Komissio kieltämässä itselataavat?

Juu..ei tule kesää ihan heti noille hankkeille seuraavien puheenjohtajien kanssa....toivottavasti.
 
Suomen Sotilas
7 mins ·
EU jatkaa asedirektiivin ajamista sammutetuin lyhdyin. Suomen Sotilas on saanut tietoja kulissien takaa. Emme valitettavasti voi tällä kertaa lähdesuojaan vedoten julkaista lähdettämme.

Suomen Sotilaan saaman tiedon mukaan mitään aseen suunnittelutaustaan perustuvaa rajoitetta, jossa tietyn "tyyppiset"(siis esimerkiksi AR tai AK) aseet tai aseperheet kiellettäisiin systemaattisesti ei olisi sittenkään tulossa. Tässä kohden on toki aiheen muistaa, että myös vuosi sitten ulos vuodettiin väärää tietoa direktiivin etenemisestä.

Paljon puhuttu lipasrajoitus olisi B-kategorian aseille 10-laukauksen lipas pitkiin aseisiin ja 20 patruunan lipas lyhyisiin. Ase pitäisi siis luvittaa uudelleen A7:ksi (eli itselataavaksi aseeksi, jonka lipaskoko näin säädeltäisiin luvassa), jos siihen kiinnitetään suurempi lipas.

Koska lippaat ja muut syöttölaitteet (EU-kielessä harhaanjohtavasti latauslaitteet) ovat nykyään lähes kaikkialla lupavapaita ja niitä on ihmisillä kaappien päällä muisto- ja koriste-esineinä, tulee ongelmaksi kuinka kaikki lippaat rekisteröidään ja/tai kerätään pois.

Tähän tarvittaisiin vähintään siirtymäaika. Siirtymäajan kestosta emme ole saaneet mitään vihjettä. Siirtymäajan kuluessa ison lippaan saa omistaa B-luvalla (eli nykyisellä voimassa olevalla luvalla), mutta sitä ei saa käyttää. Siirtymäajan jälkeen sellaisen hallussapidosta seuraa hallinnollisena toimena (ei siis rikosoikeudellisena rangaistuksena) kaikkien lupien menetys. Tätä voisi verrata siihen, että vailla asianmukaista ajolupaa oleva henkilö omistaisi moottoripyörän ja poliisi saisi tietää siitä ja sillä perusteella peruuttaisi henkilön henkilöautokortin...

Edellä sanottua oleellisempaa kuitenkin on, että B7-aseen voi heti luvittaa A7-aseeksi, jolloin lipasrajoituksia ei tietenkään ole, siis ainakaan nyt saadun tiedon valossa. Toinen asia on se, muuttuuko tämä vielä niin kuin olemme näjhneet aiemminkin käyneen.

Saamamme tiedon mukaan urheiluperustein hankitun aseen hallussapitoon ei tule kilpailupakkoa, vaan tunnustetun lajin harjoitteleminen riittää.

Saattaakin olla että farssimainen lipassähläys vaikuttaisi Suomessa lähinnä niihin henkilöihin, joilla on lupa itselataavaan keskisytytteiseen aseeseen muulla kuin urheilu- tai keräilyperusteella. Kiinnostava kysymys on metsästysperuste, jossa metsästyslaki kieltää kyllä suurten lippaiden käytön, mutta ei omistamista. Viime kädessä ratkaisevaa tulee kuitenkin olemaan se, miten Suomi päättää direktiiviä soveltaa. Siitä nimittäin päätetään yhä Suomessa. Tai ainakin voitaisiin päättää.

Suomen Sotilas seuraa tilanteen kehitystä ja kertoo täällä heti kun tietoa tulee lisää.

Taustatietoa saat tilaamalla Suomen Sotilas -lehden

www.suomensotilas.fi

JP
15284072_10154060370875686_6512446534545538563_n.jpg
 
Toiminta-Ampujien forumille (heidän asekieltokeskustelunsa sivu 763, muuten..!:solthum:) ilmestyi tällainen päivitys:

8Balls kirjoitti:
Re: EU haluaa kieltää puolarit ja normaalikokoiset lippaat
Kirjoittaja 8Balls » 07.12.16 22:55

Ohiajavasta kuorma-autosta tipahti eilisen trilogin lopputulema. Mielenkiintoista on, että allaolevien tietojen lisäksi päästiin sopuun siitä, että KAIKKI luvanvaraiset osat tulee merkitä, mikä tarkoittaa EU:n aseteollisuudelle tähtitieteellisiä vuotuisia lisämenoja. Tarina kertoo, että tällä hetkellä aseteollisuus (myöskin ei-koske-meitä-ja-meidän-metsästysaseita-italialaiset-firmat) ovat vetäneet herneen nenään isosti.

Tällä kertaa poikkeuksellisesti jätimme kääntämättä direktiivin kohdat, koska käännökset tuovat aina tekstiin tietyn määrän tulkinnanvaraisuutta. Ja sitähän tuossa allaolevassa luonnoksessa riittää...

Reserviläispoikkeus:

Parlamentin alkuperäinen versio reserviläispoikkeuksesta hylättiin:
(3b) The national defence forces of a Member State as defined under its national law may include, in addition to the military, units such as a home guard as well as reservists and voluntary defence forces taking part in national defence systems under the command of the national defence forces. [AM 6]

Direktiiviin päätyi neuvoston suosima reserviläispoikkeus, joka näyttää seuraavanlaiselta:
(7b): Member States should, however, have the possibility to authorise the acquisition and the possession of prohibited firearms when necessary for educational, cultural, including film and theatre, research or historical purposes. Authorised persons could include, inter alia, armourers, proof houses, manufacturers, certified experts, forensic scientists and, in certain cases, those involved in film or TV production. Member States should also be allowed to authorise individuals to acquire and possess otherwise prohibited firearms and essential components thereof for national defence, such as in the context of voluntary military training provided under Member State law.

Huomatkaa myös, että Sveitsin Exit-Schengen äänestys yritetään blokata omalla Sveitsille räätälöidyllä poikkeuksella:
As regards firearms classified in category A6, Member States applying a military system based on general conscription and having in place over the last fifty years a system of transfer of military firearms to persons leaving the army after fulfilling their military duties may grant an authorisation to such persons in their quality as sport shooter, to keep one firearm used during the mandatory military period. These firearms shall be transformed into semi-automatic firearms by the public authority which shall periodically check that the persons using such firearms do not represent a risk for public security. The provisions under a), b) and c) shall apply.

Asekeräilijät:
Keräilijöiden tilanne helpottui selvästi, koska komission kanta hylättiin ja keräilijät määritellään nykyään direktiivissä, ja heillä on lupa keräillä A-kategorian aseita:

(7c): It should be possible for Member States to choose to grant authorisations to recognised museums and collectors for the acquisition and the possession of prohibited firearms and ammunition when necessary for historical, cultural, scientific, technical, educational or heritage purposes, provided that they demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or public order, including by way of secure storage. Any such authorisation should take into account and reflect the specific situation, including the nature of the collection and its purposes and Members States should ensure a system in place for monitoring collectors and collections.

Ampumaurheilijat:
Ampumaurheilijat ovat näillä näkymin saamassa oman poikkeuksensa:
Huomatkaa, että tämä allaoleva muoto on vanhentunut, olemme saaneet tietoomme että aktiivinen osallistuminen kilpailuihin ei olisi enää luvan saannin edellytys, vaan pelkästään kyseisen lajin harrastaminen riittäisi.

6(3c). Member States may authorise target shooters to acquire and possess semi-automatic firearms and loading devices classified in categories A.6, and A.7 [and A.9] of Annex I, subject to the following conditions:
a) a satisfactory assessment of relevant information arising from the application of provisions set out in Article 5(2);
[b) provision of proof that the target shooter is actively practising for or participating in shooting competitions [or events] recognised by an official shooting sport organisation of that Member State or by an internationally established and officially recognised shooting sport federation; and
c) a certificate from an officially recognized shooting sport organisation confirming that:
i. the target shooter is a member of a shooting club and, has been regularly practising target shooting in it for at least twelve months, and
ii. the firearm is necessary fulfils the specifications required for a shooting discipline recognised by an internationally established and officially recognised shooting sport federation.

Psykologiset testit:
(7b) Regarding the obligation of Member States to have a monitoring system in place in order to ensure that the conditions for a firearms authorisation are met, Member States should decide whether or not the assessment involves a prior medical or psychological test.

Member States shall have a monitoring system, which they may operate on a continuous or non-continuous basis, to ensure the conditions of authorisation set by national law are met for the duration of the authorisation and. This shall include, inter alia, relevant medical and psychological information is assessed. The specific arrangements shall be determined in accordance with national law. Where any of those conditions are no longer met, Member States shall withdraw the respective authorisation.

Turvallinen säilytys:
Firearms and ammunition should be stored in a secure manner when not immediately supervised. If stored other than in a safe, firearms and ammunition should be stored separately from each other. When the firearm and ammunition must be handed over to a carrier for transport, that carrier is responsible for supervision and storage. Criteria for storage and for safe transport should be defined by national law, taking into account the number and nature of the firearms concerned.

Lupien määräaikaisuus:
The authorisation for possession of a firearm shall be reviewed periodically, at intervals not exceeding five years. The authorisation may be renewed or prolonged if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled."

Nykyiset ”kielletyt hedelmät”:
Lupia voidaan jatkaa, ja vanhoja aseita ei tarvitse kerätä pois. Tämän dokumentin mukaan niitä voisi jopa myydä sellaisille henkilöille, joilla lupa on entuudestaan on. Tämä tarkoittaa, että harrastajat jaettaisiin pahimmassa tapauksessa kahteen kastiin – niihin joilla lupa jo on, ja niihin jotka eivät sitä voi saada. Kannattaa siis omistaa reserviläiskivääri tai IPSC-kivääri ENNEN kuin direktiivi astuu voimaan.

4a. Member States may decide to confirm authorisations for semi-automatic firearms classified in point 6 or 7 of category A for a firearm which was classified in category B set out in Annex I of the Directive, as amended by Directive 2008/51/EC, and legally acquired and registered before [date of entry into force], and to renew or prolong those authorisations, subject to the other conditions laid down in this Directive, and may also allow such firearms to be acquired by other persons authorised by Member States in accordance with this amending Directive.

Mörkölippaat:
Niin sanotut äärimmäisen vaaralliset ”mörkölippaat” (uusi FU Finlandin lanseerama termi) vaativat luvan vilauttamisen ostohetkellä:
The acquisition of loading devices for semi-automatic centre-fire firearms which can hold more than 20 rounds or more than 10 rounds for long firearms shall only be permitted for those persons who are granted an authorisation under Article 6 or Article 7(4a).

Kategoriamuutokset ja ”mörköaseet”:
A-kategoriaan, eli ”kielletty, paitsi jos kuulut poikkeuksen piiriin” menevät seuraavat aseet:

Entiset automaattiaseet:
A6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms. without prejudice to Article 7(4a);

Nämä erityisenvaaralliset ”mörköaseet”, eli reserviläiskiväärit, sekä IPSC-kiväärit:
A7. Any of the following semi-automatic centre-fire firearms:
a) short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of the firearm or a detachable loading device with a capacity exceeding 20 rounds is inserted into it;
b) long firearms which allow the firing of more than 11 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 10 rounds is part of the firearm or a detachable loading device with a capacity exceeding 10 rounds is inserted into it;

Nyt herääkin sitten kysymys – jos lippaan kiinnittäminen EI muuta AR-15:n kategoriaa, niin miten AR15 10 lippaalla voi olla kategorian B ase ja AR15 30 patruunan lippaalla kategorian A ase.

”Helposti kätkettävät”:
A8. Semi-automatic long firearms (i.e. firearms that are originally intended to be fired from the shoulder) that can be reduced to a length of less than 60cm without losing functionality by means of a folding or telescoping stock or by a stock that can be removed without using tools;

Kategoriassa B sallittujen joukossa onkin sitten varsinainen määritelmäkukkasten kokoelma:

B4. Semi-automatic long firearms whose loading device and chamber can together hold more than three rounds in the case of rimfire firearms and more than three but fewer than [twelve] rounds in the case of centrefire firearms.
B5. Semi-automatic long firearms whose loading device and chamber cannot together hold more than three rounds, where the loading device is removable or where it is not certain that the weapon cannot be converted, with ordinary tools, into a weapon whose loading device and chamber can together hold more than three rounds listed under point 7b) of category A.
B7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms other than those listed under point 6, 7 or 8 of category A.

FU:n toimitus haukkoo henkeään ja miettii mitä ihmettä tässä on oikein tapahtunut. Eihän tässä ole enää oikeasti MITÄÄN järkeä. Kuka osaa sanoa mihin AR-15 tai Saiga oikeastaan kuuluu?

Jos siinä on 30 patruunan lipas, se on varmaan A6, tai ehkä A7 mikäli se on tehdaskonversio, mutta toisaalta jos siinä on 3-11 patruunan lipas se on ehkä B4, mutta jos siinä ei ole lipasta se on joko B5 tai B7. Tai jotain. Ota ny tästä sitten selvää. Oikeasti.

Asepassi:
[(9a) The provisions of Directive 91/477/EEC relating to the European firearms pass as the main document needed for their respective activities by hunters and target shooters and other persons authorised in accordance with that Directive should be improved by inclusion in the relevant provisions thereof the reference to firearms classified in category A, without prejudice to Member States’ right to choose to apply a more stringent regime.

Allaoleva on luonnos, josta EI OLE päästy sopuun:
Entiset sarjatuliseet ja muut ”erityisen vaaralliset puoliautomaattiaset” aseet:

9) Some semi-automatic firearms can easily be converted to automatic firearms, thus posing a threat to security. Even in the absence of such conversion , certain semi-automatic firearms may be very dangerous when their capacity regarding the number of rounds is high. Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing to fire a high number of rounds, as well as semi-automatic firearms in combination with a removable loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. The mere possibility of fitting a loading device with the capacity over 10 rounds for long firearms and 20 rounds for short firearms does not determine the categorization of the firearm.
Lisäys:
[Firearms designed for military use, which are equipped to operate on the basis of selective fire, such as AK47, M16, where they may be manually adjusted between automatic and semi-automatic firing modes should fall within category A, therefore should not be available for civilians and if converted into semi-automatic firearms should fall within category A6.]

#EUgunban

http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/viewtopic.php?f=90&t=27537

Sama teksti hieman hiotumpana ja kokonaan suomeksi löytyy myös Firearms Unitedin Facebookista:

Firearms United kirjoitti:
Firearms United Finland
4 t ·
Ohiajavasta kuorma-autosta tipahti eilisen trilogin lopputulema. Mielenkiintoista on, että allaolevien tietojen lisäksi päästiin sopuun siitä, että KAIKKI luvanvaraiset osat tulee merkitä, mikä tarkoittaa EU:n aseteollisuudelle tähtitieteellisiä vuotuisia lisämenoja. Tarina kertoo, että tällä hetkellä aseteollisuus (myöskin ei-koske-meitä-ja-meidän-metsästysaseita-italialaiset-firmat) ovat vetäneet herneen nenään isosti.

Reserviläispoikkeus:

Parlamentin alkuperäinen versio reserviläispoikkeuksesta hylättiin - hyvä koska se edellytti poikkeukseen kuuluvan henkilön olemista puolustusvoimien komennossa.

Direktiiviin päätyi neuvoston suosima reserviläispoikkeus, joka näyttää seuraavanlaiselta:
Jäsenmailla pitäisi olla mahdollisuus myöntää lupia kiellettyjen aseiden hallussapitoon tarpeen mukaan, koulutus, kulttuuri sisältäen teatteri- ja elokuvanteko-, tutkimus-, sekä historiallisiin tarkoituksiin. Näitä luvansaajia voisivat olla esimerkiksi asesepät, valmistajat, ekspertit, tutkijat ja henkilöt filmiteollisuudessa. Jäsenmaiden pitäisi myös pystyä myöntämään lupia kansalaisille maanpuolustustarkoituksiin, kuten vapaaehtoiseen sotilaskoulutukseen jäsenmaan lakien puitteissa.

Suomi 1 - komissio - 0.

Huomatkaa myös, että Sveitsin Exit-Schengen äänestys yritetään blokata omalla Sveitsille räätälöidyllä poikkeuksella, jossa B7 aseita, puoliautomaatteina voidaan myöntää niissä maissa, jossa on ollut yli 50 asevelvollisuus ja käytäntö, jossa asevelvollinen voi palveluksensa päätyttyä lunastaa kalustonsa kotiin. Sanaa Sveitsi ei mainita, mutta se lienee ilmeistä.

Asekeräilijät:
Keräilijöiden tilanne helpottui selvästi, koska komission kanta hylättiin ja keräilijät määritellään nykyään direktiivissä, ja heillä on lupa keräillä A-kategorian aseita:

Jäsenmaiden pitää pystyä myöntämään lupia keräilijöille ja museoille kiellettyjen aseiden hankintaan tarpeen mukaan historiallisista, kulttuurillisista, koulutuksellisista syistä, mikäli he ovat näyttäneet etukäteen, että he varmistaneet aseiden riittävän turvallisen varastoinnin.

Ampumaurheilijat:
Ampumaurheilijat ovat näillä näkymin saamassa oman poikkeuksensa:
Huomatkaa, että tämä allaoleva muoto on vanhentunut, olemme saaneet tietoomme että aktiivinen osallistuminen kilpailuihin ei olisi enää luvan saannin edellytys, vaan pelkästään kyseisen lajin harrastaminen riittäisi.

a) Luvanhaltija täyttää yleiset ehdot
b) Hakija on harrastanut yleisesti tunnustettua lajia seuran jäsenenä
c) seura todistaa, että jäsen on harrastanut vähintään 12 kuukautta.

Psykologiset testit:
Näyttäisi siltä että liikkumavaraa löytyy - "Mitä tulee jäsenmaiden velvollisuuteen luvanhaltijoiden tarkkailuun, jäsenmailla pitää olla paikallaan järjestelmä, joka takaa että luvanhakijoiden edellytykset täyttyvät. Järjestelmä voi perustua jatkuvaan tarkkailuun tai ei-jatkuvaan, mutta sen tulee varmistaa, että lupaehtoja noudatetaan. Psykologiset testit ja lääkärintarkastukset jäänevät jäsenmaiden päätettäväksi. Tötöily aiheuttaa lupien peruuttamisen.

Turvallinen säilytys:
Tuliaseet tulee varastoida turvalliseen tapaan kun ne eivät ole käytössä tai välittömässä valvonnassa. Jos ne on varastoitu muualle kuin asekaappiin, ase ja patruunat tulee varastoida erikseen.

Lupien määräaikaisuus:
Lupien edellytykset tarkistetaan säännöllisesti alle 5 vuoden välein. Lupa voidaan uusia mikäli alkuperäinen käyttötarkoitus täyttyy.

Nykyiset ”kielletyt hedelmät”:
Lupia voidaan jatkaa, ja vanhoja aseita ei tarvitse kerätä pois. Tämän dokumentin mukaan niitä voisi jopa myydä sellaisille henkilöille, joilla lupa on entuudestaan on. Tämä tarkoittaa, että harrastajat jaettaisiin pahimmassa tapauksessa kahteen kastiin – niihin joilla lupa jo on, ja niihin jotka eivät sitä voi saada. Kannattaa siis omistaa reserviläiskivääri tai IPSC-kivääri ENNEN kuin direktiivi astuu voimaan.

Mörkölippaat:
Niin sanotut äärimmäisen vaaralliset ”mörkölippaat” (uusi FU Finlandin lanseerama termi) vaativat luvan vilauttamisen ostohetkellä.
Mörkölipas on kiväärinlipas johon mahtuu yli 10 patruunaa, tai pistoolin lipas johon mahtuu yli 20 patruunaa.

Kategoriamuutokset ja ”mörköaseet”:
A-kategoriaan, eli ”kielletty, paitsi jos kuulut poikkeuksen piiriin” menevät seuraavat aseet:

A6. Aseet, jotka ovat ennen olleet automaattiaseita.

A7. Nämä erityisenvaaralliset ”mörköaseet”, eli reserviläiskiväärit, sekä IPSC-kiväärit:
a) Lyhyet aseet, joilla voidaan ampua yli 21 laukausta lataamatta, jos latauslaite, jonka kapasiteetti ylittää 20 patruunaa, on kiinnitetty aseeseen.
b) Pitkät aseet, joilla voidaan ampua yli 11 laukausta lataamatta, jos latauslaite, jonka kapasiteetti ylittää 10 patruunaa, on kiinnitetty aseeseen.

Nyt herääkin sitten kysymys – jos lippaan kiinnittäminen EI muuta AR-15:n kategoriaa, niin miten AR15 10 lippaalla voi olla kategorian B ase ja AR15 30 patruunan lippaalla kategorian A ase.

”Helposti kätkettävät”
:
A8. Teleperällä tai taittoperällä alle 60 senttimetrin pituisiksi lyhennettävät aseet, "jotka on alunperin suunniteltu olkapäätävasten ammuttaviksi".

Kategoriassa B sallittujen joukossa onkin sitten varsinainen määritelmäkukkasten kokoelma:

B4. Puoliautomaattiaseet, joiden syöttölaite ja patruunapesä voivat sisältää yhteensä yli 3 reunasytytteistä patruunaa tai yli 3 mutta alle 12 keskisytytteistä patruunaa.
B5. Puoliautomaattiaseet, joiden syöttölaite ja patruunapesä eivät voi sisältää yhteensä yli 3 patruunaa, missä latauslaite on irroitettava tai milloin on varmaa, että asetta ei voida tavallisin työkaluin muuntaa aseeksi jonka patruunapesä ja syöttölaite voivat sisältää yli 3 patruunaa.
B7. Puoliautomaattiaseet, jotka muistuttavat sotilasaseita, mutta eivät kuulu kategorioihin A6, A7 tai A8.

FU:n toimitus haukkoo henkeään ja miettii mitä ihmettä tässä on oikein tapahtunut. Eihän tässä ole enää oikeasti MITÄÄN järkeä. Kuka osaa sanoa mihin AR-15 tai Saiga oikeastaan kuuluu?

Jos siinä on 30 patruunan lipas, se on varmaan A6, tai ehkä A7 mikäli se on tehdaskonversio, mutta toisaalta jos siinä on 3-11 patruunan lipas se on ehkä B4, mutta jos siinä ei ole lipasta se on joko B5 tai B7. Tai jotain. Ota ny tästä sitten selvää. Oikeasti.

Asepassi
:
A-luokan aseet sisältyvät asepassiin tulevaisuudessa.

Huomaathan kuitenkin, että kategoria A on "Weapons of War". Kannattaa käydä esimerkiksi Lufthansan kotisivulla katsomassa mitkä kuljetussäännöt pätevät ja kuinka "sotaaseiden" kuljetus on kielletty. Hyviä kisamatkoja!

Ilmeisesti kategorisoinnista ei ole päästy kunnolla sopuun vielä, ja kaikki ylhäälläkin oleva tieto voi muuttua vielä moneen kertaan. Mitään ei ole sovittu, ennen kuin kaikki on sovittu.

https://www.facebook.com/FirearmsUn...4764451690023/766378303528636/?type=3&theater

On tässä hieman sulateltavaa. Juuri nyt en sano mitään muuta. Ehkä parempi nukkua yön yli ja ottaa kantaa hieman paremmin levänneenä

Fireams Unitedille iso käsi lippaan rankasta taistelusta ja voimia jatkaa (suosittelen myös kaikkia tukemaan kyseistä järjestöä kaikin mahdollisin keinoin - on jo korkea aika että Eurooppaan saadaan viimeinkin aseharrastajien oma, yhteinen järjestö joka ajaa aseharrastajien asiaa). Toivoa täytyy että lopullisen päätöksen kanssa voidaan edes jollain tavalla elää ja sieltä voi tulla vielä periaatteessa mitä vain. Homma on vielä kaikkea muuta kuin ohi.

Edit. Facebook -kirjoitus ja viimeinen kappale lisätty. Boldasin myös otsakkeet Facebook -tekstiin aihejaottelun selkeyttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
9.12.2016 - 09.03 http://www.lansivayla.fi/artikkeli/...myytti-tata-lukua-ei-erkki-tuomiojakaan-halua
PUHEENAIHE
Valtava asemäärä Suomessa on pelkkä myytti – "Tätä lukua ei Erkki Tuomiojakaan halua uskoa"

Suomessa on väitetty olevan aseita suhteellisesti saman verran kuin Jemenissä tai Yhdysvalloissa. Blogin kirjoittaja todistaa tämän olevan vain myytti.

Marko Enberg

Erä- ja Metsästys ja kalastus -lehtien päätoimittaja Petri Korhonen nitistää tuoreessa blogissaan myytin suomalaisten hallussaan pitämien aseiden valtavasta määrästä.

Korhosen mukaan etenkin Imatran kaltaisten ampumatragedioiden jälkeen mediassa nostetaan säännöllisesti esille "tieto", jonka mukaan Suomessa olisi aseita suurin piirtein saman verran kuin Jemenissä tai Yhdysvalloissa.

– Sama, kohta vuosikymmenen ikäinen virheellinen väite löytää tiensä usein kotimaisiinkin uutisiin. Olen parissakin aiemmassa työpaikassani joutunut kaivamaan toimittajakollegoille tilastofaktaa ja näyttämään jopa taskulaskimen avulla, miten netistä kaivettu Jemen-luku ei vain pidä paikkaansa, Korhonen muistuttaa.




– Kaikki eivät ole tätä faktaa halunneet uskoa, eivät edes Erkki Tuomiojan kaltaiset fiksut parlamentaarikotkaan – koska he ilmeisesti haluavat uskoa toisin. Ja onhan Jemen-väite hauska onelineri, absurdiudessaan mainio rinnastus.

Korhonen muistuttaa, että Suomessa on todellisuudessa kolmisenkymmentä asetta sataa ihmistä kohti. Luku on suurin piirtein normaalia eurooppalaista – metsästysharrastusta sallivien maiden – tasoa.

– Hiukan Suomea enemmän aseita on muun muassa Ranskassa, Itävallassa, Saksassa, Islannissa ja Ruotsissa. Norjalaiset ovat vielä kovemmin aseistautunutta porukkaa, heillä on esimerkiksi yli 700 000 pistoolia ja revolveria – moninkertainen määrä Suomeen verrattuna, Korhonen laskee.

Yhdysvalloissa asemääräluku on 112, Jemenissä 54 ja Sveitsissä 45 asetta sataa asukasta kohti. Siitä Suomi on siis hyvin kaukana.

Petri Korhonen pitää Eräverkko-sivustolla omaa blogiaan nimimerkillä Aavikkokettu. Blogi käsittelee metsästyksen trendejä, välineitä sekä alaan etäisesti liittyviä tee-se-itse-kokeiluja.



LAITTEET JA TEKNOLOGIAMAANPUOLUSTUSPOPULAARIKULTTUURI

MYYTINMURTAJILLE TÖITÄ: TÄMÄN TAKIA SUOMESSA EI EDELLEENKÄÄN OLE "ASEITA KUIN JEMENISSÄ"
Aavikkokettu 08.12.2016 17:58 https://www.eraverkko.fi/blogit/aav...ssa-ei-edelleenkaan-ole-aseita-kuin-jemenissa

Moni ihminen muistaa kuulleensa, että Suomessa on aseita lähes saman verran kuin Jemenissä ja Amerikassa. Kuulo ei ole tiedon väärti: Jemen-myytti asemääristämme on urbaanilegenda, joka syntyi tilastovirheestä ja elää ikuisesti internetissä.


Kansainvälinen media teki viikonloppuna Imatran murhien jälkeen taas tutun uutisen: Suomessa on pieneksi maaksi hyvin paljon pyssyjä. Tällä kertaa oli ranskalaisten vuoro kaivaa esiin niinsanottu Jemen-myytti: muun muassa Liberation-lehti kertoi että Suomessa olisi ”maailman eniten aseita Yhdysvaltojen, Sveitsin ja Jemenin jälkeen” - ja tämän takia meillä on paha aseongelma.

Sama, kohta vuosikymmenen ikäinen virheellinen väite löytää tiensä usein kotimaisiinkin uutisiin. Olen parissakin aiemmassa työpaikassani joutunut kaivamaan toimittajakollegoille tilastofaktaa ja näyttämään jopa taskulaskimen avulla, miten netistä kaivettu Jemen-luku ei vain pidä paikkaansa.
Kaikki eivät ole tätä faktaa halunneet uskoa, eivät edes Erkki Tuomiojan kaltaiset fiksut parlamentaarikotkaan - koska he ilmeisesti haluavat uskoa toisin. Ja onhan Jemen-väite hauska onelineri, absurdiudessaan mainio rinnastus.

web_winsuja.jpg

Myytin taustalla on inhimilllinen erehdys, tutkijoiden virhe.

Sveitsiläinen aseiden määrää ja rikollisuutta vertaileva tutkimusyhteisö Small Arms Survey julkaisi vuonna 2007 tilaston, jonka mukaan Suomessa oli yksityishenkilöiden hallussa 2,4 miljoonaa luvallista ja luvatonta asetta. Tällä määrällä pääsisimme juuri tuohon USA-Sveitsi-Jemen-kolmikkoon, ja tämä luku toistuu useissa lehtijutuissa ja internetin faktapalstoilla.

Oikeasti Suomessa oli tuolloin poliisin aserekisterin mukaan noin 1,6 miljoonaa luvallista asetta. Nyt määrä on vuosikymmenen aikana vähentynyt, ja vuoden 2016 alussa täällä oli noin 1,5 miljoonaa asetta. Näistä reippaasti yli miljoona on metsästyksessä ja ampumaurheilussa käytettyjä pitkiä aseita: haulikoita, kivääreitä, pienoiskivääreitä. Aseista runsaat 220 000 oli lyhyitä käsiaseita eli pistooleja ja revolvereita.

Tämä määrä, kolmisenkymmentä asetta sataa ihmistä kohti, on suurin piirtein normaalia eurooppalaista (metsästysharrastusta sallivien maiden) tasoa. Hiukan Suomea enemmän aseita on muun muassa Ranskassa, Itävallassa, Saksassa, Islannissa ja Ruotsissa. Norjalaiset ovat vielä kovemmin aseistautunutta porukkaa, heillä on esimerkiksi yli 700 000 pistoolia ja revolveria – moninkertainen määrä Suomeen verrattuna.

Yhdysvalloissa asemääräluku on 112, Jemenissä 54 ja Sveitsissä 45 asetta sataa asukasta kohti. Siitä olemme siis hyvin, hyvin kaukana.

Mistä tuo sveitsiläisten ”löytämä” 2,4 miljoonaa sitten tuli?

Jututin vuonna 2008 täällä vierailulla olleita Small Arms Surveyn ihmisiä. He myönsivät vähän noloina, että 2,4 miljoonan aseen luku syntyi ns. hatusta vetämällä.
Monessa eteläisen Euroopan maassa esimerkiksi kertalaukeavia haulikoita ei tarvitse välttämättä luvittaa ollenkaan, tilalliset ja viljelijät saavat hankkia niitä vapaasti muiden maataloustyökalujen tavoin. Tutkijat olettivat, että Suomessakin on sama käytäntö.
Lisäksi he arvelivat, että Suomessa täytyy olla sotien (varmaan myös neuvostomiehityksenkin) jäljiltä yhtä paljon laittomia aseita kuin muissa entisen itäblokin ja korkeiden väkivaltalukujen maissa.
Joten tutkijat ynnäsivät oikeaan 1,6 miljoonan aseen tilastolukuun varmuuden vuoksi 800 000 ylimääräistä asetta, että määrä varmasti kattaisi kaiken. Lopputulos oli hurja - ja pielessä.

Paljonko täällä on luvattomia aseita?

Sotamuseo arvioi vuonna 2008, että Suomessa oli silloin yhä ehkä 50-60 tuhatta sodistamme tuotua luvatonta asetta. Perikunnat ovat kiikuttaneet niitä poliisille vuosittain kohtuullisen paljon, joten nykytilanne lienee paljon pienempi. Missään vaiheessa näitä sotamuistoja ei ole voinut olla luvattomina jemmassa liki miljoonaa, vaikka sveitsiläiset kuinka arpoisivat lukuja.

Rikollisporukoiden tänne salakuljettamien nykyaseiden määrää ei tiedetä, mutta poliisin epävirallisten arvioiden mukaan niitä voi olla muutamasta kymmenestä tuhannesta sataan tuhanteen.
Siltikin kokonaismäärä jäisi valtavasti tuon 2,4 miljoonan haamuaseen alapuolelle.

Kokonaan toinen asia on, kuinka luotettavasti eri valtiot ovat asemääriään rekisteröineet, saati Small Arms Surveyn tutkijoille ilmoittaneet. Todennäköisesti esimerkiksi kurjuuden keskellä sotivassa Jemenissä aselupien kirjanpito ei ole maan hallinnolle olennaisimpia seurattavia asioita.

Tämänkin voisi ihan arkijärjellä päätellä - ja lakata vertaamasta Suomea Jemeniin oikeastaan missään todellisessa asiassa.

Aseiden suuri määrä ei ole koskaan ongelmatonta millekään maalle. Suomessa on väkivaltaongelma, viinaongelma, syrjäytymisongelma ja itsetuhoisuuden ongelma, ja näiden takia aseenomistuksenkin on oltava tarkasti valvottua ja järkevästi säänneltyä.
Se on poliittinen valinta, jota voi arvostella ja kritisoida kumpaankin suuntaan.

Tärkeintä on, että käymme asekeskusteluakin rehellisesti: ilman että käytämme siihen tietoisesti vääriä lukuja ja moneen kertaan murrettuja Jemen-myyttejä.
 
EU haluaa kieltää reserviläisten kiväärit – ”He eivät ymmärrä Suomen systeemiä”

Euroopan komissio yrittää saada kieltoa Suomen reserviläiskivääreille. Kielto romuttaisi arvion mukaan pahoin Suomen maanpuolustusta.
Euroopan unionissa väännetään parhaillaan kättä ampuma-asedirektiivistä, joka tähtää lukuisiin tiukennuksiin jäsenmaiden aselainsäädännöissä.

Euroopan komissio ajaa yhä direktiiviin kieltoa, joka on aiheuttanut huolta Suomessa jo vuoden ajan. Komissio kieltäisi siviileiltä lippaalla varustetut, itselataavaa kertatulta ampuvat aseet, jotka muistuttavat ulkonäöltä sarjatulta ampuvia sotilasaseita.

Kielto koskisi myös niin sanottuja reserviläiskivääreitä, joiden merkitystä Suomen maanpuolustukselle pidetään suurena.

Nykyisin lukuisilla Suomen vapaaehtoisissa maanpuolustusjärjestöissä ampumista harjoittelevilla reserviläisillä on puoliautomaattikivääreitä, jotka näyttävät sarjatulta ampuvilta rynnäkkökivääreiltä.

”Kielto olisi huomattavan kielteinen maanpuolustuksen kannalta, koska se heikentäisi merkittävästi vapaaehtoisen maanpuolustustoiminnan järjestely- ja toimintaedellytyksiä”, todettiin eduskunnan suuren valiokunnan tiedotteessa viime vuoden joulukuussa.

Puolustusministeriö on arvioinut, että seuraus voisi olla pahimmillaan vapaaehtoispohjalta toteutettavien reserviläisammuntojen loppuminen.

Komissio antoi esityksen vuosi sitten Pariisin tuhoisien terrori-iskujen jälkeen, jotta terroristien ja rikollisten olisi vaikeampi saada aseita.

Euroopan parlamentti ja EU:n sisäministerit ministerineuvostossa ovat ottaneet sen jälkeen asiaan lievemmän linjan, joka muun muassa sallisi poikkeuksia puoliautomaattiaseita koskeviin kieltoihin.

Komissio pitää kuitenkin yhä kiinni linjastaan.

Europarlamentaarikko Jussi Halla-aho (ps) kertoo, että maanantaina käytiin asedirektiivistä viimeinen kolmikantakeskustelu komission, parlamentin ja ministerineuvoston välillä.

Halla-ahon tietojen mukaan neuvosto ja parlamentti ovat päässeet kompromissiin, jonka ei pitäisi pakottaa Suomea ainakaan merkittäviin muutoksiin.

– Komissio julkaisi tulenpalavan lausunnon siitä, ettei se tule hyväksymään tätä esitystä ja että se aikoo panna kampoihin. Jää nähtäväksi, miten. Tässä on jonkinlainen hermopeli meneillään.

Halla-aho syyttää, että komissiolla on ”pakkomielle” itselataavien kiväärien kieltämisessä.

– Vaikka komissio markkinoi tätä yksityiskohtana esityksessä, se näytti olevan komissiolle kaikkein tärkein kohta.

Halla-ahon mukaan on paineita saada asedirektiivi läpi, koska siinä on osia, joita kannattavat kaikki.

Koska on kova paine saada direktiivi toteutumaan, komissio voisi Halla-ahon arvion mukaan koettaa taivutella neuvostoa ja parlamenttia kannalleen pysäyttämällä prosessin.

– Vaikka komissiolla ei ole lainsäädäntövaltaa, se voi pysäyttää kompromissin etenemisen vaatimalla, että neuvoston pitäisi kannattaa kompromissia yksimielisesti. Yksimielisyys ei ole mahdollista, koska muutamat maat ovat hyvin voimakkaasti komission kannalla.

Halla-aho ei kuitenkaan usko, että komissio pääsee tavoitteeseensa.

– Minun stetson-tuntumani on, ettei komissiolla ole mahdollisuuksia saada läpi itselataavien kiväärien kieltoa.

Parlamentin ja neuvoston kannan mukaan kiellettyihin aseisiin voisi saada poikkeuslupia maanpuolustustarkoituksessa.

Reserviläiset ovat saaneet Suomessa lupia harjoituksissa käytettyihin aseisiin ampumaurheilu ja -harrastusperusteella.

– Neuvoston ja parlamentin kompromississa olisi mahdollista myöntää urheiluammuntaperusteella lupia aseisiin, jotka olisivat jatkossa kiellettyjä. Tämä olisi Suomen kannalta tärkeää, Halla-aho sanoo.

Eräs asedirektiivin valmistelua läheltä seurannut henkilö kertoi Ilta-Sanomille, että komission tiukka julkinen linja liittyy neuvottelutaktiikkaan. Hänen mukaansa komissiossa on todellisuudessa enemmän ymmärrystä Suomen reserviläisille ja urheiluampujille.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) kirjoitti blogissaan viime kuun lopussa, että neuvoston puheenjohtajamaa Slovakian tavoitteena on saavuttaa yhteisymmärrys direktiivistä vuoden loppuun mennessä.

Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savolan (kesk) mielestä ampuma-asedirektiivin tekemisessä on lähdetty vääristä lähtökohdista.

– Kun on tehty laittomilla aseilla rikoksia, lainkuuliaiset harrastajat joutuvat kärsimään ja olemaan luupin alla, Savola sanoi.

Savolan mukaan eduskunnan kanta on, että reserviläisten pitää pystyä harjoittelemaan myös jatkossa aseilla.

– Meillä on reserviläisiin pohjautuvat sodan ajan joukot, joten omaehtoinen harjoittelu on sen vuoksi äärimmäisen tärkeää.

Puolustusvaliokunnan asedirektiiviin antamassa lausunnossa kerrotaan, että Suomessa on noin 21000 itselataavia kertatulta ampuvaa kivääriä, joista osaa käytetään sovelletussa reserviläisammunnassa ja osaa esimerkiksi metsästykseen.

Savola muistuttaa, että ratkaisut tehdään kansallisessa lainsäädännössä, kun direktiivi on tullut ulos.

Puolustusministeri Jussi Niinistö on sanonut, ettei Suomi voi hyväksyä direktiivin muutosehdotusta. Eduskunnan puolustusvaliokunta on ottanut kannan, ettei direktiiviä voida panna täytäntöön sellaisenaan.

– Maanpuolustus on niin tärkeä asia, että kannatan sen suhteen äärimmäisen tiukkaa linjaa, Savola sanoi.

Savolan arvion mukaan komission vaatimuksiin vaikuttaa muun muassa terrorihyökkäysten kohteeksi joutunut Ranska.

– He eivät ymmärrä Suomen systeemiä, kun siellä on ammattiarmeija.

Antti Honkamaa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005000367.html?ref=rss
 
Suomesta kiertää myyttejä, joihin uskotaan kotimaassakin. Meillä ei edes ole keskimääräistä enemmän aseita.
 
Neuvottelijat yrittävät potkia meitä kohti itää. Kova on yritys.

Kyllä tämän tyyppisestä puuhastelusta on syytä tehdä väkevät päätelmät kansallisella tasolla ja ryhtyä oikeasti ajamaan Suomen kansallista etua "Eurooppalaisista arvoista" yms. keinotekoisesta höpönlöpöstä välittämättä. Ihan mihin tahansa kun ei Suomen ja varsinkaan suomalaisten tarvitse alistua. Jos direktiivi menee läpi ja Suomi aikoo sitä kuuliaisena alamaisena noudattaa, antaa se aika ristiriitaisen signaalin vaikka "itsenäisyyden" 100. juhlavuoden kunniaksi.

EU-korttitalo horjahtelee nyt kiihtyvällä tahdilla ja sitä yritetään hätäpäissä pidellä kasassa kansallisvaltioita kyykyttämällä ja syyttelemällä kaikkia EU:n toimintaan kyllästyneitä "Putintrolleiksi", "Venäjän agenteiksi" ja ties miksi muuksi, minkä lisäksi EU-kriittisyyttä pyritään jopa kriminalisoimaan. Nämä ovat epätoivoinen yritys, jolla yritetään hillitä syystäkin alati voimistuvaa EU-vastaisuutta. Yritys on kuitenkin tuomittu epäonnistumaan.

Hieman saksalaisittain ajateltuna jonkun pitäisi joskus suojella EU:ta ja Suomea näiltä itseltään.
 
Jos direktiivi menee läpi ja Suomi aikoo sitä kuuliaisena alamaisena noudattaa, antaa se aika ristiriitaisen signaalin vaikka "itsenäisyyden" 100. juhlavuoden kunniaksi.

Olen yrittänyt miettiä keinoja joilla saisi jotenkin perille poliittisiin päättäjiin etteivät tekisi tuota virhettä. On hölmöilty jo aivan riittävästi maahanmuuton kanssa.

Ehkä se vaan toteutetaan ja pilataan vielä sillä Suomea. Kovemman kautta sitten korjausliike.

Mutta tämä asia on ainakin sellainen johon liittyen poliitikkoja on neuvottu, josta on varoiteltu ja melkeinpä rukoiltu että ymmärtäkää mikä on Suomen etu?

Tulee muuten sen jälkeen mielenkiintoiset vaalit, jos EU:n vaatimuksesta toteutetaan hölmöyksiä. Koska jos toteutetaan, niin joku voisi olla sitä mieltä että kyseessä on EU:n aggressio ja direktiiviä ajaneet suomalaiset maanpettureita. Eihän tuollaista mielikuvaa haluta antaa, eihän?

Etenkin kun direktiivin kannattajat taitavat olla samaa porukkaa joka veivaa myös maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kanssa. Jo sitäkin jotkut saattavat pitää epäisänmaallisena, halutaanko lisätä listaa? Siitä sitten ottaa kasakka kiinni ja kuinkahan moni sitten kiittelee että edes joillain rohkeutta sanoa EI ?

On siinä sitten itse kullakin ajattelemista. Toivottavasti sellaiseen ei päädytä.
 
Viimeksi muokattu:
EU-korttitalo horjahtelee nyt kiihtyvällä tahdilla ja sitä yritetään hätäpäissä pidellä kasassa
Mielestäni on harmillista että luhistumista yritetään pysäyttää laatimalla uusia direktiivejä tilanteessa jossa aikaisemmatkaan eivät ole vielä täysin osoittaneet toimivuuttaan.
Vauhti taitaa olla liian kovaa? Nyt pitäisi toimia siten että ensin varmistetaan vanhimpien direktiivien toimivuus ja sopivuus nykyiseen maailmantilaan ja vasta niiden jälkeen keksitään ja implementoidaan uusia sääntöjä.
EU luhistuu siksi koska se puuttuu maiden asioihin muilla areenoilla kuin talousasiat. Perustanhan piti alunperin olla taloiden vapaa liikkuvuus, mutta siitä on harhauduttu. Muut asiat kuten maanpuolustusratkaisut ja aseet...yms pitäisi olla kokonaan EU päätöksenteon ulkopuolella mailla itsellään.
Hieman saksalaisittain ajateltuna jonkun pitäisi joskus suojella EU:ta ja Suomea näiltä itseltään.
Suomalaisittain ajateltuna suomalaiset kuitenkin ovat niitä joiden tulisi päättää Suomea koskevista asioista. Tätä meidän kaikkien tulee vaatia niiltä joita olemme edustajinamme sinne lähettäneet.


.
 

Juha Romakkaniemi avautuu Ilta-Sanomien lööpistä. Hänen kommenttien mukaan tilanne olisikin meidän näkökulmasta menossa tolkun suuntaan. No, kahtellaan.




Juho Romakkaniemi
2 hrs · Ilta-Sanomat ·
EU ei aivan varmasti "halua" kieltää, tai ole kieltämässä, reserviläisten kivääreitä.

Olipas tämä juttu surullinen esimerkki heikosta journalismista. Ja vielä ikävämpi esimerkki EU-vastaisuutta lietsovasta, vääristelevästä, "EU-haluaa kieltää..." -otsikoinnista. Kolme vuosikymmentä sellaista "journalismia" oli yksi suurimmista tekijöistä Iso-Britannian EU-eroon johtaneessa negatiivisessa mielenmuokkauksessa.

Ensin pari tosiasiaa itse asedirektiivistä. Palaan sitten journalismiin.

EU ei siis aivan varmasti "halua" tai ole kieltämässä reserviläisten kivääreitä.

Vuoden takainen asedirektiivin uudistusehdotus annettiin pikaisesti Pariisin terrori-iskujen jälkeen, mutta ilman kattavaa vaikutusten arviota.

Direktiivin tarkoituksena on lisätä kansalaisten turvallisuutta ja pyrkiä estämään aseiden kulkeutuminen terroristien ja joukkosurmaajien käsiin siten, että kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi konvertoitavien sotilaskäyttöön suunniteltujen puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä.

Samalla useiden jäsenmaiden löperöt lupakäytännöt saataisiin yhdenmukaistettua siten, etteivät "lailliset" aseet (jotka olisivat laittomia useissa muissa jäsenmaissa) valuisi laittomille markkinoille ja yli rajojen EU:ssa.

Suomen reserviläisten kivääreillä ei siis ollut mitään tekemistä direktiivin uudistamisen motiivien kanssa. Siksi väittäminen, että EU tai komissio "haluaisi" jotakin niiden suhteen on, noh, vähintäänkin lapsellista.

Halu saattaa esitys nopeasti terrori-iskujen jälkeen komissiosta lainsäätäjien, eli neuvoston ja parlamentin, käsittelyyn johti siihen, että se päätettiin antaa "blancona", ilman ilmeisiä tarpeellisia poikkeuksia ja rajauksia eri jäsenmaiden ja harrastajaryhmien suhteen. Jäsenmaiden ja parlamentin odotettiin hoitavan ne käsittelyssään. Tämän kerroin jo vuosi sitten Savon Sanomien kolumnissani heti direktiiviesItyksen julkaisemisen jälkeen ja kehotin Suomea ja meppejä aktiivisuuteen asiassa.

Näin kävikin. Esimerkiksi Suomen reserviläisten, urheiluampujien ja keräilijöiden suhteen lainsäätäjät tekivät näiden suhteen tarvittavat rajaukset.

Nyt olemme aivan prosessin viime vaiheessa, jossa neuvosto, parlamentti ja komissio sovittavat neuvotteluissa kantansa yhteen lopulliseksi direktiiviksi. Komissio on käytännössä hyväksynyt useat näistä rajauksista jo sellaisinaan, Suomen reserviläisten poikkeus mukaan luettuna. Mutta koska muutamat muut kysymykset ovat vielä neuvottelujen alla, niin siksi käytännössä hyväksyttyjä asioitakaan ei ole lyöty lukkoon. Kaikki on neuvotteluissa neuvotteluteknisesti ja -taktisesti auki niin kauan kunnes kaikesta on saatu sopu. On siis virheellisen kuvan antamista sanoa, että "komissio pitää kiinni linjastaan".

Voin kertoa, että olemme tätä prosessia seuranneet ja ohjanneet sen mitä vain olemme pystyneet. Ja tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että lopputulos tulee olemaan eurooppalaisella tasolla hyvä - ja myös Suomen erityispiirteet huomioonottava. Tämä kaikki siis erittäin haastavissa ja monimutkaisissa olosuhteissa.

Oma merkillinen yksityiskohtansa tässä jutussa on, että europarlamentaarikko Jussi Halla-Aho itsepintaisesti julkisesti väittää, että komissio ajaisi tai olisi ajanut kaikkien itselataavien kiväärien täyskieltoa. Tämä ei vain pidä paikkansa ja sen Halla-Aho myös tietää.

Palatakseni vielä siihen journalismiin: olin tämän jutun toimittajan viittaama taustalähde komissiossa. Kerroin kaiken tämän mitä tässäkin kerroin. Silti Ilta-Sanomat halusi tietoisen totuudenvastaisesti otsikoida juttunsa : "EU haluaa kieltää reserviläisten kiväärit". Se on kovin surullista se.
 
Mielestäni on harmillista että luhistumista yritetään pysäyttää laatimalla uusia direktiivejä tilanteessa jossa aikaisemmatkaan eivät ole vielä täysin osoittaneet toimivuuttaan.
Vauhti taitaa olla liian kovaa? Nyt pitäisi toimia siten että ensin varmistetaan vanhimpien direktiivien toimivuus ja sopivuus nykyiseen maailmantilaan ja vasta niiden jälkeen keksitään ja implementoidaan uusia sääntöjä.
EU luhistuu siksi koska se puuttuu maiden asioihin muilla areenoilla kuin talousasiat. Perustanhan piti alunperin olla taloiden vapaa liikkuvuus, mutta siitä on harhauduttu. Muut asiat kuten maanpuolustusratkaisut ja aseet...yms pitäisi olla kokonaan EU päätöksenteon ulkopuolella mailla itsellään.

Suomalaisittain ajateltuna suomalaiset kuitenkin ovat niitä joiden tulisi päättää Suomea koskevista asioista. Tätä meidän kaikkien tulee vaatia niiltä joita olemme edustajinamme sinne lähettäneet.


.

Ei mitään uuttaa auringon alla...o_O

Corruptissima re publica plurimae leges- Tacitus, AnnalsBook 3, 27

(Translation: The more corrupt the state, the more laws [there are])
 
Juha Romakkaniemi avautuu Ilta-Sanomien lööpistä. Hänen kommenttien mukaan tilanne olisikin meidän näkökulmasta menossa tolkun suuntaan. No, kahtellaan.




Juho Romakkaniemi
2 hrs · Ilta-Sanomat ·
EU ei aivan varmasti "halua" kieltää, tai ole kieltämässä, reserviläisten kivääreitä.
.
Muistelinkin että tuttu nimi. Juho Romakkaniemi (s. 1977 Kuopio)[1] on suomalainen kokoomusta edustava poliitikko ja virkamies. Hän on toiminut syksystä 2014 Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä Euroopan komissiossa.[2]
 
Kun vain kuulenkin Jyrki Kataisen nimen niin karvat nousevat samantien pystyyn ja luottamus putoaa nollaan. Sama pätee myös tähän Romakkaniemeen koskapa heiluu samoissa kabineteissa. Enemmän luotan Halla-Ahon sanaan kuin näihin kähmijöihin. Ja tämä siis vanhan ja aktiivisen kokoomuslaisen suusta. "No, ans kattoo ny' kuin käy". Hengitystäni en pidättelisi.
 
Kokoomuksen Jukka Kopra: EU ei ole kieltämässä reserviläisten kivääreitä

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra kehottaa laittamaan jäitä hattuun keskustelussa asedirektiivistä.

Jukka Kopran mukaan kokoomus, muut hallituspuolueet sekä ammattitaitoiset virkamiehet ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta asedirektiivistä tulisi Suomen näkökulmasta hyvä.

Neuvottelut asedirektiivistä ovat tällä hetkellä viime metreillä, ja niiden on tarkoitus päättyä ennen vuoden loppua.

– Suomella on ollut yhtenäinen ääni koko asedirektiivineuvottelujen ajan. Tavoitteenamme on, että direktiivi ottaa huomioon Suomen laajan reserviläistoiminnan ja metsästysharrastuksen erityispiirteet. Tämä on ollut aivan selvää koko hallitusrintamalle, painottaa Kopra.

Hänen mukaansa Suomen keskeisin tavoite neuvotteluissa on se, että reserviläisillä tulee olla mahdollisuus saada poikkeuslupa myös sellaisiin aseisiin, jotka on sijoitettu A-luokkaan eli kiellettyjen aseiden luokkaan.

– Suomen maanpuolustusratkaisu on luonteeltaan ainutlaatuinen EU:ssa, eikä aivan vastaavaa järjestelmää muualla ole, toteaa Kopra.

Pikaisesti annetussa komission asedirektiiviesityksessä ei ehditty tekemään riittäviä vaikutusarviointeja, ja siksi esitys on Kopran mukaan aiheuttanut meteliä.

Direktiivin tarkoituksena on lisätä eurooppalaisten turvallisuutta ja pyrkiä estämään aseiden kulkeutuminen terroristien ja joukkosurmaajien käsiin.

Esityksessä kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi muutettavien puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä. Kopran mukaan yleiseurooppalaiselle asedirektiiville on perusteita, mutta sen pitää huomioida jäsenmaiden omat erityispiirteet.

EU:n ministerineuvoston esitys direktiivin sisällöstä poikkeaa olennaisesti komission esityksestä. Neuvoston kanta on myös Suomen tavoitelinjausten mukainen. Direktiivin käsittelyyn kuuluva niin kutsuttu trilogi-neuvotteuvaihe on juuri päättynyt.

– Käsitykseni mukaan tällä hetkellä neuvottelujen ainoat huolet Suomen kannalta ovat enää lipaskoon pieneneminen ja ehdotuksessa olevat pakolliset määräaikaiset lääkärintarkastukset, jotka Suomi haluaisi kansallisesti päätettäväksi. Jo muiden neuvoteltujen poikkeusten lisäksi, näihinkin on puolustusministerin ja ensin sisäministeri Petteri Orpon (kok.) sekä myöhemmin ministeri Paula Risikon (kok.) johdolla haettu parasta mahdollista ratkaisua, sanoo Kopra.

Hänen mukaansa Suomi on onnistunut hyvin neuvottelemaan omat tarpeensa mukaan neuvoston esitykseen.

Suomalaisten reserviläisten kivääreillä ei ole mitään tekemistä direktiivin uudistamisen motiivien kanssa. Siksi luottoni sekä neuvottelijoihin että neuvottelun lopputulokseen on vahva. Uskon, että esitys kääntyy parhain päin turvaten suomalaisen reserviläistoiminnan ja metsästysharrastuksen jatkumisen, toteaa Kopra.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kopra_asedirektiivi-58775
 
Kun vain kuulenkin Jyrki Kataisen nimen niin karvat nousevat samantien pystyyn ja luottamus putoaa nollaan. Sama pätee myös tähän Romakkaniemeen koskapa heiluu samoissa kabineteissa. Enemmän luotan Halla-Ahon sanaan kuin näihin kähmijöihin. Ja tämä siis vanhan ja aktiivisen kokoomuslaisen suusta. "No, ans kattoo ny' kuin käy". Hengitystäni en pidättelisi.

Sama.
 
Hyvä juttu. EU ei siis ole kieltämässä reserviläisten eikä metsästäjien itselataavien kivääreiden kieltoa. Herrat Käteinen, Romakkaniemi, Orpo ja Kopra takaavat sen.

Laitetaan tuo muistiin. Koska jos ilmenee että suomalaisille valehdellaan tässä asiassa, sitten se on voi pojat..

Suomella on ollut yhtenäinen ääni koko asedirektiivineuvottelujen ajan. Tavoitteenamme on, että direktiivi ottaa huomioon Suomen laajan reserviläistoiminnan ja metsästysharrastuksen erityispiirteet. Tämä on ollut aivan selvää koko hallitusrintamalle, painottaa Kopra.

Hautala, Jaakonsaari ja Tuomioja tekevät senkin edestä myyräntyötä.
 
Back
Top