Kokoomuksen sikailut

Tilastot avoimista työpaikoista ovat täyttä puppua. Katsokaapa jonkin pikkukylän avoimia työpaikkoja TE keskuksen sivuilta. Kylän ainoaan betonivalimoon tai ravintolaan haetaan työntekijöitä niin siellä on yrityksen oma ilmoitus ja parilla vuokrafirmalta samat paikat haussa.
Olen itsekkin asioinut noiden ihmiskauppiaiden kanssa, niillä on ilmoituksia joilla vain haetaan henkilöitä vähän kuin vastaisen varalle.
 
Minun teoria on että Suomen työmarkkinat on niin vitun sairaas että kaikki ei siihen oravanpyörään halua. itselläni ainakin hermot ratkeamispisteessä kun irtisanottiin 2013, se tuli kuin taivaanlahja. Sen jälkeen olen voinut henkisesti paremmin. Nyt olen jälleen samassa firmassa mutta osa-aikaisena ja helpommat työtehtävät.

Vähäisillä työvoimilla imetään viimeisetkin mehut töissäolevilta. Koko ajan vähennetään työväkeä mutta työkuorma ei vähenen vaan jäljellä olevilla se kasvaa entisestään. Sekä työnantajien ikärasismi.
Jossain oli kirjoitus että ne firmat jotka valittaa työvoimapulaa on niitä joilla huono maine työmarkkinoilla, harva haluaa sellaiseen firmaan töihin jossa työvoima kohdellaan kuin välttämätön paska.
Hyvä että nyt on asiat paremmin.
Oletko kuitenkin ajatellut, että joku maksaa sinun tukesi? Ja se joku joka painaa sielä oravanpyörässä, ei ole ehkä onnellinen maksaessaa järjetöntä veroprosenttia.

Työmarkkinat voisivat olla paljon paremmat, mutta niitä ei uudisteta, koska kukaan ei ole valmis isoon muutokseen. Sen tarve kuitenkin tunnustetaan.
Kaikelle on syynsä, oli se oikein, tai ei. Mistä se ikärasismi sitten kumpuaa?
En kiellä ettei sitä varmasti esiintyisi, mutta miksi? Vaikea uskoa, että työnantaja heittäisi pois hyvän työntekijän pelkästään sen takia, että hän on vanha. Ehkä sen ikärasismi on vain helppo selitys sille mitä ei haluta sanoa ääneen. Vanhemmalla työntekijällä on kaikki mahdolliset edut, palkka tapissa, mutta miten se suorituskyky? Jokaisen pitäisi kysyä, onko suorituksesi palkkasi arvoinen? Jos ihminen ei syystä tai toisesta suorita, pitäisi sen toisenkinpuolen, eli palkan joustaa. Ikärasismi johtuu siis jäykästä systeemistä.
 
Hyvä että nyt on asiat paremmin.
Oletko kuitenkin ajatellut, että joku maksaa sinun tukesi? Ja se joku joka painaa sielä oravanpyörässä, ei ole ehkä onnellinen maksaessaa järjetöntä veroprosenttia.

Työmarkkinat voisivat olla paljon paremmat, mutta niitä ei uudisteta, koska kukaan ei ole valmis isoon muutokseen. Sen tarve kuitenkin tunnustetaan.
Kaikelle on syynsä, oli se oikein, tai ei. Mistä se ikärasismi sitten kumpuaa?
En kiellä ettei sitä varmasti esiintyisi, mutta miksi? Vaikea uskoa, että työnantaja heittäisi pois hyvän työntekijän pelkästään sen takia, että hän on vanha. Ehkä sen ikärasismi on vain helppo selitys sille mitä ei haluta sanoa ääneen. Vanhemmalla työntekijällä on kaikki mahdolliset edut, palkka tapissa, mutta miten se suorituskyky? Jokaisen pitäisi kysyä, onko suorituksesi palkkasi arvoinen? Jos ihminen ei syystä tai toisesta suorita, pitäisi sen toisenkinpuolen, eli palkan joustaa. Ikärasismi johtuu siis jäykästä systeemistä.
Nuoria arvostetaan koska he uskovat. Ei siksi, että he olisivat tehokkaampia tai parempia.

Kun on 20. kerran nähnyt samat fuusiot ja yhtiöittämiset ja organisaatiomuutokset joiden lopputulos on sama kuin mistä lähdettiin ja strategiamuutokset joita rummutetaan mahtavaan tyyliin "käänteentekevänä uudistuksena" ja "uuden ajan alkuna" vaikka itse kirjoittajat eivät välttämättä edes itse ymmärrä papereissaan olevia lyhenteitä mutta aina lopputuloksena on joukko YT:itä toiminnan tehostamisen nimissä.

Nuoret joo. He jaksavat innostua noista ja suoltavat jargonia sujuvasti. Kunnes tajuavat että nykyään pääsääntöisesti kyseessä on tyhjänpäiväinen hölötys jota tehdään pääomamarkkinoiden ja rahoittajien iloksi eikä siksi että itse perusbisnes muuttuisi saati kehittyisi yhtään mihinkään. Ja kun he väistämättä sen tajuavat, he ovatkin vanhoja ja uudet nuoret leijonat astuvat tilalle uskoen ja julistaen samoja oppeja ja temppuja jotka "vanhat" ovat jo nähneet 10 kertaa.

Nuoria tarvitaan siksi, että nykyään bisnes perustuu laskelmaan siitä mitä voi olla, ei siihen mitä on. Siitä ja vain siitä syystä esimerkiksi Woltista maksetaan miljardeja vaikkei se tuota mitään. Nuoret eivät ole sen "parempia" työntekijöitä. Mutta heidän hösäämisensä on arvokasta kun luodaan kuvitelmia.

Tämä pätee jopa fyysisessä työssä jota nykyään on yhä vähemmän. Nuori kyllä voi ravata hieman enemmän, mutta vanha tietää reitin paremmin. Tuotos on aika lailla se ja sama. Toinen tekee enemmän ja korjaa sitten enemmän, toinen tekee vähemmän mutta joutuu myös korjaamaan vähemmän. Ja kun se nuori on oppinut, hän on vanha ja sykli jatkuu.

Yksilöitä on tietysti erilaisia. Mutta noin keskimäärin näin asian näen.
 
Nuoria arvostetaan koska he uskovat. Ei siksi, että he olisivat tehokkaampia tai parempia.

Kun on 20. kerran nähnyt samat fuusiot ja yhtiöittämiset ja organisaatiomuutokset joiden lopputulos on sama kuin mistä lähdettiin ja strategiamuutokset joita rummutetaan mahtavaan tyyliin "käänteentekevänä uudistuksena" ja "uuden ajan alkuna" vaikka itse kirjoittajat eivät välttämättä edes itse ymmärrä papereissaan olevia lyhenteitä mutta aina lopputuloksena on joukko YT:itä toiminnan tehostamisen nimissä.

Nuoret joo. He jaksavat innostua noista ja suoltavat jargonia sujuvasti. Kunnes tajuavat että nykyään pääsääntöisesti kyseessä on tyhjänpäiväinen hölötys jota tehdään pääomamarkkinoiden ja rahoittajien iloksi eikä siksi että itse perusbisnes muuttuisi saati kehittyisi yhtään mihinkään. Ja kun he väistämättä sen tajuavat, he ovatkin vanhoja ja uudet nuoret leijonat astuvat tilalle uskoen ja julistaen samoja oppeja ja temppuja jotka "vanhat" ovat jo nähneet 10 kertaa.

Nuoria tarvitaan siksi, että nykyään bisnes perustuu laskelmaan siitä mitä voi olla, ei siihen mitä on. Siitä ja vain siitä syystä esimerkiksi Woltista maksetaan miljardeja vaikkei se tuota mitään. Nuoret eivät ole sen "parempia" työntekijöitä. Mutta heidän hösäämisensä on arvokasta kun luodaan kuvitelmia.

Tämä pätee jopa fyysisessä työssä jota nykyään on yhä vähemmän. Nuori kyllä voi ravata hieman enemmän, mutta vanha tietää reitin paremmin. Tuotos on aika lailla se ja sama. Toinen tekee enemmän ja korjaa sitten enemmän, toinen tekee vähemmän mutta joutuu myös korjaamaan vähemmän. Ja kun se nuori on oppinut, hän on vanha ja sykli jatkuu.

Yksilöitä on tietysti erilaisia. Mutta noin keskimäärin näin asian näen.
Voi olla, että se "vanha" nähnyt "kaiken" ja ei innostu, mutta edelleen, olemmeko palkkamme arvoisia?
Ei kaikki yli 50v potkita pois, eikä edes kaikkia 60v, osa potkitaan, ne jotka saavat kenkää kertovat ikärasismista, vika ei ollut heissä, tai heidän suoriutumisestaan.

60v ihmisiä palkataan töihin, mutta siinä pitää olla halua uuteen jonka pitää näkyä ulospäin. Jos haastattelussa antaa luovuttaneen kuvan ja esiintyy kaiken nähneenä, saattaa jäädä valitsematta. Itse ainakin rekrytoin vanhempia ihmisiä, jos heillä on halua uuteen ja näen sen.
 
Se ei ole yksistään kiinni siitä kuinka tuottava on. Päättävässä asemassa olevat näkevät että yli 50 vuotiaiden sairastavuus kasvaa ja mahdollisuus työnantajalle kalliisiin sairauksiin kasvaa. On vain parempi dumpata pois kun siihen mahdollisuus.
Ei auta itku markkinoilla!
 
Se ei ole yksistään kiinni siitä kuinka tuottava on. Päättävässä asemassa olevat näkevät että yli 50 vuotiaiden sairastavuus kasvaa ja mahdollisuus työnantajalle kalliisiin sairauksiin kasvaa. On vain parempi dumpata pois kun siihen mahdollisuus.
Ei auta itku markkinoilla!
Mutta sitten on myös parempi lakata puhumasta työvoimapulasta ja lakata huonontamasta poispotkittujen 50+ ikäisten työttömyyskorvaukset.
 
Se ei ole yksistään kiinni siitä kuinka tuottava on. Päättävässä asemassa olevat näkevät että yli 50 vuotiaiden sairastavuus kasvaa ja mahdollisuus työnantajalle kalliisiin sairauksiin kasvaa. On vain parempi dumpata pois kun siihen mahdollisuus.
Ei auta itku markkinoilla!
Huvittavasti tänä syksynä todennut, että meidän puljussa kolmekymmppistä nuoremmat on saikuttanut useaan otteeseen, ne keiden ikä alkaa vähintään vitosella on olleet töissä ja siis terveenä
 
60v ihmisiä palkataan töihin, mutta siinä pitää olla halua uuteen jonka pitää näkyä ulospäin. Jos haastattelussa antaa luovuttaneen kuvan ja esiintyy kaiken nähneenä, saattaa jäädä valitsematta. Itse ainakin rekrytoin vanhempia ihmisiä, jos heillä on halua uuteen ja näen sen.
Ts. kyseessä on pärstäkerroinpalkkaus, jossa introverteillä ei ole mitään mahdollisuuksia.
 
Se ei ole yksistään kiinni siitä kuinka tuottava on. Päättävässä asemassa olevat näkevät että yli 50 vuotiaiden sairastavuus kasvaa ja mahdollisuus työnantajalle kalliisiin sairauksiin kasvaa. On vain parempi dumpata pois kun siihen mahdollisuus.
Ei auta itku markkinoilla!
Toisaalta yli viiskymppiset ei yleensä etsi koko ajan uutta työpaikkaa. Pienten lasten vanhemmat saikuttaa lyhyitä saikkuja ihan jatkuvasti. Sen lisäksi työvuorojen ja lomien sumpliminen on yhtä helvettiä näiden lapsellisten kanssa.
 
Kun on 20. kerran nähnyt samat fuusiot ja yhtiöittämiset ja organisaatiomuutokset joiden lopputulos on sama kuin mistä lähdettiin ja strategiamuutokset joita rummutetaan mahtavaan tyyliin "käänteentekevänä uudistuksena" ja "uuden ajan alkuna" vaikka itse kirjoittajat eivät välttämättä edes itse ymmärrä papereissaan olevia lyhenteitä mutta aina lopputuloksena on joukko YT:itä toiminnan tehostamisen nimissä.

Nuoret joo. He jaksavat innostua noista ja suoltavat jargonia sujuvasti. Kunnes tajuavat että nykyään pääsääntöisesti kyseessä on tyhjänpäiväinen hölötys jota tehdään pääomamarkkinoiden ja rahoittajien iloksi eikä siksi että itse perusbisnes muuttuisi saati kehittyisi yhtään mihinkään. Ja kun he väistämättä sen tajuavat, he ovatkin vanhoja ja uudet nuoret leijonat astuvat tilalle uskoen ja julistaen samoja oppeja ja temppuja jotka "vanhat" ovat jo nähneet 10 kertaa

Tässä on liian paljon perää. Nuorten johtaminen on lisäksi helpompaa: asuntovelalliset persaukiset nuoret eivät kieltäydy ylimääräisistä vuoroista ja ylitöistä, tulla kihnaavat kustannuspaikalle, vaikka aamulla koskisi selkään. Kyynistynyt ja muutenkin jo vähän ruma gubbe haistattaa viulut ylimääräisille ponnisteluille. Tietäessään, että seuraava yt todennäköisesti jo nasauttaa laput käteen, ole hyvä.

Minulle Suuri Opetus oli, kun kauan sitten firman työnsankari sai slaagin tavarapihalla. Kun häneen pumpattiin sähköä siinä asfaltilla, niin firman omistajajohtaja vaan hätäili, että kuka nyt tilalle.....samaan aikaan, kun tuo alle viiskymppinen suvereeni stahanovilainen sätki piuhojen päässä. Tajusin timanttisesti myös oman Arvoni rahanteon alttarilla. Se oli pyöreet nolla, oikeasti. Sen jälkeen on kenenkään ollut turha houkutella mukaan sarasvuolaiseen uskontunnustukseen. Vähitellen työnteosta tuli minulle VAIN keino rahoittaa elämää ja niitä asioita, joista pidän, ei mitään muuta. Mitään korvaamatonta arvoa en edes yritä etsiä toimistani.
 
60v ihmisiä palkataan töihin, mutta siinä pitää olla halua uuteen jonka pitää näkyä ulospäin

Palkkaat parhaita teeskentelijöitä, uskallan väittää. Nämä -halua uuteen- osaavat Pelin ja ovat taitavia. Minä kuulun juuri tähän ryhmään, uskallan sen anonyymisti paljastaa. Pa--t normaalijärjellä varustetulla kuuskymppisellä enää oikeasti on halua mihinkään uuteen, mutta sitä on teeskenneltävä taiten, kun hakee pestiä.
 
Palkkaat parhaita teeskentelijöitä, uskallan väittää. Nämä -halua uuteen- osaavat Pelin ja ovat taitavia. Minä kuulun juuri tähän ryhmään, uskallan sen anonyymisti paljastaa. Pa--t normaalijärjellä varustetulla kuuskymppisellä enää oikeasti on halua mihinkään uuteen, mutta sitä on teeskenneltävä taiten, kun hakee pestiä.
Totta, mutta kerrot juuri osan ikärasismin syistä.
Toisaalta haluaa sitä ihminen uutta tai ei, jos töitä haluaa, on pakko olla valmis tekemään, vaikka ei aina huvittaisi.
 
Totta, mutta kerrot juuri osan ikärasismin syistä.
Toisaalta haluaa sitä ihminen uutta tai ei, jos töitä haluaa, on pakko olla valmis tekemään, vaikka ei aina huvittaisi.

Joo, ei mulle ole mikään satumainen yllätys, että todellisuuden hahmottaminen ei ole mikään preferenssi näissä ympyröissä. Pääasia on olla liukas ja taitava vekslaaja. Tarpeellinen osa työelämäosaamista silloin, kun maassa on pysyvästi satoja tuhansia työttömiä. Jos ei olisi, niin kenenkään ei tarvitsisi tässä kohtaa teeskennellä ja näytellä mitään. Olisi vain työpanos, jota myydään mahdollisimman kalliilla. Työnantaja sitten pähkäilisi, että pakkohan se on perhana ottaa, kun muitakaan ei ole oikein tarjolla ja kai se vanha mölö jotain osaakin.....

Ei minulla oikeastaan ole mitään ikärasismia vastaan. Se on Todellisuutta, jonka kukin aikanaan kohtaa. Siinä mielessä kenenkään on turha pillittää ikärasismista, se kohtelee kaikkia varsin tasapuolisesti, kun vaan pannaan aikaa jonoon.

Jos jostain haluaisin jo tottavie eroon työelämässä, niin se on täysin jonninjoutavat kampaviineripalaverit. Aikaa hukataan nykeltämällä jotain tyhjän päiväistä ja ahmimalla kampapullaa tai munkkirinkilää, juoda kirnutaan pohjaan palanutta tarjouskahvia ja ollaan kukin vuorollaan niin viisaita. Minäkin. Näissä palavereissa on tiukka roolitus. Jokainen lausuu, mitä odotetaan kultakin.

Jos vaikka maakuntatasolta on tullut joku valovoimainen viesti, niin tarkkaile ensin onko oma esimiehesi niellyt jo syötin. Jos on, niin nyökyttele hartaasti ja ole positiivinen. Jos ei ole niellyt, niin tue häntä. Ja palaverin jälkeen ravistele harteiltasi ropissut vesi niinkuin hanhen selästä, mene omaan kahvihuoneeseen ja ota kuppi kahvia ja katsele kalenterista, milloin alkaa seuraavat pidemmät vapaat.

Näitä sanotaan nykyään työelämätaidoiksi. Tuottavaa ja energistä, oikein volyymihakuista? Pah. Ei paljon jää jälkeen sovjet-touhuista. Se on tulosta työmarkkinoista ja työelämän todellisuudesta. Ei se mikään ihme ole, että Suomen tuottavuus on laskenut kuin lehmän häntä. Huonoa johtamista kaikilla tasoilla ja jokainen varmistelee vain persettään. Varoo astumasta miinaan ja puukottaa selkään, kun katsoo aiheelliseksi.

Kuulostaako edes etäisesti tutunomaiselta?
 
Joo, ei mulle ole mikään satumainen yllätys, että todellisuuden hahmottaminen ei ole mikään preferenssi näissä ympyröissä. Pääasia on olla liukas ja taitava vekslaaja. Tarpeellinen osa työelämäosaamista silloin, kun maassa on pysyvästi satoja tuhansia työttömiä. Jos ei olisi, niin kenenkään ei tarvitsisi tässä kohtaa teeskennellä ja näytellä mitään. Olisi vain työpanos, jota myydään mahdollisimman kalliilla. Työnantaja sitten pähkäilisi, että pakkohan se on perhana ottaa, kun muitakaan ei ole oikein tarjolla ja kai se vanha mölö jotain osaakin.....

Ei minulla oikeastaan ole mitään ikärasismia vastaan. Se on Todellisuutta, jonka kukin aikanaan kohtaa. Siinä mielessä kenenkään on turha pillittää ikärasismista, se kohtelee kaikkia varsin tasapuolisesti, kun vaan pannaan aikaa jonoon.

Jos jostain haluaisin jo tottavie eroon työelämässä, niin se on täysin jonninjoutavat kampaviineripalaverit. Aikaa hukataan nykeltämällä jotain tyhjän päiväistä ja ahmimalla kampapullaa tai munkkirinkilää, juoda kirnutaan pohjaan palanutta tarjouskahvia ja ollaan kukin vuorollaan niin viisaita. Minäkin. Näissä palavereissa on tiukka roolitus. Jokainen lausuu, mitä odotetaan kultakin.

Jos vaikka maakuntatasolta on tullut joku valovoimainen viesti, niin tarkkaile ensin onko oma esimiehesi niellyt jo syötin. Jos on, niin nyökyttele hartaasti ja ole positiivinen. Jos ei ole niellyt, niin tue häntä. Ja palaverin jälkeen ravistele harteiltasi ropissut vesi niinkuin hanhen selästä, mene omaan kahvihuoneeseen ja ota kuppi kahvia ja katsele kalenterista, milloin alkaa seuraavat pidemmät vapaat.

Näitä sanotaan nykyään työelämätaidoiksi. Tuottavaa ja energistä, oikein volyymihakuista? Pah. Ei paljon jää jälkeen sovjet-touhuista. Se on tulosta työmarkkinoista ja työelämän todellisuudesta. Ei se mikään ihme ole, että Suomen tuottavuus on laskenut kuin lehmän häntä. Huonoa johtamista kaikilla tasoilla ja jokainen varmistelee vain persettään. Varoo astumasta miinaan ja puukottaa selkään, kun katsoo aiheelliseksi.

Kuulostaako edes etäisesti tutunomaiselta?
Jep.
Mutta tilanne on parantunut kun palaverit pidetään teams- tai slack -kokouksina.
Kokous voi olla mutella yhdessä ikkunassa samalla kun tekee muita töitä.
 
Se ei ole yksistään kiinni siitä kuinka tuottava on. Päättävässä asemassa olevat näkevät että yli 50 vuotiaiden sairastavuus kasvaa ja mahdollisuus työnantajalle kalliisiin sairauksiin kasvaa. On vain parempi dumpata pois kun siihen mahdollisuus.
Ei auta itku markkinoilla!

Tämä ei ole mielipide vaan havainto että yksityinen työnantaja tekee juuri tällä tavalla.

Kysymys on vakavasti sairauksista jotka voivat aiheuttaa pitkiä poissa-oloja ja jopa työkyvyttömyyttä aiheuttaen suuria kustannuksia työnantajalle.
Esimerkiksi asennetaan tekoniveliä, tulee syöpiä, ja sydänkohtauksia ja ties mitä, joita ei nuorille tulekkaan.
Uniapnea on yli 50 vuotiaalla äärimmäisen tavallinen nykyään.

Työnantaja maksaa työntekijän sosiaalturvan myös sinäkin aikana kun se on tosi kallista. Myöskin töiden järjestely on hankalaa kun ei tiedä koska tullaan takaisin ja koska tauti palaa.

Valitettavasti on myös suuri yli 50 ryhmä jotka ovat omilla elintavoillaan ajaneet itsensä pois työmarkkinoilta. Sieltä on äärimmäisen paha nousta.
Kun tähän vielä otetaan lisäksi suuri sairastavuusriski niin ei sellaiset paksut äijät ja akat ole suosittuja työnantajalle.
Tämäkään ei ole mielipide vaan havaittu tosiasia.

On kauniita sanoja innosta yms mutta todellisuus on toista!
Monilla ihmisillä parasta ennen päivämäärä on kulunut umpeen jo ennen eläkeikää.

No entäs nuoret sitten? Ei hyvältä näytä heidänkään tulevaisuus. Terveys on yhtä kuin työkyky.
Ylipaino ja kunnon heikkeneminen on trendi. Tosin meillä ja muuallakin jakaannutaan terveydestään huolehtiviin ja niihin jotka eivät sitä tee.
Tämäkään ei ole mielipide vaan havainto.

Mikä sitten on ratkaisu? Siitä terveydestä olisi pidettävä parempaa huolta heti nuoruudesta alkaen. Elintavat ovat ne mihin voidaan vaikuttaa jos niin halutaan.

Tätä yli 50-kymppisten ongelmaa on yritetty ratkaista monella tavalla kuten ns eläkeputkella. Eikös ollut niin että se lopetettiin koska se oli niin kallis?
 
Back
Top