Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En (voin toki olla väärässäkin) pitäisi tätä asekieltoa koko EU:n poliittisen hallinnon tavoitteena.

Mutta, kaikissa Euroopan maissa toimii poliittinen vihervasemmisto, jonka perinteisiin kansallisiin, sekä maailmanlaajuisiin tavoitteisiin lukeutuu ampuma-aseiden totaali kielto. Tällaista ovat näkyvästi ajaneet mm. YK:n tasolla suomalaiset halonen ja tuomioja (ehkä jokuset muutkin).

EU ja suomi on poliittiselta virkamiesportaalta niin kyllästetty vihervasemmisto metastaaseilla että tämä jatkuu ja jatkuu ja jatkuu........hyvä esimerkki on Pensala. Miten muuten tyyppi saa touhuta ihan omiaan kenenkään siihe puuttumatta..?
 
http://www.20min.ch/schweiz/news/story/22577465?redirect=mobi&nocache=0.23768518608994782


Sveitsiläisessä lehdessä kerrotaan eu suunnitelmasta kieltää puoliautomaatit ja samoin muista kielloista. Jotka Sveitsin pitäisi Schengen maana kanssa laittaa voimaan. Uhkailusta jos Sveitsi ei sitä tee, yhteistyö eu kanssa tulli, poliisi ja muilla aloilla olisi vaarassa. Tulisi sveitsiläisille kielto myös jopa puoliautomaatteihin. Junckerin uhkailusta.

Reserviläisille tulisi kielto jopa puokkareiden säilyttämiseen. Ei mainintaa että automaatit. Kielto Ordonanze aseille eli vanhemmille armeija aseille vain mainittu. Arviolta miljoona asetta joita ei olisi rekisteröity ja listattu. Eu haluaa nekin rekisteriin. Siis yleensä aseita
 
http://www.20min.ch/schweiz/news/story/22577465?redirect=mobi&nocache=0.23768518608994782


Sveitsiläisessä lehdessä kerrotaan eu suunnitelmasta kieltää puoliautomaatit ja samoin muista kielloista. Jotka Sveitsin pitäisi Schengen maana kanssa laittaa voimaan. Uhkailusta jos Sveitsi ei sitä tee, yhteistyö eu kanssa tulli, poliisi ja muilla aloilla olisi vaarassa. Tulisi sveitsiläisille kielto myös jopa puoliautomaatteihin. Junckerin uhkailusta.

Reserviläisille tulisi kielto jopa puokkareiden säilyttämiseen. Ei mainintaa että automaatit. Kielto Ordonanze aseille eli vanhemmille armeija aseille vain mainittu. Arviolta miljoona asetta joita ei olisi rekisteröity ja listattu. Eu haluaa nekin rekisteriin. Siis yleensä aseita
Mitäs helvettiä? Eikös sitä vasta uutisoitu, että koko direktiivi olisi kaatumassa.
 
Mitäs helvettiä? Eikös sitä vasta uutisoitu, että koko direktiivi olisi kaatumassa.

Sitä oli ilmassa juu :rolleyes:...mutta kun Eu:n taustapirujen pitää saada rikottua kansallisvaltiot ja niiden itsemääräämisoikeudet jne jotta voisivat päästä tavoitteeseensa rakentaa pan-eurooppalainen liittovaltio...

Taitaa vaan käydä niin että euroopan valtioiden "nationalistit" iskevät vielä takaisin päin näiden "arvoyhteisö örkkien" pläsiä ja kovaa...:cool:
 
Sveitsiläisen lehden uutinen on päivätty jo 19.2. eli aikana, jolloin kieltopetos oli vielä kovaa vauhtia etenemässä voimansa tunnossa.

Aika kiero ja jopa yllättävä näkökulma EUrostoliiton konnakoplalta ryhtyä kiristämään vapaita kansakuntia ja esittämään näille röyhkeitä vaatimuksia Schengen-sopimuksen nojalla.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea kulissien takana on tapahtunut ja ketkä ovat olleet tämän hankkeen todellisia taustavoimia. Epäilen vahvasti, että tällainen sirkus pelkän punavihreän aatemaailman pohjalta käynnistyy.
 
Sveitsiläisen lehden uutinen on päivätty jo 19.2. eli aikana, jolloin kieltopetos oli vielä kovaa vauhtia etenemässä voimansa tunnossa.

Aika kiero ja jopa yllättävä näkökulma EUrostoliiton konnakoplalta ryhtyä kiristämään vapaita kansakuntia ja esittämään näille röyhkeitä vaatimuksia Schengen-sopimuksen nojalla.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea kulissien takana on tapahtunut ja ketkä ovat olleet tämän hankkeen todellisia taustavoimia. Epäilen vahvasti, että tällainen sirkus pelkän punavihreän aatemaailman pohjalta käynnistyy.


Tällä "syyllä" on kuitenkin helpointa käsitellä asiaa keskusteluissa. Punaviher-aatesuunnat saavat kyllä kyseenalaista kunniaa asiasta, mutta sylttytehtaat ovat muut. Aseiden omistamiseen saati kantamiseen liittyvät agendat ovat meta-luokkaa, ne eivät suinkaan ole mitään punaviherpiiriparlamenttien kärkihankkeita.
 
Korkeat poliisiviranomaiset syyllistyvät jopa rikoksiin suojellessaan omia virheitään..Se on helppoa koska syyttäjät katsovat sormiensa läpi poliisijohtajien tekemisiä. Itseasiassa jättävät jopa rikosten tutkinnan suorittamatta ja viivyttävät syyteharkintaa siten että poliisien tekemät rikokset vanhenevat.

Tällaiseen, suorastaan rikolliseen toimintaan pitäisi puuttua jo poliisin johdon toimesta. Mutta, korppi ei korpia noki...ainakaan silloin kun tekijät itse ovat poliisin korkeaa päällystöä..

Aseliikkeen tärkeä kirjanpito katosi - tapaus jää selvittämättä
Keskiviikko 11.5.2016 klo 15.26 (päivitetty klo 17.55)

Ketään ei voida asettaa syytteeseen 1 300 ampuma-aseen tietojen katoamisesta, päätti kihlakunnansyyttäjä Krista Soukola. Jutun avainhenkilö jätettiin kuulematta.


Asekauppias Sami Raunio Terä-Asekeskuksesta on vaatinut perusteellista tutkintaa asekirjanpidon katoamisesta. (RISTO KUNNAS)
Tuusulalaisen Terä-Asekeskuksen asekirjanpito katosi, kun poliisi takavarikoi yhtiön ampuma-aseet huhtikuussa 2013.

Poliisi otti haltuunsa myös kaksi niin sanottua asekirjaa, jollaiseen aseliikkeen tulee merkitä kaikki ostamansa ja myymänsä ampuma-aseet. Toinen kirjoista ja sen mukana tiedot 1 300 aseesta katosi sen jälkeen, kun se oli lähtenyt poliisin matkassa Järvenpään poliisiasemalle.

Takavarikko oli seuraus Poliisihallituksen asehallinnon päätöksestä peruuttaa liikkeen aseluvat.

Asekirja on keskeinen väline valvoa asekauppaa. Sen säilyttäminen on liikkeen lakisääteinen velvollisuus, jonka rikkominen veisi liikkeenharjoittajan syytteeseen. Liike jätti kirjan katoamisesta rikosilmoituksen, ja seuranneessa esitutkinnassa rikoksesta epäiltynä kuultiin seitsemää poliisia.

Selitys ontuu

Poliisin virallisen selityksen mukaan asekirjan katoaminen huomattiin vasta, kun Terä-Asekeskuksen edustajat pyydettiin tammikuussa 2014 selostamaan eräiden, poliisin mielestä kateissa olevien aseiden vaiheita. He pyysivät nähtäville asekirjat, joista toista poliisi ei löytänyt.

Tosiasiassa tilanne oli havaittu jo aikaisemmin. Eräs Poliisihallituksen ylitarkastaja lähetti 24.9.2013 Järvenpään poliisiasemalle sähköpostiviestin:

"Huomenta, huomasin tarkastaessani juttujen tilaa alla olevien Teräasekeskuksen eräiden aseiden olevan edelleen LUHTI-rekisterissä "ei saatu poliisin haltuun" merkinnällä. Siinä tapauksessa, että aseet ovat todella tietymättömissä ja niiden kohtalo kiinnostaa teitä lupaviranomaisena, niin minulla olisi operatiivista tietoa siitä, missä aseet ovat".

Artikkeli jatkuu ilmoituksen jälkeen

Ei kuulusteltu

Ylitarkastajalla oli siis tietoa, joka saattoi olla peräisin kadonneesta asekirjasta. Hänen viestinsä osoittaa myös vääräksi poliisien virallisen selityksen tapahtumain kulusta. Ylitarkastaja näyttäisi olevan katoamisen tutkinnassa avainasemassa.

Kihlakunnansyyttäjä Krista Soukola kieltäytyi määräämästä ylitarkastajaa kuultavaksi, vaikka Terä-Asekeskus sitä toistuvasti vaati. Soukolan mukaan viesti ei varmuudella osoita, että asekirja olisi ollut ylitarkastajalla, joten lisätutkinta ei vaikuttaisi asiaan.

On poikkeuksellista edellyttää etukäteen tutkinnalta varmuutta lopputuloksesta.

Lopulta syyttäjä Soukola päätti, ettei ketään esitutkinnassa kuulluista voida syyttää asekirjanpidon katoamisesta. Hänen mukaansa se ei ollut myöskään tuottamuksellinen virkarikos edes kirjanpidon haltuunotosta vastanneen päällystön osalta.

Terä-Asekeskus on ilmoittanut vievänsä asian valtakunnansyyttäjänvirastoon vaatimuksenaan jutun tutkiminen loppuun ja uusi syyteharkinta.

Juttua muokattu 11.5. kello 17.56: Täsmennetty jutun otsikkoa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051121544942_uu.shtml

Lehtiuutisen mukaan tämä tapaus on menossa valtakunnan syyttäjälle mutta varsin todennäköisesti korkeiden poliisiviranomaisten rikosten peittely/suojelu jatkunee sielläkin.

Ikävä kyllä meillä ei yrityksillä ja yksittäisillä kansalaisilla ole oikeuden suojaa viranomaisten vääryyttä vastaan. Suomessa myös oikeuslaitos toimii tässä suhteessa kuin Venäjällä..
 
Korkeat poliisiviranomaiset syyllistyvät jopa rikoksiin suojellessaan omia virheitään..Se on helppoa koska syyttäjät katsovat sormiensa läpi poliisijohtajien tekemisiä. Itseasiassa jättävät jopa rikosten tutkinnan suorittamatta ja viivyttävät syyteharkintaa siten että poliisien tekemät rikokset vanhenevat.

Tällaiseen, suorastaan rikolliseen toimintaan pitäisi puuttua jo poliisin johdon toimesta. Mutta, korppi ei korpia noki...ainakaan silloin kun tekijät itse ovat poliisin korkeaa päällystöä..


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051121544942_uu.shtml

Lehtiuutisen mukaan tämä tapaus on menossa valtakunnan syyttäjälle mutta varsin todennäköisesti korkeiden poliisiviranomaisten rikosten peittely/suojelu jatkunee sielläkin.

Ikävä kyllä meillä ei yrityksillä ja yksittäisillä kansalaisilla ole oikeuden suojaa viranomaisten vääryyttä vastaan. Suomessa myös oikeuslaitos toimii tässä suhteessa kuin Venäjällä..


Tässä on hyvä kirjoitus aiheesta ja mistä johtuu moinen. Kannattaa lukea myös kommentit...


Syyttäjälaitokseen jalkautunut roskajoukko yllätti taas
11.5.2016 10:29 Rainer Salejärvi
Iltalehti uutisoi 10.5.2016 “Valtavan salakuunteluvyyhdin rikostutkinnan sössinyt syyttäjä selvisi syytteittä”

Itä-Uudenmaan kihlakunnansyyttäjä Krista Soukola selvisi ilman oikeudellisia seuraamuksia johtamansa virkarikostutkinnan epäonnistumisesta. Soukolan epäiltiin syyllistyneen virkarikokseen jättäessään vanhenemaan Tullin ylitarkastajaan kohdistuneet virkarikosepäilyt

Tulli teki vuonna 2013 valtakunnansyyttäjänvirastolle tutkintapyynnön omasta tutkinnanjohtajastaan. Tullin omassa tarkastuksessa oli selvinnyt, että tutkinnanjohtaja oli vuosina 2009-2010 hoitanut erittäin leväperäisesti puhelimen salakuuntelua johtamissaan rikostutkinnoissa.

Esimerkiksi huumerikoksista edelleenkin vankeudessa istuvan miehen puheluista löytyi tallenteita sadoista salakuunteluista, joita Tulli ei missään tapauksessa olisi saanut tehdä. Pitkälti toistasataa niistä oli epäillyn keskusteluja avustajansa kanssa.

Tullin tutkintapyyntö päätyi poliisirikosasiana Itä-Uudenmaan syyttäjävirastoon kihlakunnansyyttäjä Krista Soukolan pöydälle. Juttuun nimettiin tutkija Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta, ilmoituspäiväksi merkittiin 10.9.2013, jolloin esitutkinta periaatteessa käynnistyi. Asiassa ei kuitenkaan koskaan tehty mitään muuta, kuin pyydettiin Tullilta telepakkokeinopöytäkirjat. Ainoatakaan kuulustelua ei suoritettu.

Toukokuun 20 päivänä 2015 syyttäjä Soukola esitti esitutkinnan lopettamista, koska rikokset olivat vanhentuneet. Kihlakunnansyyttäjä Pasi Pälsi toimi esityksen mukaan ja lopetti tutkinnan.

Epäonnistunut tutkinta johti siihen, että tämän vuoden tammikuussa Soukola joutui itse rikostutkinnan kohteeksi. Häntä kuulusteltiin epäiltynä virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Soukola selitti esitutkinnan viivästymistä muun muassa meneillään olleella Aarnio-vyyhdin tutkinnalla, joka vei hänen aikansa. Länsi-Suomen johtava kihlakunnansyyttäjä Harri Lindberg tyytyi tähän. Kihlakunnansyyttäjä Lindberg perusteli ratkaisuaan toteamalla, että “On varsin todennäköistä, että syyttäjä tulisi jättämään teosta syytteen nostamatta, koska kokonaisuutena arvioiden vähäinen virkavelvollisuuden rikkominen ei täytä rikoksen tunnusmerkistöä”

Mitä taas salakuuntelusta epäillylle tullin ylitarkastajalle kuuluu. Ylitarkastaja siirtyi 1.5.2010 Tullista Poliisihallitukseen, jossa hän toimii ylikomisarion vakanssilla, minneppä muualle.

Mitä edellä on sanottu suomalaiseen syyttäjälaitokseen pesiytyneestä roskajoukosta sopii soveltaen vallan mainiosti myös suomalaiseen tuomioistuimiin. Yhteistä molemmille löytyy ensinnäkin siitä, että vakinaiset tuomarit ja valtakunnansyyttäjänviraston ylimmät viranhaltijat nimittää tasavallan presidentti ja toisekseen siitä, että suuri osa heistä on nimitetty 12-vuotta kestäneen asianajaja Halosen valtakauden aikana. Eli Halosen haamu elää ja voi paksusti tässäkin muodossa.

Kun edellä selostetussakin jutussa syyttäjien perustelut eivät kestä millään muotoa päivänvaloa, niin muualla vakituisesti asuvana ihmetyttää etenkin se, kuinka kauan suomalaiset jaksaa sietää vastaavaa soopaa.



 
Näköjään Liisa Jaakonsaari haluaa takavarikoida käytännössä kaikki (ne, joihin saa lippaaseen yli 3 patruunaa :rolleyes:) puoliautomaatit korvauksetta ja sisällyttää dekotkin direktiiviin ja samojen lupien alle, kuin muutkin aseet (ilmeisesti siis nekin kielletyiksi kokonaan, jos ovat olleet automaattisia tai puoliautomaattisia?).
Hoplofobinen pohjanoteeraus.
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656457904520677
Tilannepäivitys:

Tutkijamme ovat jatkaneet analyysejä suomalaisten MEPpien tekemiä muutoehdotuksia komission asedirektiiviehdotukseen.

Suomalainen MEP Liisa Jaakonsaari on lyöttäytynyt vaaralliseen porukkaan ja tekee yhteistyötä raportööri Sergio Cofferatin kanssa. Tämän, aiemmin jopa "Italian Tuomiojaksikin" luonnehtimamme henkilön ja Liisan yhteistyön tuloksena ovat syntyneet muun muassa seuraavat muutosehdotukset:

Lisäys 175: Asekeräilijät asedirektiivin piiriin:
(5) Collectors have the same rights as other users covered by Directive 91/477/EC and should therefore be included in its scope.
Tämä tarkoittaa, että asekeräilijöille tulisivat samat säännöt ja rajoitukset kuin muillekin ja asekeräily loppuisi pahimmassa tapauksessa kokonaan...

Lisäys 87:
(7) Taking into consideration the high risk of reactivating badly deactivated weapons and in order to enhance security across the Union, deactivated firearms should be covered by this Directive. Additionally, for the most dangerous firearms stricter rules should be introduced. Those rules should also apply to firearms of that category even after they have been deactivated. Where those rules are not respected, Member States should take appropriate measures including the destruction of those firearms.
Justification
This amendments is in line with our proposal of moving deactivated firearms of category A to category B.

Tässä varmistetaan että ylijäämäaseita ei voi enää muuttaa puoliautomaateiksi ja myydä siviileille urheilu- tai reserviläiskivääreiksi.

Lisäys 233:
"(9a) Transitional measures should be provided for some of the new measures introduced on firearms in category A in order to avoid problems of implementation."

Tämä ei tarkoita hyvää. Lienee keino antaa joku armovuosi tai välttyä maksamasta takavarikoiduista aseista. Samaa asiaa on aiemmin ehdotellut mm Pierre Delsaux komissiosta.

Lisäys 552:
Member States shall provide for a standardised suitability test, consisting of an evaluation of the physical and cognitive abilities and the psychological well-being of the person concerned, for issuing or renewing authorisations as referred to in paragraph 1 and shall withdraw authorisations if any of the conditions on the basis of which they were granted is no longer met.

Standardisoitu pällitesti ja lääkärintarkastukset yhdistettyinä määräaikaiseen lupaan... Ainoa syy, minkä tälle keksin on että liikennelentäjän lupakirja ja aselupa ovat menneet sekaisin.

Lisäys 786:
Kategoriaan A ehdotetaan siirrettäväksi, eli kiellettäväksi ehdotetaan:
"4. Semi-automatic long firearms whose magazine and chamber can together hold more than three but fewer than 12 rounds."

Lisäys 800:
Kategoriaan A ehdotetaan siirrettäväksi, eli kiellettäväksi ehdotetaan:
"7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms and which are not included in category A."

Lisäys 805:
"7a. Any firearm under category B which has been converted to a salute and acoustic weapon."

Myös starttiaseita ehdotetaan luvanvaraisiksi...

Lisäys 806:
"7b. Firearms classified in points 1 to 7 of category A after having been deactivated."
... ja deaktivoituja aseita samalla logiikalla.

Lopuksi haluamme todeta, että emme ole nähneet yhtä voimakasta kannanottoa kieltolain puolesta yhdeltäkään toiselta suomalaiselta europarlamentaarikolta. Liisa veti nyt pohjat.

Komissio ei myöskään anna periksi:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656404771192657
Tietovuoto:

Vaikka parlamentin puolella jo alkujaan täysin valuvikaisen asedirektiiviehdotuksen käsittely etenee hyvin, vastapelurimme komissio ja neuvosto sekä "neutraalina välittäjänä" toimiva puheenjohtajamaa eivät ole hekään levänneet laakereillaan.

Tässä välissä huomautamme, että kyseisissä instansseissa työskentelevät henkilöt eivät ole vaaleilla valittuja edustajia, joten he voivat mellastaa vapaasti pelkäämättä työpaikkansa puolesta - ja täytyy myös huomauttaa että ainakin tämän artikkelin kirjoittajan mielestä on kovinkin huolestuttavaa että näinkin tärkeistä asioista päättävät ihmiset, joita ei ole demokratian keinoin valittu.

Kuten olemme monesti aiemminkin kertoneet, kello käy ja komission yrittää kaikin keinoin viekkaudella ja vääryydellä ajaa lävitse ehdotuksensa vastustuksesta välittämättä ennen kuin se menettää tärkeän liittolaisensa, eli puheenjohtajamaan tuen.

Tämä näkyy toiminnassa vahvasti - olemme saaneet tuoreen dokumentin, mikä perustuu edelliseen COREPER kokoukseen ja jälleen komissio on JÄTTÄNYT ULOS KAIKEN mikä ei tue heidän kantaansa. Kaikki jäsenmaiden vasta-argumentit on jälleen vain ylimielisesti sivuutettu ja ainoastaan Ranskan ja muiden tiukempia rajoituksia ajavien maiden mielipide on päätynyt paperille asti:

- Komissio/Virkamiehet ovat määritelleet listan (heidän mielestään) hyväksyttäviä syitä A-luokan aseiden hallussapitoon
- Täyskielto puoliautomaattiaseille, jotka on muutettu automaateista puoliautomaateiksi.
- Lisää puoliautomaattiaseita ja osia kieltolistalle: Lyhyet aseet, joiden lippaaseen ja pesään mahtuu yli 21 patruunaa, riippumatta siitä onko lipas irroitettava. Tämä kieltänee käytännössä KAIKKI lyhyet puoliautomaattiaseet. Kiellettävien joukossa ovat myös pitkät aseet, joiden patruunakapasiteetti on yli 11 patruunaa, riippumatta siitä onko lipas irroitettava sekä pitkät aseet jotka ovat helposti kätkettäviä (voidaan ampua alle 60 sentin pituisina)

- Lippaista ehdotetaan kiellettäväksi yli 20 patruunan lippaat ja pitkien aseiden lippaat joihin mahtuu yli 10 patruunaa.

- Tämän lisäksi he ovat ilmeisesti tajunneet että laaja takavarikointi ei tule menemään läpi, joten he yrittävät kompromissina ehdotusta joka vaikuttaisi vain aseisiin ja lippaisiin jotka ostetaan direktiivin voimaan tulemisen jälkeen.

Eli suomeksi - kipin kapin kaupoille, jos taskussa on ylimääräisiä lupia...

######

Päivitys ylläolevaan uutiseen:
Suurin osa kokoukseen osallistuvista maista vastustaa alankomaiden (puheenjohtajamaa) esitystä, koska se työnnettiin nenän eteen yllärinä. Tällä hetkellä väitellään erilaisista poikkeuksista.

Itseasiassa alkuperäinen "kompromissi" oli 20-30 patruunaa maksimikapasiteettina (nykyinen ranskan lainsäädäntö), mutta Alankomaat käytti tilaisuutta hyväkseen vaati vielä pienempiä lippaita. Alkuperäinen kuningasajatus oli ilmeisesti että ase, jossa on 30 patruunan lipas kiinni kuuluu kategoriaan A, mutta pelkkä ase ilman lipasta kategoriaan B.

Lisäksi huhut kertovat, että jotkut MEPit alkavat vähän turhautua näihin komission ja neuvoston likaisiin temppuihin, koska he ovat ainoa vaaleilla valittu osa tässä koneistossa ja se tarkoittaa sitä, että kaikki kansalaisten tyytymättömyys tulee suoraan heidän tuulilasiinsa.

Eli: Kannattaa muistaa edelleenkin mainita niissä kirjeissä, kuinka pettyneitä järjestelmään te olette ja niin edelleen...
Meininki demokratian kanssa alkaa olla vähän samaa, kuin niillä toisilla komissaareilla...

Ja edustajat ovat tehneet esityksiä IMCO:n käsittelyä varten:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/655937897906011
Tietovuoto:

Kuten eilen tiedotimme, edustajamme Europarlamentissa ovat tehneet muutosesityksiä komission esitykseen IMCO:ssa tapahtuvaa käsittelyä varten.

Olemme saaneet käsiimme KAIKKI 847 lisäystä, mitä MEPit ovat esittäneet ja olemme kaivaneet niistä esiin teille suomalaisten MEPpien muutosesityksiä.

Tässä artikkelissa tarkastelemme niitä lisäyksiä jotka ovat tehneet kotijoukkueemme MEPit Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen. Muutosehdotusten määrä on valtava ja niiden perkaaminen vie aikaa joten toivomme lukijoiltamme kärsivällisyyttä.

Tämän lisäksi erityismaininnan ansaitsee Henna Virkkunen - hän on tehnyt melkolailla tarkalleen samat muutosehdotukset mutta sen lisäksi hän vaatii komission uhreikseen valitsemien asekeräilijöiden maineen puhdistamista ja seuraavan lauseen poistamista direktiivistä: "Since collectors have been identified as a possible source of traffic of firearms, they should be covered by this Directive."

Hyvä Henna! Hän on tehnyt myös yli 10 muuta direktiivin laatua merkittävästi parantavaa lisäystä.

Jussi Halla-aho on jälleen omassa luokassaan 30 (!!) lisäyksellä ja parannusehdotuksella, jotka ovat kuten tavallista hyvin perusteltuja.

Yllätykseksemme löysimme myös edustaja Sarvamaan ehdotuksen 5 vuoden määräaikaisten aselupien poistamisesta...

Mutta nyt asiaan:

Lisäys 107: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

(3a) Member States should ensure that an effective system is implemented for monitoring possession of firearm. That system, which could be periodic or continuous, should either be based on medical review, if deemed appropriate, upon the issuance or renewal of an authorisation, or provide for an effective alternative system of continuous monitoring taking into account the risks concerned, and any relevant indications, for example from medical personnel, indicating that the conditions for allowing possession may no longer be met. Where a system of continuous monitoring is used, it may inter alia include for the owner to submit at any time to a check of continued eligibility for possession, and on-site checks of compliance with safe storage requirements.

Tämä on käsittääksemme politiikkaa, ja kääntyy suomeksi seuraavasti: säännölliset lääkärintarkastukset ja määräaikaiset luvat ovat turhaa resurssien väärinkäyttöä, kunhan on paikallaan mekanismi, jolla luvat voidaan tarvittaessa luvanhaltijan tötöillessä peruuttaa.

Lisäys 127: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

(3b) Certain persons have a legitimate interest in accessing firearms classified in category A, provided that exemptions are granted on a strictly limited basis. These could include, inter alia, national defence, armourers, proof houses, manufacturers, forensic scientists and, in certain cases, those involved in film production, as well as individuals needing firearms for self-defence purposes.

Poikkeus sääntöön, että A-luokan aseet (automaattiaseet) olisivat kategorisesti kiellettyjä siviileiltä. Tässä tapauksessa jätetään jäsenmaille mahdollisuus myöntää lupia hyvää syytä vastaan, ja näihin syihin voidaan lukea kansallinen puolustus (reserviläispykälä), asesepintä, yritystoiminta, valmistaminen, tiede, taide ja niin edelleen. Sokerina pohjalla itsepuolustus, mutta uskallamme spekuloida että tämä aloite tulee mukana olevilta muilta edustajilta Itä-Euroopasta, missä aseen kantaminen itsepuolustustarkoituksessa on lain sallimissa rajoissa mahdollista.

Firearms United antaa tästä lisäyksestä täydet pisteet.

Lisäys 151: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

Komission alkuperäinen teksti:
Bodies concerned with the cultural and historical aspects of weapons and recognised as such by the Member State in whose territory they are established and holding in their possession firearms classified in category A acquired before the date of entry into force of this Directive should be able to keep those firearms in their possession subject to authorisation by the Member State concerned and provided that those firearms have been deactivated.

Kotijoukkueen muutosehdotus:
In special cases for educational, cultural, research and historical purposes, it should be possible for Member States to choose to authorise persons to acquire and possess firearms and ammunition classified in category A, provided that those persons demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or safety, including by way of secure storage. Any such authorisation should take into account and reflect the specific situation, including the nature of the collection and its purposes.

Lyhyesti sanottuna komissio haluaa kieltää A-luokan aseiden hallussapidon siviileiltä, mutta mahdollistaa sen keräilijöiden jo hallussa olevien aseiden kohdalla, edellyttäen että historiallisesti arvokkaat ampumakiellossa jo olevat aseet tuhotaan deaktivoinnilla. Muutosehdotuksessa mahdollistetaan asekeräily tulevaisuudessakin olettaen että aseet ovat turvallisesti varastoitu.

Pisteet kotiin tästäkin lisäyksestä.

Lisäys 161: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

(4a) National defence purposes shall constitute a legitimate purpose for certain persons to acquire and possess firearms classified in category A, provided that those persons demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or safety, including by way of secure storage.

Täydet pisteet myös tästä - eli tässähän todetaan SELVÄLLÄ englannin kielellä, että maanpuolustus on hyväksyttävä peruste omistaa A-luokan aseita, mikäli henkilö ei muodosta uhkaa yleiselle turvallisuudelle leväperäisellä aseiden varastoinnilla.

Lisäys 190: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

The acquisition and possession of firearms should only be permitted if, inter alia, this is done for a legitimate purpose. It should be possible for Member States, whilst not being under any obligation in that regard, to find that the acquisition and possession of firearms for the purpose of, for example, hunting, target shooting, national defence training, various scientific, technical or testing activities and re-enactment of historical events, filmmaking or historical study and collection can constitute a legitimate purpose.

Aseiden hankinnan tulisi olla mahdollista jos on olemassa perusteltu syy. Tämä on ihan selvä juttu ja me Firearms Unitedissa olemme täysin yhtä mieltä tästä. Mielipiteemme voi toki sisältää tiettyjä eroavaisuuksia siitä, mikä on niin sanottu hyvä syy sillä mielestämme jo halu omistaa yhdistettynä nuhteettomaan historiaan pitäisi riittää syyksi. Tarkoitus on hyvä, mutta ihan täysiä tyylipisteitä emme voi toki antaa.

Lisäys 253: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

Komission teksti:
Selling arrangements of firearms and their components by means of distance communication may pose a serious threat to security as they are more difficult to control than the conventional selling methods, especially as regards the on line verification of the legality of authorisations. It is therefore appropriate to limit the selling of arms and components by means of distance communication, notably internet, to dealers and brokers.

Muutosehdotus:
Marketing of firearms, parts and ammunition by means of the internet or other means of distance communication, for example by way of online auction catalogues or classified advertisements, and the arranging of a sale or other transaction by means of, for example, telephone or email should, where allowed under national law, be possible provided that the actual handing over takes place either between the parties directly on a face-to-face basis, or by way of collecting the firearm, essential component or ammunition at the premises of a dealer, local police station or another reliable body, based on nationally established practices of Member States, which have been proven to be safe and secure. The verification of identity and appropriate licenses of the right to engage in such a transaction shall be done either on a face-to-face basis or through a secure and reliable system, such as electronic verification.

Aseiden ja patruunoiden etämyynti halutaan pitää ymmärrettävistä syistä mahdollisena tulevaisuudessakin, onhan Suomi harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa.

Tämä meni oikein.

Lisäys 415: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komission teksti:
This Directive shall not apply to the acquisition or possession of weapons and ammunition, in accordance with national law, by the armed forces, the police, the public authorities. Nor shall it apply to commercial transfers of weapons and ammunition of war.

Muutosehdotus:
This Directive shall not apply to the acquisition or possession of weapons and ammunition, in accordance with national law, by the armed forces, the police and public authorities. Nor shall it apply to commercial transfers of weapons and ammunition of war.

Tämä on vähän turha lisäys - pelkkä korjaus kirjoitusvirheeseen.

Lisäys 480: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Furthermore, Member States shall ensure, at the time of transfer of a firearm from government stocks to permanent civilian use, the unique marking permitting identification of the transferring government.

Muutosehdotus:
Furthermore, Member States shall ensure, at the time of transfer of a firearm from government stocks to permanent civilian use, the appropriate unique marking permitting identification of the transferring government.

Hyvä ehdotus aseiden merkintöjen selkiyttämiseksi.

Lisäys 533: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:

Komission teksti:
Member States shall provide for standard medical tests for issuing or renewing authorisations as referred to in paragraph 1 and shall withdraw authorisations if any of the conditions on the basis of which it was granted is no longer met.

Muutosehdotus:
Member States shall establish a monitoring system based on reliable assessments of future risk of violent behaviour, including, if deemed necessary, medical checks, which may be carried out on a continuous or periodic basis, for the acquisition and possession of firearms, and shall withdraw authorisations if any of the conditions on the basis of which the acquisition or possession was allowed are no longer met.

Tässä osoitetaan jo toista kertaa komissiolle, että säännölliset lääkärintarkastukset ovat tarpeettomia maassa, missä poliisi voi ensimmäisestä painavasta syystä jo huomenna peruuttaa aseluvat henkilöltä, joka käyttäytyy vastuuttomasti.

Lisäys 595: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Member States shall take all appropriate steps to prohibit the acquisition and the possession of the firearms and ammunition classified in category A and to destroy those firearms and ammunition held in violation of this provison and seized.

Muutosehdotus:
Without prejudice to Article 2(2), Member States shall take all appropriate steps to prohibit the acquisition and the possession of the firearms and ammunition classified in category A. They shall ensure that those firearms and ammunition held in contravention of that prohibition are seized.

Eiköhän se riitä, että jos henkilöltä tavataan luvaton sarjatuliase, se takavarikoidaan välittömästi. Hyvää maalaisjärkeä käytetty tässäkin - ei niitä kaikkia tarvitse "stenata".

Lisäys 596: Samantapainen lisäys edustaja Virkkuselta.

Lisäys 619: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Member States may authorise bodies concerned with the cultural and historical aspects of weapons and recognised as such by the Member State in whose territory they are established to keep in their possession firearms classified in category A acquired before [the date of entry into force of this Directive] provided they have been deactivated in accordance with the provisions that implement Article 10(b).

Muutosehdotus:
Member States may, in special cases for national defence, educational, cultural, research and historical purposes and without prejudice to the first subparagraph of Article 6, grant strictly limited authorisations for category A firearms and ammunition where this is not contrary to public security or public order.

Komissio ehdottaa jälleen takavarikointia ja kotijoukkueemme perustelee hyvin miksi näin ei pitäisi toimia vaan että A-luokan aseiden omistamisen pitäisi jatkossakin olla tiukasti kontrolloitua, mutta mahdollista.

Lisäys 650: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Except with respect to transfers between dealers and brokers, the selling and acquisition of firearms and their essential components and ammunition following a transaction by means of distance communication, as defined in Article 2 of Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the Council, shall be subject to strict control by the Member States and allowed only if it takes place under conditions whereby the identities and appropriate licences of the parties can be reliably and securely verified."

Eli patruunoiden ja aseiden etämyynnin tulisi olla mahdollista, mikäli henkilöllisyys pystytään luotettavasti todentaa. Järkevää, hyvin järkevää.

Lisäys 662: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio: The maximum limits shall not exceed five years. The authorisation may be renewed if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled.

Muutosehdotus:
The duration of an authorisation shall be set by the Member States, provided that Member States have implemented a system of continuous monitoring as referred to in the first subparagraph of Article 5(2). The authorisation may be renewed if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled.

Eli komissio ehdottaa viiden vuoden määräaikaisia lupia ja sen mukanaan tuomaa turhaa byrokratiaa mutta tässä ehdotetaan järkevänä vaihtoehtona Suomen mallia - mikäli tötöilet, luvat lähtevät.

Lisäys 749: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms;

Muutosehdotus:
6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms and which can be reconverted into automatic firearms using conventional tools or simply by the modification or replacement of parts other than essential components, provided that the technical conversion procedure was not previously authorised by a relevant authority of a Member State and provided that the converted firearm in question was inspected and marked;

Komissio ehdottaa entisistä sotilaisaseista puoliautomaattiaseiksi muutettujen aseiden kieltämistä. Tässä vastaehdotuksena ehdotetaan niiden aseiden kieltämistä, mitkä voi muuttaa takaisin sarjatulipeleiksi vain lisäämällä lupavapaita osia. Tässä paistaa läpi suomalainen "helposti sarjatulelle muutettava" fantasia-asekäsite.

Firearms United on sitä mieltä, että jos aloitettaisiin kieltämällä rikokset ja mikäli se toimii niin vasta sitten lähdetään miettimään mitä muuta voidaan kieltää. Valopilkkuna toki se, että suomalaisten MEPpien asiantuntemus asetekniikasta on ihan toisella tasolla kuin komission.

Lisäys 774: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio ehdottaa kiellettäväksi puoliautomaatteja, jotka muistuttavat automaattiaseita - tämä kohta on se, joka nostaa jokaisen harrastajan niskakarvat pystyyn:
7.Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms;

Ja siihen huutoon kotijoukkue vastaa:
7.Semi-automatic firearms which have been converted into automatic firearms;
Eli nyt ehdotetaan kiellettäväksi puoliautomaatit, mitkä on muutettu laittomasti automaattiaseiksi.

Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta jos jotain komission pitää kieltää, niin toivottavasti sitten tämä kategoria...

Lisäys 791: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Ehdotetaan poistettavaksi komission ehdottamaa puoliautomaattikieltoa.

Firearms United on varsin tyytyväinen yllämainittujen suomalaisten edustajien toimintaan ja näyttää siltä, että kerrankin olemme muistaneet että Suomi on pieni vene ja että meidän pitää kaikkien soutaa samaan suuntaan...
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Liisa Jaakonsaari haluaa takavarikoida käytännössä kaikki (ne, joihin saa lippaaseen yli 3 patruunaa :rolleyes:) puoliautomaatit korvauksetta ja sisällyttää dekotkin direktiiviin ja samojen lupien alle, kuin muutkin aseet (ilmeisesti siis nekin kielletyiksi kokonaan, jos ovat olleet automaattisia tai puoliautomaattisia?).
Hoplofobian pohjanoteeraus.
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656457904520677


Komissio ei myöskään anna periksi:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656404771192657

Meininki demokratian kanssa alkaa olla vähän samaa, kuin niillä toisilla komissaareilla...

Ja edustajat ovat tehneet esityksiä IMCO:n käsittelyä varten:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/655937897906011



Vai ei ole EU:lla ja sen komissaareilla agendaa...? :rolleyes:

Kuten olemme monesti aiemminkin kertoneet, kello käy ja komission yrittää kaikin keinoin viekkaudella ja vääryydellä ajaa lävitse ehdotuksensa vastustuksesta välittämättä ennen kuin se menettää tärkeän liittolaisensa, eli puheenjohtajamaan tuen.

Tämä näkyy toiminnassa vahvasti - olemme saaneet tuoreen dokumentin, mikä perustuu edelliseen COREPER kokoukseen ja jälleen komissio on JÄTTÄNYT ULOS KAIKEN mikä ei tue heidän kantaansa. Kaikki jäsenmaiden vasta-argumentit on jälleen vain ylimielisesti sivuutettu ja ainoastaan Ranskan ja muiden tiukempia rajoituksia ajavien maiden mielipide on päätynyt paperille asti:

- Komissio/Virkamiehet ovat määritelleet listan (heidän mielestään) hyväksyttäviä syitä A-luokan aseiden hallussapitoon
- Täyskielto puoliautomaattiaseille, jotka on muutettu automaateista puoliautomaateiksi.
- Lisää puoliautomaattiaseita ja osia kieltolistalle: Lyhyet aseet, joiden lippaaseen ja pesään mahtuu yli 21 patruunaa, riippumatta siitä onko lipas irroitettava. Tämä kieltänee käytännössä KAIKKI lyhyet puoliautomaattiaseet. Kiellettävien joukossa ovat myös pitkät aseet, joiden patruunakapasiteetti on yli 11 patruunaa, riippumatta siitä onko lipas irroitettava sekä pitkät aseet jotka ovat helposti kätkettäviä (voidaan ampua alle 60 sentin pituisina)

Päivitys ylläolevaan uutiseen:
Suurin osa kokoukseen osallistuvista maista vastustaa alankomaiden (puheenjohtajamaa) esitystä, koska se työnnettiin nenän eteen yllärinä. Tällä hetkellä väitellään erilaisista poikkeuksista.

Itseasiassa alkuperäinen "kompromissi" oli 20-30 patruunaa maksimikapasiteettina (nykyinen ranskan lainsäädäntö), mutta Alankomaat käytti tilaisuutta hyväkseen vaati vielä pienempiä lippaita. Alkuperäinen kuningasajatus oli ilmeisesti että ase, jossa on 30 patruunan lipas kiinni kuuluu kategoriaan A, mutta pelkkä ase ilman lipasta kategoriaan B.

Lisäksi huhut kertovat, että jotkut MEPit alkavat vähän turhautua näihin komission ja neuvoston likaisiin temppuihin, koska he ovat ainoa vaaleilla valittu osa tässä koneistossa ja se tarkoittaa sitä, että kaikki kansalaisten tyytymättömyys tulee suoraan heidän tuulilasiinsa.

Eli: Kannattaa muistaa edelleenkin mainita niissä kirjeissä, kuinka pettyneitä järjestelmään te olette ja niin edelleen...


 
Näköjään Liisa Jaakonsaari haluaa takavarikoida käytännössä kaikki (ne, joihin saa lippaaseen yli 3 patruunaa :rolleyes:) puoliautomaatit korvauksetta ja sisällyttää dekotkin direktiiviin ja samojen lupien alle, kuin muutkin aseet (ilmeisesti siis nekin kielletyiksi kokonaan, jos ovat olleet automaattisia tai puoliautomaattisia?).
Hoplofobian pohjanoteeraus.
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656457904520677


Komissio ei myöskään anna periksi:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/656404771192657

Meininki demokratian kanssa alkaa olla vähän samaa, kuin niillä toisilla komissaareilla...

Ja edustajat ovat tehneet esityksiä IMCO:n käsittelyä varten:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/655937897906011

Kun olen verrannut EU`ta Neuvostoliittoon on saanut kaikkien vihervassareiden ja suvakkien vihat niskaani, mutta päiväpäivältä näyttää olevan lähempänä sekin hetki kun kaikki muutkin sen huomaavat.

Vasemmisto tuhosi omilla toimillaan ensin Neuvostoliiton tekemällä siitä diktatuurin sillä sellainen se ei vielä 1920 luvun alussa ollut vaan silloin osa ihmisistä piti kommunististä järjestelmää siedettävänä ja ihmiset pääsivät matkustamaan Neuvostoliittoon ja sieltä pois ja yllätys Neuvotoliiton perustuslaki oli ihmisoikeuksien kohdalla silloin mailman edistyksellisin, mutta siitä tuli kommunistien käsissä kahleet kansalle, eihän kummassakaan suurvallassa saa äänestää valtionpäämiestä vaan se valittiin ja valitaan politrukkien keskuudesta eikä kummastakaan liitosta voinut erota.

Yhtäläisyyttä EU`n ja Neuvostoliiton välillä löytyy muutoinkin Neuvotoliitto oli punavihreiden ihanneyhteiskunta ja nyt EU samoin, mutta mollemmat tuhosi ja tuhoaa samaa punavihreiden ideologia, he kun tietävät paremmin kuinka muiden pitää elää ja ajatella.

Ja Neuvostoliitossakin oli aseet kielletty tavalliselta kansalta.
 
Tuli tehtyä hyvä teko, lähetin mailia kaikille Suomen europarlamentaarikoille ja moitin tätä touhua

Ehkä mutta sillä voi olla päinvastainen vaikutus vihreisiin ja vasemmistoon. Olen todennut että on turhaa olla näissä kahdessa toisiinsa liittyvässä asiassa, maahantunkeutuminen ja asepykälät, yhteydessä osaan kokoomuslaisiakaan.

Se on niin kuin yrittäisit kääntää islamistin tai äärikristityn. Mutta he sentään uskovat jumalaansa. Nuo uskovat vain omaan erinomaisuuteensa...

Venäjän uhkan luulisi herättelevän vihreitä? Sitä pitää tuoda esille. Venäjän osana Suomessa kärsivät ensimmäisinä vähemmistöt. Niin ruotsinkieliset kuin seksuaalivähemmistöt.
 
Ehkä mutta sillä voi olla päinvastainen vaikutus vihreisiin ja vasemmistoon. Olen todennut että on turhaa olla näissä kahdessa toisiinsa liittyvässä asiassa, maahantunkeutuminen ja asepykälät, yhteydessä osaan kokoomuslaisiakaan.

Se on niin kuin yrittäisit kääntää islamistin tai äärikristityn. Mutta he sentään uskovat jumalaansa. Nuo uskovat vain omaan erinomaisuuteensa...

Venäjän uhkan luulisi herättelevän vihreitä? Sitä pitää tuoda esille. Venäjän osana Suomessa kärsivät ensimmäisinä vähemmistöt. Niin ruotsinkieliset kuin seksuaalivähemmistöt.
Iskin oikealla koukulla alas ja moitin, että onko heillä mitään sananvaltaa vai päättääkö eu:n virkamiehet asioista heidän ylitseen.
 
Huhuja, joiden mukaan IMCO:n äänestys lykkääntyisi heinäkuulle.
Ainakin Puolan komissaari näyttää pyrkivän käyttämään valheita vallankäytön välineenä:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/661586767341124
Tilannepäivitys:

Kuten jotkut jo ovat huomanneet, komissaari Elżbieta Bieńkowskan (Puola) eilinen lausunto on jo ehtinyt Youtubeen:


Hän on komission puolella eräs tämän ehdotuksen näkyvimpiä puoltajia (Delsauxin kanssa) ja jälleen näemme, että komissio ei anna faktojen hidastaa itseään:

Suora lainaus lausunnossa: "Puhun vain hyvin vähän englantia, mutta tuliaseet tappoivat 100.000 ihmistä Euroopassa viime vuosikymmenen aikana".

Kuitenkin, vähän aiemmin, luku oli hänen vastauksessaan 10.000:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do…

Saman ihmisen suusta olemme myös kuulleet lausunnon "Me emme halua nähdä Kalashnikoveja Euroopassa".

Että näin tällä kertaa.

Kuulimme myös huhuja, joita emme ole pystyneet varmistamaan, joiden mukaan IMCO:n äänestys olisi lykkääntymässä heinäkuuhun asti, mikä olisi luonnollisesti hyvä asia, sillä silloin EU:n puheenjohtajuus olisi jo siirtynyt Slovakialle.

Neuvoston puolella asiat etenevät kuulemma mukaan huonosti - Alankomaat painostaa edelleen entistä jyrkempiä kieltoja ja viimeisin puolivillainen viritys on seuraavanlainen:
Puoliautomaattiaseita, tai lippaita ei kiellettäisi - eli molemmat olisivat ERIKSEEN laillisia, mutta jos kiinnität yli 10 patruunan lippaan kivääriin niin kyseessä olisi erittäin laiton ase, josta luonnollisesti seuraa lupien peruutus ja rikollisen leima...

Lähitulevaisuudessa julkaisemme tarkemman raportin, joka perustuu dokumenttiin, jota meillä ei luonnollisestikaan ole.

Komissio/Eurooppa-neuvosto on laatinut esityksen, kun LIBE torppasi edellisen - kuitenkaan ottamatta huomioon LIBE:n päätöksiä:
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/661772200655914
Tietovuoto - Saksalais-Ranskalainen "kompromissi"

On kaunis kesäpäivä ja linnut laulavat puissa. Olet tullut ampumaradalle harjoittelemaan lippaanvaihtoja ja mielessäsi pyörivät jo viikonlopun tulevat kisat.

Tauluja ripustaessasi valitset drilliksi jo sinulle perinteeksi muodostuneen "nosto, tupla, lippaanvaihto, taulunvaihto ja tupla".

Ensimmäiset lippaat tyhjennettyäsi, nappaat kassista vyöllesi pari uutta "EU-laillista" "postban"-lipasta, jotka olet rajoittanut 10 patruunaan uuden EU-direktiivin vaatimalla tavalla - ja kiinnität aseeseesi "täyden" 10 patruunan lippaan.

Huomaat, että radalle saapuu poliisiauto, yksi niistä uusista keltakylkisen värityksen saaneista ja kaksi poliisia jalkautuu. Ilmeisesti naapuri on jälleen soittanut heille ja kertonut kuulleensa "sarjatulta" ja he ovat tulleet jälleen tarkastamaan tilannetta - ei ole ensimmäinen kerta ja muistat nähneesi tämän parivaljakon täällä aiemminkin.

Parivaljakosta kokeneempi tulee jututtamaan sinua samalla kun selvästi nuorempi silmäilee kiinnostuneena ratalaukkusi sisältöä. Jutellessanne niitä näitä harrastuksesta ja hysteerisistä ihmisistä, jotka soittavat heti poliisille kuullessaan vähänkin pauketta, poliisin huomio kiinnittyy aseessasi olevaan lippaaseen. Vilkaiset alaspäin kohti lipasta ja aiot kertoa, kuinka näppärästi onnistuit rajoittamaan vanhat 30 patruunan lippaat 10 patruunaan ja vältit uusien lippaiden ostamisen kun huomaat, että aseessa olevan GI-lippaan pohjassa ei olekaan kahta hitsitäppää - selkeää ulkoista merkkiä siitä, että olet hitsannut followerin liikettä rajoittavan tapin lippaan pohjaan.

Olet syyllistynyt ampuma-ase rikokseen kiinnittäessäsi "kielletyn latauslaitteen" - joka itsessään on laillinen, puoliautomaattiaseeseen. Aseesi ja lupasi lähtevät poliisiauton kyydissä kohti metallinkierrätystä. Huomattavan taloudellisen tappion kokeneena ja rikolliseksi leimautuneena olet pakotettu vaihtamaan rentouttavan harrastuksesi sienestykseen ja marjanpoimintaan.

Edellinen esimerkki on toistaiseksi fiktiivinen, mutta valitettavasti muuttuu todellisuudeksi mikäli Saksan ja Ranskan yhdessä sopima "kompromissiehdotus" menee läpi. Ylläoleva esimerkki perustuu dokumenttiin, jota meillä ei luonnollisestikaan ole, mutta jos meillä olisi se, ja siinä olisi yhteenveto siitä mitä saksalais-ranskalaisen virkamiesyhteistyön tuloksena on syntynyt, voisimme listata seuraavat siitä teille seuraavat helmet:

(Alla olevat lainaukset ovat mahdollisimman suoria ja tarkkoja käännöksiä)

- "Jotkut puoliautomaattiaseet voidaan helposti muuttaa automaattiaseiksi, ja siten muodostavat uhan turvallisuudelle. Vaikka asetta ei olisi muutettu automaattiaseeksi, se voi olla hyvin vaarallinen mikäli sen lipaskapasiteetti on suuri. Siten, puoliautomaattiaseet (kiinteällä makasiinilla tai lippaalla), joiden kapasiteetti on suuri pitäisi kieltää siviileiltä. Myös tämän mahdollistavat latausvälineet ("loading devices" - oletan, että tässä tarkoitetaan lippaita) pitäisi kieltää siviileiltä. Mikäli yksilöltä löydetään hallustaan tälläinen lipas, se tulisi takavarikoida (seize), samoin kuin kaikki puoliautomaattiaseet, joihin tämä lipas voitaisiin kiinnittää vaikka henkilöllä olisi lupa tälläisten aseiden hallussapitoon. Näiltä henkilöiltä tulisi peruuttaa kaikki luvat (deprived from their authorization). Kuitenkin näiden aseiden ja lippaiden hallussapito ja hankinta saattaisi olla sallittua "erityisolosuhteissa" urheiluampujille."

- "Lupa hankkia ja hallussapitää tuliaseita kategoriassa A ja B (liite 1) peruutetaan henkilöiltä, jos heidän hallustaan löydetään latauslaite (lipas?), joka kuuluu kategoriaan A.9 (liite 1)."

- "Jäsenmaat [vaihtoehtoisesti: pätevät viranomaiset] voivat myöntää luvan urheiluampujille pitää hallussaan puoliautomaattiaseita ja latauslaitteita kategorioissa A.7 (huom: tässä dokumentissa lähdetään jo oletuksesta että puoliautomaattikielto, missä aseet siirretään kategoriasta B.7 kategoriaan A7 menee läpi) ja A.9, kuten liitteessä 1 kerrotaan, mikäli yleisesti tunnustettu urheiluorganisaatio tälläistä puoltanut ja vahvistanut että:
a) henkilö on organisaation jäsen ja on harrastanut ammuntaa säännöllisesti vähintään vuoden ajan
b) tälläistä asetta tarvitaan henkilön harrastamassa urheilulajissa ja henkilön "luotettavuus" on kattavasti arvioitu artiklan 5 kappaleen 1 mukaan."

- "Artiklassa 6.3 mainittua latausvälinettä ostaessa on esitettävä kyseisen aseen hallussapitoon oikeuttava lupa."

Sitten analysoidaan liitettä 1, jota meillä ei luonnollisestikaan ole hallussamme:

Seuraavia lisäkategorioita ja muutoksia ehdotetaan:
Kategoria A, eli kielletty siviileiltä:
A6. Automaattiaseet, jotka on muutettu puoliautomaattiaseiksi

A6a. Puoliautomaattiaseet, jotka voidaan muuttaa automaattiaseiksi tavallisilla työkaluilla.

A7. Kaikki yhdenkin allaolevan ehdon täyttävät keskisytytteistä patruunaa ampuvat puoliautomaattiaseet:
a) Lyhyet aseet, joilla on mahdollista ampua yli 21 patruunaa lataamatta, jos yli 20 patruunan lipas on kiinnitetty aseeseen. (Siis - kaikki pistoolit käytännössä)
b) Pitkät aseet, joilla on mahdollista ampua yli 10 patruunaa lataamatta, jos yli 10 patruunan lipas on kiinnitetty aseeseen. (Kaikki puoliautomaattikiväärit)

A8. Pitkät aseet, joilla voidaan ampua silloin kuin kokonaispituus on alle 60 senttimetriä tai joiden perä voidaan poistaa ilman työkaluja.

A9. Latausvälineet, jotka voidaan kiinnittää keskisytytteistä patruunaa ampuviin puoliautomaattiaseisiin, jotka täyttävät seuraavat kriteerit:
a) Lippaat, joiden kapasiteetti on yli 20 patruunaa.
b) Pitkissä aseissa käytettävät lippaat, joiden kapasiteetti on yli 10 patruunaa.

Kategoria B tulee sopeuttaa uuteen kategoriaan A. (Eli sieltä tulee poistaa kaikki ne aiemmin sallitut asiat, jotka komissio tässä yrittää siirtää kategoriaan A.)

Ylläoleva pykälähirviö on luonnollisesti hyvin linjassa Ranskan aselain kanssa...

Nyt kannattaa myös muistaa, että tämä "tuotos" on tullut nimenomaan komissio/neuvosto/genval-akselilta, joka yrittää hinnalla millä hyvänsä runnoa läpi komission direktiiviehdotuksen. Tämä ylläoleva teksti on jätetty leijumaan ilmaan "ota tai jätä" tyylisenä kompromissina.

Firearms United kannattaa jälkimmäistä vaihtoehtoa.
 
Back
Top