Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Metsästyslaki on toki voimassa vain metsästettäessä. Ei ole millään muotoa laitonta pistää lipaskuiluun kiinni vaikka 70 patruunan rumpulipasta muissa yhteyksissä. Siksi tuo äijän selittely 3 patruunan makasiineistä ihmetyttääkin.
Sessiossa yleistirehtööri myöntää että sanamuoto on 'moniselitteinen' ja sitä voidaan parantaa mutta mites kökköä kiillotat. Saiga M3 on varmaan liiaksi sotilasaseen näköinen mutta entäs Vepr? Tai Petra? Mihin vedetään raja ja millä perustein?
Mainittakoon että jo nykydirektiivissä on tuo "sotilasaseen näköinen" -kategoria mutta koska se on samassa B-luokassa kuin kaikki muutkin aseet niin siihen ei ole lainsäädännössä tarvinnut kiinnittää mitään huomiota.


entäs entisajan toimivat sotilasaseet? ..eivätkö ne näytä enään sotilasaseilta vaan ovat hoplofoobikoiden ns "turvallisia" metsästys aseita?

Mahtookos lunonnomukainen puutukki tehdä aseesta turvallisemman näköisen.?
 
Mahtookos lunonnomukainen puutukki tehdä aseesta turvallisemman näköisen.?
Just tätä mietin itsekin....
Elikkäs Euroopan sydämessä herra päättäjä herra näkee varmaan sotilasaseen heti kun siinä on mustia osia, tai muuten vaan näyttää "robocopilta" eli ei metsästysaseelta. Puisella kauniilla tukilla varustettu asehan sen sijaan on ihan jees ja selkeästi metsästysase, joten bännit ei koske sitä. Jotain tällaista...

Noh, jos mustan aseen käärii sellaiseen puun näköiseen tarrapohjaiseen päällystemuoviin, niin eikös se silloin alakin olemaan jo enemmän "metsastysaseen" näköinen ja direktiiveihin sopiva?
Sitähän saa rullassa askartelu- ja kirjakaupoista, taitaa olla myös Bauhausissa. Sävynkin saa jopa valita. Upeaa! Tehdään sotilasaseista salonkikelpoisempia.

Voi EU:ta, voi aikoja! :facepalm:


.
 
entäs entisajan toimivat sotilasaseet? ..eivätkö ne näytä enään sotilasaseilta vaan ovat hoplofoobikoiden ns "turvallisia" metsästys aseita?

Mahtookos lunonnomukainen puutukki tehdä aseesta turvallisemman näköisen.?

Monien mielestä juurikin näin, ikävä kyllä. Tämähän on ikuisuuskysymys. Itseäni on jo pitkään rassannut etenkin nk." vanhan kaartin" metsämiesten asenne joille kaikki mustat aseet ovat jotain aivan kauheaa (vuosia sitten ensimmäistä kertaa AR-tyyppisen piekkarini kanssa radalle mennessäni eräskin kaveri ihmetteli "hirveää tappokonettani" ja itsellään oli .308 -hirvikivääri käsissään...:)). Pääasia lienee kuitenkin maaliin osuminen, olipa se sitten pahvitaulu, sorsa tai hirvi (tai sodan aikana annetut maalit). Olen itse pyrkinyt aina olemaan turhaa vastakkainasettelua vastaan koska kaikillahan meillä on yhteinen harrastus ja samassa veneessä ollaan. Itse ammun mieluiten Arskalla mutta hyvin tehty kauniista puusta ja kiiltävästä metallista tehty "perinteinen" ase on aina ilo myös silmälle. No, se offtopikista.

Tuo rajanvetohan on sangen vaikea kysymys mikäli tuollaiseen lähdetään. Omasta mielestäni aseen ulkonäön kun ei pitäisi olla minkäänlainen kriteeeri millekkään rajoituksille/kielloille ja tämän toivon totisesti myös Suomen päättäjien ymmärtävän ja saavan sen jälkeen vielä EU-komissionkin ymmätämään asian. Niin kauan kun esim. metsästäjissä (joita poliitikoissakin on lukuisia) esiintyy yllä mainitun kaltaista ajatusmaailmaa niin valitettavasti pettymyksiin on jouduttava aina varautumaan. Niin, ja tuolle yleistirehtöörille taitavat aivan kaikki aseet joissa ei ole pähkinäpuutukki ja kromipiippu olla "Kalaschnikoveja"...Kunpa vain Halla-Aho pääsisi tuon Suomi-konklaavin muassa hieman kertomaan kaverille faktoja.

"Ensin ne tulivat hakemaan sarjatuliaseet enkä tehnyt mitään, eihän mulla ollut sellaisia.
Sitten ne tulivat hakemaan itselataavat enkä tehnyt mitään, eihän mulla ollut sellaisia.
Sitten ne tulivat hakemaan lippaalliset kertatuliaseet enkä tehnyt mitään, eihän mulla ollut sellaisia.
Sitten ne tulivat hakemaan kertatuliaseet ja silloin ei ollutkaan enää ketään joka olisi tehnyt munkaan eteeni yhtään mitään."
 
Viimeksi muokattu:
Alla oleva linkki on kansio, johon kerätään parlamentin käsittelyn kaikki asedirektiiviuudistukseen liittyvät tapahtumat ja vastuuesittelijät. Siitä voit seurata asian etenemistä parlamentissa.

http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang&reference=2015/0269(COD)

Anneli Jäätteenmäen kertoman mukaan on jo nyt melko todennäköistä, että kaikkia uudistuksen tuomia muutoksia ei pystytä estämään. Jotkut uudistuksista ovat tarpeellisia ja tervetulleita, mutta edellä mainittu itselataavien kertatuliaseiden kielto olisi erityisen vahingollinen Suomelle etenkin maanpuolustuksellisista syistä
 
10.12.2015

"Edellä todetun perusteella hallintovaliokunta katsoo, ettei direktiiviehdotusta voida hyväksyä komission ehdottamassa muodossa. U-kirjeessä todetaan suoraan, että direktiivi vaikuttaa Suomen puolustuskykyyn. Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen liittyvään reserviläistoimintaan viitaten valiokunta katsoo, että direktiivin kyseinen kohta tulisi poistaa tai vähintään sen osalta tulisi saada poikkeamismahdollisuus jäsenvaltion kansallisen turvallisuuden perusteella. Komission ehdotuksessa on todettu olevan Suomen kannalta myös muita ongelmallisia tai vähintäänkin epäselviä kohtia.

Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä, että direktiiviehdotuksesta hankitaan EU-oikeudellinen arvio. U-kirjeen perusteella ehdotukseen näyttää sisältyvän myös esimerkiksi omaisuuden suojaan liittyviä kysymyksiä, joten arvio ehdotuksen perustuslainmukaisuudesta on valiokunnan mielestä lisäksi tarpeellinen.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että komission ehdotukseen ei sisälly vaikutusarviointia. Komissio perustelee tätä asian kiireellisyydellä. Valiokunta kummeksuu komission perustelua, sillä asiakirjoista päätellen valmistelua on kuitenkin jo tehty jonkin aikaa. Valiokunta toteaa, ettei komission ehdotuksesta ilmene, millä tavoin ehdotus tehostaa terrorismin ja muun rikollisuuden torjuntaa. Valiokunta katsoo, että toimenpiteet sen sijaan puuttuvat merkittävällä tavalla lailliseen ja Suomessa jo varsin tiukasti säänneltyyn ja valvottuun toimintaan. Vaikutusarvioinnin puuttuminen ei ole myöskään EU:n paremman sääntelyn periaatteiden mukaista.
Valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että sääntelyä kehitettäessä tulee erityisesti kiinnittää huomiota laittomien aseiden kauppaan puuttumiseen sekä asevälittäjien toiminnan valvontaan. Pääasialliset hankintakanavat laittomiin tarkoituksiin ovat juuri laittomat asevälittäjät ja kriisialueilla terroristien harjoittama laiton kansainvälinen asekauppa. Valiokunta korostaa erityisesti tehokasta ulkorajavalvontaa ja asekaupan valvontaa. Valiokunnan näkemyksen mukaan asedirektiiviäkin kuitenkin tarvitaan. Valiokunta kannattaa pyrkimyksiä yhtenäistää jäsenvaltioiden kansallista ampuma-aselainsäädäntöä ja vahvistaa asekaupan valvontaa. Valiokunta toteaa, että Suomessa on nykyisen asedirektiivin voimassa ollessa luotu jo varsin tiukat, mutta toimivat ja valvotut järjestelyt, jotka mahdollistavat turvallisen ja hallitun ase-, ampuma- ja reserviläisharrastuksen, metsästyksen, kilpailemisen sekä asekeräilyn ja jotka valiokunnan mielestä toteuttavat direktiiville asetettuja tavoitteita paremmin kuin komission ehdotus. Valiokunta katsoo, että EU-sääntelyssä tulisi pikemminkin ottaa mallia Suomen toimivista järjestelyistä ja pyrkiä harmonisoimaan asioita sen suuntaisesti.

Tässä yhteydessä hallintovaliokunta toteaa vielä, että komissio on joulukuun alussa 2015 ilmoittanut uusista EU:n turvallisuusagendan toimeenpanotoimista, joiden tavoitteena on nimenomaan tehostaa erityisesti terrorismin sekä aseiden ja räjähteiden laittoman kaupan torjuntaa. Valiokunta pitää aiheellisena, että arvioitaessa asedirektiivin todellisia muutostarpeita selvitetään samalla, mikä merkitys on turvallisuusagendaan sisältyvillä laittoman asekaupan kitkemiseen tähtäävillä toimilla suhteessa asedirektiiviin tehtyihin ehdotuksiin.
Hallintovaliokunta varaa mahdollisuuden lausua asedirektiivistä jatkovalmistelun edetessä.

Hallintovaliokunta ilmoittaa, että se yhtyy edellä esitetyin varauksin valtioneuvoston kantaan ja ettei direktiiviehdotusta voida hyväksyä komission ehdottamassa muodossa."
 
Mutta sitten tämä? Miten tämä on tuon hallintovaliokuntalausunnon taustalla?


Asedirektiivin 6 artiklan ehdotus takavarikoitujen A-luokan aseiden tuhoamiseksi yksinomaisena keinona ei ole kannatettava, vaan vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi aseiden ottaminen valtion käyttöön. Eri vaihtoehtoja ja niiden vaikutusta perustuslain säännösten, kuten omaisuuden suojan ja valtion korvausvelvollisuuden, kannalta on kuitenkin arvioitava jatkovalmistelussa tarkemmin erikseen. Lainsäädäntömuutoksella laittomaksi muuttuvien ampuma-aseiden arvon aleneminen olisi arviolta 60 miljoonaa euroa ja tuhoamiskustannukset viran-omaistoimin toteutettuna enintään 1,5 miljoonaa euroa.

A-luokan ampuma-aseiden hankkiminen ja hallussapito tulisi jatkossakin voida mahdollistaa maanpuolustuksellisiin tarkoituksiin tällaista toimintaa harjoittaville yhteisöille ja yhdistyksille, joiden toiminta on jäsenvaltion viranomaisten valvomaa ja auktorisoimaa. Erityinen ongelma EU-tasolla on sarjatuliaseiden kulkeutuminen terrorististien ja muiden rikollisten käsiin, jota on tapahtunut erityisesti Balkanin alueen kautta sekä erilaisten asevälittäjien kautta.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/HaVL_24+2015.aspx
 
Kyllä suomalaiset parempaan pystyy kun 10500 nimeä. Linkkiä jakoon vaan :)

https://www.change.org/p/council-of...-terrorism-by-restricting-legal-gun-ownership
12360342_998763833499115_1955717307801536941_n.jpg
 
Laitetaas tämä tähän ketjuun kun se tänne oikeastaan kuuluukin. Muualla upposi liian pian näkymättömiin...

SJ said:
Positiivista lienee se, että poliisilla ei tule riittämään ukkoja aseita etsimään, jos kansalaiset päättää pitää ne.
_________

Maakit virka-apuun?
"Käy sä keräämässä mun aseet ni mä käyn sun...":facepalm:

Meillä päin on poliiseillakin :cool: himassa aika perusteellisia :uzi:-kokoelmia . Varmaan ovat innokkaita keräämään omia aseita valtiolle.

Tän vuoden elo-syyskuussa oli muuten tosi pahoja ja yllättäviä myrskyjä sorsastuksen/hanhestuksen aikaan. Ja kelithän oli muutenkin sellaiset, että linnut eivät tulleet lähelle niin monella oli kiväärit mukana. Valtio on voimaton kun tuhansilta aseenomistajilta on veneet keikahtaneet nurin just syvänteen kohdalla. Eivät pysty laittamaan kaikkia vankiloihin kun ne ei edes mahdu niihin. Sitä paitsi virkamiehillä menee hermot ennen kuin saavat turvakaapit edes auki kun avaimetkin meni sinne samaan syvänteeseen. Ja kotonahan ei voinut vara-avaimia olla kun muuten aselupia omistamattomat perheen jäsenet vois ottaa aseita. Eikä noita kaappeja voi voimallakaan avata tai siirtää muualle avattavaksi kun niissä on aina se kilo ruutia, nalleja ja patruunoita. Sitä paitsi jos niitä alkaa siirtämään johonkin turvalliseen paikkaan avattavaksi niin kiikaritähtäimiä hajoaa ainakin viiden tuhannen euron edestä. Mutta voihan nuo korvaukset tietysti maksaa siitä samasta taikaseinästä mistä Sipilä ottaa pakoloisten täysihoitomaksut. Siinä kun on koko syksyn koittanut muistella missä ja kenellä kollegalla ne vara-avaimet olikaan niin on jo päässyt unohtumaan, että kaappi onkin itseasiassa aseista tyhjä. Ne mitkä ei sattuneet olemaan mukana veneen kaatuessa olikin kaverin kaapissa kun sillä on vastaavat luvat ja halus lainata niitä aseita. Harmi, ettei muistanut kaapin olevan tyhjä kuin vasta sitten kun poliisin erityisasiantuntijat oli nakertaneet viilan ja rautasahan kanssa viikon kaappia auki. :rolleyes:
(enhän minä, mutta pojat)
 
Laitetaas tämä tähän ketjuun kun se tänne oikeastaan kuuluukin. Muualla upposi liian pian näkymättömiin...

SJ said:
Positiivista lienee se, että poliisilla ei tule riittämään ukkoja aseita etsimään, jos kansalaiset päättää pitää ne.
_________

Maakit virka-apuun?
"Käy sä keräämässä mun aseet ni mä käyn sun...":facepalm:

Meillä päin on poliiseillakin :cool: himassa aika perusteellisia :uzi:-kokoelmia . Varmaan ovat innokkaita keräämään omia aseita valtiolle.

Tän vuoden elo-syyskuussa oli muuten tosi pahoja ja yllättäviä myrskyjä sorsastuksen/hanhestuksen aikaan. Ja kelithän oli muutenkin sellaiset, että linnut eivät tulleet lähelle niin monella oli kiväärit mukana. Valtio on voimaton kun tuhansilta aseenomistajilta on veneet keikahtaneet nurin just syvänteen kohdalla. Eivät pysty laittamaan kaikkia vankiloihin kun ne ei edes mahdu niihin. Sitä paitsi virkamiehillä menee hermot ennen kuin saavat turvakaapit edes auki kun avaimetkin meni sinne samaan syvänteeseen. Ja kotonahan ei voinut vara-avaimia olla kun muuten aselupia omistamattomat perheen jäsenet vois ottaa aseita. Eikä noita kaappeja voi voimallakaan avata tai siirtää muualle avattavaksi kun niissä on aina se kilo ruutia, nalleja ja patruunoita. Sitä paitsi jos niitä alkaa siirtämään johonkin turvalliseen paikkaan avattavaksi niin kiikaritähtäimiä hajoaa ainakin viiden tuhannen euron edestä. Mutta voihan nuo korvaukset tietysti maksaa siitä samasta taikaseinästä mistä Sipilä ottaa pakoloisten täysihoitomaksut. Siinä kun on koko syksyn koittanut muistella missä ja kenellä kollegalla ne vara-avaimet olikaan niin on jo päässyt unohtumaan, että kaappi onkin itseasiassa aseista tyhjä. Ne mitkä ei sattuneet olemaan mukana veneen kaatuessa olikin kaverin kaapissa kun sillä on vastaavat luvat ja halus lainata niitä aseita. Harmi, ettei muistanut kaapin olevan tyhjä kuin vasta sitten kun poliisin erityisasiantuntijat oli nakertaneet viilan ja rautasahan kanssa viikon kaappia auki. :rolleyes:
(enhän minä, mutta pojat)

Ei kaapin tarvitse olla tyhjä. Itseasiassa eikö se olisi huomattavasti vekkulimpaa, kun kaappi olisi se rosvoille valemaaliksi jätetty kaapin muotoinen esine, joka on itseasiassa täytetty betonilla...
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
"Kataistrofin" kabinettipäällikön kynästä....

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/terrorismi-ja-aseet/2194022


- Kotimaisten ampumatragedioiden takia Suomen lupakäytäntöjä kiristettiin jo mittavasti. Siksi direktiivin lupakäytäntöjen kiristämisestä Suomea koskettaa lähinnä aselupien muuttaminen säännöllisesti uusittavaksi.

- Yksi väite suomalaisessa keskustelussa oli, että kaikki puoliautomaattiset aseet oltaisiin kieltämässä. Ei olla. Uudet rajoitukset koskevat vain automaattiaseita muistuttavia tai sellaiseksi helposti muutettavia puoliautomaattiaseita



Kirjoittaja on Euroopan komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen kabinettipäällikkö.
 
"Kataistrofin" kabinettipäällikön kynästä....

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/terrorismi-ja-aseet/2194022


- Kotimaisten ampumatragedioiden takia Suomen lupakäytäntöjä kiristettiin jo mittavasti. Siksi direktiivin lupakäytäntöjen kiristämisestä Suomea koskettaa lähinnä aselupien muuttaminen säännöllisesti uusittavaksi.

- Yksi väite suomalaisessa keskustelussa oli, että kaikki puoliautomaattiset aseet oltaisiin kieltämässä. Ei olla. Uudet rajoitukset koskevat vain automaattiaseita muistuttavia tai sellaiseksi helposti muutettavia puoliautomaattiaseita



Kirjoittaja on Euroopan komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen kabinettipäällikkö.

bluff-raising-the-flop.jpeg
 
"Kataistrofin" kabinettipäällikön kynästä....

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/terrorismi-ja-aseet/2194022


- Kotimaisten ampumatragedioiden takia Suomen lupakäytäntöjä kiristettiin jo mittavasti. Siksi direktiivin lupakäytäntöjen kiristämisestä Suomea koskettaa lähinnä aselupien muuttaminen säännöllisesti uusittavaksi.

- Yksi väite suomalaisessa keskustelussa oli, että kaikki puoliautomaattiset aseet oltaisiin kieltämässä. Ei olla. Uudet rajoitukset koskevat vain automaattiaseita muistuttavia tai sellaiseksi helposti muutettavia puoliautomaattiaseita



Kirjoittaja on Euroopan komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen kabinettipäällikkö.

Ei mitenkään voida hyväksyä aselupien vanhenemista. Ei mitenkään. Ihan turha kuluerä viiden vuoden välein käydä näyttämässä aseita ja naamaa. Tuosta kun tekee matikat niin joka ikinen työpäivä käytäisiin näyttämässä poliisille keskimäärin 1280 asetta.

Eikä voida hyväksyä minkäänlaisia omistusrajoituksia mihinkään itselataaviin tai muihinkaan aseisiin tuon direktiivin pohjalta. Mikään aseita rajoittava direktiivin kohta ei suomessa toteutettuna lisää aseturvallisuutta. Pelkkää riesaa ja pahaa mieltä. Tuo kataistrofin kapinapäällikkö mainitsee vähättelevästi, ettei metsästykselle tule merkittävää haittaa. Koska aseturvallisuutta parantava hyöty on miinuksella niin jos yksikin metsästäjä menettää yhdenkään aseen niin siinä on merkittävä haitta. Tuo direktiivi on tyrmättävä ihan kuusnolla jokaisessa käänteessä.
 
- Yksi väite suomalaisessa keskustelussa oli, että kaikki puoliautomaattiset aseet oltaisiin kieltämässä. Ei olla. Uudet rajoitukset koskevat vain automaattiaseita muistuttavia tai sellaiseksi helposti muutettavia puoliautomaattiaseita

Tyyppi on riemuidiootti. Tuota lakia olisi tulkitsemassa Suomen Poliisi, joka on todennut, että starttipistoolit on helposti muutettavissa kovia ampuvaksi, kuten varmaan on heidän mielestään myös akkuporakoneetkin. Ja samalla logiikalla löydetään varmaan "muistuttavia piirteitä" myös kai kaikesta muustakin, mukaan lukien Mosin-Nagantit yms.

Ja ajatella, että mitä tapahtuu pistooliampumiselle. Glock 18 ja tietyt Mauserin tuotokset kattavat helvetin ison osan kaikista pistooleista.
 
Vähän huumoria mukaan ketjuun :D:


Ihan hauska kannanotto jenkkien täysin päinvastaiseen asepolitiikkaan ja sen ongelmiin. Kyllä se kultainen keskitie, jota Suomi tähän mennessä loppujen lopuksi ihan ansiokkaasti on kulkenut, tässäkin asiassa kannattaa.
 
Vähän huumoria mukaan ketjuun :D:


Ihan hauska kannanotto jenkkien täysin päinvastaiseen asepolitiikkaan ja sen ongelmiin. Kyllä se kultainen keskitie, jota Suomi tähän mennessä loppujen lopuksi ihan ansiokkaasti on kulkenut, tässäkin asiassa kannattaa.


Olen ihan eri mieltä...mutta ihan hauska video :)
 
Back
Top