Lainaus:
Hyvät ystävät, tämän postauksen eteen on nyt sitten painettu päivätolkulla hommia.
[Huom: Toimintaohjeita harrastajille viestin lopussa.]
IMCO (Europarlamentin osa, joka käsittelee tätä asedirektiiviä) äänestää oman kantansa direktiiviin 14.7.
Tähän asti se, mistä äänestetään on ollut hämärän peitossa, mutta Firearms United Finland on useista eri riippumattomista lähteistä saanut käsiinsä IMCO:n kompromissipaketit - eli nyt tiedämme mistä IMCO äänestää:
Firearms Unitedin kansainvälinen tiimi on nyt käynyt lävitse kaikki 847 muutosehdotusta, joita MEPit ovat tehneet komission muutosesitykseen. Olemme myös useista eri lähteistä eri maista saaneet haltuumme IMCO:n dokumentteja, jotka ovat paljastaneet meille että 847 esitystä on jaettu 13 eri "kompromissiin", joista äänestetään.
Mikäli enemmistö ei näitä hyväksy, äänestetään kaikista sen "kompromissin" muutosehdotuksista erikseen. Ilmeisesti ideana on tehdä äänestämisestä helpompaa ja tehokkaampaa ja välttää sitä, että jokaisesta muutosehdotuksesta pitäisi äänestää erikseen.
1. Luvan myöntämisperusteet ja aseiden turvallinen säilytys
2. Aseiden merkinnät
3. Asekauppiaat, välittäjät ja diilerit
4. Etämyynti
5. Aseen luvanvaraiset osat
6. Starttiaseet ja replikat
7. Tietojen tallennus ja tietojen vaihto jäsenmaiden välillä
8. Direktiivin voimaanastuminen
9. Kansalliset puolustusratkaisut
10. Jäsenmaiden mahdollisuus myöntää lupia kategorian A (kielletyt) aseisiin
11. Museot ja keräilijät
12. Liite 1 ja 2: Aseiden kategorisointi (lue: mitä kielletään ja mitä sallitaan)
13. Deaktivoidut aseet
Mikäli nämä kompromissipaketit menevät läpi niin IMCO:n kanta asedirektiiviin tulee olemaan seuraavanlainen:
1. Luvan myöntämisperusteet ja aseiden turvallinen säilytys:
Jäsenmaat voivat myöntää aselupia, jos hakijalla on perusteltu syy ja hakija on täysi-ikäinen. Urheilu- tai metsästyskäytössä myös alle 18-vuotias voi pitää asetta
hallussaan, mikäli hän on luvan omaavan aikuisen välittömässä valvonnassa tai koulutustilaisuudessa. Lisäksi henkilö ei saa olla vaarallinen itselleen tai muille, tästä esimerkkinä mainitaan väkivaltarikostuomiot.
Lääkärin tarkastukset:
Jäsenmaat rakentavat aseiden hankintaa ja hallussapitoa varten tarkkailujärjestelmän, joka mahdollistaa lupien peruuttamisen, mikäli hallussapidon edellytykset eivät enää täyty. Tarkkailujärjestelmästä äänestetään erikseen, lähinnä sen osalta, että voiko vai pitääkö sen sisältää lääkärintarkastuksia. Vicky Ford ei kannata pakollisia tarkastuksia vaan jättää sen mielummin jäsenmaiden varaan.
Määräaikaiset luvat:
Luvan maksimipituus on viisi vuotta, ellei jäsenmaalla ole jatkuvan tarkkailun järjestelmää (kuten Suomessa). Luvat uusitaan mikäli tarvittavat edellytykset löytyvät.
Turvallinen varastointi:
Jäsenmaat varmistavat, että luvanhaltijat varastoivat aseensa, niiden luvanvaraiset osat ja ampumatarvikkeet sopivalla tavalla. Tämä koskee myös kuljettamista. Säilytyspaikan turvallisuusvaatimukset riippuvat riskeistä sekä varastoitujen aseiden vaarallisuudesta.
2. Aseiden merkinnät:
Jäsenmaat varmistavat, että jokainen kokonaisena myyty tuliase tai luvanvarainen osa, mikäli mahdollista, on asianmukaisesti merkitty, tai se on deaktivoitu uuden deaktivointidirektiivin mukaisesti. Merkinnät tehdään aseen tai osan saapuessa EU:n alueelle selkeästi ja pysyvästi ja mikäli kyseessä on ase tai osa siihen merkitään valmistaja, valmistuspaikka, sarjanumero ja valmistusvuosi, mikäli se ei ole osa sarjanumeroa. Merkintä tehdään "where feasible" eli mikäli se on mahdollista.
Tämä ei koske antiikkiaseita, mikäli niissä on alkuperäiset merkinnät, jotka sallivat aseen yksilöimisen. Tämä säädös ei tule voimaan takautuvasti.
Mikäli valtio myy aseitaan siviileille, täytyy se merkitä aseeseen. Jos ase kuuluu kategoriaan A, pitää ase ensin deaktivoida pysyvästi tai muuttaa puoliautomaatiksi, paitsi jos henkilöllä on oikeus automaattiaseen hallussapitoon. (keräilijä).
3. Asekauppiaat, välittäjät ja diilerit
Kauppias tarkoittaa luonnollista (tai laillista) entiteettiä, hänen asiamiehiään tai edustajiaan, joiden liikevaihto koostuu kokonaan tai osittain aseiden, patruunoiden tai luvanvaraisten osien myymisestä, ostamisesta, lainaamisesta tai liisaamisesta, siirtämisestä jäsenmaasta toiseen tai tuomisesta tai viemisestä unionin ulkopuolelle.
4. Etämyynti
Aseiden, luvanvaraisten osien ja patruunoiden (kategoriat A, B ja C) etämyynti, kuten määritelty artiklassa 2, on sallittua jäsenmaiden sallimissa puitteissa vain:
a) kauppiaille tai välittäjille
b) muille ihmisille, mikäli on mahdollista että kaupan osapuolet varmistavat toistensa henkilöllisyyden ja oikeutensa tehdä kauppa.
5. Aseen luvanvaraiset osat
Piippu, runko, luisti, sylinteri, lukko. (barrel, frame, body, receiver, slide or cylinder, breech block or bolt)
Vicky Ford ei kannata lippaiden luvanvaraistamista. Eikä varmaan kukaan muukaan järkevä ihminen.
6. Starttiaseet ja replikat
Starttiase on ase esine joka on suunniteltu vain paukku- tai kaasu-patruunoiden ampumiseen ja jota ei ole mahdollista muuttaa ampumaan luotia, haulia tai muitakaan projektiilejä palokaasun voimalla. Komissio valtuutetaan keksimään tekniset määritelmät että muuttaminen toimivaksi aseeksi ei onnistu. Mikäli aiempaa deaktivointimääräystä voidaan pitää esimerkkinä komission asiantuntemuksesta, kaikki hitsataan pataraudaksi.
7. Tietojen tallennus ja tietojen vaihto jäsenmaiden välillä
Aseiden jäljitettävyyden ja tunnistettavuuden takia tarvitaan yhteinen tietokanta, mikä sisältää aseiden valmistajan, tyypin, kaliiperin ja sarjanumeron ja tiedot mahdollisista aseeseen tehdyistä muutoksista. (Ilmeisesti tässä tarkoitetaan vaikka dekoamista tai automaattiaseen muuttamista puoliautomaatiksi). Pienet muutokset henkilökohtaiseen käyttöön sallitaan. Kaikki tiedot rekisterissä ovat saatavissa kaikille mahdollisille viranomaisille koskien asetta ja luvanhaltijaa.
8. Direktiivin voimaanastuminen
Komissio tekee viiden vuoden välein raportin Europarlamentille ja nevuostolle siitä, miten direktiivin toimeenpano edistyy ja tähän sisältyy "fitness check", koskien aseiden kategorisointia, eurooppalaista asepassia, merkintöjä sekä tutkii uusia teknologioita kuten 3D-tulostusta. Ensimmäinen raportti tulee tehdä 2 vuotta voimaanastumisen jälkeen.
Komission murheeksi jätetään myös kohdassa 7 mainittu tietojärjestelmä.
Direktiivi astuu voimaan 18 kuukautta sen jälkeen kun se on julkistettu.
9. Kansalliset puolustusratkaisut
Direktiivi ei koske aseiden ja patruunoiden hankkimista jäsenmaiden lakien mukaan mikäli hankkijana on puolustusvoimat, sisältäen kaikki yksiköt, reserviläiset ja muut henkilöt heidän komennossaan, eikä myöskään poliisia tai muita viranomaisia.
Koska tämä kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta - alkuperäinen teksti:
"This Directive shall not apply to the acquisition or possession of weapons and ammunition, in accordance with national law, by the armed national defence forces, encompassing all units, reservists and other persons under their command including the military, the police, the or other public authorities or bodies."
Mikäli tämä menee läpi - ei koske Suomea.
10. Jäsenmaiden mahdollisuus myöntää lupia kategorian A (kielletyt) aseisiin
Jäsenmaat ovat velvoitettuja estämään kategorian A aseiden ja patruunoiden hankkimisen ja hallussapidon ja takavarikoida sekä tuhota tai deaktivoida aseet, joita pidetään hallussa ilman lupaa.
Poikkeuksellisissa olosuhteissa pätevät viranomaiset [mistäs meille saataisiin sellaiset?] voivat antaa luvan kategorian A aseiden hallussapitoon, mikäli se ei vaaranna yleistä turvallisuutta tai maanpuolustusta.
11. Museot ja keräilijät
Parlamentti äänestää seuraavista vaihtoehdoista:
- Keräilijät eivät kuulu asedirektiivin piiriin.
- Jäsenmaat voivat myöntää keräilylupia ihmisille, mikäli tietyt ehdot täyttyvät.
Jäsenmaat pitävät rekisteriä näistä henkilöistä ja aseet tulee olla varastoituna turvallisesti. Kategorian A-aseita saa keräillä.
12. Liite 1 ja 2: Aseiden kategorisointi (lue: mitä kielletään ja mitä sallitaan)
Parlamentti haluaa lisätä seuraavan artiklan:
1. Jäsenmaat varmistavat, että automaattiaseet, jotka on muutettu puoliautomaateiksi, eivät ole helposti muutettavissa automaattiaseiksi
2. Komissio tekee tekniset määritelmät, joissa määritellään, miten tämä konversiotyö tehdään. [Toim huom: taas patarautaa?]
Parlamentin mielestä kategoriaan A saattavat siirtyä aseet, jotka eivät tuota määritelmää täytä, sekä tietyt aseen osat (auto sears, drop in kits, trigger mechanisms and other parts that are designed to convert semi-automatic firearms into firearms with automatic mode of operation).
Kategoriaan A kuuluvat myös puoliautomaattiaseet, jotka on muutettu automaattiaseiksi, sekä pitkät puoliautomaattiaseet, jotka ovat toimintakuntoisia alle 60 cm mittaisina [muu-aseet]. Tässä tarkoitetaan perä taitettuna tai sisään työnnettynä, sekä mainitaan eritysesti perät, jotka voidaan poistaa ilman työkaluja.
Puoliautomaatit pysyisivät sallittuina - MIKÄLI seuraavat lisäpaketit eivät mene läpi:
Lisäksi erikseen äänestetään kielletäänkö:
a) vote to add “(a) possessing a rifled barrel firing projectiles the diameter of which exceeds 12.7 mm;”
b) vote to add “(b) possessing a smooth barrel with a calibre in excess of 8;”
c) vote to add “(c) equipped or capable of being equipped with a firing capacity exceeding six rounds without reloading”;
or
d) vote to add “(d) allowing the user to fire more than 11 rounds without reloading, if a magazine with a capacity exceeding 10 cartridges is connected to the firearm;”
e) vote to add “(e) having a magazine holding more than 10 rounds;”
Toinen setti mistä äänestetään:
Aseet, joihin voidaan kiinnittää yli 20 patruunan lipas.
Semi-automatic firearms with centrefire percussion for civilian use with magazines capable of holding more than 20 rounds;
13. Deaktivoidut aseet
Sivutolkulla määritelmiä, joilla tehdään aseesta kuin aseesta patarautaa.
Eli paljon on pelissä kun IMCO äänestää.
Nyt muistetaan, että kuka tahansa voi ehdottaa mitä tahansa - noiden ase- ja lipasrajoitusten taustalla on ranskalainen Pascal Durand joka on jo aiemmin useita kertoja pitänyt varsin mielenkiintoisia puheenvuoroja. Näiden puheenvuorojen perusteella herra Durandin asiantuntemus ei tunnu olevan sillä tasolla, mitä tällaisen direktiivin säätämisessä tarvittaisiin.
Arvoisa ammunnan harrastaja - toimintaohjeita sinulle:
1. Jaa tämä viesti ystävillesi.
2. Meillä on nyt kuukausi tehokasta peliaikaa - kun olet lukenut ylläolevat kohdat ja jokin niistä mielestäsi on epäoikeuden mukainen - muistathan lähettää jämäkkää ja kohteliasta palautetta IMCO:n MEPeille.
Muistakaa - epäkohtelias käytös ja turhautumisen purkaminen MEPpeihin saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että äänestys kääntyy meitä vastaan ja kaikki se arvokas työ, jota olette tehneet valuu hukkaan!
Firearms United - Feel Free and Make Changes