessä? Siinähän oli toki muitakin vaikuttavia tekijöitä, mutta pääsyynä oli Turbo-Vinhan rakenne/mitoitus joka mahdollisti virheliikkeestä alkavan agreessiivisen syöksykierteen joka ei ollut oikaistavissa.
Toinen menehtyneistä oli läheinen joten kaikki tieto kiinnostaa mutta kiitos kirjavinkeistä, yritän kirjastoista ensin.
 
Toinen menehtyneistä oli läheinen joten kaikki tieto kiinnostaa mutta kiitos kirjavinkeistä, yritän kirjastoista ensin.
Ainakin näissä asiaa käsitellään:
Ari Jussilan kirja: https://www.ketteratkirjat.fi/kirjat/42671
Jyrki Laukkasen Vinka ja Redigo -kirja: https://www.aviationshop.fi/valmet-vinka-redigo-p-5670.html
Redigon myöhemmän koelentäjän Erkki Ikosen kirja: https://www.aviationshop.fi/koelentjn-lentokonetehtaalla-p-6221.html
Myös joissain vanhoissa Ilmailu-lehdissä tätä käsiteltiin, mutta niitä minulla ei ole.

Turmassahan menehtyi koelentäjä Paavo Janhunen ja koelentoinsinööri Juhani Jääskeläinen. Tämän traagisen onnettomuuden tekee vielä surullisemmaksi se, että koelentoinsinöörin ei olisi pitänyt koelentoohjelman eikä sääntöjen mukaan edes mukana onnettomuuslennolla.

Kone rakennettiin uudestaan ja nimettiin Redigoksia. Koneen kehittely vaati vielä toisenkin kuolemaan johtaneen onnettomuuden, kun Janhusen jälkeen koelentäjäksi projektiin tullut Ari Piippo kuoli Belgiassa Kleine Brogelin kentällä tapahtuneessa onnettomuudessa.

Tämän jälkeen koneen takarunkoa pidennettiin selkeästi ja sekä korkeus- että sivuvakaajat suunniteltiin uudestaan. Aiemmassa versiossa lyhyt runko muiden ominaisuuksien kanssa mahdollisti ns. aggravated spin -syöksykierteen sekä muistaakseni tiukassa vedossa tapahtuvan siivekehaukkauksen jolloin kone pyörähtää pituusakselinsa ympäri.
 
Back
Top