Kiinnostavaahan tuo on! Onko linkkiä aikaisempaan ketjuun, tai halua aloittaa uusi?
En muista eikä oo intoa. Useampi tunti menee kun etsii linkit ja kirjoittelee niistä referaatin. Tasan tarkkaan minulla menee henk. koht aikaa siihen enemmän kuin koko foorumi käyttää sen lukemiseen (="vittu että on pitkä viesti, josko sen joku referoisi pariin lauseeseen").
Tuosta tuli äkkipäätä mieleen (ja viittaan ylläolevaan mainintaan allekirjoittaneen vähäramboudesta joten pöpelikössä saattaa olla näkemys jo kättelyssä mutta enivei) että jenkeillä kai tuo nelisen hengen partio/puoliryhmä on pitkään ollut se perusyksikkö, meillä taas taistelupari on ollut taistelutekniikan ja koulutuksen perusyksikkö. Siinä mielessä meidän uuden kolmimiehisen partion voisi nähdä myös vahvennettuna taisteluparina; jos (iso "jos") tekniikka/taktiikka lähtee tällaisesta ajatuksesta liikeelle (ei anneta liian isoja puoliryhmän tasoisia kakkupaloja haukattavaksi tjsp.) niin sitten partio saattaisi sietää yhden miehen menetyksen ja säilyttää toimintakykynsä. En yhtään tiedä onko asia näin, tuli vain mieleen että tuo lähtökohta on perinteisesti erilainen jenkeillä ja meillä.
Osaltaan olet oikeassa ja osaltaan ehkä, no en nyt sano väärässä, mutta en tiedä oletko oikeassakaan, eli tietyllä tapaa perspektiivi ei ole oikea. Tai jotakin. Ehkä.
Tst-pari on käytännössä kaverista huolehtimaan oppimista ja ideologia siitä että koskaan ei toimita yksin eikä kaveria jätetä. Tässä on juuri yksi iso ero kivääriryhmän johtajan/miehistön jäsenen sekä aselajiolion välillä. P-kaudella meillä harjoitettaan kaverit tst-pari toimintaan, mutta jääkäriryhmän miehistölle tämä on vasta alkupieru. Heillä toimintaa harjoitellaan sitten puoliryhmänä/ryhmänä. Joskus olen lukenut että p-kauden jälkeen sotilas hallitsee lähinnä itsepuolustuksen.
Ameriikkalainen Fire-team ideologian pohjalla on ajatus että ryhmä toimii puoliryhminä KOKO AJAN, muunmuassa hyökkäyksen aikana. Tähän hommaan etsittiin muutosta 2ms jälkeen, jos muistini pelaa oikein, silloin sitä käytännön tasolla kokeiltiin joidenkin upseerien toimiesta oma-aloitteisesti, pääasiallinen ongelma oli puuttellinen tulivoiman puute. Kun aseistus saatiin kuntoon (=vyösyötteinen konekivääri ja/tai kranaatinampumalaite per fire-team) niin tuohon hommaan ajateltiin siirryttävän kokonaan. Tutkimusten mukaan kivääriryhmän olisi pitänyt olla 11 miestä iso, mutta rekrytointiongelmien vuoksi JA koska US Armyn doktriini oli täyttää organisaatio ylhäältä alas niin kivääriryhmät saivat henkilöstön viimeisenä (=JPr90? Sama ongelma???), joten 9 miehinen ryhmä oli periaatteellinen maksimi. Ja rekrytointi ongemien vuoksi tuokaan ei aina toteudu... Eli lyhyestä virsi kaunis = Fire-Team pohjaiseen toimintaan ei sitten kunnolla kuitenkaan päästy, etenkään sotatilanteessa kun tappiota tuli muutenkin. 13 miehinen, 3x4 miehiseen fire-team +RJ jakoon perustuva USMC ryhmä jopa joutui/joutuu yleensä turvautumaan puoliryhmänä toimimiseen kun se oli kärsinyt parin miehen tappiot.
Suomalainen vanha jääkäriryhmä toimii pääasiassa koottuna, se voitiin jakaa kahteen osaan VÄLIAIKAISESTI, eli KK-partioon joka tuki tulella ja kiväärivarustettuun iskuosaan, joka pyrki lähitaisteluun. Eli yhtenä esimerkkinä: "RJ-antaa käskyn kohdatessa vihollista että KK tulittaa vihollista pakottaen tämän suojautumaan kun 2. puoliryhmä koukkaa/etenee ja tuhoaa vihollisen lähitasitelussa", tämän jälkeen ryhmä jatkaa toimintaa koottuna.
Esim fire-teamin sisältä löytyy sitten tst-pari tyyppinen toiminta, vakiovahvuuksilla jokainen sotilas toimii pareittain (mm fire-teamin syöksyin eteneminen, jossa 2 miestä etenee, 2 tukee). Fire-team siis periaatteessa on meikälisen vanhan jääkäriryhmän puoliryhmä. Ei Tst-pari.
Josko tuo ero nyt olisi selvä, koska tuo on aika mullistava tieto kun se tajuaa. Minäkään kun en ole kivääriryhmän johtaja niin aika kauan meni tuon tajuamiseen.
Tämä uusi partiopohjainen systeemi on taistelu- ja erityisesti hyökkäyskäytössä minulle vielä epäselvä, aseistus ja ryhmäjako antaa ymmärtää että ameriikkalaista fire-team pohjaista hommaa koitetaan imitoida. Pyrkien olemaan 13 miehinen USMC ryhmä, mutta 9 mieheen kutistettuna. Siis varmasti tuota ryhmää voidaan käyttää vaikka puoliryhminäkin (eli 5 ja 4 miehiset puoliryhmät), mutta kovin paljoa en ole viitsinyt asiaa märehtiäkään. Mutta kuten tuossa Fire-team osioissa kirjoitin niin tämä ei ole ameriikkalaisillakaan onnistunut kovinkaan hyvin (poislukien USMC). Vielä kun tietää että meidän RJ:t eivät ole kokeneita vuosia palvelleita kersantteja niin toivoisi että meillä ei aikaa haaskata turhien tst-tekniikoiden opettamiseen, vaan keskitytäään yhteen juttuun kunnolla.
Se missä se kuitenkin toimii on juuri nimen mukainen partio yms toiminta. Kaksi miestä on ollut oikeastaan kaikkeen toimintaan paitsi vartiointiin liian vähän. Tämä on muistaakseni meilläkin sotien aikana huomattu eli että mm partioon en koskaan lähtettä alle 3 miestä, jos jotakin tapahtuu (esim haavoittuminen) niin 2 miestä on liian vähän.
Ja minun pitää huomauttaa että minä olen liiankin hyökkäävä kaveri koska sitä on tullut opetelua ainakin teoriapohjalta melko paljon, ja olen mitä ilmeisimmin Summan juoksuhautoihin jämähtänyt jäärä. Esim @CV9030FIN kirjotusten pohjalta pitää paljon enemmän miettiä tuliylläköitä yms vähemmän agressiivisia tapoja toimia ja ymmärtää uusi ryhmäjako tätä kautta.