Julkaistu: 14.5. 19:44
YKSITYISYYS
Tietosuojaa vesitetään nykyään salakavalasti melkein missä tahansa ja välillä lain rajoja koetellen. Viimeisin esimerkki löytyi heti Suomen naapurista.
Oslossa toimivasta Peppes Pizza -ketjun ravintolasta paljastui kadulle päin sijoitettu mainosnäyttö, joka samalla vakoilee katsojiaan. Asiasta kertoi alun perin Reddit-käyttäjä forsaken75, joka norjalaislehti
Dinsidenmukaan on oikealta nimeltään
Jeff Newman.
Newman sanoo huomanneensa, että mainosnäytön mainokset olivat kaatuneet paljastaen niiden taustalla käynnissä olevan prosessin näyttöä katsovien ihmisten tunnistamiseksi ja lajittelemiseksi.
Hän itse astui näytön eteen ja totesi sen arvioivan hänet reaaliajassa nuoreksi mieheksi, jolla on silmälasit. Tämän lisäksi näyttö tarkkaili, minne hän katsoi ja kuinka paljon hän hymyili.
http://imgur.com/m2Tn93L
– Aikomuksenani oli vain [...] tuoda esille, että ihmiset eivät välttämättä tiedä tällaisia demografisia tietoja kerättävän heistä pelkästään mainosta lähestymällä ja sitä katsomalla, Newman kirjoittaa
Redditissä.
Hän lisäsi, että kamera ei ollut nopealla vilkaisulla selvästi näkyvissä.
"Ei se ole käytössä missään"
Tarkoituksena on kohdentaa mainokset paremmin katsojan mukaan, kasvontunnistusteknologian näyttöön toimittanut ProntoTV selvitti Dinsidelle. Jos näytön edessä esimerkiksi on nainen, hänelle esitetään terveellisempiä ruokia kuin miehelle.
Tiedot pidetään nimettöminä, eikä niillä väitetysti pystytä tunnistamaan yksittäisiä henkilöitä, asiasta kirjoittava
Naked Security -tietoturvablogi toteaa.
Kyseessä on testiprojekti, jolle ProntoTV väittää saaneensa luvan Norjan tietosuojaviranomaiselta Datatilsynetiltä. Mutta viraston edustajan mukaan seurantaan voi hyvin liittyä ongelmia ja se voi olla jopa laitonta.
ProntoTV:n omistaa ruotsalainen ZetaDisplay AB, jonka yksi tytäryhtiö on ZetaDisplay Finland. Sen asiakkaina ovat muun muassa Veikkaus, Tikkurila ja Starkki.
ZetaDisplay Finlandin toimitusjohtaja
Jens Helin ei tunne Norjassa tehdyn testin yksityiskohtia, mutta korostaa, etteivät he ole tehneet vastaavaa Suomessa.
– Ei se ole käytössä missään. Siihen on esitetty jonkun verran kiinnostusta, mutta siinä on omia haasteita. Läpikäytävänä on huomattavan hienovarainen prosessi ennen kuin tällainen seuranta on perusteltua loppuasiakkaan näkökulmasta, Helin selvittää
IS Digitodaylle.
Norjassa pohditaan seurannan toteutustapaa. Pizzerian tapauksessa seurantaa ei välttämättä tuotu tarpeeksi selvästi esille mainostaulun katsojille.
Vastaavaa teknologiaa on kuitenkin vähintään testattu Suomessa. Affecto on kokeillut ihmiset tunnistavia mainosnäyttöä esimerkiksi elektroniikkaketju Powerin joissakin liikkeissä,
Helsingin Sanomat kertoo.
Tuomas Linnake
http://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005208257.html