Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eli pistoolit ovat vapaata riistaa?

Kerrataas Kopraa:
"Suomalaisten reserviläisten kivääreillä ei ole mitään tekemistä direktiivin uudistamisen motiivien kanssa."

Voisipa tulkitakin että ovat?

Tämä on kyllä sellainen asia että luottamus tulee olemaan koettelemuksella kokoomukseenkin. Mitähän sitä sitten äänestää. Oikeammalle potkitaan, niin se vaan on. Kaikki alkoi siitä että Eurooppaa kohtasi hallitsematon kansainvaellus. Se ja siihen liittyvä terrorismi.

"Ja vielä ikävämpi esimerkki EU-vastaisuutta lietsovasta, vääristelevästä"

Terrorismin ja monikulttuurisuuden pesäke Bryssel tämän aloitti. EU lietsoo itse EU-vastaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Juha Romakkaniemi avautuu Ilta-Sanomien lööpistä. Hänen kommenttien mukaan tilanne olisikin meidän näkökulmasta menossa tolkun suuntaan. No, kahtellaan.




Juho Romakkaniemi
2 hrs · Ilta-Sanomat ·
EU ei aivan varmasti "halua" kieltää, tai ole kieltämässä, reserviläisten kivääreitä.

Olipas tämä juttu surullinen esimerkki heikosta journalismista. Ja vielä ikävämpi esimerkki EU-vastaisuutta lietsovasta, vääristelevästä, "EU-haluaa kieltää..." -otsikoinnista. Kolme vuosikymmentä sellaista "journalismia" oli yksi suurimmista tekijöistä Iso-Britannian EU-eroon johtaneessa negatiivisessa mielenmuokkauksessa.

Ensin pari tosiasiaa itse asedirektiivistä. Palaan sitten journalismiin.

EU ei siis aivan varmasti "halua" tai ole kieltämässä reserviläisten kivääreitä.

Vuoden takainen asedirektiivin uudistusehdotus annettiin pikaisesti Pariisin terrori-iskujen jälkeen, mutta ilman kattavaa vaikutusten arviota.

Direktiivin tarkoituksena on lisätä kansalaisten turvallisuutta ja pyrkiä estämään aseiden kulkeutuminen terroristien ja joukkosurmaajien käsiin siten, että kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi konvertoitavien sotilaskäyttöön suunniteltujen puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä.

Samalla useiden jäsenmaiden löperöt lupakäytännöt saataisiin yhdenmukaistettua siten, etteivät "lailliset" aseet (jotka olisivat laittomia useissa muissa jäsenmaissa) valuisi laittomille markkinoille ja yli rajojen EU:ssa.

Näin kävikin. Esimerkiksi Suomen reserviläisten, urheiluampujien ja keräilijöiden suhteen lainsäätäjät tekivät näiden suhteen tarvittavat rajaukset.

Nyt olemme aivan prosessin viime vaiheessa, jossa neuvosto, parlamentti ja komissio sovittavat neuvotteluissa kantansa yhteen lopulliseksi direktiiviksi. Komissio on käytännössä hyväksynyt useat näistä rajauksista jo sellaisinaan, Suomen reserviläisten poikkeus mukaan luettuna. Mutta koska muutamat muut kysymykset ovat vielä neuvottelujen alla, niin siksi käytännössä hyväksyttyjä asioitakaan ei ole lyöty lukkoon. Kaikki on neuvotteluissa neuvotteluteknisesti ja -taktisesti auki niin kauan kunnes kaikesta on saatu sopu. On siis virheellisen kuvan antamista sanoa, että "komissio pitää kiinni linjastaan".

Voin kertoa, että olemme tätä prosessia seuranneet ja ohjanneet sen mitä vain olemme pystyneet. Ja tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että lopputulos tulee olemaan eurooppalaisella tasolla hyvä - ja myös Suomen erityispiirteet huomioonottava. Tämä kaikki siis erittäin haastavissa ja monimutkaisissa olosuhteissa.

Oma merkillinen yksityiskohtansa tässä jutussa on, että europarlamentaarikko Jussi Halla-Aho itsepintaisesti julkisesti väittää, että komissio ajaisi tai olisi ajanut kaikkien itselataavien kiväärien täyskieltoa. Tämä ei vain pidä paikkansa ja sen Halla-Aho myös tietää.

Palatakseni vielä siihen journalismiin: olin tämän jutun toimittajan viittaama taustalähde komissiossa. Kerroin kaiken tämän mitä tässäkin kerroin. Silti Ilta-Sanomat halusi tietoisen totuudenvastaisesti otsikoida juttunsa : "EU haluaa kieltää reserviläisten kiväärit". Se on kovin surullista se.

Oman muistikuvani mukaan Romakkaniemi puhuu tässä monessakin eri suhteessa sanotaanko vaikka kepulaista totuutta.

Äärimmäisen ahtaasti tulkiten, siis tekstiä fundamentaalisesti kirjain kirjaimelta lukien, faktaa lienee se, että Romakkaniemen sanoin "EU ei siis aivan varmasti "halua" tai ole kieltämässä reserviläisten kivääreitä." Suomalaiset ressukiväärit eivät siis ole olleet ensisjaisesti kieltolistalla, mutta ns. oheisvahinkona nekin olisivat komission ensimmäisen esityksen mukaisestt menneet. Se taas on myös fakta. Toinen fakta on, että jos Euroopan aseenomistajat eivät olisi tällä kertaa vihdoin pystyneet luomaan jonkinlaista yhteenliittymää, komission ehdtus olisi luultavasti mennyt minimaalisin muutoksin läpi.

En nyt tähän hätään pysty tarjoamaan linkkejä, mutta muistikuvani mukaan Romakkaniemi oli kovasti puolustamassa esimiehensäkin kannattamaa komission aivan ensimmäistä asedirektiivin kiristämisehdotusta, jossa kyllä olisivat menneet pesuveden ohessa niin lapset, pesusienet kuin saippuatkin.

Tavallaan ironista on, että aiemminkin Euroopassa ja eritoten esimerkiksi Saksassa eri tahot ovat valittaneet, että "aselobbyn" vuoksi aselakien kiristykset ovat olleet vaiketia tai mahdottomia, kun mitään yleiseurooppalaista aseiden omistajien/harrastajien "aselobbyä" ei ole ollut edes olemassa - ennen kuin nyt.

Ja tämä kohta "Samalla useiden jäsenmaiden löperöt lupakäytännöt saataisiin yhdenmukaistettua siten, etteivät "lailliset" aseet (jotka olisivat laittomia useissa muissa jäsenmaissa) valuisi laittomille markkinoille ja yli rajojen EU:ssa." taas - jos se pitää paikkansa - on suoraan sanottuna komission vika. Asedirektiivissä on määritetty, mitkä aseet ovat laittomia yksityishenkilöille (luokka A), ja kyseiset lait olisi pitänyt implementoida jäsenmaissa. Ymmärtääkseni komission - siis komission - tehtävä olisi myös valvoa, että direktiivit otetaan asianmukaisesti käyttöön jäsenmaissa. (Hiukan kyllä eppäilen, että näissä tämän kiristysehdotuksen laukaisseissa tapauksissa olisi käytetty EU-maissa laillisesti hallussapidettyjä A-luokan aseita, kuten R. ko. lauseessa antaa ymmärtää.)
 
Haluaisin vain jälleen muistuttaa kaikkia siitä faktasta* että itseäni parempien tietolähteiden mukaan Jyrki Katainen jätti RUL:n jäsenmaksun maksamatta toistuvista muistutuksista huolimatta (joko tänä ja/tai viime vuonna). Tämän johdosta arvioisin että kyseinen herra ei ole isänmaan käytettävissä mikäli tilanne äityy huonoksi.

*Korjatkoon kuka tahansa mikäli olen väärässä. Siinä tapauksessa lupaan tarjota Jyrkille anteeksipyyntönä kahvit Dallaspullalla Iisalmen ABC:llä.
 
Onko nyt ns hätä kädessä jollain taholla kun tämä romakkaniemi rauhoittelee suomalaisia aseen omistajia näin ponnekkaasti? Ja kopra vielä säestää.. Minkä pirun takia näitä asioita ei ole tuotu jo aiemmin esille jos ei kerran ressu- ja muita aseita mikään uhkaa? Paskanpuhumis- ja valehtelun 10-portaisella asteikolla näkisin että nämä satusedät saavat arvosanaksi11.. Kun mietitään vielä tuomiojaa&jaakonsaarta hengenheimolaisineen niin aseenomistajat eivät voi koskaan huokaista helpotuksesta täällä.
 
Onko nyt ns hätä kädessä jollain taholla kun tämä romakkaniemi rauhoittelee suomalaisia aseen omistajia näin ponnekkaasti? Ja kopra vielä säestää.. Minkä pirun takia näitä asioita ei ole tuotu jo aiemmin esille jos ei kerran ressu- ja muita aseita mikään uhkaa? Paskanpuhumis- ja valehtelun 10-portaisella asteikolla näkisin että nämä satusedät saavat arvosanaksi11.. Kun mietitään vielä tuomiojaa&jaakonsaarta hengenheimolaisineen niin aseenomistajat eivät voi koskaan huokaista helpotuksesta täällä.
Käteinen pelkää vain virkansa puolesta. Johan nämä samat (puhuvatpäät) jo vuosi sitten lausui Käteisen puolesta, että ei koske Soumea.
 
Romakkaniemi puhuu paskaa. Hänen omien sanojensa mukaan "...kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi konvertoitavien sotilaskäyttöön suunniteltujen puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä." Näitä "helposti automaattiseksi konvertoitavia sotilaskivääreitä" ei oikeasti ole markkinoilla joitain ehkä ihan vanhimpia milsurp-konversioita lukuunottamatta. Komission kovasti painottama B7-kategoria perustuu ULKONÄKÖÖN, ei siis tulivoimaan, lipaskapasiteettiin tai helposti sarjatulelle muuttamiseen. Kaikki itselataavat aseet taas ovat jokseenkin yhtä tehokkaita - ei ole siis väliä onko käsissä Remington 7400 vai Saiga M3, niiden tulinopeus on ihan sama.

Jos Romakkaniemen ulostulon tarkoitus oli lisätä kansalaisten luottamusta EU-komissioon niin vaikutus oli päinvastainen. Valheella on lyhyet jäljet ja ne johtavat sylttytehtaalle.

Nyt muuten tulee tämän asian tiimoilta sattumaan Juhaa leukaan ja lujaa. Komissaarin avustaja nolataan tämän paskanpuhumisen seurauksena julkisesti. Ai jai.
 
Viimeksi muokattu:
Romakkaniemi puhuu paskaa. Hänen omien sanojensa mukaan "...kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi konvertoitavien sotilaskäyttöön suunniteltujen puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä." Näitä "helposti automaattiseksi konvertoitavia sotilaskivääreitä" ei oikeasti ole markkinoilla joitain ehkä ihan vanhimpia milsurp-konversioita lukuunottamatta. Komission kovasti painottama B7-kategoria perustuu ULKONÄKÖÖN, ei siis tulivoimaan, lipaskapasiteettiin tai helposti sarjatulelle muuttamiseen. Kaikki itselataavat aseet taas ovat jokseenkin yhtä tehokkaita - ei ole siis väliä onko käsissä Remington 7400 vai Saiga M3, niiden tulinopeus on ihan sama.

Jos Romakkaniemen ulostulon tarkoitus oli lisätä kansalaisten luottamusta EU-komissioon niin vaikutus oli päinvastainen. Valheella on lyhyet jäljet ja ne johtavat sylttytehtaalle.

Nyt muuten tulee tämän asian tiimoilta sattumaan Juhaa leukaan ja lujaa. Komissaarin avustaja nolataan tämän paskanpuhumisen seurauksena julkisesti. Ai jai.
Siksi avustajat on olemassa, ne on uhrattavissa,
 
Romakkaniemi puhuu paskaa. Hänen omien sanojensa mukaan "...kaikkein tehokkaimpien ja helposti automaattisiksi konvertoitavien sotilaskäyttöön suunniteltujen puoliautomaattiaseiden omistus kiellettäisiin siviileiltä ilman hyväksyttävää syytä." Näitä "helposti automaattiseksi konvertoitavia sotilaskivääreitä" ei oikeasti ole markkinoilla joitain ehkä ihan vanhimpia milsurp-konversioita lukuunottamatta.
Olen itse käyttänyt tätä argumenttia käyttäviä vastaan yksinkertaisesti kysymystä siitä, miten tällainen helppo konversio tehdään. Koska itse tiedän tarkalleen ne erot, joita AK:n ja AR:n sarjatulimallien välillä on, on tämä helppo esittää.
Yleensä alkuperäisen väitteen esittänyt joutuu jo tällöin ahtaalle; ja vaikka tietäisikin sen, miten kyseinen konversio tehdään, käytännössä siihen tarvittavilla työkaluilla voisi valmistaa kokonaan uuden rungon (jyrsimellä tai sitten pistehitsillä, poralla ja taivutusvälineistöllä).

Ellei sitten puhuta AK:n rautalankakonversiosta (rautalangalla jumitetaan pidätin taka-asentoon), mutta se on sarjatulitoimisena hengenvaarallinen sulkuvarmistimen puutteen vuoksi.
 
Onko nyt ns hätä kädessä jollain taholla kun tämä romakkaniemi rauhoittelee suomalaisia aseen omistajia näin ponnekkaasti? Ja kopra vielä säestää.. Minkä pirun takia näitä asioita ei ole tuotu jo aiemmin esille jos ei kerran ressu- ja muita aseita mikään uhkaa? Paskanpuhumis- ja valehtelun 10-portaisella asteikolla näkisin että nämä satusedät saavat arvosanaksi11.. Kun mietitään vielä tuomiojaa&jaakonsaarta hengenheimolaisineen niin aseenomistajat eivät voi koskaan huokaista helpotuksesta täällä.

Sama tuossa minullakin mieleen tuli. Mikä hätä nyt on jos suomalaisia ei mikään uhkaa?

"EU ei aivan varmasti "halua" kieltää, tai ole kieltämässä, reserviläisten kivääreitä."
"Siksi väittäminen, että EU tai komissio "haluaisi" jotakin niiden suhteen on, noh, vähintäänkin lapsellista."

Varmasti OLISI JO kieltänyt jos ei olisi nousemassa vastarinta. Lapsellista kuvitella että suomalaiset metsästäjät ja reserviläiset eivät olisi listalla siinä missä muidenkin EU-maiden metsästäjät. Sekin vain siitä syystä johtuen että Euroopan terrorismin pääkaupungissa Brysselissä ja Monikulttuurisuuden Mekassa Pariisissa tapahtuu ikäviä. Paskojen paikkojen tapahtumista, välinpitämättömyydestä ja hölmöstä politiikasta tulee rangaistus suomalaisille. Miksi Merkeliä ja juoppoa komissaaria ei rankaista?

p.s. Kopraan minä olen luottanut ja luotan edelleen. Kaatuu kahvikupit ja tuvan pöytä jos se luottamus lähtee.
 
Viimeksi muokattu:
Ampujat kuulema panikoivat turhaan. mitään kieltoja ei ole tulossa..... yms....
http://www.reservilaisliitto.fi/uut...arrastamista.36433.blog#.WE-mMp5vg1I.facebook
Asedirektiivi

Tässä blogissa käsitellään EU:n asedirektiiviesityksen tilannetta, todennäköistä lopputulosta sekä päätöksenteon aikataulua.
13.12.2016 9.34
UUSI ASEDIREKTIIVI EI ESTÄ RESERVILÄISTOIMINTAA TAI MUUTA ASEHARRASTAMISTA
Sisäasianministeriön johtava asiantuntija Johanna Puiro ja Puolustusministeriön vanhempi osastoesiupseeri Jukka Kotilehto kuvaavat blogissaan asedirektiivin käsittelyn tilannetta EU:ssa.
EU:n asedirektiivi toteutuu, mutta vielä on osin epäselvää missä muodossa. On myös varmaa, että direktiivi tuo muutoksia kansalliseen aselainsäädäntöömme ja aiheuttaa tarpeen tarkentaa säännöksiä, jotka vaikuttavat osin myös reserviläistoimintaan ja muuhun ammunnan harrastamiseen. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että uusi asedirektiivi ei estä reserviläistoimintaa tai muuta aseharrastamista. Myös tämän suuntaisia vaihtoehtoja oli olemassa neuvottelujen alkaessa.

Mitä asedirektiivistä tulee siis ajatella suhteessa reserviläistoimintaan tai ammunnan harrastamiseen? Reserviläistoiminta on aina ollut arvostettua, mutta asedirektiivin myötä siitä tulee entistä arvostetumpaa ja laillisempaa ennen kaikkea Euroopan unionin ja myös muiden maiden silmissä. Suomen sotilaallisen puolustuskyvyn ylläpidon ensisijaisena päämääränä on muodostaa ennaltaehkäisevä kynnys sotilaallisen voiman käytölle ja sillä uhkaamiselle sekä kyky torjua maahamme kohdistuvat hyökkäykset. Vapaaehtoinen maanpuolustus tukee kustannustehokkaasti mainittujen päämäärien saavuttamista ja on samalla merkittävä maanpuolustustahdon ylläpitäjä ja kehittäjä. Käydyissä neuvotteluissa ja niissä esiin tuotu ”Suomen malli” on nyt entistä tunnetumpi myös Suomen rajojen ulkopuolella. Tämä antaa myös mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen.

Komissio antoi heti Pariisin 2015 terrori-iskujen jälkeen ehdotuksen ns. ampuma-asedirektiivin muuttamiseksi. Komissio oli jo noin vuoden ajan valmistellut tätä direktiiviehdotusta ja päätti Pariisin tapahtumien vuoksi nopeuttaa asian käsittelyä. Ampuma-asedirektiivin tarkoituksena on huolehtia siitä, että sisämarkkinat toimivat ampuma-aseiden osalta ja samalla taata korkea turvallisuustaso EU:n kansalaisille. Tämän vuoksi komissio ehdotti tiukempia ehtoja ampuma-aseiden hankinnalle ja hallussapidolle. Asedirektiiviehdotuksella pyritään myös torjumaan terrorismia osana laajempia EU:n kokonaisvaltaisia toimia terrorismin ehkäisyssä.

Komission tavoitteena oli puuttua erityisesti aseisiin, joita käytettiin viimeaikaisissa terroristi-iskuissa. Komissio ehdotti, että kaikista vaarallisimmat aseet kielletään - myös deaktivoituina. Komissio ehdotti myös rajoituksia internetissä tapahtuvaan ampuma-aseiden kaupankäyntiin sekä parannuksia jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten väliseen ampuma-aseita koskevaa tiedonvaihtoon. Monet ehdotuksista vahvistaisivat asekaupan valvontaa ja yhtenäistäisivät EU:n ampuma-aselainsäädäntöä. Tavoitteena oli näin vahvistaa kansalaisten turvallisuutta.

Suomi on johdonmukaisesti edistänyt omia tavoitteitaan neuvotteluissa

Suomella oli valtioneuvoston ja eduskunnan linjaama selkeä kanta neuvotteluissa alusta alkaen. Suomessa katsottiin, että ehdotuksella toteutuessaan voisi olla monia kielteisiä vaikutuksia vapaaehtoiseen maanpuolustukseen, metsästykseen, urheiluammuntaan ja asekeräilyyn. Suomen ja maanpuolustuksen kannalta merkittävimpänä pidettiin sitä, että komissio ehdotti, että ns. itselataavat kertatuliaseet, jotka muistuttavat sarjatuliasetta olisivat jatkossa kiellettyjen aseiden luokassa eli ns. A-luokassa. Vapaaehtoisen maanpuolustustyön turvaamisen lisäksi Suomen tavoitteena neuvotteluissa oli se, että asedirektiivillä ei saisi olla merkittäviä kielteisiä vaikutuksia metsästyksen toimintaedellytyksiin tai urheiluammunnan ja asekeräilyn harjoittamiseen.

Suomen kokonaisturvallisuuden malli, samoin kuin puolustusratkaisumme, laajaan reserviin nojaava yleinen asevelvollisuus, poikkeaa muiden Euroopan unioniin kuuluvien maiden turvallisuusratkaisuista. Onkin luonnollista, että Suomi joutui ponnistelemaan, jotta muut jäsenmaat, komissio ja Euroopan parlamentti ymmärsivät komission ehdottaman aseiden luokittelun merkityksen Suomen maanpuolustukselle.

Suomi on edistänyt johdonmukaisesti tavoitteitaan neuvottelujen aikana voimakkaasti niin poliittisella kuin virkamiestasollakin. Tärkeimpänä viestinä on ollut, että Suomi ei hyväksy asedirektiiviin muutoksia, jotka vaikuttavat haitallisesti vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimintaedellytyksiin ja reserviläisten koulutukseen. Lisäksi olemme muiden samanmielisten EU:n jäsenmaiden kanssa tuoneet voimakkaasti esille alkuperäisen direktiivimuutosesityksen negatiiviset vaikutukset niin ampumaharrastukseen, asekeräilyyn kuin metsästykseen. Tärkeimpinä vaikuttamisen kohteina ovat olleet komissio ja Euroopan parlamentti ja erityisesti asedirektiivistä vastaava europarlamentaarikko Vicky Ford. Myös tietyt suomalaiset europarlamentaarikot ovat olleet asiassa erittäin aktiivisia. Direktiivistä päätetään jäsenvaltioiden määräenemmistöllä ja eri tahojen näkemykset vaihtelevat suuresti. Tämän vuoksi Suomi on pyrkinyt aktiivisesti etsimään rakentavia kompromissiehdotuksia, joilla direktiiviä on voitu suunnata Suomelle suotuisaan suuntaan - ja hyvin usein ehdotuksemme ovat saaneet kannatusta.

Tavoitteena lopputulos tämän vuoden loppuun mennessä

Suomi hyväksyi yhdessä muiden EU-maiden kanssa kesäkuussa ns. neuvoston yhteisen kannan, joka on toiminut puheenjohtajamaa Slovakian ohjenuorana trilogineuvotteluissa. Suomen tavoitteet toteutuivat neuvoston kannassa hyvin. Asedirektiivineuvottelut ovat nyt Brysselissä ns. trilogivaiheessa, jossa neuvosto, Euroopan parlamentti ja komissio neuvottelevat yhteisymmärryksen saavuttamiseksi. Puheenjohtajamaa Slovakian johdolla järjestettiin viimeinen korkean tason trilogikokous 5.12.2016. Neuvoston ja Euroopan parlamentin osalta neuvotteluissa löydettiin pitkälle yhteisymmärrys, komissiolle jäi vielä pohdintaan erityisesti aseiden luokittelu. Asedirektiivi on kaikille instituutioille tärkeä asia ja tavoitteena on edelleen saavuttaa neuvottelujen lopputulos tämän vuoden loppuun mennessä.

Tämän hetkisen neuvottelutilanteen perusteella voidaan esittää arvioita Suomen kannalta keskeisimmistä muutoksista:

Joitain uusia aseita tullaan sijoittamaan ns. kiellettyjen aseiden A-luokkaan. Tällä hetkellä pöydällä on malli, jossa keskisytytteisten puoliautomattiaseiden ja isojen lippaiden yhdistelmät kiellettäisiin ja mahdollisesti myös tietyt isot lippaat. Lisäksi kiellettäisiin sellaiset pitkät puoliautomaattiaseet, jotka voisi helposti lyhentää. On kuitenkin huomattava, että näihinkin A-luokan aseisiin voisi kuitenkin jatkossakin saada luvan esimerkiksi maanpuolustustarkoituksessa ja ampumaurheiluun. Lisäksi vaikuttaisi siltä, että myös keräilijöillä olisi mahdollisuus saada A-luokan aseisiin lupa asekokoelmiaan varten, joilla on historiallista tai kulttuurista merkitystä.

Aselupien ikärajoihin ei tulossa muutoksia

Aselupien alaikärajaa oltiin neuvottelujen aikana useampaan kertaan nostamassa. Suomi toi esiin oman rinnakkaislupakäytäntönsä ja ikärajan noston merkityksen metsästysharrastukselle. Nyt keskustelut ikärajan nostamisesta ovat päättyneet ja ikärajat säilyvät nykyisellään.

Komission ehdotuksessa myös etäkauppa oltiin kieltämässä kokonaan yksityisiltä henkilöiltä. Tätä pidettiin Suomen tapaisessa maassa haasteena. Nyt direktiivi on edelleen sallimassa etäkaupan, aseen ostajan henkilöllisyys ja aselupa tulee kuitenkin tarkistaa viimeistään aseen toimituksen yhteydessä.

Suomen tavoitteena oli myös se, että jäsenvaltiot voivat kansallisesti päättää ja säätää lääkärintarkastuksista aseluvan edellytyksenä. Nyt tiedossa olevan asedirektiiviluonnoksen mukaan jäsenvaltioiden tulisi luoda monitorointijärjestelmä, jolla seurataan luvan edellytysten olemassaoloa. Osana monitorointijärjestelmää myös relevantti lääketieteellinen tai psykologinen tieto tulee arvioida, mutta jäsenvaltiot päättävät itse monitorointijärjestelmän yksityiskohdista ja johdantokappaleessa tarkennetaan, että jäsenvaltiot päättävät itse mahdollisista lääkärin/psykologin tarkastuksista ja niiden ajoituksesta. Suomessa aseluvan haltijoiden lupaedellytyksien seuranta on jo nyt kansallisesti järjestetty.

Asedirektiivi on nyt viimeistelyvaiheessa ja työtä Suomen kantojen edistämiseksi jatketaan loppuun saakka samalla tarmolla ja vakavuudella kuin on tähänkin asti tehty.

Sisäasianministeriön johtava asiantuntija Johanna Puiro ja Puolustusministeriön vanhempi osastoesiupseeri Jukka Kotilehto
 
Ampujat kuulema panikoivat turhaan. mitään kieltoja ei ole tulossa..... yms....
http://www.reservilaisliitto.fi/uut...arrastamista.36433.blog#.WE-mMp5vg1I.facebook

Miten mulle nousee väkisinkin mieleen epäilys, että nyt EU:n kovapalkkaiset hanslankarit valeht... antavat väärää tietoa, johon RES-liitto on impivaaralaista sinisilmäisyyttään erehtynyt lankeamaan?

Kyllä hävettäisi, jos olisin RES-liiton jäsen. Vielä enemmän hävettäisi kirjoittaa tuollaista soopaa.
 
Ei tämä nyt ihan sille torjuntavoitolle kuullosta. Ja nämähän on vain ruutiaseille tulevia kieltoja. Miten käy Airsoft yms porukoiden.

https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/614270032072798
Tarjolla on jälleen oikeaa, useista eri lähteistä varmistettua faktatietoa:

EU:n asedirektiivin pääkäsittelijä Vicky Ford on tänään lähettänyt kirjeen MEPeille, joka on vuotanut lähes välittömästi internettiin – tosin ei meidän toimestamme - koko kirje alkuperäisessä asussaan löytyy täältä - https://firearms-united.com/…/letter-vicky-ford-member-par…/

Kirje on herättänyt jo monenlaisia reaktioita ja muun muassa Dita (ja monet muut) ovat tähän kirjeeseen ja tämän hetkiseen kompromissiin äärimmäisen pettyneitä – niin myös Firearms United.

Oleellisin kohta: JOS SINULLA EI OLE RESERVILÄISKIVÄÄRIÄ TAI IPSC-KIVÄÄRIÄ, NYT ON HYVÄ HETKI OSTAA SE. Tulevaisuudessa, näitä aseita voi ostaa, myydä ja periä vain ne jotka ovat poikkeuksen piirissä, tai joilla on jo ENNESTÄÄN lupa näihin aseisiin.

Tätä tietoa saa ja tulee levittää.

Olemme summanneet allaolevaan tiivistelmään oleelliset kohdat Vicky Fordin kirjeestä:

Starttiaseet:
Koska on riski, että näitä aseita muutetaan toimiviksi aseiksi, ja eräissä maissa on myyty nykyisen direktiivin puitteissa helposti starttiaseista toimintakuntoisiksi muunnettavia aseita, säännöt kiristyvät. Tästä eteenpäin aseet, jotka on muutettu ampumaan paukkupatruunoita pysyvät edelleen ampuma-aseina. (Käytännössä siis tapin poraaminen AK:n piippuun ei riitä enää deaktivoimaan sitä Slovakiassa.)

Deaktivoidut aseet:
Deaktivointistandardit menevät uusiksi ja komissio kerää asiantuntijatyöryhmän työstämään asiaa ja uusi versio säännöistä tulee vuoden 2017 alkupuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa vanhojen ennen 2016 huhtikuuta voimassa olleiden säädösten tarkistamista maittain, ja jos ne ovat riittävän hyviä, niin ne voivat mahdollisesti riittää.

Kategoria A:
Kategoriaan A, eli kielletty ilman poikkeusta, siirtyvät seuraavat aseet:
Uuden A6 kategorian muodostavat ”automaattiaseet, jotka on muunnettu puoliautomaattiaseiksi”. Parlamentti yritti muuttaa tätä siten, että määriteltäisiin kriteerit, jonka mukaan automaattiaseen voisi muuntaa pysyvästi puoliautomaattiaseeksi, mutta komissio kieltäytyi. Tämä tarkoittaa että nämä aseet ovat saatavissa enään reserviläispoikkeuksella, tai urheilupoikkeuksella.
Olemassa olevat aseet jäävät harrastajille, ja niitä omistaa, myydä, periä niille ihmisille, joilla on ennestään vastaavia aseita.

Uuden kategorian A7 muodostavat aseen ja lippaan yhdistelmä – eli jos sinulla on puoliautomaattikivääri, jossa on yli 10 patruunan lipas tai pistooli, jossa on yli 20 patruunan lipas, se kuuluu kategoriaan A7 ja on kielletty, paitsi jos kuulut urheilu- tai reserviläispoikkeuksen piiriin.
Olemassa olevat aseet jäävät harrastajille, ja niitä omistaa, myydä, periä niille ihmisille, joilla on ennestään vastaavia aseita. Eli kaupoille MARS!

Normaalit lippaat:
Tästä lähtien tulee näyttää lupa lipasta ostettaessa. Normaalikokoisia lippaita myydään vain niille, joilla on lupa kategorian A-aseisiin, eli jotka kuuluvat poikkeuksien piiriin. Firearms United ei ole nähnyt uuden direktiivin lippaan määritelmää, mutta mikäli se määritellään sanoilla ”laatikko, jossa on jousi” tulee aselupa näyttää myös PEZ-annostelijoita ostettaessa.

Kategorian A-aseita voidaan myöntää seuraavin perustein:
Kriittisen infrastruktuurin suojelu, kaupallinen kuljetustoiminta merellä ja arvokuljetukset, maanpuolustus, koulutus, kulttuurilliset syyt, tutkimus ja historialliset tarkoitukset.

Firearms United ei tiedä mitä tällä ”kulttuurillinen poikkeus tarkoittaa”.

Asekeräilijät:
Mikään ei direktiivin puolesta muutu Suomessa. Keräily sallitaan, mikäli keräilijä omaa keräilyluvan.

Urheiluampujat:
Kategorian A aseisiin voidaan myöntää poikkeus, mikäli yksilö osallistuu aktiivisesti harrastustoimintaan tai kilpailuihin. Asepassiin lisätään mahdollisuus kategorian A-aseiden viemiseksi maasta toiseen kilpailuja varten. Kukaan ei kuitenkaan ole selvittänyt, miten lentoyhtiöt suhtautuvat tähän…

Reserviläiset:
Asevoimat, poliisi ja viranomaiset ovat direktiivin ulkopuolella. Reserviläispoikkeus mahdollistaa kategorian A-aseiden myöntämisen reserviläisille. (Tässä kohtaa on hyvä hykerrellä hiljaa, kuuluuhan kategoriaan A konetuliaseet, erilaiset heittimet sekä olalta laukaistavat ohjukset. Kuka haluaa Apilaattorin?)

Sveitsi:
Erityispoikkeus Sveitsiläisille, jotka ovat käyneet armeijan, jotta heille voidaan antaa palvelusase kotiin entiseen malliin.
FU:n Sveitsin siipi kommentoi, että koska ampumaurheilijat ovat tästä unohdettu kokonaan niin kuppi menee nurin. Listalla on muun muassa Erotaan Schengenistä kansanäänestys.

Kotisepintä:
Aseiden kuluneita osia saa vaihtaa, jälleenlataus on mahdollista direktiivin puitteissa. Vicky Fordin kirjeessä ei lue yksityiskohtia, mutta FU:n toimitus on nähnyt koko tekstin, jossa kielletään sellaiset muutokset, jotka johtavat aseen kategorian muuttumiseen. (Lue: yli 10 patruunan kiinnittäminen metsästysaseeseen rinnastetaan haulikon piipun katkaisuun tai aseen muuttamiseen automaattiaseeksi.)

Lääkärintarkastukset:
Jokainen jäsenmaa saa toimia miten haluaa, kunhan luvanhaltijan soveltuvuutta seurataan joko jatkuvasti tai säännöllisesti. Tulkinnan mukaan Suomen nykymalli olisi riittävä.

#EUGunban
 
Ampujat kuulema panikoivat turhaan. mitään kieltoja ei ole tulossa..... yms....
http://www.reservilaisliitto.fi/uut...arrastamista.36433.blog#.WE-mMp5vg1I.facebook
EU:n asedirektiivi toteutuu, mutta vielä on osin epäselvää missä muodossa. On myös varmaa, että direktiivi tuo muutoksia kansalliseen aselainsäädäntöömme ja aiheuttaa tarpeen tarkentaa säännöksiä, jotka vaikuttavat osin myös reserviläistoimintaan ja muuhun ammunnan harrastamiseen.

Just viimeviikolla se oli ... se .... mikäs se nyt olikaan .... noh .... 6.12 oli jotain ... mä en nyt muista enää tarkkaan ..... niin olikin juu .... Menetetyn itsenäisyyden muistopäivä.


upload_2016-12-13_19-59-39.webp
 

1ecPNe.gif
 
Minusta on sinänsä ihan hauskaa, että niin hoplofoobikot kuin hoplomaanikot panikoivat. :D

Olisi pitänyt ostaa paljon popcornia.
 
Minusta on sinänsä ihan hauskaa, että niin hoplofoobikot kuin hoplomaanikot panikoivat. :D

Olisi pitänyt ostaa paljon popcornia.

Minua tässä ei sinänsä häiritse se että lakeja kiristetään jos niihin on hyvä kansallinen perustelu. Mutta kun ei ole. Se pitää muistaa että tämä ei ole Suomen ja suomalaisten syytä.

Jos muutamien EU-maiden yhteiskuntajärjestelmä on mädännyt niin merkittävästi että turvallisuus pystytään jollain tapaa takaamaan ainoastaan jatkamalla poikkeustilaa uudelleen ja uudelleen niin onko se meidän vika?

Eivät Pariisissa tappaneet suomalaiset, eivät edes ranskalaiset vaan laittomat maahantulijat. Komission omien virheiden vuoksi Eurooppaan päässeet tai päästetyt rikolliset

Eihän Venäjälläkään ole alettu rajoittaa metsästysaseiden saatavuutta sen vuoksi että jossain tietyssä osassa maata yleinen turvallisuus on heikentynyt. Taisivatpa tehdä toisin päin, kansalaisten oikeutta saada lupa aseen hallussapitoon helpotettiin noin vuosi sitten. Jos nyt ei toimita viisaasti niin takaanpa omalta pieneltä osaltani sen että tämä asia on ensi vaaleissa esillä moneen otteeseen ja siihen tullaan tarttumaan. Silloin on tehtävä selväksi mistä direktiivi todella johtui ja pyrittävä saamaan valituksi henkilöt jotka estävät vastaavan mädätyksen kuin esimerkiksi Ranska on joutunut kohtaamaan.

Ei pitäisi toistaa aina uudelleen samantyyppisiä typeryyksiä. On jo myyty kontrolloimatta maata venäläisille, hölmöiltiin miinakiellon kanssa, ei välitetty valvoa rajoja ja taas kerran virhe...

Mutta onhan Kataisella on hyvä paikka ja Romakkaniemi saa hassutella twitterissä..
 
Back
Top