Mitä Vietnam-muistelmia tms. on suomennettu? Joskus aikoinaan (yläasteella/lukiossa) muistan lukeneeni Philip Caputon "Pelätä ja tappaa". Nimenomaan maasodan näkökulmasta; tiedän Zahnin (Cobra-pilotti) ja Rasimuksen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Hyvä kirja.Arvosteluja Wolfgang Ottin merisotakirjasta "Hait ja pienet kalat"?
Kiitos! Pitääpä lainata. Tuli tänään lainattua Hans Herlinin "Kirottu Atlantti".Hyvä kirja.
Käsittelee "pikku laivoja" ja sitten sukellusvenesotaa nimenomaan normi merimiehen vinkkelistä. Mukana myös maissa toljailua.
Sain juuri kuuntelun loppuun.Mites tämä?
Katso liite: 125467
Se loppuosan spekulatiivinen osuus oli minusta mielenkiintoisin. Useampia skenaarioita, joista monikaan ei ollut kovin myönteinen, no se on tietysti teoksen luonne.Mulla on kuuntelu kesken vielä. Aihe on mielenkiintoinen ja ajankohtainen, mutta jotenkin ei vaan iske...
Ihan samanlaista sotateknoa ei tule heti mieleen suomennetuista, mutta kylmän sodan ajalta nämä ovat muuten vain hyviä:Onko kellään suositella mitään Clancyn Myrsky nousee kirjan tapaisia suomennettuja teoksia?
Ei suomennettu vaan suoraan suomeksi; Erkki Nevatie, Suomalaissotilaaana Vietnamissa.
Hauska anekdootti:
"Erkki Nevatie sai Vietnamin demilitarisoidulle vyöhykkeelle kirjeen vuonna 1966. Suomen armeija kutsui vuonna 1947 syntyneen nuoren miehen kutsuntoihin, mutta merijalkaväen 7. rykmentin 3. pataljoonan Suicide India -komppaniassa palvellut konekiväärimies vastasi olevansa liian kiireinen.
Tapauksesta kirjoitettiin muun muassa Stars & Stripes sekä Sea Tiger -lehdissä otsikoilla ”Finn being drafted too late” ja ”Too busy fighting a war to worry about being a draft dodger”."
Katso liite: 125560Katso liite: 125561
Ei kyllä kovin paljon tule mieleen; lähinnä Helena Immosen operaatio Kettu -sarja. Tekoälyltäkin yritin kysellä mutta ei sekään oikein mitään järkevää antanut. Andy McNab ehkä, ja jotain Ville Kaarnakaria voisi ehkä katsella?Onko kellään suositella mitään Clancyn Myrsky nousee kirjan tapaisia suomennettuja teoksia?
Muitten suositusten päälle Forsythin Jumalan nyrkki (Irak). Itäiseen naapuriin liittyy samalla tekijällä Musta manifesti.Onko kellään suositella mitään Clancyn Myrsky nousee kirjan tapaisia suomennettuja teoksia?
Immosen kirjoja nyt alennuksella, pokkarit varsinkin jo sopuhintaisia:Ei kyllä kovin paljon tule mieleen; lähinnä Helena Immosen operaatio Kettu -sarja. Tekoälyltäkin yritin kysellä mutta ei sekään oikein mitään järkevää antanut. Andy McNab ehkä, ja jotain Ville Kaarnakaria voisi ehkä katsella?
Tämä on nyt 2/3 osaltaan luettu, ja voin suositella sillä varauksella että teema on hyvin kaunistelematon. En olisi uskonut että jokin kirja saisi minua tuntemaan sympatian tapaista venäläissotilaita kohtaan, eli hyvän lukukokemuksen merkki! Päähenkilön tuskailu kaunokirjallisuuden tuottamisen kanssa ilmeisesti heijastelee kirjoitusprosessiaEn tiedä onko tämä foorumin sääntöjen mukaista, mutta uskaltauduin silti rekisteröityä mainostaakseni omaa kirjaani. Joku poistaa tämän, jos katsoo asiakseen.
Syyskuun 26. päivänä ilmestyy esikoisromaanini VOLODJAN POJAT. Kirja kertoo suomenvenäläisen miehen radikalisoitumisesta ja lähdöstä Ukrainaan sotimaan Venäjän puolella. Teoksesta merkittävä osa on sotatoimien kuvausta. Kenties tällä foorumilla on kiinnostusta teokseni kaltaisen fiktion lukemiseen. Kirjan on kustantanut WSOY.
Olen itse sotilasvirassa merivoimissa. Uskallan väittää, että autenttisuuden vaikutelma teoksessa on vahva. Olen dokumentoinut romaanin kirjoittamisprosessin loppuvaiheita melko laajasti Instagram-tililläni, jonka löytää nimelläni.
Elokuun loppuun asti romaani on tilattavissa Kirja.fi-sivustolta 20% alennuksella käyttämällä koodia syys20.
Kirjastani voivat kiinnostuneet esittää kysymyksiä täällä.
Alla linkit Kirja.fi-sivustolle sekä WSOY:n kirjasivulle.
![]()
Volodjan pojat
Retki yli rajojen. Kostja ei tiedä, minne on elämässään menossa, kunnes löytää itsensä Ukrainan rajalta rynnäkkökivääri kädessä. Kostjalla on kännykän taustakuvana Vladimir Putinin kuva. Nuori mies on muuttanut äitinsä kanssa Pietarista Suomeen 14-vuotiaana, mutta vielä aikuisenakaan Suomi ei...kirja.fi
![]()
Volodjan pojat - WSOY
Retki rajojen yli. Kunnianhimoinen, kohtisuora esikoisromaani sodasta, syyllisyydestä ja suomenvenäläisestä identiteetistä. Pietarista Suomeen muuttanut Kostja kokee olevansa väärällä tavalla ulkomaalainen. Hän tuhlaa lahjojaan sairaalan vahtimestarina ja kurkistaa…www.wsoy.fi
Katso liite: 123852

Mulla on tämä kans parhaillaan kesken. Mielenkiintoinen vaikkakin fiktiivinen kurkistus venäläiseen mielenmaisemaan.Tämä on nyt 2/3 osaltaan luettu, ja voin suositella sillä varauksella että teema on hyvin kaunistelematon. En olisi uskonut että jokin kirja saisi minua tuntemaan sympatian tapaista venäläissotilaita kohtaan, eli hyvän lukukokemuksen merkki! Päähenkilön tuskailu kaunokirjallisuuden tuottamisen kanssa ilmeisesti heijastelee kirjoitusprosessia![]()