Komissio kieltämässä itselataavat?

"Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen tai hallussapitoon oikeuttava lupa ja aseenkäsittelylupa on peruutettava, jos:

8 ) ampuma-ase tai aseen osa on kadonnut tai anastettu."
Tällä ne varmaan pyrkii estämään että ase ns katoaa järveen kun vene sattui kaatumaan tms kuten Belgiassa kuulemma tapahtui. Mutta henkilö joka näin toimii ei muutenkaan enää välitä aseluvista ja pitää asetta vain SHTF-tilannetta varten.

PS. Aika tyhmä nimike tuo latauslaite jos sillä tarkoitetaan lipas. Minä olisin nimittänyt sitä syöttölaitteeksi, esim. Kun siitä syötetään patruunoita aseeseen. Nimityksesta latauslaite tulee vain mieleen patruunoiden latauslaite.
 
Onkos KK:n patruunavyöt nyt luvanvaraisia ampuma-aseen osia? Joutuuko kaikki rokkarit yms. luovuttamaan ne valtiolle?
Koska lakitekstissä ei selvästi lue, että pelkät patruunavyöt olisivat latauslaitteita niin asiassa voidaan käsitykseni mukaan soveltaa seuraavaa perusteluiden kohtaa: "Latauslaitteeksi ei katsota patruunavyötä, jos siihen ei kuulu syöttölaitetta tai -koneistoa tai muuta laitetta, jonka avulla patruunat syötetään ampuma-aseeseen."
 
Koska lakitekstissä ei selvästi lue, että pelkät patruunavyöt olisivat latauslaitteita niin asiassa voidaan käsitykseni mukaan soveltaa seuraavaa perusteluiden kohtaa: "Latauslaitteeksi ei katsota patruunavyötä, jos siihen ei kuulu syöttölaitetta tai -koneistoa tai muuta laitetta, jonka avulla patruunat syötetään ampuma-aseeseen."
Eli kansankielellä: metsästyskäytössä olevaan 2017 jälkeen luvitettuun vyösyöttöiseen saa laittaa maksimissaan 10 patruunan vyön kiinni, mutta ERVA-luvitettuun vehkeeseen joka on reserviläiskäytössä voi käyttää pidempiä. Kannattaa myös vyöttäessä muistaa lajikohtaiset rajoitukset. :LOL:
 
Minua kiinnostaisi kovasti tietää, että mitkä ovat seuraukset lippaiden ja panosvöiden(koristeet, lipaskellot ja panosvyöt yms.) omistajille joilla ei ole aseita/lupia menetettävänä.
Kuinka kovana ampuma-aserikoksena ne tulkitaan ja mikä niistä on mahdolliset sanktiot?
 
Jaa-a..luin tuon lain Finlexistä pikaisesti läpi.
Sanonpahan vaan edelleen että huolimattomasti valmisteltu laki, joka tulee työllistämään Hallinto-oikeuksia melkoisesti.

Esimerkki: henkilö X on hankkinut vaikkapa tammikuussa 2017 puoliautomaattikiväärin metsästystarkoitukseen. Samalla hän on hankkinut siihen lippaita metsästykseen JA muutaman pitkän lippaan ammunnan harjoitteluun. Aselupa oli määräaikainen, umpeutui tammikuussa 2019, jolloin se uusittiin metsästysperusteisena.
Tähän asti ihan selvää. Uudessa laissa lupaa käsitellään tammikuussa 2019 myönnettynä lupana = lyhyillä lippailla voi jatkaa kuten ennenkin, pitkiin lippaisiin on hankittava lupa 6kk kuluessa.
Paitsi että jos laki on niinkuin se on kirjoitettu, asetta ostaessa (tammikuussa 2017) hankittuja lippaita uusi laki ei koske, vaan niitä käsitellään ennen 12.6.2017 hankittuina aseen osina, joita uusi laki ei koske.

No, näinhän poliisi ei tule lakia tulkitsemaan, mutta niin siellä laissa kuitenkin näytti lukevan..

Eli tämä kai tarkoittaisi sitä että henkilö saa pitkät lippaat pitää, mutta aseeseen niitä ei saa kiinnittää.
Taatusti on töitä tiedossa Hallinto-oikeuksille ja varmaan muillekin oikeusistuimille kun poliisi alkaa tulkitsemaan lakia.
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin tätä lakia ihmettelen, että miksi ihmeessä se piti säätää takautuvasti koskemaan 6/17 jälkeen ostettuja aseita? Jos joku näin älytön laki pitää saada voimaan, niin miksi se ei esim astu voimaan 1.1.2020? Mutta kuten sanottu edellä niin paljon turhaa työtä poliisille ja eri oikeusasteille ja mitä hyötyä tällä saadaan? Itse en usko että mikään aseturvallisuus tai muukaan turvallisuus tästä edelleenkään kohentuu. Ja kyllä, on henkilökohtainen asia koska itsellä on yksi 7/17 ostettu puoliautomaattikivääri..
 
Muutenkin tätä lakia ihmettelen, että miksi ihmeessä se piti säätää takautuvasti koskemaan 6/17 jälkeen ostettuja aseita? Jos joku näin älytön laki pitää saada voimaan, niin miksi se ei esim astu voimaan 1.1.2020? Mutta kuten sanottu edellä niin paljon turhaa työtä poliisille ja eri oikeusasteille ja mitä hyötyä tällä saadaan? Itse en usko että mikään aseturvallisuus tai muukaan turvallisuus tästä edelleenkään kohentuu. Ja kyllä, on henkilökohtainen asia koska itsellä on yksi 7/17 ostettu puoliautomaattikivääri..
Samaa ihmettelen - ja asia on myös henkilökohtainen. Minulla on ennen 7/17 ostettu puolari alunperin määräaikaisella luvalla, joka sittemmin muutettiin toistaiseksi voimassaolevaksi = nykylain silmissä se on 7/17 jälkeen hankittu ase, vaikka se siis oikeasti on hankittu reilusti ennen sitä. Sinänsä minulle asia ei aiheuta sinänsä toimenpiteitä, koska aseeseen minulla on vain metsästyslippaita jotka on tehty 10 patruunan lippaista. Mutta minulla voisi olla myös pitkiä lippaita, jotka on hankittu 2016.
Laki on täynnä epätarkkuuksia, jotka aiheuttavat paljon selvittelyitä ja epämääräisiä tulkintoja huonon valmistelun jäljiltä.

Oma juttunsa on sekin, että jo omassa tuttavapiirissä on iso joukko metsästyksen harrastajia ja muita aseen
haltijoita, jotka eivät ole seurailleet tätä lakimuutosasiaa oikeastaan lainkaan. Näin he eivät ole alkuunkaan selvillä uuden lain tuomista muutoksista. Olisi varmaan syytä tiedottaa aseen omistavia paljon selkeämmin muutoksista kuin nyt on tehty.
Jos tiedotusta ei tule, on maassa kohta isohko joukko rikollisia ilman että he tietävät olevansa konnia.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kansankielellä: metsästyskäytössä olevaan 2017 jälkeen luvitettuun vyösyöttöiseen saa laittaa maksimissaan 10 patruunan vyön kiinni, mutta ERVA-luvitettuun vehkeeseen joka on reserviläiskäytössä voi käyttää pidempiä. Kannattaa myös vyöttäessä muistaa lajikohtaiset rajoitukset. :LOL:
Paitsi jos joku tekee rihlatun vyösyöttöisen haulikon vaikka kaliperissa 20/76 niin tätä taas uusi laki ei koske.
 
Samaa ihmettelen - ja asia on myös henkilökohtainen. Minulla on ennen 7/17 ostettu puolari alunperin määräaikaisella luvalla, joka sittemmin muutettiin toistaiseksi voimassaolevaksi = nykylain silmissä se on 7/17 jälkeen hankittu ase, vaikka se siis oikeasti on hankittu reilusti ennen sitä. Sinänsä minulle asia ei aiheuta sinänsä toimenpiteitä, koska aseeseen minulla on vain metsästyslippaita jotka on tehty 10 patruunan lippaista. Mutta minulla voisi olla myös pitkiä lippaita, jotka on hankittu 2016.
Laki on täynnä epätarkkuuksia, jotka aiheuttavat paljon selvittelyitä ja epämääräisiä tulkintoja huonon valmistelun jäljiltä.

Oma juttunsa on sekin, että jo omassa tuttavapiirissä on iso joukko metsästyksen harrastajia ja muita aseen
haltijoita, jotka eivät ole seurailleet tätä lakimuutosasiaa oikeastaan lainkaan. Näin he eivät ole alkuunkaan selvillä uuden lain tuomista muutoksista. Olisi varmaan syytä tiedottaa aseen omistavia paljon selkeämmin muutoksista kuin nyt on tehty.
Jos tiedotusta ei tule, on maassa kohta isohko joukko rikollisia ilman että he tietävät olevansa konnia.
Minusta tässä asiassa olisi erittäin suotavaa että lupaviranomainen lähestyisi kirjeellä hallintoalamaista jolla tällainen ase on. Ja jossa kerrotaan miten tulee menetellä, toisin kuin nyt eli että tuttavapiiristä kuunnellaan tiettävästi totta olevia omia näkemyksiä asiasta.. Tai etsitään netistä tietoa vaihtelevalla menestyksellä.
 
Minä olen niin sanotusti pitänyt meteliä lipasasiasta sosiaalisessa mediassa. Valitettavasti asiani ei pääsääntöisesti näytä kelvanneen valtamedialle. Nyt olisi mielestäni kohtuullista edellyttää, että valtiovalta lähettäisi 15.7.2019 voimaan tulevasta aselaista tiedotteen jokaiseen kotiin eikä ainoastaan aselupien haltijoille.
 
Minusta tässä asiassa olisi erittäin suotavaa että lupaviranomainen lähestyisi kirjeellä hallintoalamaista jolla tällainen ase on. Ja jossa kerrotaan miten tulee menetellä, toisin kuin nyt eli että tuttavapiiristä kuunnellaan tiettävästi totta olevia omia näkemyksiä asiasta.. Tai etsitään netistä tietoa vaihtelevalla menestyksellä.
Ehdottomasti!
Nyt on hyvin monilla aseen omistajilla hyvin paljon epätietoisuutta siitä miten uusi laki vaikuttaa, pitääkö aseen omistajien tehdä jotakin ja jos jonkun pitää niin kenen ja mitä?

Olen seurannut asiaa mielestäni melko tarkasti ja vähän uskon siitä jopa ymmärtäväni. Silti ainakin minulle on epäselviä asioita sen suhteen mitä ja kenen pitää uuden lain myötä tehdä.
Parasta/pahinta on se, ettei kukaan tiedä. Ei edes lupaviranomainen itse.
 
Minä olen niin sanotusti pitänyt meteliä lipasasiasta sosiaalisessa mediassa. Valitettavasti asiani ei pääsääntöisesti näytä kelvanneen valtamedialle. Nyt olisi mielestäni kohtuullista edellyttää, että valtiovalta lähettäisi 15.7.2019 voimaan tulevasta aselaista tiedotteen jokaiseen kotiin eikä ainoastaan aselupien haltijoille.
Kyllä! Lipasasia kuitenkin koskee muitakin kuin aseenomistajia.
Ja tässäkin on löydettävissä epäselvyys, jota tuossa edellä toin esille. Pikaisesti Finlexistä luettuna siellä luki että ennen 7/2017 hankittuja aseita ja aseen osia laki ei koske. Pitkä lipas määritellään aseen osaksi. Joten 2016 hankittu pitkä lipas siis...
 
Kyllä! Lipasasia kuitenkin koskee muitakin kuin aseenomistajia.
Ja tässäkin on löydettävissä epäselvyys, jota tuossa edellä toin esille. Pikaisesti Finlexistä luettuna siellä luki että ennen 7/2017 hankittuja aseita ja aseen osia laki ei koske. Pitkä lipas määritellään aseen osaksi. Joten 2016 hankittu pitkä lipas siis...

Lakia on mahdollista tulkita niin, että viimeistään 12.6.2017 luvitetun irtolippaallisen itselataavan aseen, sarjatuliaseesta muunnetun aseen tai kahdella kädellä ammuttavaksi valmistetun lyhyen itselataavan aseen luvalla saisi pitää kaikkia itselataaviin kertatuliaseisiin tarkoitettuja ns. latauslaitteita. Pelkkiin lippaisiin kyseinen siirtymäsäännös ei kuitenkaan sovellu, koska niitä ei ole voinut luvittaa. Pelkille lippaille saisi todennäköisesti lupia vain keräilyperusteella ja keräilyperusteella lupia voi saada vain, jos on asekeräilijähyväksyntä.

Edit. Lisätty sana "lyhyen".
 
Viimeksi muokattu:
Lakia on mahdollista tulkita niin, että viimeistään 12.6.2017 luvitetun irtolippaallisen itselataavan aseen, sarjatuliaseesta muunnetun aseen tai kahdella kädellä ammuttavaksi valmistetun itselataavan aseen luvalla saisi pitää kaikkia itselataaviin kertatuliaseisiin tarkoitettuja ns. latauslaitteita. Pelkkiin lippaisiin kyseinen siirtymäsäännös ei kuitenkaan sovellu, koska niitä ei ole voinut luvittaa. Pelkille lippaille saisi todennäköisesti lupia vain keräilyperusteella ja keräilyperusteella lupia voi saada vain, jos on asekeräilijähyväksyntä.
Näin sitä on mahdollista tulkita - ja myös muulla tavalla. Eikä tämä ole lainkaan ainoa tulkinnanvarainen asia. Niitä oli myös vanhassa laissa ja Hallinto-oikeudet niitä sitten tulkitsivat. Uudessa laissa tulkittavaa riittää myös. Hallinto-oikeuksilla ei ole pelkoa että jäisi joutoaikaa.
 
Sain tuossa puhelun kaverilta joka sanoi että toimareiden sivustolla olisi näkyvillä lakiluonnos tästä tulevasta aselaista. Ilmeisesti myös metsästysperusteiset aseluvat tulevat määräaikaisiksi ja harrastaneisuutta varten on hankittava todistus riistanhoitoyhdistykseltä!

Myös seurojen aseiden käsittelyä vaikeutetaan varsin järjettömillä tavoilla.

Edit. Korjattu yksi sana.
 
Viimeksi muokattu:
Sain tuossa puhelun kaverilta joka sanoi että toimareiden sivustolla olisi näkyvillä lakiluonnos tästä tulevasta aselaista. Ilmeisesti myös metsästysperusteiset aseluvat tulevat määräaikaisiksi ja harrastaneisuutta varten on hankittava todistus metsänhoitoyhdistykseltä!

Myös seurojen aseiden käsittelyä vaikeutetaan varsin järjettömillä tavoilla.
Aseet pois kansalaisilta ettei hallituksessa tarvitse pelätä...
Hoplofoobikkojen juhlapäivät menossa.
 
Sain tuossa puhelun kaverilta joka sanoi että toimareiden sivustolla olisi näkyvillä lakiluonnos tästä tulevasta aselaista. Ilmeisesti myös metsästysperusteiset aseluvat tulevat määräaikaisiksi ja harrastaneisuutta varten on hankittava todistus metsänhoitoyhdistykseltä!

Myös seurojen aseiden käsittelyä vaikeutetaan varsin järjettömillä tavoilla.
Tarkoitit varmaankin riistanhoitoyhdistystä.
Tämähän on kuntakohtainen metsästäjien hallinnoima yhdistys, joka hoitaa mm. SRVA-toimintaa ja hirvilupa asioita esittämällä yhteisesti sovitun haettavan kaatolupa määrän luvan myöntävälle viranomaiselle.
 
Tarkoitit varmaankin riistanhoitoyhdistystä.
Tämähän on kuntakohtainen metsästäjien hallinnoima yhdistys, joka hoitaa mm. SRVA-toimintaa ja hirvilupa asioita esittämällä yhteisesti sovitun haettavan kaatolupa määrän luvan myöntävälle viranomaiselle.

Just.
 
Back
Top