Komentaja: Hornetit pois käytöstä 2020-luvun lopulla

kunnas kirjoitti:
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74267/E4121_PassojaKP_EUK63.pdf?sequence=1
Sivu 12.
MIG-29:n ja F-16:a tutkan kantama on 45 mailia /1m2 kohteeseen
F-15C:n ja SU-27:n tutkan kantama on 60 mailia /1m2 kohteeseen.

Nuo ovat varmaan ihan suuruusluokkana ok lukuja. Tosin erityisesti F-16:n osalta paljon riippuu siitä, mistä versiosta puhutaan. Alkuperäinen APG-66 kun on paljon heikompi tutka kuin APG-68 -mallit. Erityisesti APG-68(v9) malli on kertaluokkaa tehokkaampi tutka ja näkee vähintään kaksi kertaa kauemmas. Tietysti Block 60-mallien APG-80 tutka on omaa luokkaansa. MiG-29:n normaalitutka N019 tutka on samaa tasoa kuin tuo vanha APG-66. Kumpikaan ei voi muodostaa seurantaa kuin yhdestä maalista. Tutkahavaintoja toki voi molemmilla olla useampia, mutta tällaisista havainnoista tiedot ovat paljon epätarkempia kuin varsinaisista tutkaseurannoista.

F-15C näkee melko todennäköisesti selvästi kauemmas kuin Su-27, jos puhutaan tosiaan näillä nimillä, eikä esim. Su-30MKI mallista. Su-27:n tutkan valmistajakin lupaa 1m2 kohteelle havaintoetäisyydeksi noin 36 merimailia. Syynä tähän on se, että Su-27:n N001-tutkan antenni on malliltaan vanhempaa tekniikkaa oleva parabolinen antenni, ns. Cassegrain-tyyppinen ja F-15C:n tutkan antenni on tasoantenni. Tasoantennin etuna on parempi suunta- ja tehovahvistus (eli enemmän tehoa menee sinne minne pitääkin) ja parempi apertuuri (tehollinen ala) sekä hyötysuhde. Tämän vuoksi se on perustaltaan myös vähemmän altis ELSO:lle, koska tutkan sivukeilat ovat paljon pienemmät. Su-27:n muuten piti tulla tasoantenni, mutta NL:n tekniset rajoitteet eivät mahdollistaneet sitä. Lisäksi F-15:n APG-63/70 -tutkassa on monikymmenkertainen signaalinkäsittelykyky verrattuna N001-tutkaan. Millä ihmeellä siis Su-27:n tutka voisi verrata APG-63/70 -tutkaan? Hornetin APG-73 tutka on muuten myös tasoantenni ja elektroniikaltaan se on samaa luokkaa kuin F-15C:n APG-70 (iso osa komponenteistakin on samoja).

Kaiken kaikkiaan meikäläisen Hornetin tutka, ELSO- ja ohjusvarustus on tällä hetkellä hyvinkin ajan tasalla ja ne ovat sitä kohtuudella vielä 2020-luvullakin. Toki uudenaikaisempia koneita on jo olemassa ja lisää tulee pikkuhiljaa, mutta niinhän käy kaiken kaluston kanssa.
 
RistoJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74267/E4121_PassojaKP_EUK63.pdf?sequence=1
Sivu 12.
MIG-29:n ja F-16:a tutkan kantama on 45 mailia /1m2 kohteeseen
F-15C:n ja SU-27:n tutkan kantama on 60 mailia /1m2 kohteeseen.

Nuo ovat varmaan ihan suuruusluokkana ok lukuja. Tosin erityisesti F-16:n osalta paljon riippuu siitä, mistä versiosta puhutaan. Alkuperäinen APG-66 kun on paljon heikompi tutka kuin APG-68 -mallit. Erityisesti APG-68(v9) malli on kertaluokkaa tehokkaampi tutka ja näkee vähintään kaksi kertaa kauemmas. Tietysti Block 60-mallien APG-80 tutka on omaa luokkaansa. MiG-29:n normaalitutka N019 tutka on samaa tasoa kuin tuo vanha APG-66. Kumpikaan ei voi muodostaa seurantaa kuin yhdestä maalista. Tutkahavaintoja toki voi molemmilla olla useampia, mutta tällaisista havainnoista tiedot ovat paljon epätarkempia kuin varsinaisista tutkaseurannoista.

F-15C näkee melko todennäköisesti selvästi kauemmas kuin Su-27, jos puhutaan tosiaan näillä nimillä, eikä esim. Su-30MKI mallista. Su-27:n tutkan valmistajakin lupaa 1m2 kohteelle havaintoetäisyydeksi noin 36 merimailia. Syynä tähän on se, että Su-27:n N001-tutkan antenni on malliltaan vanhempaa tekniikkaa oleva parabolinen antenni, ns. Cassegrain-tyyppinen ja F-15C:n tutkan antenni on tasoantenni. Tasoantennin etuna on parempi suunta- ja tehovahvistus (eli enemmän tehoa menee sinne minne pitääkin) ja parempi apertuuri (tehollinen ala) sekä hyötysuhde. Tämän vuoksi se on perustaltaan myös vähemmän altis ELSO:lle, koska tutkan sivukeilat ovat paljon pienemmät. Su-27:n muuten piti tulla tasoantenni, mutta NL:n tekniset rajoitteet eivät mahdollistaneet sitä. Lisäksi F-15:n APG-63/70 -tutkassa on monikymmenkertainen signaalinkäsittelykyky verrattuna N001-tutkaan. Millä ihmeellä siis Su-27:n tutka voisi verrata APG-63/70 -tutkaan? Hornetin APG-73 tutka on muuten myös tasoantenni ja elektroniikaltaan se on samaa luokkaa kuin F-15C:n APG-70 (iso osa komponenteistakin on samoja).

Kaiken kaikkiaan meikäläisen Hornetin tutka, ELSO- ja ohjusvarustus on tällä hetkellä hyvinkin ajan tasalla ja ne ovat sitä kohtuudella vielä 2020-luvullakin. Toki uudenaikaisempia koneita on jo olemassa ja lisää tulee pikkuhiljaa, mutta niinhän käy kaiken kaluston kanssa.
Tuo MLU 2 Horneteissa sisältää tietääkseni myös APG-73 tutkan 4/5 päivityksen, mitä sitten tarkoittaakaan kokonaisuudessa? Ainakin SAR-kyky tulee päivitettyyn tutkaan ja kaiketi uutta softaa ja jotain komponentteja...?

Eíkö Link-16 vaadi myös tutkan päivitystä kun/jos tilanne- ja maalidataa siirretään maa- ja ilmayksiköiden välillä verkossa ja reaaliajassa?
 
Einomies1 kirjoitti:
Eíkö Link-16 vaadi myös tutkan päivitystä kun/jos tilanne- ja maalidataa siirretään maa- ja ilmayksiköiden välillä verkossa ja reaaliajassa?

Linkistä

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/49b2c680430cd2f3bd99bf9d4c55accf/HN.pdf?MOD=AJPERES

löytyi

"Varustus: Mm. APG-73 -pulssidopplertutka. Omasuojana soihtu- ja silputuslaitteet sekä elektronisia järjestelmiä. MLU 1 -päivityksen myötä mm. JHMCS-kypärätähtäinjärjestelmä ja APX-111 -omatunnuskyselijä sekä taktinen TAMMAC-karttajärjestelmä. MLU 2:ssa mm. Link 16 -tiedonsiirtojärjestelmä ja Litening-maalinetsintäpodi"

Tuolla Litening podilla vissiin sitten hoidetaan nuo maamaalit, tutkaa ei näköjään ole tarvinnut sen paremmin päivitellä.

Lisää tuosta Litening-systeemistä...

http://en.wikipedia.org/wiki/LITENING_targeting_pod
 
Nämä olivat mahdollisella hankintalistalla ainakin vuonna 2006:

The Government of Finland has requested a possible sale for the third phase of the F/A-18 Mid-Life Upgrade (MLU) Program, consisting of F/A-18C/D Fleet Retrofit Kits of the following systems:

67 AN/APG-73 Expand 4/5 Upgrades

3 AN/RT-1851 Radio Transmitters
5 Multifunctional Information Display Systems (MIDS/LVT)
10 Advanced Tactical Forward Looking Infrared Radar (ATFLIR)
4 AN/ALR-67V(3) Radar Warning Receivers
5 AN/AYK-14 Mission Computer Upgrades
2 GBU-31 Joint Direct Attack Munitions (JDAM)
2 AGM-154A Joint Stand Off Weapons (JSOW)
1 AGM-84K Stand-Off Land Attack Missile/Expanded Response (SLAM-ER) 1 AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missiles (AARGM)

Read more: http://www.defencetalk.com/mid-life-upgrade-program-for-finnish-f-18-aircraft-8069/#ixzz1tYo0WiDO

http://www.defencetalk.com/mid-life-upgrade-program-for-finnish-f-18-aircraft-8069/
 
Einomies1 kirjoitti:
Tuo MLU 2 Horneteissa sisältää tietääkseni myös APG-73 tutkan 4/5 päivityksen, mitä sitten tarkoittaakaan kokonaisuudessa? Ainakin SAR-kyky tulee päivitettyyn tutkaan ja kaiketi uutta softaa ja jotain komponentteja...?

Eíkö Link-16 vaadi myös tutkan päivitystä kun/jos tilanne- ja maalidataa siirretään maa- ja ilmayksiköiden välillä verkossa ja reaaliajassa?

Olet oikeassa tuossa, että tuo MLU2 sisältää tuon Expand 4/5 päivityksen, joka pitää sisällään kehittyneen SAR-kyvyn. Tuolla on merkitystä niin tiedustelukäytössä, kuin ilmasta-maahan toiminnassa. Jenkkien merijalkaväki muuten päivittää omia A/BC/D-mallin koneitaan vastaavilla päivityksillä (sivu 4):
http://armed-services.senate.gov/statemnt/2010/04%20April/Architzel-Traughtman-Philman%2004-13-10.pdf

Link 16 ei vaadi sinänsä tutkan päivitystä (käytetäänhän Link 16 myös esim EA-6B Prowlerissa, jossa ei ole tutkaa), mutta tietysti eri järjestelmät pitää integroida toimimaan yhteen.
 
Ilmavoimien Hornet RIAT:issa 2009:
 
Last edited by a moderator:
Linkistä löytyi sama pätkä ohjaamosta kuvattuna:
 
Last edited by a moderator:
Back
Top