Kuten kirjoitin "jos foliohattuilee ". Se riittää minulle perusteeksi. Minä aina epäilen kaikkea ja kaikkia kunnes toisin todistetaan.Millä perusteella näin epäilet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuten kirjoitin "jos foliohattuilee ". Se riittää minulle perusteeksi. Minä aina epäilen kaikkea ja kaikkia kunnes toisin todistetaan.Millä perusteella näin epäilet?
Kuten kirjoitin "jos foliohattuilee ". Se riittää minulle perusteeksi. Minä aina epäilen kaikkea ja kaikkia kunnes toisin todistetaan.
Joo ei se epäily mitään haittaa, mutta tekojen olisi hyvä perustua tietoon. Lähinnä haluaisin tietää miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää tai minkälaisen kuvan moni siitä vaikuttaa saaneen.
Eipä @Herman30 ollenkaan vihjannut olevansa ryhtymässä mihinkään tekoihin.Joo ei se epäily mitään haittaa, mutta tekojen olisi hyvä perustua tietoon. Lähinnä haluaisin tietää miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää tai minkälaisen kuvan moni siitä vaikuttaa saaneen.
Sinä siis et usko että venäläiset tekisivät mitään niin kieroa rauhanajalla, kuten minä epäilen?
PS. Minä kun en tiedä mitään miten puolustusvoimien ilmavalvonta toimii tai on erilaista kun siviili-ilmavalvonta (eli valvooko puolustusvoimat ilmatilaa alle 300m korkeuden?) niin minä en voi muuta kuin omsta päästä järkeillä ja spekuloida.
miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, joten liikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.
Vahvat ennakkoluulot pitävät valtion elossa ja kansan vapaana. Muu suhtautuminen on naiivia.Kaikki on mahdollista, mutta sokea vahvoihin ennakkoluuloihin pohjautuva ajattelu johtaa vain huonoon lopputulokseen.
Perustan mielipiteeni tähän:
Ja kuten totesin niin minä en tiedä että tilanne on erilainen kuin mitä uutinen antoi ymmärtää.
Veli Puskamestari, en sanoisi noin. Peelo on analyyttinen ja jalat maassa oleva kirjoittaja, joka postaa hyvää kamaa. Samoja lähteitä voi tulkita kuitenkin monella eri tapaa.Peelolla on ilmeisesti "paremmat" lähteet kuin meillä...?
Ihan samoilla mennään. Ei minulla eikä varmasti suurimmalla osalla suomalaisista ole mitään käryä millä korkeudella ollaan tutkan alapuolella suomen ilmatilassa jne mutta ilmeisesti Moskovassa on näistä ja muistakin Suomen puolustukseen liittyvistä jutuista hyvinkin tarkat tiedot?
Perustan mielipiteeni tähän:
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, joten liikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.
Ja kuten totesin niin minä en tiedä että tilanne on erilainen kuin mitä uutinen antoi ymmärtää.
Niin, ehkä Peelo on "firman" sisällä ja tietää asiat paremmin kuin me sivilistit.
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?@Herman30 kirjoitti:
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, jotenliikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.
Siviililennonjohto käyttää toisiotutkaa, joka havaitsee lentokoneessa olevan transponderin, ja sen perusteella antaa koneella paikan ja korkeuskoodaavalla transponderilla myös koneen korkeuden. Jos koneesta sammutetaan transponderi pois päältä, ei toisiotutkaa käyttävä lennonjohto konetta pysty lainkaan havaitsemaan. Transponderi päällä lentävä lentokone näkyy toisiotutkassa vaikka se lentäisikin valvomattomassa ilmatilassa ilman lentosuunnitelmaa.
Mitä se vapaassa ilmatilassa ei tarvitse, jos se sitä ei halua tehdä. Valvottuun ilmatilaan, esim. lentokenttien lähestymisalueet tai valvomattoman ilmatilan yläpuolinen valvottu ilmatila ei ilman lentosuunnitelmaa ole lentokoneella asiaa. Jos valvottuun ilmatilaan tunkeutuu ilman lentosuunnitelmaa, on radiosta tulossa välitön kysely tai Hornet saattaa tupsahtaa siivelle.
Sotilastutkat ovat ensiötutkia. Kone näkyy niillä oli siinä transponderi eli ei. Mehiläisparvi voi näkyä 80 km:n päästä.
Lähinnä maasto ja tutka-asemien etäisyys toisistaan saattaa jättää johonkin katveita, joita hyväkseen käyttämällä voi matalalla lentävä kone päästä tunkeutumaan ilmatilaan. Luonnollisesti sotilaspuoli pyrkii tutkan katvealueet pitämään mahdollisimman pieninä.
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?
Uutinen vuodelta 2014: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288698939171.html?pos=ok-nln
Kerimäen mies näki laiturinnokassa Juvan "haamuhävittäjän".
Ilta-Sanomien uutisoimasta juvalaisen eläkeläisen oudosta iltapäiväkahvihavainnosta, punatähtisestä Suhoi-27 -hävittäjästä, tehtiin näköhavainto myös Kerimäellä.
Tämä otus oli hävittäjälentokoneeksi suhteellisen hitaasti matkalla Kerimäeltä Juvan suuntaan. Kerimäeltä on itärajalle 60 kilometriä.
Päivä oli sama, 20. toukokuuta, ja kellon viisarit samalla mallilla.
Ilmavoimat on kertonut, ettei mainittuna päivänä mainittuun aikaan noin kello 17 Juvan yläpuolella esiintynyt minkäänlaista hävittäjätoimintaa, ei kotikutoista eikä vierasta.
Ilmavoimat ei kuitenkaan halunnut salaisuuksiin vedoten ottaa kantaa siihen, voisiko Suomeen pujahtaa salaa niin sanotusti tutkakatveessa eli hyvin matalalla maaston suojassa lentäen.
"Kyllä myökiin nähtiin"
- Juvan miestä voi rauhoitella, että ei se mitään harhoja nähnyt, kyllä myökiin nähtiin, kertoo Kerimäen mies.
Juvan miehen tavoin hän ei halua nimeään julki.
- Oltiin mökillä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Paikka on Ylä-Luotojärvi ja se lensi, kun siinä on se saari puolen kilometrin piässä ja mökki on rannassa, niin se lensi siitä saaren ja mökin välistä.
Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla.
- Näin sen alhaalta päin enemmän. Puiden latvoloista pikkuisen ylhäällä meni ja suhteellisen hiljaa. Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla, mutta en kiinnittänyt huomiota, minkä maalainen se oli.
Sen kerkisin nähdä, että oli laatikkomalliset ilmanottoaukot. Ja sehän on tuo Suhoi-kaksseiska iso kone, yli 20 metriä pitkä. Hornetti taitaa olla korkeintaan 18-metrinen.
Kerimäellä ei erotettu punaista tähteä pyrstövakaajassa tosin kuin Juvalla, jossa haamuhävittäjä kaarsi parahiksi.
- Luulin ensin, että se laskeutuu Savonlinnan lentokentälle.
Hän palveli aikoinaan varusmiehenä ilmatorjunnassa.
- Lohtajan leirillä kerran nähtiin, kun hävittäjä tulee kovaa matalalla ja se vain vilahti, kunnon näköhavaintoa ei saatu ollenkaan, mutta tämä lensi hiljaa. Yleensä ääni tulee jäljessä, tämä tuli paljon ennen.
- Helvetinmoinen rumina, Kerimäen mies kuvailee akustista kokemusta.
IS:n verkkokeskusteluissa näkemykset Juvan Suhoista ovat hajonneet akselille Ruokolahden leijona - Suhoi 27. Samanlaisen vastaanoton sai se Perä-Posion kissa, joka lensi laulujoutsenella.