Kirjaväite: Venäjä varautuu Suomen rannikon valtaamiseen

Siirsin vajaa 100 viestiä venäläisten maakaupat ja tiedustelu -ketjuun. Mentiin jo aika vahvasti sisämaakiinteistöjen puolelle :) Pitäkää pää viileänä siellä, oli jo välillä aika lämmin tunnelma.

@Ikarus, OK. Tuota minä en tiennyt siviilitutkista (että eivät ole oikeita tutkia kuten minä ymmärrän tutkan) joten olen nyt hiukan viisampi kuin pari minuuttia sitten.

Tuo on hyvin oleellista kaikkien foorumien jäsenten ymmärtää. Tietyssä mielessä on suorastaan vaarallisen harhaanjohtavaa puhua toisiotutkajärjestelmästä, kun kyseessä ei ole toiminnaltaan oikeastaan mitenkään tutkaa muistuttava järjestelmä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Toisiotutka

Tehdään äärimmäisen yksinkertaistettu vertailuesimerkki:
  • Siviililennonjohdon toisiotutkajärjestelmä on henkilö, joka on sokea, mutta hän ei ole mykkä, eikä kuuro. Joten kun hän saapuu coktail-pirskeisiin, hän huutaa että "keitä täällä on". Sitten kaikki paikalla olijat vastaavat takaisin, että "mä oon Jake, mä oon täällä drinksubaarin luona", "mä oon Sanna, mä oon hakemassa pikkusuolaista". Jos joukossa on kuokkavieras, joka ei vastaa kutsuun mitään, ei siviililennonjohdon henkilö voi myöskään häntä havaita.
  • Sotilasilmavalvonnalla (oikea tutka) on näkö tallella. Hän näkee heti, keitä on paikalla, missä he ovat ja mitä he ovat tekemässä. Hän näkee myös kuokkavieraan (ja voi kutsua järjestysmiehen saattamaan tämän ulos)
 

PV tehnyt asiallisen opetusvideon miten meritiedustelu toimii meidän saaristoalueella.
Hieno video. Olen kerta kaikkiaan vakuuttunut näistä PV:n uusista videoista. Jos noissa puhuttaisiin englantia epäilisin Hollywoodin tuotoksiksi :cool: Tuollaiselta saarelta pakeneminen lienee haasteellista jos tulee havaituksi :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top