Tietovuoto:
Kuten eilen tiedotimme, edustajamme Europarlamentissa ovat tehneet muutosesityksiä komission esitykseen IMCO:ssa tapahtuvaa käsittelyä varten.
Olemme saaneet käsiimme KAIKKI 847 lisäystä, mitä MEPit ovat esittäneet ja olemme kaivaneet niistä esiin teille suomalaisten MEPpien muutosesityksiä.
Tässä artikkelissa tarkastelemme niitä lisäyksiä jotka ovat tehneet kotijoukkueemme MEPit Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen. Muutosehdotusten määrä on valtava ja niiden perkaaminen vie aikaa joten toivomme lukijoiltamme kärsivällisyyttä.
Tämän lisäksi erityismaininnan ansaitsee Henna Virkkunen - hän on tehnyt melkolailla tarkalleen samat muutosehdotukset mutta sen lisäksi hän vaatii komission uhreikseen valitsemien asekeräilijöiden maineen puhdistamista ja seuraavan lauseen poistamista direktiivistä: "Since collectors have been identified as a possible source of traffic of firearms, they should be covered by this Directive."
Hyvä Henna! Hän on tehnyt myös yli 10 muuta direktiivin laatua merkittävästi parantavaa lisäystä.
Jussi Halla-aho on jälleen omassa luokassaan 30 (!!) lisäyksellä ja parannusehdotuksella, jotka ovat kuten tavallista hyvin perusteltuja.
Yllätykseksemme löysimme myös edustaja Sarvamaan ehdotuksen 5 vuoden määräaikaisten aselupien poistamisesta...
Mutta nyt asiaan:
Lisäys 107: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
(3a) Member States should ensure that an effective system is implemented for monitoring possession of firearm. That system, which could be periodic or continuous, should either be based on medical review, if deemed appropriate, upon the issuance or renewal of an authorisation, or provide for an effective alternative system of continuous monitoring taking into account the risks concerned, and any relevant indications, for example from medical personnel, indicating that the conditions for allowing possession may no longer be met. Where a system of continuous monitoring is used, it may inter alia include for the owner to submit at any time to a check of continued eligibility for possession, and on-site checks of compliance with safe storage requirements.
Tämä on käsittääksemme politiikkaa, ja kääntyy suomeksi seuraavasti: säännölliset lääkärintarkastukset ja määräaikaiset luvat ovat turhaa resurssien väärinkäyttöä, kunhan on paikallaan mekanismi, jolla luvat voidaan tarvittaessa luvanhaltijan tötöillessä peruuttaa.
Lisäys 127: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
(3b) Certain persons have a legitimate interest in accessing firearms classified in category A, provided that exemptions are granted on a strictly limited basis. These could include, inter alia, national defence, armourers, proof houses, manufacturers, forensic scientists and, in certain cases, those involved in film production, as well as individuals needing firearms for self-defence purposes.
Poikkeus sääntöön, että A-luokan aseet (automaattiaseet) olisivat kategorisesti kiellettyjä siviileiltä. Tässä tapauksessa jätetään jäsenmaille mahdollisuus myöntää lupia hyvää syytä vastaan, ja näihin syihin voidaan lukea kansallinen puolustus (reserviläispykälä), asesepintä, yritystoiminta, valmistaminen, tiede, taide ja niin edelleen. Sokerina pohjalla itsepuolustus, mutta uskallamme spekuloida että tämä aloite tulee mukana olevilta muilta edustajilta Itä-Euroopasta, missä aseen kantaminen itsepuolustustarkoituksessa on lain sallimissa rajoissa mahdollista.
Firearms United antaa tästä lisäyksestä täydet pisteet.
Lisäys 151: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komission alkuperäinen teksti:
Bodies concerned with the cultural and historical aspects of weapons and recognised as such by the Member State in whose territory they are established and holding in their possession firearms classified in category A acquired before the date of entry into force of this Directive should be able to keep those firearms in their possession subject to authorisation by the Member State concerned and provided that those firearms have been deactivated.
Kotijoukkueen muutosehdotus:
In special cases for educational, cultural, research and historical purposes, it should be possible for Member States to choose to authorise persons to acquire and possess firearms and ammunition classified in category A, provided that those persons demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or safety, including by way of secure storage. Any such authorisation should take into account and reflect the specific situation, including the nature of the collection and its purposes.
Lyhyesti sanottuna komissio haluaa kieltää A-luokan aseiden hallussapidon siviileiltä, mutta mahdollistaa sen keräilijöiden jo hallussa olevien aseiden kohdalla, edellyttäen että historiallisesti arvokkaat ampumakiellossa jo olevat aseet tuhotaan deaktivoinnilla. Muutosehdotuksessa mahdollistetaan asekeräily tulevaisuudessakin olettaen että aseet ovat turvallisesti varastoitu.
Pisteet kotiin tästäkin lisäyksestä.
Lisäys 161: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
(4a) National defence purposes shall constitute a legitimate purpose for certain persons to acquire and possess firearms classified in category A, provided that those persons demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or safety, including by way of secure storage.
Täydet pisteet myös tästä - eli tässähän todetaan SELVÄLLÄ englannin kielellä, että maanpuolustus on hyväksyttävä peruste omistaa A-luokan aseita, mikäli henkilö ei muodosta uhkaa yleiselle turvallisuudelle leväperäisellä aseiden varastoinnilla.
Lisäys 190: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
The acquisition and possession of firearms should only be permitted if, inter alia, this is done for a legitimate purpose. It should be possible for Member States, whilst not being under any obligation in that regard, to find that the acquisition and possession of firearms for the purpose of, for example, hunting, target shooting, national defence training, various scientific, technical or testing activities and re-enactment of historical events, filmmaking or historical study and collection can constitute a legitimate purpose.
Aseiden hankinnan tulisi olla mahdollista jos on olemassa perusteltu syy. Tämä on ihan selvä juttu ja me Firearms Unitedissa olemme täysin yhtä mieltä tästä. Mielipiteemme voi toki sisältää tiettyjä eroavaisuuksia siitä, mikä on niin sanottu hyvä syy sillä mielestämme jo halu omistaa yhdistettynä nuhteettomaan historiaan pitäisi riittää syyksi. Tarkoitus on hyvä, mutta ihan täysiä tyylipisteitä emme voi toki antaa.
Lisäys 253: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komission teksti:
Selling arrangements of firearms and their components by means of distance communication may pose a serious threat to security as they are more difficult to control than the conventional selling methods, especially as regards the on line verification of the legality of authorisations. It is therefore appropriate to limit the selling of arms and components by means of distance communication, notably internet, to dealers and brokers.
Muutosehdotus:
Marketing of firearms, parts and ammunition by means of the internet or other means of distance communication, for example by way of online auction catalogues or classified advertisements, and the arranging of a sale or other transaction by means of, for example, telephone or email should, where allowed under national law, be possible provided that the actual handing over takes place either between the parties directly on a face-to-face basis, or by way of collecting the firearm, essential component or ammunition at the premises of a dealer, local police station or another reliable body, based on nationally established practices of Member States, which have been proven to be safe and secure. The verification of identity and appropriate licenses of the right to engage in such a transaction shall be done either on a face-to-face basis or through a secure and reliable system, such as electronic verification.
Aseiden ja patruunoiden etämyynti halutaan pitää ymmärrettävistä syistä mahdollisena tulevaisuudessakin, onhan Suomi harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa.
Tämä meni oikein.
Lisäys 415: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komission teksti:
This Directive shall not apply to the acquisition or possession of weapons and ammunition, in accordance with national law, by the armed forces, the police, the public authorities. Nor shall it apply to commercial transfers of weapons and ammunition of war.
Muutosehdotus:
This Directive shall not apply to the acquisition or possession of weapons and ammunition, in accordance with national law, by the armed forces, the police and public authorities. Nor shall it apply to commercial transfers of weapons and ammunition of war.
Tämä on vähän turha lisäys - pelkkä korjaus kirjoitusvirheeseen.
Lisäys 480: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Furthermore, Member States shall ensure, at the time of transfer of a firearm from government stocks to permanent civilian use, the unique marking permitting identification of the transferring government.
Muutosehdotus:
Furthermore, Member States shall ensure, at the time of transfer of a firearm from government stocks to permanent civilian use, the appropriate unique marking permitting identification of the transferring government.
Hyvä ehdotus aseiden merkintöjen selkiyttämiseksi.
Lisäys 533: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komission teksti:
Member States shall provide for standard medical tests for issuing or renewing authorisations as referred to in paragraph 1 and shall withdraw authorisations if any of the conditions on the basis of which it was granted is no longer met.
Muutosehdotus:
Member States shall establish a monitoring system based on reliable assessments of future risk of violent behaviour, including, if deemed necessary, medical checks, which may be carried out on a continuous or periodic basis, for the acquisition and possession of firearms, and shall withdraw authorisations if any of the conditions on the basis of which the acquisition or possession was allowed are no longer met.
Tässä osoitetaan jo toista kertaa komissiolle, että säännölliset lääkärintarkastukset ovat tarpeettomia maassa, missä poliisi voi ensimmäisestä painavasta syystä jo huomenna peruuttaa aseluvat henkilöltä, joka käyttäytyy vastuuttomasti.
Lisäys 595: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Member States shall take all appropriate steps to prohibit the acquisition and the possession of the firearms and ammunition classified in category A and to destroy those firearms and ammunition held in violation of this provison and seized.
Muutosehdotus:
Without prejudice to Article 2(2), Member States shall take all appropriate steps to prohibit the acquisition and the possession of the firearms and ammunition classified in category A. They shall ensure that those firearms and ammunition held in contravention of that prohibition are seized.
Eiköhän se riitä, että jos henkilöltä tavataan luvaton sarjatuliase, se takavarikoidaan välittömästi. Hyvää maalaisjärkeä käytetty tässäkin - ei niitä kaikkia tarvitse "stenata".
Lisäys 596: Samantapainen lisäys edustaja Virkkuselta.
Lisäys 619: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
Member States may authorise bodies concerned with the cultural and historical aspects of weapons and recognised as such by the Member State in whose territory they are established to keep in their possession firearms classified in category A acquired before [the date of entry into force of this Directive] provided they have been deactivated in accordance with the provisions that implement Article 10(b).
Muutosehdotus:
Member States may, in special cases for national defence, educational, cultural, research and historical purposes and without prejudice to the first subparagraph of Article 6, grant strictly limited authorisations for category A firearms and ammunition where this is not contrary to public security or public order.
Komissio ehdottaa jälleen takavarikointia ja kotijoukkueemme perustelee hyvin miksi näin ei pitäisi toimia vaan että A-luokan aseiden omistamisen pitäisi jatkossakin olla tiukasti kontrolloitua, mutta mahdollista.
Lisäys 650: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Except with respect to transfers between dealers and brokers, the selling and acquisition of firearms and their essential components and ammunition following a transaction by means of distance communication, as defined in Article 2 of Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the Council, shall be subject to strict control by the Member States and allowed only if it takes place under conditions whereby the identities and appropriate licences of the parties can be reliably and securely verified."
Eli patruunoiden ja aseiden etämyynnin tulisi olla mahdollista, mikäli henkilöllisyys pystytään luotettavasti todentaa. Järkevää, hyvin järkevää.
Lisäys 662: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio: The maximum limits shall not exceed five years. The authorisation may be renewed if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled.
Muutosehdotus:
The duration of an authorisation shall be set by the Member States, provided that Member States have implemented a system of continuous monitoring as referred to in the first subparagraph of Article 5(2). The authorisation may be renewed if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled.
Eli komissio ehdottaa viiden vuoden määräaikaisia lupia ja sen mukanaan tuomaa turhaa byrokratiaa mutta tässä ehdotetaan järkevänä vaihtoehtona Suomen mallia - mikäli tötöilet, luvat lähtevät.
Lisäys 749: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio:
6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms;
Muutosehdotus:
6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms and which can be reconverted into automatic firearms using conventional tools or simply by the modification or replacement of parts other than essential components, provided that the technical conversion procedure was not previously authorised by a relevant authority of a Member State and provided that the converted firearm in question was inspected and marked;
Komissio ehdottaa entisistä sotilaisaseista puoliautomaattiaseiksi muutettujen aseiden kieltämistä. Tässä vastaehdotuksena ehdotetaan niiden aseiden kieltämistä, mitkä voi muuttaa takaisin sarjatulipeleiksi vain lisäämällä lupavapaita osia. Tässä paistaa läpi suomalainen "helposti sarjatulelle muutettava" fantasia-asekäsite.
Firearms United on sitä mieltä, että jos aloitettaisiin kieltämällä rikokset ja mikäli se toimii niin vasta sitten lähdetään miettimään mitä muuta voidaan kieltää. Valopilkkuna toki se, että suomalaisten MEPpien asiantuntemus asetekniikasta on ihan toisella tasolla kuin komission.
Lisäys 774: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Komissio ehdottaa kiellettäväksi puoliautomaatteja, jotka muistuttavat automaattiaseita - tämä kohta on se, joka nostaa jokaisen harrastajan niskakarvat pystyyn:
7.Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms;
Ja siihen huutoon kotijoukkue vastaa:
7.Semi-automatic firearms which have been converted into automatic firearms;
Eli nyt ehdotetaan kiellettäväksi puoliautomaatit, mitkä on muutettu laittomasti automaattiaseiksi.
Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta jos jotain komission pitää kieltää, niin toivottavasti sitten tämä kategoria...
Lisäys 791: Anneli Jäätteenmäki, Hannu Takkula, Nils Torvalds, Paavo Väyrynen:
Ehdotetaan poistettavaksi komission ehdottamaa puoliautomaattikieltoa.
Firearms United on varsin tyytyväinen yllämainittujen suomalaisten edustajien toimintaan ja näyttää siltä, että kerrankin olemme muistaneet että Suomi on pieni vene ja että meidän pitää kaikkien soutaa samaan suuntaan...