kunnas kirjoitti:http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74267/E4121_PassojaKP_EUK63.pdf?sequence=1
Sivu 12.
MIG-29:n ja F-16:a tutkan kantama on 45 mailia /1m2 kohteeseen
F-15C:n ja SU-27:n tutkan kantama on 60 mailia /1m2 kohteeseen.
Nuo ovat varmaan ihan suuruusluokkana ok lukuja. Tosin erityisesti F-16:n osalta paljon riippuu siitä, mistä versiosta puhutaan. Alkuperäinen APG-66 kun on paljon heikompi tutka kuin APG-68 -mallit. Erityisesti APG-68(v9) malli on kertaluokkaa tehokkaampi tutka ja näkee vähintään kaksi kertaa kauemmas. Tietysti Block 60-mallien APG-80 tutka on omaa luokkaansa. MiG-29:n normaalitutka N019 tutka on samaa tasoa kuin tuo vanha APG-66. Kumpikaan ei voi muodostaa seurantaa kuin yhdestä maalista. Tutkahavaintoja toki voi molemmilla olla useampia, mutta tällaisista havainnoista tiedot ovat paljon epätarkempia kuin varsinaisista tutkaseurannoista.
F-15C näkee melko todennäköisesti selvästi kauemmas kuin Su-27, jos puhutaan tosiaan näillä nimillä, eikä esim. Su-30MKI mallista. Su-27:n tutkan valmistajakin lupaa 1m2 kohteelle havaintoetäisyydeksi noin 36 merimailia. Syynä tähän on se, että Su-27:n N001-tutkan antenni on malliltaan vanhempaa tekniikkaa oleva parabolinen antenni, ns. Cassegrain-tyyppinen ja F-15C:n tutkan antenni on tasoantenni. Tasoantennin etuna on parempi suunta- ja tehovahvistus (eli enemmän tehoa menee sinne minne pitääkin) ja parempi apertuuri (tehollinen ala) sekä hyötysuhde. Tämän vuoksi se on perustaltaan myös vähemmän altis ELSO:lle, koska tutkan sivukeilat ovat paljon pienemmät. Su-27:n muuten piti tulla tasoantenni, mutta NL:n tekniset rajoitteet eivät mahdollistaneet sitä. Lisäksi F-15:n APG-63/70 -tutkassa on monikymmenkertainen signaalinkäsittelykyky verrattuna N001-tutkaan. Millä ihmeellä siis Su-27:n tutka voisi verrata APG-63/70 -tutkaan? Hornetin APG-73 tutka on muuten myös tasoantenni ja elektroniikaltaan se on samaa luokkaa kuin F-15C:n APG-70 (iso osa komponenteistakin on samoja).
Kaiken kaikkiaan meikäläisen Hornetin tutka, ELSO- ja ohjusvarustus on tällä hetkellä hyvinkin ajan tasalla ja ne ovat sitä kohtuudella vielä 2020-luvullakin. Toki uudenaikaisempia koneita on jo olemassa ja lisää tulee pikkuhiljaa, mutta niinhän käy kaiken kaluston kanssa.